eitaa logo
پایگاه فقه حکومتی وسائل
2.1هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
186 ویدیو
26 فایل
پایگاه تخصصی فقه حکومتی "وسائل" 🔵دسترسی به تازه ترین مباحث فقه حکومتی Vasael.ir ◀️دروس خارج فقه حکومتی؛ ◀️نشست های علمی؛ ◀️مصاحبه با فضلا و اندیشمندان حوزوی؛ ◀️یادداشت و مقاله.
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸دیکتاتوری بانک مرکزی در طرح جدید بانکداری نسبتی با فقه حکومتی ندارد حجت الاسلام دکتر در گفتگو با / 1: 🔹دریافت جریمه تاخیر از باب تعزیر مالی باید در فقه حکومتی به درستی مورد بررسی قرار گیرد، زیرا مسائل در فقه حکومتی با یک نگاه کلان بررسی می شوند و تمام مصالح و مفاسد در آنها دیده می شود. اگر جریمه با نگاه اقتصادی بررسی شود، چه وجه التزام باشد و چه تعزیر حکومتی، هیچ فرقی در ماهیت آن نخواهد بود. 🔹حساب ویژه جرائم که تعزیرات مالی قرار به آن واریز شود، در خود بانک عامل قرار دارد و بانک ها قادر بر استفاده کامل از عوائد وجوهی که در اختیار دارند می باشند بدون اجازه از صاحبان آن حساب ها که خلاف قانون است. علاوه بر اینکه شبهه خارج شدن از تعزیر مالی را نیز به وجود می آورد، زیرا پول قرار است در اختیار بانک عامل قرار گیرد و عواید آن نیز نصیب همان بانک شود؛ و این به معنی بناء بر خارج نشدن پول از بانک است. 🔹آیت الله اراکی می فرمودند بحث نظام بانکی، بحث از گردش پول و ثروت در جامعه است؛ بحث شخصی نیست که بخواهیم با فقه عقود و قراردادها مشکلات را حل کنیم، بلکه باید ساختار آن را درست کنیم. 🔹شهید صدر در کتاب البنک اللاربوی و یا الاسلام یقود الحیاة می فرماید بانکداری بدون ربایی که من طراحی کردم برای این بود که فعلا مشکل مسلمان ها از باب ضرورت حل شود نه به عنوان اینکه من بخواهم یک سیستم پولی اسلامی را پیشنهاد دهم 🔹متاسفانه در این طرح یک رویکرد جزئی نگری در حل مسائل و مشکلات فقهی و اقتصادی وجود دارد. یعنی به جای اینکه سیستماتیک و نظام مند به فقه و دین مبین اسلام نگاه کنیم و بخواهیم یک منظومه و ساختاری از آن استنباط کنیم، به صورت جزئی به فقه و قضایای شرعی نگاه کنیم 🔹مراجع معظم تقلید فرمودند اگر از ما بپرسند تعزیر مالی بابت جریمه تاخیر و به نفع بانک ها چه حکمی دارد، پاسخ خواهیم داد که چنین تعزیری مشروع نیست، چنانکه آیت الله مکارم شیرازی در جواب استفتاء کمیته راهبری اقتصادی مقاومتی فرمودند این راه جایز نیست. 🔹اعضای شورای فقهی یک ترکیب یازده نفری است که یکی از آن ها عضو ناظر مجلس است و باقی افراد حق رای دارند. یعنی پنج فقیه در مقابل پنج غیر فقیه قرار دارند که قرار است برای نظارت فقهی تصمیم گیری کنند! لااقل پنج فقیه را در برابر چهار غیرفقیه قرار می دادید که فقهاء این شورای فقهی غلبه داشته باشند. گویا تیم فوتبال سالنی است و آن عضو ناظر مجلس را هم داور مسابقه قرار داده اند! 