🔸 #یادداشت_شفاهی | پیام شهادت سردار سلیمانی برای همرزمان و مسئولان
📝 حجت الاسلام #رضائیان🔻
🌐 vasael.ir/000469
🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
🔸 #یادداشت_شفاهی | پیام شهادت سردار سلیمانی برای همرزمان و مسئولان 📝 حجت الاسلام #رضائیان🔻 🌐 vasa
🔸 #یادداشت_شفاهی | پیام شهادت سردار سلیمانی برای همرزمان و مسئولان
🔹سردار سلیمانی در ایام حیات با تمام مجاهدین و با تمام کسانی که گمنام بودند امر خدای متعال را اطاعت کردند و بعد هم با شهادت خود آنچه طاغوت زمانه سعی داشت رقم بزند و میان برادران مسلمان نفاق بیندازد، نقشه دشمن را ناکام گذاشت و این تحکم و حکم قرآنی را اجرایی کرد.
🔹سردار سلیمانی در ایام حیاتش برای ایران و عراق و کشورهای منطقه، امنیت و ایستادگی در برابر طاغوت را به ارمغان داشت و بعد از شهادت نیز با خون شریف خود تجلی و عزت خاصی به جهان اسلام داد و خون شریفش با خون سردار معظم ابو مهدی ممزوج شد و این اتحاد را رقم زد.
🔹از زاویه دیگر نکتهای که در کشور محقق شد و خدای متعال این زیبایی را این گونه رقم زد که خون جوانی مانند مرحوم حججی با خون سرداری از سرداران جنگ تحمیلی قرین شد و قرین شدن این خونها که هر دو در یک جبهه اما از دو نسل بودند، نوعی زیبایی داشت، علیرغم این نکته که برخی تلاش میکردند منقطع شدن انقلاب و اختلاف نسل را به جامعه القا کنند.
🔹نکته دیگر، اولا آنچه که اتفاق افتاد این است که خداوند متعال سفره عشقبازی و جهاد را در هر زمان پهن و متناسب با زمان پهن میکند؛ لذا این امید برای تمام آنهایی که در این وادی قرار میگیرند، این امید دوباره روشن شد.
🔹این تجلی دوباره پیدا شد و برای آنهایی که اصحاب انقلاب بودند و برخی به روزمرگی مبتلا بودند و برخی مثل این که خود را از سفره جنگ و جهاد منقطع میدانستند این پیام را داشت که یکی از آنها که با بقیه همرزم بود، بلکه زیر مجموعه خیلی از این آقایان بود، اینگونه جلوه پیدا کرد و خدا او را عزیز داشت که نشان دهد شما هم میتوانستید و میتوانید.
🔹لذا شهادت سردار، محرکیت و انبعاث را برای اصحاب انقلاب به همراه داشت برای آنهایی که فاصله گرفتند و نشان داد، خدا هنوز بین همان اصحاب اولیائی دارد که مخفی نگه داشته و هنوز هم هستند و راه باز است، اینها هم مانند این سردار معظم هستند و خدا آنها را به میزان نیاز جامعه و امت اسلام در معرض دید بقیه نگه میدارد.
📝 حجت الاسلام #رضائیان
🌐 vasael.ir/000469
🆔 @vasael_ir
به همت دبیرخانه هم اندیشی فقه حکومتی🔻
🔸دومین نشست «ایده گفتارهای فقه حکومتی» برگزار میشود
🔹ارائه: حجت الاسلام والمسلمین رضا اسلامی
🔹موضوع: اصول فقه حکومتی
🔹زمان: پنج شنبه 3 بهمن ماه 98 ـ ساعت 10 تا 12
🔹محل برگزاری: قم، بلوار غدیر، کوچه 10، ساختمان مفید، طبقه 4
🔹پژوهشگران و علاقه مندان این عرصه می توانند برای کسب اطلاعات بیشتر با دبیرخانه هم اندیشی فقه حکومتی (09100931081) تماس حاصل کنند.
🆔 @vasael_ir
🔸دوفصلنامه نظام ولائی راهاندازی شد
🔹این نشریه به همت موسسه اندیشه تمدنی اسلام و با سردبیری حجت الاسلام دکتر ذبیح الله نعیمیان با اخذ مجوز از وزارت ارشاد راه اندازی گردید.
