eitaa logo
پایگاه فقه حکومتی وسائل
2هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
186 ویدیو
26 فایل
پایگاه تخصصی فقه حکومتی "وسائل" 🔵دسترسی به تازه ترین مباحث فقه حکومتی Vasael.ir ◀️دروس خارج فقه حکومتی؛ ◀️نشست های علمی؛ ◀️مصاحبه با فضلا و اندیشمندان حوزوی؛ ◀️یادداشت و مقاله.
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸نگاهی به بینش سیاسی و محورهای مبارزات حضرت زهرا 🌐 vasael.ir/00045a 🆔 @vasael_ir
🔸نگاهی به بینش سیاسی و محورهای مبارزات حضرت زهرا 🔹آنچه بیان گردید، بخش بسیار کوچکی از انحرافات فکری و فرهنگی بود که بعد از رحلت پیامبر(ص) در جامعه اسلامی رخ داد، حال باید ببینیم که حضرت در برابر این انحرافات، به خصوص ضایع شدن حق امامت و ولایت چه اقداماتی انجام می دهد. 🔹۱- عدم قبول مشروعیت حکومت: حضرت زهرا(س) به عنوان تنها دختر رسول خدا که در جامعه اسلامی جایگاه منحصر به فردی داشت و پیامبر(ص) در فرصت ها و مناسبت های مختلف با الگوهای عملی و رفتار و بیانات خود وی را مورد ستایش قرار داده بود، در برابر حکومتی که مستقر شده بود بیعت نکرد. 🔹این مسئله خود گویای نکته ای بسیار مهم می باشد و عملا با این اقدام به حکومت شکل گرفته اعتراض کرده و مشروعیت آن را زیر سوال برد. با این حال حضرت تنها به این خموضوع اکتفا نکرد و در ادامه با روش های مختلفی به مقابله و مواجهه با حکومت مستقر شده پرداخت. 🔹۲- تحت تاثیر قراردادن افکار عمومی جامعه: حضرت زهرا(س) برای اینکه افکار عمومی را متوجه اتفاق و انحرافی که در جامعه رخ داده بود، بکند از دو روش مختلف استفاده کرد: الف. گریه و نوحه سرایی ب. اتمام حجت با انصار و مهاجرین. 🔹۳.مبارزه با تساهل خواص: یکی از بخش های مهم مبارزات حضرت زهرا(س) مبارزه با خواص بود. خواصی که نقش مهم و تعیین کننده در جامعه اسلامی داشتند. از این‌رو بخش دیگری از مبارزات حضرت در جهت روشنگری خواص، و به چالش کشاندن اقدامات صورت گرفته توسط آنها بود. 🔹دختر گرامی رسول خدا می دید که با خروج رهبری از محور حقیقت و حق، چه بسا ممکن است امور مهم دیگر نیز چار آفت شود و هرگونه ساکت ماندن، نوعی مهر تایید بر کارهای ناروا باشد و یا حتی برای همیشه کار قانونی جلوه داده سود و نشانی بر حقانیت مدعیان خلافت تلقی گردد. 🔹۴.خطبه فدکیه؛ تحلیل سیاسی، اجتماعی و فرهنگی جامعه: حضرت چندین خطبه بعد از رحلت پیامبر (ص) داشتند که مهمترین آن، خطبه فدکیه بود. حضرت از این خطبه در جهت اعتراض سیاسی و استیضاح حاکم وقت پرداخت و به مسجد رفت و خطبه خواند. 🔹در این خطبه، چند فراز و نمود خاص وجود دارند. فاطمه(س) در ابتدا، با یادآوری رسالت پیامبر(ص) و دفاع از رهبری و امامت بر حق حضرت علی(ع) و حق مالکیت خویش بر فدک از لحاظ قانون ارث در اسلام، با سازش کاران سیاسی اتمام حجت کرد. 🌐 vasael.ir/00045a 🆔 @vasael_ir
