eitaa logo
پایگاه فقه حکومتی وسائل
2.1هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
186 ویدیو
26 فایل
پایگاه تخصصی فقه حکومتی "وسائل" 🔵دسترسی به تازه ترین مباحث فقه حکومتی Vasael.ir ◀️دروس خارج فقه حکومتی؛ ◀️نشست های علمی؛ ◀️مصاحبه با فضلا و اندیشمندان حوزوی؛ ◀️یادداشت و مقاله.
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸رونمایی از اولین سند گردشگری تعالی‌بخش در نشست گردشگری و معنویت مطرح شد: 🔹 ، رئیس دانشگاه علم و فرهنگ: معنویت در گردشگری موضوع بسیار تازه‌ای است. موضوع رسیدن به معنویت در گردشگری نیز بحث تازه و قابل تأملی است. 🔹 امروز خلأهای جدی در حوزه گردشگری و معنویت وجود دارد، ادامه داد: یکی از مسائل مهم در این حوزه، گردشگری فرهنگی است که می‌تواند مسیر را برای ما باز کند. پرداختن به این موضوع می‌تواند نگاه سایر ادیان را به حوزه گردشگری و معنویت پررنگ‌تر کند. ایده‌هایی که در این حوزه مطرح می‌شود می‌تواند مسئله گردشگری را با یک درک جدید متحول کند. 🔹از آنجا که حس معنوی ادراک شده از منظر گردشگری در بین افراد گوناگون دارای مراتب متفاوت است، پیچیدگی این مسئله بیش‌تر شده و درک آن نیز سخت‌تر می‌شود. به طورکلی حس معنوی با «هویت مکان‌گردشگری» شامل «ساختار فیزیکی»، «فعالیت‌ها» و «عناصر و نمادها» از سویی و «حس مکان گردشگری» شامل «معنا و مفهوم» از سوی دیگر ارتباط مستقیم پیدا می‌کند. 🔹از این‌رو می‌توان گفت که حس معنوی در مکانی ادراک می‌شود که آن مکان از هویتی معنوی برخوردار باشد و البته ترسیم هویت معنوی نیز نیازمند مؤلفه‌های خاص محیطی، فرهنگی و ادراکی است که با مباحث توسعه پایدار مرتبط می‌شود. 🌐 vasael.ir/0003Fq 🆔 @vasael_ir
🔸آیت الله مصباح یزدی؛ هدف اصلی انقلاب ترویج دین و ارزش‌های الهی در جامعه است 🔹کمابیش تحولاتی مانند انقلاب و کودتا در دنیا رخ می‌دهد؛ اما انقلاب اسلامی تفاوتی اساسی با سایر انقلاب‌ها دارد؛ سایر انقلاب‌ها غالبا بر اساس انگیزه‌های مادی انجام می‌شود، اما انگیزه ارزشی و اعتقادی سبب تحقق انقلاب اسلامی شد، هرچند در کنار این هدف اصلی، امور مادی نیز مورد توجه بودند، اما نه به عنوان هدف اصلی. 🔹باید انقلاب مورد ارزیابی قرار گرفته و آفات و مشکلات و ضعف‌های آن شناسایی شود تا بتوان برای جبران آن قدم برداشت. همان‌گونه که انقلاب پیامبرصلی‌الله‌علیه‌وآله به مرحله ایده‌آل مدنظر پیامبر نرسید و اهداف به صورت کامل تحقق پیدا نکرد و بعد از رحلت ایشان به صورت علنی انحرافات ایجاد شد، تضمینی برای مصون ماندن این انقلاب از انحرافات نیز وجود ندارد. 🔹خداوند کمبودی نداشت و ناتوان نبود که اهداف را به طور کامل محقق کند، اما خداوند طبق حکمت خویش، این دنیا را محل امتحان قرار داده است تا این موجود بتواند رشد کند و اشرف مخلوقات شود، به گونه‌ای که فرشتگان خادم او محسوب شوند. بنابراین نباید توقع داشت وقتی انقلاب اسلامی با انگیزه مقدس محقق شد و حتی فداکاری‌هایی در این مسیر صورت گرفت، دیگر دچار هیچ انحراف و ضعف و آفتی نشود. 🌐 vasael.ir/0003G0 🆔 @vasael_ir
🔸تعیین معنا و مصداق پرداخت رشوه به قاضی حجت الاسلام والمسلمین : 🔹اصل حرمت رشوه جز مسلمات است یعنی کسی در آن مناقشه نکرده و در درجه بالاتر جز ضروریات است به این معنا که قابل انفکاک از دین نیست؛ بنابراین اصل حرمت رشوه جای گفت وگو ندارد. 🔹در بحث رشوه فروعاتی مطرح است، مثل اینکه آیا رشوه فقط باید از جنس پول باشد؟ بررسی معنای لغوی رشوه در این زمینه بسیار مهم است چراکه با توجه به ضوابطی که در تعریف و حکم رشوه به دست خواهیم آورد، می‌توانیم به این فروعات پاسخ دهیم. 🔹ریشه لغت رشوه، «رشا الفرخ» است. وقتی که جوجه پرنده سرش را می‌کشد و گردنش را به سمت مادرش بلند می‌کند تا این که مادر با منقار خود غذایی در دهان جوجه بگذارد، به این کار «رشا الفرخ» می‌گویند. گزارش کامل : 🌐 vasael.ir/0003Fw 🆔 @vasael_ir
