🔸سه راه فقهی برای انحصاری کردن سند رسمی
🔹برگزاری نشست علمی با موضوع «ظرفیت شناسی فقه در انحصاری کردن انتقال اموال غیر منقول با سند رسمی»
🔹 در این نشست، حجت الاسلام محمد قائینی استاد درس خارج حوزه علمیه، حجت الاسلام سیف الله صرامی رئیس پژوهشکده فقه و حقوق پژوهشگاه علوم و فرهنگ، حجت الاسلام صالحی مازندرانی رئیس دانشکده حقوق دانشگاه قم و دکتر سید حسین میر حسینی معاون سابق سازمان ثبت احوال کشور به عنوان ارائه دهنده و حجت الاسلام مهدی فیروزی استاد حوزه و دانشگاه به عنوان دبیر حضور داشتند.
🔹حجت الاسلام فیروزی استاد حوزه و دانشگاه افزود: بحث دیگر این است که ادله اثبات دعوا از باب موضوعیت حجت هستند و یا طریقیت؟ برخی از فقها قائل به موضوعیت ادله دعا هستند، اما برخی دیگر، نظیر مرحوم سبزواری و مرحوم اردبیلی معتقدند ادله اثبات دعوا از باب طریقیت حجت هستند؛ یعنی ادله اثبات دعوا ابزاری برای رسیدن به واقع هستند. طبق این مبنا، این بحث پیش میآید که اگر ابزارهایی وجود داشته باشد که بیش از بینه نمایانگر واقع هستند، حکم چیست؟ آیا میتوان قائل به حجیت آنها شد؟
🌐 yon.ir/gwOmC
🆔 @vasael_ir
🔸تنها یک ابزار پاسخگو نیازهای بازار بین بانکی نیست
🔹بیست و سومین نشست نقدو بررسی پژوهشهای بانکداری و مالی اسلامی با موضوع «آسیب شناسی بازار بین بانکی در ایران» چهارشنبه ( ۲۹ خرداد ماه ۱۳۹۸) با سخنرانی حجتالاسلام سید عباس موسویان، عضو شورای فقهی بانک مرکزی و سید سعید شمسینژاد، عضو هیئت مدیره بانک قرضالحسنه رسالت درباره ارزیابی چالشهای بازار بینبانکی ریالی از زمان تاسیس تاکنون و ارائه دیدگاه های سید هادی عربی، رئیس دانشکده اقتصاد و مدیریت دانشگاه قم، محمدرضا حاجیان، معاون مطالعات اقتصادی و بانکی بانک پاسارگاد و حسین بازمحمدی، مشاور بانک مرکزی در این خصوص به عنوان ناقد در پژوهشکده پولی و بانکی برگزار شد.
🔹موسویان در ادامه توضیح داد: در شکل گیری قوی، منطقی و کارآمد یک بازار بین بانکی به چند عنصر احتیاج داریم که بازیگران بازار، اهداف و انگیزه ها و چگونگی شکل گیری معاملات مشخص می شود.
🔹حمدرضا حاجیان در ادامه این نشست ضمن تائید پائین بودن میزان افشاء و شفافیت در بازار بینبانکی کشور و ضرورت انجام اصلاحات در این رابطه گفت: شاید در نگاه اول این طور احساس شود که نرخ مرجع در معاملات بینبانکی ریالی در کشور اساسا وجود ندارد. اما همان طور که دستورالعمل اجرایی عملیات بازار بین بانکی ریالی ذکر شده، بانک مرکزی در ابتدای هر روز میانگین مـوزون نرخ معـاملات در روز کاری قبـل را بـر حـسب سررسیدهای مختلف به عنوان «نرخ مرجع» به اطلاع اعضای بازار بینبانکی میرساند.
🌐yon.ir/VCq06
🆔 @vasael_ir
🔸امام جواد عليه السلام :
🔹الثِّقَةُ بِاللّه ِ ثَمَنٌ لِكُلِّ غالٍ و سُلَّمٌ إلى كُلِّ عالٍ ؛
🔹امام جواد عليه السلام :اعتماد به خدا بهاى هر چيز گران بها است ، و نردبانى به سوى هر بلندايى .
