eitaa logo
پایگاه فقه حکومتی وسائل
2.1هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
186 ویدیو
26 فایل
پایگاه تخصصی فقه حکومتی "وسائل" 🔵دسترسی به تازه ترین مباحث فقه حکومتی Vasael.ir ◀️دروس خارج فقه حکومتی؛ ◀️نشست های علمی؛ ◀️مصاحبه با فضلا و اندیشمندان حوزوی؛ ◀️یادداشت و مقاله.
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸دومین نشست روش شناسی اجتهاد حضرت آیت الله خامنه‌ای بر اساس کتاب غنا 🔹سخنران: آیت الله مبلغی 🔹زمان: یکشنبه ۱۷ آذر، ساعت ۱۸ 🔹محل برگزاری: قم، بلوار جمهوری اسلامی، موسسه عالی فقه و علوم اسلامی 🆔 @vasael_ir
🔸امام صادق علیه السلام: 🔹ألَا وَ إِنَّ قمَّ الْکوفةُ الصغِیرَةُ أَلَا إِن لِلْجنَّةِ ثَمَانِیةَ أَبْوَابٍ ثلَاثَةٌ منْهَا إِلَی قُمَّ تُقْبَضُ فِیهَا امْرَأَةٌ مِنْ وُلْدِی اسْمُهَا فَاطِمَةُ بِنْتُ مُوسَی وَ تُدْخَلُ بِشَفَاعَتِهَا شِیعَتِی الْجَنَّةَ بِأَجْمَعِهِمْ. 🔹قم کوفۀ کوچک ما است. برای بهشت هشت در است که سه در آن به سوی قم است. زنی در قم وفات می‌کند که از اولاد من و نامش فاطمه است. در روز قیامت با شفاعت او تمام شیعیان من وارد بهشت می‌شوند. 📚 بحار الانوار، ج 57، ص 228 🆔 @vasael_ir
🔸 #معرفی_مقاله | آزادی بیان و مبانی و گسترۀ آن از دیدگاه فقه و حقوق 🔹«آزادی بیان» ابزاری قابل استفاده با اهدافی متفاوت است. از این‌رو، از دیدگاه اسلام، اصل «آزادی بیان» پذیرفته شده است، اما مبانی آن با دیگر ادیان و مکاتب متفاوت است. 🔹این آزادی در خدمت انسان و برای رسیدن به سعادت حقیقی و فلسفه خلقت است و به همین سبب، حدود آزادی بیان نیز از دیدگاه اسلام متفاوت است و این حدود را دین تعیین می‌کند. 🔹از این‌رو، مبانی و حدود دینی آزادی بیان برای رسیدن انسان به سعادت دنیا و آخرت است. در حقوق داخلی، که غالباً از دین مبین اسلام گرفته شده، مبانی و حدود فقهی تا حدی رعایت شده است. 🔹از این‌رو، در این حقوق، موازین و احکام اسلامی و منافع و مصالح عمومی، به‌عنوان «مبانی آزادی بیان» مطرح شده و اهانت به مقدّسات ممنوع گردیده است. 🔹برخلاف قوانین داخلی، در اسناد بین‌المللی مبانی و حدود آزادی بیان (به جز در اعلامیه اسلامی حقوق بشر) بیشتر مادی است. 🔹مقاله «آزادی بیان و مبانی و گسترۀ آن از دیدگاه فقه و حقوق» توسط آیت الله دکتر سید ابراهیم رئیسی و حجت الاسلام و المسلمین سیداحمد مرتضایی نگاشته شده و در دوفصلنامه «اندیشه‌های حقوق عمومی» شماره ۴، در بهار و تابستان ۱۳۹۲ منتشر شد. 🌐 vasael.ir/00041e 🆔 @vasael_ir
🔸نگاهی به دروس خارج و درس ‌گفتارهای فقه 🔹فقه فرهنگ| بررسی ابعاد ولایت در جامعه اسلامی / «دروغ» سرچشمه انحرافات فردی و اجتماعی(آیت الله اراکی) 🌐 vasael.ir/00041X 🔹فقه القضا| مرافعه مسلمان بر علیه کافر نزد قاضی کافر جایز نیست(آیت الله حبیبی‌تبار) 🌐 vasael.ir/00041d 🔹اقتصاد مقاومتی| تأمین امنیت و ثبات اقتصادی؛ مهم‌ترین هدف در حمایت از کالای ایرانی(حجت الاسلام یوسفی) 🌐 vasael.ir/0003zz 🆔 @vasael_ir
