eitaa logo
پایگاه فقه حکومتی وسائل
2هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
186 ویدیو
26 فایل
پایگاه تخصصی فقه حکومتی "وسائل" 🔵دسترسی به تازه ترین مباحث فقه حکومتی Vasael.ir ◀️دروس خارج فقه حکومتی؛ ◀️نشست های علمی؛ ◀️مصاحبه با فضلا و اندیشمندان حوزوی؛ ◀️یادداشت و مقاله.
مشاهده در ایتا
دانلود
پایگاه فقه حکومتی وسائل
🔸ازدواج موفق؛ لازمه داشتن جامعه و خانواده سالم حجت الاسلام #آتش_افروز در گفتگو با #وسائل🔻 🆔 @vasae
🔸ازدواج موفق؛ لازمه داشتن جامعه و خانواده سالم حجت الاسلام در گفتگو با : 🔹زن موجودی است که به علت کندی روانی نیاز دارد برای انجام هر کاری در او آمادگی ایجاد شود، به همین خاطر کارها را با تاخیر انجام می دهد. 🔹مثلا مرد نمی تواند به خانمش یک دفعه بگوید: «سریع آماده شو برویم مسافرت» چون این مسئله برای زن خیلی سریع و ناگهانی است و معمولا از آن استقبال نمی کند ولی مردها بر عکس زنان عمدتا کارها را به سرعت دنبال می کنند. 🔹گاهی مرد تلفنی دوستش را به مهمانی منزل دعوت می کند ممکن است همسرش از این دعوت شاکی شود که چرا با هماهنگی او دعوت نکردیم و در نتیجه زمینه دعوا و ناراحتی را در بین زن و شوهر ایجاد می کند. 🔹با توجه به اینکه اغلب زنان و مردان از این تفاوت ها آگاه نیستند در نتیجه ممکن است قضاوت های نادرستی صورت گیرد مثلا ممکن است مرد به خانمش بگوید: هر کسی را که من دعوت می کنم مخالفت می کنی؟ مادرم و خواهرم در حالی که مرد نمی داند باید از قبل در زن آمادگی پذیرش مهمان را ایجاد کرد. 🔹نکته ای که در اینجا باید مورد توجه قرار داد تا تنش بین خانواده ها را کم کند این است که آقایان باید بدانند که یک زن برای آماده شدن و بیرون رفتن از منزل حداقل به یک ربع ساعت زمان نیاز دارد. 🔹چناچه این زوج فرزندی داشته باشند بهتر است یک ربع دیگر به آن اضافه شود یعنی مرد باید نیم ساعت صبر کند یا نیم ساعت زودتر اطلاع دهد تا خانمش فرصت آماده شدن را داشته باشد و مردان اگر با عجله قصد بیرون رفتن از منزل را داشته باشند باید منتظر عواقب آن باشند. 🔹نکته ای دیگر که باید مردان توجه کنند این است که بعضی از آقایان با یک دید غلط می خواهند از همان اول زندگی، این وضعیت را در همسر خود از بین ببرد ولی باید بدانند این تغییر به سختی حاصل می شود. 🔹باید دانست همان طور که نمی شود عمدتا به خانم ها در کارها سرعت داد، نمی شود سرعت مردها را در انجام امور مختلف کاهش داد. 🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
🔸 #معرفی_مقاله | پژوهشی در روایات اقتصادی حکومت امام زمان 🆔 @vasael_ir
🔸 | پژوهشی در روایات اقتصادی حکومت امام زمان 🔹در نظام اقتصادی اسلام، حکومت تولیدکننده نیست بلکه نقش مدیریتی دارد و اداره کننده توزیع متناسب ثروت در سطح جامعه به شمار می آید. 🔹همچنین در نظام مالی اسلام و به منظور رشد طبیعی جامعه و جلوگیری از شکاف طبقاتی، اموالی از ثروتمندان گرفته می‌شود که حکومت موظف است عین آن را به نیازمندان برساند. 🔹همچنین با توجه به عدم دخالت حکومت در تولید از یک طرف و وجود احتیاجات عمومی از طرف دیگر، لااقل تأمین مالی گوشه‌ای از طرح‌های عمرانی نیز بر عهده بخش دیگری از تولیدگران نهاده شده است که حکومت با گردآوری و مدیریت آنها، اجرای طرح های عمرانی را به عهده می‌گیرد. 