eitaa logo
پایگاه فقه حکومتی وسائل
2.1هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
186 ویدیو
26 فایل
پایگاه تخصصی فقه حکومتی "وسائل" 🔵دسترسی به تازه ترین مباحث فقه حکومتی Vasael.ir ◀️دروس خارج فقه حکومتی؛ ◀️نشست های علمی؛ ◀️مصاحبه با فضلا و اندیشمندان حوزوی؛ ◀️یادداشت و مقاله.
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸 #معرفی_مقاله | حقوق معلولین در فقه فریقین 🌐 vasael.ir/00046i 🆔 @vasael_ir
🔸 | حقوق معلولین در فقه فریقین 🔹احکام متعالی اسلام در تمام مذاهب به شکل متعادل این ظرفیت را دارد که پاسخگوی نیاز‌های انسان و جوامع بشری باشد و رابطه میان جوامع و افراد و اجتماع را تنظیم و ساماندهی نماید. 🔹گرچه مذاهب مختلف اسلامی در برخی از احکام شرعی با یکدیگر اختلاف دارند. لکن به طور قطع می‌توان گفت در موضوع معلولین بین همه مذاهب اسلامی اتفاق نظر در آراء و فتاوی وجود دارد. اطلاق و عمومات آیات قرآن کریم که مستند همه مذاهب است بر توجه به معلولین و حقوق آن‌ها دلالت دارد. 🔹امروزه موضوع توجه به نیاز‌های معلولین نه تنها در جوامع پیشرفته، امری مفروض و بدیهی است، بلکه در میان آن‌ها رقابت بر سر ارائه خدمات به معلولین می‌باشد، به گونه‌ای که جوامعی که از مدنیت بیشتری برخوردار هستند، در تأمین نیاز‌های معلولین پیشتازتر بوده و قویتر عمل می‌نمایند. 🔹اساساً یکی از ملاک‌های مهم و علائم ترقی و تمدن در عصر حاضر نحوه رسیدگی و توجه به معلولین است، فلذا بر فقهای مذاهب و حاکمان جوامع اسلامی لازم و واجب است که به معرفی رویکرد اسلام به حقوق معلولین قیام نمایند و عدالت و حقوق بشر را در قالب توجه معلولین بر جهانیان بشناسانند. 🔹بیان احکام روح بخش اسلام در دفاع از معلولان، توسط فقهای مذاهب و ارائه آن در منظر معلولین موجب تقویت اعتقاد آنان به اسلام و باور‌های دینی خواهد شد. 🔹در فقه و سنت فریقین، اطلاق آیات و روایات این ظرفیت را دارد تا حقوق معلولین را نسبت به حاکمیت و جوامع اسلامی تعریف و تعیین نماید. 🔹پس از اثبات حق معلولین از طریق ادله قرآنی و سنت، در فقه و سنت فریقین، به دلیل تلازم میان حق و تکلیف و به دلالت التزام منطقی، انجام این تکالیف بر دیگران خصوصاً بر حاکم اسلامی نیز ثابت می‌شود. 🌐 vasael.ir/00046i 🆔 @vasael_ir
🔸نشست دوم از سلسله نشست‌های تخصصی فقه پزشکی 🔹با موضوع: مراحل جنین از دیدگاه متون دینی و پزشکی 🔹با جضور: آیت الله قائنی و دکتر سیدرضا طباطبایی 🔹زمان: چهارشنبه 2 بهمن 98 ـ پس از نماز عشاء 🔹محل برگزاری: قم، مرکز فقهی ائمه اطهار علیه السلام 🆔 @vasael_ir
🔸پس از تغییر جنسیت، تکلیف ارث چه می شود؟ #دانشنامه_فقهی_حقوقی / ۸🔻 🔹زن فعلی (پدر تغییر جنس داده) یک سوم و مرد فعلی (مادر تغییرجنس داده) دو سوم ارث می‌برد. گویا مرد فعلی، پدر است و زن فعلی، مادر. 🔹این احتمال ضعیف بوده و هیچ دلیلی در تایید آن وجود ندارد؛ چون نمی‌توان گفت: مادر پس از تغییر جنسیت، به عنوان پدر شناخته می‌شود. نیز پدر پس از تغییر جنسیت، به عنوان مادر شناخته نمی‌شود. به عبارت دیگر، تفاوت پدر و مادر در مقدار ارث، به لحاظ بسته شدن از زمان انعقاد نطفه است. 