🔸فعالیتهای اجتماعی و فرهنگی امام حسن مجتبی
📝 محرم آتش افروز
🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
🔸فعالیتهای اجتماعی و فرهنگی امام حسن مجتبی 📝 محرم آتش افروز 🆔 @vasael_ir
🔸فعالیتهای اجتماعی و فرهنگی امام حسن مجتبی
🔹کسی که نفس او گرامی و بزرگوار باشد، جدایی و ناسازگاریش با مردم کم باشد. دوری از شهوات و دنیا نیز از سایر آثار کرامت نفس است. اگر کرامت نفس فقط همین چند فایده را به دنبال داشته باشد، برای سعادت و هدایت انسان ها کافی است.
🔹به همین دلیل، برای گسترش این فضیلت اخلاقی باید تلاش های لازم صورت بگیرد و از فرصت های به وجود آمده بهترین بهره را برد. عزت و احترام به خود و دیگران یکی از این راه هاست.
🔹امام حسن (ع) این احترام و اکرام را خیلی ساده و در حالت عادی زندگی رعایت می کردند و به دیگران هم می آموختند که به راحتی می توان با مردم رفتار سالم داشت و با این کار هم به دیگران محبت کرد و هم ادب و احترام دیگران را جلب کرد.
🔹روزی امام در مجلسی نشسته بودند؛ مردی وارد شد و نشست. امام فرمودند: «إنک جلست إلینا علی حین قیام منا أ فتأذن؟»"تو زمانی نشستی که ما قصد رفتن داشتیم آیا اجازه می دهی ما برویم؟" در این رفتار امام، شخصیت طرف مقابل و جایگاه اجتماعی و یا مال و ثروتش مهم نبوده بلکه آن حضرت به عنوان فردی مسلمان به او توجه و احترام کرده است.
🔹رواج چنین تفکر و رفتارهایی در جامعه، میزان کرامت انسان ها را افزایش می دهد و به تبع، فرهنگ سالمی در جامعه حاکم می شود که در آن همه به واسطه انسان بودن دارای احترام و جایگاه اجتماعی هستند. این خود باعث احساس امنیت اجتماعی می شود.
🔹سبک فرهنگی امام مجتبی (ع) می تواند سرمشق افرادی قرار گیرد که به فرهنگ دینی دل بستگی دارند و خود را به گسترش و اشاعه فرهنگ اسلام موظف می دانند.
🔹جامعیت سبک زندگی فرهنگی امام حسن (ع) به گونه ای بود که هم می تواند برای خواص و هم برای عامه مردم الگو باشد.
📝 محرم آتش افروز
🆔 @vasael_ir
#گزارش_اختصاصی_وسائل
🔸ضعفهای مدیریتی در بحران کرونا ربطی به فقه ندارد
گزارشی از نشست«کرونا و زیست فقهی»🔺
🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
#گزارش_اختصاصی_وسائل 🔸ضعفهای مدیریتی در بحران کرونا ربطی به فقه ندارد گزارشی از نشست«کرونا و زی
🔸ضعفهای مدیریتی در بحران کرونا ربطی به فقه ندارد
گزارشی از نشست«کرونا و زیست فقهی»🔻
حجت الاسلام #رضا_اسلامی:
🔹از عجایب روزگار است که برای نخستین مرتبه در تاریخ تشیع حرم امام رضا (ع) بسته شده است، مجوز این امر چیست؟ توجیه فقها چیست؟ حکم اولیه، ثانویه یا حکم حکومتی یا از باب تزاحم است؟
🔹اساس فقه جمع ادله است و ادلهای که درباره جایگاه اماکن مقدسه است در واقع اماکن در حد تزئینی نیست؛ خدمت و کارکرد و نقش آنان در احیای دین لایههای مختلف دارد و بر اساس تزاحم برخی از لایهها و قسمتها تعطیل میشود و اصل آن تعطیل بردار نیست.
حجت الاسلام #مهدی_ابراهیمی:
🔹عمده بحثی که در این مسئله فقه را درگیر میکند این است که این بیماری برای انسان ضرر دارد و حکم فقهی آن پیچیده نیست و نیاز به استنباط ندارد. در اینجا علاوه بر ضرر فردی با یک بحث اجتماعی نیز روبرو هستیم که درصد احتمال بزرگ نیست، اما محتمل آن بزرگ است.
