🔸 امام علی علیه السلام :
🔹وقِّرُوا اللّهَ سُبحانَهُ، وَ اجتَنِبوا مَحارِمَهُ ، و أحِبّوا أحِبّاءَهُ .
🔹 خداوند سبحان را ارج و حرمت نهيد، از حرام هايش دورى كنيد و دوستانش را دوست بداريد.
📚 غرر الحكم : ح ١٠١٠٣
🆔 @vasael_ir
🔸بررسی بایستههای تشریفات بینالملل از منظر فقه
در قالب چهارمین پیشنشست علمی همایش فقه گردشگری صورت گرفت؛
🔹در فرایند نشستها باید به مسائلی مانند بایستههای عقلی- عقلائی، تعبدی و عرفی و قراردادی در نحوه مذاکره و گفتوگو توجه نمود.
🔹لزوم بهرهگیری از کلام نیکو، حکمت، موعظه حَسَن و جدال اَحسن در گفتوگو و توجه به مصالح در صراحت، اهمال و اجمال سخنان، لزوم بهرهگیری از زبان بدن در گفتوگو و نیز پیراستن گفتوگو و مذاکره از کلام بیجا، از مهمترین بایستههای عقلی عقلائی در نحوه مذاکره به شمار میرود.
🔹در فرایند ارتباطات و تعاملات بینالمللی، مکلفان عرصه تشریفات باید رفتار و عملکرد خود را به گونهای تنظیم و مدیریت نمایند تا سیادت تعالیم و آموزهها و ارزشهای اسلامی در تمام شئون آن بر قواعدِ مجعول بشری در مقوله تشریفات محفوظ بماند.
🌐 vasael.ir/0003KF
🆔 @vasael_ir
🔸تناقض دیدگاه اهل سنت در مسأله حاکمیت
آیت الله #طباطبایی_نژاد مطرح کرد؛
🔹ما معتقد هستیم اولی الأمر باید کسی باشد که در خط خدا و رسول(ص) است، در حالی که اهل سنت معتقد است هرکسی حاکم باشد واجب است از تمام فرامین او تبعیت شود، با چنین دیدگاهی اگر اولی الأمر کسی باشد که برخلاف خدا و رسول حرف بزند، با تناقض مواجه خواهیم بود، نظیر آنچه در عربستان شاهد هستیم.
🔹بن سلمان در ماه حرم دست به کشتار مردم یمن میزند و میگوید حرام نیست، حال در چنین شرایطی اگر این جنگ را حرام بدانند خلاف اولی الأمر عمل کردند و اگر حلال بدانند خلاف امر خدا و رسول(ص) عمل کردهاند، پس امکان ندارد اولی الأمر کسی باشد که خلاف خدا و رسول خدا(ص) عمل کند.
🔹در مسأله حاکمیت و رهبری و ولایت شرایط کاملا مشخص است و چیزی نیست که کسی از خودش اختراع کرده باشد، بلکه دین اسلام این شرایط را برای رهبری و ولی مشخص کرده است، در کتاب تبیین نظریه حکومت اسلامی و ولایت فقیه به این مباحث مربوط به ولایت فقیه و تشکیل حکومت اسلامی به صورت مبسوط پرداختهام.
🌐 yon.ir/DhjQJ
🆔 @vasael_ir
🔸#گزارش |نظام اقتصادی اسلامی؛ جایگزینی مناسب برای بانکداری بدون ربا
کرسی علمی ترویجی نقد نظام بانکداری بدون ربا | شماره ۱
🔹دکتر حسین عیوضلو: در نظام #بانکداری_بدون_ربا، بسیاری از قراردادها به صورت صوری عمل میشوند و ما در مقالهمان نشان دادهایم که مشکل این است که در ذات #قانون پتانسیل صوریسازی وجود دارد و لذا مهمترین رویکردی که ما در این مقاله دنبال میکنیم این است که این نظریه بانکداری را در چارچوب #نظام_اقتصادی مطرح کنیم.