🔹هدف از انتشار این نشریه تولید و ترویج اندیشه و علم در حوزه فقه سیاسی، نظام سیاسی و حکومت اسلامی (ولایت فقیه) است.
مقالات اولین شماره این دوفصلنامه از قرار ذیل است🔻
1️⃣ ولايت فقيه به مثابه تئوري براي عمل اجتماعي ـ سياسي / احمد رهدار
2️⃣مناسبات فقه حکومتی و مردمسالاری دینی / عباسعلی مشکانی سبزواری
3️⃣مدیریت امام خامنهایحفظهالله (محور اول: وظائف مبنائی مدیر) / سید صمصامالدین قوامی
4️⃣بنياد «مديريت تمدّني دانش» در افق «توسعة عقلانيت ديني» / ذبيحالله نعيميان
5️⃣فقه نظام؛ نرمافزار گذار از تمدن غربی به تمدن نوین اسلامی / مهدی عبداللهی
6️⃣درآمدی بر فقه سرپرستی از دیدگاه آیتالله میرباقری / سنا خلف حیاوی
7️⃣كرامت انساني مبناي انسان شناختي الگوي اسلامي ايراني پيشرفت / محسن اصغری
🆔 @vasael_ir
#پرونده_ویژه
🔸دیکتاتوری بانک مرکزی در طرح جدید بانکداری نسبتی با فقه حکومتی ندارد
حجت الاسلام دکتر #احمد_صفا در گفتگو با #وسائل/ 1🔻
🌐 vasael.ir/00046l
🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
#پرونده_ویژه 🔸دیکتاتوری بانک مرکزی در طرح جدید بانکداری نسبتی با فقه حکومتی ندارد حجت الاسلام دکت
#پرونده_ویژه
🔸دیکتاتوری بانک مرکزی در طرح جدید بانکداری نسبتی با فقه حکومتی ندارد
حجت الاسلام دکتر #احمد_صفا در گفتگو با #وسائل/ 1:
🔹دریافت جریمه تاخیر از باب تعزیر مالی باید در فقه حکومتی به درستی مورد بررسی قرار گیرد، زیرا مسائل در فقه حکومتی با یک نگاه کلان بررسی می شوند و تمام مصالح و مفاسد در آنها دیده می شود. اگر جریمه با نگاه اقتصادی بررسی شود، چه وجه التزام باشد و چه تعزیر حکومتی، هیچ فرقی در ماهیت آن نخواهد بود.
🔹حساب ویژه جرائم که تعزیرات مالی قرار به آن واریز شود، در خود بانک عامل قرار دارد و بانک ها قادر بر استفاده کامل از عوائد وجوهی که در اختیار دارند می باشند بدون اجازه از صاحبان آن حساب ها که خلاف قانون است. علاوه بر اینکه شبهه خارج شدن از تعزیر مالی را نیز به وجود می آورد، زیرا پول قرار است در اختیار بانک عامل قرار گیرد و عواید آن نیز نصیب همان بانک شود؛ و این به معنی بناء بر خارج نشدن پول از بانک است.
🔹آیت الله اراکی می فرمودند بحث نظام بانکی، بحث از گردش پول و ثروت در جامعه است؛ بحث شخصی نیست که بخواهیم با فقه عقود و قراردادها مشکلات را حل کنیم، بلکه باید ساختار آن را درست کنیم.
🔹شهید صدر در کتاب البنک اللاربوی و یا الاسلام یقود الحیاة می فرماید بانکداری بدون ربایی که من طراحی کردم برای این بود که فعلا مشکل مسلمان ها از باب ضرورت حل شود نه به عنوان اینکه من بخواهم یک سیستم پولی اسلامی را پیشنهاد دهم
🔹متاسفانه در این طرح یک رویکرد جزئی نگری در حل مسائل و مشکلات فقهی و اقتصادی وجود دارد. یعنی به جای اینکه سیستماتیک و نظام مند به فقه و دین مبین اسلام نگاه کنیم و بخواهیم یک منظومه و ساختاری از آن استنباط کنیم، به صورت جزئی به فقه و قضایای شرعی نگاه کنیم
🔹مراجع معظم تقلید فرمودند اگر از ما بپرسند تعزیر مالی بابت جریمه تاخیر و به نفع بانک ها چه حکمی دارد، پاسخ خواهیم داد که چنین تعزیری مشروع نیست، چنانکه آیت الله مکارم شیرازی در جواب استفتاء کمیته راهبری اقتصادی مقاومتی فرمودند این راه جایز نیست.