🔹تأثیر دعا در جسم و بدن به لحاظ مبانی تجربی اثبات شده است که نمیتوان با نسخه مکتوب پزشک چنین اثراتی را ایجاد کرد. کرونا نگاه معنوی و معناداری معنوی را در زندگی دینی ما تغییر داد و به همین دلیل ما باید تجدید نظری در فرهنگ فقاهت و زندگی دینی خودمان داشته باشیم.
حجت الاسلام #مصطفی_دری:
🔹متدینین مناسک زده یکی از چالش های موجود در دوران کرونا است؛ میتوان گفت که فقها در فرهنگ عمومی و مناسک زده ما مقصر هستند چراکه برای عزاداریها پیاده روی دارند و برای موالید این امر انجام نمیشود.
🔹ما نذر فرهنگی را امر جدیدی می پنداریم چراکه فتوای فقهی نداریم. میتوان گفت که عوام زدگی در مبانی کلامی وجود دارد که بسته شدن حرمها و شفاخانه بودن مربوط به عوام زدگی کلامی است.
حجت الاسلام #مجتبی_الهی_خراسانی:
🔹آنچه در بحران کرونا بروز کرده است چالش مدیریتی و تدبیری است که در یک پاندمی ضعف مدیریتی در پزشکی و امور مساجد وجود دارد.
🔹باید پروتکل هائی برای باز بودن مساجد طراحی شود و این ربطی به فقه ندارد، اینها ضعفهای تدبیر است که نیاز به توسعه آموزشهای فردی است.
#گزارش_اختصاصی_وسائل
🆔 @vasael_ir
🔸علم فقه برای اجرا وضع شده، نه پستوی خانه / اشکالات کدیور پشتوانه علمی ندارد
حجت الاسلام دکتر #سید_ابراهیم_حسینی در گفتگو با #وسائل🔺
🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
🔸علم فقه برای اجرا وضع شده، نه پستوی خانه / اشکالات کدیور پشتوانه علمی ندارد حجت الاسلام دکتر #سید_
🔸علم فقه برای اجرا وضع شده، نه پستوی خانه / اشکالات کدیور پشتوانه علمی ندارد
حجت الاسلام دکتر #سید_ابراهیم_حسینی در گفتگو با #وسائل:
🔹در حکومت اسلامی ایران، هدف این نیست که ما علم فقه را جانشین علم حقوق کنیم و یا بگوییم هر آنچه که حکم شرعی است، باید حکم قانونی نیز باشد؛ بلکه مقصود این است که قوانین کشور، باید مبتنی بر شریعت باشد.
🔹ما معتقدیم انتظام و مدیریت جامعه اسلامی باید بر اساس ضوابط شرعی و موازین اسلامی باشد چراکه جامعه اسلامی با جامعه غیر اسلامی از لحاظ هنجارها و رفتارها متفاوت است؛ جامعه اسلامی نسبت به همجنس بازی یک برخورد دارد و جامعه غیر اسلامی برخوردی دیگر.
🔹اینکه گفته میشود «حکم شرعی متناسب با اراده خداوند است در حالی که قانون متناسب با عرف و اراده مردم است» حرفی کاملا غلط است! مگر جامعه ما سکولار است؟
🔹اینکه نظامات اجتماعی و قواعد حقوقی به جای دین، مبتنی بر عقل خود بنیاد و علم تجربی باشد دیدگاه جامعه سکولاریسم است.
🔹تبیین آقای کدیور از ارتباط بین شریعت اسلامی و قانون پیوند ناموجه و رابطه ما و دروازه است؛ نمیتوان از طرفی سخن از شریعت اسلامی زد و از طرفی، برای قانون گذاری اراده مردم را ملاک دانست.
🔹گرچه برای تحقق، اجرا و عینیت بخشی احکام شرعی، پذیرش مردمی شرط واقعی است، اما قوانین بر اساس آراء و امیال مردم وضع نمیشوند.
🔹اگر بنا بر این باشد که حتی در کشور اسلامی قانون گذاری بر اساس اراده مردم باشد، پس احکام الهی به چه منظور نازل شده است؟! با این وضع، تفاوت کشور اسلامی با غیر اسلامی چه خواهد بود؟!
