eitaa logo
پایگاه فقه حکومتی وسائل
2.1هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
186 ویدیو
26 فایل
پایگاه تخصصی فقه حکومتی "وسائل" 🔵دسترسی به تازه ترین مباحث فقه حکومتی Vasael.ir ◀️دروس خارج فقه حکومتی؛ ◀️نشست های علمی؛ ◀️مصاحبه با فضلا و اندیشمندان حوزوی؛ ◀️یادداشت و مقاله.
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸 | قواعد فقهی راهبردی در معاهدات بین‌المللی و سیاست خارجی 🔹مباحث کلامی، پایه و مبنای بحث استکبارستیزی در اسلام است و مباحث فقهی این مساله نیز بر مبنای همین بحث کلامی طرح می شود. 🔹مثلا: ما در قواعد فقه سیاسی، قاعده ای داریم تحت عنوان قاعده «شمول عبادة الله» که مبنای آن همین توحید در تشریع و توحید دراطاعت است. 🔹بر اساس این قاعده، عبادت و عبودیت، تمامی عرصه های زندگی انسان را شامل شده و قلمرو دین را در تمامی ابعاد زندگی بشر گسترش می دهد. 🔹در نتیجه، این قاعده فقهی، عموم مباحث فقه سیاسی ـ اعم از مباحث مربوط به مشروعیت و ساختار حکومت، مباحث سیاست داخلی و مباحث سیاست خارجی ـ را به صورت گسترده تحت تاثیر قرار می دهد. 🔹به عنوان نمونه در عرصه مشروعیت، این قاعده، مشروعیت حکومت های غیرالهی را با چالش اساسی مواجه می کند و بر این اساس، تنها نوع مشروع از حکومت، حکومت اسلامی با محوریت معصوم (ع) و یا نائب عام ایشان خواهد بود و تبعیت از طاغوت ـ یعنی: کسی که اذن در حکومت ندارد ـ حرام بلکه شرک عملی و منافی عبادة الله محسوب می گردد. 🔹در عرصه سیاست داخلی نیز، عموم مباحث مربوط به قانون گذاری، اجرا و نظارت به شدت تحت تاثیر این قاعده قرار می گیرند که تفصیل اینها باید در جای خود مطرح شود. 🔹اما در بخش سیاست خارجی، این قاعده دو نتیجه فقهی مهم به دنبال دارد: نتیجه اول عبارت است از عدم جواز تبعیت و تمکین نسبت به آن دسته از قوانین و معاهدات بین المللی که با احکام اسلامی تضاد و تنافی دارند. 🔹نتیجه دیگری که این قاعده فقهی، در سیاست خارجی به دنبال دارد این است که بر اساس این قاعده، اطاعت نمودن از فرامین قدرت های خارجی، حرام و موجب شرک در اطاعت خواهد بود. لذا بر این اساس، هر نوع تعامل با کشورهای دیگر، باید از موضع برابر و بدون هر گونه اطاعت پذیری باشد. 📝 حجت الاسلام 🌐 vasael.ir/00047A 🆔 @vasael_ir
🔸جلوه‌های تربیتی حضرت زهرا درباره فرزندانش 🔹مادر به لحاظ روانی عاطفی سرشار از مهر، محبت، صفا و صمیمیت است. چون ساختار وجودی مادر به گونه ای آفریده شده که قدرت جذب و انجذاب فوق العاده ای دارد و در ابراز احساسات و عواطف از توان بالایی برخوردار است. 🔹قدرت گیرایی مادران در سطح بسیار عالی قرار دارد که اگر درست استفاده شود در ایجاد پیوند خانوادگی و چگونگی شکل گیری روابط اجتماعی و تربیت اولاد نقش سازنده ای خواهند داشت. 