🔹در طرح جدید بانکداری تمام اجزاء اصلی ساختار بانک مرکزی به تشخیص رئیس کل بانک مرکزی منصوب می شوند و هیچ کس هم حق عزل رئیس کل را ندارد و یه هیچ نهادی هم پاسخگو نخواهد بود، یعنی یک قدرت چهارم در این کشور ایجاد می‌شود، قوای مقننه، مجریه، قضائیه و پولی به عنوان بانک مرکزی. 🔹ما با خیلی از حقوق دان ها نشستیم و این قانون را بررسی کردیم، خیلی از آن ها ابراز تحیر می کردند و می گفتند مگر می شود که مجلس یک همچین قانونی را بدهد که ایرادات فاحشی در تعداد اعضاء، سیاست گذاری ها و چنین تناقضات آشکاری داشته باشد؟ 🌐 vasael.ir/00046l 🆔 @vasael_ir
#گزارش_اختصاصی_وسائل 🔸چالش‌های موجود در ترویج سبک زندگی اسلامی در مقایسه با سبک زندگی غربی گزارش نشست «راه‌های ترویج سبک زندگی اسلامی»🔻 🌐 vasael.ir/00047H 🆔 @vasael_ir
🔸چالش‌های موجود در ترویج سبک زندگی اسلامی در مقایسه با سبک زندگی غربی گزارش نشست «راه‌های ترویج سبک زندگی اسلامی»🔻 حجت الاسلام : 🔹سبک زندگی جریانی به معنای حرکت و زنده بودن و پویائی است و فقط یک جاده نیست؛ این جریان بر اساس جهان بینی حاکم بر جامعه شکل گرفته و دارای اصول و مبانی است. 🔹سبک زندگی فعلی و امروزی از نوع جهان بینی فرد خارج شده است و در واقع جریان سبک زندگی امروزی بطن و متن زندگی افراد را شکل می‌دهد بدین معنا که ظاهر و باطن زندگی را می‌سازد و همان طور که اعتقادات سبک زندگی را می‌سازد. 🔹همچنین ممکن است سبک زندگی اعتقادت جامعه را تحت الشعاع قرار دهد و با جابه جائی افراد پایه‌های اعتقادی آنان در سبک زندگی تغییر می‌کند. حجت الاسلام : 🔹در شرایط فعلی کمتر به پژوهش‌های الگوی پوشش پرداخته شده است و کمتر نهاد‌های دینی و فضای علوم انسانی به سمت ارائه پژوهش‌های الگو و مدل سوق داده می‌شوند. 🔹در سبک زندگی غربی همه چیز در حال تبدیل شدن به کالا است و فرهنگ و دین و آموزش و پرورش و همه اجزای فرهنگ در حال کالائی شدن است، اما سبک زندگی اسلامی مورد غفلت واقع شده است چراکه بسیاری از اجزای فرهنگ تبدیل به کالا نشده است. 🔹از آنجا که جامعه امروز همه چیز را در کالا می‌بیند و در رقابت با کالا است سبک زندگی اسلامی از این رقابت و عرضه فرهنگ به صورت کالا عقب می‌ماند. دکتر : 🔹در حال حاضر غرب ساختار‌های اجتماعی ما را شکل می‌دهد و با طی این مسیر رفتار جوانان شکل می‌گیرد و اکثر افراد به لحاظ فرهنگی لیبرالی هستند که شامل اسلام گرا‌ها و غیر اسلام گرا‌ها می‌شود. 🔹یکی از مبانی لیبرالی خردگرائی است و برای لیبرالیست‌ها خردگرائی به معنای عقلانیت ابزاری است بدان معنا که کنش و رفتاری انجام شود که سود و منفعت آن بیشتر از هزینه باشد. 🔹در اینجا منظور از سود و هزینه فقط مادی است چراکه همه انگیزه‌ها و عقلانیت یک لیبرال این است که در گرو مادیات باشد. 🌐 vasael.ir/00047H 🆔 @vasael_ir
🔸 #معرفی_کتاب | ۱۰۱ سوال و جواب پیرامون حقوق مالکیت فکری از نگاه فقهی 🌐 vasael.ir/00047E 🆔 @vasael_ir