14.77M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 | موسیقی حلال و حرام در بیان آیات و روایات 🔸حجت الاسلام 🆔 @vasael_ir
🔸طرح جدید شبهه ربا را کلا از بین می‌برد / جشن رباخواران با عدم تصویب طرح 🌐 vasael.ir/00041i 🆔 @vasael_ir
حجت الاسلام طی نامه‌ای خطاب به مراجع عظام تقلید: 🔹از باب وظیفه شرعی، به­ عنوان کسی که بیش از چهل سال در بانکداری اسلامی تتبع، تدریس و تحقیق داشته­، همواره منتقد وضع موجود بانکداری کشور بوده، و در تهیه طرح جدید مجلس شخصاً مشارکت داشته‌ام، محضر مبارکتان عرض می­ کنم و اطمینان می ­دهم که طرح مجلس کاملاً منطبق بر آراء فقه امامیه و نظرات مراجع معظم تقلید تدوین شده و با منع پرداخت هرگونه جریمه به بانک، شبهه ربا را اساساً از میان برده ­است. 🔹متأسفانه بانک­ ها رباخواری را به استناد قانون و مقررات ابلاغی بانک مرکزی انجام می ­دهند. با اطمینان عرض می ­کنم که با تصویب و اجراشدن طرح مجلس، جلوی این رفتارهای خلاف شرع گرفته خواهدشد؛ و با مسکوت گذاشته شدن آن، بانک ها با خیال آسوده به دریافت جرائم سنگین از بدهکاران بیچاره ادامه خواهند داد. 🔹در این طرح به صراحت آمده ­است که جریمه تأخیر فقط نسبت به مانده اصل بدهی مشتری قابل محاسبه و دریافت است و حتی یک ریال از آن هم به بانک داده نمی شود تا شبهه رباخواری کلاً از بین برود. همچنین در طرح جدید مجلس، دریافت هرگونه وجه اضافی از مشتری یا ضامن وی توسط بانک، تحت هر عنوان از جمله وجه التزام و عناوین مشابه و اخذ سود از سود، سود از جریمه و جریمه از جریمه ـ که متأسفانه رویه جاری بسیاری از بانک هاست ـ مطلقاً ممنوع شده است. 🔹اتفاقاً بانک ها ـ به ویژه بانک‌های خصوصی که به دریافت ربح مرکب و وجه التزام های مضاعف و سنگین از بدهکاران بانکی عادت کرده و منافع فراوانی از این رهگذر اندوخته اند ـ دقیقاً به همین دلیل، از تصویب چنین طرحی در مجلس شورای اسلامی ناراحتند و درصورت مسکوت ماندن یا عدم تصویب آن، جشن خواهند گرفت. 🔹برای مزید استحضار حضرت عالی عرض می کنم که در حال حاضر، جریمه­ هایی که بانک ­ها دریافت می­ کنند، ـ طبق قوانین و مقررات فعلی ـ به خودشان تعلق می ­گیرد و همین موضوع باعث شده که حضرت ­عالی و برخی دیگر از مراجع بزرگوار، اخذ جریمه تأخیر را تحریم و کراراً از بانک ­ها به ­دلیل اخذ جریمه تأخیر، انتقاد فرموده­ اید. طرح مجلس از این نظر کاملاً منطبق بر موازین فقهی و نظرات مراجع معظم تقلید تدوین شده و پرداخت هرگونه جریمه به بانک را ممنوع کرده ­است. 🌐 vasael.ir/00041i 🆔 @vasael_ir
