🔸 #یادداشت | چگونه به سئوالات جنسی کودک و نوجوان پاسخ دهیم؟
🔹هنگامی که کودک یا نوجوان از مسئله جنسی سئوال میکند، طوری برخورد نکنیم که تصور کند مسئله عجیب و غریبی اتفاق افتاده است.
🔹در این صورت به طور غیر مستقیم او را وادار کرده ایم که به مسئله جنسی حساس شود. هنگام ارائه اطلاعات جنسی، جواب دادن به پرسشها بیشترین نقش را دارند، در عین حال باید به دو قاعده اساسی توجه داشت یکی اینکه همواره جواب هر پرسش را راست و درست ادا کنید و دیگر اینکه معلومات مربوط به موضوع جنسی را کاملاً مانند سایر معلومات بدانید.
🔹هرگاه کودک در مورد آفتاب یا ماه از روی بصیرت سئوال کند، شما خوشحال میشوید و تا آنجا که میتواند درک و استنباط کند، برای او توضیح میدهید لکن اگر مربوط به امور جنسی سئوال کند، شما به وسوسه می افتید که در جوابش بگویید ساکت باش.
🔹کودک ناگهان متوجه اختلافهای جزئی خواهد شد به این ترتیب شما اساس افکار شهوانی را برای او نهادهاید و حال اینکه جوابی که به او میدهید باید کاملاً به صورت طبیعی و کاملی باشد که در مورد سئوال دیگر او جواب میدهید.
🔹باید این نکته را در نظر بگیریم که غیر طبیعی دانستن مسائل جنسی و ندادن جواب صحیح، منطقی و مناسب با سن و نیاز سئوال کننده نه تنها مشکلی را حل نمی کند بلکه زمینه ساز بروز انحرافات دیگری نیز میشود.
📝محرم آتش افروز
🆔 @vasael_ir
#گزارش_اختصاصی_وسائل
🔸مفهوم سازی سیاسی؛ نخستین گام برای بسط گفتمان امر به معروف
گزارشی از نشست علمی نقد و بررسی نظام واره مفاهیم امر به معروف و نهی از منکر در حوزه علوم سیاسی🔻
🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
#گزارش_اختصاصی_وسائل 🔸مفهوم سازی سیاسی؛ نخستین گام برای بسط گفتمان امر به معروف گزارشی از نشست علم
🔸مفهوم سازی سیاسی؛ نخستین گام برای بسط گفتمان امر به معروف
گزارشی از نشست علمی نقد و بررسی نظام واره مفاهیم امر به معروف و نهی از منکر در حوزه علوم سیاسی🔻
حجت الاسلام #محمد_تقی_كریمی:
🔹به منظور بسط گفتمان امر به معروف در جامعه پنج مرحله اساسی باید پیموده شود؛ گام اول) مفهوم سازی: در این سطح لازم است مفاهیم اساسی دانش سیاسی مرتبط با موضوع امر به معروف و نهی از منکر استخراج شود.
🔹گام دوم) ساخت عملی و پژوهشی: در این گام باید در ارتباط میان آن مفاهیم با موضوع امر به معروف و نهی از منکر كار پژوهشی صورت گرفته و ادبیات علمی و كاملا تخصصی ایجاد شود.
🔹گام سوم) بسط گفتمانهای اجتماعی: در گام بعدی این كار پژوهشی تبدیل شود به گفتمان های اجتماعی از روش های مختلف مانند ترویجی، مصاحبه ها، تهیه كلیپ.
🔹گام چهارم) فرهنگ سازی: وقتی این گفتمان ایجاد شد خواه ناخواه تبدیل می شود به فرهنگ اجتماعی. وقتی فرهنگ عمومی پیدا كرد یعنی تبدیل شد به «معروف» و «منكر». شناخت معروف و شناخت منكر در این مرحله انجام می پذیرد.
🔹گام پنجم) عملیاتی کردن مفاهیم در سطح جامعه: وقتی به این مرحله رسیدیم می توان امر به معروف و نهی از منكر انجام بپذیرد. یعنی آن افرادی كه می خواهند امر به معروف كنند وقتی می روند در سطح جامعه برای اجرای امر به معروف با خودشان یك استدلال دارند مثلا اگر یك شخصی از آزادی سخن می گوید، دانستن معنای آزادی می تواند پشتوانه این آمر باشد.
حجت الاسلام #مهدی_امیدی:
🔹هر موضوع علمی را كه دنبال كنیم سه مرحله دارد 1. پروسه یعنی یك فرایندی در اجتماع رخ میدهد؛ 2. در گام بعد تبدیل میشود به پروژه یعنی یك عده میآیند بر این فرایندها سرمایهگذاری میكنند تصمیم میگیرند و مدیریت آن را در دست بگیرند؛ 3. پدیده: آن فرایند و پروژه به پیش میرود تبدیل میشود به پدیده.
