eitaa logo
پایگاه فقه حکومتی وسائل
2هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
186 ویدیو
26 فایل
پایگاه تخصصی فقه حکومتی "وسائل" 🔵دسترسی به تازه ترین مباحث فقه حکومتی Vasael.ir ◀️دروس خارج فقه حکومتی؛ ◀️نشست های علمی؛ ◀️مصاحبه با فضلا و اندیشمندان حوزوی؛ ◀️یادداشت و مقاله.
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸 #معرفی_مقاله | مبانی فقهی مداخله دولت در قرارداد كار در نظام اقتصادی اسلام 🔹هدف مقاله پيش رو، تبيين فقهی چگونگی مداخله دولت در قرارداد كار و ارائه ادلّه فقهی آن در حكومت اسلامی و نظام اقتصادی اسلام است. 🔹اهميّت اين پژوهش، تبيين چارچوب مبادله كار و نفی استثمار كارگر برمبنای فقه اماميه، در نظام اقتصاد اسلامی و نظام اقتصادی حاكم در جمهوری اسلامی ايران است. 🔹دامنه تحقيق، پژوهش مداخله دولت در قرارداد كار و آرای حقوق دانان كار، پژوهش نگاه اقتصاد سرمايه داری به مبادله و عوض كار و مطالعه مبانی مداخله دولت در آرای فقيهان اماميه را شامل مي شود. 🔹در نهايت، پس از بررسی شرايط مداخله دولت در قرارداد كار، و استثمار ناشي از نحوه مبادله و عوض كار در اقتصاد سرمايه داری، ضرورت دخالت دولت نتيجه گيری مي شود و قاعده «الضرر» و «اختيارات حكومتی حاكم اسلامی» به عنوان مبانی اين مداخله ارائه خواهد شد. 🌐 yon.ir/T4DAg 🆔 @vasael_ir
🔸 | ملاحظاتی پیرامون پیش‌نویس اعلامیه جدید سازمان همکاری در زمینه حقوق بشر 🔹برخی ملاحظات نگارنده درباره این «پیش نویس» از این قرار است: ۱. پیشنهاد می‌شود که به وسیله این پیش نویس، اعلامیه سابق، یعنی «اعلامیه حقوق بشر اسلامی» ملغی اعلام نشود، بلکه همانند رابطه‌ای که میان «اعلامیه حقوق بشر اسلامی و میثاقین» وجود دارد، در این جا هم، پیش نویس اعلامیه جدید، به عنوان «الحاقیه» یا «میثاق» معرفی و ضمیمه گردد. 🔹۲. به دلیل تفاوت ماهوی پیش نویس اعلامیه «سازمان همکاری اسلامی» با «اعلامیه حقوق بشر جهانی»، نباید در پیش نویس اعلامیه جدید، «اعلامیه جهانی حقوق بشر» و «کنفوانسیون‌های حقوق بشری بین المللی و منطقه‌ای ذی ربط» مورد تأیید قرار گیرد. 🔹۳. در ذیل ماده ۲ (حق به حیات) مناسب است: اوّلاً؛ اشاره شود «تولید، انباشت و خرید و فروش سلاح‌های اتمی و کشتار جمعی ممنوع است». ثانیاً؛ به مناسبت «حق حیات» مناسب است تأکید شود که «سقط جنین، خودکشی و مرگ از روی ترحّم و مواردی مانند آن، مخالف دستورات اسلام است». 🔹۴. در هیچ ماده از پیش نویس اعلامیه جدید به «حقوق اقلّیّت‌های دینی و مذهبی» اشاره نشده است. اقلّیّت‌ها هم دو گونه اند «اقلّیّت‌های ادیان آسمانی» و «اقلّیّت‌های غیر آن»، این مطلب از مباحث چالشی و بحث برانگیز است که لازم است موضع «سازمان همکاری اسلامی» روشن گردد. 📝حجت الاسلام دکتر 🌐 vasael.ir/0003o9 🆔 @vasael_ir
