eitaa logo
پایگاه فقه حکومتی وسائل
2هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
186 ویدیو
26 فایل
پایگاه تخصصی فقه حکومتی "وسائل" 🔵دسترسی به تازه ترین مباحث فقه حکومتی Vasael.ir ◀️دروس خارج فقه حکومتی؛ ◀️نشست های علمی؛ ◀️مصاحبه با فضلا و اندیشمندان حوزوی؛ ◀️یادداشت و مقاله.
مشاهده در ایتا
دانلود
پایگاه فقه حکومتی وسائل
🔸راهكارهای مقابله با جنگ نرم در نظام ولایی 🌐 vasael.ir/0004CI 🆔 @vasael_ir
🔸راهكارهای مقابله با جنگ نرم در نظام ولایی 🔹جنگ نرم؛ هرچند اصطلاحی نو در دانش سیاسی است، اما از نظر محتوا و مصداق همواره در زندگی ابنای بشر مطرح بوده است. اما در بحث مورد نظر ما، سابقه تاریخی آن به تكوین نظام ولایی در عهد پیامبر باز می گردد. 🔹جنگ نرم، مخرب‌ترین رهاورد بشر معاصر در مواجهه با جریان حق است؛ بدین معنا كه غرب با آزمون گونه های مختلف رویارویی و ناكامی در آنها دریافته كه قدرت نرم نظام ولایی بسی برتر و بالاتر از آن است كه چالش های سخت از میدان بیرون رود. 🔹ازاین‌رو، كارزار متناسب با قدرت نرم كه همواره بر شعار پیروزی خون بر شمشیر تأكید داشته جنگ نرم است. 🔹البته لازمه توفیق در این میدان نیز غنای فكری و كالاهای متنوع فرهنگی است كه البته غرب از آنها بی بهره است، اما می كوشد به مدد رسانه های پر زرق و برق خویش آن را موجه و در خور نشان دهد. 🔹بخشی از نظام ولایی، آموزه مشروعیت است كه ریشه در پیشفرض ها و مسائل بنیادین نظام سیاسی دارد و در مقام ارزش گذاری، اولویت نخست را در جدول عناصر نظام سیاسی به خود اختصاص می دهد. 🔹نظـام سیاسی در جهت رشد طبیعی آن و در جهت آرمان ها و اهداف كلان، می تواند از سوی دشمنان، بالقوه به سمت شبه اهداف تغییر مسیر داده و با حفظ ظواهر، اما تغییر سیرت به رشدی شبه طبیعی و شكل دهی به الگویی از نظام شبه ولایی به عنوان گذار در جهت نظام غیر ولایی حركت كند؛ این شبیه سازی در تمامی ابعاد و مؤلفه های چهارگانه امكان تحقق دارد. 🔹از این‌رو، در مقام شناخت جنگ نرم دشمن، می بایست با توسل به شاخص هایی كه در قرآن كریم و روایات به طور كلی در آموزه های دینی مورد تأكید قرار گرفته است، از چنین فرآیندی پیشگیری كرد. 🔹در هر نظام ولایی همواره افرادی به ظاهر ولایی، اما در باطن غیر ولایی در درون نظام سیاسی مترصد فرصت اند. هم افزایی نیروها با قدرت ها و دشمنان نیروی نظام می تواند بالقوه زمینه های انحراف و افول نظام ولایی را فراهم سازد. 🔹تغییر نظام ولایی به نظامی غیر ولایی، بدون واسطه شدن نظام شبه ولایی كمتر قابل تصور است؛ چراكه در مسیر رشد طبیعی جامعه، نخست ذائقه ها در نظام شبه ولایی تغییر می یابد، سپس در فرصتی مناسب نظامی غیر دینی و ضد دینی ظهور و بروز پیدا می كند. 🔹بدون دولت، گذار دولت غیر دینی جنبه كودتایی داشته و معمولاً اقبال عمومی را به همراه ندارد و با دیكتاتوری مسلط می شود. 🌐 vasael.ir/0004CI 🆔 @vasael_ir
🔸ولادت پر خیر و برکت جوادالائمه علیه السلام بر تمام شیعیان مبارک ‎باد 🆔 @vasael_ir