🔸تخریب محیط زیست به شناخت خدا آسیب می‌زند در نشست گفت‌و‌گوی دینی ایران و فرانسه مطرح شد: 🔹ابوذر ابراهیمی ترکمان: یکی از مسائلی که در بحث محیط زیست باید توجه کرد، حق انسان در بهره‌برداری از طبیعت است، انسان حق بهره‌برداری از طبیعت را دارد؛ اما یکی از مشکلات این است که انسان هیچ زمانی به حق خود قانع نبوده و گاه باعث ضرر زدن به دیگران و طبیعت شده است. 🔹از ۱۱۰ سال پیش بر این مسأله تأکید شد که کسی نمی‌تواند برای استفاده از حق خود به دیگران آسیب و ضرر برساند و قوانینی در این زمینه تصویب شد، در قانون اساسی ایران هم این حق محترم شمرده شد، اما چون شرمندگی و ندامت در ذات بشر به صورت عمومی آن قدرتمند نیست که بتواند جلوی تجاوزات بشر به طبیعت را بگیرد به همین دلیل باید قوانین الزام‌آور دیگری برای جلوگیری از آسیب‌ها وضع شود. 🔹طبیعت ارث پدران نیست، بلکه امانت فرزندان است، به همین دلیل ما اجازه نداریم که با طبیعت به هر گونه که دلمان می‌خواهد رفتار کنیم؛ چراکه باید برای آیندگان یک امانت‌دار خوب باشیم. در آیات قرآنی آمده است که خداوند زمین را فارغ از جنسیت و اعتقاد و زمان برای تمام نسل‌ها آفریده است. 🌐 vasael.ir/0003Fr 🆔 @vasael_ir
🔸امکان‌سنجی استفاده از روش داده بنیاد در نظریه‌پردازی علوم اسلامی 🔹#حجت_الاسلام_شریفی : روش نظریه پردازی داده بنیاد، از رایج ترین روش هایی است که در چهار دهه اخیر مورد استقبال گسترده محققان علوم انسانی و اجتماعی قرار گرفته است. 🔹استفاده از این روش نه مخصوص پیروان رویکرد کنش متقابل در جامعه شناسی است و نه مخصوص پراگماتیسم در فلسفه است و نه اساسا اختصاصی به جامعه شناسی دارد؛ بلکه در همه علوم انسانی و تحقیقات کیفی و بر اساس همه رویکردهای موجود در علوم انسانی، علوم اجتماعی و فلسفه قابل استفاده است. 🔹تقریرهای مختلفی از روش داده بنیان ارائه شده است؛ سه تقریر گلیسر، استراسی، چارمزی است که ده‌ها کتاب و مقاله در تشریح آن به زبان انگلیسی و فارسی نوشته اند و افراد فراوانی آن روش را روشی معتبر و کارآمد دانسته اند. گزارش کامل نشست: 🌐 vasael.ir/0003Fx 🆔 @vasael_ir
🔸فقه نظام تولید کننده نظریات نوین است نه توجیه کننده نظریات غربی 🔹حجت‌الاسلام والمسلمین : در تعالیم و معارف دینی ما از مباحثی چون فقه اکبر و فقه اصغر بحث می‌شود اما سؤالی که در این‌جا مطرح می‌شود این است که مقصود از فقه اکبر یا فقه اصغر چیست و جایگاه هر یک از این‌ها در کشف و استنباط و طراحی نظام اقتصادی اسلام چیست؟ 🔹از هر یک در کدام جایگاه باید استفاده کنیم؟ و اگر این استنباط به درستی اتفاق نیفتد چه نتایجی به‌دنبال خواهد داشت؟ هم‌چنین در حالت کلی وقتی از فقه نظام بحث می‌کنیم مقصود ما کدام نظام است؟ آیا مراد ما از آن، نظام مطلوب، مکشوف یا موجو است؟ هم‌چنین باید مشخص شود که فقه اصغر یا فقه اکبر به‌دنبال کدام‌یک از این نظامات است؟ 🔹بحث موضوع‌شناسی در دستگاه فقه برای نظام‌سازی با کدام رویکرد و در چه سطحی انجام می‌گیرد؟ آیا موضوع‌شناسی موجود برای کشف و استنباط و طراحی نظام اقتصادی از منابع و ادله کافی است یا به یک موضوع‌شناسی خاص که متناسب با فقه نظام است نیاز داریم؟ روش‌های کشف نظام بر اساس مبانی و ادله چیست؟ متن کامل : 🌐 vasael.ir/0003Fz 🆔 @vasael_ir