🔸نخستین شماره نشریه تخصصی فقه حکومتی وسائل منتشر شد 🔹ظرفیت دروس خارج برای تدوین الگوی اقتصاد اسلامی، ضمان قدرت؛ مسئولیت مدنی کارگزاران حکومت اسلامی، روش‌شناسی درس خارج علمای معاصر شیعه با رویکرد فقه حکومتی، بررسی فقهی جریمه دیرکرد، فقه و گردشگری و زنان و خانواده از جمله موضوعاتی است که در این شماره می‌خوانید. 🔹به منظور تهیه این نشریه و ارائه انتقادات و پیشنهادات خود می‌توانید با شماره 09207510214 تماس حاصل فرمایید. 🆔 @vasael_ir
🔸 #معرفی_مقاله | تروریسم بین المللی از دیدگاه اسلام 🔹تروریسم از پدیده‌های نوظهور و در عین حال، از معضلات روز جامعه جهانی و از مباحث مهم حقوق بین‌الملل و روابط بین‌المللی است. 🔹در تعریف «تروریسم» اتفاق نظری، حتی در میان خود نویسندگان و اندیشمندان غربی، وجود ندارد و تلاش سازمان‌های بین‌المللی نیز به جایی نرسیده است، جز آنکه برخی مصادیق را به عنوان اقدامات تروریستی معرفی کرده‌اند، در حالی که هرگونه موضع‌گیری متوقف بر ارائه مفهومی روشن و شفّاف از «تروریسم» است. 🔹اسلام مانند هر نظام حقوقی دیگر، خشونت قانونی در قالب مجازات برای جرایم و یا دفاع مشروع را تجویز می‌کند، اما خشونت غیرقانونی و خودسرانه را ناروا دانسته و تحت عناوین گوناگون، از جمله «محاربه، فتک، غدر و اغتیال» با آن مقابله نموده است. 🔹نظام اسلامی علاوه بر پای‌بندی به معاهدات بین‌المللی در مبارزه با تروریسم، درصدد ریشه‌یابی عوامل این بزه‌کاری و برخورد با آن برآمده است. 🔹از دیدگاه اسلام، اصولاً انسان‌ها محقون‌الدم هستند؛ جانشان محترم است و تعرّض به آن‌ها برای هیچ‌کس روا نیست، مگر کسانی که بر اثر ارتکاب جرایمی مانند قتل نفس یا اهانت به انبیا و ائمّه اطهار علیهم‌السلام خونشان بر اساس حکم شرعی و الهی هدر است. اما کشتن همین افراد هم به حکم قانون و علنی است و نه غافلگیرانه و خودسرانه. 🌐 vasael.ir/00045g 🆔 @vasael_ir
🔸جایگاه عدالت در تمدن‌سازی از منظر امام خمینی حجت الاسلام #کارگر در گفتگو با #وسائل: 🔹معرفت ­بخشی امام خمینی(ره) در زمینه عدالت جهانی، از انسان شروع و تعالی، تکامل و رشد عدالت در اجتماع بشری، با انقلاب درونی افراد آغاز می­‌شود. 🔹نگرش و توجهی که امام خمینی(ره) به مسئله قسط و عدالت در جامعه و نهادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، قضایی آن داشته بیانگر این امر است که عدالت را نه صرفا ملکه فردی، بلکه خصلت و حالتی اجتماعی می­‌داند. 🔹در این نگرش عدالت خصلت و ویژگی قوانین سیاسی و اجتماعی و نیز ویژگی گروه‌ها و نهادهای اجتماعی و سیاسی و مهم­تر از آن، خصلت و ویژگی جامعه انسانی است. 🔹به عنوان مثال، یکی از مهم­ترین و شاید ویژگی اصلی حکومت جمهوری اسلامی را تحقق عدالت می‌­داند. 🔹به صورت کلی عدالت در نگاه معمار کبیر انقلاب در سه بعد فردی اجتماعی و الهی مورد توجه قرار گرفته است. 🔹عدالت اجتماعی یکی از خصلت‌­های مهم حکومت اسلامی است که همه نهاد­ها و سازمان­‌ها و ... باید بر اساس آن شکل گرفته و برای عدالت برنامه­‌های فکری و عملیاتی اجراء نمایند. 🌐 vasael.ir/00043u 🆔 @vasael_ir