🔸 | ۱۰۱ سوال و جواب پیرامون حقوق مالکیت فکری از نگاه فقهی 🔹کتاب «یکصد و یک سوال و جواب پیرامون حقوق مالکیت فکری از نگاه فقهی» ترجمه‌ای است از کتابی به نام «مأه سؤال و سؤال حول الکتابه و الکتاب و المکتبات و جوابها» به قلم مرجع عالیقدر آیت الله شیخ محمد اسحاق فیاض (دام ظله). متن عربی کتاب بار‌ها به چاپ رسیده، اما ترجمه فارسی آن برای اولین بار نشر می‌شود. 🔹چنان که از نام کتاب پیدا است، محور اصلی آن، پاسخ فقهی و حقوقی به ۱۰۱ پرسش است درباره: «کتاب» و «نویسندگی» و مسائل مربوط به آن، از تألیف و نوشتن گرفته تا چاپ، نشر، توزیع، فروش، تجدید چاپ، عکس برداری، استنساخ، نقد، نقل، ترجمه، تلخیص، شبکه‌های ماهواره ای، سایت‌های اینترنتی، برنامه‌ها و نرم افزار‌های کامپیوتری و غیره. 🔹در کنار محور اصلی، مسائلی از قبیل: رسالت و مسئولیت علما، روشنفکران، فرهنگیان و اندیشمندان مسلمان در شرایط حاضر، وضعیت کنونی جهان اسلام، اسلام ستیزی و اسلام هراسی در غرب، اندیشه اعتدال در اسلام، جریان‌های تروریستی و افراط گرا، نقد عالمانه و واقع بینانه اندیشه ها، نظریات خرافی و بی بنیاد در میان مسلمانان و پاره‌ای از مسایل اعتقادی و تاریخی و مانند آن نیز در جریان پاسخ به سوالات یا استفتا‌ها مطرح شده است. 🔹چنان که می‌دانید این نوع مسائل و مباحث امروزه به نام «حقوق مالکیت فکری» یا «حقوق معنوی» و «کپی رایت» یاد می‌شود و واقعاً از مسائل مستحدثه و نوپیدا است که در رشته حقوق در دانشگاه‌ها تدریس می‌شود و در اکثر کشور‌ها درباره آن قوانینی نیز به تصویب رسیده است. 🔹حضرت آیت الله فیاض به این موضوع از نگاه فقهی و شیوه اجتهادی مخصوص به خود نگریسته و با توجه به مبانی اصولی و از آن جمله عدم ثبوت موضوع این مسأله در زمان شارع و عدم ارتکاز فطری آن در اذهان؛ امضای شارع از طریق عدم صدور منع و ردع را غیر قابل اثبات می‌دانند. 🌐 vasael.ir/00047E 🆔 @vasael_ir
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 | تفاوت‌های فقه فردی و اجتماعی در یک نگاه 🔸حجت الاسلام والمسلمین / 1 🆔 @vasael_ir
🔸 | درآمدی بر «شأن شارع در تخاطب» 📝 یحیی عبدالهی🔻 🌐 vasael.ir/00047B 🆔 @vasael_ir
🔸 | درآمدی بر «شأن شارع در تخاطب» 🔹«شأن شارع» در حقیقت الگو، تصویر و تمثلی است از نسبت میان «مکلف» و «خداوند متعال» (شارع حکیم) که مناسبات میان این‌دو را تعیین می کند. 🔹این الگو که تصویری چند ضلعی و چند وجهی است دارای سه مولفه اصلی است: «شارع» در یک طرف، «مکلف» در مقابل و «خطاب» و «حکم» که نسبت میان شارع و مکلف را مشخص می کند. 🔹مجموع این عناصر را می توان «تخاطب» نام نهاد که شامل «خطاب کننده»، «مخاطب» و «خطاب» است. در این میان عنصر «شارع» مولفه اصلی در تخاطب به حساب می آید و ترسیم خصوصیات شارع با عنوان «شأن شارع» از اهمیت مضاعفی برخوردار است که بر کیفیت تحلیل دیگر عناصر نیز تأثیرگذار است. 🔹اینکه شارع کیست؟ و چه خصوصیاتی دارد؟ و در تخاطب با مکلفین، چه شأنی دارد؟ در پاسخ به سوالاتی همچون: «مخاطب» شارع کیست؟ و اینکه «خطاب» چه خصوصیاتی دارد؟ موثر است. 🔹شناخت «شأن شارع» و کیفیت تخاطب او با مکلفین، در حقیقت الگو و مدلی است که بر همه مناسبات شناخت شریعت از طریق فقه و همچنین دستیابی به روش های تفقه در علم اصول، حاکم می گردد. 