🔹بنابراین این مردم هستند که تولیدکننده به شمار می‌آیند و حکومت نیز مدیریت هزینه کرد آنها را بر عهده دارد. 🔹یک نکته اساسی در این میان، نگاه اسلام به بخش تولید است. یکی از اساسی ترین تفاوت های ماهوی میان نگاه اسلام و سایر مکاتب به تولید، به غایت آن باز می گردد. اسلام، تولید را برای توزیع می پسندد. 🔹تأکید اسلام بر اموری همچون وقف، صدقات مستحب، انفاق و کفارات مالی، در کنار فرهنگ سازی عمومی، گویای این امر است که تولید، هرچند در اسلام، مرغوب و مطلوب است ولی به خاطر آن که ثروت پدید آمده، در سطح عموم، توزیع شود و توازن اقتصادی جامعه، حفظ گردد. 🔹بر اساس روایات موجود به دو نکته می توان اشاره داشت؛ یکی منابع مالی حکومت مهدوی؛ و دوم خزانه‌ی آباد امام زمان(عج) در پرتو رشد منابع مالی. طبق آنچه در روایات آمده است، امام زمان از دو منبع مالی گسترده برخوردار است 1ـ درآمدهای مردمی، 2 ـ برکات آسمانی و زمینی. 🔹البته در روایات، نشانی از دخالت حضرت، به عنوان یک شهروند در تولید ثروت، یافت نشد. این می تواند به جهت عدم احتیاج به چنین مسئله ای یا مستند به مشغله بالای حضرت، با توجه به اقتضائات حکومت جهانی ایشان باشد. 🆔 @vasael_ir
🔸 | جنگ نرم از دیدگاه قرآن 🔹مقابله با جنگ نرم، نیازمند خودشناسی است و تا خودشناسی محقق نشود، حتی اگر چیزی به نام دشمن بیرونی هم نباشد، نمی‌توان دشمن را شناخت. 🔹بر اساس مطالب كتاب، پیشینه جنگ نرم دشمن به آغاز و تقابل حضرت آدم(ع) و حوا(س) با شیطان بر می‌گردد. 🔹شیطان در گمراه كردن انسان از همه شیوه‌های خود بهره می‌گیرد؛ شیوه‌هایی مانند سیاست در كمین، سیاست گام به گام، سیاست پی‌گیری مداوم و سیاست هجوم جمعی و همه‌جانبه. 🔹جنگ نرم دشمن توسط سردمدار اصلی آن (ابلیس) تا ظهور امام زمان(عج) ادامه دارد. آنچه در این میان جلب توجه می‌كند، پیچیده‌تر شدن جنگ نرم در گذر زمان است كه در عصر پیامبر(ص)، شیطان از همه تجربه‌ها، مخالفت‌ها و مقابله‌ها با جریان حق بهره می‌گیرد. 🔹از این‌رو، فرمایش پیامبر(ص) كه «هیچ پیامبری مانند من اذیت نشد» پیچیدگی و دامنه هجوم نرم دشمن، گستردگی آن به لحاظ وسعت میدان هجوم و تاكتیك‌های به كار گرفته شده را نشان می‌دهد. 🔹آنچه دشمن در جنگ نرم دنبال می‌كند را می‌توان در چهار مولفه شیطانی؛ تعطیلی حق، تخریب حق، تحریف حق و تضعیف حق خلاصه كرد. 🔹حجت الاسلام حسین جوشقانی در این تحقیق بر این باور است كه مهم‌ترین جایگاه جنگ نرم، قدرت‌های نرم و شیوه‌های مقابله با آن را باید از منبع عظیم قرآن و عترت استخراج كرد، كه اصلی‌ترین پایگاه باورسازی در جامعه است. 🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
🔸گسترهٔ حکم حکومتی در تنظیم خانواده 📝 محرم آتش افروز 🆔 @vasael_ir
🔸گسترهٔ حکم حکومتی در تنظیم خانواده 🔹از نظر حکم اولی تکثیر اولاد و ازدیاد نسل، امری است که پیامبر اکرم (ص) و ائمه طاهرین (ع) به آن سفارش فراوانی نموده و آن را از مستحبات مؤکّد شمرده‌اند. 🔹حکم اوّلی باید در جامعه اجرا شود و حکومت اسلامی و یا ولی‌فقیه موظف هستند؛ حکم اوّلیه را در جامعه تبلیغ کرده و تا سر حدّ امکان احکام اولیه را اجرا کنند و جامعه را به این امر تشویق و ترغیب نمایند. 🔹مگر اینکه حکم اولیه با حکم دیگری تزاحم کند که در این صورت ولی‌فقیه وظیفه دارد مهم را فدای اهم کرده و از باب تقدیم اهم بر مهم که هنگام تزاحم، اجرا می‌شود، از اجرای حکم اولیه موقتاً ممانعت کند تا مانع، بر طرف شود. 