🔸امام صادق علیه السلام :
🔹ما كَلَّفَ اللّهُ العِبادَ إلاّ ما يُطيقونَ ، إنَّما كَلَّفَهُم فِي اليَومِ وَاللَّيلَةِ خَمسَ صَلَواتٍ ، وكَلَّفَهُم مِن كُلِّ مِئَتَي دِرهَمٍ خَمسَةَ دَراهِمَ ، وكَلَّفَهُم صِيامَ شَهرِ رَمَضانَ فِي السَّنَةِ .
🔹خداوند ، بندگان را به چيزى كه تاب نياورند ، موظّف نكرده است . همانا آنان را در شبانه روز ، به پنج نماز ، موظّف ساخته است و از هر دويست درهم ، به پنج درهم مكلّف نموده و در سال ، به روزه ماه رمضان تكليف كرده است .
📚المحاسن : ۱ / ۴۶۱ / ۱۰۶۹
🆔 @vasael_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #فیلم| جلسه چهارم #درس_گفتارهای_رمضانی
🔸پاسخ به سروش پیرامون شبهه ناکارآمدی مدیریت فقهی
🔹 #فقه_اجتماعی؛ حجت الاسلام و المسلمین #ارسطا
🆔 @vasael_ir
🔸روش های تخصصی کردن فقه
حجت الاسلام والمسلمین محسن مهاجرنیا:
🔹یکی از مباحث مطرح شده در کلام رهبر معظم انقلاب در دیدار با طلاب و فضلای حوزه های علمیه تخصص گرایی به ویژه در عرصه فقه بود.
🔹تخصص گرایی از مباحثی است که خیلی وقت است که مطرح است و حتی قبل از انقلاب نیز مطرح شده ولی به شکل جدی رهبر معظم انقلاب بر این مسأله تأکید کردند و به نظر می رسد که فرصت خوبی است که روی این موضوع کار شود به ویژه حوزه های علمیه کار کارشناسی کنند تا گام هایی در این عرصه برداشته شود هرچند به صورت خودجوش نیز بخش هایی از انجام شده است.
🔹بسط و گسترش فقه های مضاف در حوزه مثل فقه سیاسی، فقه اقتصاد و فقه پزشکی خودش نشانه یک نوع تخصصی شدن فقه است، در مجموع دیدگاه کلی است که فقه تخصصی یعنی این که همه در خود فقه بدون شکست چارچوب فقه و متناسب علوم، کار کنند و در خود فقه متخصص شود، هرچند در دنیای امروز این کار بسیار دشواری است.
🆔 @vasael_ir
🔸سیاست عادلانه مبتنی بر قرآن است
حجتالاسلام لکزایی:
🔹تفسیر سیاسی، تفسیری است که میخواهد نقطه مرکزی خودش را سیاست قرار دهد. سیاست به هر شکلی که معنا شود جزو ذاتی قرآن است؛ اگر سیاست را به مثابه علم درنظر بگیریم میبینیم در قرآن از دولتهای مطلوب و نامطلوب سخن گفته شده و حتی مباحث هنجاری آن دولتها نیز تشریح شده است.
🔹همچنین اگر گفتیم علم سیاست، علم قدرت یا اطاعت است در واقع مشخص میکند مردم چه مسیری را بپیمایند. کافی است کلمه «اطیعو» را در قرآن جستجو کنیم این راه را مشخص میکند که از چه کسانی باید اطاعت کنیم و از چه کسانی نباید اطاعت کنیم.
🌐 vasael.ir/0003Ri
🆔 @vasael_ir
🔸دفاع میرزای شیرازی از شیعیان افغانستان
🔹همزمان با خاتمه جنبش ضد استعماری مردم ایران، امیرعبدالرحمن خان، پادشاه مستبد و وابسته افغانستان، به بهانه عدم پرداخت مالیات اقوام شیعه آن کشور، در ۱۳۰۹ ق با تحریک احساسات مذهبی مردم اهل سنت، به مناطق شیعه نشین افغانستان حمله کرد. این تهاجم وحشیانه که سه سال به طول انجامید موجب کشته شدن دهها هزار نفر از شیعیان، اسارت و بردگی هزاران مرد و زن و کودک و غارت املاک و اموال آنان شد. این جنایت به اندازهای هولناک و شرم آور است که زبان از بیان و قلم از نگارش آن شرم دارد.
