eitaa logo
پایگاه فقه حکومتی وسائل
2.1هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
186 ویدیو
26 فایل
پایگاه تخصصی فقه حکومتی "وسائل" 🔵دسترسی به تازه ترین مباحث فقه حکومتی Vasael.ir ◀️دروس خارج فقه حکومتی؛ ◀️نشست های علمی؛ ◀️مصاحبه با فضلا و اندیشمندان حوزوی؛ ◀️یادداشت و مقاله.
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸 #یادداشت | بررسی مشروعیت فعالیت‌های غیر مولد اقتصادی از دیدگاه شهید صدر 🔹شهید صدر در تبیین نظریه توزیع پس از تولید در مکتب اقتصادی اسلام پس از بررسی احکام و روایاتِ مربوط به معاملات، یک اصل کلیدی و زیربنایی استخراج کرده و معتقد است این اصل، یک اصلِ مکتبی است و یک چارچوب نظری حاکم بر اقتصاد اسلامی است. 🔹آن اصل زیربنایی و مکتبی این است که: «درآمد تنها بر اساس انجام کار در ضمن یک طرح استوار است و کارِ انجام شده، توجیه کننده اصلی و یگانه برای دستیابی صاحب آن به پاداش است و هر فردی که در این میان کاری انجام ندهد، درآمدش توجیه شرعی ندارد.» 🔹ایشان در مقام استدلال بر این اصل کلیدی، به روایات متعددی ـ از جمله روایاتی که اجاره کردن خانه یا زمین را با هدف اجاره دادن به دیگران و کسب سود از این واسطه‌گری جایز نمی‌دانند ـ استناد کرده است. 🔹ممکن است چنین به نظر برسد که فعالیت‌های تجاری هم نوعی واسطه‌گری و دلالی است و سودِ حاصل از آنها تنها به دلیل تفاوت در قیمت خرید و فروش کالاهاست؛ بنابراین بر اساس دیدگاه شهید صدر تجارت را نمی‌توان یک فعالیت مولد اقتصادی نامید. 🔹شهید صدر در پاسخ به این اشکال می‌گوید: «انتقال ثروت از جایی به جای دیگر در بسیاری از موارد منفعتی تازه می‌آفریند چرا که سبب ایجاد دسترسی برای خریداران می‌شود. بنابراین داد و ستد و انتقال مالکیت نیز از شاخه‌های تولید به شمار می‌رود.» 📝 مهدی مظهر 🌐 vasael.ir/0003hJ 🆔 @vasael_ir
📷 | عدالت؛ کلیدی‌ترین عنصر موجود در دین 🔹حجت الاسلام والمسلمین 🆔 @vasael_ir
🔸امام کاظم علیه السلام : 🔹جاهِدْ نَفْسَكَ لِتَرُدَّها عَن هَواها، فإنَّهُ واجِبٌ علَيكَ كجِهادِ عَدُوِّكَ؛ 🔹براى بازداشتن نفْس خود از خواهشهايش با آن مبارزه كن كه مبارزه با نفْس، همچون مبارزه با دشمنت، بر تو واجب است. 📚تحف العقول، ص۳۹۹ 🆔 @vasael_ir
🔸کتاب حجت الاسلام والمسلمین #ارسطا اثر برگزیده سال شد 🔹کتاب «نظام حقوق بشر اسلامی» از محصولات مرکز پژوهشی مبنا، به عنوان کتاب برگزیده سال ستاد حقوق بشر اسلامی قوه قضائیه انتخاب شد. در دیباچه این اثر ارزشمند آمده است: 🔹کتابی که پیش رو دارید، گامی متواضعانه است که در راستای فراهم ساختن این زمینه علمی برداشته شده است. 🔹در این کتاب که حاصل تدریس مبانی فقهی اعلامیه اسلامی حقوق بشر برای گروهی از طلاب و دانشجویان می‌باشد نگارنده کوشیده است هر یک از مواد این اعلامیه را بر اساس موازین فقهی مذهب شیعه مورد بررسی قرار دهد. 🔹شیوه طرح مباحث، همان شیوه استدلالی و اجتهادی است و سعی شده از تفصیل ملال آور و ایجاز خلل آور پرهیز گردد. 🌐 vasael.ir/0003iH 🆔 @vasael_ir
