eitaa logo
پایگاه فقه حکومتی وسائل
2.1هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
186 ویدیو
26 فایل
پایگاه تخصصی فقه حکومتی "وسائل" 🔵دسترسی به تازه ترین مباحث فقه حکومتی Vasael.ir ◀️دروس خارج فقه حکومتی؛ ◀️نشست های علمی؛ ◀️مصاحبه با فضلا و اندیشمندان حوزوی؛ ◀️یادداشت و مقاله.
مشاهده در ایتا
دانلود
هم اکنون 🔸برگزاری نشست علمی فقه و روابط بین الملل 🆔 @vasael_ir
🔸نقد و بررسی کتاب «درآمدی بر روابط بین‌الملل متعالیه» نشست علمی فقه و روابط بین‌الملل با نقد و بررسی کتاب «درآمدی بر روابط بین الملل متعالیه» اثر دکتر محمد ستوده و با حضور ناقد این کتاب، حجت الاسلام رضائیان در سالن کنفرانس مؤسسه رسا برگزار شد. دکتر ستوده، مؤلف کتاب: 🔹با توجه به اهمیت حدیث جنود عقل و جهل امام خمینی(ره)، مبانی انسان شناسی اسلامی و هشت نوع روابط بین‌الملل متعارف، متدانی، متعالی و... از این روایت اخذ شده است. 🔹 ساختار روابط بین‌الملل، آینده و اهداف روابط بین‌الملل نیز در بخش‌های بعدی مورد بحث واقع شده است؛ این که آیا آینده روابط بین‌الملل تیره و تار است، یا این که امکان برقراری محیطی مسالمت آمیز، برابر و عدالت جهانی وجود دارد؟ 🌐 yon.ir/LRDev 🆔 @vasael_ir
🔸تأخر در بیان حکم حجاب دلیل بر کم اهمیت بودن آن نیست گزارشی از نشست علمی فلسفه و سیر تشریعی حجاب در اسلام - شماره 2 ناقد کتاب حجت الاسلام والمسلمین هدایت نیا: 🔹آیه 56 سوره احزاب نکته ای دارد که پذیرش به تشخص ایمانی در آن با مشکل رو به رو می‌ شود چون مستند ما در این آیه «نساء المؤمنین» است به عبارت دیگر در این صورت با نظریه نواندیشان دینی موافق می‌ شویم که حکم را ویژه اهل ایمان می‌ دانند و می گویند حجاب یک حکم عام برای همه مسلمانان نیست همچنانکه آقای کدیور به همین نظریه متمایل شده اند. 🔹از مقدمات کتاب شما مشخص می‌ شود که بحث فقهی فقها یعنی پوشش حداکثری مراد است که آیا این مقدار از قرآن نیز استنباط می‌ شود؟ چراکه برخی منکر این قضیه هستند، یعنی قرآن می‌ خواهد در مورد حجابی که فقها به آن فرمان داده اند فرهنگ سازی کند یا مفهوم حداقلی آن را؟ 🔹 آیا واقعا برای فرهنگ سازی حجاب و پوشش در قرآن نیاز به سنت و سیره نداریم؟ و اصلا تفکیک قرآن از سنت و سیره زیبنده است؟ یعنی هیچ حلقه مفقوده ای در قرآن نیست که موجب شود نیازی به سنت نداشته باشیم. 🌐 yon.ir/EqWm9 🆔 @vasael_ir
🔸دیدگاه صاحب ریاض درباره "حکومت" در زمان غیبت #پوستر #اندیشه_سیاسی_علما - 9 🆔 @vasael_ir
🔸نسبت سنت و تجدد در اندیشه سیاسی آیت الله مطهری مقاله منصور میراحمدی؛ یزدان خالدی‌پور: 🔹 استاد مطهری یکی از مهم‌ترین شخصیت‌های فکری نوگرا در ایران معاصر است که تلاش ارزنده‌ای در بازسازی سنت اسلامی ایرانی در زمینه تجدد انجام داده است. 🔹به زعم نگارنده فهم تلاش نظری وی می‌تواند الگوی مناسبی برای تداوم رویکرد نوگرایی در اندیشه اسلامی ارائه نماید. 🔹سنت از دیدگاه آیت‌الله مطهری، همان دین و دین همان قرآن و سنت است؛ ایشان در این تعریف میان اسلام و فرهنگ اسلامی، دو بعد از سنت، تفکیک می‌کند. 🔹آیت‌الله مطهری در توضیح ویژگی‌های فکری و فرهنگی مدرنیته و تفکیک آن از مدرنیته مادی، درباره اقبال می‌گوید: «از جمله مزایای اقبال این است که فرهنگ غرب را می‌شناخته و با اندیشه‌های فلسفی و اجتماعی غرب آشنایی داشته...؛ لذا اقبال در عین دعوت به فراگیری علوم و فنون غربی از هرگونه غربگرایی و شیفتگی‌ به ایسم‌های غربی مسلمانان را برحذر می‌داشت.» 🌐 yon.ir/TfgGR 🆔 @vasael_ir