🔹پس برای پدر که فرزند از اسپرم او وجود آمده، دو سوم و برای مادری که فرزند از تخمک او به وجود آمده، یک سوم ارث وجود دارد؛ اگرچه امام خمینی معتقد است: احتیاط مستحب آن است که آن دو با یکدیگر مصالحه کنند. 🔹به نظر می‌رسد، مجالی برای مصالحه بین پدر و مادر وجود ندارد؛ چون اگر عنوان پدر و مادر پس از تغییر جنسیت صادق است، مصالح لازم نیست و اگر صادق نیست، مصالحه بین آن دو و سایر وراث‌ها لازم است. 🔹پرسش دیگر این است که اگر اقارب طبقه دوم و سوم تغییر جنسیت دهند، به چه میزان از میت ارث می‌برند؟ آیا جنسیت فعلی آنان ملاک است یا جنسیت قبل از تغییر جنسیت؟ 🔹در پاسخ می‌گوییم: اگر افرادی مانند برادر، خواهر، عمو، عمه، دایی و خاله و دیگر اقارب و خویشاوندان که در طبقه دوم و سوم ارث، قبل از فوت مورث تغییر جنسیت دهند، جنسیت فعلی آنان ملاک تعلق سهم‌الارث آنان می‌باشد. 🌐 vasael.ir/00045O 🆔 @vasael_ir
🔸 #معرفی_کتاب| «والد سوم»؛ کتابی برای افزایش سواد رسانه‌ای خانواده‌ها 🔹«کتاب والد سوم؛ تأثیر ر«والد سوم»؛ کتابی برای افزایش سواد رسانه‌ای خانواده‌هاسانه‌ها بر تربیت فرزندان» به قلم سیدعلیرضا تراشیون نگاشته شده و به همت نشر معارف منتشر شده است. 🔹این کتاب در سه فصل با عناوین انواع سواد، آسیب‌های استفاده از رسانه و راهکار‌های استفاده از رسانه تدوین شده است. 🔹نگارنده در فصل اول به موضوعاتی همچون سواد ارتباطی، سواد عاطفی، سواد رایانه‌ای، سواد آموزش‌وپرورش؛ سواد مالی و کارکرد سواد رسانه‌ای، علل استفاده فرزندان از رسانه‌ها پرداخته است. 🔹همچنین در فصل دوم این کتاب به آسیب‌های جسمی استفاده از رسانه، آسیب‌های رفتاری استفاده از رایانه و سایر آسیب‌های استفاده رسانه اشاره شده است. 🔹فصل سوم این اثر به بیان راهکارها پرداخته است، استفاده نادرست از رسانه‌های جمعی یا به اصطلاح نداشتن سواد رسانه‌ای است، لذا مدیریت رسانه و آشنایی با راه‌کارهای مدیریت این فضا، باعث می‌شود که مخاطبان از جانب محتوای رسانه‌ها آسیبی ندیده و تنها به استفاده درست و مطلوب از آن روی آوردند و در ادامه چند راهکار اشاره شده است. 🔹قانون‌مندی استفاده از رسانه، گزینش‌گرایی در استفاده از رسانه، سودمندگرایی در استفاده از رسانه، هدفمندگرایی در استفاده از رسانه، مقاومت در برابر برنامه‌های نامناسب، برنامه‌ریزی نسبت به اوقات فراغت فرزندان و.... برخی راهکارهای این فصل است. 🌐 vasael.ir/00046s 🆔 @vasael_ir
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 | سومین نشست جایگاه فقه حکومتی در تحقق گام دوم انقلاب اسلامی ـ تهران 🆔 @vasael_ir
🔸اسلام زدایی از قانون اساسی #پرونده_ویژه/ #منادیان_سکولاریسم ۲🔻 🔹فقه اسلامی به عنوان برنامه جامع زندگی بشری برای اولین بار از طریق قانون اساسی جمهوری اسلامی توانسته است ترسیمی درست از جایگاه خود در عرصه عمل را ارائه دهد. 🔹همین پیوند عمیق قانون اساسی و فقه اسلامی و وجود ریشه های عمیق اسلامی در این قانون برای سکولارها غیر قابل قبول بوده است و به شدت بر آن تاخته اند چراکه در منظومه فکری دنیا محور آن وجود مولفه های دینی امری غیر قابل درک است. 