🔹در کشور اسلامی، همه ملزم به رعایت قوانین اسلامی هستند حتی اگر غیر مسلمان و یا اقلیت دینی باشند، به عنوان نظم عمومی باید برخی قوانین را رعایت کنند، حتی اگر دین و مذهب آنان چیز دیگری باشد؛ مثلا رعایت حجاب یا خودداری از خوردن و آشامیدن در معابر، اماکن و محیط عمومی در ماه مبارک رمضان (روزه خوری علنی) حتی برای غیر مسلمانان الزامی است. قانون برای تنظیم روابط اجتماعی است، نه پستوی خانه و زندگی مومنانه.
🔹در کشور اسلامی واضع تنها خداوند متعال است. آری، ذات اقدس الهی قانون گذاری در منطقهالفراغ را به حاکم شرعی واگذار کرده که این قانون گذاری نیز، بر اساس حقی است که خداوند متعال به ما اعطاء کرده است.
🔹هدف از حقوق در کشور غیر اسلامی هدف کوتاه مدت، نظم و امنیت است ولیکن در فقه، هدف بلند مدت یعنی تعالی و سعادت است.
🆔 @vasael_ir
🔸فراخوان مقاله فصلنامه انتقادی نظری کتاب نقد
🔹با موضوع: تحلیل تمدنی جهان در میانۀ فاجعۀ کرونا و آیندهنگاری تمدنی جهان پساکرونا
🔹زمان ارسال چکیده: اول خرداد 99
🔹زمان ارسال اصل مقاله: 21 خرداد 99
🆔 @vasael_ir
🔸 #یادداشت| جاهلیت در بُعد اقتصادی؛ مانعی بر سر راه حرکت اصلاحی پیامبران
📝 علیرضا فلاحی
🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
🔸 #یادداشت| جاهلیت در بُعد اقتصادی؛ مانعی بر سر راه حرکت اصلاحی پیامبران 📝 علیرضا فلاحی 🆔 @vasael_
🔸 #یادداشت | جاهلیت در بُعد اقتصادی؛ مانعی بر سر راه حرکت اصلاحی پیامبران
🔹دومین مانع بر سر راه حرکت اصلاحی انبیاء جاهلیت در عرصه اقتصادی و مالی است. این گروه در حقیقت متمولین و ثروتمندانی هستند که برای تأمین منافع بیشتر و سود بادآورده دست به اموال دیگران می زنند و از تعدی و ظلم ابائی ندارند.
🔹این تعدی و ظلم را یا در قالب نظام ارباب و رعیتی و بردگی افراد بشر می بینند و با استعمار به اهداف خود دست می یابند و یا در قالب تعدی به کرامت و عفت جامعه منافع خود را گسترش می دهند.
🔹قرآن کریم این نوع از زندگی و رفتار را نامطلوب و مخل به حرکت اصلاحی انبیاء می داند لذا همانطور که سرشت آدمی را مدنظر قرار داده است و آدمی را بر این سه سئوال حساس می کند که ای بنی آدم معرفت خویش را نسبت به «من أین»، «فی أین» و «الی أین» بیافزا، در خصوص حقوق مالی نیز اسلام برای توزیع عادلانه ثروت در جامعه الهی و دینی، حساسیت داشته است و اولین سئوال از این افراد این است که این پول را چگونه بدست آوردی؟ «من این لک هذا».
🔹دومین سئوال این است که این پول را چطور باید مصرف کنید؟ «کیف تَصرِفُ هذا» حق ندارید پول خود را هر جور می خواهید خرج کنید! لذا به خوبی می توان مشاهده کرد که اسلام، کاملا سراغ ثروت رفته است.
🔹وقتی مراکز ثروت، با این عناصر و خواسته ها روبرو می شوند، تحقیقا ایجاد مانع می کنند. و آماده نیستند خود را در مقام پاسخگویی ببینند.
🔹در اسلام، مشکلات جدّی جاهلیت در بُعد معرفی نبود، یا اینکه اگر جاهلیت داشتند، در حدّ بالا نبود، بلکه مشکل، در بحث دارایی بود. جریان کربلا، روی همین بحث پیش آمد. شریح قاضی، چطور به کشتن امام حسین فتوا داد!؟
🔹افراد ثروتمند، نمی توانند با دین کنار بیایند. دین جلوی آنان را گرفته و نمی گذارد از هر راهی مال بدست بیاید و در هر راه که خواست صرف کند، لذا این گروه درصدد مقابله بر می آیند. قرآن به خوبی مواردی از جهالت در بُعد اقتصادی و مالی را بیان می کند.