🔸 #یادداشت| وجوب استفاده از هر وسیله ای برای دفاع از بلاد مسلمین 📝 علی علوی 🌐 vasael.ir/00045m 🆔 @vasael_ir
🔸 | وجوب استفاده از هر وسیله ای برای دفاع از بلاد مسلمین 🔹با مستنداتی که وجود دارد می‌توان استنباط کرد که دفاع از مسلمانان در شرایطی که مورد تهاجم دشمن قرار می‌گیرند بر سایر ممالک اسلامی و نیز سایر مسلمانان واجب است. 🔹اما مساله‌ای که به خصوص در وقایع اخیر کشور اسلامی از سوی برخی از معاندین داخلی زمزمه می‌شود این است که کشتن غافلگیرانه دشمن جایز نمی‌باشد. و یا اگر جایز است باید به همان اندازه جنایتی باشد که مرتکب شده‌اند. 🔹در پاسخ به شبهه فوق باید گفت قضایای تاریخی متعددی از سیره رسول اعظم اسلام(ص) وجود دارد که دستور به کشتن غافلگیرانه بعضی از دشمنان سرسخت اسلام داده است که با تجاوز فیزیکی و یا فکری خود امنیت و آسایش جامعه اسلامی را به خطر می انداخته‌اند. 🔹در اینجا چند نمونه از این قضایای تاریخی را از منابع معتبر تاریخی بیان می‌کنیم: کعب بن اشرف یکی از سرسخت‌ترین دشمنان اسلام بود در اشعارش پیامبر اسلام(ص) را هجو می‌کرد. کعب در یثرب اقامت گزیده بود و اشعارش شرف و کرامت زنان مسلمان را مورد هجو قرار داده بود و به آنها ناسزا می‌گفت و در جهت ایجاد شورش در مدینه منوره تلاش می‌کرد. 🔹پیامبر در مورد قتل وی با یارانش مشورت کرد و چند نفر این مسئولیت را به عهده گرفتند و در سال سوم هجری در محلی نزدیکی قلعه وی به نام شعب العجوز در خارج یثرب به قتل رسید. 🔹دستور به کشتن غافلگیرانه سفیان بن خالد، ابو عفک و عصمأ، ابورافع سلام بن ابی حقیق و . . . را که در سیره ابن هشام، مغازی واقدی، تاریخ طبری و نیز سایر منابع آمده است مویدی بر مشروعیت این مطلب است. 📝 علی علوی 🌐 vasael.ir/00045m 🆔 @vasael_ir
#گزارش_اختصاصی_وسائل 🔸ظرفیت‌های حقوق بین‌الملل در واکنش به ترور شهید سپهبد قاسم سلیمانی 🔹این نشست علمی در روز ۱۷ دی ماه ۱۳۹۸ با ارائه دکتر مصطفی فضائلی عضو هیات علمی دانشگاه قم، دکتر سید احمد طباطبایی عضو هیات علمی دانشگاه پردیس فارابی و دکتر محمد حبیبی مجنده عضو هیات علمی دانشگاه مفید و با دبیری این حقیر و با حضور جمعی از اساتید و دانشجویان گرانقدر در پردیس فارابی دانشگاه تهران برگزار گردید. 🔹در برگزاری این نشست، گروه حقوق عمومی و بین الملل پردیس فارابی از همکاری دانشگاه قم، دانشگاه مفید، دانشگاه حضرت معصومه(س) و انجمن فقه و حقوق حوزه علمیه بهره برد و إن شالله قرار است این نشست‌ها ادامه پیدا نماید. 