🔸درس فقه تربیتی «بازیهای رایانهای»
🔹حجتالاسلام علی زینتی در راستای ترسیم الگوی اسلامی بازیهای رایانهای در سال تحصیلی ۹۹-۹۸ مسائل تربیتی بازیهای رایانهای را با روش فقهی مورد بررسی قرار میدهد.
🔹این درس روزهای شنبه و یکشنبه از ساعت ۸:۱۵ تا ۹ صبح و روزهای پنجشنبه از ساعت ۷ تا ۸:۳۰ در مدرسه امام کاظم(ع)، ساختمان امام رضا(ع)، طبقه دوم، مدرس ۲۱۹ برگزار میشود.
🆔 @vasael_ir
🔸پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :
🔹لِيَكُن لَكَ في كُلِّ شَىءٍ نِيَّةٌ صالِحَةٌ حَتَّى النَّومِ و الأكلِ؛
🔹در هر چيز بايد نيّتى نيك داشته باشى، حتّى در خوردن و خواب.
📚بحار الأنوار ، ج ۴۵ ، ص ۹۵
🆔 @vasael_ir
#گزارش_اختصاصی_وسائل
🔸جایگاه سیاسی و اجتماعی زنان در اسلام به روایت تاریخ
گزارشی از نشست«به وقت زن؛ با موضوع زن در عاشورا»🔻
#محمد_باغستانی_کوزه_گر:
🔹اسلام حقوق اجتماعی زنان را به رسمیت شناخته و جواز این کار از سوی پیامبر(ص) صادر شده است. ماجرای کربلا در ذیل همین چارچوبها قرار گرفت.
🔹زنان قبل، حین و پس از آن نقشهای متفاوتی را ایفا کردند؛ زنان عاشورایی در اسارت که بسیار مهمتر از حضور در جنگ بود در میدان گفتگو و بیان جزئیات نقش آفرینی کردند.
🔹در پیمان عقبه اول، نام زنانی در گزارشهای تاریخی آمده است؛ در بیعت رضوان زمانی که پیامبر(ص) سال ششم بازگشت اجباری از مکه داشتند نیز حضور زنان گزارش شده است.
🔹در مورد زنانی که از مکه به سوی مدینه مهاجرت کرده اند جداگانه آیاتی نازل شد که در آیات ۱۳ سوره ممتحنه آمده است.
🔹زنان نقشهایی جدی داشتند؛ حتی برخی زنان در وسط سپاه برای دفاع از خودشان سلاح حمل میکردند که پیامبر(ص) آنها را تأیید میکرد.
🌐 vasael.ir/0003vU
🆔 @vasael_ir
🔸 #یادداشت | تشکیل حکومت اسلامی؛ بزرگترین هدف مبارزات سیاسی ائمه
🔹مهمترین چیزی که در زندگی ائمه بهطور شایسته مورد توجه قرار نگرفته، عنصر «مبارزه حاد سیاسی» است.
🔹از آغاز نیمه دوم قرن اول هجری که خلافت اسلامی بهطور آشکار با پیرایههای سلطنت آمیخته شد و امامت اسلامی به حکومت جابرانه پادشاهی بدل گشت، ائمه اهلبیت(ع) مبارزه سیاسی خود را به شیوهای متناسب با اوضاع و شرائط، شدت بخشیدند.
🔹این مبارزه بزرگترین هدفش تشکیل نظام اسلامی و تأسیس حکومتی بر پایه امامت بود.
🔹پس از واقعهٔ عاشورا، یکی از حساسترین مقاطع تاریخ شیعه، زندگانی حضرت رضا(ع) است. شرایط زمانهٔ حضرت با ائمه پیش از خودشان در عین اشتراک در بسیاری از زمینهها، تفاوتهای اساسی دارد.
🔹رویارویی دستگاه حاکم (خلیفه) با امام در زمان پدر بزرگوارشان آشکار است و طرف حق و باطل بر پیروان ایشان پوشیده نیست؛ اما در زمان امام رضا(ع) از حیث اوضاع کلی جهان اسلام و وضعیت شیعیان، خلفای حاکم و روشهای امام نوعی پیچیدگیهای خاص به چشم میخورد.