🔹اخبار وحشتناک این جنایت توسط یکی از علمای شیعه افغانستان (ملا کاظم درفشای) به اطلاع میرزای شیرازی رسید. میرزا بلافاصله در تلگرافی به ناصرالدین شاه از او خواست تا از ملکه انگلستان بپرسد که امیرعبدالرحمن خان چرا به قتل عام شیعیان هزاره افغانستان پرداخته است؟ و خود نیز نامهای به ملکه انگلستان نوشت.
🔹میرزای شیرازی از میان یاران و شاگردانش، عدهای را برای مشاوره در امور دینی، سیاسی و اجتماعی مردم برگزید تا در شهرها و ولایات مختلف، نماینده او باشند و از همین طریق، واقعه تحریم تنباکو، تاراج چهارمحال، واقعه یهودیان همدان، سرکوب شیعیان افغانستان، خریدن زمینهای طوس توسط روسیه را به بهترین وجه حل و فصل کرد.
🌐 vasael.ir/0003Rj
🆔 @vasael_ir
🔸دفاع میرزای شیرازی از شیعیان افغانستان
🔹همزمان با خاتمه جنبش ضد استعماری مردم ایران، امیرعبدالرحمن خان، پادشاه مستبد و وابسته افغانستان، به بهانه عدم پرداخت مالیات اقوام شیعه آن کشور، در ۱۳۰۹ ق با تحریک احساسات مذهبی مردم اهل سنت، به مناطق شیعه نشین افغانستان حمله کرد. این تهاجم وحشیانه که سه سال به طول انجامید موجب کشته شدن دهها هزار نفر از شیعیان، اسارت و بردگی هزاران مرد و زن و کودک و غارت املاک و اموال آنان شد. این جنایت به اندازهای هولناک و شرم آور است که زبان از بیان و قلم از نگارش آن شرم دارد.
🔹اخبار وحشتناک این جنایت توسط یکی از علمای شیعه افغانستان (ملا کاظم درفشای) به اطلاع میرزای شیرازی رسید. میرزا بلافاصله در تلگرافی به ناصرالدین شاه از او خواست تا از ملکه انگلستان بپرسد که امیرعبدالرحمن خان چرا به قتل عام شیعیان هزاره افغانستان پرداخته است؟ و خود نیز نامهای به ملکه انگلستان نوشت.
🔹میرزای شیرازی از میان یاران و شاگردانش، عدهای را برای مشاوره در امور دینی، سیاسی و اجتماعی مردم برگزید تا در شهرها و ولایات مختلف، نماینده او باشند و از همین طریق، واقعه تحریم تنباکو، تاراج چهارمحال، واقعه یهودیان همدان، سرکوب شیعیان افغانستان، خریدن زمینهای طوس توسط روسیه را به بهترین وجه حل و فصل کرد.
🌐 vasael.ir/0003Rj
🆔 @vasael_ir
🔸نگهداشت بخشی از تسهیلات به بهانه توثیق یا هر عنوان دیگر خلاف قانون است
محمدرضا حبیبی رئیس کل دادگستری استان یزد:
🔹نگهداشت بخشی از مبلغ تسهیلات ارائه شده به شرکتهای سرمایه گذاری و افراد به بهانه توثیق یا هر عنوانی دیگر، این اقدام بر خلاف قانون و دستورالعملهای بانک مرکزی است و هیچ بانکی حق ندارد با عناوین مختلف به این امر مبادرت کند.
🔹مبلغ وام هر فرد یا شرکت یا واحد تولیدی مشخص و مبنای عددی اخذ وثیقه نیز تعیین شده است و اینکه بانک در یک اقدام غیر قابل توجیه به اخذ وثایق مختلف با عناوین متفاوت، بعضاً تا چندین برابر مبلغ اعطایی میکند، کار درستی نیست و در صورت درخواست به دستگاه قضائی این اقدام قابل پیگیری است.