🔹اعضای شورای فقهی یک ترکیب یازده نفری است که یکی از آن ها عضو ناظر مجلس است و باقی افراد حق رای دارند. یعنی پنج فقیه در مقابل پنج غیر فقیه قرار دارند که قرار است برای نظارت فقهی تصمیم گیری کنند! لااقل پنج فقیه را در برابر چهار غیرفقیه قرار می دادید که فقهاء این شورای فقهی غلبه داشته باشند. گویا تیم فوتبال سالنی است و آن عضو ناظر مجلس را هم داور مسابقه قرار داده اند!
🔹در طرح جدید بانکداری تمام اجزاء اصلی ساختار بانک مرکزی به تشخیص رئیس کل بانک مرکزی منصوب می شوند و هیچ کس هم حق عزل رئیس کل را ندارد و یه هیچ نهادی هم پاسخگو نخواهد بود، یعنی یک قدرت چهارم در این کشور ایجاد میشود، قوای مقننه، مجریه، قضائیه و پولی به عنوان بانک مرکزی.
🔹ما با خیلی از حقوق دان ها نشستیم و این قانون را بررسی کردیم، خیلی از آن ها ابراز تحیر می کردند و می گفتند مگر می شود که مجلس یک همچین قانونی را بدهد که ایرادات فاحشی در تعداد اعضاء، سیاست گذاری ها و چنین تناقضات آشکاری داشته باشد؟
🌐 vasael.ir/00046l
🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
#گزارش_اختصاصی_وسائل 🔸چالشهای موجود در ترویج سبک زندگی اسلامی در مقایسه با سبک زندگی غربی گزارش
🔸چالشهای موجود در ترویج سبک زندگی اسلامی در مقایسه با سبک زندگی غربی
گزارش نشست «راههای ترویج سبک زندگی اسلامی»🔻
حجت الاسلام #علی_جلائیان:
🔹سبک زندگی جریانی به معنای حرکت و زنده بودن و پویائی است و فقط یک جاده نیست؛ این جریان بر اساس جهان بینی حاکم بر جامعه شکل گرفته و دارای اصول و مبانی است.
🔹سبک زندگی فعلی و امروزی از نوع جهان بینی فرد خارج شده است و در واقع جریان سبک زندگی امروزی بطن و متن زندگی افراد را شکل میدهد بدین معنا که ظاهر و باطن زندگی را میسازد و همان طور که اعتقادات سبک زندگی را میسازد.
🔹همچنین ممکن است سبک زندگی اعتقادت جامعه را تحت الشعاع قرار دهد و با جابه جائی افراد پایههای اعتقادی آنان در سبک زندگی تغییر میکند.
حجت الاسلام #علی_الهی_خراسانی:
🔹در شرایط فعلی کمتر به پژوهشهای الگوی پوشش پرداخته شده است و کمتر نهادهای دینی و فضای علوم انسانی به سمت ارائه پژوهشهای الگو و مدل سوق داده میشوند.
🔹در سبک زندگی غربی همه چیز در حال تبدیل شدن به کالا است و فرهنگ و دین و آموزش و پرورش و همه اجزای فرهنگ در حال کالائی شدن است، اما سبک زندگی اسلامی مورد غفلت واقع شده است چراکه بسیاری از اجزای فرهنگ تبدیل به کالا نشده است.
🔹از آنجا که جامعه امروز همه چیز را در کالا میبیند و در رقابت با کالا است سبک زندگی اسلامی از این رقابت و عرضه فرهنگ به صورت کالا عقب میماند.