🔹در جلسه فوق ماهیت این عمل ددمنشانه از منظر دانش حقوق بین الملل و در چارچوب ترمینولوژی این رشته مورد بررسی قرار گرفت که آیا تجاوز است یا عمل تروریستی و نیز نظریه اعلام شده دفاع پیشگیرانه از سوی دولت آمریکا مورد نقد و رد قرار گرفت. 🔹همچنین در خصوص امکان استفاده از ظرفیت‌هایی مانند دیوان بین المللی کیفری به دلیل عدم پیوستن ایران و عراق به اساسنامه آن و یا شورای حقوق بشر و یا مجمع عمومی سازمان ملل و مانند آن بحث و گفتگو شد. 🌐 vasael.ir/00045o 🆔 @vasael_ir
🔸 #معرفی_مقاله | هدف از تشکیل خانواده 🔹مهمترین نکته قرآنی در تبیین حکمت ازدواج در قرآن، این است که خداوند وقتی می‌خواهد حکمت ازدواج و تشکیل خانواده را بیان کند، نمی‌گوید: حکمت خلقت همسر و تشکیل خانواده، بقای نسل یا فرزند صالح یا پیشگیری از فساد یا سازندگی اخلاقی و اجتماعی و یا توسعه ارزشهای اسلامی است؛ بلکه به حکمتی اشاره می‌فرماید که بدون آن، هیچ یک از اهداف خلقت انسان، قابل تحقق نیست و آن، عبارت است از: آرامش روانی. 🔹بدون آرامش روانی، نمی‌توان از جوان انتظار تقوا داشت. بدون آرامش روانی، نه نسل سالم و صالح پدید می‌آید، و نه سازندگی اخلاقی و اجتماعی اتفاق می‌افتد و نه ارزش‌های دینی و آرمان توحید، گسترش می‌یابد. 🔹کاوش های میدانی نشان می‌دهند که اضطراب روانی و عدم تعادل روحی، نقش عمده‌ای در فساد‌های اخلاقی و اجتماعی دارد و بیشتر جنایات هولناک و خودکشی‌ها در میان مجردها و به دست آنها صورت می‌گیرد. 🔹از این رو تشکیل خانواده می‌تواند سهمی اساسی در آرامش روانی و سازندگی‌های اخلاقی و اجتماعی ایفا نماید و این، رمز تاکید قرآن و احادیث اسلامی بر تشکیل خانواده و تحکیم آن و پیشگیری از فروپاشی این کانون مقدس است. 🌐 vasael.ir/00045n 🆔 @vasael_ir
🔸 #فقه_بورس| اثبات شخصیت حقوقی با تمسک به سیره مقنّنه عقلاء کارگاه درس خارج فقه بورس / ۵🔻 🌐 vasael.ir/00045v 🆔 @vasael_ir
🔸 | اثبات شخصیت حقوقی با تمسک به سیره مقنّنه عقلاء کارگاه درس خارج فقه بورس / ۵🔻 آیت الله : 🔹برخی مباحث در اصول ردیف بودجه دارند همچون مثبتات استصحاب و برخی مباحث که اهمیت آن ها بیشتر از سایر مباحث است نظیر عرف و سیره عقلاء کارتون خواب اند که جایی برای آن ها در اصول تعریف نشده است. 🔹قبل از استفاده و استنباط از سیره ابتدا باید نوع سیره بررسی شود که آیا سیره موضوع ساز است و یا سیره قانونگذار؛ اگر قانون گذار باشد، باید حتما به امضاء شارع برسد و لو با عدم الردع؛ متاسفانه برخی از مصادیق دارای ابهام و چند وجهی اند از این رو نمی توان با اطمینان گفت بناء موضوعی و یا بناء عقلاء حکمی است نظیر پدیده حق تالیف. 