🔹نظام اقتصادی ترکیبی است از مبانی، سازوکارها، روابط بین متغیّرها بر اساس اهداف یک نظام هست که در مورد #نظام_پولی و بانکی مشتمل میشود بر #بانک_مرکزی، شبکه بانکی، نهادهای قانونی، کنترلی، لگولاتورها، ثبت، #دولت، زیرساختهای نرمافزاری و ... در حالیکه بانکداری بدون #ربا بیشتر بر حذف ربا تأکید داشته و متوجّه نهادهای مذکور نیست.
🌐 yon.ir/0XNcQ
🆔 @vasael_ir
🔸حضور کم فروغ روحانیت در عرصه تقنین و سیاست گذاری
سخنگوی حوزه در گفت وگویی تفصیلی مطرح کرد؛
🔹اگر انقلاب اسلامی به پیروزی نرسیده و این نظام تشکیل نشده بود به طور قطع ما امروز شاهد حوزه بزرگ جهان تشیع در قم نبودیم؛ سیاست های رژیم شاهنشاهی بر حذف روحانیت از صحنه های اجتماعی و علمی و حتی مرجعیت بود.
🔹امروزه حوزه علمیه قم و حوزه های علمیه سراسر کشور مهم ترین حوزه های علمیه جهان شیعه هستند حتی نسبت به حوزه علمیه نجف که دارای قدمت هزار ساله است به دلیل کمیت و کیفیتی که در حوزه علمیه قم وجود دارد از برتری برخوردار است که این موارد نیز به برکت نظام اسلامی است که نباید از آن غافل شد.
🔹با همه بی مهری ها یا کم مهری ها و کم لطفی هایی که دولت ها در این چهل سال نسبت به حوزه داشته اند اصل نظام و انقلاب خدمات فراوانی برای حوزه های علمیه داشته است؛ حوزه ای که مستقل است و وابستگی به دولت و حتی نظام ندارد اما چون این انقلاب، انقلاب اسلامی و نظام اسلامی است در اعتلای حوزه های شیعه به ویژه حوزه علمیه قم نقش بسزایی داشته است.
🌐 yon.ir/jOiIQ
🆔 @vasael_ir
🔸تمدنسازی حداقلی؛ خروجی فقه احتیاط محور
بخش اول | نشست «ظرفیتهای تمدنی فقه شیعه»؛
🔹حجت الاسلام #رهدار: در فضایی که کثرت های تمدنی داریم، فقه تک ورژنی نمی تواند برای انواع تمدن ها نسخه داشته باشد و از آنجا که تمدن ها پیچیده اند لذا پایگاه های معرفتی که برای مهندسی این تمدها به کار گرفته می شود باید پیچیده باشند.
🔹با این مقدمه می توان به توراث فقه خودمان نگاه کنیم؛ درباره فقه موجود ما چند برش و چند خوانش مفهومی از توراث موجود فقهی می توانیم داشته باشیم که هر خوانشی می تواند برای یک لایه از اجتماع نسخه بپیچد.
🔹ما یک فقه فردی داریم و فقه سیاسی و اجتماعی و حکومی و تمدنی داریم که می توان به ظرفیت های هر یک از آنها اشاره کرد. فقه فردی، فقهی است که مکلف آن فرد است و کل جامعه و یا بخشی از آن نیست متکلف استنباط مسائل فردی است.
🌐 vasael.ir/0003KL
🆔 @vasael_ir
🔸فقه مرزبانی، شرایط مرزبانها و تکالیف مسئولان، بررسی شد
در قالب پایاننامه سطح سه حوزه علمیه مشهد؛
🔹جلسه دفاع پایان نامه حجتالاسلام محمدعلی نعیمیکیا، با عنوان «فقه مرزبانی، شرایط مرزبانها و تکالیف مسئولان»، با ارزیابی حجتالاسلام والمسلمین محمدرضا جواهری، در اتاق جلسات مرکز مدیریت برگزار شد.
🔹در این پژوهش مسائل مربوط به مرزبانی از منظر فقه اسلامی مورد بررسی قرار گرفته و تلاش شده تا از میان آیات نورانی قرآن و منابع اصیل اسلامی، به آن پرداخته شود که پژوهش حاضر برگرفته از ۹۴ منبع اصیل فقه اسلامی شیعی است.