دکتر #نوئی:
🔹در حال حاضر غرب ساختارهای اجتماعی ما را شکل میدهد و با طی این مسیر رفتار جوانان شکل میگیرد و اکثر افراد به لحاظ فرهنگی لیبرالی هستند که شامل اسلام گراها و غیر اسلام گراها میشود.
🔹یکی از مبانی لیبرالی خردگرائی است و برای لیبرالیستها خردگرائی به معنای عقلانیت ابزاری است بدان معنا که کنش و رفتاری انجام شود که سود و منفعت آن بیشتر از هزینه باشد.
🔹در اینجا منظور از سود و هزینه فقط مادی است چراکه همه انگیزهها و عقلانیت یک لیبرال این است که در گرو مادیات باشد.
#گزارش_اختصاصی_وسائل
🌐 vasael.ir/00047H
🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
🔸 #معرفی_کتاب | ۱۰۱ سوال و جواب پیرامون حقوق مالکیت فکری از نگاه فقهی 🌐 vasael.ir/00047E 🆔 @vasael_
🔸 #معرفی_کتاب | ۱۰۱ سوال و جواب پیرامون حقوق مالکیت فکری از نگاه فقهی
🔹کتاب «یکصد و یک سوال و جواب پیرامون حقوق مالکیت فکری از نگاه فقهی» ترجمهای است از کتابی به نام «مأه سؤال و سؤال حول الکتابه و الکتاب و المکتبات و جوابها» به قلم مرجع عالیقدر آیت الله شیخ محمد اسحاق فیاض (دام ظله). متن عربی کتاب بارها به چاپ رسیده، اما ترجمه فارسی آن برای اولین بار نشر میشود.
🔹چنان که از نام کتاب پیدا است، محور اصلی آن، پاسخ فقهی و حقوقی به ۱۰۱ پرسش است درباره: «کتاب» و «نویسندگی» و مسائل مربوط به آن، از تألیف و نوشتن گرفته تا چاپ، نشر، توزیع، فروش، تجدید چاپ، عکس برداری، استنساخ، نقد، نقل، ترجمه، تلخیص، شبکههای ماهواره ای، سایتهای اینترنتی، برنامهها و نرم افزارهای کامپیوتری و غیره.
🔹در کنار محور اصلی، مسائلی از قبیل: رسالت و مسئولیت علما، روشنفکران، فرهنگیان و اندیشمندان مسلمان در شرایط حاضر، وضعیت کنونی جهان اسلام، اسلام ستیزی و اسلام هراسی در غرب، اندیشه اعتدال در اسلام، جریانهای تروریستی و افراط گرا، نقد عالمانه و واقع بینانه اندیشه ها، نظریات خرافی و بی بنیاد در میان مسلمانان و پارهای از مسایل اعتقادی و تاریخی و مانند آن نیز در جریان پاسخ به سوالات یا استفتاها مطرح شده است.
🔹چنان که میدانید این نوع مسائل و مباحث امروزه به نام «حقوق مالکیت فکری» یا «حقوق معنوی» و «کپی رایت» یاد میشود و واقعاً از مسائل مستحدثه و نوپیدا است که در رشته حقوق در دانشگاهها تدریس میشود و در اکثر کشورها درباره آن قوانینی نیز به تصویب رسیده است.
🔹حضرت آیت الله فیاض به این موضوع از نگاه فقهی و شیوه اجتهادی مخصوص به خود نگریسته و با توجه به مبانی اصولی و از آن جمله عدم ثبوت موضوع این مسأله در زمان شارع و عدم ارتکاز فطری آن در اذهان؛ امضای شارع از طریق عدم صدور منع و ردع را غیر قابل اثبات میدانند.
🌐 vasael.ir/00047E
🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
🔸 #یادداشت | درآمدی بر «شأن شارع در تخاطب» 📝 یحیی عبدالهی🔻 🌐 vasael.ir/00047B 🆔 @vasael_ir
🔸 #یادداشت | درآمدی بر «شأن شارع در تخاطب»
🔹«شأن شارع» در حقیقت الگو، تصویر و تمثلی است از نسبت میان «مکلف» و «خداوند متعال» (شارع حکیم) که مناسبات میان ایندو را تعیین می کند.