🔹در یکی از موارد نشستی علمی در خانه اندیشمندان علوم انسانی با حضور اساتید سرشناس دانشگاه تهران، شهید بهشتی و علامه طباطبایی در این زمینه برگزار شد. 🔹در این نشست که گزارش آن در ادامه در اختیار شما خوانندگان قرار خواهد گرفت هجمه گسترده ای علیه نقش فقه در قانون اساسی صورت گرفت و تلاش شد پروژه اسلام زدایی از قانون اساسی در قالبی علمی در جامعه علمی کشور بیش از پیش منتشر شود. 🔹پایگاه تخصصی فقه حکومتی وسائل در راستای پاسخگویی به این شبهات و نشان دادن اهمیت و ظرفیت های ابتناء قانون اساسی بر فقه شیعی پرونده ویژه ای را طراحی کرده است که تقدیم شما مخاطبان فرهیخته و دانش دوست می کند. مطالب این پرونده را در لینک زیر دنبال کنید: 🌐 vasael.ir/000474 🆔 @vasael_ir
🔸 | پیام شهادت سردار سلیمانی برای هم‌رزمان و مسئولان 📝 حجت الاسلام 🔻 🌐 vasael.ir/000469 🆔 @vasael_ir
🔸 | پیام شهادت سردار سلیمانی برای هم‌رزمان و مسئولان 🔹سردار سلیمانی در ایام حیات با تمام مجاهدین و با تمام کسانی که گمنام بودند امر خدای متعال را اطاعت کردند و بعد هم با شهادت خود آنچه طاغوت زمانه سعی داشت رقم بزند و میان برادران مسلمان نفاق بیندازد، نقشه دشمن را ناکام گذاشت و این تحکم و حکم قرآنی را اجرایی کرد. 🔹سردار سلیمانی در ایام حیاتش برای ایران و عراق و کشورهای منطقه، امنیت و ایستادگی در برابر طاغوت را به ارمغان داشت و بعد از شهادت نیز با خون شریف خود تجلی و عزت خاصی به جهان اسلام داد و خون شریفش با خون سردار معظم ابو مهدی ممزوج شد و این اتحاد را رقم زد. 🔹از زاویه دیگر نکته‌ای که در کشور محقق شد و خدای متعال این زیبایی را این گونه رقم زد که خون جوانی مانند مرحوم حججی با خون سرداری از سرداران جنگ تحمیلی قرین شد و قرین شدن این خون‌ها که هر دو در یک جبهه اما از دو نسل بودند، نوعی زیبایی داشت، علی‌رغم این نکته که برخی تلاش می‌کردند منقطع شدن انقلاب و اختلاف نسل را به جامعه القا کنند. 🔹نکته دیگر، اولا آنچه که اتفاق افتاد این است که خداوند متعال سفره عشق‌بازی و جهاد را در هر زمان پهن و متناسب با زمان پهن می‌کند؛ لذا این امید برای تمام آنهایی که در این وادی قرار می‌گیرند، این امید دوباره روشن شد. 🔹این تجلی دوباره پیدا شد و برای آنهایی که اصحاب انقلاب بودند و برخی به روزمرگی مبتلا بودند و برخی مثل این که خود را از سفره جنگ و جهاد منقطع می‌دانستند این پیام را داشت که یکی از آنها که با بقیه همرزم بود، بلکه زیر مجموعه خیلی از این آقایان بود، اینگونه جلوه پیدا کرد و خدا او را عزیز داشت که نشان دهد شما هم می‌توانستید و می‌توانید. 🔹لذا شهادت سردار، محرکیت و انبعاث را برای اصحاب انقلاب به همراه داشت برای آنهایی که فاصله گرفتند و نشان داد، خدا هنوز بین همان اصحاب اولیائی دارد که مخفی نگه داشته و هنوز هم هستند و راه باز است، اینها هم مانند این سردار معظم هستند و خدا آنها را به میزان نیاز جامعه و امت اسلام در معرض دید بقیه نگه می‌دارد. 📝 حجت الاسلام 🌐 vasael.ir/000469 🆔 @vasael_ir