📚بحار الانوار ، ج 78 ، ص 364
🆔 @vasael_ir
🔸نظر قطعی #شورای_فقهی بانک مرکزی درباره نحوه محاسبه وجه التزام
🔹حجتالاسلام والمسلمین سیدعباس موسویان، عضو شورای فقهی بانک مرکزی، در گفتگویی، به تشریح جزئیات جلسه یازدهم این شورا، که چهارشنبه هفته قبل برگزار شد، پرداخت و گفت: موضوعی که در جلسه اخیر شورای فقهی بانک مرکزی مطرح شد درباره اختلاف نظری است که بین نظام بانکی و اداراتِ ثبت و گاهی هم در قوه قضائیه موقع اجرای حکم پیش میآید و آن هم درباره نحوه محاسبه وجه التزام است.
🔹نایبرئیس کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار یادآور شد: علت این است که بدهی گیرنده تسهیلات فقط اصل تسهیلات نیست، بلکه سود را هم بدهکار است و لذا فقهای شورای نگهبان نمیخواهند بگویند وجه التزام فقط برای مبلغی که تسهیلات گرفته میشود لحاظ خواهد شد، بلکه وجه التزام برای بدهی بدهکاری که به موقع نمیپردازد هم لحاظ میشود.
🔹عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در ادامه به تفاوتهای نرخ سود در عقود مبادلهای و مشارکتی پرداخت و یادآور شد: نکته دومی که در شورای فقهی در همین زمینه مطرح شد این بود که سود در برخی از تسهیلات، همانند عقود مبادلهای، در همان ابتدای قرارداد مشخص میشود، یعنی در تسهیلاتی که به مشتری داده شده و سودی که برای آن تسهیلات لحاظ میشود، مبلغ بدهی، مرکب از اصل تسهیلات به علاوه سودی است که در همان ابتدای قرارداد در نظر گرفته میشود.
🌐 vasael.ir/0003Xo
🆔 @vasael_ir
🔸بایستههای به روز شدن سنت نبوی؛ از رفتار حکومتی تا سنت
🔹اختتامیه نخستین نوبت از مدرسه تخصصی حدیث در دو بخش سخنران علمی توسط احمد پاکتچی، عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق (ع)، با موضوع «چالشهای تاریخی تدوین سنت نبوی» و جلسه هم اندیشی با حضور احمد پاکتچی و حیدر حب الله و حجت الاسلام مجتبی الهی خراسانی با عنوان «از سنت واقعیه تا سنت محکمیه» با حضور جعی از پژوهشگران و محققان حوزوی پنجشنبه ۳۰ خرداد به همت مرکز تخصصی آخوند خراسانی وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی، گروه آموزشی علوم و معارف قرآن و حدیث و با حمایت میز توسعه و توانمند سازی علوم اسلامی در سالن اجتماعات این مرکز برگزار شد.
🔹در بحث تاریخ کلامی، خیلی از مواقعی که ما در تله تاریخ کلامی قرار میگیریم در واقع ما از عقاید مسلم مذهب خودمان دفاع نمیکنیم در واقع از یک سلسله پیش فرض هائی دفاع میکنیم که معلوم نیست بسیاری از آنها از کجا آمده است به عنوان نمونه در حوزه حدیث با این نمونهها به صورت مکرر مواجه هستیم و یکی از مشکلاتی که ما در حوزه تاریخ کلامی به صورت افراطی با آن مواجه هستیم قطعی دانستن امری است که به عنوان وضعیت بهینه شناخته میشود و این موارد گاه به شدت فرهنگی است و وحی منزل نیستند.
🔹در حوزه مطالعات تاریخی فکر ما یک اصطلاح تاریخ انگاره و اصطلاح تاریخ مفهوم داریم که این دو تفاوت بسیاری با یکدیگر دارند و مهم است که وقتی میخواهیم به مطالعه تاریخ سنت بپردازیم از منظر تاریخ انگاره است یا تاریخ مفهوم و تفاوت روشن بین این دو این است که در تاریخ مفهوم با یک سلسله تصورهایی مواجه میشویم که این تصور مبتنی بر تعریف است.
🌐 vasael.ir/0003Xp
🆔 @vasael_ir
🔸امام علی علیه السلام
🔹 في الحِكَمِ المَنسوبَةِ إلَيهِ ـ :كَثرَةُ الطَّعامِ تُميتُ القَلبَ ، كَما تُميتُ كَثرَةُ الماءِ الزَّرعَ .