🔹این الگو که تصویری چند ضلعی و چند وجهی است دارای سه مولفه اصلی است: «شارع» در یک طرف، «مکلف» در مقابل و «خطاب» و «حکم» که نسبت میان شارع و مکلف را مشخص می کند.
🔹مجموع این عناصر را می توان «تخاطب» نام نهاد که شامل «خطاب کننده»، «مخاطب» و «خطاب» است. در این میان عنصر «شارع» مولفه اصلی در تخاطب به حساب می آید و ترسیم خصوصیات شارع با عنوان «شأن شارع» از اهمیت مضاعفی برخوردار است که بر کیفیت تحلیل دیگر عناصر نیز تأثیرگذار است.
🔹اینکه شارع کیست؟ و چه خصوصیاتی دارد؟ و در تخاطب با مکلفین، چه شأنی دارد؟ در پاسخ به سوالاتی همچون: «مخاطب» شارع کیست؟ و اینکه «خطاب» چه خصوصیاتی دارد؟ موثر است.
🔹شناخت «شأن شارع» و کیفیت تخاطب او با مکلفین، در حقیقت الگو و مدلی است که بر همه مناسبات شناخت شریعت از طریق فقه و همچنین دستیابی به روش های تفقه در علم اصول، حاکم می گردد.
🔹از این رو ضروری است پیش از ورود به دیگر مبانی تفقه همچون حکم شناسی و روش شناسی، برای دستیابی به تصویر صحیحی از «شأن شارع در تخاطب» تلاش نماییم.
🔹«شأن شارع» در حقیقت الگویی است که از شارع حکیم به دست می آوریم، لذا ریشه های این بحث به «خداشناسی» و «دین شناسی» بازمی گردد.
🔹از این رو بحث «شأن شارع» را می توان حلقه واسط میان مبانی «کلامی» و «دین شناسی» با مبانی «فلسفه فقهی» و «فلسفه اصولی» به حساب آورد، البته تکمیل دیگر اضلاع بحث، نیازمند پرداختن به مباحث «انسان شناسی»، «جامعه شناسی» و «فلسفه تاریخ» نیز می باشد.
🔹در میراث فقهی و اصولی حوزه بحث مستقلی ناظر به «شأن شارع» وجود نداشته است، اما آنچه مشهود است اینکه فقها و اصولیون، بیش از همه نسبت مکلفین را با شارع در فضای «عبد و مولای عرفی» ترسیم کرده و مناسبات حقوقی خود را در این بستر دنبال می کردند.
🔹این امر در برخی مواضع آشکار و روشن است و حتی در بسیاری از مواقع به آن تصریح کرده اند و در برخی مواضع نیز مخفی و مطویّ است که با تحلیل های مبنایی قابل اثبات است.
📝 یحیی عبدالهی
🌐 vasael.ir/00047B
🆔 @vasael_ir
🔸حضرت زهرا سلام الله علیها:
🔹من اصعد الی الله خالص عبادته اهبط الله عزوجل الیه افضل مصلحته.
🔹کسی که عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد.
📚بحار الانوار ، ج ۷۰، ص ۲۴۹
🆔 @vasael_ir
#گزارش_اختصاصی_وسائل
🔸کمتوجهی به فقه حکومتی؛ عامل عقب ماندگی در تمدن سازی
گزارشی از نشست«تعادل و قدرت مالی»🔻
حجت الاسلام والمسلمین #قطبی:
🔹 اگر برخی از قوانین و مدل های اقتصادی از ابتدا مورد بررسی دقیق فقهی قرار بگیرند و اثرات فرهنگی آنها در جامعه پیش بینی شود، آن وقت بعد از طی چندین سال از اجرای آن سیاست ها تازه با عیوب و ناکارآمدی آنها مواجه نخواهیم شد.
🔹علما می بایست همزمان با پیروزی انقلاب اسلامی نیمی از کار خود را متوجه فقه حکومتی می کردند و به صورت جدی بر روی فقه اقتصادی متمرکز می شدند.