به همت دبیرخانه هم اندیشی فقه حکومتی🔻 🔸دومین نشست «ایده گفتارهای فقه حکومتی» برگزار می‌شود 🔹ارائه: حجت الاسلام والمسلمین رضا اسلامی 🔹موضوع: اصول فقه حکومتی 🔹زمان: پنج شنبه 3 بهمن ماه 98 ـ ساعت 10 تا 12 🔹محل برگزاری: قم، بلوار غدیر، کوچه 10، ساختمان مفید، طبقه 4 🔹پژوهشگران و علاقه مندان این عرصه می توانند برای کسب اطلاعات بیشتر با دبیرخانه هم اندیشی فقه حکومتی (09100931081) تماس حاصل کنند. 🆔 @vasael_ir
🔸دوفصلنامه نظام ولائی راه‌اندازی شد 🔹این نشریه به همت موسسه اندیشه تمدنی اسلام و با سردبیری حجت الاسلام دکتر ذبیح الله نعیمیان با اخذ مجوز از وزارت ارشاد راه اندازی گردید. 🔹هدف از انتشار این نشریه تولید و ترویج اندیشه و علم در حوزه فقه سیاسی، نظام سیاسی و حکومت اسلامی (ولایت فقیه) است. مقالات اولین شماره این دوفصلنامه از قرار ذیل است🔻 1️⃣ ولايت فقيه به مثابه تئوري براي عمل اجتماعي ـ سياسي / احمد رهدار 2️⃣مناسبات فقه حکومتی و مردم‏سالاری دینی / عباسعلی مشکانی سبزواری 3️⃣مدیریت امام خامنه‏ای‏حفظه‏الله (محور اول: وظائف مبنائی مدیر) / سید صمصام‏الدین قوامی 4️⃣بنياد «مديريت تمدّني دانش» در افق «توسعة عقلانيت ديني» / ذبيح‌الله نعيميان 5️⃣فقه نظام؛ نرم‏افزار گذار از تمدن غربی به تمدن نوین اسلامی / مهدی عبداللهی 6️⃣درآمدی بر فقه سرپرستی از دیدگاه آیت‏الله میرباقری / سنا خلف حیاوی 7️⃣كرامت انساني مبناي انسان شناختي الگوي اسلامي ايراني پيشرفت / محسن اصغری 🆔 @vasael_ir
🔸دیکتاتوری بانک مرکزی در طرح جدید بانکداری نسبتی با فقه حکومتی ندارد حجت الاسلام دکتر در گفتگو با / 1🔻 🌐 vasael.ir/00046l 🆔 @vasael_ir
🔸دیکتاتوری بانک مرکزی در طرح جدید بانکداری نسبتی با فقه حکومتی ندارد حجت الاسلام دکتر در گفتگو با / 1: 🔹دریافت جریمه تاخیر از باب تعزیر مالی باید در فقه حکومتی به درستی مورد بررسی قرار گیرد، زیرا مسائل در فقه حکومتی با یک نگاه کلان بررسی می شوند و تمام مصالح و مفاسد در آنها دیده می شود. اگر جریمه با نگاه اقتصادی بررسی شود، چه وجه التزام باشد و چه تعزیر حکومتی، هیچ فرقی در ماهیت آن نخواهد بود. 🔹حساب ویژه جرائم که تعزیرات مالی قرار به آن واریز شود، در خود بانک عامل قرار دارد و بانک ها قادر بر استفاده کامل از عوائد وجوهی که در اختیار دارند می باشند بدون اجازه از صاحبان آن حساب ها که خلاف قانون است. علاوه بر اینکه شبهه خارج شدن از تعزیر مالی را نیز به وجود می آورد، زیرا پول قرار است در اختیار بانک عامل قرار گیرد و عواید آن نیز نصیب همان بانک شود؛ و این به معنی بناء بر خارج نشدن پول از بانک است. 🔹آیت الله اراکی می فرمودند بحث نظام بانکی، بحث از گردش پول و ثروت در جامعه است؛ بحث شخصی نیست که بخواهیم با فقه عقود و قراردادها مشکلات را حل کنیم، بلکه باید ساختار آن را درست کنیم. 