🔹در همین بحث امر به معروف و نهی از منكر موضوع شناسی از اتفاقات و تحولاتی كه در اجتماع رخ داده است، و مدیریت آن و تبدیلش به پروژه بسیار مهم است.
🔹اینكه ما دنبال مفهوم سازی به معنای استنباط مفاهیم جدید باشیم بله بعد از استنباط مفاهیم میرویم سراغ علوم سیاسی تا این مفاهیم را به خورد آن دهیم لذا مفهوم سازی بهتر از مفهوم یابی است.
🔹ما از درون یك پارادایم اسلامی وارد در علوم انسانی میخواهیم بشویم. دنبال از بین بردن آن باشیم نه اینكه آن را اسلامی كنیم. نگاه اومانیسمی كه در این دانشها وجود دارد مانع آن میشود كه توحید در آن وارد شود.
🔹نكته بعدی در خصوص مراحل پنج گانه ارائه شده به نظر میرسد یك خللی اینجا وجود دارد یعنی از یك فضای علمی كه كار پژوهشی انجام شده باید به جای گفتمان اجتماعی ابتدا به دنبال گفتمان علمی بروید نه گفتمان عمومی. حالا كه گفتمان علمی صورت گرفت به دنبال سیطره علمی بروید.
#گزارش_اختصاصی_وسائل
🆔 @vasael_ir
🔸رویکرد استنباطی فقه حکومتی در قالب مثال
🔹از منظر فقه کیفری اسلام، نخست) افزون بر قتل خطایى، بر قتل عمدی نیز کفاره مترتّب مى شود؛ دوم) قول اقوی آن است که با فوت یا قصاص قاتل، کفاره از وی ساقط نمى شود؛ در مقابل، قول دیگر که قول مشهور فقیهان است، آن است که با فقدان قاتل، کفاره هم منتفى مى شود؛ به ویژه زمانى که قاتل قصاص شده باشد.
🔹اما از نظر گاه فقه حکومتى، افزون بر سیاست حمایتى شرع از بزه دیده، در جرائم مستوجب کفارۀ مالى از جمله قتل عمد، مؤلفه هایى مانند حمایت و صیانت از منافع و مصالح عمومى و اجتماعى، تأمین عدالت و رفع فقر، گرسنگى و برهنگى از اهمیت بسزایى برخوردار است.
🔹بر این اساس، اصولا کفارات پیش از اینکه عبادت محض و تکلیف شخصى باشند، گاهى (مثل کفارۀ قتل عمد) عقوبت اند و از حقوق الله یا حقوق عمومى تلقى مى شوند.
🔹پس با قصاص یا فوت قاتل قابل اسقاط نیستند. در نتیجه، ورثۀ او مکلف اند این دین و حق عمومى را از اموال او خارج سازند و به نیابت از او در موارد مصرفش خرج کنند.
🔹بدیهى است در صورت امتناع ورثه از اقدام به این امر، حاکم اسلامى مى توانـد از باب وجوب اقامه و تولى امور حسبیه دست به این کار بزند.
🔹احتساب کفارات مالى به ویژه کفاراتى که جنبۀ عقوبتى دارند (به عنوان یکى از منابع مالى دولت اسلامى) نیز توجیه کنندۀ این مهم است.
🔹اهتمام دولت اسلامى به قانونمندکردن و اخذ این کفارات مى تواند بخشى از فقر و گرسنگى را از چهرۀ جامعه بزداید.
🆔 @vasael_ir
🔸تاکید شهید مطهری بر تربیت در دوران کودکی
🔹تعلیم و تربیت اسلامی از دیدگاه استاد شهید مرتضی مطهری بر چند رکن اساسی مبتنی است. نخستین رکن تعلیم و تربیت اسلامی اهتمام به پرورش فکر و اندیشه آدمیان است.
🔹اسلام بر اصل مسئله علم آموزی و تعقل تأکید فراوانی کرده و علاوه بر آن درباره خصوصیات علمی که انسان ها باید در پی آموختن آن باشند نیز به تفصیل سخن گفته است.
🔹روح انسان در زمان کودکی، حالت قابل انعطافی دارد و مانند همان ماده شل است. هر چه انسان بزرگتر شود قابلیت انعطاف آن کمتر میشود. بر همین اساس گفته اند: العلم فی الصغر کالنقش فی الحجر.