🔸ضرورت تبدیل فقه به گزاره‌های اخلاقی / نگاهی بر هویت زن و زنانگی از دیدگاه اسلام در گفت‌وگو با : 🔹برای شناخت هویت زنانگی در واقع ما دو روش را می توانیم داشته باشیم، روش برون دینی و روش درون دینی. در این زمینه، در بین جامعه شناسان نوعا دو دیدگاه مطرح است. 🔹گاهی اوقات هویت زنانگی را ناشی از فقط تفاوت فیزیکی زن و مرد می دانند و در مقابل دیدگاه دیگری هم وجود دارد که تفاوت مرد را فقط در شرایط اجتماعی، فرهنگی و تاریخی می دانند. 🔹با توجه به منابع شرعی، برداشت ما این است که اسلام هویت زن را با توجه به تفاوت‌های فیزیکی و بدنی موثر از شرایط فرهنگی و تاریخی هم لحاظ کرده است. 🔹در دین اسلام از نظر اشتراکات انسانی بین زن و مرد هیچ تفاوتی وجود ندارد و آیات فراوانی در خلقت و اشتراک گذاری بین آنها وجود دارد. نظام خلقت، نظام احسن است و لازمه این نظام احسن خلقت وجود دو جنس مخالف زن و مرد است. 🌐 yon.ir/Va9tS 🆔 @vasael_ir
📷 #عکس_نوشت | ولایت فقیه؛ آمیخته‌ای از عرفان و سیاست 🔸آیت الله #عابدی 🆔 @vasael_ir
🔸 امام باقر علیه السلام : 🔹 إنَّ أشَدَّ النّاسِ حَسرَةً يَومَ القِيامَةِ عَبدٌ وَصَفَ عَدلاً ثُمَّ خالَفَهُ إلى غَيرِهِ. 🔹 حسرت‌مندترين مردم در روز قيامت، بنده اى است كه سخن از عدالت گويد و با ديگران خلاف آن عمل كند. 📚 بحارالأنوار: ص78، ص179 🆔 @vasael_ir
🔸تعزیر مالی جایگزین جریمه #دیرکرد بانک‌ها شود حجت الاسلام والمسلمین #موسویان در گفت‌وگو با #وسائل: 🔹بانكي كه بدهكارش به موقع بدهي خود را ندهد خسارت ديده است، اينجا مي‌توانند قانون ديگري بگذرانند كه بخشي از جرايم حاصل از اين عمل جهت جبران خسارت‌هاي وارده بر بانك‌هايي كه از اين محل متضرر شده‌اند به آنها داده شود. 🔹يعني نهاد حاكميت جهت جبران بخشي از آن جرايم را بدهد؛ مانند اينكه بخشی از جرایمی که برای كشف مواد مخدر مي‌گيرند را به عنوان حق كشف به پليس منطقه مي‌دهند. 🔹اين روش را خوشبختانه دو سال پيش مركز تحقيقات اسلامي مجلس در قم، با دفاتر مراجع نامه‌نگاري كرد كه قصد داريم در طرح جديد مجلس به جاي وجه التزام اين را قرار دهيم، نظر خود را بفرماييد؟ سه جلسه از دفاتر مراجع دعوت كرد، محصول آن جلسات به يك استفتاء خلاصه‌اي تبديل شد، خدمت مراجع فرستاده شد، اكثر مراجع جواب دادند. 🔹بنده براي اينكه این ديدگاه خوب تبيين و ترسيم شود، آن را به مقاله‌اي تبديل كردم كه در سال 95 يا 96 در مجله «اقتصاد اسلامي» با عنوان «تعزير مالي يا جريمه حكومتي» چاپ شده است؛ آنجا استفتائات مراجع هم آمده است؛ اگر مجلس همت كنند و اين طرح تصويب شود، اين مشكل برطرف مي‌شود. 🌐 vasael.ir/0003hZ 🆔 @vasael_ir