🔹 در حكمت هاى منسوب به ايشان ـ :غذاى زياد ، دل را مى ميراند ، چنان كه آب زياد ، زراعت را مى ميراند.
📚 شرح نهج البلاغة لابن أبي الحديد : ج ٢٠ ص ٣٢٥ ح ٧٢٣ .
🆔 @vasael_ir
🔸 #یادداشت | مهارتهای زندگی، ارتباط موثر، موانع ارتباط
🔹سال ها پیش یکی از روانشناسان برای شبیه سازی ارتباط موثر از یک مثال استفاده کرد. او روابط انسان ها را به زندگی جوجه تیغی ها تشبیه کرد. جوجه تیغی ها در فصل زمستان برای اینکه از سرما در امان بمانند باید تا حد ممکن به هم نزدیک شوند، این کار باعث می شود تا گرمای مناسبی تولید شود و سرما آن ها را اذیت نکند ولی باعث آسیب رساندن به بدنشان هم می شود چرا که تیغ ها باعث زخمی شدن پوست آن ها می شود. روابط ما هم همین طور هستند. همان قدر که به داشتن رابطه نیازمندیم، گاهی همین رابطه برای ما دردسر ساز می شود.
🔹مهارت ارتباط موثر از نگاه پيامبر(ص) و ائمه(ع) نيز مورد توجه بوده و در سخنان ارزشمند ايشان نيز همواره به اين موضوع اشاره شده است: امام علي(ع) ميفرمايند: ارزش انسان از گفتارش شناخته ميشود. ايشان همچنين توصيه كردهاند: زبانت را به نيكو سخن گفتن عادت بده تا از ملامت ايمن باشيد.
🔹منظور از شناخت، شناخت دنیای روانی انسان ها است. این شناخت لایه لایه است و باید اجازه دهیم تدریجی اتفاق بیفتد. ابتدا از لایه های سطحی تر تا کم کم به لایههای عمیق تر برسیم. این فرایند هم در مورد خودمون باید اتفاق بیافتد و هم در مورد دیگران. ابتدا باید نقاط ضعف و قوت خودمان را بشناسیم و سپس نقاط ضعف و قوت دیگران را. در برقراری یک ارتباط موثر بسیار مهم است که ویژگی های طرف مقابل را بشناسیم و با استفاده از همین ویژگی ها روابط خود را مدیریت کنیم.
🌐 vasael.ir/0003X5
🆔 @vasael_ir
🔸نوع پوشش برای زنان آزادی نمیآورد
خانم دکتر #ویکتوریا_دِسیلوا استاد دانشگاه و دکترای رسانه از کشور برزیل در نشست «بازنماییگ وضعیت زن و رسانه در برزیل »:
🔹مثلاً در مورد ایران که پهباد را زدند نباید با مراجعه به یک منبع خبری بدون تحقیق در اطراف آن موضوع فوراً خبر را منتشر کنیم و در مورد آن قضاوت کنیم بلکه باید ما به عنوان یک خبرنگار ببینیم دیدگاه ایران در این موضوع چه چیزی بود؟ و نظر آمریکا در این مورد چیست؟ و چرا آمریکا به مرزهای ایران تجاوز کرده است؟ باید هر دو طرف دعوا را بررسی کرده بعد نظر بدهیم.
🔹مردم برزیل هیچ خبری در مورد فرهنگ ایران ندارند فقط در مورد ایران و آمریکا به شکل خیلی کلی اطلاع دارند مردم برزیل در مورد فضای عمومی ایران اطلاعی ندارند مردم که در غرب به اینترنت بیشتر دسترسی دارند مهمترین فضای عمومی آنها حساب میشود چیزی که مردم برزیل را به مردم ایران نزدیک تر میکند رادیو و تلویزیون و اینترنت است.
🌐 vasael.ir/0003YF
🆔 @vasael_ir
🔸پیامبر اکرم (ص) :
🔹من طَلَبَ الدُّنيا بِعَمَلِ الآخِرَةِ، طُمِسَ وَجهُهُ ، ومُحِقَ ذِكرُهُ ، واُثبِتَ اسمُهُ فِي النّارِ .
🔹هركس با كار آخرت، دنيا را بجويد ، چهره[ى انسانى]اش محو مى شود ، يادش نابود مى گردد و نامش در آتش ثبت مى شود.