🔸سردرگمی هویتی؛ ریشه مشکلات امروزی زن ایرانی #فاطمه_قاسمپور، عضو هیأت علمی مرکز تحقیقات زن و خانواده در گفت‌وگو با #وسائل: 🔹در یک نگاه کلان، وضعیت زنان در جامعه مطلوب نیست. از یک طرف ما با آسیب‌های جدی در حوزه خانواده و زنان مواجه‌ایم و نرخ آسیب‌های حوزه زنان رو به افزایش است و این موجب نگرانی‌های جدی شده است. 🔹تغییرات اجتماعی موجب شده که زنان نسبت به وضعیت فعلی شان رضایت نداشته باشند و صرفا نقش‌های خانوادگی ایشان را اقناع نکند و همین مساله موجب شده است که با طیفی از مسائل و آسیبهای مواجه باشیم. 🔹سردرگمی هویتی، وضعیت امروز زن ایرانی را رقم زده است؛ زنان امروز یکسری تعلقات محیطی، عرفی و در عین حال پایبندی به خانواده و نقش‌های خود دارند و از طرف دیگر هم یکسری مطالبات جدید برای ایشان شکل گرفته است. 🔹در بسیاری از موارد نمی‌توانند بین شرایط جدید و تعلقات و هنجار‌های خود موازنه برقرار کنند و برخی از مطالبات هم واقعی نیستند، همین امر موجب شده است که زنان دچار سردگمی شوند. 🔹زنی که بتواند نقش اجتماعی و مادری و همسری را با هم داشته باشد لزوما زن موفقی نیست. زن موفق یک زن کارآفرین یا پزشک نیست در واقع زن موفق می‌تواند مادری باشد که فرزند اوتیستیک دارد و به بهترین شکل به دنبال درمان و نقش آفرینی در این عرصه است چراکه هر کسی می‌تواند به اقتضای زندگی خودش نقش آفرینی کند. 🌐 vasael.ir/0003na 🆔 @vasael_ir
🔸گزارشی از همایش صنعت ارزهای رمز نهاد حجت‌الاسلام دکتر : 🔹در بررسی فقهی رمز ارزها بعضی از آقایان تعبیر به اکل مال بالباطل می کنند که باید پاسخ داده شود و در جلسات فقهی این موضوع بدان معترض شده ام. عدم تمرکز که به عنوان چالش در این حوزه تعبیر می شود، قدرت کشور را در کنترل اقتصاد با چالش مواجه می کند. دکتر : 🔹امیدواریم با نگاه بین رشته ای به رمز ارزها نهایتا فرصتی را برای کشور ایجاد شود که بتوانیم از این ظرفیت استفاده کنیم. ۲۵۰ میلیارد دلار که ظرفیت رمز ارزهای جهان است؛ برای کشور ما که از جهت صنعت برق مقام چهلم را در دنیا داریم، بهره‌برداری از آن فرصت مناسبی است. دکتر : 🔹سه جنگ ارزی از سال ۱۹۲۱ آغاز شده و در این مدت اتفاقات زیادی برای طلا، نفت و دلار افتاده است. جنگ سوم ارزی را آمریکا شروع کرد و بر این روند تاکید دارد. حجت‌الاسلام دکتر : 🔹باید یک شرط ضمن عقد بین المللی در زمینه معاملات رمز ارزها قرار داشته شود که اگر تخلفی حادث شد بررسی و رسیدگی شود. حتی می توانیم در شرط های ضمن عقد معاهده از کتاب خیارات در فقه استفاده کنیم. حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر : 🔹باید بررسی شود که رمز ارزها مال هستند یا توهم مال را به دنبال دارند. اکنون که تقاضا از نظر مردم بسیار وجود دارد و مردم آن را پذیرفته اند آیا ماهیت آنها نیز به درستی کشف شده است یا خیر؟ که اگر صلاحیت آن احراز نشود تعبیر به اکل مال بالباطل می شود. 🌐 yon.ir/eWhir 🆔 @vasael_ir
🔸امام صادق علیه السلام: 🔹الرَّغْبَةُ فِي الدُّنْيَا تُورِثُ الْغَمَّ وَ الْحَزَنَ وَ الزُّهْدُ فِي الدُّنْيَا رَاحَةُ الْقَلْبِ وَ الْبَدَنِ. 🔹میل به دنیا، مایۀ غم و اندوه است و بى‏‌میلى و زهد به دنیا، مایۀ آسایش دل و پیکر است. 📚تحف‌العقول، ص۳۵۸ 🆔 @vasael_ir