🌐 vasael.ir/0003RQ
🆔 @vasael_ir
🔸بررسی اجتهادی مسائل تعلیم و تربیت
حجتالاسلام سید نقی موسوی در درسگفتار نظامهای اسلامی:
🔹بحث ما ایقاظ متربی برای صلوة است و اینکه این ایقاظ چه حکمی دارد؟
🔹نکته 1: واژه ایقاظ به معنای بیدار نمودن است و نه هوشیار کردن لذا محل بحث، خواب است و نه نسیان و غفلت.
🔹نکته 2: از واژه متربی استفاده شده پس میتواند فرزند باشد و یا اینکه غیر فرزند باشد. در ضمن قصد داریم از لحاظ تربیتی به قضیه نگاه کنیم.
🔹نکته 3: بیان داشتیم ایقاظ متربی للصلوة؛ که هم میتواند نماز واجب باشد و هم مستحبی.
🔹نکته 4: در مورد پیشینه بحث در کتب روائی داریم که شیخ حر عاملی در وسائل الشیعة بابی در جلد هشتم دارد به نام «استحباب الایقاظ للصلوة» و یا در کتاب هدایة الامه که تلخیص وسائل الشیعة شیخ حر عاملی است فرمودهاند: کسی که به پشت (دمر) خوابیده است مستحب است که وی را بیدار نمود. این در کتابهای روایی بود.
🔹نکته 5: در کتب فقهی نیز بدین مسئله پرداخته شده است؛ به عنوان مثال مرحوم کاشف الغطاء، تظاهر به عباداتِ واجب و مستحب با هدف الگوگیری را مستحب میداند و یکی از اهداف اجهار(بلند خواندن) را تنبیه الغافلین و ایقاظ النائمین دانسته که آن را جایز میداند و از استحباب آن چیزی ذکر ننموده است. محقق اردبیلی در مجمع الفوائد ذیل روایات ارتفاع صوت میفرماید، ایقاظ نائم للصلوة جایز است.
🆔 @vasael_ir
🔸مبانی مدیریت اسلامی؛ محتوایی و روشی(عام و خاص)
حجتالاسلام ولیالله نقی پورفر در درسگفتار نظامهای اسلامی :
1️⃣ تبیین نظام خانواده، مقدم بر تبیین نظام وجودی انسان است؛ چراکه هر انسانی باید با یک پیوست خانوادگی سالم همراه باشد تا به عنوان یک انسان قابل قبول اسلامی پذیرفته شود. برنامه متعالی معنوی برای انسانی در نظر گرفته میشود که دارای پیوست خانوادگی باشد.
2️⃣ از منظر اسلام، تنها سازمان اصیل، خانواده است و علت وجود تمام سازمانها، ضروریات و اقتضائات وجودی خانوده است. بنابراین اگر بخواهیم ببینیم که سازمانهای اجتماعی در مسیر درست قرار دارند، باید آنها را با اقتضائات کلان مسألهی سازمان اصیل خانواده ارزیابی نمائیم.
3️⃣ اگر استعاره سازمان را برای خانواده در نظر نگیریم، برخی احکام اسلامی، ضد انسانی تلقی خواهد شد. برای مثال در دعوای میان زن و شوهر، در حدیث آمده است که زن و شوهر نباید بیش از سه روز با هم قهر باشند! در چنین حالتی اگر مشاهده شود که قهر بیش از سه روز میخواهد طول پیدا کند، به زن توصیه شده است که علی رغم ظالم بودن مرد، از مرد عذرخواهی کند! سند این سخن، تفاوت در حکم نشوز زن و مرد است که در قرآن کریم بیان شده است. در مورد نشوز مرد قرآن دعوت به صلح مینماید و در نشوز زن تا تنبیه بدنی پیش میرود. دلیل این حکم نیز، جایگاه فرماندهی مرد است که قرآن کریم میفرماید: «للرجال علیهن درجة»(بقرة/228)؛ این حق که مقابلی ندارد، همان حق فرماندهی است.