🔹در عصر کنونی با توجه به روند پرشتاب سیاست کنترل جمعیت در ایران و آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی، ناشی از اعمال این سیاست و با توجه به فرمایشات رهبر معظم انقلاب و اشارات و تأکیدات ایشان بر موضوع جمعیت این نتایج به دست می‌آید که: معظم له معتقدند کشور ایران به‌طور طبیعی و جغرافیایی ظرفیت و پذیرش جمعیت بیشتر را دارد. سیاست کنترل جمعیت به علل مختلف در بازه‌ای از تاریخ ایران ضروری بوده است. 🔹سیاست کنترل جمعیت می‌بایست از اوایل دهه هفتاد بازنگری و حتی متوقف می‌شده است. جمعیت جوان و برخورداری کشور از یک نمای جوان و پر نشاط، یکی از مهم‌ترین شاخص‌ها و سرمایه‌های یک کشور است که می‌تواند حرکت و پیشرفت کشور را سرعت بخشد. 🔹کاهش جمعیت جوان کشور یک آسیب جدی است. کنترل روند کنونی برای حفظ آینده علمی کشور از رکود ضروری است که با گذر زمان شاید نتوان علاج این عارضه را نمود. مهم‌ترین راهکار علاج وضعیت کنونی، فرهنگ‌سازی و ارائه الگوهای فرهنگی است. 📝 محرم آتش افروز 🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
🔸بررسی معنای مواسات در اسلام 📝 سیدجواد میرزازاده 🆔 @vasael_ir
🔸بررسی معنای مواسات در اسلام 🔹واژه مواسات و هم‌خانواده آن در ادعیه و روایات ما غالبا برگرفته از همان معنای لغوی آن می‌باشد. 🔹در واژه‌نامه‌های عربی (و نیز فارسی) مواسات به «همدلی، یاری کردن، کمک مالی و اقتصادی به نیازمندان، شریک‌کردن محرومان در اموال خود» معنا شده است. 🔹بعضی از این واژه‌نامه‌ها مواسات را بالاتر از بخشش مال معنا کرده‌اند. اعطاء و بخشش یعنی شخص از زیاده مال و اضافه بر نیازش به دیگری بدهد. 🔹اما مواسات یعنی شریک‌کردن کسی در معاش و اموال خودش که مورد نیازش بوده و کفاف زندگی خودش را می‌دهد. 🔹شارحین کتب روایی نیز مواسات را به معنای «شریک‌ و سهیم ‌شدن در زندگی و رزق و یاری‌کردن با جان و مال و ... گرفته‌اند. 🔹امام باقر(ع) از شخصی می‌پرسند چطور بین خودتان مواسات می‌کنید؟ می‌گوید: خوب. حضرت فرمودند: «آيا هر يك از شما دست در جيب برادرش می كند و به اندازه نياز خود از آن بر می ‏دارد؟ اگر چنين می كرديد محتاج نمی شديد». 🔹از نظر رهبر فرزانه انقلاب، مواسات معنای گسترده‌ای دارد و هر نوع کمک و خدمتی به هر انسانی اعم از مسلمان و غیرمسلمان را در بر می‌گیرد. 🔹شهید مطهری می‌گوید يك مسلمان نبايد زندگى خود را از زندگى عمومى جدا بداند، بايد زندگى خود را با زندگى عموم تطبيق دهد. 🔹معنى ندارد در حالى كه عموم مردم در بدبختى زندگى می كنند عده ديگری در درياى نعمت غوطه‌‏ور بشوند؛ هر چند فرض كنيم كه از راه حلال به چنگ آورده باشند. 🔹مواسات در کلام بزرگان، یعنی «انواع کمک‌های فکری، مالی، جسمانی، آبروئی»؛ یعنی «دیگران را مثل خود دانستن»، «اموال خود را اموال آنها دانستن»، «درد و مشکلات آنها را مشکل خود دانستن»؛ یعنی «هم‌جیب بودن و اشتراک در اموال در وقت نیاز». 📝 سیدجواد میرزازاده 🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
🔸 #معرفی_پایان_نامه | کاربست عدالت در تنظیم رفتار دولت‌ها در نظام بین‌الملل از منظر اسلام 🆔 @vasael