🔸 | حاکمیت، دولت و اندازه حکومت 🔹دولت یا به عبارت دقیق تر دولت ـ ملت موجودیتی مجازی برای تبیین واحد‌های اجتماعی انسانی است. وجود رکنی به نام مردم به سان موجوداتی ذی شعور، ارمانگرا و نیرومند و با احساس مسئولیت نسبت به خود و سایر موجودات، بقای دولت را در کانون توجه قرار داده و خواهد داد. 🔹حاکمیت دو جنبه دارد، نخستین جنبه یگانگی، غایت و تمامیت دولت ـ ملت را تبیین می کند و جنبه دوم چگونگی عمل حکومت را که در شیوه های تصمیم گیری و خط مشی گذاری و اجرای آنها جلوه گری می شود تعیین می کند. 🔹نظریه حاکمیت خوب تبیین گر حاکمیت مشارکتی مبتنی بر اجماع، پاسخگو، شفاف متوجه و برآورده ساز کارآمد و اثربخش برابرنگر و در برگیرنده و پیرو قواعد قانون است. 🔹مقاله «حاکمیت، دولت و اندازه حکومت» نوشته دکتر ابراهیم گلشن است که در فصلنامه تحول اداری، دوره دهم شماره پنجاه و دوم منتشر شده است. 🌐 vasael.ir/0003nG 🆔 @vasael_ir
🔸سبک‌های زندگی؛ مؤثرترين عامل بر افزايش روابط دختر و پسر 🌐 yon.ir/atwLG 🆔 @vasael_ir
🔹در بررسی عوامل ایجاد و یا افزایش روابط دختر و پسر در ایران، می‌‌توان به برخی زمینه‌ها و عواملی اشاره کرد که در افزایش و یا ایجاد برخی آسیب‌های اجتماعی دیگر مانند طلاق نیز مؤثر هستند. 🔹عوامل به دو سطح خرد و کلان تقسیم می‌شود، در سطح خرد، ویژگی‌های پسران و دخترانی تبیین می‌گردد که بیشتر درگیر روابط دختر و پسر هستند و در سطح کلان به عوامل ساختاری و تغییرات اجتماعی که زمینه‌ساز ایجاد و افزایش الگوهای جدید روابط دختر و پسر هستند مورد بررسی قرار می‌گیرد. 🔹بدیهی است که توجه همزمان به دو سطح خرد و کلان، به تحلیل دقیق‌تر این موضوع و در نتیجه مدیریت بهتر آن می‌انجامد. 🔹با این وصف مطالعه پژوهش‌ها و آثار اندکی که درباره این موضوع انجام گرفته و یا منتشر شده است،‌ نشان می‌دهد سهم رویکردهای خرد به مراتب بیشتر از رویکردهای ساختاری و کلان بوده است. 🔹برخی پژوهش‌ها بیانگر آن است که دو سوم افراد دارای رابطه از طریق ملاقات حضوری و ارتباط کلامی با یکدیگر رابطه برقرار کرده‌اند. حدود چهل درصد از افراد دارای رابطه، اولین ارتباط را در خیابان با یکدیگر برقرار کرده‌اند. 15 درصد در میهمانی‌ها، 15 درصد در دانشگاه‌ها و 12 درصد در پارک‌ها به این رابطه اقدام کرده‌اند. 🔹برخی خرده‌فرهنگ‌ها‌ و سبک‌های زندگی نیز به رفتارهای فردگرایانه در جوامع متأخر دامن می‌زند. از طرف دیگر تمایل به متفاوت بودن،‌ دیده شدن،‌ انتخاب کردن،‌ به روز بودن و برخی مفاهیم بنیادی‌تر مانند کالایی شدن روابط جنسی،‌ موجب می‌شود دوستی‌ها و روابط پیش از ازدواج، اشکال جدیدی از خانواده را در کشورهای در حال توسعه رقم زند. 🌐 yon.ir/atwLG 🆔 @vasael_ir
🔸گزارشی از نشست «بایسته‌های عزاداری مطلوب در سبک زندگی اسلامی» 🌐 vasael.ir/0003oO 🆔 @vasael_ir
حجت الاسلام دکتر : 🔹عزاداری مطلوب در سبک زندگی اسلامی چند ویژگی دارد اول اینکه لازم است این عزاداری به صورت مستمر، سال به سال انجام شود به ویژه در ایام خاص مثل محرم و صفر و به ویژه در مکان های خاص مثل سرزمین کربلا به عبارت دیگر اصل مساله عزاداری یک مساله مهم است برخلاف آنهایی که عزاداری را یک شکل کهنه و منسوخ معرفی می کنند. 🔹بهترین مبنا برای شناخت عزاداری مطلوب، رجوع دستورات عام و خاص است که در عزاداری وجود دارد. دستورات عام، آیات و روایات در بحث امر به معروف و نهی از منکر، پرهیز از کذب و خرافه و امور باطن است. 