4️⃣ زن و مرد در خانواده و اجتماع نقش مکمل دارند نه مساوی؛ ایشان در این نقشِ مکمل به رشد رسیده و سازمان خانواده در مسیر درست خود تشکیل و به تعالی میرسد ولی باید توجه داشت که زن، محور سلامت خانواده است.
5️⃣ راه منطقی همگرایی بینشی متفکران دینی، توجه به مبانی شخصیت زنان و مردان است.
6️⃣ اشتراکات معنوی زن در قیاس با مرد:
🔸رشد معرفتی
🔸رشد ایمانی
🔸مراتب رشد و کمال
7️⃣ تمایزات مادی زن و مرد:
🔻ویژگیهای جسمی؛
🔹ظرافت جسمی(المرأة ریحانة لَیست بِقهرمانة) (قدرت جسمی زن، 40 درصد مرد است)
🔹زیبایی و جمال
🔻ویژگی روانی؛
🔹تخیل قوی(خانمها حافظه درازمدت بسیار قویای دارند)
🔹عاطفه سرشار(ناظر به همه عرصهها است)
🔹حساسیت روحی شدید(ناظر به صحنههای دلخراش است)
🔻ویژگی جسمی روانی؛
🔹بلوغ زودتر(3 الی 5 سال)
🔹امکانات مادری و پرورش نسل
🔹ایام ماهانه
🔹یائسگی
8️⃣ زنان بدون تأهل، حفاظت اجتماعی درستی نخواهند داشت؛ چراکه قرآن کریم میفرماید:«محصِنین غیر مسافحین ... محصَنات غیر مسافحات ...»(نساء/24،25) در اینجا نقش اسم فاعلی به مرد و نقش اسم مفعولی به زن داده شده است؛ یعنی حصن، توسط مرد برای زن ایجاد میشود.
9️⃣ محصنات به سه گروه اطلاق میشود:
🔸زنان پاکدامن
🔸زنان آزاد
🔸زنان متأهل
🆔 @vasael_ir
🔸 #معرفی_کتاب| فقه مدیریت شهری (جلد اول، مقدمات و کلیات)
🔹اگر مدیریت، به درختی تشبیه شود که دارای شاخه های گوناگونی مانند مدیریت صنعتی، مدیریت مالی و ... است، یکی از شاخه های جدید این درخت، مدیریت شهری محسوب می شود.
🔹البته بدیهی است که مشخصات و ساختار نهادهای قانونی اداره کننده شهر، از کشوری به کشور دیگر تفاوت دارد و هر جامعه ای، با توجه به ساختار اقتصادی، اجتماعی و سیاسی خود تعریف یا تلقی ویژه ای از مدیریت شهری دارد.
🔹وظایف کنونی مدیریت شهری (صرف نظر از تنوع و اختلاف در نظام های اجتماعی و سیاسی گوناگون)، تنها محدود به مواردی از قبیل برنامه ریزی، خدمات رسانی، مدیریت فرهنگ محلی، انجام پروژه های عمرانی و .... نمی شود بلکه جهت دهی فعالیت های شهری و ترسیم چشم انداز شهر در راستای دست یابی به توسعه پایدار، از جمله مهمترین وظایف مدیران شهری به شمار می رود.
🌐 vasael.ir/0003RI
🆔 @vasael_ir
🔸مبانی مشروعیت الزام به فراگیری #زبان_عربی
🔹در خصوص مبانی مشروعیت الزام به فراگیری زبان عربی شایان ذکر است که دین مبین اسلام در راستای مصالح مادی و معنوی شهروندان، بر همه شئون مسلمین، از پوشش آنها گرفته تا خورد و خوراک و امور عادی روزمره، الزاماتی قرار داده است.