🔹 باید قبل از اینکه لایحه نظام بانکداری اسلامی به مجلس برود، علمای اسلام درباره آن اظهار نظر و نقد کنند و اینگونه نباشد که علما و حوزه های علمیه بعد از تصویب و اجرا به دنبال نواقص و نقض احکام اسلامی در اجرای آن قانون باشند و قبل از تصویب آن هیچ نظری نداشته باشند و حتی از خواندن پیش نویس قانون هم امتناع کنند.
🔹تأثیر منفی عدم توجه به فقه قوانین و طرح های اقتصادی حکومت از سوی روحانیون و علما بر تمدن سازی بسیار جدی است؛ اگر چهل سال پیش وارد این مباحث می شدیم، امروز با این عقب ماندگی و ضعف روبرو نبودیم.
🌐 vasael.ir/00047Q
🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
#گزارش_اختصاصی_وسائل 🔸قابلیتهای مسکوت مانده تمدن اسلامی گزارش نشست «مطالعات نظری تمدن نوین اسلام
#گزارش_اختصاصی_وسائل
🔸قابلیتهای مسکوت مانده تمدن اسلامی
گزارش نشست «مطالعات نظری تمدن نوین اسلامی»🔻
#نجفی:
🔹تمدن با سه نظریه دیگر رقیب است و مقابله میکند که یکی با بحث جنگ تمدنها است که به هر حال با برتری تمدن غرب تمام میشود و دیگری با بحث پایان تاریخ که لیبرال حرف آخر است؛ دیگری نظریات پست مدرن و نقش مدرنیته است.
🔹نظریه تمدن نوین اسلامی در مقایسه با این سه نظر دارای جایگاهی است که پایان تاریخ بدون نگاه غربی به مهدویت میرسد.
🔹در قبال نظریه نظم نوین به یک درجه قبل از ما میتوان به نظریه تمدنی جمهوری اسلامی اشاره کرد و نظریه تمدن نوین اسلامی یک آمادگی برای شیعه است و از وضع فعلی بهتر است.
حجتالاسلام #رهدار:
🔹تمدن یک مفهوم وسیع پیچیده است اگر زود در قالبهای علمی تعریف شود از ابعاد گسترده و پیچیده و فهم آنها در آینده باز خواهیم ماند چراکه درباره برخی مفاهیم مانند جامعه هنوز جامعه شناسان به یک مفهوم واحد نرسیده اند.
#قاسمی:
🔹برخی سعی دارند انقلاب اسلامی را به عنوان یک انقلاب تمدن ساز و به عنوان یک انقلاب ایرانی یا شیعی معرفی کنند و از این طریق بعد فرا بین المللی آن را محدود کنند؛ با تعریف شما چطور میتوان با مخالفان صحبت کرد.
حجتالاسلام #الویری:
🔹تعریف از تمدن در این ارائه تقلیل گرایانه و در حد ایران بود و به همین دلیل از اساس میتواند یک نگاه غیرتمدنی تلقی شود؛ این نگاه آفاتی دارد و دست و پا را میبندد و باید در سطح امت اسلامی دنبال آن بود.
دکتر #پارسامهر:
🔹قابلیتهای دیگر تمدن مثل اقتصاد، بازارهای مشترک نیاز است تا برجسته شود؛ ما قابلیتهای مسکوت مانده در تمدن داریم مثل اقتصاد بین کشورهای اسلامی و بازار مشترک و فناوری بین کشورهای اسلامی که این قابلیتها باید به اندازه فرهنگ برجسته شود که قطب مقتدر و منسجمی است.
حجتالاسلام #بابایی:
🔹تأثیر تحولات زمانی و زمینهای در شکل گیری معنای جدید تمدنی بحث مهمی است؛ در ادبیات ابن خلدون بحث مقاومت جای طرح در تمدن ندارد و یا رسانه که در گذشته جزو مباحث تمدنی نبوده است، ولی در شرایط فعلی در این زمینه جای کار وجود دارد.
🌐 vasael.ir/00047P
🆔 @vasael_ir
🔸 #معرفی_پایان_نامه| ابعاد، ریشهها و راهکارهای مقابله با تروریسم بر اساس دیدگاه آیت الله خامنهای
🔹صلح و امنیت از نخستین دغدغههای بشریت از ابتدا تاکنون بوده است، پدیده تروریسم به عنوان تهدید کننده صلح و امنیت از نیازهای حیاتی هر جامعهای بشمار میرود.