🔹شهید صدر در کتاب البنک اللاربوی و یا الاسلام یقود الحیاة می فرماید بانکداری بدون ربایی که من طراحی کردم برای این بود که فعلا مشکل مسلمان ها از باب ضرورت حل شود نه به عنوان اینکه من بخواهم یک سیستم پولی اسلامی را پیشنهاد دهم 🔹متاسفانه در این طرح یک رویکرد جزئی نگری در حل مسائل و مشکلات فقهی و اقتصادی وجود دارد. یعنی به جای اینکه سیستماتیک و نظام مند به فقه و دین مبین اسلام نگاه کنیم و بخواهیم یک منظومه و ساختاری از آن استنباط کنیم، به صورت جزئی به فقه و قضایای شرعی نگاه کنیم 🔹مراجع معظم تقلید فرمودند اگر از ما بپرسند تعزیر مالی بابت جریمه تاخیر و به نفع بانک ها چه حکمی دارد، پاسخ خواهیم داد که چنین تعزیری مشروع نیست، چنانکه آیت الله مکارم شیرازی در جواب استفتاء کمیته راهبری اقتصادی مقاومتی فرمودند این راه جایز نیست. 🔹اعضای شورای فقهی یک ترکیب یازده نفری است که یکی از آن ها عضو ناظر مجلس است و باقی افراد حق رای دارند. یعنی پنج فقیه در مقابل پنج غیر فقیه قرار دارند که قرار است برای نظارت فقهی تصمیم گیری کنند! لااقل پنج فقیه را در برابر چهار غیرفقیه قرار می دادید که فقهاء این شورای فقهی غلبه داشته باشند. گویا تیم فوتبال سالنی است و آن عضو ناظر مجلس را هم داور مسابقه قرار داده اند! 🔹در طرح جدید بانکداری تمام اجزاء اصلی ساختار بانک مرکزی به تشخیص رئیس کل بانک مرکزی منصوب می شوند و هیچ کس هم حق عزل رئیس کل را ندارد و یه هیچ نهادی هم پاسخگو نخواهد بود، یعنی یک قدرت چهارم در این کشور ایجاد می‌شود، قوای مقننه، مجریه، قضائیه و پولی به عنوان بانک مرکزی. 🔹ما با خیلی از حقوق دان ها نشستیم و این قانون را بررسی کردیم، خیلی از آن ها ابراز تحیر می کردند و می گفتند مگر می شود که مجلس یک همچین قانونی را بدهد که ایرادات فاحشی در تعداد اعضاء، سیاست گذاری ها و چنین تناقضات آشکاری داشته باشد؟ 🌐 vasael.ir/00046l 🆔 @vasael_ir
#گزارش_اختصاصی_وسائل 🔸چالش‌های موجود در ترویج سبک زندگی اسلامی در مقایسه با سبک زندگی غربی گزارش نشست «راه‌های ترویج سبک زندگی اسلامی»🔻 🌐 vasael.ir/00047H 🆔 @vasael_ir
🔸چالش‌های موجود در ترویج سبک زندگی اسلامی در مقایسه با سبک زندگی غربی گزارش نشست «راه‌های ترویج سبک زندگی اسلامی»🔻 حجت الاسلام : 🔹سبک زندگی جریانی به معنای حرکت و زنده بودن و پویائی است و فقط یک جاده نیست؛ این جریان بر اساس جهان بینی حاکم بر جامعه شکل گرفته و دارای اصول و مبانی است. 🔹سبک زندگی فعلی و امروزی از نوع جهان بینی فرد خارج شده است و در واقع جریان سبک زندگی امروزی بطن و متن زندگی افراد را شکل می‌دهد بدین معنا که ظاهر و باطن زندگی را می‌سازد و همان طور که اعتقادات سبک زندگی را می‌سازد. 🔹همچنین ممکن است سبک زندگی اعتقادت جامعه را تحت الشعاع قرار دهد و با جابه جائی افراد پایه‌های اعتقادی آنان در سبک زندگی تغییر می‌کند. حجت الاسلام : 🔹در شرایط فعلی کمتر به پژوهش‌های الگوی پوشش پرداخته شده است و کمتر نهاد‌های دینی و فضای علوم انسانی به سمت ارائه پژوهش‌های الگو و مدل سوق داده می‌شوند. 🔹در سبک زندگی غربی همه چیز در حال تبدیل شدن به کالا است و فرهنگ و دین و آموزش و پرورش و همه اجزای فرهنگ در حال کالائی شدن است، اما سبک زندگی اسلامی مورد غفلت واقع شده است چراکه بسیاری از اجزای فرهنگ تبدیل به کالا نشده است. 