🔹حضرت فاطمه (ص) که خود از سرچشمه محبت و عطوفت رسول خدا (ع) سیراب گشته و قلبش کانون محبت به همسر و فرزندان خود بود در این جهت نیز وظیفه مادری خود را به بهترین شکل، انجام می‏ داد. 🔹سلمان می‏ گوید: روزی فاطمه زهرا (سلام اللّه‏ علیه) را دیدم که مشغول آسیاب بود. در این هنگام، فرزندش حسین گریه می‏ کرد و بی ‏تاب بود. عرض کردم، برای کمک به شما آسیاب کنم یا بچه را آرام نمایم؟ ایشان فرمودند: «من به آرام کردن فرزندم اولی هستم، شما آسیاب را بچرخانید». 🔹کودکانی که از بودن با پدر و مادرشان احساس صمیمیت و نزدیکی می‌کنند، نسبت به کودکانی که این احساس را ندارند، تمایل بیشتری برای هماهنگ کردن خود با ارزش‌ها و باورهای والدین‌شان دارند. 🔹با بررسی سیره زندگی حضرت زهرا (س) و امیرالمومنین (ع) به این نتیجه می رسیم که حضرت ارتباط موثری با فرزندان خود داشتند. 📝 محرم آتش افروز 🌐 vasael.ir/0003Kh 🆔 @vasael_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 | منکرِ ولایت فقیه، طعم فقه را نچشیده است! 🔸آیت الله ـ ۲ بهمن ۹۸ 🆔 @vasael_ir
🔸نگاهی به دروس خارج و درس ‌گفتارهای فقه 🔹فقه نظام سیاسی| برتری اراده حاكم اسلامی طبق نظریة الحکم(آیت الله اراکی) 🌐 vasael.ir/00047k 🔹فقه القضا| ایمان به معنای خاص از شرایط قاضی است(آیت الله حبیبی تبار) 🌐 vasael.ir/00046j 🔹فقه سیاسی| چه کسانی از نگاه فقه اجتماعی مکلف‌اند؟(حجت الاسلام والمسلمین ارسطا) 🌐 vasael.ir/00047z 🆔 @vasael_ir
🔸تعالیم قرآن در تقدم پیشگیری بر واکنش‌های کیفری حجت الاسلام در گفتگو با /1: 🔹در پیشگیری اولیه که یک نوع پیشگیری پیش‌دستانه است، سعی می‌شود شرایط زندگی به گونه‌ای طراحی شود که کلیه عوامل و زمینه‌های ارتکاب جرم به طور کلی از بین رفته، و در عوض وضعیت مناسب برای رشد و کمال فردی و اجتماعی را فراهم گردد. 🔹این مرحله، یعنی مرحله پیشگیری اولیه از جرم بیشترین آموزه‌های قرآنی را به خود اختصاص داده است. 🔹تعالیم قرآن کریم در خصوص پیشگیری از جرم، دارای تفاوت اساسی با مدل‌های پیشگیری‌ها است که مکاتب غربی بیان کرده‌اند. 🔹قرآن کریم خواهان تحول اخلاقی در انسان و تعالی بخشیدن به بینش‌ها و گرایش‌های او است؛ در حالی که مدل‌های پیشگیری از جرم، که توسط جامعه شناسان غربی بیان شده، فاقد خصیصه اخلاقی است و جوامع غربی روز به روز از همبستگی اجتماعی و فرهنگی فاصله می‌گیرند و به سمت از هم گسیختگی فرهنگ پیش می‌روند. 🔹به عبارت دیگر، ایجاد حالت کنترل درونی را پایدار جز با استناد به مبدا و معاد و مسئولیت انسان در برابر پروردگار خویش امکان پذیر نیست. 🔹بدون این پشتوانه فکری و اعتقادی، هرگز نمی‌توان انسان را به گونه‌ای تربیت کرد که هنجار‌های پذیرفته شده به صورت خود خواسته و بدون استفاده از اهرم‌های الزام کننده، پایبند باشند و تخطی از آنها را نه فقط یک هنجار شکنی اجتماعی، بلکه یک تخلف اعتقادی بداند. 🔹الگو‌های متعددی که تاکنون در جامعه شناسی درباره پیشگیری ارائه شده است، هیچ‌کدام از توانایی برخوردار نیستند. 🌐 vasael.ir/000482 🆔 @vasael_ir