🔹دستورات خاص آن روایاتی است که از امامان معصوم رسیده است و به دنبال آن فتواها و نظرات مجتهدین در برگزاری عزاداری مطلوب و شایسته اهل بیت است. 🔹عزاداری اگر بخواهد عزاداری مطلوبی در سبک زندگی اسلامی باشد، باید از این امور پالایش شود، یکی نقل مطالب کذب و نادرست است، دوم هر گونه عمل و رفتار گناه آلود است، سوم هرگونه رفتاری که باعث ضرر و آسیب رساندن به اعتقادات مسلم دین و مذهب می‌شود. چهارم هرگونه رفتاری که باعث ضرر رساندن به بدن باشد. پنجم هر گونه رفتار که موجب وهن و تضعیف مذهب و دین بشود. حجت الاسلام دکتر : 🔹در جریان سبک زندگی ما اتفاقا به دنبال ارائه الگو هستیم. آسیب شناسی‌ها و ارائه راهکارها به شرط این است که ما بتوانیم الگو ارائه بدهیم. مشکل عمده امروز جامعه ما فقدان همین سبک است. 🔹البته شیوه ها و روش ها چون با سبک متفاوت است فلذا ما کاری با شیوه ها و روش ها، نداریم اما ما من حیث المجموع باید به این الگو برسیم که اگر بنا است سبک زندگی اسلامی شکل بگیرد، جایگاه عزاداری در سبک زندگی کجاست؟ مضاف بر اینکه مطلق عزاداری مطلوب است یا خصوص عزا بر سید الشهدا؟ 🌐 vasael.ir/0003oO 🆔 @vasael_ir
🔸تبيين مؤلفه‌های تأثيرگذار در طراحی الگوی يکپارچه سازی نظام منابع مالی اسلامی 🔹هدف از نگارش اين مقاله بررسی و احصا مؤلفه های تأثیرگذار در طراحی الگوی يکپارچه سازی نظام منابع مالی اسلامی و مالیات های متعارف در ايران است. 🔹بررسی های اين مقاله نشان داد که در طراحی چنین الگويی لازم است حداقل در مورد شش مؤلفه تصمیم گیری شود، هر مؤلفه دارای شقوق مختلفی است که از کنار هم قرار گرفتن هريک از اين شقوق الگويی به دست می آيد. 🔹اين مقاله ضمن معرفی مؤلفه های ششگانه يک الگوی نمونه ای را که می تواند از کنار هم قرار گرفتن اين مؤلفه ها به دست آيد معرفی کرد. 🔹در مجموع برای مراجع معظم تقلید و حوزه های علمیه سه رويکرد سیاست گذارانه، بسترساز، پشتیبان و برنامه ريز و نیز يک نهاد اجرايی را می توان در نظر گرفت. با فرض اينکه اين نگاه صحیح باشد، منابع مالی حوزه های علمیه می تواند از اين بخش تأمین شود. 🌐 yon.ir/Fa2kT 🆔 @vasael_ir
🔸تقابل حکومت اسلامی و حکومت سکولار 🔹مدافع سکولاریسم، پس از تقریر سکولاریسم مورد ادعا درصدد مقایسه بین حکومت دینی و بین سکولاریسم برآمده تا سازگاری یا ناسازگاری آن را بیان کند. 🔹آنها می گویند اگر معتقدات و باورهای دینی از نوع آفاقی بالفعل قابل تحقیق باشد، در این صورت مردم بخواهند یا نخواهند موافق باشند یا نباشند حکومت باید حکومت دینی باشد. 🔹لذا حتی اگر همه هم مخالفت کنند باز باید حکومت براساس آن باورهای دینی باشد. اما اگر مبانی باورها، آفاقی بالفعل غیر قابل تحقیق یا احیانا انفسی باشند آن وقت فقط در صورتی می توان حکومت دینی داشت که مردم به آن رای دهند. 🔹مدافع ضمن تایید مخالفت سکولاریسم با حکومت دینی، ضمن این ادعا که حکومت سکولار ثابت شده است مدعی می شود با وجود مبانی سکولاریسم، حکومت دینی در شرایط خاصی می تواند پدید آید، به نحوی که با مبانی سکولاریسم ناسازگار نباشد. 🌐 vasael.ir/0003nI 🆔 @vasael_ir