🔹اگر معتقد به صحت مالکیت شخصیت حقوقی می شویم، به جهت وجود این پدیده در صدر اسلام است نظیر شخصیت حقوقی کعبه که حتی مشرکین قبل از اسلام برای آن وقف می کردند و بیت المال به عنوان یک نهاد که با آثار دینی سازگاری دارد و روایات معتبری است که دلالت بر نهاد امامت می کنند که همه این موارد بر وجود شخصیت حقوقی در عصر معصومین(ع) گواهی می دهند. 🔹غرض بنده از نوشتن کتاب پانصد صفحه ای فقه و عرف بیان این نکته بود که عرف قانون گذار نیست، اما موضوع ساز و موضوع زدا است؛ البته این بیانات مستفاد از کلمات مشهور فقهاء و علمای سنتی است و ما نیز یک تعلیقه و اضافه ای بر فرمایشات ایشان داریم مبنی بر اینکه گاهی اوقات عرف برخاسته از عقل مسلم عقلاء است که در اینصورت نیز نیازمند امضاء معصوم(ع) است بدون نیاز به اتصال به عصر ایشان(ع) و همین که عقل درک کند در حکم اتصال خواهد بود. : 🔹تعبیر به شرکت در بحث شخصیت حقوقی اشتباه است و مقصود توضیح مفهوم شراکت در حقوق خودمان بود که در غرب از این مفهوم به (company) تعبیر می شود. 🔹منظوز از (company) شراکت به معنای عقد شرکت نیست که می تواند یک نفر مالک آن باشد اما شرکت در قانون نمی تواند متقوم به یک نفر باشد که در قانون ایران هم همینطور است. 🔹در خصوص رابطه میان شخصیت حقوقی و سهامداران چند دیدگاه وجود دارد؛ در دیدگاه سنتی که عموم مردم هم چنین تصوری دارند، سهام دار مالک شرکت است و بین مالکیت و کنترل شرکت هم تفاوت وجود دارد. 🔹اما در دیدگاه دانشگاهی که اصطلاحا به دیدگاه قراردادگراها شناخته می شود، شخص حقوقی فاقد قابلیت تملک است و رابطه بین شرکت و سهام دار تنها یک رابطه قراردادی است. 🌐 vasael.ir/00045v 🆔 @vasael_ir
🔸سلسله نشست‌های بحوث فقهی 🔹با موضوع «بررسی فقهی صندوق‌های قرعه‌کشی خانگی» برگزار می‌شود. 🔹ارائه دهنده: حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدتقی علوی 🔹زمان برگزاری: چهارشنبه ۲۵ دی‌ماه ۹۸، ساعت ۱۵ تا ۱۷:۳۰ 🔹محل برگزاری: قم، خیابان معلم، حوزه علمیه امام کاظم(ع)، ساختمان امام رضا(ع)، طبقه سوم، سالن ۳۱۰ 🆔 @vasael_ir
🔸نشست اول فقه پزشکی 🔹با موضوع: تغییر جنسیت و مسائل نوپیدای آن 🔹با ارائه: حجت الاسلام کریمی‌نیا 🔹زمان: پنج شنبه 26 دی ـ ساعت 10 الی 12 🔹محل برگزاری: اتاق جلسات مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) 🆔 @vasael_ir
🔸دومین نشست تبیینی 🔹با موضوع: فلسفه سیاسی آیت الله العظمی خامنه‌ای (مدّ ظلّه العالی) #امتداد_توحید_در_سیاست 🔹ارائه: حجت الاسلام و المسلمین استاد پارسانیا 🔹دبیر علمی: حجت الاسلام و المسلمین سید مهدی موسوی 🔹زمان: چهارشنبه ۲۵ دیماه ۱۳۹۸ ساعت ۱۸:۳۰ 🔹مکان: میدان روح الله، جنب بیت حضرت امام خمینی (ره)، مرکز فقهی صاحب الامر (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) 🆔 @vasael_ir
