🔸مصوبه اخیر مجلس در اصلاح قانون انتخابات با قانون اساسی مغایرت دارد
گزارشی از نشست «بررسی حقوقی مصوبه اخیر مجلس در اصلاح قانون انتخابات»🔻
دکتر #هادی_طحان_نظیف:
🔹جدا از عدم مطابقت مصوبه اخیر با سیاستهای کلی انتخابات، مصوبه مزبور با قانون اساسی نیز مغایرت دارد. مثلا طبق مفاد قسم نامهای که نمایندگان بر اساس آن سوگند یاد میکنند، کسی که قسم یاد میکند باید ویژگیها و اوصافی داشته باشد، اعتقاد داشته باشد، التزام به نظام داشته باشد، نه فقط در ایران بلکه در هر کشوری هم این موضوع وجود دارد، در حالی که در اصلاحیه این موضوع حذف شده است، یعنی التزام عملی به نظام حذف شده است.
🔹اشکال دیگر، جرم انگاریهای جدیدی است که به صورت ناقص بیان شده اند؛ ما در چهل سال گذشته جرمی به نام سوء شهرت و یا عدم التزام به اسلام نداشتیم که در مصوبه اخیر به نوعی جرم انگاری شده است و مقرر کرده است که عدم التزام عملی را باید دادگاه تشخیص دهد!
🔹ابهام دیگر؛ ما پیرامون صلاحیتها و سایر موضوعات انتخاباتی، قوانین جاریای نظیر مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام داریم که بین آنها ترتیباتی وجود دارد.
🔹مصوبه جدید مجلس، نسبت خود را با این ترتیبات مشخص نکرده و جالب این است که حتی آنها را نسخ نیز نکرده است. بدین جهت، مجری و ناظر انتخابات نسبت به دو قانونی که با یکدیگر تفاوت و تهافت دارند سردرگم است و روشن است که این امر، نه تنها مشکلات سابق را حل نخواهد کرد بلکه منتهی به اشکالات جدیدی در اجرا خواهد شد.
🔹یا مثلا در مصوبه اخیر مجلس مقرر شده است اگر بر علیه کسی گزارش خلاف واقعی داده شود میتواند به دادگاه شکایت کند و دادگاه موظف است ظرف ده روز اظهار نظر کند.
🔹مثل بندهای که در این چند ماه در انتخابات درگیر موضوع صلاحیت نمایندگان بودیم، میدانیم که شاید بررسی ادله و حتی بررسی مقدماتی موضوع هم بیش از ده روز بینجامد، پس در عمل چنین چیزی تقریبا ممکن نیست. حال اگر بخواهیم ظرف زمان را، ده روز قرار دهیم شاید حتی منتهی به تضییع حق خود داوطلب شود.
🔹افزون بر آن، در قانون مجازات، عموماتی وجود دارد که میتوان مراد قانون گذار در این ماده از مصوبه را تامین کرد. به بیان دیگر، در قانون مجازات اسلامی عموماتی مثل افترا و تشویش اذهان عمومی وجود دارد که غرض مقنن در مصوبه را تامین میکند به نحوی که حتی داوطلب میتواند از دادگاه تقاضای خسارت کند (موادی مثل ۲۴۵، ۶۹۷، ۵۴۰ و ۶۹۸ قانون مجازات اسلامی).
🆔 @vasael_ir
🔸تأثیر مثبت رسانههای تخصصی در خنثی کردن ترفند رسانهای دشمن / «فقه حکومتی» پشتوانه علمی انقلاب اسلامی
گزارش جلسه هئیت تحریریه وسائل🔻
🆔 @vasael_ir
🔸تأثیر مثبت رسانههای تخصصی در خنثی کردن ترفند رسانهای دشمن / «فقه حکومتی» پشتوانه علمی انقلاب اسلامی
گزارش جلسه هئیت تحریریه وسائل🔻
حجت الاسلام #محمد_مهدی_محققی:
🔹مطالبه حوزویان در تحقق تحول و رشد فقه حکومتی نشان دهنده موفقیت گفتمان انقلابی حوزه و تاثیر مثبت رسانههای تخصصی مانند وسائل در خنثی کردن ترفند رسانهای دشمن برای بی تفاوتی حوزه به مسائل اجتماعی و حاکمیتی است.
🔹بر اساس تاکیدهای رهبر معظم انقلاب، «فقه حکومتی» نرم افزار اداره نظام و پشتوانه علمی انقلاب اسلامی است.
🔹روزمرگی یکی از آسیبهای رسانهها است؛ رسالت اصلی رسانههای حوزوی خدمت به اسلام و انقلاب است.