🔹از آنجا که جامعه امروز همه چیز را در کالا می‌بیند و در رقابت با کالا است سبک زندگی اسلامی از این رقابت و عرضه فرهنگ به صورت کالا عقب می‌ماند. دکتر : 🔹در حال حاضر غرب ساختار‌های اجتماعی ما را شکل می‌دهد و با طی این مسیر رفتار جوانان شکل می‌گیرد و اکثر افراد به لحاظ فرهنگی لیبرالی هستند که شامل اسلام گرا‌ها و غیر اسلام گرا‌ها می‌شود. 🔹یکی از مبانی لیبرالی خردگرائی است و برای لیبرالیست‌ها خردگرائی به معنای عقلانیت ابزاری است بدان معنا که کنش و رفتاری انجام شود که سود و منفعت آن بیشتر از هزینه باشد. 🔹در اینجا منظور از سود و هزینه فقط مادی است چراکه همه انگیزه‌ها و عقلانیت یک لیبرال این است که در گرو مادیات باشد. 🌐 vasael.ir/00047H 🆔 @vasael_ir
🔸 #معرفی_کتاب | ۱۰۱ سوال و جواب پیرامون حقوق مالکیت فکری از نگاه فقهی 🌐 vasael.ir/00047E 🆔 @vasael_ir
🔸 | ۱۰۱ سوال و جواب پیرامون حقوق مالکیت فکری از نگاه فقهی 🔹کتاب «یکصد و یک سوال و جواب پیرامون حقوق مالکیت فکری از نگاه فقهی» ترجمه‌ای است از کتابی به نام «مأه سؤال و سؤال حول الکتابه و الکتاب و المکتبات و جوابها» به قلم مرجع عالیقدر آیت الله شیخ محمد اسحاق فیاض (دام ظله). متن عربی کتاب بار‌ها به چاپ رسیده، اما ترجمه فارسی آن برای اولین بار نشر می‌شود. 🔹چنان که از نام کتاب پیدا است، محور اصلی آن، پاسخ فقهی و حقوقی به ۱۰۱ پرسش است درباره: «کتاب» و «نویسندگی» و مسائل مربوط به آن، از تألیف و نوشتن گرفته تا چاپ، نشر، توزیع، فروش، تجدید چاپ، عکس برداری، استنساخ، نقد، نقل، ترجمه، تلخیص، شبکه‌های ماهواره ای، سایت‌های اینترنتی، برنامه‌ها و نرم افزار‌های کامپیوتری و غیره. 🔹در کنار محور اصلی، مسائلی از قبیل: رسالت و مسئولیت علما، روشنفکران، فرهنگیان و اندیشمندان مسلمان در شرایط حاضر، وضعیت کنونی جهان اسلام، اسلام ستیزی و اسلام هراسی در غرب، اندیشه اعتدال در اسلام، جریان‌های تروریستی و افراط گرا، نقد عالمانه و واقع بینانه اندیشه ها، نظریات خرافی و بی بنیاد در میان مسلمانان و پاره‌ای از مسایل اعتقادی و تاریخی و مانند آن نیز در جریان پاسخ به سوالات یا استفتا‌ها مطرح شده است. 🔹چنان که می‌دانید این نوع مسائل و مباحث امروزه به نام «حقوق مالکیت فکری» یا «حقوق معنوی» و «کپی رایت» یاد می‌شود و واقعاً از مسائل مستحدثه و نوپیدا است که در رشته حقوق در دانشگاه‌ها تدریس می‌شود و در اکثر کشور‌ها درباره آن قوانینی نیز به تصویب رسیده است. 🔹حضرت آیت الله فیاض به این موضوع از نگاه فقهی و شیوه اجتهادی مخصوص به خود نگریسته و با توجه به مبانی اصولی و از آن جمله عدم ثبوت موضوع این مسأله در زمان شارع و عدم ارتکاز فطری آن در اذهان؛ امضای شارع از طریق عدم صدور منع و ردع را غیر قابل اثبات می‌دانند. 🌐 vasael.ir/00047E 🆔 @vasael_ir
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 | تفاوت‌های فقه فردی و اجتماعی در یک نگاه 🔸حجت الاسلام والمسلمین / 1 🆔 @vasael_ir
🔸 | درآمدی بر «شأن شارع در تخاطب» 📝 یحیی عبدالهی🔻 🌐 vasael.ir/00047B 🆔 @vasael_ir