📚 المعجم الكبير : ج ۲ ص ۲۶۸ ح ۲۱۲۸
🆔 @vasael_ir
🔸 #معرفی_کتاب | مطالعات فقه سیاسی
🔹در دوره معاصر، با گسترش تحولات سیاسی- اجتماعی جوامع اسلامی، به ویژه وقوع انقلاب اسلامی و تاسیس جمهوری اسلامی در ایران، نظام فقه اسلامی با پرسشهایی جدید در زمینه شیوه اداره جامعه روبرو شد.بنابراین فعالیت فقهی در این دوره، با بازگشت به سنتها و مکتبهای فقهی گذشته آغاز گردید؛ ولی دیری نپایید که نارسایی آن در انجام رسالتی که برای تحقق آن در نظر گرفته شده بود، آشکار شد.
🔹سخن مرحوم آیت الله عمید زنجانی این است تاکنون در تبیین فقه سیاسی، بیشتر توجهات به این نکته معطوف بوده تا سلسله مباحثی که در فقه سنتی به سیاست مربوط است، جمع آوری شود و بر اساس آن مجموعه مدون جدیدی پدید آید و نامش هم فقه سیاسی، فقهالحکومة یا فقهالدولة باشد؛ اما به نظر میرسد اگر ما به جمعآوری مباحث مربوط به سیاست در فقه بپردازیم اهمیت این کار در حد میراث فقهی است و به عنوان مسالهای تاریخی به تاریخ فقه مربوط است.
🔹کتاب مطالعات فقه سیاسی به کوشش محمود فلاح توسط انتشارات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در سال 1397 به چاپ رسیده است.
🔹این کتاب که مجموعهای از نشستها و گفتگوهاست در سه فصل تنظیم شده است. در فصل اول با عنوان کلیات و مبانی، مباحثی از قبیل فلسفه فقه سیاسی( فلسفه فقه، موضوعات فلسفه فقه، ماهیت فقه سیاسی و ماهیت فقه سیاسی)، تبار شناسی فقه سیاسی معاصر شیعه، مبانی و منابع فقه سیاسی( مبانی فقه سیاسی،منابع فقه سیاسی،جایگاه مبانی و منابع در فقه سیاسی)، اعتبار و قلمرو فقه سیاسی و نیز مبحثی تحت عنوان فقه سیاسی و فقه حکومتی مطرح می شود.
🌐 vasael.ir/0003Y9
🆔 @vasael_ir
🔸 #فقه_القضا | مرفوع القلم بودن صبی، دلیلی بر عدم جواز قضاوت صغیر
🔹آیت الله جواد حبیبی تبار در هشتمین درس خارج فقه القضا، دلیل دوم بر عدم جواز قضاوت صغیر را بررسی کرد و گفت: دلیل دومی که برای عدم جواز قضاوت صغیر بدان استناد شده، این است که صبی مرفوع القلم است؛ یعنی دخالت صغیر در کارهای خود نیز مسموع نیست، حال چگونه میتوان پذیرفت که او مسئول کارهای دیگران باشد؟
🔹وی در جلسه گذشته به بررسی دلالت مقبوله عمر بن حنظله بر قضاوت صغیر ممیز پرداخت و گفت: ظاهرا دلالت حدیث بر مدعا ثابت نیست چرا که اطلاق لفظ «من کان» در حدیث برای اثبات قضاوت صغیر دچار اشکال است؛ أخذ به اطلاق، منوط به فقدان منشأ انصراف است. به عنوان مثال، چنانچه گفته شود که شخصی را در بین خودتان به عنوان حَکَم قرار دهید. هیچگاه به ذهن ما خطور نمیکند که یک پسر ۹ ساله را حَکَم قرار دهیم؛ بنابراین در این مورد ذهن انصراف به غیر صغیر دارد.
🔹آیت الله حبیبی تبار گفت: خلاصه آنکه، با اینکه «الناس مسلطون علی اموالهم»، ولیکن صغیرحق مداخله در مسائل خود را ندارد و در مورد وی گفته میشود «لایجوز ان یشتری لنفسه». حال چگونه میتوان گفت: «یجوز أن یشتری من قبل الناس ولایتا عنهم» و به طریق اولی چگونه میتوان قائل به جواز قضاوت او شد؟
🌐 vasael.ir/0003YH
🆔 @vasael_ir
🔸امام صادق علیه السلام :
🔹ثَلاثَةٌ تَجِبُ عَلَى السُّلطانِ لِلخاصَّةِ وَالعامَّةِ: مُكافَأَةُ المُحسِنِ بِالإِحسانِ؛ لِيَزدادوا رَغبَةً فيهِ، وتَغَمُّدُ ذُنوبِ المُسيءِ؛ لِيَتوبَ ويَرجِعَ عَن غَيِّهِ، وتَأَلُّفُهُم جَميعا بِالإِحسانِ وَالإِنصافِ.