🔹پژوهش حاضر با استفاده از تحقیق کیفی از نوع مطالعات اسنادی و با استفاده از ابزار فیش برداری درصدد پاسخ به این سئوال اصلی و مهم است: «ابعاد، ریشهها و راهکارهای مقابله با تروریسم براساس دیدگاه آیتالله خامنهای چیست؟».
🔹یافتههای پژوهش حاضر نشان میدهد که در زمینه گسترش این پدیده، حمایتهای سیاسی، مالی و تسلیحاتی دولتهای ابرقدرت(نظام سلطه) نقش تعیین کننده در شکل گیری و تداوم این پدیده دارد.
🔹این دولت ها علی رغم اینکه خود را مدعی حقوق بشر میدانند اما در عمل به تجهیز و حمایت از تروریستها مبادرت میورزند.
حضرت آیت الله خامنهای راهکارهایی در مقابله با این پدیده ارائه میدهند🔻
🔹1. در سطح ملی تکیه بر حفظ وحدت، تکیه بر افزایش آگاهی مردم و بصیرت افزایی، تقویت تواتمندی نظامی و امنیتی در خنثی کردن اقدامات تروریستی تاکید دارند.
🔹2. در سطح منطقهای بر عنصر وحدت و انسجام اسلامی، گسترش همکاریهای اسلامی، تقویت نقش و عملکرد سازمان تقریب مذاهب اسلامی و تقویت جبهه مقاومت تاکید دارند.
🔹3. درسطح جهانی به اقناع افکار عمومی در نقش ابرقدرتها در شکل گیری و تداوم گروههای ترویستی، روشنگری در مقابل اسلام هراسی و اسلام ستیزی و ضرورت همکاریهای بین المللی در مقابل تروریسم تاکید دارند.
🌐 vasael.ir/00047U
🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
🔸پس از تغییر جنسیت، تکلیف ارث چه می شود؟ #دانشنامه_فقهی_حقوقی / ۸🔻 🔹زن فعلی (پدر تغییر جنس داده) ی
🔸تغییر جنسیت و حکم برخی از مهمترین مسائل آن
#دانشنامه_فقهی_حقوقی/ بخش پایانی🔻
🔹یکى از اشکالات اصلى که در بحث تغییر جنسیت مطرح شده است، این است که تبدیل پسر به دختر و یا برعکس، تغییر در خلقت خداوند متعال است.
🔹به عبارت دیگر، این خداى بزرگ است که برخى را پسر و برخى را دختر مىآفریند، آیا تغییر جنسیت، به معناى دست کارى در کار خداوند متعال محسوب نمىشود؟ برخى فقیهان شیعه و سنى به آیه ۱۱۹ سوره نساء استناد کردهاند (فلیغیرنَّ خلق الله).
🔹به نظر ما، این آیه شریفه نمىتواند ناظر به بحث تغییر جنسیت باشد، بلکه با توجه به شأن نزول آیه، تفسیر این آیه از سوى ائمه علیهم السلام و کلام جمعى از مفسرین شیعه و سنى، خداوند متعال از کارگروهى از افراد مذمت و نهى مىکند که برخى نعمتهاى حلال خداوند را برخود حرام مىکردند.
🔹مضافاً به اینکه اگر تبدیل و ایجاد دگرگونى در خلق خداوند متعال حرام باشد، لازم مىآید که تمام تغییراتى که ابناى بشر در اشیاى دنیا به وجود مىآورند حرام و مصداق کار شیطانى باشد، در حالى که بطلان این سخن واضح بوده و هیچ کس بدان اعتقاد ندارد.
🔹جمع کثیرى از فقیهان شیعه معتقدند که تغییر جنسیت فى حد نفسه حرام نیست. تنها اگر حرمتى در میان باشد، به دلیل ملازمات حرام، مانند لمس حرام و نظر حرام است.
🔹در نتیجه، اگر بیمار، که خواهان تغییر جنسیت است به این عمل، اضطرار داشته باشد، به گونهاى که راه دیگرى براى درمان وى، جز عمل جراحى تغییر جنسیت وجود نداشته باشد، تغییر جنسیت براى وى مجاز بوده و از جهت ملازمات حرام، براى وى منعى وجود ندارد.