🔸 | درآمدی بر «شأن شارع در تخاطب» 🔹«شأن شارع» در حقیقت الگو، تصویر و تمثلی است از نسبت میان «مکلف» و «خداوند متعال» (شارع حکیم) که مناسبات میان این‌دو را تعیین می کند. 🔹این الگو که تصویری چند ضلعی و چند وجهی است دارای سه مولفه اصلی است: «شارع» در یک طرف، «مکلف» در مقابل و «خطاب» و «حکم» که نسبت میان شارع و مکلف را مشخص می کند. 🔹مجموع این عناصر را می توان «تخاطب» نام نهاد که شامل «خطاب کننده»، «مخاطب» و «خطاب» است. در این میان عنصر «شارع» مولفه اصلی در تخاطب به حساب می آید و ترسیم خصوصیات شارع با عنوان «شأن شارع» از اهمیت مضاعفی برخوردار است که بر کیفیت تحلیل دیگر عناصر نیز تأثیرگذار است. 🔹اینکه شارع کیست؟ و چه خصوصیاتی دارد؟ و در تخاطب با مکلفین، چه شأنی دارد؟ در پاسخ به سوالاتی همچون: «مخاطب» شارع کیست؟ و اینکه «خطاب» چه خصوصیاتی دارد؟ موثر است. 🔹شناخت «شأن شارع» و کیفیت تخاطب او با مکلفین، در حقیقت الگو و مدلی است که بر همه مناسبات شناخت شریعت از طریق فقه و همچنین دستیابی به روش های تفقه در علم اصول، حاکم می گردد. 🔹از این رو ضروری است پیش از ورود به دیگر مبانی تفقه همچون حکم شناسی و روش شناسی، برای دستیابی به تصویر صحیحی از «شأن شارع در تخاطب» تلاش نماییم. 🔹«شأن شارع» در حقیقت الگویی است که از شارع حکیم به دست می آوریم، لذا ریشه های این بحث به «خداشناسی» و «دین شناسی» بازمی گردد. 🔹از این رو بحث «شأن شارع» را می توان حلقه واسط میان مبانی «کلامی» و «دین شناسی» با مبانی «فلسفه فقهی» و «فلسفه اصولی» به حساب آورد، البته تکمیل دیگر اضلاع بحث، نیازمند پرداختن به مباحث «انسان شناسی»، «جامعه شناسی» و «فلسفه تاریخ» نیز می باشد. 🔹در میراث فقهی و اصولی حوزه بحث مستقلی ناظر به «شأن شارع» وجود نداشته است، اما آنچه مشهود است اینکه فقها و اصولیون، بیش از همه نسبت مکلفین را با شارع در فضای «عبد و مولای عرفی» ترسیم کرده و مناسبات حقوقی خود را در این بستر دنبال می کردند. 🔹این امر در برخی مواضع آشکار و روشن است و حتی در بسیاری از مواقع به آن تصریح کرده اند و در برخی مواضع نیز مخفی و مطویّ است که با تحلیل های مبنایی قابل اثبات است. 📝 یحیی عبدالهی 🌐 vasael.ir/00047B 🆔 @vasael_ir
🔸حضرت زهرا سلام الله علیها: 🔹من اصعد الی الله خالص عبادته اهبط الله عزوجل الیه افضل مصلحته. 🔹کسی که عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد. 📚بحار الانوار ، ج ۷۰، ص ۲۴۹ 🆔 @vasael_ir
🔸نشست رسانه‌ها و پیشبرد گام دوم انقلاب اسلامی 🔹با حضور: شهاب اسفندیاری رئیس دانشگاه صدا و سیما، پیام تیرانداز مدیرعامل خبرگزاری فارس و علی صمدزاده کارشناس مسائل راهبردی 🔹زمان: دوشنبه ۷ بهمن‌ماه از ساعت ۱۰ تا ۱۲ 🔹محل برگزاری: ساختمان مرکزی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در قم و تهران 🆔 @vasael_ir