🔸 | کاربست عدالت در تنظیم رفتار دولت‌ها در نظام بین‌الملل از منظر اسلام 🔹این پژوهش با هدف تبیین مساله کاربست عدالت در تنظیم رفتار دولت‌ها در نظام بین الملل از منظر اسلام به بررسی این سوال اساسی می پردازد که از منظر اسلام کاربست عدالت در تنظیم رفتار و مناسبات بین المللی چگونه است؟ 🔹در پاسخ این فرضیه را طرح می‌کند که کاربست عدالت از منظر اسلام در عرصه دیپلماسی، حقوق بشر و حقوق بشر دوستانه از آن جهت که در نگاه اخلاقی موجب مهار نفس و به کارگیری راه و روش‌هایی که متخذ از اسلام است را توصیه می‌کند. 🔹موجب پرهیز از خوی استکباری توسط دولت‌های قدرتمند می‌گردد و در ساحت قوانین و مقررات بین المللی از جهت این که عدالت ورزی موجب کنار زدن قوانینی که با عدالت منافات دارد و جایگزینی قواعد و مقرراتی که عادلانه است می‌گردد. 🔹لذا باعث تنظیم قوانین بر پایه تنظیم قوانین عادلانه و اجرای آن میان اعضا می‌شود و در حوزه برخورد خصمانه دولت‌ها در نظام بین المللی طرد نظامات موجود را به دنبال داشته، و موجب طراحی نهادهایی می‌شود که عدالت را میان دولت‌های متخاصم اجرا می‌کند. 🔹پژوهش با رویکردی تحلیلی و توصیفی، چالش‌های روابط بین الملل را بررسی و سپس با توجه به مقوله عدالت در نگاه اسلامی و کاربست آن در روابط بین الملل پیامدها و راه-کارهای آن، تبیین گردیده است. 🔹در این پژوهش نتیجه گرفته شده که تحقق ابعاد مختلف عدالت موجب محو و تضعیف تعدی گری و ریشه‌های آن در تنظیم رفتار دولت‌ها درعرصه روابط بین الملل خواهد‌شد. 🔹امروزه هر چند بین دو نظریه واقع گرایی و آرمان گرایی در نظام بین الملل کشمکش نظری و میدانی وجود دارد، کاربست عدالت اسلامی فارغ از این منازعه، نه صرفا واقع‌گرا و نه آرمان‌گرا است بلکه نگاهش به روابط بین الملل متأثر از نوع نگاه به ماهیت انسان و غایات وجودی او است. 🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
🔸نکات لازم در آموزش جنسی #تربیت_جنسی / ۱🔻 🆔 @vasael_ir
🔸نکات لازم در آموزش جنسی / ۱🔻 🔹والدین و مربیان باید هنگام طرح مسائل جنسی به این نکته توجه کنند که هدف اصلی و عالی زندگی برای انسان، تکامل و قرب به خداست، و این مهم را به نوجوان و جوان یاددآور شوند و روح معنویت را در او زنده و تقویت کنند. 🔹می‌توان به برخی سئوالات، به صورت کلی پاسخ داد و لازم نیست هنگام جواب سراغ امور بسیار جزیی برویم مثلاً آن گاه که در امور مسائل کلی غریزه جنسی سئوال شود، می‌توان با استناد به تولید مثل در حیوانات و گیاهان توضیحاتی ارائه داد. 🔹فراموش نکنیم که بین سن‌ها و جنس‌های مختلف باید فرق گذاشت یعنی نحوه بیان و مقدار آن برای هر فرد، با جنس و سنش مناسب باشد. 🔹والدین و مربیان باید هنگام طرح مسائل جنسی به این نکته توجه کنند که هدف اصلی و عالی زندگی برای انسان، تکامل و قرب به خداست، و این مهم را به نوجوان و جوان یاددآور شوند و روح معنویت را در او زنده و تقویت کنند. 🔹بعضی از سئوالات به گونه ای است که بدون مقدمه چینی نمی توان به آنها پاسخ داد و ممکن است انحراف فکری سئوال کننده را موجب شود. 🔹از این رو بر مربی و والدین لازم است که با دقت و حوصله به سئوال توجه کنند و از به کار بردن صریح کلمات و جملاتی که ممکن است به مشغولیت فکری طرف مقابل بینجامد، خود داری کنند. 🔹آموزش مسائل جنسی به ویِژه به وسیله جنس مخالف، تحریک کننده است و موجب آشفتگی شخصیتی فرد می شود؛ از این رو شایسته است که افراد ناهم جنس به این به این امر اقدام نکنند. 🔹از آنجا سطوح مختلف رشد انسان مختلف است در تربیت باید مسئله تدریج را رعایت کرد؛ از این رو در زمینه تربیت جنسی هم توجه به این اصل و ارائه تدریجی آموزش های لازم با توجه به سطح درک و فهم متربی، ضروری است. 🆔 @vasael_ir