#گزارش_اختصاصی_وسائل 🔸بررسی ابعاد فقهی، حقوقی و اجتماعی معاضدت زوجین و خانواده کرسی«ماهیت شناسی مفهوم معاضدت زوجین؛ بار اخلاقی یا حقوقی»🔻 🌐 vasael.ir/00045w 🆔 @vasael_ir
🔸بررسی ابعاد فقهی، حقوقی و اجتماعی معاضدت زوجین و خانواده کرسی«ماهیت شناسی مفهوم معاضدت زوجین؛ بار اخلاقی یا حقوقی»🔻 خانم : 🔹در این مقاله مبتنی بر دیدگاه پویای فقه نظام ساز با نگاهی سیستماتیک به تشریعات شارع در فقه خانواده به استنباط اصل معاضدت به عنوان یک اصل اساسی حاکم بر کیان خانواده با بررسی فقهی مصادیق نشوز و استخراج دو ملاک مهم از آن و پیش بردن نظریه اصل معاضدت بر اساس ملاک استخراج شده است. 🔹به این مضمون که رفتار نامناسب یکی از زوجین در برابر رفتار قابل قبول و پسندیده دیگری از مصادیق نشوز می‌باشد، پرداخته شده است. 🔹فلذا عدم رعایت این اصل نخستین نهاد خانواده توسط هر یک از زوجین، مصداق نشوز برشمرده شده و ضمانت اجرا‌هایی با لحاظ مراتب آن در پی خواهد داشت. حجت الاسلام والمسلمین : 🔹برخی از مباحث ارائه شده بر اساس فقه نظام ساز مطرح شده است و با در نظر گرفتن یک هرم و اصول کلی، می‌خواهید احکام شرعی را از آن استخراج کنید، اما فقه رایج ما در حوزه‌های علمیه فقه نظام ساز نیست. 🔹نیاز است که بر اساس فقه رایج و متدلوژی استنباط به مسأله خودتان نگاه کنید. شیوه فقه نظام ساز جدید است و شیوه سنتی ما این نیست. دکتر : 🔹در ماده ۱۱۰۴ دو رویکرد وجود دارد که از کلمه باید در این ماده الزام آور بدون آن معنا می‌شود و نتیجه این است که ضمانت اجراء دارد و این برداشت درست است. 🔹مراتبی از معاضدت در خانواده مسلما اخلاقی است و به همین دلیل است که قانونگذار ضمانت اجرائی روشنی را مطرح نکرده است که تغافل و چشم پوشی از جمله این مصادیق در روابط زوجین است. خانم : 🔹در آیه ۱۲۸ سوره نساء«وَإِنِ امْرَأَةٌ خَافَتْ مِنْ بَعْلِهَا نُشُوزًا» بحث نشوز مرد مطرح است و شما در اینجا اشاره به نشوز طرفین دارید. 🔹در قانون ما نیست که اگر مردی زن را آزار دهد حد داشته باشد در صورتی که حد نیست و تعزیر وجود دارد و این امر حقوقی نیست که تعزیر به حد ملحق شود. خانم : 🔹مباحث مشارکت در امور منزل از موارد استحباب است و روایت هائی که ذکر شده است بار استحبابی دارد و بار حقوقی در آنها نیست. 🔹بر اساس ارائه اصل معاضدت بر قیومیت جامعیت دارد و دوباره به این امر تأکید می‌شود که اصل قیومیت است و تغافل و مدارا درباره ادعای معاضدت همخوانی ندارد و از طریق عرف و سیره متشرعه این قاعده به عنوان یک اصل اساسی و جامع مطرح شود که اصل قیومیت در قرآن است. خانم : 🔹در نگاه فقهی مستندات بسیار ضعیف است و در نگاه فقه الحدیثی گفته می‌شود که پیش نیاز به مصدریابی است و سپس رسیدن به مقصود اصلی است. مستندات باید کامل و جامع باشد. 