🔸 #یادداشت| بیانیه گام دوم و توجه ویژه به اقتصاد مقاومتی 🔹در بیانیه گام دوم، از اقتصاد قوی در مقابل اقتصاد ضعیف نام برده شده است. دلیل تاکید بر تشکیل اقتصاد قوی مستقل، از طرفی ایجاد رفاه برای مردم است و از طرف دیگر ایجاد زمینه برای تمدن سازی اسلامی است. 🔹اگر اقتصاد ما به گونه‌ای باشد که به خواست و اراده دشمن برهم بریزد و بی ثبات گردد، در تمدن سازی اسلامی موفق نخواهیم شد، هم چنین اقتصاد ضعیف موجب نفوذ و در مرحله بعدی دخالت و در نهایت سلطه دشمنان خواهد شد. 🔹نظم اقتصادی مورد نظر نظام سلطه در جهان عبارت از تقسیم کشورها به دو بخش سلطه‌گر و سلطه‌ پذیر است؛ تا کشورهای سلطه گر از این طریق بتوانند سایر کشورها را به استثمار بکشند. 🔹با تشکیل یک اقتصاد قوی از طریق پیاده سازی مولفه های اقتصاد مقاومتی می‌تواند این نظم زورگویانه را به هم بریزد و فارغ از سلطه گری و سلطه پذیری به خودمان تکیه کنیم. 🔹نکته‌ نهایی در توصیه اقتصادی این بیانیه، اشاره به «لزومِ اجرای اصلاحات اقتصادی توسط گروهی از جوانان مسلط بر اقتصاد» در داخل دولت است. 🔹فکر جوان دارای ایده های نو برای اداره اقتصاد است. تغيير و تحول و زندگي در شرايط و دنيايي که هر روز در حال تغییر است، نیازمند افکاري جديد خواهد بود. در میان جوانان میل به تحول و پیشرفت وجود دارد. این امر باعث تکاپو و پویایی اقتصاد خواهد شد. 📝حجت الاسلام حمزه معلی 🌐 vasael.ir/00047q 🆔 @vasael_ir
🔸 #معرفی_کتاب | رویکردی کثرت‌گرایانه به نظریهٔ اخلاق 🔹رویکردی کثرت گرایانه به نظریۀ اخلاق درآمدی جامع و آسان فهم بر مهم ترین سنت ها و مکاتب اخلاقی، از جمله اخلاق فضیلت، سودگرایی و وظیفه گرایی است. 🔹این کتاب در چارچوب کلی طرح کثرت گرایانه نوشته شده است و این به خواننده در درک ارتباط میان نظریه ها و مکاتب اخلاقی مختلف کمک می کند. 🔹این اثر در کنار نظریه های اخلاقی مختلف، مثال هایی از زندگی روزمره و موقعیت های اخلاقی ملموس ارائه می کند تا از این طریق قضاوت اخلاقی خواننده را بسنجد و او را با نتایج اتخاذ رویکردهای اخلاقی در عمل آشنا سازد. 🔹لارنس هینمن، استاد بازنشستۀ فلسفه از دانشگاه سن‌دیگو آمریکا، در این کتاب تلاش کرده است همۀ نظریه‌های بنیادین فلسفۀ اخلاق را به صورتی جامع گرد آورد. 🔹این کتاب به دلیل جامعیت و نگاه بی‌طرفانه و نیز بیان شفاف پرسش‌های اخلاقی و تبیین ساده و عاری از اغماض و پیچیدگی نظریه‌ها در فلسفۀ اخلاق، می‌تواند به عنوان منبع علمی مناسبی برای دانشجویان و علاقه‌مندان حوزۀ فلسفۀ اخلاق راهگشا باشد. 🌐 vasael.ir/00048C 🆔 @vasael_ir