🔹البته دانشمندان امروز هم به تربیت دوران کودکی بیشتر اهمیت میدهند. بچهای که در کودکستان است از بچه دبستانی و بچه دبستانی از نوجوان دبیرستان و نوجوان دبیرستان از جوان دانشگاه، جنبه پذیرشش بیشتر است.
🔹انسان در سن 50 سالگی شخصیتش منعقد میشود. البته مبالغه نباید کرد. انسان یک موجود قابل تغییر و قابل توجه و بازگشت است و ممکن است در سن 100 سالگی هم خود را تغییر دهد ولی شک نیست که حالات روحی کم کم ملکه میشود و برگرداندن آنها دشوار میگردد.
📝محرم آتش افروز
🆔 @vasael_ir
🔸نگاهی به دروس خارج و درس گفتارهای فقه
🔹فقه روابط اجتماعی| بررسی قاعده اصالة الصحة در کلمات مرحوم نراقی(آیت الله اعرافی)
🔹فقه القضا| تفاوت اجبار، اکراه و اضطرار(آیت الله حبیبی تبار)
🔹فقه سیاسی| آیه ۱۱۰ سوره آل عمران بر وجوب امر به معروف دلالت دارد(حجت الاسلام والمسلمین ارسطا)
🆔 @vasael_ir
🔸شهید مطهری؛ طراح خطوط بنیادینِ اندیشه اقتصادِ اسلامی
دکتر #عادل_پیغامی در گفتگو با #وسائل🔻
🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
🔸شهید مطهری؛ طراح خطوط بنیادینِ اندیشه اقتصادِ اسلامی دکتر #عادل_پیغامی در گفتگو با #وسائل🔻 🆔 @vas
🔸شهید مطهری؛ طراح خطوط بنیادینِ اندیشه اقتصادِ اسلامی
دکتر #عادل_پیغامی در گفتگو با #وسائل:
🔹شهید آیت الله مطهری نسبت به نظام اقتصادی بی توجه نبوده است و حتی می توان گفت که اولویت لازم و به اندازه ای هم در ذهن ایشان، مسائل اقتصادی داشته است.
🔹متاسفانه به دلیل اینکه در حوزه و دانشگاه، مباحث فلسفی اقتصاد جایگاهی ندارد و ما تقریبا در کرسی های دانشگاهی نیز قالب فلسفه اقتصادی نداریم، از این جهت آن لایه ای از اندیشه های شهید مطهری که فلسفه اقتصادی اسلام را در دنیای معاصر با مقتضیات زمان و مکان فعلی، برای انقلاب اسلامی تدوین شده است، آنگونه که باید مورد توجه قرار نگرفته و بحث نشده است.
🔹نوآوری هایی که ایشان در اندیشه اقتصادی اسلام مطرح کردند یا از دل متون است و از قرآن و سنت استخراج کردند و یا از مباحث علمای پیشین ما به ویژه در حوزه فقه و فلسفه مورد توجه قرار داده است و بر اساس آن به سئوالات اصلی و معاصر اقتصادی پاسخ دادند، متاسفانه مورد توجه قرار نگرفته است.
🔹مباحث اقتصادی ایشان معمولا در دو کتاب «نظری به نظام اقتصادی اسلام» و «بهره و ربا و نظری به بیمه» بسنده می شود و همین یک آسیبی در برگرفتن توشه از مباحث اقتصادی ایشان بوده است زیرا این مباحث به همین دو کتاب محدود نمی شود.
🔹چه بسا قله مباحث اقتصادی ایشان را باید در کتاب «فلسفه تاریخ» و «نقدی بر مارکسیسم» و حتی کتابی مثل «بیست گفتار» و یا کتاب «نظام حقوقی زن در اسلام» و برخی از یادداشت های ایشان باید جستجو کرد.
🔹به عنوان مثال بحثی که ایشان در تفاوت بین عقل و جود در کتاب بیست گفتار فرمودند و نگاهی که به فلسفه حق دارند از حیث علل غایی و فاعلی، بحث بسیار عمیق و کارگشایی در عرصه فلسفه اقتصاد است.
🔹در کتاب «نظام حقوقی زن در اسلام» ظاهرا شما بحث اقتصادی مشاهده نمی کنید اما بنیان های رویکرد و رهیافت حقوق طبیعی که یکی از پایه های اصیل اندیشه اسلامی در فلسفه اقتصادی است در این کتاب مطرح شده است.
🔹متأسفانه ما الان در حوزه و دانشگاه درگیر برخی مسائل پیش پا افتاده هستیم، نظیر اینکه شهید مطهری یک کتابی در حوزه اقتصاد داشت که بعد از شهادت ایشان، جمع آوری شد حال آنکه شاید بالغ بر 30 درصد محتوای آن کتاب توسط مؤلف نوشته شده است و این اصلا کتاب شهید مطهری نیست.
🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
🔸 #معرفی_مقاله| مبانی دولت اسلامی در الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت از دیدگاه امام خامنهای 🆔 @vasael
🔸 #معرفی_مقاله | مبانی دولت اسلامی در الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت از دیدگاه امام خامنهای
🔹مبانی دولت اسلامی به طور کلی مشتمل بر مبانی تصوری و تصدیقی است. منظور از مبانی تصوری، تعریف و تلقی از دولت اسلامی به گونه ای است که تصور آن باعث تصدیق آن گردد.
🔹در این زمینه، ضمن تعریف لغوی و اصطلاحی دولت اسلامی، تلقی و تصور از دولت اسلامی در الگوی اسلامی ـ ایرانی باید منطبق بر تلقی و تصورات امام خامنه ای باشد.
🔹بر اساس آن: دولت اسلامی، امانتی الهی، وظیفه ای علمی، ابزاری برای اقامه حق، ناشی از قانون الهی، غیر استبدادی، ناظر به مصالح مادی و معنوی مسلمانان و متکی به هدایت الهی و اراده مردمی است.
🔹منظور از مبانی تصدیقی دولت اسلامی، در واقع مبانی استدلالی آن می باشد که مشتمل بر دو قسم است: مبانی دور و مبانی نزدیک. مبانی دور امری فلسفی و گسترده در عرصه مباحث هستی شناختی، انسان شناختی، معرفت شناختی و مانند آن است.
🔹در حوزه مبانی انسان شناختی امام خامنه ای به همه جنبه های انسان توجه می کند و خدامحوری و حیات طیبه را مطرح می کند. در حوزه معرفت شناختی علاوه بر عقل، منابع وحیانى، شرع و تجربه هاى انسانى اهمیت دارد.
🔹از نظر هستی شناختی دولت اسلامی، علل صوری آن، سیاست و علل مادی آن را مبتنی بر فرهنگ می داند و در حوزه علل فاعلی و غایی در الگوی اسلامی ـ ایرانی، توسعه اقتصادی در جهت توسعه فرهنگی و توأمان جهت تعالی معنوی و اخلاقی است.
🔹از بعد روش شناختی دولت اسلامی از هر روشی استفاده نمی کند و بر «ارزش محور» بودن روش ها تاکید دارد. مبانی نزدیک دولت اسلامی دارای شاخصه هایی است که مهمترین آنها در قالب بایدهای دولت اسلامی عبارتند از: سلامت اعتقادی و اخلاقی، خدمت به خلق، عدالت، سلامت اقتصادی. مبارزه با فساد، قانون گرایی، مواجهه با نظام سلطه، حکمت، درون زا و برون گرا است.
🆔 @vasael_ir
🔸تاریخچه فقه حکومتی در اسلام
🔹اصول اولیه و ریشههای اصلی فقه حکومتی اسلام، مانند هر مسئله اسلامی دیگر در قرآن مجید و سنت رسول خدا و ائمه معصومین (ع) قرار دارد و از لحاظ تاریخی پیدایش و شکلگیری فقه حکومتی همزمان و همزاد با پیدایش «فقه عمومی اسلام» است.
🔹تفویض ولایت اطاعت، قضاء، حسبه، اقامه حدود و تعزیرات و بهطور کلی حق تأسیس حکومت اسلامی و اداره امور جامعه مسلمانان بر موازین قسط و عدل و انجام تکلیف امربهمعروف و نهی از منکر، گردآوری وجوهات شرعی و مالیاتهای مناسب و مصرف آن در موارد لازم و نافع به حال همگان، از جمله شئون و اختیارات «ولیفقیه» در عصر غیبت است که از اهم مسائل فقه حکومتی اسلام به شمار میآید.
🔹روایاتی که از ائمه معصومین (ع) به ما رسیده است، مواد اولیه و بافت اصلی فقه حکومتی اسلام در کتب فقهی موجود شیعه را تشکیل میدهد.
🔹بر این اساس، فقه حکومتیِ ما میراث گرانقدری است که از عصر پیامبر و ائمه معصومین باقی مانده و در دورههای بعد، تهذیب و تطور یافته است.