🔸گزارش تصویری نشست علمی «فقه و روابط بین الملل» را در پیوند زیر ببینید: 🌐 yon.ir/LSrXi 🆔 @vasael_ir
🔸متحجرین آیت‌الله خامنه‌ای را قبول نداشتند چون او در فقه اجتماعی قوی بود حیدر رحیم‌پور ازغدی، پدر حسن رحیم‌پور ازغدی و از فعالان و مبارزان سیاسی در جریان نهضت ملی شدن صنعت نفت: 🔹آقای خامنه‌ای زندگی در قصر را ننگ‌‌‌ می‌دانست؛ ایشان می‌گفت «مگر فقرا آجیل می‌خورند که من هم بخورم». 🔹آقای خامنه‌ای یک عالم و روحانی متدین و متشرع است که اگر همه دنیا علیهش باشد، دست از حق و حقیقت نمی‌کشد. 🔹آقای خامنه‌ای و شریعتی بیشتر با هم رفیق بودند؛ آقای خامنه‌ای شریعتی را نقد می‌کردند، چون فقیه بودند و حق هم داشتند؛ چون اطلاعات فقهی و دینی شریعتی کافی نبود. 🔹شریعتی می‌گفت «اگر در ایران چند روحانی همانند آقای خامنه‌ای داشته باشیم، ایران اسلامی می‌شود». 🔹آقای خامنه‌ای در مدیریت جبهه مقاومت در منطقه این‌قدر موفق بوده‌اند که همه قدرت‌ها با هم نتوانستند هیچ غلطی کنند. 🆔 @vasael_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥دفاع آیت الله شهید بهشتی از اصل پنجم قانون اساسی (ولایت فقیه) در مجلس خبرگان قانون اساسی 🗓به مناسبت سالگرد شهادت شهید بهشتی 🆔 @vasael_ir
🔸جامعه و دولت مدرن در نسبت با فقه آیت‌الله سید محمدمهدی میرباقری چندی پیش در نشست علمی با عنوان «فقه اجتماعی»: 🔹بعضی فقه اجتماعی را پرداختن به مسائلی اجتماعی‌ مثل نماز جمعه و جماعت می‌دانند. این جزو فقه ما بوده، استنباط شده و مسئله جدیدی نیست. 🔹گروهی بخشی از فقه را که مسائل نوپدید است، مثل رسانه، ترافیک، تجارت الکترونیک، بیمه، شرکت‌های سهامی جدید، بورس، بانک و بازار بورس و امثال اینها را فقه اجتماعی می دانند. 🔹برخی نیز دایره فقه اجتماعی را مفاهیم جدیدِ اجتماعی می دانند که در حوزه دانشِ جامعه شناسی پیدا می‌شود و صورت مسئله برای فقه است. مثل مسئله سبک زندگی و جهانی شدن. 🔹ما با پدیده‌ای به نام «جامعه مدرن» روبرو هستیم و «دولت‌های مدرن» در عین اینکه سعی می‌کنند ابتدائا عهده داری‌شان حداقلی باشد ولی همه ابعاد زندگی انسان را مورد تصرف قرار می‌دهند. این فراتر از نظامات اجتماعی است که مرحوم شهید صدر به آن توجه کردند. 🔹اما واقعیت این است که مسئله از این هم عمیق‌تر است؛ دنیای غرب، مجموعه به هم پیوسته‌ای درست کرده که همه عرصه‌های حیات را دربرمی‌گیرد؛ آنها آرام آرام همه لایه‌های حیات را طراحی کرده اند. بنیان‌های ایدئولوژِیک را بنا گذاشتند، یک ایدئولوژی جدید و آرمان‌های جدید. 🔹چنین پدیده‌ای در یکی دو قرن گذشته به مرزهای «سیاسی و فرهنگی و اقتصادیِ»دنیای اسلام هجوم و آرام آرام مسائل جدیدی را به وجود آورده است. 🔹امام در منشور روحانیت می‌گویند «نبض زمان باید در اختیار حوزه‌ها باشد». یعنی این طور نباشد که حوادثِ «سیاسی، اقتصادی، فرهنگی» و نظام‌های سیاسی را ایجاد کنند بعد برای انتقال آن به دنیای اسلام برنامه ریزی کنند، انقلاب مشروطه بشود، ما بیاییم ببینیم حالا بپذیریم یا نپذیریم، چکارش کنیم!! 