eitaa logo
پایگاه فقه حکومتی وسائل
2.1هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
186 ویدیو
26 فایل
پایگاه تخصصی فقه حکومتی "وسائل" 🔵دسترسی به تازه ترین مباحث فقه حکومتی Vasael.ir ◀️دروس خارج فقه حکومتی؛ ◀️نشست های علمی؛ ◀️مصاحبه با فضلا و اندیشمندان حوزوی؛ ◀️یادداشت و مقاله.
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸همایش «بررسی نظریه ولایت فقیه در اندیشه امام خمینی (ره)» 🔹با حضور: آیت الله طباطبایی نژاد و حجج اسلام والمسلمین اختری و رحیمیان 🔹زمان: پنجشنبه ۱۰ بهمن ماه ۹۸ ـ ساعت ۹ تا ۱۲ 🔹محل برگزاری: قم، سالن اجتماعات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 🆔 @vasael_ir
🔸تغییر جنسیت و حکم برخی از مهم‌ترین مسائل آن / بخش پایانی🔻 🔹یکى از اشکالات اصلى که در بحث تغییر جنسیت مطرح شده است، این است که تبدیل پسر به دختر و یا برعکس، تغییر در خلقت خداوند متعال است. 🔹به عبارت دیگر، این خداى بزرگ است که برخى را پسر و برخى را دختر مى‌آفریند، آیا تغییر جنسیت، به معناى دست کارى در کار خداوند متعال محسوب نمى‌شود؟ برخى فقیهان شیعه و سنى به آیه ۱۱۹ سوره نساء استناد کرده‌اند (فلیغیرنَّ خلق الله). 🔹به نظر ما، این آیه شریفه نمى‌تواند ناظر به بحث تغییر جنسیت باشد، بلکه با توجه به شأن نزول آیه، تفسیر این آیه از سوى ائمه علیهم السلام و کلام جمعى از مفسرین شیعه و سنى، خداوند متعال از کارگروهى از افراد مذمت و نهى مى‌کند که برخى نعمت‌هاى حلال خداوند را برخود حرام مى‌کردند. 🔹مضافاً به این‌که اگر تبدیل و ایجاد دگرگونى در خلق خداوند متعال حرام باشد، لازم مى‌آید که تمام تغییراتى که ابناى بشر در اشیاى دنیا به وجود مى‌آورند حرام و مصداق کار شیطانى باشد، در حالى که بطلان این سخن واضح بوده و هیچ کس بدان اعتقاد ندارد. 🔹جمع کثیرى از فقیهان شیعه معتقدند که تغییر جنسیت فى حد نفسه حرام نیست. تنها اگر حرمتى در میان باشد، به دلیل ملازمات حرام، مانند لمس حرام و نظر حرام است. 🔹در نتیجه، اگر بیمار، که خواهان تغییر جنسیت است به این عمل، اضطرار داشته باشد، به گونه‌اى که راه دیگرى براى درمان وى، جز عمل جراحى تغییر جنسیت وجود نداشته باشد، تغییر جنسیت براى وى مجاز بوده و از جهت ملازمات حرام، براى وى منعى وجود ندارد. 🌐 vasael.ir/00046w 🆔 @vasael_ir
📷 | بازدید حجت الاسلام والمسلمین از وسائل 🔹در این جلسه ابتدا دکتر داودی سردبیر مجموعه به ارائه گزارشی از فعالیت‌های این پایگاه پرداخت و در پایان رئیس مرکز خدمات حوزه‌های علمیه توصیه‌ها و پیشنهاداتی را به منظور پیشرفت و نوآوری در عرصه فقه حکومتی بیان کرد. ادامه تصاویر🔻 🌐 vasael.ir/00047b 🆔 @vasael_ir