🔸تربیت اجتماعی از دیدگاه اسلام 🔹مهمترین جایگاه تربیت اجتماعی و فرهنگ‌پذیری کودک و نوجوان و جوان محیط مدرسه و در جمع کثیری از همسالان و از خانواده های مختلف است. 🔹محیط مدرسه گرچه محیط کسب و کار و زندگی رسمی محسوب نمی‌شود، ولی با محیط خانواده و محیط بازی تفاوت های فراوانی دارد. 🔹در اینجا کودک با شخصیت های دانشمند و محترمی سروکار پیدا می‌کند. در این محیط جدید نظم و انضباط برقرار است و آزادی های سابق کودک محدود می‌شود. 🔹او با برنامه های متنوع درسی حساب شده‌ای مواجه می‌شود که او را با علوم و افکار و عقائد و فرهنگ و آداب و رسوم جامعه بزرگ آشنا می‌سازد. 🔹او همچنین با کودکان دیگر سر و کار پیدا می‌کند، که از خانواده های مختلف و دارای افکار و اخلاق و رفتار و زندگی‌های گوناگون هستند. در اجتماع مدرسه عملاً با زندگی اجتماعی مسالمت‌آمیز و رعایت حقوق دیگران و احترام به قوانین و مقررات اجتماعی آشنا می‌شود. 🔹نظام ویژه آموزش و پرورش، برنامه های علمی و اجتماعی، اخلاقی و رفتار اجتماعی مدیر و معلمان مدرسه، در کیفیت تربیت اجتماعی کودک، و آماده شدنش برای شرکت در اجتماع بزرگترها و قبول مسؤولیت ها نقش بسیار بزرگی را ایفا می‌کند که نباید مورد غفلت قرار گیرد. 🔹حرکت فرهنگ پذیری فرد بعد از ورود در جامعه در اثر قبول مسئولیت ها و معاشرت با افراد و معیت های مختلف، و استفاده از کتاب ها و رسانه های عمومی، و تجربه ها و آموخته های زندگی همچنان تداوم دارد و غالبا تا پایان زندگی ادامه خواهد یافت. بنابراین، تربیت اجتماعی فرد را باید یک امر مستمر و مداوم به شمار آورد. 🆔 @vasael_ir
🔸 | نظریه جواز و صحت خرید و فروش اعضای بدن در فقه امامیه 🔹فقیهان امامیه در زمینه خرید و فروش اعضای بدن انسان اختلاف نظر دارند برخی قائل به حرمت و بطلان و بعضی قائل به جواز و صحت شده اند. 🔹فقهایی که قائل به حرمت و بطلان هستند به روایات و اجماع بر بطلان بیع میته استناد نموده اند. 🔹ادله مورد استناد قائلین به نظریه حرمت و بطلان ناظر به موارد خرید و فروش اعضاء در غیر منافع محلله است. 🔹اعضای انسان به دلیل داشتن منفعت مقصوده عقلایی و محلله شرعی، دارای مالیت عرفی و شرعی هستند. 🔹مالکیت بر تصرف نسبت به شیء برای نقل و انتقال آن کافی است و ملکیت، شرط جواز نقل و انتقال شیء نیست. 🔹قائلین به نظریه جواز و صحت با استناد به روایات و منفعت محلله عقلائی مترتب بر خرید و فروش اعضاء آن را جایز و صحیح دانسته اند. 🔹البته اگر عضو از انسان زنده جدا می‌شود خرید و فروش آن در صورتی صحیح است که اعطای عضو موجب مرگ اعطـا کننده آن نشود، حیات یا سلامتی او را به خطر نیندازد و ضرر قابل توجهی برای او نداشته باشد و همچنین پیوند عضو برای نجات نفس محترمی صورت پذیرد. 🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
🔸زندگی فعال و نقش آن در شادکامی جامعه و خانواده دکتر #سید_مهدی_بیضائی در گفتگو با #وسائل🔻 🆔 @vasae