#گزارش_اختصاصی_وسائل 🔸کم‌توجهی به فقه حکومتی؛ عامل عقب ماندگی در تمدن سازی گزارشی از نشست«تعادل و قدرت مالی»🔻 حجت الاسلام والمسلمین #قطبی: 🔹 اگر برخی از قوانین و مدل های اقتصادی از ابتدا مورد بررسی دقیق فقهی قرار بگیرند و اثرات فرهنگی آنها در جامعه پیش بینی شود، آن وقت بعد از طی چندین سال از اجرای آن سیاست ها تازه با عیوب و ناکارآمدی آنها مواجه نخواهیم شد. 🔹علما می بایست همزمان با پیروزی انقلاب اسلامی نیمی از کار خود را متوجه فقه حکومتی می کردند و به صورت جدی بر روی فقه اقتصادی متمرکز می شدند. 🔹 باید قبل از اینکه لایحه نظام بانکداری اسلامی به مجلس برود، علمای اسلام درباره آن اظهار نظر و نقد کنند و اینگونه نباشد که علما و حوزه های علمیه بعد از تصویب و اجرا به دنبال نواقص و نقض احکام اسلامی در اجرای آن قانون باشند و قبل از تصویب آن هیچ نظری نداشته باشند و حتی از خواندن پیش نویس قانون هم امتناع کنند. 🔹تأثیر منفی عدم توجه به فقه قوانین و طرح های اقتصادی حکومت از سوی روحانیون و علما بر تمدن سازی بسیار جدی است؛ اگر چهل سال پیش وارد این مباحث می شدیم، امروز با این عقب ماندگی و ضعف روبرو نبودیم. 🌐 vasael.ir/00047Q 🆔 @vasael_ir
#گزارش_اختصاصی_وسائل 🔸قابلیت‌های مسکوت مانده تمدن اسلامی گزارش نشست «مطالعات نظری تمدن نوین اسلامی»🔻 🌐 vasael.ir/00047P 🆔 @vasael_ir
🔸قابلیت‌های مسکوت مانده تمدن اسلامی گزارش نشست «مطالعات نظری تمدن نوین اسلامی»🔻 : 🔹تمدن با سه نظریه دیگر رقیب است و مقابله می‌کند که یکی با بحث جنگ تمدن‌ها است که به هر حال با برتری تمدن غرب تمام می‌شود و دیگری با بحث پایان تاریخ که لیبرال حرف آخر است؛ دیگری نظریات پست مدرن و نقش مدرنیته است. 🔹نظریه تمدن نوین اسلامی در مقایسه با این سه نظر دارای جایگاهی است که پایان تاریخ بدون نگاه غربی به مهدویت می‌رسد. 🔹در قبال نظریه نظم نوین به یک درجه قبل از ما می‌توان به نظریه تمدنی جمهوری اسلامی اشاره کرد و نظریه تمدن نوین اسلامی یک آمادگی برای شیعه است و از وضع فعلی بهتر است. حجت‌الاسلام : 🔹تمدن یک مفهوم وسیع پیچیده است اگر زود در قالب‌های علمی تعریف شود از ابعاد گسترده و پیچیده و فهم آنها در آینده باز خواهیم ماند چراکه درباره برخی مفاهیم مانند جامعه هنوز جامعه شناسان به یک مفهوم واحد نرسیده اند. : 🔹برخی سعی دارند انقلاب اسلامی را به عنوان یک انقلاب تمدن ساز و به عنوان یک انقلاب ایرانی یا شیعی معرفی کنند و از این طریق بعد فرا بین المللی آن را محدود کنند؛ با تعریف شما چطور می‌توان با مخالفان صحبت کرد. حجت‌الاسلام : 🔹تعریف از تمدن در این ارائه تقلیل گرایانه و در حد ایران بود و به همین دلیل از اساس می‌تواند یک نگاه غیرتمدنی تلقی شود؛ این نگاه آفاتی دارد و دست و پا را می‌بندد و باید در سطح امت اسلامی دنبال آن بود. دکتر : 🔹قابلیت‌های دیگر تمدن مثل اقتصاد، بازار‌های مشترک نیاز است تا برجسته شود؛ ما قابلیت‌های مسکوت مانده در تمدن داریم مثل اقتصاد بین کشور‌های اسلامی و بازار مشترک و فناوری بین کشور‌های اسلامی که این قابلیت‌ها باید به اندازه فرهنگ برجسته شود که قطب مقتدر و منسجمی است. حجت‌الاسلام : 🔹تأثیر تحولات زمانی و زمینه‌ای در شکل گیری معنای جدید تمدنی بحث مهمی است؛ در ادبیات ابن خلدون بحث مقاومت جای طرح در تمدن ندارد و یا رسانه که در گذشته جزو مباحث تمدنی نبوده است، ولی در شرایط فعلی در این زمینه جای کار وجود دارد. 🌐 vasael.ir/00047P 🆔 @vasael_ir