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 | شرایط مسئولیت پذیری در اسلام 🔸حجت الاسلام والمسلمین 🆔 @vasael_ir
بسته نشست های علمی آنچه در جامعه علمی در حال برگزاری است. #نشست_علمی @vasael_ir
🔸نشست ارائه چکیده کتاب «عصر حیرت» به همراه نقد 🔹با حضور: مهدی نصیری، مؤلف کتاب 🔹زمان: دوشنبه 14 بهمن ـ بعد از نماز عشاء 🔹محل برگزاری: دانشگاه باقر العلوم(ع) 🆔 @vasael_ir
#گزارش_اختصاصی_وسائل 🔸تفاوت قانون اساسی جدید عراق با قانون اساسی زمان حزب بعث گزارشی از نشست«نسبت سنجی اسلام و قانون اساسی عراق»🔻 حجت الاسلام دکتر #رضا_محمدی_کرجی: 🔹نظارت بر عهده دادگاه عالی فدرال است یعنی نظارت پسینی و قضایی است نه پیشینی و نه سیاسی. این دادگاه طبق قانون سابق تشکیل شده است نه بر اساس قانون اساسی فعلی. 🔹در نظارت دادگاه عالی فدرال طبق قانون اساسی فعلی، فقها وجود ندارند بلکه همین که کارشناس در فقه باشد کافی است. 🔹طبق قانون قبلی نیز فقیهی در این دادگاه وجود ندارد چراکه بر اساس ماده ۳ قانون شماره ۳۰ دادگاه عالی فدرال، دادگاه متشکل از یک رئیس و هشت عضو است که از سوی رئیس جمهور عراق تعیین می‌شوند؛ و شرایط برای تعیین اعضا بیان نشده است. 🔹این دادگاه مستقل نیست، زیرا چگونگی فعالیت این دادگاه توسط دو سوم مجلس تصویب می‌شود؛ بنابراین می‌تواند مجلس طوری قانون گذاری کند که آنچه خودشان می‌خواهند تصویب شود. 🔹مجلس می‌تواند تعداد خبرگان فقه را کمتر از حقوقدانان قرار دهد تا در رای گیری تاثیر نداشته باشند. 🔹روش انتخاب خبرگان در فقه نیز به دست مجلس است و می‌تواند این مسئله را طوری طراحی کند که تاثیری چندانی برایشان باقی نماند. 🌐 vasael.ir/00048Q 🆔 @vasael_ir
🔸نگاهی به دروس خارج و درس ‌گفتارهای فقه 🔹فقه معاملات ربوی | بیان‌های چهار گانه بر جواز شرط جبران کاهش ارزش پول(آیت الله شهیدی) 🌐 vasael.ir/000489 🔹فقه روابط اجتماعی | خوش برخوردی؛ راهبرد پیامبر برای هدایت جامعه(آیت الله اعرافی) 🌐 vasael.ir/00048F 🔹فقه القضا | سه وجه برای عدم جواز نقض حکم قاضی در صورت کشف خطا(حجت الاسلام والمسلمین ارسطا) 🌐 vasael.ir/00046k 🆔 @vasael_ir
#گزارش_اختصاصی_وسائل 🔸ارائه نظریه ارتکازات عقلایی از سوی آیت الله مبلغی نشست علمی «نظریه ارتکازات»🔻 آیت الله #مبلغی: 🔹عقل عملی له احکام اولیه و اساسیه و مبنائیه اما اینگونه نیست كه این عقل عملی نیاید در جزئیات و دخالت نداشته باشد بلكه طبق دیدگاه ملاصدرا در جزئیات زندگی انسان ها هم حضور پیدا می كند. 🔹این عقل عملی دائما در سیاست به دنبال مصلحت و منفعت و دوری از مفسده است؛ در صنعت به دنبال خیر و شر است؛ و در اخلاق دنبال حسن و قبح است. 🔹خلاصه اینکه عقل عملی دائما پل احداث می کند و از روی این پل ها حرکت می کند، یکی از پل هایی که عقل عملی می زند، حیثیت عقلائی است. 