🔹لازم به ذکر است که یکی از وظایف دولت از منظر اسلام بسترسازی برای رشد فرهنگی و معنوی شهروندان است و برخلاف دولتهای لیبرال، دولت اسلامی در این زمینه دولتی بی طرف و خنثی نیست، بلکه برای رشد فرهنگی و معنوی شهروندان خود مکلف است برنامه ریزی کرده و اقدامات لازم را انجام دهد و موانع این هدف را نیز مرتفع سازد.
🔹الزام به فراگیری زبان عربی نیز از همین منظر تبیین میگردد. اختیاری بودن انتخاب دین و اجباری نبودن آن که فی نفسه گزاره صحیحی است مانع الزام این گونه اقدامات دولت اسلامی نمیگردد، چراکه اولاً دولت اسلامی است دولتی است که به انتخاب و اختیار اکثریت ساکنین مسلمان یک کشور تشکیل شده است و الزامی در کار نبوده است.
🌐 vasael.ir/0003Qq
🆔 @vasael_ir
🔸 #معرفی_مقاله | پیامدهای نبود نظارت شرعی بر #نظام_بانكی ایران، دلالتهای سیاستی
🔹در ایران هرچند قانون عملیات بانکی بدون #ربا از سال 1362 حاکم است، اما به دلیل نبود نهادها و استانداردهای مشخص برای نظارت شرعی، موارد متعددی از عدم انطباق عملیات، قراردادها و روشهای حسابداری بانکها با شرع مشاهده میشود.
🔹منظور از نظارت شرعی، کلیه اقدامات احتیاطی و نظارتی به منظور اطمینان از انطباق فعالیت های بانک یا مؤسسه مالی اسلامی با اصول و قوانین شریعت اسلام است. هدف از این نظارت در نهایت دستیابی به اقدامات، فعالیتها، تدابیر، اصول و روشهایی است که به وسیله آنها بتوان ریسک شریعت در نظام بانكی و یا یک مؤسسه مالی اسلامی و یا بانک اسلامی را حداقل نمود و یا کاهش داد.
🔹مهمترین پیامدهای نبود نظارت شرعی عبارتاند از:
1. عدم پایبندی بانکها به لوازم عقد وکالت و برخورد مالکانه با اموال وکالتی
2. محتوازدایی از عقود مشارکتی و استفاده صوری از آنها
3. محتوازدایي از عقود مبادلهای و استفاده صوری از آنها
4. عدم انطباق ضوابط حسابداری بانکها در بخش ارزی و نیز صورت سود و زیان بر بانکداری بدون ربا
5. نواقص ضوابط حسابداری صورت سود و زیان بانکها
6. نبود روش مناسب برای امهال و جریمه تأخیر تسهیلات
🆔 @vasael_ir
🔸رفتار و سبک زندگی خانواده ایرانی در نگاه آماری
🔹گزارش رصدی فرهنگ رفتاری خانواده ایرانی در سال 96 از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی منتشر شد.
🔹نتایج این طرح که در نقاط شهری و روستایی و برای افراد 15 ساله و بیشتر اجرا شده است، معطوف به سنجش رفتارهای فرهنگی خانواده ایرانی در سال 1396 است و رفتارهایی مثل مطالعه و سرانۀ مطالعه، سینما و تئاتر، ورزش، موسیقی و تماشای تلویزیون داخلی را شامل میشود.
🔹همچنین در این طرح پژوهشی سرانۀ مصرف شیر، نوشابه، میوه، ماهی، فستفود، چگونگی انتخاب پوشاک و نظرات در مورد ازدواج جوانان مورد مطالعه، بررسی و سنجش قرار گرفته است.
🌐 vasael.ir/0003Rb
🆔 @vasael_ir
🔸امام صادق علیه السلام :
🔹 من افطر یوما من شهر رمضان خرج روح الایمان منه؛
🔹 هر كس یك روز ماه رمضان را (بدون عذر)، بخورد - روح ایمان از او جدا مىشود
📚 وسائل الشیعه، ج 7 ص 181، ح 4 و 5
🆔 @vasael_ir
🔸 بررسی چالشهای فقهی بانکداری اسلامی در ایران
حجت الاسلام والمسلمین #سید_عباس_موسویان، عضو شورای فقهی بانک مرکزی:
🔹 طبق نظر شهید صدر ما میتوانیم بانکهائی را داشته باشیم، در عین حال که سپرده گذاری انجام شود، بانکها وکیل مردم شوند.