#اختصاصی_وسائل 🔸پاسخ حجت الاسلام و المسلمین سید عباس موسویان به شبهات وارده بر طرح جدید بانکداری اسلامی 🔹بعد از مطرح شدن انتقادات و شبهات علیه طرح جدید بانکداری، استاد موسویان پاسخ به این شبهات را در اختیار پایگاه فقه حکومتی وسائل قرار داده اند که به زودی منتشر می شود. 🆔 @vasael_ir
🔸پاسخ به شبهه ربا در طرح جدید بانکداری / جریمه تاخیر تعزیر مالی و مختص غیر معسرین است حجت الاسلام والمسلمین طی یادداشتی عنوان کرد🔻 🔹ضمن تقدیر و تشکر از مراجع بزرگوار تقلید و برخی فضلای حوزه علمیه قم که دغدغه اصلاح قوانین و مقررات کشور بر اساس آموزه‌های نورانی قرآن را دارند، نکاتی را از باب مقایسه بین وضعیت کنونی جریمه تاخیر تادیه در نظام بانکی ایران و آنچه در طرح پیشنهادی کمسیون اقتصادی مجلس آمده تقدیم می‌دارم. 🔹کمسیون اقتصادی مجلس با آسیب شناسی دقیق روی اصل مبنای فقهی و قانونی وجه‌التزام بانکی و همینطور آنچه در مقام اجرا رخ می‌دهد، طی مواد 114 تا 123 طرح قانون بانکداری جمهوری اسلامی ایران، در صدد برآمد تا اشکالات نظری مبنای قانونی و اشکالاتی که در مقام اجرا بانک‌ها مرتکب می‌شوند را برطرف نماید که در ادامه به توضیح این مطالب می‌پردازم. 🔹با مشورت برخی از مراجع تقلید، قرار شد وجه‌التزام از شرط ضمن عقد که در قرارداد گنجانده می‌شود حذف شود و بجای آن، تخلف در پرداخت بدهی و تخلف در انجام تعهدات، به عنوان یک تخلف شناسایی شده و جریمه‌ای برای آن تعیین گردد و این جریمه هم نه به بانک، بلکه به حساب ویژه‌ای با کاربرد خاص واریز شود. این مطالب در مواد 115 تا 121 طرح پیشنهادی آمده است. 🔹مطابق ماده 119 طرح پیشنهادی گرفتن جریمه تنها روی مانده اصل بدهی مجاز بوده و گرفتن هر نوع زیاده تحت سایر عناوین ممنوع شده است. 🔹امید است با تصویب طرح بانکداری جمهوری اسلامی ایران، اولا، بحث نظری دریافت جریمه تاخیر تادیه از منظر فقهی منطبق بر آرای فقهی مراجع تقلید باشد. ثانیا، ابعاد دریافت جریمه تاخیر تادیه محمل قانونی پیدا کند. 🔹ثالثا، جریمه تنها به متخلفین مختص شده و معسرین و ورشکستگان معاف از جریمه شوند، و رابعا، همانطور که راه برای متخلفین در پرداخت بدهی بسته می‌شود راه تخلف برای برخی بانک‌های متخلف نیز بسته شود. 🌐 vasael.ir/00041k 🆔 @vasael_ir
🔸پیامبر اکرم صلّی‌ الله‌ عليه‌ وآله: 🔹من تَعَلََمَ باباً مِنَ العِلمِ عَمَّن یَثِقُ بِهِ کانَ أفضَلَ مِن أن یُصَلِّيَ ألفَ رَکعَةٍ. 🔹هر کس بابی از علم را از فرد مورد اعتمادش بیاموزد، برتر از آن است که هزار رکعت نماز بگزارد. 📚وسائل الشیعه، ج 27، ص 27 🆔 @vasael_ir