🔹حوادث این روزگار از برخی جهتها با نرمش قهرمانانهٔ امام حسن(ع)، موقعیت امام سجاد(ع) و انقلاب فکری، علمی و فرهنگی امام باقر(ع) و امام صادق(ع) مقایسه پذیر و نشان دهنده اهمیت خاص و چند بعدی این مقطع است.
🌐 vasael.ir/0003vK
🆔 @vasael_ir
🔸مبانی پولطلا سست و بیاساساند
بخش دوم / حجت الاسلام والمسلمین #موسویان در گفتگوی تفصیلی با #وسائل🔻
🌐 vasael.ir/0003vb
🆔 @vasael_ir
بخش دوم / حجت الاسلام والمسلمین #موسویان در گفتگوی تفصیلی با #وسائل🔻
🔹مبنای سوم طرح ایده پولطلا، توهم ذاتی بودن نوسان قیمت برای پول اعتباری است.
🔹یعنی این دوستان فکر می کنند که تورم و نوسان قیمت یک امر ذاتی و درونی برای پول های اعتباری هستند و هر کجا پول اعتباری باشد تغییرات ارزش واقعی پول در مقابل کالاها و خدمات را به دنبال خواهد داشت و به دنبال آن باید ناچار به پدیده تورم و کاهش ارزش پول و بی عدالتی و توزیع ناعادلانه درآمد، تن بدهیم که به اعتقاد بنده این مبنا هم بی اساس است.
🔹در حال حاضر کشورهایی هستند که پولشان اعتباری است ولی به جهت انضباط مالی دولت و بانک مرکزی تورم ندارند. نه فقط بانک مرکزی بلکه دولت و بانک مرکزی هر دو باید سیاست های پولی و مالی درستی در این جهت اتخاذ کنند.
🔹تغییرات ارزش پول از کجا به دست می آید؟ یا دست دولت و یا دست بانک مرکزی به عنوان سیاست گذار پول است.
🔹برای مثال دولت ها گاهی کسری بودجه می آورند برای سال مالی آینده خودشان، سازمان برنامه و بودجه در دولت امورات کشور را مطالعه میکند و هزینه های خود را میبندد و متوجه میشود برای مخارج خود، مثلا صد واحد پول لازم است و بعد که منابع خود را مطالعه می کند میبیند نود واحد درآمد دارد و ده واحد کم میآورد که برای پوشش این ده واحد، راه های مختلف و متنوعی وجود دارد.
🔹در کشورهای پیشرفته معمولا این کسری بودجه را از درآمدهای مالیاتی پوشش میدهند؛ این روش هیچ اثر تورمی ندارد، چون اگر کسی صد هزار واحد درآمد داشت الان با کسر مالیات 99 هزار واحد درآمد خواهد داشت، یعنی هزار واحد کم تر مصرف می کند اما از طرفی هزار واحد از رفاهیات عمومی دولت بیشتر برخوردار می شود از آموزش و پرورش و صدا و سیما و حمل و نقل و ...
🌐 vasael.ir/0003vb
🆔 @vasael_ir
🔸امام رضا عليه السلام :
🔹من جَلَسَ مَجلِسا يُحيى فيهِ أمرُنا، لَم يَمُت قَلبُهُ يَومَ تَموتُ القُلوُبُ؛
🔹هر كه در مجلسى بنشيند كه در آن ياد ما (اهلبيت) زنده مىشود، قلبش، در روزى كه قلبها مىميرند، نمىميرد.
📚 بحار الانوار ، ج ۴۴ ، ص ۲۷۸
🆔 @vasael_ir
🔸فراخوان مقاله همایش ملی فلسفه فقه نظام
🔹فراخوان مقالات همایش ملی فلسفه فقه نظام به همت گروه فقه و حقوق پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شد.