🔸زندگی فعال و نقش آن در شادکامی جامعه و خانواده دکتر در گفتگو با : 🔹پیامبر اکرم (ص) تاکید زیادی بر اهمیت ورزش داشتند. ایشان با برگزاری مسابقات ورزشی سعی می‌کردند افراد را به ورزش کردن ترغیب کنند. نمونه‌هایی از مسابقات ورزشی که پیامبر برگزار می‌کردند عبارتند از: دو و میدانی برای کودکان و بزرگسالان، اسب‌سواری، کشتی، شنا، تیر اندازی و ... (مالک، 2011). 🔹1) دو و ميدانى: دو و ميدانى ورزشى است كه به عنوان مادر ورزش هاى ديگر مطرح مى باشد. در روايات مطرح شده كه پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله گاهى با افراد مسابقه دو مى‌دادند، گاهى حضرت برنده مى‌شدند و گاهى ديگران (طوسى، بى تا، ج 6، ص 289). 🔹2) اسب سوارى: پيامبر صلى الله عليه و آله اسبى به نام «عضبا» داشتند كه با آن با اصحاب خود به مسابقه مى پرداختند و غالبا پيروز مى شدند و گاهى هم شكست مى خوردند(همان). امام باقر عليه السلام مى فرمايد: «رسول خدا مسابقه اسب دوانى ترتيب داده و جوايز را از مال خويش پرداخت مى كرد» (حرّعاملى، 1414ق، ج 13، ص 351). 🔹3) شنا: از جمله ورزش‌هايى كه به آن سفارش شده، ورزش شنا مى باشد. امام على عليه السلام از پيامبر صلى الله عليه و آله نقل مى كند كه آن حضرت فرمود: فرزندانتان را تيراندازى و شنا بياموزيد (كلينى، 1429ق، ج 6، ص 47). 🔹4) تيراندازى: يكى ديگر از ورزش هايى كه اسلام روى آن تأكيد كرده، تيراندازى است. رسول اكرم صلى الله عليه و آله فرمودند: «حق فرزند بر عهده پدرش اين است كه به او نوشتن، شناكردن و تيراندازى را بياموزد و روزىِ او را تنها از راه حلال و پاكيزه تهيه نمايد» (محمدى رى‌شهرى، 1416ق، ح 22434). 🔹5) پياده‌روى: يكى از ورزش هايى كه نياز به امكانات خاصى ندارد و حتى فرد مى تواند در منزل نيز آن را انجام دهد پياده روى مى باشد. گفته شده پانزده دقيقه پياده روى در عين اينكه ورزش سبكى است، باعث چالاكى و نشاط مى شود و همچنين انقباض ماهيچه ها را از بين مى برد (توحيدى اقدم، 1380، ص 139). 🔹امام صادق عليه السلام شادابى و خرمى را در چند چيز مى داند و پياده روى، اسب‌سوارى و شنا كردن را جزو آنها برمى‌شمرد: «عَنْ أَبِى عَبْدِاللَّهِ عليه السلام قَالَ: النُّشْرَةُ فِى عَشَرَةِ أَشْياءَ الْمَشْى وَالرُّكُوبِ وَ الِارْتِمَاسِ فِى الْمَاءِ...» (مجلسى، 1403ق، ج 73، ص 323). 🔹6) كشتى: پيامبر اكرم(ص) شبى به خانه فاطمه زهرا(ع) آمدند. امام حسن و امام حسين(ع) در سنين كودكى بودند. آن حضرت به آنها فرمودند: بپاخيزيد و با يكديگر كشتى بگيريد. آنها هم برخاسته و كشتى گرفتند (همان، ج 103، ص 189). ديگران نيز آنها را تشويق مى‌كردند. همچنين پيامبر اكرم (ص) از محلى عبور مى‌كردند كه دو نفر در حال كشتى گرفتن بودند. حضرت آنها را از اين كار منع نكردند (پاك نژاد، بى تا، ج 14، ص 285). 🆔 @vasael_ir
🔸 | چگونه به سئوالات جنسی کودک و نوجوان پاسخ دهیم؟ 🔹هنگامی که کودک یا نوجوان از مسئله جنسی سئوال می‌کند، طوری برخورد نکنیم که تصور کند مسئله عجیب و غریبی اتفاق افتاده است. 🔹در این صورت به طور غیر مستقیم او را وادار کرده ایم که به مسئله جنسی حساس شود. هنگام ارائه اطلاعات جنسی، جواب دادن به پرسش‌ها بیش‌ترین نقش را دارند، در عین حال باید به دو قاعده اساسی توجه داشت یکی اینکه همواره جواب هر پرسش را راست و درست ادا کنید و دیگر اینکه معلومات مربوط به موضوع جنسی را کاملاً مانند سایر معلومات بدانید. 