🔸 #یادداشت | مروری بر سبک زندگی امام جواد 🔹یکـی دیگـر از محورهـای مهـم در سـیره معصومـان علیه السلام اصولـی اسـت کـه در رفتـار آنـان بـا خانـواده و خویشـان دیـده می شـد. 🔹در ارتبـاط بـا خویشـان، مسـأله صله رحـم از ویژگی‌های مهـم امـام جـواد علیه السلام بـود. ابوهاشـم جعفـری گویـد: امـام جـواد علیه السلام سـیصد دینـار بـه مـن داد تـا بـه یکـی از پسـرعموهایش برسـانم و فرمـود: از تـو خواهـد خواسـت تـا بـه او یـک مشـتری معرفـی کنـی تـا بـا ایـن پـول تجـارت کنـد و تـو ایـن کار را بکن. (کلینـی، ج 1:495) 🔹رعایــت حقــوق والدیــن، از دیگــر ابعــاد مهــم در ســیره خانوادگــی امــام جــواد علیه السلام اســت. ایـن حقـوق بـه زمـان حیـات والدیـن مختـص نیسـت و بعـد از وفات‌شان نیـز ادامـه دارد. 🔹نمونـه شــایان ذکــر در ایــن بــاره آنکــه امــام جــواد علیه السلام بعــد از شــهادت پــدر بزرگــوارش، فــردی را کــه مبلـغ چهارهـزار درهـم از امـام رضـا علیه السلام طلـب داشـت و نگـران وصـول آن بـود، فرا خواندنـد و طلـب او را پرداخـت کردنـد. 🔹نکتـه دیگـر در سـیره همسـرداری حضـرت، تأکیـد بـر انـدک بـودن مهریـه و مطابقـت آن بـا مهرالسـنه بـود. 🔹ایشـان از پیامبر صلی الله علیه و آله سلم در میـزان مهریـه، تبعیـت می‌کردند کـه مقـدار آن پانصد درهم و در جهـت توصیه‌های پیامبـر صلی الله علیه و آله وسلم مبنـی بـر انـدک بـودن میـزان مهریـه بـود. 📝 محرم آتش افروز 🌐 vasael.ir/0004CO 🆔 @vasael_ir
🔸 #معرفی_کتاب | عدالت و امنیت ملی 🔹این کتاب مجموعه‌ای از مقالات است که توسط کارشناسان و صاحب‌نظران دو حوزه عدالت و امنیت به رشته تحریر درآمده است. 🔹در این مجموعه عدالت متغیر مستقل و امنیت ملی متغیر وابسته است و تلاش شده تا نسبت مفهوم عدالت با مطالعات امنیتی ارزیابی شود. کتاب از چهار منظر موضوع عدالت و امنیت را مورد توجه و کنکاش قرار داده است. 🔹در مقاله نخست با عنوان «نسبت عدالت اجتماعی و امنیت ملی: چارچوب نظری» تلاش شده تا چارچوبی نظری از نسبت عدالت اجتماعی و امنیت ملی داده شود. 🔹این مقاله ضمن پرداختن به نقاط اشتراک و افتراق بین این دو مفهوم، اولویت عدالت یا امنیت، فواید عدالت برای امنیت ملی، جایگاه دولت در بحث عدالت و امنیت ملی و نسبت این دو مفهوم با بحث بی طرفی دولت و برابری، نشان می دهد تا چه حد این دو مفهوم با هم در ارتباط اند. 🔹مقاله دوم و سوم با رویکرد اسلامی به موضوع توجه دارند. علت این امر نه تنها به این دلیل است که در کشور ما گرایش به رویکرد اسلامی بسیار است. بلکه امکان مقایسه این دو مفهوم در رویکرد اسلامی با مطالعات دیگر در این حوزه روشن گردد. 🔹بر همین اساس دکتر اصغر افتخاری در مقاله «عدالت و امنیت در اسلام» بر این باور است که عدالت و امنیت هر دو از فضایل عالی به شمار آمده و مطلوب جوامع مختلف هستند و پاسخ دادن به این سوال را که در مقام تعرض کدامیک از این دو اصل می باشند و یا اینکه نسبت بین این دو فضلیت چگونه است؟ را بسیار دشوار می سازد. 🌐 vasael.ir/0004CN 🆔 @vasael_ir
🔸سیر تطور تاریخی نظام سیاسی شیعه / مأموریت فقه حل مشکلات سیاسی و اجتماعی است گزارشی از نخستین نشست«نظام سیاسی فقاهت»🔻 🌐 vasael.ir/0004CZ 🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
🔸سیر تطور تاریخی نظام سیاسی شیعه / مأموریت فقه حل مشکلات سیاسی و اجتماعی است گزارشی از نخستین نشست«
🔸سیر تطور تاریخی نظام سیاسی شیعه / مأموریت فقه حل مشکلات سیاسی و اجتماعی است گزارشی از نخستین نشست«نظام سیاسی فقاهت»🔻 حجت الاسلام : 🔹پرسش از اینکه کدام بخش از تراث فقهی ما با سیاست گره خورده است پرسشی ناظر به رویکرد فردی به فقه است، چراکه فقه به عنوان علم ناظر به رفتار مکلفینی که قرار است همه تکالیف و رفتارهای‌شان بار اجتماعی و سیاسی داشته باشد، کلا یک علم سیاسی است. 🔹به تعبیری دیگر ارسطو سیاست را به علم تدبیر جامعه تعبیر می‌کند و اگر فقه علم تدبیر جامعه باشد خودش مساوی با سیاست است. 