دکتر #علیرضا_استادیان:
🔹رویکرد استنباطی فقه حکومتی که پس از انقلاب اسلامی مطرح، و باعث شد فقه شیعه در میان زبانها بیفتد و پژوهشگران غربی را به سوی خود جلب کند.
🔹بدون شک، شاخصه اصلی انقلاب ما اسلامیت آن است و میتوان گفت فقه حکومتی تضمین کننده اسلامیت این انقلاب است.
حجت الاسلام دکتر #محرم_آتش_افروز:
🔹با توجه به اینکه هر بحث علمی نیاز به موضوعشناسی دارد، نمیتوانیم بحث علمی داشته باشیم، اما موضوعشناسی نکنیم؛ چون صلابت مباحث علمی به صلابت و تشخیص درست موضوعات است.
حجت الاسلام #علیرضا_فلاحی:
🔹 جریان سازی را لازمه پایگاه رسانهای فقه حکومتی است؛ همانطور که در پرونده تنفیذ دیده شد، جریان سازی میتواند نمایان کننده اثر یک رسانه فقه حکومتی باشد.
حجت الاسلام #محمد_حائری_شیرازی:
🔹ان شاءالله با حضور آقای دکتر استادیان فعالیت این پایگاه با قوت و عمق بیشتری ادامه پیدا کند تا بتوانیم به فرمایش رهبر معظم انقلاب که فرمودند «ما باید به فقه عمق ببخشیم. از سطحی نگری در فقه بایستی پرهیز بشود. امروز فقه ما باید از فقه زمان شیخ و شاگردان شیخ و شاگردان شاگردان شیخ ـ که بزرگان دوره ما قبل ما هستند ـ عمیقتر باشد»، جامه عمل بپوشانیم و گامی موثر و رو به جلو در راستای ارتقای کمی و کیفی مباحث فقه حکومتی برداریم.
حجت الاسلام #مجتبی_گهرگزی:
🔹پیشنهاد میکنم ویژه طلاب جوان دورههای کوتاه مدت و بلند مدت «تبیین فقه حکومتی» برگزار شود. علی رغم تاکید رهبر معظم انقلاب و اقدامات زیادی که پیرامون فقه حکومتی صورت گرفته، متاسفانه باید پذیرفت که هنوز بسیاری از طلاب جوان از ماهیت، اهمیت و اصول فقه حکومتی چیزی نمیدانند.
🆔 @vasael_ir
#گزارش_اختصاصی_وسائل
🔸مشخصههای منظومه فقهی نظام خانواده
گزارشی از نشست «تدوین فقه نظام اجتماعی اسلام با محوریت خانواده» 🔻
حجت الاسلام والمسلمین #سید_منذر_حکیم:
🔹ما میتوانیم به این ایده و نگاه عمیق برسیم که فقه اسلامی ما و اهل بیت (ع) معرفی و تبیین راه رسیدن انسان به کمال مطلوب بر عهده گرفته است؛ فقه عهده دار کشف و تبیین همه شرایط و ضوابط و موانع موجود در مسیر این منظومه الهی است.
🔹فقیه به احکام الهی نگاه عمیق دارد و قوانین خشک نیست بلکه قوانین تنظیم فرد با خود و خدا و خانواده اش است.
🔹رساله امام سجاد محتوا و روح احکام الهی را تبیین کرده است و همه این قوانین برای حقوق و احکام الهی که جامع نگر است ارائه شده است.
🔹فقه آمده است تا انسان و روابط او را مدیریت کند و وقتی تنظیم شد جامعه نظم دقیقی پیدا میکند. وقتی خانواده به عنوان عنصر کوچک تنظیم شد در نتیجه مطلوب خواهد بود و این ارتباط را در بین آیات قرآنی میتوان دید. این احکام حدود الهی است؛ احکام هدفمند، مرتبط و هماهنگ هستند.
🔹مجموعهای از احکام الهی برای جامعه سالم و پویا داریم که نشان دهنده کمال و ابدی بودن اسلام است که کلیات آن در قرآن آمده است.
🔹تبیین این احکام نیاز به یک قرآن شناس دارد که به فقه و اصول و حدیث اشراف داشته باشد تا آسیبهای روشی به مراتب کمتر شود.