🔹مراحل اخلاقی این اصل مقدم بر مراحل حقوقی است و مصادیق معاضدت در این ارائه اخلاقی است و بر این اساس نمی‌توان افراد را مجبور به محبت کرد. خانم : 🔹با توجه به اینکه متن صریحی در فقه در باب معاضدت دیده نشد، نظریه با استمداد از دیدگاه نوین فقه نظام ساز تبیین گشت که گویا بانوان ناقد، اطلاعی از این شیوه نداشته اند؛ چراکه فرمودند در آیات و روایات فراوانی این کلمه دیده می شود که باید عرض شود اصلا این کلمه در فقه تصریح نشده است. 🌐 vasael.ir/00045w 🆔 @vasael_ir
تأثیرات قاعده تقیه بر فقه سیاسی شیعه.pdf
2.38M
🔸کتاب تاثیرات قاعده تقیه بر فقه سیاسی شیعه 🔹حجت الاسلام در این کتاب تاثیرات قاعده تقیه بر بخش‌های مختلف فقه سیاسی همچون مباحث مشروعیت، مباحث سیاست داخلی و مباحث سیاست خارجی، مورد بحث و بررسی قرار داده است. 🆔 @vasael_ir
aac_عصرانه اصلاحي.mp3
24.15M
🔊 | نشست علمی فقه مقاصدی با عنوان«پرسش و پاسخ در موضوع نظریه مقاصدالشریعة» 🔸حجت الاسلام 🆔 @vasael_ir
🔸دیدار و گفتگوی مسئولان «وسائل» و مرکز تخصصی مهدویت 🔹جلسه مشترک مسئولان این دو مرکز با حضور دکتر علیرضا داودی سردبیر وسائل، محمد حائری شیرازی دبیر سرویس سیاسی این پایگاه و حجت الاسلام و المسلمین کلباسی مدیر مرکز تخصصی مهدویت و حجج اسلام علی مصلحی معاونت آموزش، محمد اسدی قائم مقام معاونت پژوهش، محمد رضا نصوری معاونت تبلیغ و ارتباطات این مرکز، در این موسسه برگزار شد. 🆔 @vasael_ir
🔸 #یادداشت | خشونت، آخرین سکانس کمدی تلخ اقتصاد سرمایه‌داری 📝 ابوالقاسم مرشدی 🌐 vasael.ir/00044q 🆔 @vasael_ir
🔸 | خشونت، آخرین سکانس کمدی تلخ اقتصاد سرمایه‌داری 🔹مبانی و اصول نظام سرمایه‌داری این پیام را داشت که افزایش مالکیت از ناحیه حداکثر نمودن سود مادی شخصی یک نوع ارزش است. 🔹بنابراین، هر کس حق دارد برای گسترش مالکیت خود بر ثروت و دارایی جامعه با دیگران به رقابت برخیزد. در نتیجه، در مدت کوتاهی صاحبان سرمایه، قدرت اقتصادی جامعه را در اختیار گرفتند. 🔹نیروهای کار ماهر و نیمه ماهر و ساده برای پیدا کردن لقمه نانی به استخدام صاحبان سرمایه درآمدند. هر طوری صاحب سرمایه بخواهد باید برای او کار کنند. حق هیچ نوع تصمیم‌گیری درباره نوع، کمیت و کیفیت تولید را ندارند. 🔹در مدیریت فرایند اقتصادی جایی برای آنها تعریف نشده است. هرگاه صاحب سرمایه بخواهد می‌تواند آنها را از کار اخراج کند. او تنها از یک دستمزد ثابت حداقلی بهره‌مند است و تمام محصول تولیدی برای صاحب سرمایه است. 🔹در واقع، نظام سرمایه‌داری آزادی اقتصادی را تنها برای صاحبان سرمایه به ارمغان آورده و نیروهای حقیقی فعال اقتصادی، از آزادی اقتصادی بی بهره ماندند. 