🔹در گذشته تاریخی ما به دلیل اینکه فقها عمدتا در حاشیه بوده‌اند و حکومت‌ها در اختیار ما نبوده است، مبنای جامعه این نبود که فقیه و فقه تمام مسائل سیاسی و اجتماعی را حل کند. 🔹در دوره سید مرتضی نهاد نقابت تأسیس می‌شود؛ نقابت السادات یک نوع تشکل بوده است که مربوط به سادات بوده و سادات هر شهری یک بزرگی داشتند که او را به عنوان نقیب می‌شناختند، این تشکیلات را پدر سید مرتضی راه اندازی کرد به این صورت که در هر شهری یک بزرگی برای سادات قرار داده شد. 🔹در این دوره، سید مرتضی نقیب النقبا و رئیس الرؤسای سادات شد و این تشکیلات را از یک تشکیلات صنفی صرف به یک تشکلات حکومتی ارتقا داد. 🔹البته حکومت هم که از سادات بودند از این موضوع استقبال می‌کردند چراکه عباسیان هم از نسل عباس عموی پیامبر(ص) بودند و برای اینکه سیادت آنها ثابت شود و بتوانند بیش از پیش روی آن مانور دهند مهم بود. 🔹بر همین اساس خلفای عباسی به سید مرتضی اعتراضی نکردند؛ در یک دوره‌ای بین خلفای عباسی و خلفای فاطمی که در مصر حکومت می‌کردند اختلاف افتاد و فاطمیون زیرآب سیادت عباسیون را زدند و گفتند عباسی‌ها سید نیستند. 🔹سید مرتضی یک بیانیه رسمی در دفاع از سیادت بنی عباس می‌دهد و ساختار نهاد نقابت را چنان ارتقاء می‌دهد که اگر کسی به ادبیات امروز بگوید ایشان عضو هیئت دولت عباسی شد حرف غلطی نیست. 🔹در دوره خلافت به لحاظ نهادی اگر توانستیم تصرف کنیم همین نهاد نقابت بوده است و کلا خلفا مورد تأیید شیعه و فقها قرار نگرفتند. 🌐 vasael.ir/0004CZ 🆔 @vasael_ir
🔸 #یادداشت | سیاست‌های اقتصادی امام علی 📝 ابوالقاسم مرشدی 🌐 vasael.ir/0004CT 🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
🔸 #یادداشت | سیاست‌های اقتصادی امام علی 📝 ابوالقاسم مرشدی 🌐 vasael.ir/0004CT 🆔 @vasael_ir
🔸 | سیاست‌های اقتصادی امام علی 🔹فقر در نگاه امیرالمؤمنین(ع) سرطان و قاتل جامعه است که درمان اورژانسی و البته ریشه ای آن بر همه امور دیگر اولویت داشت. 🔹تنها در حدود پنج سال حکومت خود با هدایت سرمایه های کشور به بخش های مولد اقتصادی، اندک سرمایه ای که از دارایی‌های عمومی در اختیار دولت باقی مانده بود را به قدری افزایش داد که از یک کشور مفلوک، قطب بزرگ اقتصادی ساخت، قدرتی که به امپراطوری های بزرگ آن دوران طعنه می زد. 🔹به تعارفات دیپلماسی امروزی اعتناء نمی کرد و معتقد بود ملتی که به لحاظ اقتصادی دستش جلوی دیگر کشورها دراز باشد، اسیر و برده اوست. 🔹«محتاج هر کشوری شوی، اسیر او خواهی بود، اگر از او بی نیاز شوی، برابر با او خواهی بود و به هر ملتی کمک و احسان کنی، فرمانروای او خواهی شد»؛ این جمله قانون اساسی تمام روابط اقتصادی او با دیگر ملت ها بود. 🔹چقدر جهالت و حماقت است اگر یک دولت ارزش سلامت اقتصادی کشورش که در گرو استقلال اوست را نداند و با سرم های تقویتی ابر قدرت ها به حیات خود ادامه دهد. 🔹به شهادت تاریخ، امام علی(ع) در عمر کوتاه حکومت خود توانست با مهار الیگارشی و تمرکز بر اقتصاد تعاونی، فقر را به کلی نابود کند، طوری که در تمام خاورمیانه حتی یک فقیر و گرسنه پیدا نمی شد و هیچ کارمند و بازنشسته ای حقوق عقب افتاده نداشت. 🔹هیچ کس‌ در قلمرو حکومت الهی او از وضع زندگی اش ناراضی نبود. در واقع حاصل آنچه انسانیت در بالاترین سطح از مدیریت سازمان های اقتصادی تجربه کرده، این است که نتوانسته چنین نظام اقتصادی را ایجاد کند. 📝 ابوالقاسم مرشدی 🌐 vasael.ir/0004CT 🆔 @vasael_ir
