eitaa logo
پایگاه فقه حکومتی وسائل
2.1هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
186 ویدیو
26 فایل
پایگاه تخصصی فقه حکومتی "وسائل" 🔵دسترسی به تازه ترین مباحث فقه حکومتی Vasael.ir ◀️دروس خارج فقه حکومتی؛ ◀️نشست های علمی؛ ◀️مصاحبه با فضلا و اندیشمندان حوزوی؛ ◀️یادداشت و مقاله.
مشاهده در ایتا
دانلود
📸 نشست علمی «مکتب فکری سیاسی امام خمینی» @rasanewsagency 🆔 @vasael_ir
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 کوخ نشینی و کاخ نشینی 💠 فرازی از سخنان امام خمینی (ره) ⛔️ آن موقعی که دولت به کاخ نشینی توجه کند، باید فاتحه دولت و ملت را خواند. 🔹سعادتمند آنهایی بودند که در کوخ ها بودند. 🆔 @vasael_ir
🔸پایگاه تخصصی فقه حکومتی به مناسبت رحلت رهبر کبیر انقلاب اسلامی، برگزار می کند: «مکتب امام خمینی (ره)؛ مکتب تمدن ساز» 🔹با حضور:🔻 ▪️حجت الاسلام و المسلمین دکتر عبدالحسین خسروپناه ▪️حجت الاسلام و المسلمین محمد خواجوی ▪️حجت الاسلام و المسلمین احسان مرادی ◽️دبیر علمی: حجت الاسلام محمد حائری شیرازی 🔹زمان: سه شنبه، 13 خرداد، ساعت 16 🕓 🔹مکان: 45 متری شهید صدوقی، خیابان بهشت، بعد از شهرداری، خبرگزاری رسا 🔹این نشست به صورت زنده در لینک زیر قابل مشاهده است: ▶️ aparat.com/rasa_news 🆔 @vasael_ir
📣 ثبت نام شروع شد ⬅️ دومین دوره تخصصی تربیت و در عرصه تربیت دینی 🔰 فرصتی فوق العاده برای فراگیری و مباحث تربیت دینی 🔰 با حضور مجرب و متخصص حوزوی و دانشگاهی 🔰 با اعطاء معتبر و برگزیدگان در پروژه های پژوهشی و آموزشی ⛔ ظرفیت محدود ⛔ مهلت ثبت نام 👇👇👇👇 فقط تا ۲۰ خرداد برای کسب اطلاعات بیشتر و ثبت نام در مصاحبه به کانال ذیل مراجعه کنید 👇👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/652607525C6fef61ec32
🔸رهبر معظم انقلاب: 🔹امام یك قاعده‌ی محكم و مستحكمی را به وجود آورد كه بر اساس این قاعده میشود تمدن عظیم اسلامی را بنا نهاد. 📚(۱۳۹۰/۰۳/۱۴، بیانات در مراسم بیست‌ و دومین سالگرد رحلت امام خمینی). 🆔 @vasael_ir
🔸 | اندیشه نوسازی تمدن اسلامی از دیدگاه امام خمینی (ره) 🔹از بررسی کلمات حضرت امام (ره) استنباط می­ شود که مقصود ایشان از «تمدن»، پیشرفت و ترقّی­ است که تعالی مادی و معنوی انسان را در پی داشته باشد و منظورشان از تمدن اسلامی، پیشرفتی است که مبتنی بر معیار‌ها و شاخص ه­ای اسلامی باشد. حضرت امام تمدن اسلامی را مقدم بر دیگر تمدن­ها می­شمارد. 🔹به عقیده ایشان، «اگر قوانین اسلام -که پیش ­قدم همه قانون­‌ها است- جریان پیدا کند، کشور‌های اسلامی و به تبع آن تمدن اسلامی برآمده از این جریان نیز پیش­رو و پیش­قدم در تمدن جهان خواهند بود». 🔹ایشان معتقد بود: «ماهیت و کیفیت قوانین مترقی اسلام، برای تکوین یک دولت و اداره سیاسی و اقتصادی و فرهنگی جامعه تشریع شده است و هر کشوری که به قوانین اسلام عمل کند، رو به پیشرفت و تمدن (مادی و معنوی) خواهد رفت». 🔹حضرت امام بازگشت و توجه به دین اسلام در همه حوزه ­ها، پیوند دیانت و سیاست، تشکیل حکومت اسلامی با محوریت ولایت فقیه، نفی سلطه بیگانگان و استقلال، نقد تمدن غرب، آزادی، وحدت مسلمین و تشکیل امت واحده اسلامی را از بایسته­‌های سیاسی تمدن اسلامی می­دانست. 🆔 @vasael_ir