🔹از این رو ضروری است پیش از ورود به دیگر مبانی تفقه همچون حکم شناسی و روش شناسی، برای دستیابی به تصویر صحیحی از «شأن شارع در تخاطب» تلاش نماییم. 🔹«شأن شارع» در حقیقت الگویی است که از شارع حکیم به دست می آوریم، لذا ریشه های این بحث به «خداشناسی» و «دین شناسی» بازمی گردد. 🔹از این رو بحث «شأن شارع» را می توان حلقه واسط میان مبانی «کلامی» و «دین شناسی» با مبانی «فلسفه فقهی» و «فلسفه اصولی» به حساب آورد، البته تکمیل دیگر اضلاع بحث، نیازمند پرداختن به مباحث «انسان شناسی»، «جامعه شناسی» و «فلسفه تاریخ» نیز می باشد. 🔹در میراث فقهی و اصولی حوزه بحث مستقلی ناظر به «شأن شارع» وجود نداشته است، اما آنچه مشهود است اینکه فقها و اصولیون، بیش از همه نسبت مکلفین را با شارع در فضای «عبد و مولای عرفی» ترسیم کرده و مناسبات حقوقی خود را در این بستر دنبال می کردند. 🔹این امر در برخی مواضع آشکار و روشن است و حتی در بسیاری از مواقع به آن تصریح کرده اند و در برخی مواضع نیز مخفی و مطویّ است که با تحلیل های مبنایی قابل اثبات است. 📝 یحیی عبدالهی 🌐 vasael.ir/00047B 🆔 @vasael_ir
🔸حضرت زهرا سلام الله علیها: 🔹من اصعد الی الله خالص عبادته اهبط الله عزوجل الیه افضل مصلحته. 🔹کسی که عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد. 📚بحار الانوار ، ج ۷۰، ص ۲۴۹ 🆔 @vasael_ir
🔸نشست رسانه‌ها و پیشبرد گام دوم انقلاب اسلامی 🔹با حضور: شهاب اسفندیاری رئیس دانشگاه صدا و سیما، پیام تیرانداز مدیرعامل خبرگزاری فارس و علی صمدزاده کارشناس مسائل راهبردی 🔹زمان: دوشنبه ۷ بهمن‌ماه از ساعت ۱۰ تا ۱۲ 🔹محل برگزاری: ساختمان مرکزی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در قم و تهران 🆔 @vasael_ir
#گزارش_اختصاصی_وسائل 🔸کم‌توجهی به فقه حکومتی؛ عامل عقب ماندگی در تمدن سازی گزارشی از نشست«تعادل و قدرت مالی»🔻 حجت الاسلام والمسلمین #قطبی: 🔹 اگر برخی از قوانین و مدل های اقتصادی از ابتدا مورد بررسی دقیق فقهی قرار بگیرند و اثرات فرهنگی آنها در جامعه پیش بینی شود، آن وقت بعد از طی چندین سال از اجرای آن سیاست ها تازه با عیوب و ناکارآمدی آنها مواجه نخواهیم شد. 🔹علما می بایست همزمان با پیروزی انقلاب اسلامی نیمی از کار خود را متوجه فقه حکومتی می کردند و به صورت جدی بر روی فقه اقتصادی متمرکز می شدند. 🔹 باید قبل از اینکه لایحه نظام بانکداری اسلامی به مجلس برود، علمای اسلام درباره آن اظهار نظر و نقد کنند و اینگونه نباشد که علما و حوزه های علمیه بعد از تصویب و اجرا به دنبال نواقص و نقض احکام اسلامی در اجرای آن قانون باشند و قبل از تصویب آن هیچ نظری نداشته باشند و حتی از خواندن پیش نویس قانون هم امتناع کنند. 🔹تأثیر منفی عدم توجه به فقه قوانین و طرح های اقتصادی حکومت از سوی روحانیون و علما بر تمدن سازی بسیار جدی است؛ اگر چهل سال پیش وارد این مباحث می شدیم، امروز با این عقب ماندگی و ضعف روبرو نبودیم. 🌐 vasael.ir/00047Q 🆔 @vasael_ir