🔹در آموزههای اسلامی بانکداری اسلامی منحصر به حذف ربا نیست و باید موارد دیگر را هم مد نظر قرار داد.
🔹از بانکداری بدون ربا میتوان به سمت بانکداری اسلامی حرکت کرد.
🔹مسائل چالشی در حوزه پول به اندازهای فراوان و پیچیده است که دانشمندان غربی از حل آن ناتوان هستند.
🔹درباره قانونهای بانکداری در ایران در مقام قانون هیچ اعتراضی نیست، اما در مقام اجرا اعتراض هائی وجود دارد.
🌐 vasael.ir/0003S2
🆔 @vasael_ir
🔸 راهکارهای عملی گسترش #حجاب
🔹با گذشت چهل سال از انقلاب اسلامی ایران، مساله حجاب در کشور از جایگاه خوبی برخوردار نیست و هنوز با مشکلات فراوانی روبروست.
🔹به نظر میرسد برای رسیدن به جایگاه واقعی حجاب و نهادینه شدن آن نیاز به هم سویی و وحدت عمل موسسات و ادارات به خصوص رسانه و مراکز آموزشی میباشد تا با تبیین مبانی و هدف حجاب به این مهم دست یابند.
🔹حجاب و پوشش اسلامی از جمله باورها و ارزشهای اسلامی است که باید در رسانه بیش از پیش به آن پرداخته شود. استاد مطهری رسانه را همانند مسجد، یک مرکز مذهبی ـ تربیتی قلمداد کرده و میگوید: لازم است در کنار مسجد، رادیو و تلویزیون هم برنامههای مذهبی داشته باشند.
🔹باید هرگونه حالت و حرکتی از هنرمندان و بازیگران سینما مطابق با موازین شرعی باشد. متاسفانه، تهیه کنندگان و کارگردانان فیلم و سریال به خصوص در سالهای اخیر نگاهی ابزاری به حضور زن در اجتماع داشتند و با پوشاندن لباسهای تحریک کننده و چهره پردازیهای نامناسب سعی در جلب افکار عمومی و در نتیجه رونق اقتصادی خویش نمودهاند.
🔹آموزش و پرورش باید با جذب معلمان عفیف و با حجاب تبلیغ عملی حجاب را در مدارس داشته باشد. دختران به خصوص در دوران دبستان و راهنمایی به شدت سعی میکنند خود را از نظر ظاهری به معلم خویش نزدیک کنند، معلم متعهد به راحتی میتواند پوشش خویش را به دانش آموزان انتقال دهد و در راه ترویج حجاب گام بردارد.
#یادداشت
🌐 ytre.ir/vasael.ir
🆔 @vasael_ir
🔸تفاوت نگاه توحیدی و سکولار به دانش ارتباطات
حجت الاسلام #اسلامی_تنها استادیار گروه فرهنگ و ارتباطات دانشگاه باقرالعلوم(ع) در درس #فقه_ارتباطات:
🔹نگاه دینی به علوم اجتماعی، نگاه توحیدی است یعنی با اضافه شدن خدا به عالم اجتماعی این نگاه شکل میگیرد؛ اما این اضافه شدن خداوند عددی نیست به همین دلیل قرآن میفرماید اگر بگویید خداوند سومین از سه تا است شرک است اما اگر بگویید چهارمی از سه تا است شرک نیست.
🔹البته منظور این نیست که خداوند در عرض دیگران قرار بگیرد اما حضور الهی و توجه به این حضور روابط را تغییر می دهد. وقتی ارتباطات اسلامی است که خداوند را به جریان ارتباطات اضافه کنیم.