🔹عقلا یک سری احکامی را وضع می کنند، و این احكام همان ارتکازات‌شان است و این ارتكازات از عقل عملی بر می‌خیزد. 🔹اگر عقل عملی نباشد عقلا این چنین مرتكزاتی ندارند. منتها رنگ عقلایی دارد چون عقلا حكم‌شان برای تنظیم روابط در شرایط محدودیت هاست. 🔹اگر عقل عملی در ورای حیثیت عقلا قرار بگیرد و عقلا را به سمت قضایای خاص زندگی حركت بدهد در این صورت حكم عقل عملی تبدیل به یك اعتبار عقلایی می شود. اعتبار عقلا فعل عقلاست با تكیه بر احكام عقل عملی. 🔹به تعبیر دیگر مصدایق عقل عملی را عقلاء به جهت داشتن حیثیت عقلا می سازند بر این اساس اعتباراتی كه عقلا می سازند در حقیقت مصادیق احكام عقل عملی است ولی این مصادیق دائما در رفتارها و در حكم رفتارها مانند ارزیابی ها قرار می گیرند. 🔹آنچه محل اختلاف است ارتکاز عقلایی نیست بلکه محل اختلاف ارتکاز عرفی است. 🌐 vasael.ir/00048R 🆔 @vasael_ir
🔸دخالت خانواده‌ها؛ دومین عامل طلاق در ایران حجت الاسلام دکتر #مهدی_عباسی_آغوی در گفتگو با #وسائل🔻 🌐 vasael.ir/00047x 🆔 @vasael_ir
🔸دخالت خانواده‌ها؛ دومین عامل طلاق در ایران حجت الاسلام دکتر در گفتگو با : 🔹عامل دوم طلاق ها در کشور ما، طبق برخی از تحقیقات خانواده درمانی؛ مسئله دخالت های خانواده می باشد. 🔹من معمولا به زن و شوهرهایی که در ابتدای زندگی شان هستند و این اختلافات را مطرح می کنند، این نکته را عرض می کنم که شما یکی از این چند گزینه را پیش روی دارید: گزینه اول این است که شروع کنید به تقابل کردن با والدین همسرتان و وابستگان همسرتان و در حقیقت بر نظر و عقیده خودتان اصرار و پافشاری کنید و دیدگاه آنها را رد کنید و با آنها وارد یک جدال شوید. که طبیعتا در این جدال نه شما سود و منفعتی خواهید برد و نه آنها و آرامش روانی هردو هم به خطر خواهدافتاد. 🔹گزینه دوم این است که فرد با حالت انفعالی برخورد کند و هر آنچه آنها بگویند را بی چون و چرا بپذیرد و کاملا مطیع آنها شود که این شیوه قطعا به آرامش روانی خود فرد آسیب می رساند. چون چه بسا کافی است دیدگاه آنها چه بسا اشتباه باشد و در نتیجه مرزهای خانواده دچار مشکل شود. 🔹گزینه سوم این است که فرد قطع رابطه کنم و در واقع صورت مسئله را حذف کنم. پاک کردن صورت مسئله و قطع ارتباط هم باعث می شود من و همسرم از حمایت های عاطفی و شناختی محروم شویم که این هم قطعا خلاف دیدگاه اسلام و آموزه های دینی ما مبنی بر حفظ حرمت و احترام والدین، می باشد. 🔹گزینه چهارم که بهترین گزینه این است که راهکار تعامل را در پیش گیرم. من خانواده همسرم را با همان ویژگی هایی که دارند بپذیرم و توجه کنم که آنها قابل تغییر نیستند و اگر هم قابل تغییر باشند سال ها زمان می برد چراکه آنها در سنین بزرگسالی و کهنسالی اند. 