🔸ضرورت بازتعریف «خشنونت علیه زنان» با ملاک‌های فقهی گزارشی از نشست «بررسی فقهی حقوقی لایحه تامین امنیت زنان در برابر خشونت»🔻 حجت الاسلام : 🔹مقنن در این لایحه روشن نکرده است که جرائم قابل گذشت و غیر قابل گذشت کدام جرم است و این سوال وجود دارد که ما باید در این لایحه نیز به اصل غیر قابل گذشت بودن جرائم رجوع کنیم یا خیر؟ 🔹به اعتقاد ما، در جرائم خانوادگی، اصل، قابل گذشت بودن است تا شروع دادرسی به اختیار زن و ادامه آن نیز با نظر زن صورت گیرد. در غیر این صورت، اجرای این قانون مساوی است با فروپاشی بسیاری از خانواده ها است. حجت الاسلام : 🔹«خشونت» عنوان مهمی است که غربی‌ها آن را مبنای برنامه ریزی خود قرار داده اند. ما در ادبیات فقهی چیزی با عنوان خشونت با آن بار معنایی که مد نظر غربی‌ها است، نداریم. 🔹ما باید از دیدگاه خود تحلیل مفهوم و مصداق‌های خشونت را داشته باشیم. مخصوصا با توجه به اینکه غربی‌ها بر خلاف فقه شیعه برای انواع خشونت تفاوتی را قائل نیستند. 🔹برخی از رفتار‌های تربیتی مثل تجویز تنبیه در مسئله نشوز، از لحاظ غربی‌های جنبه خشونت (منفی) را دارد، اما در فقه شیعه خیر، خشونت به روا و ناروا تقسیم می‌شود. 🌐 vasael.ir/00041m 🆔 @vasael_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
مصاحبه دکتر داودی سردبیر پایگاه تخصصی فقه حکومتی وسائل با خبر 21 رادیو معارف تبیین سلسله نشست های جایگاه فقه حکومتی در تحقق گام دوم انقلاب اسلامی نشست دوم: اصفهان 18 آذر ماه 1398 🆔 @vasael_ir
🔸امام عسكرى عليه ‏السلام : 🔹نَحنُ كَهفٌ لِمَنِ التَجَأَ إلَينا، ونورٌ لِمَنِ استَضاءَ بِنا، وعِصمَةٌ لِمَنِ اعتَصَمَ بِنا، مَن أحَبَّنا كانَ مَعَنا فِي السَّنامِ الأَعلى، ومَنِ انحَرَفَ عَنّا فَإِلَى النّارِ؛ 🔹ما پناهگاهى هستيم براى كسى كه به ما پناه آورَد و نورى هستيم براى آن كه از ما پرتو طلبد و موجب مصونيت كسى هستيم كه از ما پناه جويد. هر كه ما را دوست بدارد در مراتب بالا با ما خواهد بود و هر كه از راه ما كج گردد به سوى آتش ره خواهد برد. 📚مناقب ابن شهرآشوب : ۴ / ۴۳۵ 🆔 @vasael_ir
🔸 پخش زنده دومین نشست جایگاه فقه حکومتی در تحقق بیانیه گام دوم در صفحه اینستاگرام خبرگزاری رسا تا ساعاتی دیگر 🌐 Instagram.com/rasanewsagency 🆔 @rasanewsagency
در حال برگزاری دومین نشست جایگاه فقه حکومتی در تحقق گام دوم انقلاب اسلامی اصفهان 🆔 @vasael_ir
در حال برگزاری سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین خطاط معاونت آموزش حوزه علمیه اصفهان دومین نشست جایگاه فقه حکومتی در تحقق گام دوم انقلاب اسلامی اصفهان 🆔 @vasael_ir
🔸روش شناسی اجتهاد رهبر معظم انقلاب 🌐 vasael.ir/00041u 🆔 @vasael_ir