🔹هرگاه کودک در مورد آفتاب یا ماه از روی بصیرت سئوال کند، شما خوشحال می‌شوید و تا آنجا که می‌تواند درک و استنباط کند، برای او توضیح می‌دهید لکن اگر مربوط به امور جنسی سئوال کند، شما به وسوسه می افتید که در جوابش بگویید ساکت باش. 🔹کودک ناگهان متوجه اختلاف‌های جزئی خواهد شد به این ترتیب شما اساس افکار شهوانی را برای او نهاده‌اید و حال اینکه جوابی که به او می‌دهید باید کاملاً به صورت طبیعی و کاملی باشد که در مورد سئوال دیگر او جواب می‌دهید. 🔹باید این نکته را در نظر بگیریم که غیر طبیعی دانستن مسائل جنسی و ندادن جواب صحیح، منطقی و مناسب با سن و نیاز سئوال کننده نه تنها مشکلی را حل نمی کند بلکه زمینه ساز بروز انحرافات دیگری نیز می‌شود. 📝محرم آتش افروز 🆔 @vasael_ir
🔸مفهوم سازی سیاسی؛ نخستین گام برای بسط گفتمان امر به معروف گزارشی از نشست علمی نقد و بررسی نظام واره مفاهیم امر به معروف و نهی از منکر در حوزه علوم سیاسی🔻 🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
#گزارش_اختصاصی_وسائل 🔸مفهوم سازی سیاسی؛ نخستین گام برای بسط گفتمان امر به معروف گزارشی از نشست علم
🔸مفهوم سازی سیاسی؛ نخستین گام برای بسط گفتمان امر به معروف گزارشی از نشست علمی نقد و بررسی نظام واره مفاهیم امر به معروف و نهی از منکر در حوزه علوم سیاسی🔻 حجت الاسلام : 🔹به منظور بسط گفتمان امر به معروف در جامعه پنج مرحله اساسی باید پیموده شود؛ گام اول) مفهوم سازی: در این سطح لازم است مفاهیم اساسی دانش سیاسی مرتبط با موضوع امر به معروف و نهی از منکر استخراج شود. 🔹گام دوم) ساخت عملی و پژوهشی: در این گام باید در ارتباط میان آن مفاهیم با موضوع امر به معروف و نهی از منکر كار پژوهشی صورت گرفته و ادبیات علمی و كاملا تخصصی ایجاد شود. 🔹گام سوم) بسط گفتمان‌های اجتماعی: در گام بعدی این كار پژوهشی تبدیل شود به گفتمان های اجتماعی از روش های مختلف مانند ترویجی، مصاحبه ها، تهیه كلیپ. 🔹گام چهارم) فرهنگ سازی: وقتی این گفتمان ایجاد شد خواه ناخواه تبدیل می شود به فرهنگ اجتماعی. وقتی فرهنگ عمومی پیدا كرد یعنی تبدیل شد به «معروف» و «منكر». شناخت معروف و شناخت منكر در این مرحله انجام می پذیرد. 🔹گام پنجم) عملیاتی کردن مفاهیم در سطح جامعه: وقتی به این مرحله رسیدیم می توان امر به معروف و نهی از منكر انجام بپذیرد. یعنی آن افرادی كه می خواهند امر به معروف كنند وقتی می روند در سطح جامعه برای اجرای امر به معروف با خودشان یك استدلال دارند مثلا اگر یك شخصی از آزادی سخن می گوید، دانستن معنای آزادی می تواند پشتوانه این آمر باشد. حجت الاسلام : 🔹هر موضوع علمی را كه دنبال كنیم سه مرحله دارد 1. پروسه یعنی یك فرایندی در اجتماع رخ می‌دهد؛ 2. در گام بعد تبدیل می‌شود به پروژه یعنی یك عده می‌آیند بر این فرایند‌ها سرمایه‌گذاری می‌كنند تصمیم می‌گیرند و مدیریت آن را در دست بگیرند؛ 3. پدیده: آن فرایند و پروژه به پیش می‌رود تبدیل می‌شود به پدیده. 🔹در همین بحث امر به معروف و نهی از منكر موضوع شناسی از اتفاقات و تحولاتی كه در اجتماع رخ داده است، و مدیریت آن و تبدیلش به پروژه بسیار مهم است. 🔹اینكه ما دنبال مفهوم سازی به معنای استنباط مفاهیم جدید باشیم بله بعد از استنباط مفاهیم می‌رویم سراغ علوم سیاسی تا این مفاهیم را به خورد آن دهیم لذا مفهوم سازی بهتر از مفهوم یابی است. 