🔹تلقی‌ من ازسخن رهبر عزیز انقلاب که فرمودند «تمدن اسلامی اگر پیدا شد، نفوذ فرهنگی پیدا می‌کند» همین است. یعنی ما یک نظام جدیدی ایجاد کنیم که دشمن را تحت تأثیر فرهنگی قرار دهد. 🔹شهید صدر مسئله مستحدثه را مسئله بانک و بیمه و شرکت‌های سهامی و بورس و بازار بورس و پول اعتباری و یا در حوزه سیاست، حق رأی و قانون گذاری و اینها نمی‌بینند. بلکه نظامِ «سیاسی، فرهنگی، اقتصادی»‌ای که دشمن طراحی کرده می‌بینند. 🔹به نظر می‌آید حضرت امام مسئله مستحدثه را، نظام ولایت و مدیریت مادی، نظام ولایت استکباری بر جهان که نظامات و ساختارهای اجتماعی را ایجاد می‌کند می داند. 🔹دنیای غرب، تمدن خودش را ساخته و در مقیاس جهانی آن را نفوذ می‌دهد. این، مسئله مستحدثه ما است. اگر ما این را نشناسیم، اصلا موضوع فقه اجتماعیِ امروز را نشناخته ایم. 🌐 yon.ir/lgOsR 🆔 @vasael_ir
🔸ابتکارات شهید بهشتی در عرصه فقه حکومتی گفتگوی اختصاصی با آیت الله کعبی: 🔹شهید بهشتی در کتاب حکومت در اسلام می گوید: مدل حکومت اسلام بر پایه اجرای شریعت و رهایی از هوای نفس و جهل است و به صحنه آوردن ظرفیت مردم است؛ چیزی که بعداً به نام مردم‌سالاری اسلامی در جمهوری اسلامی نهادینه شد. 🔹ایشان در کتاب مواضع ما تأکید می‌کند که حکومت در اسلام برخاسته از جایگاه طبقاتی نیست و اهداف حکومت را تحقق عملی توحید و هدایت جامعه و تحقق عدالت و تقوا و اخلاق بر پایه استقلال، آزادی و پیشرفت و اجرای شریعت می‌دانند. 🔹موضع بعدی شهید بهشتی در تلاش عالمانه ایشان در تدوین قانون اساسی تبلور یافت؛ شهید بهشتی از معماران تدوین قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران بود. 🔹باید مبانی فقه حکومتی شهید بهشتی را در رساله دکتری ایشان تحت عنوان «خدا از دیدگاه قرآن» بررسی کرد که ایشان در آن کتاب بر حاکمیت تشریعی و توحید در اطاعت و حاکمیت مطلق بر جهان انسان که از آن خداوند است، تأکید ویژه‌ای دارند و البته بر مسأله آزادی و آزادی در چارچوب بندگی خدا هم تأکید دارند. 🌐 yon.ir/GbQEZ 🆔 @vasael_ir
🔸شهید بهشتی: کسانی که خواهان خدمت هستند اگر آماده هستند در سطح کم درآمدترین مردم زندگی کنند در این راه گام بردارند وگرنه، نه. #عکس_نوشته #پرونده_ویژه 🆔 @vasael_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 «جنگ ما با آمریکا تمام عیار است» #کلیپ_صوتی #پرونده_ویژه 🆔 @vasael_ir
🔸نگاهی به دروس خارج و درس‌گفتار های فقه 🔹بررسی حکم معامله‌ صوری که طرفین نیت واقعی ندارند (آیت الله سبحانی) 🌐 yon.ir/3Q168 🔹تنها راه مقابله هدفمند با نظام استکبار تشکیل حکومت اسلامی است (آیت الله مقتدایی) 🌐 yon.ir/llicS 🔹اثبات حجیت سندی روایت خصال بنابر اثبات وثاقت اسماعیل بن موسی (آیت الله شب زنده دار) 🌐 yon.ir/wOgTC 🔹موضوع‌شناسی در فقه باید بر اساس علوم تخصّصی مربوطه باشد (آیت الله مبلغی) 🌐 yon.ir/th8gs 🔹کارکرد درست رسانه باید ترویج فرهنگ سالم و دینی باشد (حجت الاسلام و المسلمین رفعتی) 🌐 yon.ir/F1vrY 🔹بررسی تفاوت‌های فقه خرد و کلان (حجت الاسلام رضاییان) 🌐 yon.ir/4jCkO 🆔 @vasael_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 شهید بهشتی: مجتهدی که انقلابی نباشد جامع الشرایط نیست! #فیلم #پرونده_ویژه 🆔 @vasael_ir