🔸نگاهی به دروس خارج و درس ‌گفتارهای فقه 🔹فقه امر به معروف | جواز ضرب و قتل در عزائم امور برای عموم مردم(آیت الله شب زنده دار) 🌐 yon.ir/XoTkQ 🔹فقه معاملات ربوی | بررسی ماهیت پول و ربا در اوراق نقدی(آیت الله شهیدی) 🌐 vasael.ir/0003oS 🔹فقه القضا | تمسک به استصحاب برای اثبات اصل عدم ولایه القضاء(آیت الله حبیبی تبار) 🌐 vasael.ir/0003oH 🆔 @vasael_ir
📷 #عکس_نوشت | فقه چگونه می‌تواند ظرفیت پاسخگویی به مسائل روز را داشته باشد؟ 🔸آیت الله #علیدوست 🆔 @vasael_ir
🔸پیامبر اکرم (ص) : 🔹مَن أحزَنَ مُؤمِنا ثُمَّ أعطاهُ الدُّنيا لَم يَكُن ذلِكَ كَفّارَتَهُ ، ولَم يُؤجَر عَلَيهِ . 🔹هر كس مؤمنى را اندوهگين سازد و سپس همه دنيا را به او بدهد ، اين كار ، كفّاره (جبران كننده) گناه او نخواهد بود و براى آن ، اجرى به او داده نمى شود . 📚 جامع الأخبار : ص ۴۱۶ ح ۱۱۵۴ 🆔 @vasael_ir
🔸 #معرفی_مقاله | بررسی فقهی حقوقی حکم حکومتی 🔹هرچند در معضلات نظام، رهبری تصمیم نهایی را می‌گیرد و بالطبع می‌تواند در این جهت دست به صدور احکام حکومتی بزند، اما از دیدگاه حقوقی، رهبری تنها پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌تواند نسبت به حل معضلات نظام اقدام نماید. 🔹به عبارت دیگر رهبری نمی‌تواند رأسا و بدون مشورت با مجمع، به حل معضلات نظام از راه‌های گوناگون، از جمله صدور احکام حکومتی اقدام کند. 🔹ولایت فقیه، تجلی اراده ملت برای رهبری جامعه است و تجربه تاریخی نیز نشان داده است که ما باید دارای فردی باشیم که در سیستم حکومتی حرف آخر را بزند؛ امری که بر خلاف صورت سازی‌های ظاهری، در جوامع به اصطلاح دموکراسی نیز دیده می‌شود. 🔹در آمریکا رئیس جمهوری می‌تواند تحت شرایطی از حق «وتو» در مقابل مصوبات پارلمان استفاده کند؛ مثلاً با ارسال پیام سالیانه به کنگره، ضمن اثرگذاری بر تصویب قوانین، می‌تواند از کنگره بخواهد تا استراتژی ویژه‌ای را در تصمیم‌های تقنینی اتخاذ نماید. 🔹بر اساس بند سوم از اصل یکم قانون اساسی آمریکا، معاون رئیس جمهور، ریاست مجلس سنا را بر عهده دارد. مطابق بند دوم از اصل دوم قانون اساسی آمریکا، رئیس جمهور، فرمانده کل قواست. همچنین مسؤول و طراح سیاست خارجی، رئیس سازمان اداری کشور و صاحب حق عفو و بخشودگی است. 🌐 vasael.ir/0003o3 🆔 @vasael_ir
🔸دو فصلنامه «مطالعات اسلام و روانشناسی» پژوهشگاه حوزه و دانشگاه معرفی نشریات تخصصی حوزه🔻 🔹دو فصلنامه مطالعات اسلام دو فصلنامه مطالعات اسلام و روانشناسی پژوهشگاه حوزه و دانشگاهو روانشناسی، عنوان نشریه‌ای در پژوهشگاه حوزه و دانشگاه است که از سال 1386 تا به امروز در قالب 12 دوره و 23 شماره به تعداد 161 مقاله در شهر قم به زبان فارسی چاپ می شود. 🔹بر اساس مصوبه شورای اعطای مجوز‌ها و امتیازدهی علمی شورای عالی حوزه‌های علمیه در مورخ 21/3/1387 رتبه علمی ـ پژوهشی به این دو فصلنامه اعطا شده است. 🔹پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به عنوان صاحب امتیاز این نشریه؛ سید محمد غروی راد مدیر مسئول؛ محمد کاویانی سردبیر و مسعود آذربایجانی، محمد رضا احمدی، علیرضا اعرافی، محمد کریم خداپناهی، محمد رضا سالاری فر، محمد حسین شریفی نیا، سید محمد غروی راد، محمد کاویانی، علی فتحی آشتیانی و مهرداد کلانتری از اعضای هیئت تحریریه این نشریه هستند. 