📝 مصطفی کاویانی
🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
🔸نظارت شرعی فقهای شورای نگهبان بر قوانین پیش از انقلاب #دانشنامه_فقهی_حقوقی🔻 🆔 @vasael_ir
🔸نظارت شرعی فقهای شورای نگهبان بر قوانین پیش از انقلاب
#دانشنامه_فقهی_حقوقی🔻
🔹بخشی از قوانین موجود در نظام حقوقی ایران، قوانین و مقررات مصوب پیش از انقلاب است: «پیروزی انقلاب، هر چند منجر به ابطال قانون اساسی میشود، ولی منجر به نسخ و اعتباری قوانین و مقررات عادی کشور نمیگردد. این دسته از قوانین علی رغم پیروزی انقلاب، همچنان معتبر و قانونی باقی میمانند...».
🔹حال پرسش این است که آیا اسلامیسازی قوانین فقط مربوط به قانون گذاری پس از انقلاب است یا قوانین پیش از انقلاب را نیز در بر میگیرد؟ مستند حقوقی آن چیست؟ در صورت تعمیم و شمول، چه نهادی متصدی این امر است؟
🔹طبق اصل ۹۱، شورای نگهبان به منظور پاسداری از احکام اسلام و قانون اساسی از نظر عدم مغایرت مصوبات مجلس شورای اسلامی با آنها تشکیل شده، و طبق اصل ۹۴، همه مصوبات مجلس شورای اسلامی باید به شورای نگهبان فرستاده شود تا از نظر انطباق بر موازین اسلام و قانون اساسی مورد بررسی قرار گیرد، و تشخیص عدم مغایرت مصوبات با احکام اسلام، با اکثریت فقهای شورای نگهبان است.
🔹آیا در قانون اساسی، غیر از فقهای شورای نگهبان نهاد دیگری برای بررسی شرعی قوانین موجود مصوب پیش از انقلاب پیشبینی شده است؟
🔹عدهای از حقوقدانان در این مسئله تردید کردهاند. تردید آن ها، ناشی از فقدان نصی قانونی است. به گمان آنان، در قانون اساسی تکلیف این موضوع روشن نشده و، چون اصل ۴ در فصل اول قانون اساسی آمده و «اصول کلی» نامیده میشود، در مقام بیان اصل صلاحیت فقهای شورای نگهبان است، نه حدود و ثغور آن.
🔹از این رو، در تبیین جزئیات، باید به اصول دیگر (۷۲، ۹۱، ۹۴ و ۹۶) مراجعه کرد که آنها نیز ناظر به مصوبات مجلس شورای اسلامی پس از انقلاب هستند.
🔹با وجود این، همان گونه که اکثر حقوقدانان معتقدند، اصل نظارت و صلاحیت فقهای شورای نگهبان در اظهار نظر شامل قوانین پیش از انقلاب نیز خواهد شد؛ زیرا اصل ۴ از صراحت لازم در این زمینه برخوردار است و از سوی دیگر، احتمال وجود قانون خلاف شرع در مجموعه قوانین پیش از انقلاب منتفی نیست.
🆔 @vasael_ir
هدایت شده از پایگاه فقه حکومتی وسائل
🔻خبرگزاری رسا برگزار می کند
🔸پویش «پیامی برای قدس»
🔹از عموم طلاب دعوت میشود به پویش جملهای برای قدس بپیوندند و جملات خود را در قالب های فیلم، صوت، عکس و متن برای ما ارسال کنند. تولیدات برگزیده در صفحات خبرگزاری رسا منتشر می شود.
♨️ به قید قرعه به 6 پیام برگزیده کارت هدیه 100 هزار تومانی تقدیم می شود.
🌹 همچنین می توانید فیلم و عکس خود را در فضای مجازی با هشتگ #آزادی_قدس_آرمان_سردار منتشر کنید.
🔹تولیدات خود را به آی دی زیر در #ایتا ارسال کنید:
🌐 @Adminrasana
🆔 @vasael_ir
🔸نگاهی به دروس خارج و درس گفتارهای فقه
🔹فقه فرهنگ| بررسی معنای حدیث «بَاهِتُوهُمْ»/ دایره «مقابله به مثل» و نظر اسلام(آیت الله اراکی)
🔹فقه مهندسی ژنتیک| روششناسی تفریع فروع فقه زیستفناوری و تفصیل مسائل آن(آیت الله رشاد)
🔹فقه سیاسی| آیا آیه ۷۱ سوره توبه بر وجوب امر به معروف دلالت دارد؟(حجت الاسلام والمسلمین ارسطا)
🆔 @vasael_ir
🔸 #معرفی_کتاب | عدالت و سیاست؛ بررسی ابعاد نظری و کاربردی عدالت در گفتمان سیاسی اسلام و غرب
🔹دفاعیه دینی و سنتی در مقابل تحولات به ظاهر سکولار معاصر، برانگیزاننده این پرسش است که آیا نمی توان ظهور دین را به صورت مقدمه ای برای ورود به وضع مدنی در دوران مدرن تلقی کرد و از آن منصرف شد؟
🔹و آیا اصالتا انسان مدرن خودکفا از سنت به معنای اعم آن نیست؟ و در غیر اینصورت پس چرا ادیان در عرصه رویارویی عملی و مدنی با دنیای جدید فرومانده اند؟
🔹پاسخ به دو پرسش اول معطوف به مباحث بنیادی شکل گیری لیبرالیسم و دنیای جدید است که با توجه به تحقیقاتی که در سه دهه اخیر صورت گرفته می توان مدعی شد که در لیبرالیسم سنتی دین و تجدد در هم آمیخته اند.