🆔 @vasael_ir
🔸نگاهی به دروس خارج و درس گفتارهای فقه
🔹فقه فرهنگ | کرامت انسان در تمدن غربی و تمدن اسلامی(آیت الله اراکی)
🔹فقه القضا | دلالت روایات بر ممنوعیت مرافعه شیعیان نزد قاضی غیر مؤمن(آیت الله حبیبی تبار)
🔹فقه سیاسی | تغییر ماهوی مفاهیم قدرت و حکومت در اسلام(حجت الاسلام والمسلمین ارسطا)
🆔 @vasael_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴ذکر مصائب امیرالمؤمنین (علیهالسلام)
بدن امیرالمؤمنین علیهالسلام را نیز شبانه غسل دادند و غریبانه به خاک سپردند...
🎙روضهخوانی رهبرانقلاب در خطبههای نماز جمعه ۱۳۷۲/۱۲/۱۳
💻 @khamenei_maaref
🆔 @vasael_ir
🔸#یادداشت | اصول و مبانی «فقه مقاومت»
🔹حمایت جمهوری اسلامی ایران از ملل مظلوم فلسطین و سوریه و عراق از منظر فقهی آیت الله مکارم شیرازی دارای مبنای قرانی و روایی و پشتوانه دلیل عقلی و اجماع فقهای اسلامی است. 👇
#فقه_مقاومت
🆔 @vasael_ir
🔸#یادداشت | اصول و مبانی «فقه مقاومت»
🔹همۀ جنگ هاى متعدّدى که در دوران پيامبر اسلام صلى الله عليه و آله رخ داد، همه آنها جنبه دفاعى داشت، و هيچ كدام حالت تهاجمى نداشت. و بدیهی است كه هر قوم و ملّتى مورد هجوم دشمن واقع شود، بايد از خود دفاع كند.
🔹وقتی اسلام به ايران آمد، پس از پيروزى بر لشگر ساسانيان، هرگز مردم را مجبور به پذيرش اسلام نكرد؛ از آن جهت که ماهیت جنگ در اسلام به مفهوم دفاع و مقاومت است ، دفاع از كسانى كه تحت ظلم و ستم شاهان ستمگر ايران بودند و حقّ آزادى انتخاب نداشتند. لذا مردم ايران در برابر سپاه اسلام مقاومتى از خود نشان ندادند.
🔹خداوند در قرآن کریم مىفرمايد:« اذِنَ لِلَّذِينَ يُقاتِلُونَ بِانَّهُمْ ظُلِمُوا وَ انَّ اللَّهَ عَلى نَصْرِهِمْ لَقدير؛ به كسانى كه جنگ بر آنان تحميل شده اجازه جهاد داده شده است، به خاطر اينكه مورد ستم قرار گرفتهاند، و خداوند بر يارى آنها توانايى دارد.
🔹اگر ملّت سرافراز ايران شعار حمايت از ملل مظلوم فلسطين، سوریه؛ عراق، یمن و ديگر ملّتهاى مظلوم را سر مى دهند جاى تعجّب نيست، چرا كه به مضمون قرآن؛ روایات، عقل و اجماع علما و فقهای اسلامی عمل می کند.
#فقه_مقاومت
🆔 @vasael_ir
🔸فراخوان مقاله «فصلنامه انتقادی نظری کتاب نقد»
🔹فراخوان نگارش مقاله با موضوع «تحلیل تمدنی جهان در میانه فاجعه کرونا و آیندهنگاری تمدنی جهان پساکرونا» از سوی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی اعلام شد.
🔹مهمترین رویکردهای قابل اتخاذ شامل؛ الهیات و معرفت دینی؛ فلسفه و علوم عقلی و تحلیلی؛ انسانشناسی و روانشناسی؛ فرااخلاق و اخلاق هنجاری؛ فرهنگ جامعهشناسی؛ سیاست و مناسبات سیاسی در عرصۀ ملی، منطقهای، بینالمللی و جهانی؛ اقتصاد و روابط اقتصاد سیاسی؛ حقوق و روابط حقوقی در سطح ملی، بینالمللی و جهانی؛ امنیت و نظم جهانی؛ مطالعات تاریخی و تمدنی (مطالعات پیشینهپژوهانه بهمنظور درک روندهای آتی) است.
📆 زمان ارسال چکیده: اول خرداد 99
📆 زمان ارسال اصل مقاله: 21 خرداد 99
🌐 ارسال مقالات: tamaddon@iict.ac.ir
📱تماس: ۰۹۳۷۴۲۸۸۱۹۶
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#فراخوان
🆔 @vasael_ir
🔸#تحریف_امام
🔹اسلام را مخفی کردند نگذاشتند به مردم برسد. خیال کردند همین است که بروند صبح نماز بخوانند! حضرت امیر نمازش را میخواند، شمشیرش را هم میکشید.
📚#امام_خمینی(ره) | ۷ اسفند ۱۳۵۷
🆔 @vasael_ir