🔹اهدافی که این نشریه دنبال می کند بدین شرح است: انتشار تحقیقات انجام‌شده در زمینۀ مطالعات اسلام و روان‌شناسی، اطلاع‌رسانی علمی، فراهم آوردن زمینه برای تبادل‌ نظر و تضارب آرای متفکران و محققان این رشته، فراهم آوردن زمینه برای تولید، علم و اندیشه و نظریه‌پردازی در این زمینه، آماده کردن زمینۀ مناسب برای رشد و ارتقای هر چه بیشتر دانش روان‌شناسی اسلامی است. 🌐 vasael.ir/0003ob 🆔 @vasael_ir
🔸شب زیستی، نیاز جامعه اسلامی یا حرکت برمدار سبک زندگی غربی حجت الاسلام #یوسف_آخوندی کارشناس مشاوره اسلامی در گفت‌وگو با #وسائل: 🔹انسان با خوابیدن به نوعی آرامش می‌رسد که از راه‌های دیگر به دست نمی‌آید. امنیت همان‌طوری که از طریق قوه دافعه در برابر تهدیدهای بیرونی تامین می‌شود، از طریق خواب در برابر تهدیدهای بدنی نیز تامین می‌شود. 🔹خداوند با اشاره به آرامش روحی مجاهدان در جنگ بدر با خوابی سبک، به این حقیقت اشاره کرده و فرموده است «اذ یغشیکم النعاس امنه منه؛ هنگامی که چرت و خوابی سبک، شما را دربر گرفت تا از آن خواب به آرامش و امنیت برسید». (انفال/ 11) 🔹از دیگر آثاری که در قرآن به آن اشاره شده، درمان غم و فشار روانی است. خداوند در قرآن بیان می‌کند با عارض شدن خوابی سبک بر گروهی از مجاهدان در جنگ احد، پس از عارض شدن غم بر آنان، این حالت از آنان برطرف شد و آنان به آرامش روانی و امنیت روحی رسیدند. 🔹خداوند می‌فرماید «ثم انزل علیکم من بعد الغم امنه نعاسا یغشی طائفه منکم؛ سپس خداوند به دنبال عارضه غم بر شما، امنیت و آرامش را با خوابی سبک که بخشی از شما را دربر گرفت، فرو فرستاد». (آل عمران/ 154؛ نگاه کنید: المیزان، ج4، ص 42) 🔹خواب، از عوامل تعطیلی فعالیت‌های بدن است. در این حالت، بدن می‌تواند به بازسازی توانایی خود بپردازد و زمینه را برای فعالیت‌های پس از خواب فراهم آورد. خداوند می‌فرماید: والنوم سباتا؛ خوابیدن را مایه تعطیلی بدن و فعالیت‌های آن قرار داد. (فرقان/47 و نبا/ 9) باید توجه داشت که سبت به معنای تعطیلی است. 🌐 vasael.ir/0003oR 🆔 @vasael_ir
🔸چگونه می‌توان تهدیدهای بین‌المللی را به فرصت تبدیل کرد؟ 🌐 yon.ir/Kgb4q 🆔 @vasael_ir
گزارشی از نشست«ظرفیت قواعد فقه در روابط بین‌الملل بر اساس اصل عزت، حکمت و مصلحت در راستای تحقق بیانیه گام دوم»🔻 حجت الاسلام دکتر : 🔹در سیاست خارجی، سیاست‌گذار صرفا دولت است. سیاست بین‌الملل سیاستی است که صرفا توسط بازیگران دولتی اتخاذ نمی‌شود مثل سازمان‌های منطقه‌ای از قبیل اکو و غیره. 🔹در روابط بین‌الملل بازیگران هم دولت ها هستند و سازمان های غیر دولتی و هم بعد سیاسی دارد و هم بعد غیر سیاسی دارد. حقوق بین الملل زاییده روابط بین‌الملل و سیاست بین‌الملل است و نقش تحدید کننده دارد. حجت الاسلام والمسلمین : 🔹در بحث روابط بین‌الملل اگر توانستیم قواعد جدیدی تاسیس کنیم که خوب است و الا در حد احکام کلی باید اصولی را تاسیس کنیم که از قاعده کمتر است ولی حکم شرعی کلی است به همین خاطر در روابط بین‌الملل گاهی مواقع به عنوان قاعده و گاهی مواقع به عنوان اصل از آن یاد می‌شود. اصول بنیان شرعی دارد ولی توجیهات کافی برای قاعده شدن را ندارد. 