#گزارش_اختصاصی_وسائل 🔸قابلیت‌های مسکوت مانده تمدن اسلامی گزارش نشست «مطالعات نظری تمدن نوین اسلامی»🔻 🌐 vasael.ir/00047P 🆔 @vasael_ir
🔸قابلیت‌های مسکوت مانده تمدن اسلامی گزارش نشست «مطالعات نظری تمدن نوین اسلامی»🔻 : 🔹تمدن با سه نظریه دیگر رقیب است و مقابله می‌کند که یکی با بحث جنگ تمدن‌ها است که به هر حال با برتری تمدن غرب تمام می‌شود و دیگری با بحث پایان تاریخ که لیبرال حرف آخر است؛ دیگری نظریات پست مدرن و نقش مدرنیته است. 🔹نظریه تمدن نوین اسلامی در مقایسه با این سه نظر دارای جایگاهی است که پایان تاریخ بدون نگاه غربی به مهدویت می‌رسد. 🔹در قبال نظریه نظم نوین به یک درجه قبل از ما می‌توان به نظریه تمدنی جمهوری اسلامی اشاره کرد و نظریه تمدن نوین اسلامی یک آمادگی برای شیعه است و از وضع فعلی بهتر است. حجت‌الاسلام : 🔹تمدن یک مفهوم وسیع پیچیده است اگر زود در قالب‌های علمی تعریف شود از ابعاد گسترده و پیچیده و فهم آنها در آینده باز خواهیم ماند چراکه درباره برخی مفاهیم مانند جامعه هنوز جامعه شناسان به یک مفهوم واحد نرسیده اند. : 🔹برخی سعی دارند انقلاب اسلامی را به عنوان یک انقلاب تمدن ساز و به عنوان یک انقلاب ایرانی یا شیعی معرفی کنند و از این طریق بعد فرا بین المللی آن را محدود کنند؛ با تعریف شما چطور می‌توان با مخالفان صحبت کرد. حجت‌الاسلام : 🔹تعریف از تمدن در این ارائه تقلیل گرایانه و در حد ایران بود و به همین دلیل از اساس می‌تواند یک نگاه غیرتمدنی تلقی شود؛ این نگاه آفاتی دارد و دست و پا را می‌بندد و باید در سطح امت اسلامی دنبال آن بود. دکتر : 🔹قابلیت‌های دیگر تمدن مثل اقتصاد، بازار‌های مشترک نیاز است تا برجسته شود؛ ما قابلیت‌های مسکوت مانده در تمدن داریم مثل اقتصاد بین کشور‌های اسلامی و بازار مشترک و فناوری بین کشور‌های اسلامی که این قابلیت‌ها باید به اندازه فرهنگ برجسته شود که قطب مقتدر و منسجمی است. حجت‌الاسلام : 🔹تأثیر تحولات زمانی و زمینه‌ای در شکل گیری معنای جدید تمدنی بحث مهمی است؛ در ادبیات ابن خلدون بحث مقاومت جای طرح در تمدن ندارد و یا رسانه که در گذشته جزو مباحث تمدنی نبوده است، ولی در شرایط فعلی در این زمینه جای کار وجود دارد. 🌐 vasael.ir/00047P 🆔 @vasael_ir
🔸 #معرفی_پایان_نامه| ابعاد، ریشه‌ها و راه‌کارهای مقابله با تروریسم بر اساس دیدگاه آیت الله خامنه‌ای 🔹صلح و امنیت از نخستین دغدغه‌های بشریت از ابتدا تاکنون بوده است، پدیده تروریسم به عنوان تهدید کننده صلح و امنیت از نیازهای حیاتی هر جامعه‌ای بشمار می‌رود. 🔹پژوهش حاضر با استفاده از تحقیق کیفی از نوع مطالعات اسنادی و با استفاده از ابزار فیش برداری درصدد پاسخ به این سئوال اصلی و مهم است: «ابعاد، ریشه‌ها و راهکارهای مقابله با تروریسم براساس دیدگاه آیت‌الله خامنه‌ای چیست؟». 🔹یافته‌های پژوهش حاضر نشان می‌دهد که در زمینه گسترش این پدیده، حمایت‌های سیاسی، مالی و تسلیحاتی دولت‌های ابرقدرت(نظام سلطه) نقش تعیین کننده در شکل گیری و تداوم این پدیده دارد. 