🔸نگاهی به ابعاد شرعی ایجاد و تامین کسری بودجه دولتی یادداشت وهاب قلیچ (عضو هیئت علمی پژوهشکده پولی و بانکی): 🔹کسری بودجه یکی از معضلات قدیمی اقتصاد ایران است که مهمتر از ایجاد آن، روش‌های تامین آنست که می‌تواند ابعاد جدی‌ از مسائل شرعی را همراه خود داشته باشد. 🔹کاهش کسری بودجه دولت‌ها با دو روش کلی کاهش هزینه‌ها و یا افزایش درآمدها قابل تصور است. 🔹ساده‌ترین و البته بدترین راه تامین کسری بودجه دولت‌ها، «استقراض از بانک مرکزی» است که در نهایت به انتشار پول و یا اصطلاحا «پولی کردن کسر بودجه» منجر می‌شود. 🔹افزایش حجم نقدینگی ناشی از پولی کردن کسر بودجه در حالتی که نامتناسب با رشد تولید ملی حقیقی باشد، به افزایش تورم، کاهش ارزش پول و افت قدرت خرید افراد منتهی می‌شود. 🔹از حیث ابعاد شرعی، کاهش ارزش پول، می‌تواند همانند کاهش عیار در مسکوکات فلزی بوده و به نوعی مصداق «نقص در مال» باشد. 🔹غیر از مورد استقراض دولت‌ها از بانک مرکزی و پولی کردن کسری بودجه دولتی، سیاست‌ها و رویدادهای دیگری همچون سیاست‌های انبساطی بی‌ضابطه، افزایش تقاضای عمومی، اختلال در بازار ارز، تورم وارداتی و ناچابکی بخش تولید همگی در ایجاد و یا تشدید تورم و کاهش ارزش پول اثرگذار هستند. 🌐 yon.ir/ml3Fr 🆔 @vasael_ir
🔸گزارش تصویری نشست فلسفه میان‌فرهنگی با عنوان «دین، سیاست و برخورد خشونت آمیز» را در پیوند زیر ببینید: 🌐 yon.ir/uBmVK 🆔 @vasael_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸رهبر انقلاب صبح امروز در دانشگاه امام حسین در پاسخ به کسانی که می‌گویند «تسلیم بشویم تا موذیگری دشمن ادامه پیدا نکند»، با اشاره به هزینه‌های سازش: هزینه‌ی تسلیم شدن به‌مراتب بیشتر از #ایستادگی کردن است. 🔺️ایشان 14 خردادماه سال گذشته نیز به تبیین هزینه‌های #سازش پرداخته بودند؛ این بحث را در این فیلم ببینید 🆔 @vasael_ir
وظیفه اصلی تربیت بر عهده حکومت است یا خانواده؟ حجت الاسلام زیبایی نژاد رییس مرکز تحقیقات زن و خانواده: 🔹خانواده مسئول اصلی تربیت است و باید پاسخگو باشد، در خانواده رکن اصلی تربیت پدر است. مادر متصدی تربیت است ولی مدیر تربیت پدر است. 🔹یکی از عوامل مهم تغییر رفتار افراد جامعه، تحول در نظام تربیت است. 🔹نظریه دولتی شدن تعلیم و تربیت دنبال ایجاد یک عقلانیت بود. 🔹نظام تربیت رسمی اگر مکمل نقش والدین باشد، این یک نظام دینی می شود. جامعه 🌐 yon.ir/da6wk 🆔 @vasael_ir
🔸شهید بهشتی؛ فقیهی که اهتمام ویژه‌ای در کارآمد سازی فقه حکومتی داشت گفتگوی اختصاصی با حجت‌الاسلام دکتر محمدابراهیم شمس، مدیر پیشین بخش پیشگیری از جرم مرکز تحقیقات قوه قضائیه: 🔹برخی از حقوقدانان حضور مجمع تشخیص را قبل از تدوین و اصلاحات قانون اساسی زیر سؤال می‌برند، اما به نظر می‌رسد تشکیل این مجمع هم از باب فقه حکومتی بوده است که حضرت امام خمینی(ره) آن را مطرح کرده‌اند و نمی‌شود در قانونیت، صحت و سلامت آن در آن زمان تردید داشت. 🔹شهید بهشتی به صورت جدی فقه حکومتی را مورد توجه قرار می‌داده هم در مسائل نظری و هم در رویه‌ای که در دستگاه قضائی داشته‌اند. 🔹متأسفانه آنچه که در حوزه تدریس می‌شود و معیار عالم و فاضل بودن است، دانستن فقه و اصول است. عمده فقه نیز در عبادات است، اکثر دروس خارج حوزه نیز با همین موضوع شکل می‌گیرد. 🌐 yon.ir/XogL0 🆔 @vasael_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #موشن_گرافیک «از رباخواران سنتی تا بانکداری مدرن» #اقتصاد 🆔 @vasael_ir