🔹به طور کلی می‌توان گفت ما نیاز به قاعده‌سازی داریم. قواعد شناخته شده نیازی به جزئی سازی ندارد بلکه باید در روابط بین‌الملل مسائل آن را شناسایی کنیم یعنی ببینیم کدام مساله با کدام قاعده تطبیق می‌کند که البته همین تطبیق هم کار پیچیده‌ای است. یک بخش هم چیزهایی است که در معرض قاعده شدن هستند و باید از آنها بحث شود. 🔹باید بین سیاست بین‌الملل و روابط بین‌الملل تفاوت قائل باشیم. باید تاثیر سیاست بر تجارت و تجارت بر سیاست مشخص شود. حجت الاسلام والمسلمین دکتر : 🔹امروزه بازیگری در عرصه بین‌الملل منحصر به دولت‌ها نیست بلکه افراد و نهاد‌های فرو‌ملی و نیز فرا‌ملی به عنوان بازیگر ایفای نقش می‌کنند. نقطه مرکزی با دو مفهوم مشخص می‌شود تعارض و توافق، تعارض از واگرایی خفیف تا شدید را شامل می‌شود و توافق هم از خفیف تا شدید را شامل می‌شود. 🔹تعارض و توافق حول منافع و اهداف شکل می‌گیرد یک بازیگر به دنبال تحقق اهداف و منافع خود است و تحقق اهداف در راستای تامین منافع است. نقطه شروع نیاز است اگر نیاز نباشد به دنبال ارتباط با دیگر‌ان نمی رویم. 🔹از نیاز ضعف متولد می‌شود و از ضعف آسیب تولید می‌شود و آسیب توان تبدیل شدن به تهدید را دارد وقتی دیگری با شما هم‌افق و هم‌هدف نیست می‌خواهد با شما مقابله کند و نگاه می‌کند ببیند نیاز شما چیست. 🔹اینکه گفته می‌شود باید تهدید را به فرصت تبدیل کنیم یعنی اینکه باید از حالت ضعف خارج شویم و یا نیازمان را کاهش بدهیم. 🌐 yon.ir/Kgb4q 🆔 @vasael_ir
🔸زبان گنگ عرفانی دلیل عدم آشنایی جوانان با معنویت است حجت الاسلام #باقر_طالبی_دارابی: 🔹معنویت پژوهی به معنای معنویت‌های دوران مدرن با معنویت در درون اسلام تفاوت دارد. به رغم اشتراک‌های این دو، اختلاف‌های بسیار و برجسته آن‌ها باعث شده که ما معنویت مدرن را غیر دینی و انحرافی تلقی کنیم و پیام این نوع از معنویت را برای مخاطبین مناسب ندانیم. 🔹ما در ایران گفتمان معنویت گرایی را در کنار دو گفتمان سکولار (یا علمی) و گفتمان دینی تجربه می‌کنیم، گرچه گفتمان معنویت گرا، با وجود شاخصه‌های زبانی، به خاطر شرایط سیاسی اجتماعی به مرحله بروز و ظهور نرسیده است. 🔹برای اینکه این گفتمان تقویت شود و از طرف دیگر، معنویت بومی اسلامی رشد پیدا کند باید معنویت در سطح گفتمان و با شاخصه‌های زبانی «خاص خود» در جامعه مطرح شود. 🔹اینکه امروزه جوان‌ها با زبان معنویت آشنا نیستند و اینکه پیرامون معنویت گرایی اسلامی گروهی شکل نمی‌گیرد بدین خاطر است که زبانی که در معنویت به کار می‌رود زبان گنگ عرفانی است. 🔹زبان معنویت امروزه گنگ و مبهم که یا برگرفته از زبان تصوف و یا برگرفته از زبان دینی سنتی است و این امر گاهی اوقات در قالب ایدئولوژی و گاهی اوقات در قالب آموزه‌های سنتی بیان می‌شود. در هر صورت، این گفتمان از حالت متعادلی که بتواند هویت سازی کند خارج شده است. 🌐 vasael.ir/0003or 🆔 @vasael_ir