🔹تاریخ انبیا نشان می دهد که، کسانی که کیان مادی شان دچار مشکل شده، به عنوان یک چالش با حرکت اصلاحی برخورد کردند از همین رو اسلام با دستوراتی در باب فریضه جهاد، این گروه را یکی از مصادیق مشروعیت جهاد بر می شمارد.
📝 علیرضا فلاحی
🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
🔸 #معرفی_پایان_نامه| بررسی جایگاه نهاد قانونگذار در فقه حکومتی و نظام جمهوری اسلامی ایران 🆔 @vasael
🔸 #معرفی_پایان_نامه| بررسی جایگاه نهاد قانونگذار در فقه حکومتی و نظام جمهوری اسلامی ایران
🔹نظام جمهوری اسلامی ایران بر فقه شیعی مبتنی است؛ بنابراین بررسی تطبیقی نهادهای اساسی آن با فقه حکومتی و استخراج موارد تشابه و تمایز میان این دو میتواند این نظام را در راستای تقریب هرچه بیشتر به اسلام یاری دهد.
🔹در این میان بررسی جایگاه نهاد قانونگذار به عنوان یکی از مهمترین ارکان نظام جمهوری اسلامی در فقه حکومتی با توجه به وظیفه خطیر تقنین ضروری است.
🔹این نوشتار جایگاه نهاد قانونگذار را در فقه حکومتی و نظام جمهوری اسلامی بررسی نموده و درنهایت به تطبیق این دو پرداخته است.
🔹نهاد قانونگذار مبتنی بر فقه حکومتی نهادی است بر اساس قاعده شورا که یکی از ساحتهای مشارکت سیاسی مردم در نظام اسلامی را تحقق میبخشد.
🔹این نهاد در فقه حکومتی بر اساس نظریه قانونگذاری به مثابه برنامه ریزی برای اجرای قوانین الهی که همان احکام فقهی است شکل می گیرد. بر این اساس نهاد قانونگذار به مثابه برنامه ریز موخر از نهاد اجتهاد و مبتنی بر نتایج آن قانونگذاری مینماید.
🔹مجلس شورای اسلامی یگانه مصداق نهاد قانونگذار در جمهوری اسلامی است. مجلس همانند نهاد قانونگذار در فقه حکومتی نهادی است شورایی که با مشارکت مردم بر سرکار میآید.
🔹آنچه سبب ایجاد فاصله میان جایگاه نهاد قانونگذار در فقه حکومتی و نظام جمهوری اسلامی میگردد، تقدم اجتهاد بر قانونگذاری در نظام مطلوب و تاخر آن در نظام موجود است.
🔹به عبارت دیگر مجلس مبتنی بر نتایج حاصله از اجتهاد فقها و در راستای اجرای احکام اسلامی مبادرت به قانونگذاری نمینماید بلکه مقدم بر آن، نیازهای جامعه به قانون را پاسخ میگوید و فقه موخر از قانونگذاری تنها عدم مغایرت مصوبات با موازین اسلامی را میسنجد.
🔹این تمایز منجر به بروز ایراداتی در نظام قانونگذاری میگردد که توجه بیش از پیش محققان و مسئولان را در رفع آن میطلبد.
🆔 @vasael_ir
🔸 #یادداشت | بخش اعتباری اقتصاد، در خدمت بخش واقعی یا رقیب آن؟
🔹رشد بیسابقه شاخص سهام در بورس در حالی رخ میدهد که رکود بر فضای اقتصاد کشور سایه افکنده است.
🔹در شرایطی که نقدینگی در کشور در سالهای اخیر رشد بیسابقهای داشته و علیرغم گردش مالی بزرگ در بازار سرمایه و حجم بالای سپردههای سرمایهگذاری در نظام بانکی، باز هم بسیاری از بنگاههای اقتصادی در کشور از مشکل کمبود سرمایه در گردش رنج میبرند.
🔹همه این شواهد نشان میدهند که بخش اعتباری اقتصاد، نه در خدمت بخش واقعی بلکه کاملاً مستقل از آن و به عنوان رقیب بخش واقعی عمل میکند.
🔹بازار سرمایه که قرار بود بستری برای تأمین مالی شرکتهای تولیدی باشد و با جذب سرمایههای خرد چرخ تولید را بگرداند، اکنون تبدیل به یک بازار سفتهبازانه شده است که سرمایهگذاران نه از بازدهی شرکتها، بلکه از افزایش قیمتِ سهام آنها ـ که هیچ ارتباطی به عملکرد شرکت ندارد ـ کسب سود میکنند.