🔹این دولت ها علی رغم اینکه خود را مدعی حقوق بشر می‌دانند اما در عمل به تجهیز و حمایت از تروریست‌ها مبادرت می‌ورزند. حضرت آیت الله خامنه‌ای راهکارهایی در مقابله با این پدیده ارائه می‌دهند🔻 🔹1. در سطح ملی تکیه بر حفظ وحدت، تکیه بر افزایش آگاهی مردم و بصیرت افزایی، تقویت تواتمندی نظامی و امنیتی در خنثی کردن اقدامات تروریستی تاکید دارند. 🔹2. در سطح منطقه‌ای بر عنصر وحدت و انسجام اسلامی، گسترش همکاری‌های اسلامی، تقویت نقش و عملکرد سازمان ‌تقریب مذاهب اسلامی و تقویت جبهه مقاومت تاکید دارند. 🔹3. درسطح جهانی به اقناع افکار عمومی در نقش ابرقدرت‌ها در شکل گیری و تداوم گروه‌های ترویستی، روشنگری در مقابل اسلام هراسی و اسلام ستیزی و ضرورت همکاری‌های بین المللی در مقابل تروریسم تاکید دارند. 🌐 vasael.ir/00047U 🆔 @vasael_ir
🔸همایش «بررسی نظریه ولایت فقیه در اندیشه امام خمینی (ره)» 🔹با حضور: آیت الله طباطبایی نژاد و حجج اسلام والمسلمین اختری و رحیمیان 🔹زمان: پنجشنبه ۱۰ بهمن ماه ۹۸ ـ ساعت ۹ تا ۱۲ 🔹محل برگزاری: قم، سالن اجتماعات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 🆔 @vasael_ir
🔸تغییر جنسیت و حکم برخی از مهم‌ترین مسائل آن / بخش پایانی🔻 🔹یکى از اشکالات اصلى که در بحث تغییر جنسیت مطرح شده است، این است که تبدیل پسر به دختر و یا برعکس، تغییر در خلقت خداوند متعال است. 🔹به عبارت دیگر، این خداى بزرگ است که برخى را پسر و برخى را دختر مى‌آفریند، آیا تغییر جنسیت، به معناى دست کارى در کار خداوند متعال محسوب نمى‌شود؟ برخى فقیهان شیعه و سنى به آیه ۱۱۹ سوره نساء استناد کرده‌اند (فلیغیرنَّ خلق الله). 🔹به نظر ما، این آیه شریفه نمى‌تواند ناظر به بحث تغییر جنسیت باشد، بلکه با توجه به شأن نزول آیه، تفسیر این آیه از سوى ائمه علیهم السلام و کلام جمعى از مفسرین شیعه و سنى، خداوند متعال از کارگروهى از افراد مذمت و نهى مى‌کند که برخى نعمت‌هاى حلال خداوند را برخود حرام مى‌کردند. 🔹مضافاً به این‌که اگر تبدیل و ایجاد دگرگونى در خلق خداوند متعال حرام باشد، لازم مى‌آید که تمام تغییراتى که ابناى بشر در اشیاى دنیا به وجود مى‌آورند حرام و مصداق کار شیطانى باشد، در حالى که بطلان این سخن واضح بوده و هیچ کس بدان اعتقاد ندارد. 🔹جمع کثیرى از فقیهان شیعه معتقدند که تغییر جنسیت فى حد نفسه حرام نیست. تنها اگر حرمتى در میان باشد، به دلیل ملازمات حرام، مانند لمس حرام و نظر حرام است. 🔹در نتیجه، اگر بیمار، که خواهان تغییر جنسیت است به این عمل، اضطرار داشته باشد، به گونه‌اى که راه دیگرى براى درمان وى، جز عمل جراحى تغییر جنسیت وجود نداشته باشد، تغییر جنسیت براى وى مجاز بوده و از جهت ملازمات حرام، براى وى منعى وجود ندارد. 🌐 vasael.ir/00046w 🆔 @vasael_ir
📷 | بازدید حجت الاسلام والمسلمین از وسائل 🔹در این جلسه ابتدا دکتر داودی سردبیر مجموعه به ارائه گزارشی از فعالیت‌های این پایگاه پرداخت و در پایان رئیس مرکز خدمات حوزه‌های علمیه توصیه‌ها و پیشنهاداتی را به منظور پیشرفت و نوآوری در عرصه فقه حکومتی بیان کرد. ادامه تصاویر🔻 🌐 vasael.ir/00047b 🆔 @vasael_ir