🔸نگاهی به دروس خارج و درس ‌گفتارهای فقه 🔹فقه القضا| رسیدگی به دعوای کفار در دادگاه اسلامی چگونه صورت می‌گیرد؟(آیت الله حبیبی تبار) 🌐 vasael.ir/00045X 🔹فقه سیاسی| تبیین ضوابط تشخیص فقه اجتماعی(حجت الاسلام والمسلمین ارسطا) 🌐 vasael.ir/00047X 🔹اقتصاد مقاومتی| تفسیر اقتصادی آیه عدم رکون به ظالم(حجت الاسلام یوسفی) 🌐 vasael.ir/000470 🆔 @vasael_ir
🔸نشست علمی مدرسه تخصصی امام کاظم با همکاری پایگاه فقه حکومتی وسائل برگزار می‌شود 🔹موضوع: ارائه تکمیلی و پاسخ به اشکالات نظریه مقاصدالشریعة 🔹با ارائه: آیت الله علیدوست 🔹زمان: دوشنبه ۱۴ بهمن ماه ۹۸ ـ ۱۲:۴۵ الی ۱۴:۳۰ 🔹محل برگزاری: قم، سالن سلمان فارسی، مدرسه تخصصی فقه امام کاظم علیه السلام 🆔 @vasael_ir
#گزارش_اختصاصی_وسائل 🔸مصادیق فقهی زندگی مسالمت آمیز / صلح با ظالم معنا ندارد گزارش پنجمین پیش‌نشست همایش پژوهش‌های کاربردی در علوم انسانی و علوم اسلامی 🔻 دکتر #محمد_جعفر_حبیب_زاده: 🔹برای اینکه ما به سه هدف، صلح، عدالت اجتماعی و آزادی برسیم به کاتالیزوری به نام دموکراسی نیازمند هستیم. دموکراسی به عنوان کاتالیزوری که ارتباط برقرار می کند بین کرامت انسانی بر پایه حاکمیت قانون برای دسترسی به این سه مولفه است. حجت الاسلام #سید_علیرضا_حسینی: 🔹اصل و قاعده اولی در آیات قرآن سلم و سلامت و همزیستی مسالمت آمیز است در اینجا دین اصلا ملاک نیست بلکه بحث همزیستی مسالمت آمیز است. 🔹در جاهایی خداوند متعال می فرماید اگر به شما ظلم می شود، ظلم پذیری نیز مانند ظلم کردن حرام است لذا اگر با شما جنگ داشتند شایسته نیست صلح صورت بگیرد. حجت الاسلام دکتر #حسین_عندلیب: 🔹شهادت بالاترین سطح از ایثار است؛ ما می خواهیم این واژه را گفتمان سازی کنیم که ایثار تنها شهادت نیست و بعد از شهادت ایثار اجتماعی، نوع دوستی و همزیستی مسالمت آمیز و مفاهیم شبیه این قضیه داریم. دکتر #سپیده_میر_مجیدی: 🔹بحث از نوع دوستی و همزیستی مسالمت آمیز تا حدی رنگ و بوی فلسفه سیاسی به خود می گیرد. هیچ شکی وجود ندارد که همزیستی مسالمت آمیز و نوع دوستی از منظر قرآن کریم امری کاملا پذیرفته شده است و شارع مقدس بدان معتقد است. 🌐 vasael.ir/00047l 🆔 @vasael_ir
🏴 شهادت جانسوز حضرت فاطمه سلام الله علیها را تسلیت عرض می‌کنیم. 🆔 @vasael_ir
🔸نظریه ارتکازات 🔹با ارئه: آیت الله مبلغی 🔹زمان: یکشنبه 13 بهمن 98 ـ ساعت 18:30 🔹محل برگزاری: قم ـ مدرسه فقهی امام باقر(ع) 🆔 @vasael_ir
🔸 #معرفی_مقاله | جایگاه مقابله به مثل در سیاست خارجی دولت اسلامی‌‌ از منظر قرآن 🌐 vasael.ir/00047e 🆔 @vasael_ir