🔹صاحبان سرمایه با توجه به فضای آزادی سیاسی، به کمک قدرت سرمایه خود قدرت سیاسی و تقنین جامعه را نیز در اختیار گرفتند. بدین وسیله پول و سرمایه و بهره متعلق به آن،‌ نیروهای فعال حقیقی را از آزادی اقتصادی محروم کردند. 🔹اصل آزادی اقتصادی در نظام سرمایه‌داری نتیجه معکوس داد. نیروهای کار به خدمت سرمایه و صاحب آن درآمده و خدمتگزار سرمایه شدند. ولی، جایگاه سرمایه در پناه اصل آزادی اقتصادی ترفیع پیدا کرد و تبدیل به فرمانروا گردید. 📝 ابوالقاسم مرشدی 🌐 vasael.ir/00044q 🆔 @vasael_ir
🔸سلسله درس گفتارهای «فلسفه دین» 🔹ویژه طلاب و دانشجویان رشته‌های فلسفه کلام و فلسفه دین درس گفتار «دین و تکامل» 🔹با حضور : دکتر قاسم اخوان نبوی 🔹از یکم بهمن ماه سه شنبه ها به مدت 8 جلسه 🔹ساعت 15:00 تا 17:00 🔹محل برگزاری: تهران، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 🆔 @vasael_ir
🔸اقدام ایران علیه آمریکا کاملا مطابق قوانین بین‌المللی بود حجت الاسلام دکتر #مجید_مسعودی کارشناس حقوق بین الملل در گفتگو با #وسائل🔻 🌐 vasael.ir/000467 🆔 @vasael_ir
🔸اقدام ایران علیه آمریکا کاملا مطابق قوانین بین‌المللی بود حجت الاسلام دکتر کارشناس حقوق بین الملل در گفتگو با : 🔹عملیات نظامی ایران در پایگاه نظامی عین الاسد، کاملا مطابق با ماده ۵۱ منشور سازمان ملل است؛ این ماده مقرر می‌دارد که اگر به کشوری تجاوز صورت گیرد آن کشور می‌تواند متناسب آن اقدام، از خود دفاع کند. 🔹در این ماده آمده است «در صورت وقوع حمله مسلحانه علیه یک عضو ملل متحد تا زمانی که شورای امنیت اقدام لازم برا‌ی حفظ صلح و امنیت بین‌المللی را به عمل آورد هیچ‌یک از مقررات این منشور به حق ذاتی دفاع از خودخواه فردی یا دسته جمعی لطمه‌ای وارد نخواهد کرد». 🔹اقدام آمریکای ها، بر علیه یک مقام رسمی کشور ما بوده است، و این اقدام، حمله به کشور ما محسوب می‌شود و این جنایت، این حق را برای ما به وجود می‌آورد که نسبت به این جنایت عکس العمل نشان دهیم. 🔹پس عکس العمل کشور ما کاملا مطابق با قوانین بین المللی است، همانطور که برخی از کشور‌های دنیا نیز به این حق اذعان داشتند. 🔹اما در پاسخ به این سوال که کشور جمهوری اسلامی ایران از لحاظ حقوقی چه اقدامی باید انجام دهیم، باید بگویم مهمترین کار این است که ما در سازمان ملل متحد اجماعی را بر علیه این اقدام به وجود آوریم. 🔹بهترین حالت این است که ما در سازمان ملل، قطعنامه‌ای را بر علیه این اقدام آمریکا مصوب کنیم که البته این کار بسیار سخت است، چراکه این سازمان‌ها در اختیار لابی‌های قدرتمند صهیونیسمی و آمریکایی قرار دارد. 🔹البته ما می‌توانیم در دیوان کیفری بین المللی اقدام به طرح شکایت کنیم. این اقدامات باید با استفاده از حقوقدانان دلسوز و در راستای دفاع از منافع ملی کشور صورت گیرد. 🌐 vasael.ir/000467 🆔 @vasael_ir