🔸روش شناسی اجتهاد رهبر معظم انقلاب آیت الله : 🔹فقه الحدیث حضرت آیت الله خامنه ای مبتنی بر سه روش است؛ الف ـ لحن القول شناسی؛ یکی از راه های رسیدن به لحن القول، قرائت همه روایات وارده در مسئله است (رک. ص 345 کتاب غنا)؛ ب. بهره گیری از قاعده مناسبات حاکم بر سوال و جواب، ج. لزوم مراجعه به منبع اصلی حدیث (به جای کتب فقهی) 🔹بهره گیری از قاعده مناسبات حاکم بر سوال و جواب خود به دو بخش تقسیم می شود؛ یکی قاعده ناظرسازی جواب امام به انگیزه معرفتی سائل است؛ مثلا اگر دقت کنیم که انگیزه سائل پرسش از یک امر بدیهی نیست فهم ما از پاسخ امام تغییر می کند. دوم قاعده ناظرسازی جواب امام به اندیشه سائل است؛ باید بدانیم که ارتکازات ذهنی سائل چه بوده است. 🔹ایشان در زمینه فقه الموضوع از سه روش استفاده می کنند؛ الف ـ توجه به جامعه زمان صدور احادیث، ب ـ بهره گیری از نگاه تخصصی؛ مثلا شناخت موسیقی کلاسیک و غیرکلاسیک، ج ـ مناط شناسی. 🔹مناط شناسی عمدتا در موضوعات رخ می دهد؛ سه نوع تنقیح مناط می توانیم داشته باشیم که نوع اول آن رایج است اما دو نوع دیگر آن عمدتا در آثار حضرت آیت الله خامنه ای به چشم می خورد؛ یکی الغای خصوصیت داخلی، که رایج است. 🔹دوم الغای خصوصیت خارجی است؛ یعنی خصوصیت از لسان شارع نیست اما به ادبیات فقهی که رجوع می کنیم، می بینم وجود دارد، مثلا مثل طرب انگیزی، لعب و موزون بودن که این پیرایه های خصوصیتی باعث شده مناط واقعی از دسترس خارج شود. 🔹تثبیت خصوصیت سومین نوع تنقیح مناط است؛ به عنوان مثال حضرت آیت الله خامنه ای خصوصیت «اضلال عن سبیل الله» را مناط حرمت غنا می دانند. 🌐 vasael.ir/00041u 🆔 @vasael_ir
🔸سلسله درس گفتارهای «فلسفه دین» 🔹ویژه طلاب و دانشجویان رشته‌های فلسفه، کلام و فلسفه دین 🔹با حضور: حجت الاسلام حمیدرضا شاکرین 🔹زمان: از یکم دی ماه چهارشنبه ها به مدت 8 جلسه ـ از ساعت 16 الی 20 🔹محل برگزاری: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 🆔 @vasael_ir
از سوی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس طی نامه‌ای اعلام شد🔻 🔸آمادگی کمیسیون اقتصادی مجلس برای همکاری با حوزه در اصلاح طرح جدید بانکداری 🌐 vasael.ir/00041y 🆔 @vasael_ir
#گزارش_اختصاصی_وسائل 🔸ابعاد مختلف حقوق عامه مورد واکاوی فقهی قرار گیرد گزارشی از نشست«جایگاه فقه حکومتی در تحقق گام دوم انقلاب اسلامی»🔻 حجت الاسلام والمسلمین #محمد_قطبی: 🔹بحث فقهی پیرامون حقوق عامه میدان علمی بسیار بزرگی می طلبد، چه آنکه آموزه‌های شریعت در این زمینه را از باب انفاذ شریعت بدانیم و چه از باب منطقه الفراغ. 🔹در این قسمت به بخشی از مهمترین حقوق عامه که باید در این میدان بزرگ، مورد بحث و بررسی فقهی قرار گیرند اشاره می کنیم. 🔹یکی از عرصه های حقوق عامه که فقه حکومتی لزوماً باید در آن وارد شود، «استانداردها» است. بر اساس آموزه های دینی، آنچه که در جامعه اسلامی مصرف می شود، اعم از خدمات و کالاها، باید استاندارد باشد. 🔹عرصه دوم، عرصه دسترسی است. در جامعه اسلامی حق طبیعی تمام مردم است که به خدمات، اطلاعات، رفاه، امنیت، اماکن تفریحی و هنری و مانند این مسائل دسترسی داشته باشند. 🔹عرصه‌ سوم، عرصه سوادها است. امروزه در دنیا، برخی سوادها نظیر سواد اجتماعی، سواد مالی، سواد رسانه، سواد حقوقی و سواد سلامت، جزئی از حقوق عامه یعنی حداقل حقوق اساسی آحاد جامعه دانسته شده است. در آموزه های دینی شیعه به برخی از این مسائل ورود شده است. 🌐 vasael.ir/00041z 🆔 @vasael_ir