🔹حكمران نسبت به همه مردم، از خاص و عام، سه وظيفه دارد: نيكوكار را پاداش نيك دهد تا رغبتشان به آن بيشتر شود، گناهان بدكار را بپوشاند تا توبه كند و از گم راهى اش برگردد، و با احسان و عدالت، همگان را به الفت (همدلى) كشاند .
📚 تحف العقول : ص ۳۱۹
🆔 @vasael_ir
🔸 #فقه_رسانه | ایمان و اخلاص؛ دو فاکتور مهم در پیامرسانهای دینی
🔹حجت الاسلام والمسلمین عباس رفعتی، در جلسه درس خارج فقه رسانه که در مورخه 11 آذر سال 1397 برگزار گردید، به بیان شرایط استحبابی پیام رسانان دینی پرداخت و اظهار داشت: ایمان شرط الزامی پیام رسان دینی است اما درجه اعلای آن که اخلاص باشد جزو شرایط استحبابی پیام رسان دینی است.
🔹امیر المومنین علی (ع) غایت عبادت را اخلاص معرفی می کند همچنین می فرماید اَلْإِخْلاَصُ أَعْلَى اَلْإِيمَانِ(1) اخلاص اعلی مراتب ایمان است. عرض کردیم که ایمان از شرایط الزامی است اما حالا درجه اعلای آن الزامی نیست میشود مستحب لذا این دال بر استحباب است.
🔹اخلاص مرتبه بسیار بالاتری از عدالت است. مراتب عملی ایمان تقواست ولی مراتب فکری ایمان اخلاص است بین اخلاص و تقوا خصوص من وجه است اگر کسی در کارهایش اخلاص دارد اما کاری مرتکب می شود که از گناهان کبیره است به این نمی گوییم متقی اما در آن اعمل اخلاص دارد ماده اجتماع این دو خیلی زیاد است دوتا ماده افتراق نیز دارد.
🌐 yon.ir/8VnXh
🆔 @vasael_ir
🔸 وجود سازمان ارتباطی میان حاکمیت و #حوزه_علمیه
🔹حجتالاسلام والمسلمین سیدعباس موسویان، عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در گفتوگویی، با اشاره به رابطه متقابل حوزه علمیه و نظام اسلامی گفت: پس از آن که امام خمینی (ره) به درستی نظریه ولایت فقیه را بیان کردند، اجرایی شدن آن در جامعه نیازمند شؤونات مختلفی اعم از سیاسی، فرهنگی اقتصادی و هنری است که تا به امروز نیز به درستی بیان نشده اند.
🔹موسویان اضافه کرد: امروزه به جهت تحولاتی که در عرصه زندگی اجتماعی انسانها و دگرگونیهایی که درعرصههای مختلف شکل گرفته است در حوزه علمیه نیز باید تحولاتی صورت گیرد به عنوان مثال در دویست سال گذشته زمانی که از اقتصاد سخن گفته میشد، معاملات به ذهن تبادر میکرد و فقیه به بحث قراردادها در معاملات میپرداخت اما با تحولاتی که در عرصه اقتصاد ایجاد شده است سازمانها و نهادها طرف قرار داد هستند در حالی که در گذشته معاملات میان دو نفر بود.
🔹متأسفانه نه حاکمیت پل ارتباطی ایجاد کرده است تا بتواند از ظرفیتهای حوزه علمیه در ابعاد حاکمیت استفاده کند و نه حوزه علمیه خواسته است در مسائل روز جامعه باشد و نیازها را به صورت سیستمی برطرف سازد؛ درسهای خارج باید تحولی متناسب با نیازهای جامعه داشته باشند و مسائل تحقیقی حوزوی نیز باید در مسیر حل مشکلات جامعه حرکت کنند اما عملا چنین موردی مشاهده نمیشود که این نیز به دلیل عدم ارتباط سیستمی میان حوزه علمیه و حاکمیت است.