🔸قرارداد مرابحه از جهت ابزارسازی ۹۰ درصد معاملات را پوشش می‌دهد گزارشی از دومین کرسی آزاداندیشی نقد و بررسی قانون عملیات بانکی بدون ربا: 🔹ابتدا حجت الاسلام دکتر سید عباس موسویان عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به ارائه مطالب خود در این زمینه پرداخت و سپس ناقدین محترم، حجت الاسلام دکتر مجید رضایی عضو هیئت علمی دانشگاه مفید و حجت الاسلام مادرشاهی پژوهشگر پژوهشگاه فقه نظام به نقد نظرات وی پرداختند. 🔹حجت الاسلام دکتر سید عباس موسویان با اشاره به موضوع قانون عملیات بانکداری به تبیین این مساله پرداخت و گفت: یکی از اشکالاتی که عالمان دینی، مراجع تقلید، متدینین بر نظام بانکی دارند بحث صوری شدن معاملات و غیر واقعی شدن قراردادهاست. 🔹بر اساس این نیازسنجی که در طرح جدید مجلس مطالعه کردیم، دیدیم که قراردادهایی مثل قرارداد مرابحه وجود دارد که این قرارداد بر اساس همه‌ی فتاوا می‌تواند کل خرید کالاها را پوشش دهد. 🔹از مرابحه اصالتی، مرابحه وکالتی، مرابحه نقد، مرابحه نسیه، مرابحه درصدی، مرابحه مبلغی. ریزه کاری هایش در قرارداد مرابحه دیده شده است و شاید برای بانک‌های اسلامی بهترین ابزار باشد و در تجربه هم عملا به این سمت حرکت می‌کنند. 🌐 yon.ir/13mOP 🆔 @vasael_ir
🔸مبانی مشارکت مردم در نظام سیاسی اسلام سلسه مباحث حجت الاسلام ذبیح الله نعیمیان (بخش اول): 🔹اگر بخواهیم به مبنای مشارکت از منظر اسلام بپردازیم، طبیعتا باید ببینیم که مقتضای ادله فلسفی و کلامی بر انسانها در زمینه مشارکت سیاسی چیست؟ بر این اساس باید گفت که باید ما اصل وجود انسان و اندیشه‌های او و اختیار انسانی بر اساس نسبت انسان و خدای متعال تعریف کنیم. 🔹اگر بر اساس مبنای مدرن کسی مشارکت در امور سیاسی را بر اساس حقوق طبیعی ادعا کند امری غیرقابل قبول است. چرا که این حقوق تنها به صورت اعتباری می توانند فرض شوند در غیر این صورت باید فرض کنیم که واقعا و تکوینا انسان خود مالک خود باشد! 🌐 yon.ir/lw1Iw 🆔 @vasael_ir
🔸اقدام علیه حجاب، مخالف استقلال فرهنگی ایرانیان است دکتر طاهره همیز استاد حوزه و دانشگاه: 🔹حکومت می‌تواند بانوان را به نوع خاصی از رعایت ظاهر در قالب حجاب اسلامی ملزم کند که این حق را از قانون اساسی دریافت کرده است. 🔹طبق قانون اساسی کسی که ضد اسلام اقدام کند مصونیت قانونی ندارد. 🔹بر مبنای اصل بیست ویکم قانون اساسی، دولت موظف است حقوق زن را در تمام جهات با رعایت موازین اسلامی تضمین کند و به «ایجاد زمینه‌های مساعد برای رشد شخصیت زن و احیای حقوق مادی و معنوی او» بپردازد. 🌐 yon.ir/37InA 🆔 @vasael_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 فقه حکومتی در سایه اصول فقه حکومتی تحقق پیدا می کند 🔸حجت الاسلام و المسلمین ایزدهی 🆔 @vasael_ir