🔸 امام علی علیه السلام : 🔹 مَن خَلا بِالعِلمِ لَم توحِشهُ خَلوَةٌ . 🔹 هر كس با دانشْ خلوت كند ، از هيچ خلوتى احساس تنهايى نمى كند . 📚 غرر الحكم : ج ۵ ص ۲۳۳ ح ۸۱۲۵ 🆔 @vasael_ir
#گزارش_اختصاصی_وسائل 🔸دو وظیفه مهم حاکم دینی بر اساس فقه حکومتی گزارش نشست «جایگاه فقه حکومتی در تحقق گام دوم انقلاب اسلامی»🔻 حجت الاسلام و المسلین #عبد_الامیر_خطاط: 🔹تطبیق در مسائل اجتماعی بر عهده حاکم و در مسائل فردی بر عهده فرد مکلف است در نتیجه، تطبیق احکام اجتماعی بر مصادیق تنها شأن حاکم است. 🔹بر اساس حکم شرع، تامین معاش عامه جامعه بر عهده حاکم است، اما اینکه به تناسب زمانه این تامین چگونه باید باشد نیز، بر عهده حاکم است. 🔹باید توجه داشت که حاکم دینی دو وظیفه دارد؛ الف ـ آنچه که هر عاقلی از حاکم می‌خواهد؛ نظیر حقوق عامه. ب ـ آنچه که شارع مقدس از حاکم خواسته است؛ نظیر اقامه نماز. 🔹از جمله وظایفی که می‌توان برای فقه حکومتی برشمرد عبارت است از: الف ـ حد و مرز هر آنچه که آحاد مردم از حکام خود می‌طلبند، مشخص شود. به تعبیر دیگر، باید روشن شود که آیا وظیفه اول حاکم مطلق است یا مقید؟ 🔹پس از استخراج این مسئله، حاکم وارد مرحله دوم یعنی اجرایی احکام می‌شود؛ مثل وجود منع از مفاسد اجتماعی. ب ـ استنباط احکامی که شارع از حاکم مطالبه دارد. در این قسمت باید احکام اهم و مهم و اولیه و ثانویه مشخص شوند. 🌐 vasael.ir/000420 🆔 @vasael_ir
#گزارش_اختصاصی_وسائل 🔸نقش اصلی در تمدن‌سازی بر عهده فقه حکومتی است گزارش نشست «جایگاه فقه حکومتی در تحقق گام دوم انقلاب اسلامی»🔻 حجت الاسلام #محمد_حسین_متولی_امامی: 🔹ما معتقدیم، تمدن سازی اسلامی مستلزم ورود کارشناسانه در تطبیق احکام است. نتیجه فقاهت رایج این است که پس از چهل سال از انقلاب اسلامی در مسئله بانکداری مشکل داریم. 🔹چراکه فقاهت به این مسئله ورود نداشته و امر را به کارشناس واگذارده است. تا هنگامی که تعریف ما از فقاهت، استنباط احکام به نحو قضایای حقیقیه کلی باشد، وضعیت همین‌گونه خواهد بود. 🔹به تعریف مرحوم امام از فقه توجه کنید «فقه، تئورى واقعى و کامل اداره انسان از گهواره تا گور است». با توجه به این فرمایش، اگر ما ادعای اداره جامعه را داریم، بدون تردید باید به گونه دیگری فقاهت کنیم. 🔹در فقه موجود مقیاس مطالعه موضوعات، خرد است. فقه مرسوم تنها حکم موضوعات را کشف می‌کند در حالی که وقتی همین موضوع، در مقیاس حاکمیت بیان می‌شود، تغییر می‌کند و شاید حکم آن نیز به تبع آن تغییر کند. 🌐 vasael.ir/000421 🆔 @vasael_ir