🌐 vasael.ir/0003YY
🆔 @vasael_ir
🔸#فقه_حکومتی باید از دل فقه سنتی بجوشد | سه رساله مقام معظم رهبری پیرامون جهاد در طول تاریخ فقه شیعه بیسابقه است
🔹عضو مجلس خبرگان رهبری تأکید کرد: چیزی که نظر امام راحل، رهبر انقلاب و بزرگان حوزه است، اینکه فقه حکومتی باید از دل فقه سنتی بجوشد، لذا عمق و اصالت آن بسیار مهم است.
🔹 آیتالله کعبی اظهار داشت که فقه حکومتی از دیدگاه رهبر معظم انقلاب : مقام معظم رهبری ضمن استقبال از تمامی فعالیت ها پیرامون فقه حکومتی، انتظار عمق بخشی و حفظ اصالت این مباحث را دارند؛ یعنی به اصالت و عمق مباحث تأکید داشته و نگرانند این مباحث به صورت سطحی بحث شوند و یا از اصالتهای فقه سنتی فاصله بگیرند.
🔹وی تصریح کرد: برای نمونه از ایشان سه رساله «الامان»، «الصابئه» و «المهادنه» درباره جهاد چاپ شده که بسیار عمیق هستند. گویی فقیهی در گوشهای از نجف یا مسجد اعظم نشسته و همانند مرحوم حضرت آیتالله میرزاجواد تبریزی، حضرت آیتالله وحید و دیگران درس فقهی میگوید و گویی اگر این بزرگواران نیز این مقالات را ببینند، میگویند یک بحث عمیق فقهی است.
🔹آیت الله کعبی با بیان اینکه فقه حکومتی نیازمند چندین پیش نیاز است، اظهار کرد: چند پیش نیاز غیر فقهی وجود دارد که باید حل شود. یکی از این پیش نیازها تدوین فلسفه علوم انسانی اسلامی است. براساس فلسفه علوم انسانی اسلامی باید نظامات اسلامی استخراج شود.
🆔 @vasael_ir
🔶 برگزاری نشست بررسی اندیشههای اقتصادی شهید بهشتی
🔻 این نشست با سخنرانی مراد راهداری، استاد دانشگاه برگزار خواهد شد.
⏰زمان: پنجشنبه، ۶ تیرماه از ساعت ۱۴ الی ۱۶
🔹محل برگزاری: مؤسسه مطالعات دین و اقتصاد، واقع در بلوار کشاورز، نرسیده به میدان ولیعصر، خیابان برادران مظفر، نبش کوچه شهید ذاکری، پلاک ۱۲۶ است.
🆔 @vasael_ir
🔸 #فقه_فرهنگ | ادله حرمت وهن مقدسات دیگران
🔹آیت الله #اراکی درجلسه هجدهم درس خارج فقه فرهنگ که در مدرسه دارالشفاء برگزار شد، درباره مورد سوم از موارد حرمت بیان اظهاری گفت: مورد سوم تکلّم به چیزی است که مورد آزار و اذیت اتباع سایر ادیان و مذاهب میشود و آنها را علیه مسلمین یا شیعیان، وادار به عکسالعمل میکند.
🔹رئیس مجمع تقریب مذاهب گفت: این موضوع در همهوقت نیست؛ مثلاً اگر منافقی است که کاری نمیکند [نباید او را لعن کرد] اما اگر منافقی است که در جمع مؤمنین به تفرقهافکنی و شایعهپراکنی میپردازد باید با او مقابله کرد. «لَئِنْ لَمْ يَنْتَهِ الْمُنافِقُونَ وَ الَّذينَ في قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ وَ الْمُرْجِفُونَ فِي الْمَدينَةِ» آیه میفرماید: اگر دست از کار خود نکشند آنها را برای تو افشا میکنیم و دیگر آنها حق ماندن در مدینه را نخواهند داشت.
🔹آیت الله اراکی گفت: البته این قاعده کلی است اما گاهی بر تقاص، مفسدهای بار میشود که در این حال نباید این کار را کرد. حال ما اصل حکم را بیان میکنیم. بنابراین این فرمایش روایت که میفرماید: «لَا تُؤْسِرُوا أَنْفُسَكُمْ وَ أَمْوَالَكُمْ بِشَهَادَاتِ الزُّورِ» یعنی اگر شهادت زوری یا شهادت دروغ به مال یا به نفس شما صدمه زد و حرمت مال و نفس شما را شکست اگر اقدام متقابل نکنید خود را اسیر کردهاید، یعنی مال و نفس شما اسیر او شده است و نمیتوانید کاری کنید.