🔹ما از درون یك پارادایم اسلامی وارد در علوم انسانی می‌خواهیم بشویم. دنبال از بین بردن آن باشیم نه اینكه آن را اسلامی كنیم. نگاه اومانیسمی كه در این دانش‌ها وجود دارد مانع آن می‌شود كه توحید در آن وارد شود. 🔹نكته بعدی در خصوص مراحل پنج گانه ارائه شده به نظر می‌رسد یك خللی اینجا وجود دارد یعنی از یك فضای علمی كه كار پژوهشی انجام شده باید به جای گفتمان اجتماعی ابتدا به دنبال گفتمان علمی بروید نه گفتمان عمومی. حالا كه گفتمان علمی صورت گرفت به دنبال سیطره علمی بروید. 🆔 @vasael_ir
🔸رویکرد استنباطی فقه حکومتی در قالب مثال 🔹از منظر فقه کیفری اسلام، نخست) افزون بر قتل خطایى، بر قتل عمدی نیز کفاره مترتّب مى شود؛ دوم) قول اقوی آن است که با فوت یا قصاص قاتل، کفاره از وی ساقط نمى شود؛ در مقابل، قول دیگر که قول مشهور فقیهان است، آن است که با فقدان قاتل، کفاره هم منتفى مى شود؛ به ویژه زمانى که قاتل قصاص شده باشد. 🔹اما از نظر گاه فقه حکومتى، افزون بر سیاست حمایتى شرع از بزه دیده، در جرائم مستوجب کفارۀ مالى از جمله قتل عمد، مؤلفه هایى مانند حمایت و صیانت از منافع و مصالح عمومى و اجتماعى، تأمین عدالت و رفع فقر، گرسنگى و برهنگى از اهمیت بسزایى برخوردار است. 🔹بر این اساس، اصولا کفارات پیش از اینکه عبادت محض و تکلیف شخصى باشند، گاهى (مثل کفارۀ قتل عمد) عقوبت اند و از حقوق الله یا حقوق عمومى تلقى مى شوند. 🔹پس با قصاص یا فوت قاتل قابل اسقاط نیستند. در نتیجه، ورثۀ او مکلف اند این دین و حق عمومى را از اموال او خارج سازند و به نیابت از او در موارد مصرفش خرج کنند. 🔹بدیهى است در صورت امتناع ورثه از اقدام به این امر، حاکم اسلامى مى توانـد از باب وجوب اقامه و تولى امور حسبیه دست به این کار بزند. 🔹احتساب کفارات مالى به ویژه کفاراتى که جنبۀ عقوبتى دارند (به عنوان یکى از منابع مالى دولت اسلامى) نیز توجیه کنندۀ این مهم است. 🔹اهتمام دولت اسلامى به قانونمندکردن و اخذ این کفارات مى تواند بخشى از فقر و گرسنگى را از چهرۀ جامعه بزداید. 🆔 @vasael_ir
🔸تاکید شهید مطهری بر تربیت در دوران کودکی 🔹تعلیم و تربیت اسلامی از دیدگاه استاد شهید مرتضی مطهری بر چند رکن اساسی مبتنی است. نخستین رکن تعلیم و تربیت اسلامی اهتمام به پرورش فکر و اندیشه آدمیان است. 🔹اسلام بر اصل مسئله علم آموزی و تعقل تأکید فراوانی کرده و علاوه بر آن درباره خصوصیات علمی که انسان ها باید در پی آموختن آن باشند نیز به تفصیل سخن گفته است. 🔹روح انسان در زمان کودکی، حالت قابل انعطافی دارد و مانند همان ماده شل است. هر چه انسان بزرگتر شود قابلیت انعطاف آن کمتر می‌شود. بر همین اساس گفته اند: العلم فی الصغر کالنقش فی الحجر. 🔹البته دانشمندان امروز هم به تربیت دوران کودکی بیشتر اهمیت می‌دهند. بچه‌ای که در کودکستان است از بچه دبستانی و بچه دبستانی از نوجوان دبیرستان و نوجوان دبیرستان از جوان دانشگاه، جنبه پذیرشش بیشتر است. 🔹انسان در سن 50 سالگی شخصیتش منعقد می‌شود. البته مبالغه نباید کرد. انسان یک موجود قابل تغییر و قابل توجه و بازگشت است و ممکن است در سن 100 سالگی هم خود را تغییر دهد ولی شک نیست که حالات روحی کم کم ملکه می‌شود و برگرداندن آنها دشوار می‌گردد. 📝محرم آتش افروز 🆔 @vasael_ir