🔸نگاهی به دروس خارج و درس ‌گفتارهای فقه 🔹فقه القضا| رسیدگی به دعوای کفار در دادگاه اسلامی چگونه صورت می‌گیرد؟(آیت الله حبیبی تبار) 🌐 vasael.ir/00045X 🔹فقه سیاسی| تبیین ضوابط تشخیص فقه اجتماعی(حجت الاسلام والمسلمین ارسطا) 🌐 vasael.ir/00047X 🔹اقتصاد مقاومتی| تفسیر اقتصادی آیه عدم رکون به ظالم(حجت الاسلام یوسفی) 🌐 vasael.ir/000470 🆔 @vasael_ir
🔸نشست علمی مدرسه تخصصی امام کاظم با همکاری پایگاه فقه حکومتی وسائل برگزار می‌شود 🔹موضوع: ارائه تکمیلی و پاسخ به اشکالات نظریه مقاصدالشریعة 🔹با ارائه: آیت الله علیدوست 🔹زمان: دوشنبه ۱۴ بهمن ماه ۹۸ ـ ۱۲:۴۵ الی ۱۴:۳۰ 🔹محل برگزاری: قم، سالن سلمان فارسی، مدرسه تخصصی فقه امام کاظم علیه السلام 🆔 @vasael_ir
#گزارش_اختصاصی_وسائل 🔸مصادیق فقهی زندگی مسالمت آمیز / صلح با ظالم معنا ندارد گزارش پنجمین پیش‌نشست همایش پژوهش‌های کاربردی در علوم انسانی و علوم اسلامی 🔻 دکتر #محمد_جعفر_حبیب_زاده: 🔹برای اینکه ما به سه هدف، صلح، عدالت اجتماعی و آزادی برسیم به کاتالیزوری به نام دموکراسی نیازمند هستیم. دموکراسی به عنوان کاتالیزوری که ارتباط برقرار می کند بین کرامت انسانی بر پایه حاکمیت قانون برای دسترسی به این سه مولفه است. حجت الاسلام #سید_علیرضا_حسینی: 🔹اصل و قاعده اولی در آیات قرآن سلم و سلامت و همزیستی مسالمت آمیز است در اینجا دین اصلا ملاک نیست بلکه بحث همزیستی مسالمت آمیز است. 🔹در جاهایی خداوند متعال می فرماید اگر به شما ظلم می شود، ظلم پذیری نیز مانند ظلم کردن حرام است لذا اگر با شما جنگ داشتند شایسته نیست صلح صورت بگیرد. حجت الاسلام دکتر #حسین_عندلیب: 🔹شهادت بالاترین سطح از ایثار است؛ ما می خواهیم این واژه را گفتمان سازی کنیم که ایثار تنها شهادت نیست و بعد از شهادت ایثار اجتماعی، نوع دوستی و همزیستی مسالمت آمیز و مفاهیم شبیه این قضیه داریم. دکتر #سپیده_میر_مجیدی: 🔹بحث از نوع دوستی و همزیستی مسالمت آمیز تا حدی رنگ و بوی فلسفه سیاسی به خود می گیرد. هیچ شکی وجود ندارد که همزیستی مسالمت آمیز و نوع دوستی از منظر قرآن کریم امری کاملا پذیرفته شده است و شارع مقدس بدان معتقد است. 🌐 vasael.ir/00047l 🆔 @vasael_ir
🏴 شهادت جانسوز حضرت فاطمه سلام الله علیها را تسلیت عرض می‌کنیم. 🆔 @vasael_ir
🔸نظریه ارتکازات 🔹با ارئه: آیت الله مبلغی 🔹زمان: یکشنبه 13 بهمن 98 ـ ساعت 18:30 🔹محل برگزاری: قم ـ مدرسه فقهی امام باقر(ع) 🆔 @vasael_ir
🔸 #معرفی_مقاله | جایگاه مقابله به مثل در سیاست خارجی دولت اسلامی‌‌ از منظر قرآن 🌐 vasael.ir/00047e 🆔 @vasael_ir