🔸نگاهی به دروس خارج و درس ‌گفتارهای فقه 🔹فقه القضا| ابقاء شریح قاضی، دلیل بر عدم اشتراط ایمان در قاضی نیست(آیت الله حبیبی‌تبار) 🌐 vasael.ir/0004Cg 🔹فقه روابط اجتماعی| بررسی معنای اتهام(آیت الله اعرافی) 🌐 vasael.ir/0004Cc 🔹فقه القضا| تنها حالت جواز نقض حکم قاضی در صورت شک در صحت حکم(حجت الاسلام والمسلمین ارسطا) 🌐 vasael.ir/0004CG 🆔 @vasael_ir
🔸امکان سنجی تطبیق مفسد فی الارض بر مختلس 🔻 🌐 vasael.ir/0004Cl 🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
🔸امکان سنجی تطبیق مفسد فی الارض بر مختلس #دانشنامه_فقهی_حقوقی🔻 🌐 vasael.ir/0004Cl 🆔 @vasael_ir
🔸امکان سنجی تطبیق مفسد فی الارض بر مختلس 🔻 🔹آیا امکان تطبیق مفسد فی الارض بر مختلس وجود دارد یا خیر؟ باید گفت: با توجه به تعریفی که از افساد فی الارض بیان شد، تلاش جهت شیوع فساد و ایجاد ناامنی اقتصادی برای جامعه و نیز رواج پیدا کردن اختلاس در حکومت اسلامی به صورتی که مردم را با چالش روبرو کنند صوری است که حاکم اسلامی می‌تواند حکم مفسد فی الارض را برای مختلس صادر بنماید. 🔹ناگفته نماند هدف نگارنده اثبات یا عدم اثبات مفسد فی الارض بر مختلس نیست بلکه مراد در امکان یا عدم امکان صدق افساد فی الارض بر هر جرم و فسادی می‌باشد؛ زیرا ملاک و معیار در افساد فی الارض دو چیز است: ۱. شیوع جرم در حکومت اسلامی به نحوی که سبب اختلال در امنیت مالی و جانی و یا آبرویی جامعه گردد. ۲. اختلال باید از گناه و فساد و یا جرم به وجود آمده باشد. 🔹با توجه به آنچه بیان شد، به نظر می‌رسد برخی از احکام و یا مجازات‌ها در اسلام دایر مدار وجود مفسده در جامعه هستند. شاید بتوان گفت که یکی از فلسفه‌های وجودی تعزیر همین امر باشد تا حاکم شرع بتواند با توجه به شرایط و مقتضیات هر عصر و نحوه وقوع جرم، مجازات‌های متناسب با آن عصر را وضع بنماید. 🔹افساد فی الارض یکی از مجازات‌هایی است که دایره وقوعی آن، وسیع است و منحصر به عمل یا نوع خاصی از گناه و فساد نمی‌باشد؛ بلکه با توجه به ماهیت آن، عنوان مستقلی از مجازات اسلامی است که حاکم می‌تواند با شرایط و ضوابطی که معین شده، حکم به افساد فی الارض بر مختلس بنماید. 🔹در نتیجه، مجازات اولیه اختلاس در فقه و نصوص وارده تعزیر می‌باشد و حاکم اسلامی می‌تواند با توجه به کیفیت و نحوه وقوع اختلاس، حکم به مفسد فی الارض بر مختلس را صادر نماید. 🌐 vasael.ir/0004Cl 🆔 @vasael_ir
🔸راهکارهای مقابله با ویروس کرونا / نگاه مثبت به خداوند سلامت روانی را در پی دارد حجت الاسلام دکتر در گفتگو با 🔻 🌐 vasael.ir/0004Ck 🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
🔸راهکارهای مقابله با ویروس کرونا / نگاه مثبت به خداوند سلامت روانی را در پی دارد حجت الاسلام دکتر #
🔸راهکارهای مقابله با ویروس کرونا / نگاه مثبت به خداوند سلامت روانی را در پی دارد حجت الاسلام دکتر در گفتگو با : 🔹زمانی که با یک مشکلی مواجه می‌شویم، دو روش مقابله داریم؛ یکبار ما مشکل را به اندازه می‌بینیم آن موقع واکنش‌های ذهنی و روانی ما هم به اندازه است و افراطی نیست اما اگر ما آن مسئله و مشکل را بزرگتر از آنچه که هست می‌بینیم آن موقع واکنش‌های ما افراطی خواهد بود. 🔹هورمونی به نام کورتیزول وجود دارد که در بدن ترشح می‌شود، این هورمون، هورمون طبیعی استرس است و سیستم ایمنی بدن را کنترل می‌کند؛ این هورمون سیستم ایمنی بدن ما را فعال و تقویت می‌کند. 