🔹همایش ملی فلسفه فقه نظام به همت پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و مشارکت نهادهای علمی کشور به مناسبت روز جهانی فلسفه، ۷ آذر ماه سال جاری در قم برگزار میشود.
🔹مهلت ارسال اصل مقالات تا نیمه آبان ماه ۹۸ تعیین گردیده است. روز برگزاری همایش نیز به مناسبت روز جهانی فلسفه ۷ آذر ماه ۹۸ خواهد بود.
🌐 vasael.ir/0003vs
🆔 @vasael_ir
🔸نگاهی به دروس خارج و درس گفتارهای فقه
🔹فقه معاملات ربوی | مالیت حقیقیه یعنی تنافس العقلاء فی تحصیل الشیء(آیت الله شهیدی)
🌐 vasael.ir/0003vp
🔹فقه القضا | قاضی باید از ضریب هوشی بالایی بهرهمند باشد(آیت الله حبیبی تبار)
🌐 vasael.ir/0003tG
🔹فقه روابط اجتماعی | بررسی و تحلیل آیه ۶۱ سوره توبه(آیت الله اعرافی)
🌐 vasael.ir/0003v4
🔹فقه القضا | جواز تجدیدنظر منوط به وجود دلیل عقلایی بر رسیدگی مجدد است(حجت الاسلام والمسلمین ارسطا)
🌐 vasael.ir/0003ts
🆔 @vasael_ir
📷 عکس نوشت| اهمیت موضوع شناسی در فهم احکام
🔸حضرت آیت الله #خامنه_ای:
🔹بعد از انقلاب موضوعاتی برای ما مطرح شد که ما درست آنها را نمی دانستیم. پول، یک موضوع است. ما تازه با مساله پول آشنا شدهایم.
🔹الان هم که آشنا شدهایم، میبینیم بسیاری از فتاوایی که قبلا دادیم درست نیست؛ مساله به گونه دیگر است. بنابراین، موضوعات، این قدر در فهم احکام تاثیر دارد.
🌐 🆔 @vasael_ir
🔸 امام صادق عليه السلام :
🔹لا تَدَعْ قِيامَ اللَّيلِ، فإنَّ المَغبونَ مَن غُبِنَ قِيامَ اللَّيلِ؛
🔹شب زنده دارى را فرو مگذار؛ زيرا زیان رسیده [واقعى] كسى است كه شب زنده دارى را از دست بدهد .
📚 معاني الأخبار :ج1، ص342
🆔 @vasael_ir
🔸سلاحهای کشتار جمعی و مبانی فقهی و حقوقی ممنوعیت استفاده از آنها
فقه و تسلیحات کشتار جمعی / ۳🔻
#پرونده_ویژه
🌐 vasael.ir/0003vu
🆔 @vasael_ir
🔹اگرچه اصطلاح سلاح كشتار جمعي و يا مصاديق آن، عنوان احكام فقهي، حقوقي و اخلاقي قرار نگرفته است. در نتيجه با روشهاي متعارف فقهي و حقوقي نمی توان حكم استفاده از آنها را استخراج كرد.
🔹براي رفع اين مشكل به لحاظ روششناسي خصوصيات آنها بررسي گرديد تا ملاکها و مناطات مناسب براي فهم حكم استخراج شود. پس از آن ميبايست قواعد اخلاقي و فقهي جنگ كه با اين دسته از مناطـات ارتباط داشته استخراج شود.
🔹با توجه به اين دو امر، اين نتيجه حاصل شد كه استفاده از سلاح هاي هستهای استراتژيك قابليت توجيه ندارد. علاوه بر اين استفاده از اين دسته سلاح ها را نمی توان در هيچيك از عناوين استثنا گنجاند. با اين فرض استفاده از اين سلاح ها در ادبيات اسلامي ذيل عنوان فساد قرار میگیرد.