🔹تفاوت نگاه توحیدی و مشرکی در این است که خداوند در این آیه می فرماید«إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا» یعنی ما شما را اینگونه خلق کردیم؛ در حالی که در همه نظریههای سکولار میگویند تفاوتهای نژادی و زبانی مبتنی بر قواعد طبیعی است.
🔹دغدغه بنیادین ارتباطات این است که این تفاوتها را به هم وصل کند و پیوند بدهد؛ آیه شریفه میفرماید ما شما را اینگونه آفریدیم«لتعارفوا» یعنی برای اینکه تناکر و تنازع نکنید؛ تنازع مفهوم کلیدی نظریه داروینی است که بنیان نظریههای ارتباطات آمریکا را شکل میدهد.
🔹تفاخر، تکفیر، تحقیر و استکبار را صورتهای دیگر تناکر است؛ اینها چیزهایی است که در دنیای امروز مشاهده میشود اما خداوند میفرماید ما شما را متفاوت آفریدیم که تعاون و تعامل مبتنی بر ارزشهای اخلاقی داشته باشید چراکه «إن أكرمكم عند الله أتقاكم».
🔹در نگاه دینی قرار است که فرایند ارتباطات را از رتبه معلومات به رتبه معروفات ارتقاء بدهیم؛ طبق این نگاه ارتباطات سالم و تحریف نشده شکل میگیرد.
#درس_گفتارهای_رمضانی
🌐 vasael.ir/0003Rs
🆔 @vasael_ir
🔸#گفتوگو | تحلیلی بر سیاستگذاری و رسالت تمدنی رسانه
حجت الاسلام #وحید_علیلو کارشناس مسائل رسانهای:
🔹بر این اساس به نظر می رسد که اولین شاخص برای ارزیابی میزان دینی بودن یک رسانه را در راستای میزان کارکرد آن برای توسعه دینداری و دین مداری در کشور جستجو کرد. هر میزان یک رسانه بتواند دینداری در کشور را بسط و تعمیق ببخشد به همان میزان دینی خواهد بود
🔹به میزان پایبندی یک رسانه به اخلاق دینی در روش و کارکرد، به تناسب می توان وصف دینی بودن به آن داد و همین طور شاخص های دیگری نظیر میزان پایبندی به قانون و اصول شریعت، میزان پایبندی به منافع ملی و دینی، میزان آگاهی بخشی محتوای دینی به مخاطبین خود، میزان دوری گزیدن از خطوط قرمز شریعت از جمله دوری از دروغ پراکنی و نشر اکاذیب و ... می توان دید و تعریف کرد.
🔹ما برای تبلیغ سنتی که سرجای خود به جا و درست است نظام تبلیغ رسانه ای و مجازی درست نکرده ایم. در حوزه تبلیغ رسانه ای و عرصه های نوین رسانه ها، مبلغ معنای وسیع تری پیدا می کند به گونه ای که از یک کاریکاتوریست تا تولید محتوا و خبر ذیل این مفهوم می تواند جا پیدا کند.
🔹با این نگاه تربیت مبلغ و تخصص ها و مهارت های لازم برای حوزه باید باز تعریف و متناسب با وضعیت جدید صورت بگیرد و به صورت جدی در این عرصه از تکنیک های تحلیل مسئله، محیط شناسی راهبردی و آینده پژوهی استفاده کرد.
🌐 vasael.ir/0003Rn
🆔 @vasael_ir
🔸نگاهی به دروس خارج و درسگفتار های فقه
🔹فقه فرهنگ | بررسی نسبت مساله تقیه و باب تزاحم (آیت الله اراکی)
🌐 vasael.ir/0003Ro
🔹فقه القضا | تفاوت قاضی و مفتی (آیت الله حبیبی تبار)
🌐 vasael.ir/0003RP
🔹فقه سیاسی | وجوب حفظ نظام مشروط به حکومت اسلامی نیست (آیت الله علیدوست)
🌐 vasael.ir/0003RG
🔹فقه روابط اجتماعی | تقابل خیر و شر (آیت الله اعرافی)
🌐 ytre.ir/vasael_ir
🔹فقه القضا | قضاوت قاضی در جایی که خود طرف دعوا باشد، نافذ نیست (جت الاسلام والمسلمین ارسطا)
🌐 vasael.ir/0003S0
🆔 @vasael_ir
🔸امام صادق علیه السلام :
🔹إنَّ اللّهَ لَيَرحَمُ العَبدَ لِشِدَّةِ حُبِّهِ لِوَلَدِهِ .