🔹اما پاسخ به سؤال سوم همان است که این اثر همانند بسیاری دیگر از تألیفات در حوزه سیاست اسلامی دنبال می کند.
🔹با این مقدمه مؤلفین اثر حاضر به قصد فهم عدالت در دو بخش فقهی و کلامی و کاربردی ـ تطبیقی در هفت فصل به کالبدشکافی این مفهوم پرداختند.
🆔 @vasael_ir
#گزارش_اختصاصی_وسائل
🔸ساختار شناسی شرکتهای سهامی از منظر فقه / بررسی پذیرش شخصیت حقوقی در فقه
گزارشی از نشست «شخصیت حقوقی شرکتهای سهامی عام از منظر فقه»🔻
حجت الاسلام #حمید_درایتی:
🔹چه معذوریتی است که شخصیت حقوقی اعتبار دارد یا میتواند مالک شود و میتواند چیزی را تملک کند و یا به ملک دیگران منتقل کند؟ و یا بر ذمه و قرض بگیرد و تعهد کند و ملزم به جبران خسارت شود؟ این اشکال به چند مبنا در مباحث اصول برمی گردد.
🔹مبنای برخی از بزرگان در علم اصول این است که احکام تکلیفی و وضعی منتزع از حکم تکلیفی هستند؛ حکم وضعی مثل مالکیت است و مالکیت شرکت، موسسه، بانک، شهرداری و وزارتخانه که شخصیت حقوقی است و این مالکیت حکم وضعی است.
🔹احکام وضعی منتزع از حکم تکلیفی هستند که هر کجا بتوان به شیء و یا فردی حکم تکلیفی داد میتوان برای آن حکم وضعی اثبات کرد.
🔹آیا میتوان به عناوین اعتباری تکلیف کرد؟ آیا عنوان اعتباری مثل مسجد، موسسه، بانک آیا قابلیت برای تکلیف دارند؟ برای پاسخ به این سئوال به مبنای دیگر حقیقت تکلیف میرسیم که اگر مثل آیت الله خوئی حقیقت تکلیف را عبارت از اعتبار فی الذمه بدانیم، اشکالی ندارد.
🔹اما اگر مثل نظریه مرحوم اصفهانی حقیقت تکلیف را بحث نظری بدانیم، در این صورت بحث اعتباری نسبت به شخصیت حقوقی مفهوم و معنا ندارد و نسبت به همه شخصیتهای حقوقی اینگونه است.
🔹شخصیت حقوقی که به شخص است اعتبار دارد مثل بحث امامت، اما شخصیت حقوقی به اموال وابسته است؛ ملک برای مسجد است و اگر بخواهیم بگوییم مسجد حقوقی است، مسجد مالک میشود و این مالکیت را باید اثبات کرد.
🆔 @vasael_ir
🔸فعالیتهای اجتماعی و فرهنگی امام حسن مجتبی
📝 محرم آتش افروز
🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
🔸فعالیتهای اجتماعی و فرهنگی امام حسن مجتبی 📝 محرم آتش افروز 🆔 @vasael_ir
🔸فعالیتهای اجتماعی و فرهنگی امام حسن مجتبی
🔹کسی که نفس او گرامی و بزرگوار باشد، جدایی و ناسازگاریش با مردم کم باشد. دوری از شهوات و دنیا نیز از سایر آثار کرامت نفس است. اگر کرامت نفس فقط همین چند فایده را به دنبال داشته باشد، برای سعادت و هدایت انسان ها کافی است.
🔹به همین دلیل، برای گسترش این فضیلت اخلاقی باید تلاش های لازم صورت بگیرد و از فرصت های به وجود آمده بهترین بهره را برد. عزت و احترام به خود و دیگران یکی از این راه هاست.