🔹بنابراين، سلاح هاي كشتار جمعي مانند سلاح هاي شيميايي، بيولوژيكي و ميكروبي در صورتي كه دليل خاص مبني بر ممنوعيت القاي سم در بلاد مشركين اثبات گردد، به طريق اولي بهکارگيري اين سلاح ها در همان موارد ممنوع است. در غير اينصورت بستگي به ميزان بهکارگيري آن در نبرد و رعايت قواعد اخلاقي و فقهي جنگ و استثائات اصل مصونيت غيرنظاميـان دارد.
🔹با روشن شدن حكم مسئله، ممكن است اين پرسش مطرح شود كه در صحنه جهاني نظام دفاعي امكان رقابت و دفاع ندارد، اما بايد توجه داشت كه عدم امكان استفاده از سلاح هستهایي به معناي سلب ويژگي دفاع و ارهاب از نظام دفاعي نيست.
🔹هر نظام با توجه به ظرفيتها و مزيتها و با توجه به وضعيت موجود و با شناخت رقبا و دوست و دشمن از ابزارها و روشهاي ديگر استفاده میکند. به تعبير ديگر ارهاب و امكان دفاع خصوصيت نظام است نه خصوصيت سلاح، به اين دليل بايد از روشها و ابزارهاي موجود و مشروع براي تحقق آن بهره برد.
#پرونده_ویژه
🌐 vasael.ir/0003vu
🆔 @vasael_ir
هدایت شده از خبرگزاری رسا
🔸نخستین نشست جایگاه فقه حکومتی در تحقق گام دوم انقلاب اسلامی
علیرضا #داودی سردبیر پایگاه تخصصی فقه حکومتی وسائل در گفتوگو با #رسا:
🔹️ پایگاه وسائل در نظر دارد برای تبیین نظری این موضوع، سلسله نشست هایی را در شهرهای مختلف ایران برگزار کند.
🔹️ مشهد میزبان اولین جلسه از این نشستهای تخصصی است.
🔹️ حجت الاسلام دکتر سید حسن وحدتی، سرکار خانم مقدسی و حجت الاسلام علی اکبر نوائی در این نشست سخنرانی خواهند کرد.
🌐 rasanews.ir/002cjy
🆔 @rasanewsagency
هدایت شده از خبرگزاری رسا
🔸 پخش زنده نشست جایگاه فقه حکومتی در تحقق گام دوم در صفحه اینستاگرام خبرگزاری رساتا دقایقی دیگر
🌐 Instagram.com/rasanewsagency
🆔 @rasanewsagency
🔸 امام صادق علیه السلام :
🔹 ـ في قَولِ اللّهِ عز و جل «وَ لْيَسْتَعْفِفِ الَّذِينَ لَا يَجِدُونَ نِكَاحًا حَتَّى يُغْنِيَهُمُ اللَّهُ مِن فَضْلِهِ» قالَ ـ :يَتَزَوَّجوا حَتّى يُغنِيَهُم مِن فَضلِهِ .
🔹ـ در باره اين سخن خداى عز و جل : «و كسانى كه [ وسيله و امكان ]زناشويى نمى يابند ، بايد خويشتندارى ورزند تا [با اين كار] ، خدا از فضل خويش آنان را بى نياز گردانَد» ـ :ازدواج كنند تا از فضل خويش ، آنان را بى نياز گردانَد .
📚 الكافي : ج ۵ ص ۳۳۱ ح ۷
@vasael_ir
#گزارش_اختصاصی_وسائل
🔸کارکرد فقه حکومتی در حل مسائل خانواده
بخش #نخست گزارش نشست«جایگاه فقه حکومتی در تحقق گام دوم انقلاب اسلامی»🔻
🔹در ابتدای این نشست دکتر #داودی سردبیر پایگاه وسائل پیرامون به تبیین تعریف فقه حکومتی و آراء مختلفی که در این زمینه وجود دارد پرداخت و با توجه به اهمیت تحقق گام دوم انقلاب اسلامی، تبیین جایگاه فقه حکومتی را در این عرصه ضروری دانست.
🔹در ادامه خانم #مقدسی یکی از مهمترین کارکردهای فقه حکومتی را تأثیر در زمینه اهداف خانواده دانست و بیان داشت: برای خانواده سه مسئله کلی می توان در نظر گرفت که فقه حکومتی در هر سه نقش بسیار مهمی را دارد.