🔹البته مسئولان دولتی که در رشد سرسامآور نقدینگی در سالهای اخیر بیتقصیر نبودهاند، از هجوم این حجم نقدینگی به بازار سرمایه استقبال میکنند چراکه این بازار را بیخطرترین گزینه برای مهار آثار مخرب این حجم از نقدینگی میدانند!
🔹در هر حال باید منتظر ماند و دید داعیهداران اقتصاد اسلامی و فقه الاقتصاد، چه واکنشی به این انحراف بزرگ در بازار سرمایه نشان خواهند داد.
📝 حجت الاسلام #مهدی_مظهر
🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
🔸 #معرفی_کتاب | اقتصاد کرونا (اقتصاد مقاومتی در عصر ویروس کرونا) 🆔 @vasael_ir
🔸 #معرفی_کتاب | اقتصاد کرونا (اقتصاد مقاومتی در عصر ویروس کرونا)
🔹در ایران اگرچه اقتصاد مقاومتی هم زمان با تشدید تحریم های اقتصادی غرب مطرح شد، لکن این نظریه بر پایه نظریه اقتصاد اسلامی و ادبیات اقتصادی انقلاب اسلامی، متضمن ایجاد توانمندی برای عبور از هر نوع بحران و مانع سخت و نرم است.
🔹به همین جهت در تحلیل ابعاد مختلف نظام حاصل از این نظریه، توانایی عبور از اشکال مختلف موانع و دشواری ها قابل اثبات است.
🔹با شیوع ویروس کرونا در جهان و ایران، ۲۰۲۰ از اوایل سال اهمیت اقتصاد مقاومتی بیش از پیش نمایان شد. در عصر این ویروس ۲۰۰ کشور با بیماری کوید ۱۹ منحوس و درگیری بیش از (از جمله ایران)، اقتصاد کشورهای مختلف در معرض بحرانی هم پای این بحران بهداشتی قرار گرفت، به نحوی که از نظر اکثر اقتصاددان های جهان شوک وارده به اقتصاد جهانی در اثر این بیماری در دوره پس از جنگ جهانی دوم بی مانند است.
🔹این شوک و خسارات اقتصادی حاصل از آن، پژوهشگران اقتصادی در جهان و ایران را به بحث و تبادل نظر در خصوص آثار، پیامدها و راهکارهای مقابله واداشته است.
🔹موضوعی که پیش بینی می شود علاوه بر اتخاذ تدابیر و اقدامات ویژه از سوی کشورهای درگیر، در نهایت منجر به تغییرات اساسی در نظریات و نحوه نگرش به تحلیل های اقتصادی و در نهایت تحول بنیادین در علم اقتصاد به سمت الگوی اقتصاد مقاومتی گردد.
🔹کتاب اقتصاد کرونا، حاصل مباحث ارائه شده توسط سیزده نفر از اساتید و پژوهشگران برجسته کشور در خصوص اثرات اقتصادی این بیماری و راهکارهای مقابله با آن برای ایران است که در سلسله ای از جلسات (به صورت برخط) و به طور کلی در چارچوب اندیشه اقتصاد مقاومتی ارائه شده است.
🆔 @vasael_ir
🔸نگاهی به دروس خارج و درس گفتارهای فقه
🔹فقه مهندسی ژنتیک| روششناسی مهندسی فقه زیستفناوری(آیت الله رشاد)
🔹فقه القضا| نقش سیاست و قضاوت در بقاء مذاهب(آیت الله حبیبی تبار)
🔹فقه بورس| دو دلیل در اثبات مشروعیت قرارداد آتی به معنای معاهده(حجت الاسلام والمسلمین عندلیبی)
🆔 @vasael_ir
🔸مرجع امنيت بين الملل از ديدگاه اسلام
🔹در این نوشتار پس از تقسیم سطوح امنیت بين الملل به سه بخش: جهان اسلام، جهان توحيدي، و جهان بشري؛ مرجع امنيت در اين سه سطح مورد بررسي قرار گرفت.
🔹از ديدگاه اسلام، مرجع امنيت در ميان دولت ها و ملت هاي اسلامي، "اسلام"؛ در ميان دولت ها و ملت هاي باورمند به يكتاپرستي، "توحيد"؛ و در ميان همه ي دولت ها و ملت هاي جهان، "عدالت" است.