📷 #اطلاع_نگاشت | مشکلات ناشی از نگاه فردی به فقه را با رویکرد فقه اجتماعی می‌توان حل کرد 🔸حجت الاسلام والمسلمین #ارسطا 🆔 @vasael_ir
🔸امام صادق علیه السلام : 🔹لا يُبغِضُنا إلّا مَن خَبُثَت وِلادَتُهُ ، أو حَمَلَت بِهِ اُمُّهُ في حَيضِها . 🔹ما را دشمن نمى دارد ، مگر كسى كه ناپاك ، زاده شده باشد ، يا مادرش در زمان قاعدگى اش ، او را حامله شده باشد . 📚 كتاب من لا يحضره الفقيه : ج ۱ ص ۹۶ ح ۲۰۳ 🆔 @vasael_ir
🔸از سیر تکوین رشته مطالعات زنان در دانشگاه‌های آمریکا تا تصویب آن در وزارت علوم 🌐 yon.ir/eKmKK 🆔 @vasael_ir
گزارش از کرسی علمی«فرایند پژوهی تکوین رشته مطالعات زنان (مطالعه موردی دانشگاه‌های آمریکا)»🔻 دکتر : 🔹بسياری از تاريخ نگاران اولين بارقه های ورود دانشگاهيان به عرصه مطالعات زنان را در فعاليت فمینيست استراليايی مگ داوسون جست وجو می كنند كه در سال 1956 با ارائه واحد درسی «زنان در دنيای در حال تغيير» در دانشگاه سيدنی به صورت بسيار محدود در باب وضعيت اقتصادی و مشاركت سياسی زنان اروپای غربی به ارائه درس پرداخت. 🔹تأسيس رشته مطالعات زنان در غرب عمدتاً به پيوند دانشگاهيان با جنبش های مدنی پس از جنگ جهانی دوم در دهه 1960 بازمی گردد. آليس گينزبرگ، وقايع نگار مطالعات زنان و ويراستار كتاب تكامل مطالعات زنان در امريكا، بازخورد پيروزی‌ها، مجادلات و تغييرات، معتقد است تأسيس مطالعات زنان طبيعتاً از سياست زمان خود بيرون آمده است. 🔹نخستين واحدهای درسی مطالعات زنان در دانشگاه كورنل در سال 1969 ارائه شد؛ هرچند اولين گروه رسمی با اين نام در دانشگاه ايالتی سنديگو در سال 1970 تأسيس شد، دانشگاه كورنل سپس توانست مؤسس دومين گروه رسمی مطالعات زنان نيز باشد و اين آغاز رشد سريع گروه های مشابه در كالج های هنری ليبرال و انواع مؤسسات آموزشی خصوصی و فدرال در آمريكا بود كه حتی كالج های وابسته به كليسا را نيز دربر می گرفت. 🔹رشد سريع مطالعات زنان در آمريكا به گونه ای بود كه از تعداد 150برنامه آموزشی در، 1975 به سه برابر، يعنی 450 برنامه، تا نيمه دهه 1980 و بيش از 600 برنامه آموزشی در دهه 1990 رسيد. دکتر : 🔹به عقیده من دکتر قاسم پور موضوع خوبی پرداختند چراکه هم به لحاظ نیازهای اجتماعی لازم است رشته مطالعات زنان در ایران مورد توجه قرار بگیرد، هرچند خاستگاه این رشته در ایران و سایر کشورها با هم متفاوت است ولی از این جهت که بخواهد این تفاوت ها را نشان بدهد که وضعیت خودمان را بازیابی کنیم و این که اگر بخواهیم پویایی علمی به این رشته و گرایش های مختلف آن بدهیم باید به این گونه رشته ها بپردازیم. 🔹رشته های تخصصی جدیدی مصوب شده است به عنوان مثال تصویب رشته دکتری جنسیت در دانشگاه شهید بهشتی در حوزه سیاست گذاری فرهنگی حوزه زنان و خانواده و حقوق خانواده این عزم را نشان می دهد که این پویایی علمی در ایران حفظ شده است. 🔹این نشست نیز به تقویت همین جایگاه کمک می‌کند و اینکه بدانیم برای علمی بودن این رشته چه کاری باید بکنیم، البته رابطه کنش و دانش نیز عنصر مهمی است که پرده برداری می‌کند از این که نیازهای اجتماعی ما می‌تواند ایجاد کننده و توسعه دهنده رشته های علمی باشد. 🌐 yon.ir/eKmKK 🆔 @vasael_ir