🔹حال که نمی توانم آنها را تغییر دهم، باید برخورد و رفتار خودم را تغییر دهم، شیوه تعامل خودم را اصلاح کنم و مهارت های خودم را افزایش دهم؛ این نکته بسیار مهمی است. 🔹مسئله دخالت والدین گاهی اوقات توهم دخالت است نه دخالت. اگر عضوی از خانواده همسر من، تذکری به من می دهد یا انتقادی می کند، حتما به معنای دخالت او در زندگی ما نیست و این نباید باعث آشفتگی روحی من بشود بلکه باید نگاه تعاملی به این نقد داشته باشم و اگر مفید بود بپذیرم. 🔹نکته مهم در اینجا این است که باید عدم پذیرش ما همراه با احترام و رعایت حریم ها باشد. البته پذیرش این سخن، به این معنا نیست که دخالت وجود ندارد بلکه برخی مواقع واقعاً دخالت هست اما من می توانم از دخالت ها پیشگیری کنم. 🌐 vasael.ir/00047x 🆔 @vasael_ir
#گزارش_اختصاصی_وسائل 🔸ضرورت مراعات هنجارهای فقه و نگاه مقاصدی در استنباط گزارشی از در نشست «ارائه تکمیلی و پاسخ به اشکالات نظریه مقاصد الشریعه»🔻 🌐 vasael.ir/00048c 🆔 @vasael_ir
🔸ضرورت مراعات هنجارهای فقه و نگاه مقاصدی در استنباط گزارشی از در نشست «ارائه تکمیلی و پاسخ به اشکالات نظریه مقاصد الشریعه»🔻 آیت الله : 🔹استفاده از مقاصد در فقه شیعه بی سابقه نیست اما نهادینه هم نیست یعنی کسی نگوید اصلاً فقهای ما از مقاصد، استفاده نکرده اند. اما اینکه بگوییم مقاصد را به عنوان یک نهاد پذیرفتند و یک مشی ثابتی دارند، نه اینطور هم نیست. 🔹شما در آثار محقق اصفهانی، مرحوم امام خمینی (ره)، صاحب عروه، مرحوم آقای حکیم، آقای صدر، حضرت آقای سیستانی، صاحب جواهر، شهید اول استفاده از مقاصد را می بینید ولی آیا به طور نهادینه و تعریف شده؟ خیر اینگونه نیست. 🔹اگر خواستید یک مورد را آدرس بدهم جلد 9 مستمسک عروة الوثقی صفحه ۳۷۰ را ببینید؛ وقتی صاحب عروه در بحث زکات از مقاصد استفاده می کند تا جریان بخشش زکات را زیر سئوال ببرد، ایشان می گوید این مطلب فی الجمله در برخی از موارد قابل قبول است. 🔹مرحوم امام خمینی(ره) از کسانی است كه در بحث حیل ربا از مقاصد استفاده می‌کنند حتی روات را متهم می کنند که اینا ظاهرا صراف بودند که می خواستند به نحوی قضیه حیل را درست کنند ولی ایشان در مقابل محقق اصفهانی یك جای دیگر در بحث خیار غبن که از مقاصد استفاده می کند می گوید نخیر حرف شیخ درست است. 🔹فقیه نباید بر روی بعضی از ادله جمود داشته باشد و از اقتضائات زمان و مکان فارغ باشد و کاری به اجرای این اصول نداشته باشد. نباید فارغ از حوادث واقع باشد و از آن طرف هم انسان هنجارشکنی کند و فارغ از هنجارهای شناخته شده اجتهاد کند و اتفاقا حرف های شیک هم می زند و مردم هم می پسندند و می گویند آفرین این فقیه است. 🔹اگر می خواهید فقهی را رقم بزنید که امام زمان علیه السلام راضی باشد باید از یک طرف هنجارهای فقه رعایت بشود و از سوی دیگر اقتضائات زمان و مکان، مقاصد، نظام هم مراعات بشود. 🌐 vasael.ir/00048c 🆔 @vasael_ir