🔹وقتی نگرانی افراطی پیدا می‌کنیم و دچار تشویش خاطر می‌شویم آنگاه در ذهن و در رفتارهای بهداشتی دچار یک افراطی می‌شویم این امر باعث می‌شود که هورمون کورتیزول از آن میزان طبیعی بیشتر ترشح می‌شود 🔹وقتی این هورمون بیش از حد طبیعی ترشح شد، به جای اینکه سیستم ایمنی بدن را تقویت کند بر عکس سیستم ایمنی بدن را تضعیف می‌کند. 🔹سعی کنیم اطلاعاتی که می‌خواهیم در مورد این ویروس و عوارض آن کسب کنیم فقط از طریق رسانه‌های معتبر کسب کنیم و همچنین به اندازه دنبال این اطلاعات باشیم، نه اینکه از صبح تا شب پای تلویزیون بوده و بخواهیم تمام اطلاعات را در این زمینه کسب کنیم. 🔹اطلاعات زیادی سلول‌های مغز ما را حساس می‌کند و میزان کورتیزول خون را بیشتر می‌کند و زیادی آن استرس ایجاد کرده و سیستم ایمنی بدن را ضعیف می‌کند. 🔹رفتارهای بهداشتی ما باید به اندازه باشد، یعنی سعی کنیم در زمینه رفتارهای بهداشتی متعادل باشیم؛ اگر رفتار به اندازه باشد تأثیر مثبت دارد. 🔹بعضی‌ها اینجا می گویند باید احتیاط کنیم، و بارها بارها وسائل منزل را ضد عفونی می کنند؛ این احتیاط به ضرر ما تمام می‌شود به خاطر اینکه سیستم روانی ما را حساس می‌کند ما باید به همان میزانی که مسئولان بهداشت می گویند، مسائل بهداشتی را رعایت کنیم. 🔹ما باید اعتقاد به این داشته باشیم که خداوند متعال حافظ و نگهبان ما است و کار از دست خدا خارج نیست و این عالم مدیر و مدبر دارد، پس سعی کنیم نگاه‌مان را به خداوند متعال مثبت کنیم. 🔹در روایات هم داریم که خداوند در گمان و ظن بنده‌اش است، اگر نگاه ما به خداوند مثبت بود بیشتر مورد لطف و عنایت خداوند قرار می‌گیریم. 🌐 vasael.ir/0004Ck 🆔 @vasael_ir
🔸 #یادداشت | چگونه کرونا را شکست دهیم / الگوبرداری از مدیریت بحران حضرت زینب 📝 محرم آتش افروز 🌐 vasael.ir/0004Cp 🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
🔸 #یادداشت | چگونه کرونا را شکست دهیم / الگوبرداری از مدیریت بحران حضرت زینب 📝 محرم آتش افروز 🌐 va
🔸 | چگونه کرونا را شکست دهیم / الگوبرداری از مدیریت بحران حضرت زینب 🔹امروز در جامعه شاهد هستیم آستانه صبر و تحمل مردم پایین آمده و با اندک مشکلی در زندگی روحیه خود را می‌بازند و شکست را می‌پذیرند. 🔹ولی حضرت زینب(س) مصائب و سختی‌هایی را در واقعه عاشورا تحمل کردند و برای حفظ اسلام جان فشانی هایی کردند که در مقابل مصائب امروز قابل قیاس نیست لذا صبر حضرت زینب باید برای همگان باید الگو باشد. 🔹از جمله مهمترین ویژگی‌ها و مؤلفه‌های مؤثر در مدیریت بحران توسط حضرت زینب سلام الله علیها این بود که ایشان از تمام ظرفیت‌های وجودی خویش، برای مدیریت و ساماندهی اوضاع، استفاده کرد. 🔹ایشان سعی کرد علاوه بر مهندسی حوادث واقعه عاشورا از آن شرایط سخت و هولناک واقعه، برای معرفی اسلام ناب و تعمیق باورهای دینی بهره جوید. 🔹حضرت زینب سلام الله علیها، توانست با بهره گیری از خرد جامع خود، احساس و عاطفه، توان عبادی خویش، فن بیان و سخنوری خود، صبر سرشار، پشتوانه فکری و... در سخت‌ترین شرایط، بهترین و سالم‌ترین تصمیمات را در مدیریت بحران، اتخاذ کند. 🔹از آنجا که مسیر حضرت زینب سلام الله علیها، مسیری کاملاً منطبق بر آموزه‌های دینی بود ایشان در طول انجام رسالت خویش به همه اصول و فروع دینی التزام داشته و با همه توان سعی در انجام آن داشت. 🔹پایبندی به ارزش‌های دینی به انسان قوت و شهامتی می‌دهد که خود را در مسیر رضایت پروردگار حس می‌کند و بر این اساس دیگران و حوادث پیش آمده برای او، قابل مدیریت و کنترل می‌باشد. چراکه انسان در این شرایط پشتوانه خود را قدرت لایزال الهی می‌داند. 🔹با شیوع بیماری کرونا به شدت نیاز است که همه مردم مخصوصاً مسئولان از مدیریت بحران حضرت زینب(س) الگو بگیرند و با صبر و استقامت و تکیه بر توان داخل این بیماری را شکست دهند و با روحیه اتحاد امت اسلامی از این مشکل همانند مشکلات دیگر عبور کنند. 📝 محرم آتش افروز 🌐 vasael.ir/0004Cp 🆔 @vasael_ir