🔹در اين نگاه، دولت ها از اين لحاظ كه مجري، پاسدار و نگاهبان ارزش هاي الاهي و ارزش هاي انساني مشترك مي باشند، و به ترتيب مسلمانان، موحدان، و انسان هاي معتقد به عدالت نيز به عنوان بخشي از مرجع مياني امنيت بين الملل خواهند بود ؛ اما مرج نهايي، "اسلام"، "توحيد" و "عدالت" است.
🆔 @vasael_ir
🔸وابستگی وضعیت جهان پسا کرونا به عمل انسان / کرونا به آموزههای تشیع هیچ آسیبی نرساند
آیت الله #ملک_حسینی در گفتگوی اختصاصی با #وسائل:
🔹مگر کسی قائل بود که خود ضریح شفابخش است که اینک می گویند به ضریح دست نزنید؟! همه معتقد هستیم که به لطف اهل بیت خدای متعال شفا میدهد.
🔹ما اگر به سمت ضریح می رویم احترام به انسانی می گذاریم که در زیر آن مدفون است. این ابزار عشق، احترام و تکریم بود و ما امروز در خجالت هستیم که نمی توانیم تکریم کنیم.
🔹مردم اگر به درک و شعورهایی متفاوت از امروز و دیروز رسیدند، جهان پساکرونا متفاوت خواهد شد. اما اگر پس از عبور از این مخمصه، فکرها مجددا به فکرهای امروز برگشت، فردا نیز مثل امروز خواهد شد و فرقی نخواهد داشت.
🔹باید کسانی جهان را به دست بگیرند که درک درستی از نظام حلال و نظام حرام دارند و این بحث مفصلی می طلبد که مرتبط با مباحث فقه حکومتی است.
🔹مقصود درک جامعی از نظام حلال و حرام است که وقتی به حوزه اقتصاد می رسیم، درک درستی از بورس، بانک و ... داشته باشیم و همینطور هر حوزه دیگری.
🆔 @vasael_ir
#گزارش_اختصاصی_وسائل
🔸طعمه یا امانت؛ اخلاق حرفهای کارگزاران عمومی در اندیشه علوی
گزارشی از نشست«طعمه یا امانت؛ اخلاق حرفهای کارگزاران عمومی در اندیشه علوی»🔺
🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
#گزارش_اختصاصی_وسائل 🔸طعمه یا امانت؛ اخلاق حرفهای کارگزاران عمومی در اندیشه علوی گزارشی از نشست«
🔸طعمه یا امانت؛ اخلاق حرفهای کارگزاران عمومی در اندیشه علوی
گزارشی از نشست«طعمه یا امانت؛ اخلاق حرفهای کارگزاران عمومی در اندیشه علوی»🔻
دکتر #سید_احمد_حبیب_نژاد:
🔹وفق قانون اساسی، هم نماینده مجلس و هم رئیس جمهور باید بر امین بودن خود در مسئولیتی که به آنها واگذار شده سوگند یاد کنند. این سوگند و وفاداری به آن، علت محدثه و ایجاد کننده و مبقیه سمتهای اساسی است.
🔹یعنی اگر سوگند یاد نشود، همانطور که شهید بهشتی فرمودند: روشن است که آن سمت منتقل نخواهد شد. از طرف دیگر سوگند علت مبقیه نیز است، یعنی اگر آن را بشکنیم، علاوه بر عقاب کیفری تصدی آن سمت غیر شرعی و ناموجه خواهد بود.
🔹از این منظر، از کسانی تعجب میکنم که چگونه با فریب و دغل بازی در انتخابات قصد ورود به مثل مجلس و یا ریاست جمهوری را دارند و پس از آن میخواهند سوگند امین بودن را یاد کنند.
🔹بنابراین، اگر نظام حقوقی ما بخواهد غول جادویی قدرت را در شیشه شفاف مردم وارد کند، نیازمند این است که ما نوع نگاهمان به قدرت را تسطیح کنیم.
🔹تاکید میکنم که تغییر نگرش ما به قدرت (از صرف یک مقوله دنیوی به امانت)، به این معنا نیست که ضمانت اجرا و نظارت بیرونی را نادیده بگیریم. خیر، سخن این است که اگر نوع نگاه ما به مسئولیت، امانت نباشد میتوانیم به راحتی تمام این نظارتها دور بزنیم همانگونه امروزه نیز مشاهده میشود.