🔸 | جایگاه مقابله به مثل در سیاست خارجی دولت اسلامی‌‌ از منظر قرآن 🔹نویسندگان این مقاله بر این باورند که «مقابله به مثل» در سیاست خارجی و در تعاملات بین المللی دولت اسلامی‌‌ با سایر دولت ها و ملل، بسیار مهم و تأثیرگذار است. 🔹«مقابله به مثل» ریشه قرآنی دارد و در مباحث فقهی و حقوقی طرح شده است. این قاعده در روابط و سیاست خارجی دولت اسلامی‌‌ از منظر قرآن از دو زاویه قابل ارزیابی است كه عبارتند از: 🔹الف) از منظر قرآن كریم، دولت اسلامی‌‌ در امور مثبت و نیك موظف است در حوزه سیاست خارجی رفتاری متقابل و حتی شایسته تر از كنش طـرف مقابل از خود نشان دهد. 🔹دولت اسلامی‌‌ باید با طـرف مقابل بر اساس احترام متقابل، رویكرد مسالمت آمیز، وفای به عهد، همكاری ها و روابط دوستانه و حتی رویكردی بهتر از سیاست های طرف مقابل در پیش گیرد و به استحكام و گسترش روابط خود با دیگـران بپردازد و این نوع نگاه انسان مدارانه در حوزه سیاست خارجی و تعاملات بین المللی بر خلاف تصورات واهی افراط گرایانه از اسلام است. 🔹ب) در امور منفی و خصمانه نیز دولت اسلامی‌‌ از منظر قرآن می‌‌تواند در عرصه روابط و سیاست خارجی دست به اقدامات متقابل بزند و به سیاست ها و استراتژی های طرف مقابل، در امور سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و نظـامی‌‌ پاسخ درخور و متناسب دهد و با به كارگیری اصل مقابله به مثل، جلوی تجاوزگری های طرف مقابل را بگیرد. 🔹در نگاه قرآن كریم، سیاست خارجی دولت اسلامی‌‌ در به كارگیری مقابله به مثل در امور منفی باید همواره توأم با رعایت اصول اخلاقی و بشری باشد و در برخی موارد نیز رهبر اسلامی‌‌ می‌‌تواند جانب شدت را با حفظ و رعایت مصالح اسلامی‌‌ رعایت نماید. 🔹مقابله به مثل در سیاست خارجی و روابط بین الملل از دیدگاه قرآن، راهبردی است كه در عین حفظ عزت و اقتدار اسلام و مسلمین، تضمین كننده صلح بین المللی است و خوی تجاوزگرانه قدرت های هژمون را مهار می‌‌كند. 🌐 vasael.ir/00047e 🆔 @vasael_ir
#گزارش_اختصاصی_وسائل 🔸تغییر حکم با تبدل آثار موضوع / با ادعای تعبد فقه را غیر معقول استنباط نکنیم 🔹آیت الله #علیدوست در ششمین جلسه کارگاه درس خارج #فقه_بورس با اشاره به ضرورت بحث از مبانی فقهی به عنوان بنیان بحث اقتصادی فقه بورس، مباحث جلسه گذشته در ماهیت شناسی سیره عقلاء و اقسام آن را خاطرنشان کرد. 🔹وی در ادامه به ذکر برخی سیر مبهم از حیث قانون گذار و یا موضوع ساز بودن پرداخت و حق تالیف را به عنوان یکی از مصادیق سیره های مبهم معرفی و با بررسی نظرات مختلف پیرامون سیره عقلاء در خصوص این موضوع، نظر خود را مبنی بر محترم بودن حق تالیف با توجه به تغییر موضوع و وجود مالیت نوعیه در زمان کنونی مطرح کرد. 🔹استاد در خارج حوزه علمیه قم در انتها با اشاره به تاثیر تبدل آثار موضوع در تغییر حکم شرعی، به کارآمدی و اهمیت اصناف دیه در عصر معصومین(ع) و اختلاف قیمت فاحش میان این اصناف در زمان کنونی، استنباط غیر معقول فقه با ادعای تعبد را مردود دانست. 🔹 #میثم_حامدی پژوهشگر سازمان بورس و اوراق بهادار در بخش دیگر این جلسه با ذکر ساختارهای مالکیتی، به مالکیت های چند لایه‌ متقاطع اشاره کرد و به طرح چند سوال به عنوان گلوگاه های بحث شخصیت حقوقی پرداخت. 🌐 vasael.ir/00047j 🆔 @vasael_ir