🔸 #معرفی_مقاله | نحوه احراز مسئولیت کیفری در بیماری‌های واگیردار و جرائم قابل انتساب 🌐 vasael.ir/0004Cq 🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
🔸 #معرفی_مقاله | نحوه احراز مسئولیت کیفری در بیماری‌های واگیردار و جرائم قابل انتساب 🌐 vasael.ir/00
🔸 | نحوه احراز مسئولیت کیفری در بیماری‌های واگیردار و جرائم قابل انتساب 🔹رکن اصلی تحقق مسؤولیت، صحت انتساب و استناد است که احراز آن در کلیه جرائم، اعم از عمدی و غیر عمدی و همراه با قصور یا تقصیر، لازم و ضروری است و بیماری‌های واگیردار نیز از این امر مستثنی نیست. 🔹هرچند انتقال ویروس با اسباب ناپیدا صورت می‌گیرد، لیکن به مانند اسباب ظاهری دارای آثار و نتایجی است که در صورت احراز رابطه استناد بین این نتایج و اسباب ناپیدا، در مسؤولیت انتقال دهنده در فرض اجتماع شرایط نمی‌توان تردید نمود. 🔹نکته قابل توجه، دشواری احراز این رابطه به علت ناپیدا بودن اسباب می‌باشد، ضمن اینکه ویژگی‌های نوعی دیگر بیماری‌های واگیردار از جمله فاصله زمانی بین فعل و نتیجه مجرمانه، رضایت آگاهانه فرد به بیمارشدن و یا تن دادن او به عملی که باعث انتقال ویروس به وی می‌شود و امکان حدوث وقایع طبیعی یا غیر طبیعیِ قاطع رابطه استناد، ممکن است باعث دشواری دو چندان احراز این رابطه گردد. 🔹باید اذعان داشت تمرکز در ماهیت واقعی و مادی رابطه استناد با توجه به جایگاه این رابطه در عنصر مادی جرائم به عنوان پیونددهنده رفتار و نتیجه مجرمانه که هر دو دارای بعد مادی می‌باشند بیانگر این نتیجه است که این رابطه ناگزیر رابطه‌ای واقعی و حقیقی بوده و کارشناسی و توجه علمی در احراز این رابطه در کاستن از صعوبت احراز و کاهش اختلافات، مؤثر خواهد بود و توجه به دو ویژگی مذکور در رابطه استناد موجب دستیابی تقریباً متقن به سبب و علت حقیقی، خواهد شد. 🔹در خصوص نوع جرائم ارتکابی و انتساب آن به انتقال دهنده با توجه به شرایط و آثار عمل به ویژه نوعاً و یا نسبتاً کشنده بودن عامل بیماری یا غیر کشنده بودن آن، می‌توان به برخی جرائم عمدی و غیر عمدی مندرج در قوانین موضوعه به خصوص قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲ اشاره نمود. 🔹در مورد عوامل واگیردار نوعاً یا نسبتاً کشنده به خاطر اثربخشی قوی در فرد مبتلا بیشتر جرائم انتسابی جرائم مرتبط با تمامیت جسمانی به ویژه قتل خواهد بود. 🔹با توجه به ماده ۲۹۰ ق. م. ا. ۹۲ قانونگذار نظر اکثریت فق‌ها در امکان حدوث قتل عمدی در انتقال عامل بیماری زا را پذیرفته و قائل به قصاص انتقال دهنده در موارد عمدی است. 🔹البته بعضی از فقها، با توجه به مشکلات ذکر شده در احراز رابطه استناد و با احتیاط در دماء مسلمین و با توجه به قاعده درء، در اثبات قتل عمدی و در نتیجه قصاص انتقال دهنده، تشکیک کرده اند که این دیدگاه در نظم حقوقی کنونی پذیرفته نیست. 🌐 vasael.ir/0004Cq 🆔 @vasael_ir
در گفتگو با #وسائل مطرح شد🔻 🔸راهکار‌های مقابله با کرونا از دیدگاه ۵ روانشناس اسلامی 🌐vasael.ir/0004Ct 🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