🔹خلاصه آنکه، برای تنظیم روابط حاکمان با یکدیگر و مردم باید توجه داشته باشند که قدرت، ملک طلق زمام داران نیست، بلکه به فرمایش صریح آیات و روایت و به تبع آنها قانون اساسی، قدرت امانتی است در دست مسئولان. مسئول یک امانتدار است که اگر در آن خیانت کند مطمئنا نخواهد توانست از پس آن به طور شایسته برآید.
🔹با این بیان، امانت مسئول سه ضلع خواهد داشت؛ خداوند، مسئول و مردم. اگر نوع نگاه ما به قدرت نه طعمه بلکه امانت باشد، راحتتر پاسخگو خواهد بود؛ کارگزاری از پاسخگویی فرار میکند که مسئولیت خود را طعمه بداند، نه امانت.
#گزارش_اختصاصی_وسائل
🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
🔸استراتژی بازدارندگی نرم در تأمین امنیت ملی از منظر فقه سیاسی و آموزههای اسلامی 🆔 @vasael_ir
🔸استراتژی بازدارندگی نرم در تأمین امنیت ملی از منظر فقه سیاسی و آموزههای اسلامی
🔹استراتژی بازدارندگی، به عنوان یکی از راهبردهای مهم تأمین امنیت ملی، مورد توجه پژوهشگران روابط بینالملل و محققان مطالعات امنیت و سیاست مداران است.
🔹با توجه به پدیدار شدن ناکارآمدی بازدارندگی سخت به دلیل انتقادات و تردیدهای جدی به بازدارنده بودن ضربه اول و دوم در استفاده از ابزار تسلیحات کشتار جمعی، و با در نظر داشت موانع اخلاقی و یا شرعی بهکارگیری تسلیحات کشتار جمعی، جبران این خلأ، ضرورت طرح و تبیین یک استراتژی بازدارنده با ابزارها و روشهای نرم را آشکار میسازد.
🔹این رساله، با هدف پر کردن این ضعف، در پاسخ به این پرسش که "استراتژی بازدارندگی نرم در تأمین امنیت ملی از منظر فقه سیاسی و آموزههای اسلامی چیست؟" با طرح «استراتژی بازدارندگی نرم» در چارچوب نظریهها و منطق بازدارندگی و الزامات تأمین امنیت ملی با تأکید بر مبانی و منابع فقه سیاسی و آموزههای اسلامی، به تناسب ابعاد مادی و معنوی امنیت ملی و متناظر با تهدیدات بیرونی و ضعفها و آسیبهای داخلی جوامع و واحدهای سیاسی که مخل امنیت ملی است، به معرفی مؤلفهها، روشها، و ابزارهای استراتژی بازدارندگی نرم و متغیرهای نرم افزاری دفع کننده تهدیدات بیرونی و تقویت کننده ساخت درونی جوامع، جهت تأمین امنیت ملی پرداخته است.
🔹این پژوهش با استفاده از روش تحقیق توصیفی ـ تحلیلی و در خصوص مباحث فقهی با روش استنباطی و در گردآوری اطلاعات با بهره گیری از روش کتابخانهای به آزمون این فرضیه پرداخته است که "استراتژی بازدارندگی نرم تأمین کننده امنیت ملی بوده و در خلأ ناشی از ناکارآمدی بازدارندگی سخت، استراتژی بازدارندگی نرم نقش بدیل و یا لااقل مکمل بازدارندگی سخت را در تأمین امنیت ملی ایفا مینماید."
🔹در این تحقیق، بدست آمد که استراتژی بازدارندگی نرم در عین مؤثر بودن، همزمان پاسخگوی تهدیدات بیرونی و برطرف کننده ضعفها و آسیبهای داخلی مؤثر بر امنیت ملی است.
🔹بازدارندگی نرم، برخلاف بازدارندگی سخت، دربرگیرنده ابعاد مادی و معنوی امنیت ملی بوده و متناسب با تهدیدات جدید است، تهدیداتی که شامل تهاجم فرهنگی، تأثیرگذاری روی اذهان عامه، نفوذ بر حوزه ادراکی ـ احساسی شهروندان کشور هدف، و بحران آفرینی داخلی میگردد.