🌐vasael.ir/0003Yi
🆔 @vasael_ir
🔸امام علی علیه السلام
🔹كُن عَفُوّا في قُدرَتِكَ، جَوادا في عُسرَتِكَ، مُؤثِرا مَعَ فاقَتِكَ؛ يَكمُل لَكَ الفَضلُ .
🔹در هنگامى كه قدرت دارى، باگذشت بـاش، و در گاهِ تنگ دستى ات بخشنده، و در وقت نيازمندىات، ايثارگر باش تا فضل تو كامل گردد.
📚غرر الحكم : ج ٤ ص ٦١١ ح ٧١٧٩
🆔 @vasael_ir
🔸 تبدیل واجب کفایی به واجب حکومتی در ظرف نظام سیاسی
🔹 کرسی علمی ـ ترویجی «تبدیل واجب کفایی به واجب حکومتی در ظرف نظام سیاسی» توسط گروه سیاست پژوهشکده نظامهای اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، چهارشنبه 5 تیرماه 98 در سالن فرهنگ دفتر قم برگزار شد.
🔹 آن چه واجب کفایی مطابق رویکرد مورد اشاره در این نظریه را ذیل واجب حکومتی قرار می دهد، آن است که اولاً خطاب که اولاً و بالذات به جامعه، تعلّق می گیرد، ثانیاً و بالعرض به مدیران جامعه (حاکمان) تعلّق میگیرد. ثانیاً مدیریّت امتثال تکالیف به واسطه حکومت (حاکمیّت سیاسی) صورت می پذیرد. به گونهای که تکلیف به صورت مطلوب از جانب شهروندان، امتثال شود.
🔹 عمده کتب فقه و اصول که به بحث واجب کفایی، عنایت ورزیده و مباحثی چون تعریف و متعلّق واجب کفایی را مورد بررسی قرار دادهاند، را میتوان به مثابه پیشینه تاریخی این نظریه برشمرد، ضمن این که با وجود همه مباحثی که در خصوص واجب کفایی ارائه شده است، اما عملاً مباحثی با محتوای ماهیّت و رویکرد واجب کفایی در نظام سیاسی، مورد بحث و اهتمام واقع نشده است.
🌐 vasael.ir/0003Yn
🆔 @vasael_ir
💢 دبیرخانه مفتاح با همکاری مدرسه تخصصی فقه امام کاظم(ع) برگزار میکند؛
💠 مدرسه تابستانه «منهاج»
✍️ محورها:
۱. مبانی فقه اجتماعی و حکومتی
۲. مسائل فقه اقتصاد، فقه سیاست، فقه فرهنگ و تربیت
📌 با حضور اساتید برجسته حوزه
💫 (با ظرفیت محدود و گزینش)
🌐 اطلاعات بیشتر و ثبت نام: http://yon.ir/74CkU
☎️ پاسخگویی: 09107660356
🆔 @vasael_ir
💢 با موضوع دولت اسلامی؛
📌 پنجمین همایش ملی تمدن نوین اسلامی برگزار میشود
🔹برگزار کننده: دانشگاه شاهد
🗓 مهلت ارسال چکیده مقالات: 20 مهرماه 98
🗓 مهلت ارسال اصل مقالات: 5 بهمنماه 98
🗓 زمان برگزاری: 8 اسفندماه 98
🌐vasael.ir/0003Ys
🆔 @vasael_ir
🔸امام صادق علیه السلام:
🔹 قَد يَكونُ حُبٌّ فِي اللّهِ و رَسولِهِ، و حُبٌّ فِي الدُّنيا فَما كانَ فِي اللّهِ ورَسولِهِ فَثَوابُهُ عَلَى اللّهِ و ما كانَ فِي الدُّنيا فَلَيسَ بِشَيءٍ .
🔹 گاهى دوستى براى خدا و پيامبر اوست و [گاهى] براى دنيا. آنچه براى خدا و پيامبرش باشد، ثواب آن بر عهده خداست و آنچه براى دنيا باشد، ارزشى (ثوابى) ندارد.
📚 الكافي ج ٢ ص ١٢٧ ح ١٣
🆔 @vasael_ir