در گفتگو با #وسائل مطرح شد🔻 🔸راهکار‌های مقابله با کرونا از دیدگاه ۵ روانشناس اسلامی 🌐vasael.ir/000
🔸راهکار‌های مقابله با کرونا از دیدگاه ۵ روانشناس اسلامی حجت الاسلام دکتر : 🔹در این ایام خواب خودمان را کنترل کنیم همان طور که کم خوابیدن به جسم و روح آسیب می زند، زیاد خوابیدن هم به جسم و روح آسیب می زند. 🔹تحقیقات نشان داده است که کمتر از 2.5 ساعت در شبانه روز و بیشتر از 8.5 ساعت خوابیدن در شبانه روز، 15 درصد احتمال مرگ را بالا می‌برد اما کرونا در حدود 2 درصد احتمال مرگ دارد. حجت الاسلام : 🔹مدیران هر نهاد از نهاد خانواده تا سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها باید سعی کنند که علاوه بر انجام وظیفه، موقعیت را برای مشارکت مردم نیز فراهم کنند. 🔹افراد به شکل مصون و با استفاده از ابزارهای پیشگیری در صحنه حضور داشته باشند؛ با جلب مشارکت همه اعضای جامعه می‌توانیم به همگرایی دست پیدا کنیم، این همگرایی به تاب آوری و افزایش تحمل سختی‌ها منجر شود. حجت الاسلام دکتر : 🔹رفتارهای بهداشتی ما باید به اندازه باشد، یعنی سعی کنیم در زمینه رفتارهای بهداشتی متعادل باشیم چون اگر رفتار به اندازه باشد تأثیر مثبت دارد. 🔹بعضی‌ها می‌گویند باید احتیاط کنیم، و بارها بارها وسائل منزل را ضد عفونی می‌کنند، این احتیاط به ضرر ما تمام می‌شود به خاطر اینکه سیستم روانی ما را حساس می‌کند. ما باید به همان میزان که مسئولان بهداشت می گویند، مسائل بهداشتی را رعایت کنیم. حجت الاسلام دکتر : 🔹برای اینکه نگرانی‌ها و استرس‌های خود را کنترل کنیم اولین گام این است که افکار خود را کنترل کنیم و فکرهای منفی خود را بشناسیم. 🔹سعی کنید با غلبه بر درشت نمایی ها و تعمیم‌های مبالغه آمیز، افکاری که بیش از اندازه به عنوان پیش‌بینی منفی در نظر گرفته می‌شود، آنها را مدیریت کنید. حجت الاسلام : 🔹رعایت نکات بهداشتی نباید باعث شود که ما لحظه به لحظه به فرزندان امر و نهی کرده و به هر جایی از منزل دست زدند در آماج امر و نهی ما قرار بگیرند. 🔹این طرز برخورد اولاً رابطه فرزندان و والدین را خراب می‌کند و ثانیاً باعث استرس و وسواس در بچه‌ها خواهد شد مخصوصاً اگر زمینه ژنتیکی و یا محیطی وسواس یا استرس در بچه‌ها باشد، این امر را تشدید خواهد کرد. 🌐vasael.ir/0004Ct 🆔 @vasael_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 | توصیه مهم امیرالمؤمنین در مواجه با بلایای زندگی 🔸حجت الاسلام 🆔 @vasael_ir
🔸دومین شماره از مجله پژوهش‌های فقهی زنان و خانواده، منتشر شد 🔹در این شماره از مجله پژوهش‌های فقهی زنان و خانواده، مقالاتی با عناوین «بررسی اجرت المثل زنان برای کارهای منزل از منظر فقه امامیه»، «احسان به والدین از دیدگاه فقه»، «حجاب و برخی شبهات پیرامون آن»، «تفاوت نفقه زوجه و اقارب در فقه امامیه»، و «نگاهی به قوامیت مرد بر زن» منتشر شده است. 🌐 vasael.ir/0004Cz 🆔 @vasael_ir
🔸 #یادداشت | سبک زندگی متفاوت در شرایط اپیدمی کرونا 🌐 vasael.ir/0004D3 🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
🔸 #یادداشت | سبک زندگی متفاوت در شرایط اپیدمی کرونا 🌐 vasael.ir/0004D3 🆔 @vasael_ir