🌐 vasael.ir/00046w
🆔 @vasael_ir
📷 #گزارش_تصویری| بازدید حجت الاسلام والمسلمین #ربانی از وسائل
🔹در این جلسه ابتدا دکتر داودی سردبیر مجموعه به ارائه گزارشی از فعالیتهای این پایگاه پرداخت و در پایان رئیس مرکز خدمات حوزههای علمیه توصیهها و پیشنهاداتی را به منظور پیشرفت و نوآوری در عرصه فقه حکومتی بیان کرد.
ادامه تصاویر🔻
🌐 vasael.ir/00047b
🆔 @vasael_ir
🔸نگاهی به دروس خارج و درس گفتارهای فقه
🔹فقه القضا| رسیدگی به دعوای کفار در دادگاه اسلامی چگونه صورت میگیرد؟(آیت الله حبیبی تبار)
🌐 vasael.ir/00045X
🔹فقه سیاسی| تبیین ضوابط تشخیص فقه اجتماعی(حجت الاسلام والمسلمین ارسطا)
🌐 vasael.ir/00047X
🔹اقتصاد مقاومتی| تفسیر اقتصادی آیه عدم رکون به ظالم(حجت الاسلام یوسفی)
🌐 vasael.ir/000470
🆔 @vasael_ir
🔸نشست علمی مدرسه تخصصی امام کاظم با همکاری پایگاه فقه حکومتی وسائل برگزار میشود
🔹موضوع: ارائه تکمیلی و پاسخ به اشکالات نظریه مقاصدالشریعة
🔹با ارائه: آیت الله علیدوست
🔹زمان: دوشنبه ۱۴ بهمن ماه ۹۸ ـ ۱۲:۴۵ الی ۱۴:۳۰
🔹محل برگزاری: قم، سالن سلمان فارسی، مدرسه تخصصی فقه امام کاظم علیه السلام
🆔 @vasael_ir
#گزارش_اختصاصی_وسائل
🔸مصادیق فقهی زندگی مسالمت آمیز / صلح با ظالم معنا ندارد
گزارش پنجمین پیشنشست همایش پژوهشهای کاربردی در علوم انسانی و علوم اسلامی 🔻
دکتر #محمد_جعفر_حبیب_زاده:
🔹برای اینکه ما به سه هدف، صلح، عدالت اجتماعی و آزادی برسیم به کاتالیزوری به نام دموکراسی نیازمند هستیم. دموکراسی به عنوان کاتالیزوری که ارتباط برقرار می کند بین کرامت انسانی بر پایه حاکمیت قانون برای دسترسی به این سه مولفه است.
حجت الاسلام #سید_علیرضا_حسینی:
🔹اصل و قاعده اولی در آیات قرآن سلم و سلامت و همزیستی مسالمت آمیز است در اینجا دین اصلا ملاک نیست بلکه بحث همزیستی مسالمت آمیز است.
🔹در جاهایی خداوند متعال می فرماید اگر به شما ظلم می شود، ظلم پذیری نیز مانند ظلم کردن حرام است لذا اگر با شما جنگ داشتند شایسته نیست صلح صورت بگیرد.
حجت الاسلام دکتر #حسین_عندلیب:
🔹شهادت بالاترین سطح از ایثار است؛ ما می خواهیم این واژه را گفتمان سازی کنیم که ایثار تنها شهادت نیست و بعد از شهادت ایثار اجتماعی، نوع دوستی و همزیستی مسالمت آمیز و مفاهیم شبیه این قضیه داریم.
دکتر #سپیده_میر_مجیدی:
🔹بحث از نوع دوستی و همزیستی مسالمت آمیز تا حدی رنگ و بوی فلسفه سیاسی به خود می گیرد. هیچ شکی وجود ندارد که همزیستی مسالمت آمیز و نوع دوستی از منظر قرآن کریم امری کاملا پذیرفته شده است و شارع مقدس بدان معتقد است.
🌐 vasael.ir/00047l
🆔 @vasael_ir