🔹همانا خداوند به بنده ، به خاطر محبّت زياد او به فرزندش ، رحم مى كند .
📚 كتاب من لا يحضره الفقيه : ج ۳ ص ۴۸۲ ح ۴۶۹۵
🆔 @vasael_ir
🔸کاهش فرزندآوری؛ پیامد مهم اشتغال بانوان
حجت الاسلام والمسلمین #محمدرضا_زیبایی_نژاد، در دومین جلسه #فقه_زنان_و_خانواده:
🔹در دولت سازندگی برای کنترل جمعیت با اهرم های فرهنگی سن ازدواج را بالا بردند؛ در برنامه اول توسعه گفتند که برای کاهش جمعیت باید زنان را به تحصیلات عالیه و حضور اجتماعی تشویق کنیم. وقتی که اولویت دوم زن خانواده باشد و اولویت اول او اجتماع غیر خانواده، این اتفاق خواهد افتاد.
🔹بسیاری از تصمیم هایی که در کشور گرفته می شود پیامدهایی برای خانواده دارد که لحاظ نشده است. امروزه برخلاف گذشته عرصه اقتصاد برای خانواده، سیاست و عرصه های دیگر تعیین تکلیف می کند.
🔹ادارات تا 4 بعد از ظهر مشغول به کار هستند و زمان حضور افراد در خانه کم شده است بنابراین خانواده ها مجبور شده اند که شب را توسعه بدهند و اینها پیامدهای منفی برای خانواده دارد.
🔹اگر یک زن از مرجع خود بپرسد که داشتن شغل برای من جایز است در پاسخ می شنود که اگر همسر شما راضی باشد و شغل شما هم مباح باشد به لحاظ شرعی ایرادی ندارد اما در حوزه حاکمیت باید اینگونه پرسید که آیا به کارگیری سیاست های تشویقی نسبت به اشتغال زنان درست است یا باید بر عکس عمل کرد؟
🔹اشتغال زنان با الگوی دموکراسی در خانواده جمع می شود نه با الگوی قوامیت در خانواده؛ وقتی شما می خواهید در جامعه بحث اشتغال را مطرح کنید باید ببینید با چه الگویی می خواهید برای خانواده تصمیم بگیرید. به نظر می رسد در شرایط کنونی به جای نفی اصل اشتغال زنان باید الگوی اشتغال آنها را تغییر داد.
#درس_گفتارهای_رمضانی
🌐 vasael.ir/0003SF
🆔 @vasael_ir
🔸نقش فهم تمدنی حضرت خدیجه در اسلام
حجتالاسلام والمسلمین #محمدجواد_یاوری، عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع):
🔹هر تمدنی برای ایجاد و تقویت و پیشرفت، نیازمند بُعد نرمافزاری و سختافزاری است و تمدن اسلامی هم از این قاعده مستثنی نیست؛ همراهی، همفکری و همدردی حضرت خدیجه(س) با پیامبر(ص) و دلداریهای ایشان در سختیها و دشواریهای بسیار پیامبر(ص)، بُعد نرمافزاری این تمدن را تأمین کرد و بُعد سختافزاری تمدن نیز بر ثروتهای فراوان حضرت خدیجه(س) استوار شد.
🔹ایشان بر اساس فهم تمدنی، در هزینه اموالشان برای اسلام اولویتبندی داشت؛ این نگاه منظومهای به پیشرفت حرکتهای اجتماعی، اقتصادی و سیاسی بزرگ، درس مهمی است که برای هر جامعه اسلامی میتواند مفید باشد.
🌐 ytre.ir/vasael
🆔 @vasael_ir