🔸 | سبک زندگی متفاوت در شرایط اپیدمی کرونا 🔹قبل از هر چیز یادمان باشد زمان‌های طولانی بی‌تحرک نباشیم و حداقل هر نیم ساعت یکبار از جای خود بلند شده و چند حرکت کششی ساده را انجام دهیم. 🔹برای ورزش در خانه نیاز نیست وسایل خاصی داشته باشید! بسیاری از حرکات ورزشی را به راحتی می‌توانید در محیط خانه انجام دهید. 🔹ورزش در خانه انواع مختلفی دارد، نمونه‌هایی از تمریناتی که می‌توانید در خانه انجام دهید شامل، راه رفتن در خانه، انجام حرکت لانژ در خانه، بالا رفتن از پله ها، بلند شدن و نشستن روی صندلی یا روی کف خانه، اسکوات روی صندلی، دراز نشست و شنا، می شود. 🔹اینها از جمله ورزش‌هایی هستند که در زمان ماندن در خانه می‌توان انجام داد و به بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن کمک کرد. این تمرینات به سادگی و در هر زمان و با داشتن فضای اندک نیز قابل اجرا هستند. 🔹در سبک زندگی جدید مهم‌ترین اصل این است که کودکان و نوجوانان را در آن برنامه ریزی‌ها مشارکت بدهیم. در این شرایط به وجود آمده حتماً خانواده‌ها، برنامه‌ها را باید با خواسته‌ها و نیازهای کودکان و نوجوانان تنظیم کنند. 🔹متاسفانه در برخی خانواده‌ها خود والدین بدون مشورت با کودکان و نوجوانان برنامه‌ای را تنظیم می‌کنند که با علائق و خواسته و نیازهای فرزندان‌شان تطابق ندارد و این باعث تنش بین فرزندان و والدین می‌شود و این سبک برنامه ریزی علاوه بر اینکه استرس را کم نمی‌کند بلکه محیط منزل را پر از استرس می‌کند. 🔹اغراق در پرداختن به خطر کرونا سبب افزایش استرس و اضطراب در فرزندان ما می‌شود و پس از پایان این همه گیری در صورت عدم توجه خانواده تبعات منفی، اضطراب، موجب بروز انواع اختلالات از جمله بیش فعالی، کاهش اعتماد به نفس و عزت نفس و افسردگی و وسواس می‌شود، کودکان نمی‌توانند فشار زیادی را تحمل کنند باید این را قبول کنیم که کودکان از دیدن اضطراب پدر و مادر بیش از کرونا آسیب می ببینند. 🔹فقط و فقط بهترین افکار را به ذهن خود راه دهید. کلام ناخواسته روی زندگی ما اثر می‌گذارد. فکر حتی اگر دروغ هم باشد می‌تواند روی ما اثر بگذارد. «خوش‌بینی» مهم‌ترین ویژگی است که با استفاده از آن می‌توانید موفقیت و خوشبختی شخصی و حرفه‌ای خود را افزایش داد. 📝 محرم آتش افروز 🌐 vasael.ir/0004D3 🆔 @vasael_ir
🔸فقه «مقابله با ویروس کرونا» 🔹تبدیل موضوع کرونا به مسئله فقهی دارای اهمیت و ضرورت است؛ این تبدیل باید بر پایه اصول حاکم بر تبدیل صورت بگیرد. 🔹عدم توجه به این اصول ما را به سمت دور شدن از واقعیت موضوع سوق می دهد و دور شدن از واقعیت یک موضوع، یعنی نادیده گرفتن، غفلت ورزیدن و غیرمهم انگاشتن همه یا بخشی از اطلاعات دقیق مربوط به آن در استنباط. 🔹با تطبیق قاعده "حرمت همکاری بر پلیدی و تعدی" بر موضوع کرونا به این نتیجه می رسیم: کسانی که با رفتارهای نسنجیده و خارج از چارچوب اصول بهداشتی (همچون حضور در اجتماعات) روند اجتماعی گسترش بیماری کرونا را شکل یا عمق می بخشند، چنانچه آگاه از کار خود باشند، رفتارشان مصداق تعاون بر "اثم" و "عدوان" به حساب می آید. 🔹یک شخص (طبق دیدگاه اجتماعی) حتی اگر اطمینان داشته باشد که ویروس در بدن او فعال نمی شود یا اینکه برای او مشکلی به وجود نمی آورد، با این وصف، حضور او در جلسات شرعا ممنوع است. 🔹چون که او در همان حال که از ویروس فعلاً به صورت شخصی آسیبی نمی بیند در یک نگاه فرآیند اجتماعی ممکن است حامل و عامل انتقال ویروس به دیگران و دارای سهم در اشاعه آن باشد. 🔹بنابراین از این جهت حضور در اجتماعات برای شخص، در پاره‌ای از شرایط غیر مباح می شود. 📝 آیت الله #احمد_مبلغی 🌐 vasael.ir/0004D4 🆔 @vasael_ir
🔸اقتصاد دانش بنیان؛ تنها راه تحقق جهش تولید حجت الاسلام در گفتگو با 🔻 🌐 vasael.ir/0004D6 🆔 @vasael_ir