🔸 | جایگاه مقابله به مثل در سیاست خارجی دولت اسلامی‌‌ از منظر قرآن 🔹نویسندگان این مقاله بر این باورند که «مقابله به مثل» در سیاست خارجی و در تعاملات بین المللی دولت اسلامی‌‌ با سایر دولت ها و ملل، بسیار مهم و تأثیرگذار است. 🔹«مقابله به مثل» ریشه قرآنی دارد و در مباحث فقهی و حقوقی طرح شده است. این قاعده در روابط و سیاست خارجی دولت اسلامی‌‌ از منظر قرآن از دو زاویه قابل ارزیابی است كه عبارتند از: 🔹الف) از منظر قرآن كریم، دولت اسلامی‌‌ در امور مثبت و نیك موظف است در حوزه سیاست خارجی رفتاری متقابل و حتی شایسته تر از كنش طـرف مقابل از خود نشان دهد. 🔹دولت اسلامی‌‌ باید با طـرف مقابل بر اساس احترام متقابل، رویكرد مسالمت آمیز، وفای به عهد، همكاری ها و روابط دوستانه و حتی رویكردی بهتر از سیاست های طرف مقابل در پیش گیرد و به استحكام و گسترش روابط خود با دیگـران بپردازد و این نوع نگاه انسان مدارانه در حوزه سیاست خارجی و تعاملات بین المللی بر خلاف تصورات واهی افراط گرایانه از اسلام است. 🔹ب) در امور منفی و خصمانه نیز دولت اسلامی‌‌ از منظر قرآن می‌‌تواند در عرصه روابط و سیاست خارجی دست به اقدامات متقابل بزند و به سیاست ها و استراتژی های طرف مقابل، در امور سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و نظـامی‌‌ پاسخ درخور و متناسب دهد و با به كارگیری اصل مقابله به مثل، جلوی تجاوزگری های طرف مقابل را بگیرد. 🔹در نگاه قرآن كریم، سیاست خارجی دولت اسلامی‌‌ در به كارگیری مقابله به مثل در امور منفی باید همواره توأم با رعایت اصول اخلاقی و بشری باشد و در برخی موارد نیز رهبر اسلامی‌‌ می‌‌تواند جانب شدت را با حفظ و رعایت مصالح اسلامی‌‌ رعایت نماید. 🔹مقابله به مثل در سیاست خارجی و روابط بین الملل از دیدگاه قرآن، راهبردی است كه در عین حفظ عزت و اقتدار اسلام و مسلمین، تضمین كننده صلح بین المللی است و خوی تجاوزگرانه قدرت های هژمون را مهار می‌‌كند. 🌐 vasael.ir/00047e 🆔 @vasael_ir
#گزارش_اختصاصی_وسائل 🔸تغییر حکم با تبدل آثار موضوع / با ادعای تعبد فقه را غیر معقول استنباط نکنیم 🔹آیت الله #علیدوست در ششمین جلسه کارگاه درس خارج #فقه_بورس با اشاره به ضرورت بحث از مبانی فقهی به عنوان بنیان بحث اقتصادی فقه بورس، مباحث جلسه گذشته در ماهیت شناسی سیره عقلاء و اقسام آن را خاطرنشان کرد. 🔹وی در ادامه به ذکر برخی سیر مبهم از حیث قانون گذار و یا موضوع ساز بودن پرداخت و حق تالیف را به عنوان یکی از مصادیق سیره های مبهم معرفی و با بررسی نظرات مختلف پیرامون سیره عقلاء در خصوص این موضوع، نظر خود را مبنی بر محترم بودن حق تالیف با توجه به تغییر موضوع و وجود مالیت نوعیه در زمان کنونی مطرح کرد. 🔹استاد در خارج حوزه علمیه قم در انتها با اشاره به تاثیر تبدل آثار موضوع در تغییر حکم شرعی، به کارآمدی و اهمیت اصناف دیه در عصر معصومین(ع) و اختلاف قیمت فاحش میان این اصناف در زمان کنونی، استنباط غیر معقول فقه با ادعای تعبد را مردود دانست. 🔹 #میثم_حامدی پژوهشگر سازمان بورس و اوراق بهادار در بخش دیگر این جلسه با ذکر ساختارهای مالکیتی، به مالکیت های چند لایه‌ متقاطع اشاره کرد و به طرح چند سوال به عنوان گلوگاه های بحث شخصیت حقوقی پرداخت. 🌐 vasael.ir/00047j 🆔 @vasael_ir