🔹امام حسن (ع) این احترام و اکرام را خیلی ساده و در حالت عادی زندگی رعایت می کردند و به دیگران هم می آموختند که به راحتی می توان با مردم رفتار سالم داشت و با این کار هم به دیگران محبت کرد و هم ادب و احترام دیگران را جلب کرد.
🔹روزی امام در مجلسی نشسته بودند؛ مردی وارد شد و نشست. امام فرمودند: «إنک جلست إلینا علی حین قیام منا أ فتأذن؟»"تو زمانی نشستی که ما قصد رفتن داشتیم آیا اجازه می دهی ما برویم؟" در این رفتار امام، شخصیت طرف مقابل و جایگاه اجتماعی و یا مال و ثروتش مهم نبوده بلکه آن حضرت به عنوان فردی مسلمان به او توجه و احترام کرده است.
🔹رواج چنین تفکر و رفتارهایی در جامعه، میزان کرامت انسان ها را افزایش می دهد و به تبع، فرهنگ سالمی در جامعه حاکم می شود که در آن همه به واسطه انسان بودن دارای احترام و جایگاه اجتماعی هستند. این خود باعث احساس امنیت اجتماعی می شود.
🔹سبک فرهنگی امام مجتبی (ع) می تواند سرمشق افرادی قرار گیرد که به فرهنگ دینی دل بستگی دارند و خود را به گسترش و اشاعه فرهنگ اسلام موظف می دانند.
🔹جامعیت سبک زندگی فرهنگی امام حسن (ع) به گونه ای بود که هم می تواند برای خواص و هم برای عامه مردم الگو باشد.
📝 محرم آتش افروز
🆔 @vasael_ir
#گزارش_اختصاصی_وسائل
🔸ضعفهای مدیریتی در بحران کرونا ربطی به فقه ندارد
گزارشی از نشست«کرونا و زیست فقهی»🔺
🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
#گزارش_اختصاصی_وسائل 🔸ضعفهای مدیریتی در بحران کرونا ربطی به فقه ندارد گزارشی از نشست«کرونا و زی
🔸ضعفهای مدیریتی در بحران کرونا ربطی به فقه ندارد
گزارشی از نشست«کرونا و زیست فقهی»🔻
حجت الاسلام #رضا_اسلامی:
🔹از عجایب روزگار است که برای نخستین مرتبه در تاریخ تشیع حرم امام رضا (ع) بسته شده است، مجوز این امر چیست؟ توجیه فقها چیست؟ حکم اولیه، ثانویه یا حکم حکومتی یا از باب تزاحم است؟
🔹اساس فقه جمع ادله است و ادلهای که درباره جایگاه اماکن مقدسه است در واقع اماکن در حد تزئینی نیست؛ خدمت و کارکرد و نقش آنان در احیای دین لایههای مختلف دارد و بر اساس تزاحم برخی از لایهها و قسمتها تعطیل میشود و اصل آن تعطیل بردار نیست.
حجت الاسلام #مهدی_ابراهیمی:
🔹عمده بحثی که در این مسئله فقه را درگیر میکند این است که این بیماری برای انسان ضرر دارد و حکم فقهی آن پیچیده نیست و نیاز به استنباط ندارد. در اینجا علاوه بر ضرر فردی با یک بحث اجتماعی نیز روبرو هستیم که درصد احتمال بزرگ نیست، اما محتمل آن بزرگ است.
🔹تأثیر دعا در جسم و بدن به لحاظ مبانی تجربی اثبات شده است که نمیتوان با نسخه مکتوب پزشک چنین اثراتی را ایجاد کرد. کرونا نگاه معنوی و معناداری معنوی را در زندگی دینی ما تغییر داد و به همین دلیل ما باید تجدید نظری در فرهنگ فقاهت و زندگی دینی خودمان داشته باشیم.
حجت الاسلام #مصطفی_دری:
🔹متدینین مناسک زده یکی از چالش های موجود در دوران کرونا است؛ میتوان گفت که فقها در فرهنگ عمومی و مناسک زده ما مقصر هستند چراکه برای عزاداریها پیاده روی دارند و برای موالید این امر انجام نمیشود.
🔹ما نذر فرهنگی را امر جدیدی می پنداریم چراکه فتوای فقهی نداریم. میتوان گفت که عوام زدگی در مبانی کلامی وجود دارد که بسته شدن حرمها و شفاخانه بودن مربوط به عوام زدگی کلامی است.
حجت الاسلام #مجتبی_الهی_خراسانی:
🔹آنچه در بحران کرونا بروز کرده است چالش مدیریتی و تدبیری است که در یک پاندمی ضعف مدیریتی در پزشکی و امور مساجد وجود دارد.