🔸حربه جدید غرب؛ تغییر نظام با حمله به ساختارهای ⭕️نشست «هم اندیشی کنشگران امر جنسی» جستاری پیرامون ایرانی اسلامی با حضور ۴۰ نفر از فعالان این عرصه شامل مستندسازان، کنشگران اجتماعی، اعضای هیأت علمی مراکز آموزش عالی و متخصصان این حوزه برگزار شد. آنچه در ادامه می‌خوانید سر فصل مباحث مطرح شده در این نشست است👇👇👇 🔹سکسوالیتی جایگزین خانواده در غرب 🔹غلبه همجنس گرائی نتیجه انفعال فرهنگی است 🔹رابطه فرازناشوئی امروز در جامعه پیامد است نه مسأله 🔹سکسوالیته از طریق تخیل می‌تواند انتقال پیدا کنند 🔹چرا با وجود ازدواج درصد خیانت در حال افزایش است؟ 🔹راه‌کار‌های مقابله با بحران‌های جنسی مشروح این خبر: 🌐 vasael.ir/0003iX 🆔 @vasael_ir
🔸پاسخ حجت الاسلام والمسلمین #اسلامی به حجت الاسلام #سروش_محلاتی 🔹نباید تمایلات شخصی را در بحث فقهی دخالت داد 📝 #یادداشت_اختصاصی👇👇👇
🔸 | نباید تمایلات شخصی را در بحث فقهی دخالت داد پاسخ حجت الاسلام والمسلمین به حجت الاسلام : 🔹همین آقایی که می‌گوید از خلاف اجماع نهراسید، در جایی از یکی از آثار علمی که مربوط به است، اشکال گرفته که حرف ایشان خلاف علماست. در صورتی که خودش اعتقاد داشته از مخالفت اجماع نباید بترسیم ولی اینجا مخالفت با اجماع را تقبیح می کند. 🔹آقای سروش محلاتی گفت زمینه انحراف فقه یکی آن است که مقهور فتاوای فقهای پیشین باشیم که در اصطلاح بدان گویند «وحشة الانفراد» و بعد از مرحوم آیت الله تمجید کرده است که ایشان آزاد اندیش بود و وحشتی از انفراد نداشت. 🔹مخصوصاً دخالت این تمایلات در بحث فقهی را می‌توانید در مطالبی که درباره شخصیت‌ها گفته‌اند ببینید. یکجا از مرحوم آیت الله با لسان تعریض به عنوان فقیهی در رده حاکمان نام می‌برد که خود این تعبیر نشان می‌دهد که گویا آلوده شدن به سیاست منقصتی برای او بوده است. 🔹جای دیگر از شخصیتی چون که بیش از همه غور در سیاست داشت آن‌چنان تجلیل می‌کند و برای او نظریه سازی می‌کند که خیلی عجیب است. 🔹می‌گوید ضابطه حکومت اسلامی به نظر بعضی از افراد وجود حاکم شرع یعنی فقیه عادل با احراز صلاحیت‌هاست و بس و دیگر بقیه امور اهمیتی ندارد و به نظر بعضی تقید به احکام فقهی ملاک است چه فقیه عادل باشد و یا نباشد ولی به نظر آیت الله ضابطه آن است که حکومت پایبند به آرمان‌ها و اهداف باشد حتی اگر در شرایطی حکمی را کنار بگذارد. 🔹اینجا بنده عرض می‌کنم تقابل این سه قول خودش نوعی بی‌اساس حرف زدن است؛ اصلاً جوری بحث فقهی ضایع شده که انسان به یاد حرف خود ایشان می‌افتد که می‌گفت بالاتر قرار دادن نسبت به ، فقه است. حالا با حرف خود این آقا چه کار کنیم که فقه را دارد ضایع می‌کند و به دیدگاه سازی روی آورده است، بدون وجود هیچ شاهدی برای هر یک از سه دیدگاه. 🔹چه طور شده که آیت الله هاشمی یا آیت الله اردبیلی در رده حاکمان یاد نمی‌شوند و چه طور شده که راجع به بالاتر بودن ولایت از عدالت نمی‌پرسند که کدام عدالت؟ به ملاک عقل و عقلا و عرف یا به ملاک شرع؟ مگر ما نمی‌گوئیم «والمعروف ما امرتم به». 🔹لااقل باید پرسید ولایت معصوم را می‌گویید یا غیر معصوم و در غیر معصوم تا کجاست؟ بحث علمی کار می‌برد ولی برای دیگران کاری ندارد. چه رسد که قائل بدان حرف هنوز پیدا نشده است. ادامه مطلب: 🌐 vasael.ir/0003ij 🆔 @vasael_ir