🔹یکی از مهمترین مسائل مرتبط با امنیت اجتماعی که در فقه اسلامی و مسائل مربوط به حکومت اسلامی حائز اهمیت است، لزوم حفاظت از مرزها و استحکام امنیت آن میباشد. بخش زیادی از امنیت شهرها در گرو این حفاظت است و در سایه آن میتوان فرهنگ و اقتصاد یک منطقه را ساخت.
🌐 yon.ir/7oVCU
🆔 @vasael_ir
🔸در مواجهه با تمدن غرب، کدام استراتژی را باید دنبال کنیم؟
🔹گفتاری از آیت الله میرباقری؛ سؤال این است که استراتژیِ انقلاب اسلامی درمقابلِ تمدّن غرب چه باید باشد؟ با این مدنیت مدرن که پیش روی ماست چه باید کرد؟
🔹باید با روش «استحاله» با تمدن مدرن مواجه شویم و تلاش کنیم تمدن مدرن را در تمدن اسلامی منحل کنیم. ما در مرحلهٔ اصلِ انقلاب اسلامی و تدوین قانون اساسی این کار را کردیم.
🌐 yon.ir/GjO0H
🆔 @vasael_ir
🔸پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :
🔹مَن كان أكثرُ همّهِ نيلَ الشّهَواتِ نُزِعَ مِن قلبهِ حلاوةُ الإيمانِ؛
🔹هر كس بيشترين همّ و غمش رسيدن به خواهشهاى نفسانى باشد، حلاوت ايمان از قلبش گرفته مى شود.
📚تنبيه الخواطر :ج۲ ، ص۱۱۶
🆔 @vasael_ir
🔸بررسی اجتهادی مسائل تعلیم و تربیت
🔹حجت الاسلام سید #نقی_موسوی، در درسگفتار نظامهای اسلامی:
🔹 استدلال پنجم: اتقان در کارها و به تبع آن اتقان در تعلیم و تربیت واجب است. پس تعلیم متقن واجب است. آموزش استدلالی در عقائد، مصداق تعلیم متقن و در نتیجه واجب است.
🔹کبرای کلی ما از چندین حدیث نشأت گرفته است که همگی از لحاظ سندی ضعیف و از آنجاکه تعدادشان محدود است نمیتوان ادعای تواتر اجمالی هم داشت پس غیرقابل استناد هستند. حداکثر میتوان ادعای حُسن کرد.
🔹در کبرای کلی از لحاظ عقل نیز حداکثر میتوان ادعای حُسن داشت. تا اینجا نظریه مختار استحباب تعلیم استدلالی است.
🔹 استدلال ششم: «قُوا أنفُسَکُم و أهلیکُم ناراً»
🔹بر اساس این آیه، وقایه از نار خود و خانواده بر فرد واجب است. تعلیم استدلالی مصداق وقایه از نار است. پس تعلیم استدلالی واجب است.
🔹تعلیم استدلالی در آنجاییکه این عدم تعلیم باعث گمراهی فرزندان میشود واجب است نه همه تعلیم استدلالی. نتیجه اینکه وجوب تعلیم استدلالی در بعضی از شرائط و بعضی افراد پذیرفته است.
🔹قواعد فقهی همان احکام فقهی هستند که شمولیت پیدا میکنند. قواعد فقهی را میتوان به سه دسته از منظر تعلیم و تربیت تقسیم کرد.
🔹قواعدی که متعلق به تمامی ابواب فقهی از جمله تعلیم و تربیت هستند، مانند قاعده نفی سبیل.
🔹قواعدی که در بعضی از ابواب از جمله تعلیم و تربیت کاربرد دارند. مانند قاعده محرمیت که در کتاب النکاح است اما در فقه التربیة نیز کاربرد دارد.
🔹قواعدی که مختص فقه التربیة هستند و از آنجاکه ما فقه التربیة نداشتیم تاکنون به دست نیامدهاند و وظیفه فقهاست که بدست بیاورند یا در دیگر کتب به فراخور نیاز فقیه بدست آمده است مانند قاعده ارشاد جاهل.
🆔 @vasael_ir
🔸ایجاد زیربنای فکری فرهنگی از وظایف حوزههای علمیه است
🔹آیت الله سید مصطفی #موسوی_اصفهانی: همانطور که اصل تشکیل حکومت واجب است و امام (ره) فرمودند حفظ حکومت اسلامی از اوجب واجبات است، حفظ زیربنای حکومت اسلامی که همین فقه حکومتی است مانند سایر مسائل فقهی لازم است.