🔹وی افزود: اولین مسئله تشکیل خانواده است؛ ما معتقدیم روابط بین زن و مرد باید قانونمند باشد و یکی از راه های اساسی در رسیدن به این مهم، تشکیل خانواده بر اساس شرع است.
🔹مدیر مدرسه علمیه اسلامشناسی حضرت زهرا(س) با اشاره به وسیع بودن حیطه فقه حکومتی گفت: ما در گام دوم باید برای اسلامیت نظام قدم های بلند تری برداریم که بی شک فقه حکومتی نقش تاثیر گذاری در این خصوص دارد.
🔹مقدسی حل مشکلات فقهی بانک ها را امری لازم دانست و خاطرنشان کرد: آیا می توان ادعا کرد بانک ها تاکنون احکام شرع را رعایت کرده اند؟ در حالیکه تاثیر مخرب لقمه حرام در خانواده بر کسی پوشیده نیست.
🌐 vasael.ir/0003wD
🆔 @vasael_ir
📷 #گزارش_تصویری | نخستین نشست «جایگاه فقه حکومتی در تحقق گام دوم انقلاب اسلامی»
ادامه تصاویر🔻
🌐 vasael.ir/0003wG
🆔 @vasael_ir
بخش #دوم گزارش نشست«جایگاه فقه حکومتی در تحقق گام دوم انقلاب اسلامی»🔻
حجت الاسلام والمسلمین دکتر #سید_حسن_وحدتی_شبیری:
🔹بیانیه گام دوم نسخهای است که رهبر معظم انقلاب آن را برای چهل سال آینده پیچیده است و لازم است هر کسی آن را با وظیفه خود تطبیق دهد؛ از اینرو، ما حوزویان نیز موظفیم که بیانیه را با نگاه فقهی و دینی پیاده کنیم.
🔹اگر بنا باشد حاصل بیانیه گام دوم که تمدن نوین اسلامی است، جامه عمل بپوشد ما باید به عنوان یک حوزوی برداشت خود را از بیانیه داشته باشیم.
🔹در این راستا ما نباید در مطالعات فقهی خود متحجر باشیم؛ نباید احساساتی باشیم و با مسائل روز، غیر منطقی برخورد کنیم.
🔹اگر بنا باشد تمدن نوین اسلامی جامه عمل بپوشد و عملیاتی شود لاجرم ما باید فقه حکومتی داشته باشیم. فقه حکومتی عناصر خود را دارد که یکی از آنها، شناخت دقیق موضوعات است و شناخت دقیق موضوعات، نیازمند مطالعات تخصصی مختلف است.
🔹اگر بنا است که فقه ما تمدن ساز و پاسخگو به نیازهای زمانه باشد لازم است در متدولوژوی فقاهتی خود تجدید نظر کنیم؛ آری، ما پایبند به فقه جواهری هستیم ولیکن می گوییم در حوزه فقه حکومتی یعنی موضوعات اجتماعی، باید عناصر دیگری جدا از آنچه که در فقه سنتی ما هست لحاظ شود.
🔹فقیه باید حوزه اجرای فتوای خود را در نظر گیرد و نمی تواند فتوای خود را تنها بر اساس احکام اولیه صادر کند بدون آنکه به اجرای آن در جامعه توجه نکند. فقیه باید در فتوای خود نگاه همه جانبه به موضوعات داشته باشد و در فرآیند مسائل اجتماعی، ضرورت های زمانه را نیز در نظر بگیرند.
🔹فقه حکومتی اصول مخصوص خود را دارد و باید مباحثی را به اصول فقه اضافه کرد. مثلا آیا اصل نخستین این است که روایات صادره از معصوم(ع) برای بیان حکم حکومتی بوده یا برای بیان احکام اولیه شرعی؟ این مسائل نیازمند بررسی است
🌐 vasael.ir/0003wJ
🆔 @vasael_ir