🔹مشخص شد که استراتژی بازدارندگی نرم، دارای قدرت پاسخگویی در برابر تهدیدات و آسیبهای امنیت ملی است، بدون توسل به تسلیحات ویرانگر از ظرفیت بالقوه جهت اصلاح ذهنیت و تغییر در رفتار کنشگر مهاجم، برخوردار است.
🆔 @vasael_ir
#گزارش_اختصاصی_وسائل
🔸مصوبه اخیر مجلس در اصلاح قانون انتخابات با قانون اساسی مغایرت دارد
گزارشی از نشست «بررسی حقوقی مصوبه اخیر مجلس در اصلاح قانون انتخابات»🔻
🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
#گزارش_اختصاصی_وسائل 🔸مصوبه اخیر مجلس در اصلاح قانون انتخابات با قانون اساسی مغایرت دارد گزارشی ا
🔸مصوبه اخیر مجلس در اصلاح قانون انتخابات با قانون اساسی مغایرت دارد
گزارشی از نشست «بررسی حقوقی مصوبه اخیر مجلس در اصلاح قانون انتخابات»🔻
دکتر #هادی_طحان_نظیف:
🔹جدا از عدم مطابقت مصوبه اخیر با سیاستهای کلی انتخابات، مصوبه مزبور با قانون اساسی نیز مغایرت دارد. مثلا طبق مفاد قسم نامهای که نمایندگان بر اساس آن سوگند یاد میکنند، کسی که قسم یاد میکند باید ویژگیها و اوصافی داشته باشد، اعتقاد داشته باشد، التزام به نظام داشته باشد، نه فقط در ایران بلکه در هر کشوری هم این موضوع وجود دارد، در حالی که در اصلاحیه این موضوع حذف شده است، یعنی التزام عملی به نظام حذف شده است.
🔹اشکال دیگر، جرم انگاریهای جدیدی است که به صورت ناقص بیان شده اند؛ ما در چهل سال گذشته جرمی به نام سوء شهرت و یا عدم التزام به اسلام نداشتیم که در مصوبه اخیر به نوعی جرم انگاری شده است و مقرر کرده است که عدم التزام عملی را باید دادگاه تشخیص دهد!
🔹ابهام دیگر؛ ما پیرامون صلاحیتها و سایر موضوعات انتخاباتی، قوانین جاریای نظیر مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام داریم که بین آنها ترتیباتی وجود دارد.
🔹مصوبه جدید مجلس، نسبت خود را با این ترتیبات مشخص نکرده و جالب این است که حتی آنها را نسخ نیز نکرده است. بدین جهت، مجری و ناظر انتخابات نسبت به دو قانونی که با یکدیگر تفاوت و تهافت دارند سردرگم است و روشن است که این امر، نه تنها مشکلات سابق را حل نخواهد کرد بلکه منتهی به اشکالات جدیدی در اجرا خواهد شد.
🔹یا مثلا در مصوبه اخیر مجلس مقرر شده است اگر بر علیه کسی گزارش خلاف واقعی داده شود میتواند به دادگاه شکایت کند و دادگاه موظف است ظرف ده روز اظهار نظر کند.
🔹مثل بندهای که در این چند ماه در انتخابات درگیر موضوع صلاحیت نمایندگان بودیم، میدانیم که شاید بررسی ادله و حتی بررسی مقدماتی موضوع هم بیش از ده روز بینجامد، پس در عمل چنین چیزی تقریبا ممکن نیست. حال اگر بخواهیم ظرف زمان را، ده روز قرار دهیم شاید حتی منتهی به تضییع حق خود داوطلب شود.
🔹افزون بر آن، در قانون مجازات، عموماتی وجود دارد که میتوان مراد قانون گذار در این ماده از مصوبه را تامین کرد. به بیان دیگر، در قانون مجازات اسلامی عموماتی مثل افترا و تشویش اذهان عمومی وجود دارد که غرض مقنن در مصوبه را تامین میکند به نحوی که حتی داوطلب میتواند از دادگاه تقاضای خسارت کند (موادی مثل ۲۴۵، ۶۹۷، ۵۴۰ و ۶۹۸ قانون مجازات اسلامی).
🆔 @vasael_ir
🔸تأثیر مثبت رسانههای تخصصی در خنثی کردن ترفند رسانهای دشمن / «فقه حکومتی» پشتوانه علمی انقلاب اسلامی
گزارش جلسه هئیت تحریریه وسائل🔻
🆔 @vasael_ir