🔹اگر بخواهیم حکومت اسلامی بماند که ان شاء الله تا ظهور حضرت بقیه الله (عج) خواهد ماند باید دائما رصد کنیم و همچنان که فقه صلات، طهارت و حج با این توانایی به برکت زحمات علمای گذشته مانده و به دست ما رسیده است در تقویت فقه حکومتی نیز تمام تلاش خود را انجام دهیم.
🔹ما در دوره های تخصصی در موضوعات مهدویت و تفسیر در حال حاضر فعالیت داریم و تا اتمام سطح آنچه که از طرف مدیریت حوزه های علمیه تنظیم شده در حال اجرا است و به صورت سیستمی برنامه ای وجود ندارد اما به طور فوق برنامه به صورت دوره ای از اساتید حوزه فقه حکومتی دعوت شده و از آنها استفاده می کنیم.
متن کامل #گفتگو:
🌐 vasael.ir/0003KI
🆔 @vasael_ir
🔸نشست علمی «پول مجازی از منظر فقه حکومتی»
🔹پایگاه تخصصی #فقه_حکومتی #وسائل #نشست_علمی «#پول_مجازی از منظر فقه حکومتی» را با حضور حجت الاسلام والمسلمین دکتر احمد علی #یوسفی عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و حجت الاسلام والمسلمین مرتضی #ترابی عضو شورای استفتائات دفتر حضرت آیت الله سبحانی برگزار میکند.
🔹سه شنبه 7 اسفند 1397 ساعت 13 - قم، خیابان 45 متری صدوق، میدان مفید، خیابان بهشت، پس از بوستان جنت، سالن نشستهای مؤسسه رسا
🆔 @vasael_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #فیلم| هر تمدنی فرهنگ دارد، اما هر فرهنگی تمدنساز نیست.
🔸نمود اجتماعی فرهنگ، تمدن است.
🔹دکتر موسی نجفی
🆔 @vasael_ir
🔸ساختارهای غربی با هنجارهای الهی تناسب ندارند
حجت الاسلام #حاج_ابوالقاسم:
🔹دوره ی نظام سازی توحیدی و افول امریکا است و نام و عنوان خوبی انتخاب شده از این جهت که ما روندی را که شاهد هستیم در معادلات جهانی اگر این روند را در یک نموداری قرار بدهیم خیلی خوب می توانیم تصدیق بکنیم که امپراطوری امریکا و قدرت امریکا رو به زوال است و روز به روز اقتدارش کاسته شده.
🔹اگر زمانی در این کشور مشاهده می شد که رئیس جمهوری امریکا و رئیس جمهور شوروی و بریتانیای کبیر می امدند در تهران جلسه ای برگزار می کردند بدون اینکه حتی پادشاه ایران باخبر بشود و بعد هم که باخبر می شد و درخواست می کرد که ایشان هم در جلسه راه بدهند و راه نمی دادند این قصه برای سال هزار و سیصد و بیست است.
🌐 yon.ir/lnpBk
🆔 @vasael_ir
🔸برداشت نادرست از جواز چندهمسری
در نشست علمی تبیین شد؛ | بخش اول
🔹حجت الاسلام محمدی #جورکویه: این عنوان یکی از عوامل فرهنگی در بُعد عوامل اجتماعی خشونت در خانواده است. ما عوامل خشونت را به عام و خاص و یا مشترک و اختصاصی تقسیم کرده ایم که چندهمسری جزء عوامل عام است، یعنی بحث چندهمسری تنها در مسئله خشونت در خانواده مطرح نیست بلکه در مسائل دیگر نیز تاثیر گذار است.
🔹به اعتقاد ما، عدم رعایت عدالت بین همسران و فرزندان در بسیاری از موارد به خشونت دامن میزند؛ چه اینکه خشونت مذکور، خشونت شوهر علیه همسر باشد، چه اینکه خشونت همسر علیه شوهر باشد، چه اینکه خشونت همسران علیه یکدیگر باشد و چه اینکه خشونت فرزندان علیه یکدیگر باشد.
متن کامل #گزارش:
🌐 vasael.ir/0003KZ
🆔 @vasael_ir