🔸، اقتصاد مقاومتی برتر است حجت الاسلام و المسلمین : 🔹اقتصاد اسلامی دارای ابعاد مختلفی بوده و باید به همه آن ها توجه کرد. یکی از این ابعاد اقتصاد اسلامی، مکتب اقتصادی اسلام است که در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نیز بخش عمده ای از آن متبلور شده و در حد توان سعی شده اقتصادمان بر اساس آن پی ریزی شود. 🔹خوشبختانه برخی از شاخص های اقتصاد اسلامی در جمهوری اسلامی ایران محقق شده است. برای نمونه ما در زمینه عدالت و کاهش اختلاف طبقات نسبت به پیش از انقلاب رشد بسیار خوبی داشته ایم. در زمینه رشد اقتصادی نیز پیشرفت های نسبی بدست آمده و سبب شده تا ساختار اقتصادی کشور در مقایسه با پیش از انقلاب بهتر شود. 🔹به فرموده امام راحل تنها نسیمی از اسلام در جمهوری اسلام وزید، در زمینه اقتصادی نیز تنها مجموعه نسیمی از اقتصاد اسلامی در جمهوری اسلامی ایران وزیده و راه زیادی برای رسیدن به اقتصاد اسلامی واقعی داریم. 🌐 vasael.ir/0003G2 🆔 @vasael_ir
🔸 #معرفی_کتاب| جهانی سازی و همگرایی کشور‌های اسلامی 🔹اگر چه ادبیات گسترده‌ای پیرامون امنیت و تحول مفهومی آن در عرصه روابط بین الملل وجود دارد، ولی در خصوص امنیت بین المللی برای کشور‌های جهان سوم و به ویژه برای جهان اسلام ادبیات ضعیف و محدودی وجود دارد. 🔹در خصوص امنیت و روند تحول آن از امنیت ملی به امنیت بین الملل و سپس امنیت جهانی و همچنین تحول گفتمانی امنیت از گفتمان امنیت مثبت که آن هم در برگیرنده دو موج مطالعاتی مدرن و فرامدرن می‌باشد. 🔹این کتاب ۲۷۷ صفحه ای به قلم محمد رحیم #عیوضی در پنج فصل به همت دانشگاه عالی دفاع ملی منتشر شده است. 🌐 vasael.ir/0003F6 🆔 @vasael_ir
🔸در نشست مطالعات فرهنگی تشیع چیست عنوان شد؛ تأثیر عامل فرهنگی «فاصله قدرت» در فهم آموزه‌های شیعی 🔹احمد : وقتی می‌گوییم «خوانش فرهنگی» حداقل دو بستر پیش روی ما قرار می‌گیرد؛ نخست بستری که متن در آن تولید شده است. مثلاً شخصی از امام صادق(ع) سوال کرده است. 🔹مطمئناً در یک فضای فرهنگی این سؤال مطرح شده است یا مثلاً امام علی(ع) پس از جنگ جمل خطبه‌ای بیان کرده است. بیان این خطبه تحت شرایط و فضای فرهنگی آن زمان بوده است. دومین بستری که پیش روی ما قرار دارد، بستر فرهنگی خوانش متن است. باید توجه کنیم که در سال ۹۷ در کشور ایران با تمام فضاها و امکانات فرهنگی عصر خودمان داریم با متن مواجه می‌شویم. 🔹باید به این مسئله بیندیشیم که چگونه میان دو این دو بستر دیالوگ و گفت‌وگو برقرار کنیم. نه می‌توانیم از بستر فرهنگی عصر خود جدا شویم و صد در صد خود را در فضای فرهنگی عصر صدور قرار دهیم و نه اینکه بستر فرهنگی آن زمان را نادیده بگیریم. به همین دلیل ضروری است که پل ارتباطی در این بین برقرار کنیم. نکته دیگر اینکه موضوع بحث به شکل جدی هرمنوتیکی است. 🌐 vasael.ir/0003Ft 🆔 @vasael_ir
🔸زن در چه شرایطی می‌تواند درخواست طلاق کند حجت الاسلام حسین ، عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در درس خارج فقه نظام‌های اسلامی که از سوی دبیرخانه مفتاح برگزار شد، با طرح این پرسش که اگر زن بخواهد به رابطه خود با همسرش پایان بدهد راهی دارد یا خیر؟ پاسخ داد: 🔹در نگاه اولیه زن اختیاری ندارد اما با بررسی فقهی به این نتیجه می‌رسیم که راه بسته شده نیست و زن در بعضی موارد اختیار دارد. در روایات و فتاوا چنین مواردی دیده می‌شود که زن درخواست کرده و ترتیب اثر داده شده است. 🆔 @vasael_ir