🔹باید پروتکل هائی برای باز بودن مساجد طراحی شود و این ربطی به فقه ندارد، اینها ضعفهای تدبیر است که نیاز به توسعه آموزشهای فردی است.
#گزارش_اختصاصی_وسائل
🆔 @vasael_ir
🔸علم فقه برای اجرا وضع شده، نه پستوی خانه / اشکالات کدیور پشتوانه علمی ندارد
حجت الاسلام دکتر #سید_ابراهیم_حسینی در گفتگو با #وسائل🔺
🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
🔸علم فقه برای اجرا وضع شده، نه پستوی خانه / اشکالات کدیور پشتوانه علمی ندارد حجت الاسلام دکتر #سید_
🔸علم فقه برای اجرا وضع شده، نه پستوی خانه / اشکالات کدیور پشتوانه علمی ندارد
حجت الاسلام دکتر #سید_ابراهیم_حسینی در گفتگو با #وسائل:
🔹در حکومت اسلامی ایران، هدف این نیست که ما علم فقه را جانشین علم حقوق کنیم و یا بگوییم هر آنچه که حکم شرعی است، باید حکم قانونی نیز باشد؛ بلکه مقصود این است که قوانین کشور، باید مبتنی بر شریعت باشد.
🔹ما معتقدیم انتظام و مدیریت جامعه اسلامی باید بر اساس ضوابط شرعی و موازین اسلامی باشد چراکه جامعه اسلامی با جامعه غیر اسلامی از لحاظ هنجارها و رفتارها متفاوت است؛ جامعه اسلامی نسبت به همجنس بازی یک برخورد دارد و جامعه غیر اسلامی برخوردی دیگر.
🔹اینکه گفته میشود «حکم شرعی متناسب با اراده خداوند است در حالی که قانون متناسب با عرف و اراده مردم است» حرفی کاملا غلط است! مگر جامعه ما سکولار است؟
🔹اینکه نظامات اجتماعی و قواعد حقوقی به جای دین، مبتنی بر عقل خود بنیاد و علم تجربی باشد دیدگاه جامعه سکولاریسم است.
🔹تبیین آقای کدیور از ارتباط بین شریعت اسلامی و قانون پیوند ناموجه و رابطه ما و دروازه است؛ نمیتوان از طرفی سخن از شریعت اسلامی زد و از طرفی، برای قانون گذاری اراده مردم را ملاک دانست.
🔹گرچه برای تحقق، اجرا و عینیت بخشی احکام شرعی، پذیرش مردمی شرط واقعی است، اما قوانین بر اساس آراء و امیال مردم وضع نمیشوند.
🔹اگر بنا بر این باشد که حتی در کشور اسلامی قانون گذاری بر اساس اراده مردم باشد، پس احکام الهی به چه منظور نازل شده است؟! با این وضع، تفاوت کشور اسلامی با غیر اسلامی چه خواهد بود؟!
🔹در کشور اسلامی، همه ملزم به رعایت قوانین اسلامی هستند حتی اگر غیر مسلمان و یا اقلیت دینی باشند، به عنوان نظم عمومی باید برخی قوانین را رعایت کنند، حتی اگر دین و مذهب آنان چیز دیگری باشد؛ مثلا رعایت حجاب یا خودداری از خوردن و آشامیدن در معابر، اماکن و محیط عمومی در ماه مبارک رمضان (روزه خوری علنی) حتی برای غیر مسلمانان الزامی است. قانون برای تنظیم روابط اجتماعی است، نه پستوی خانه و زندگی مومنانه.
🔹در کشور اسلامی واضع تنها خداوند متعال است. آری، ذات اقدس الهی قانون گذاری در منطقهالفراغ را به حاکم شرعی واگذار کرده که این قانون گذاری نیز، بر اساس حقی است که خداوند متعال به ما اعطاء کرده است.
🔹هدف از حقوق در کشور غیر اسلامی هدف کوتاه مدت، نظم و امنیت است ولیکن در فقه، هدف بلند مدت یعنی تعالی و سعادت است.
🆔 @vasael_ir
🔸فراخوان مقاله فصلنامه انتقادی نظری کتاب نقد
🔹با موضوع: تحلیل تمدنی جهان در میانۀ فاجعۀ کرونا و آیندهنگاری تمدنی جهان پساکرونا
🔹زمان ارسال چکیده: اول خرداد 99
🔹زمان ارسال اصل مقاله: 21 خرداد 99
🆔 @vasael_ir
🔸 #یادداشت| جاهلیت در بُعد اقتصادی؛ مانعی بر سر راه حرکت اصلاحی پیامبران
📝 علیرضا فلاحی
🆔 @vasael_ir