🔸بررسی اندیشه جدایی دین از سیاست و نقش امام (ره) در احیای پیوند دین و سیاست آیت الله سید مجتبی حسینی در گفتگوی اختصاصی با :🔻 🔹«دموکراسی» به عنوان شیوهٔ حکومت ایده‌آل برای برقراری عدالت اجتماعی ظهور یافت گرچه در برقراری آن توفیقی حاصل نکرد. امروزه نوعی بازگشت به دین و معنویت و اخلاق در جهان غرب مشاهده می‌شود. 🔹نگاهی به تاریخ حکومت‌هایی که در اسلام با نام دین و تحت عنوان حکومت اسلامی ایجاد شدند، بیانگر این است که روی آوردن سیاست‌ها به دین ناگزیر بوده است اما به جای «دینی کردن سیاست» به «سیاست کاری دینی» و «سیاست بازی دینی»! اقدام می‌کردند. 🔹یکی از تلاش‌های ارزندهٔ امام خمینی (ره) تفهیم موضوع پیوند دین و سیاست است، امام در حالی دست به این حرکت و نهضت فکری زد که اندیشه جدایی دین از سیاست، سال‌ها در بین مسلمانان حتی در بین روحانیون مطرح شده بود و به صورت اعتقاد و باور درآمده بود. ‌ 🔹امام تنها فقیهی بود که در تاریخ تشیع توانست حکومت اسلامی را در قالب فلسفه سیاسی تئوریزه کرده و ارائه دهد و سپس از مقام نظر و تئوری به مقام عمل درآورد. امام حکومت را فلسفه عملی فقه در تمامی زوایای زندگی بشریت و نشان دهندهٔ جنبهٔ عمل فقه در برخورد با تمامی معضلات اجتماعی و سیاسی و نظامی و فرهنگی می‌داند. 🔹امام (ره)، انکار ضرورت تشکیل حکومت را انکار دین مبین اسلام می‌داند و می‌فرماید: «هر که اظهار کند که تشکیل حکومت اسلامی ضرورت ندارد، منکر ضرورت اجرای احکام شده و جامعیت احکام و جاودانگی دین مبین اسلام را انکار کرده است.» 🆔 @vasael_ir
🔸مذاق شارع، قواعد کلی و مسائل کلی؛ ارکان سه‌‎گانه فقه نظام‌‎مند «گعده علمی فقه حکومتی با ارائه ایده فقه فعال» آیت الله علی اکبر سیفی مازندرانی:🔻 🔹باید فقهی که اسلام و قرآن به ما عرضه کرده و فقیه بحث می‌کند، فقهی باشد که بتواند حکومت اسلام را اداره کند. 🔹در مسئله حکومت ائمه (ع) منصب حکومت را برای فقهای شیعه جعل کرده‎ و منع کرده‎اند که مکلفین شیعه به حکام طاغوت رجوع کنند. حاکم طاغوت یعنی کسی که از خدا و رسول فرمان ندارد و خود بر مردم حکومت می‌کند. ممکن است فاسق هم نباشد. 🔹هدف از انزال کتب و رسل، حکم بین الناس بیان شده. روایت هم برای فقیه حکومت مطلق قرار داده. حکم او بر احکام اولیه حاکم است. عقل و وجدان و شرع می‎گویند حفظ دین مقدم است. چون ولایت برای حفظ دین است، پس حکم فقیه بر همه احکام اولیه حکومت دارد. 🔹مذاق شارع، قواعد کلی و مسائل کلی، فقه را نظام‎مند می‌‎کند، روح فقه را بر فقه حاکم می‎‌کند و فقیه در یک فرع جزئی که می‎خواهد فتوا دهد باید ملاحظه این عناصر سه‎گانه را بکند. 🆔 @vasael_ir
🔸 | تساهل و تسامح در اندیشه امام خمینی (ره) 🔹امام (ره) برخلاف اندیشه تساهل در غرب-مبتنی بر نفی حقیقت و نسبی گرایی و جدایی دین از سیاست- معتقدند که اسلام دینی است فرازمانی و فرامکانی که برنامه سعادت بشر است در دنیا و آخرت. 🆔 @vasael_ir
🔸مرکز پژوهش، توسعه و مطالعات اسلامی سازمان بورس با همکاری دانشگاه امام صادق برگزار می کند؛ وبینار تخصصی «چارچوب طراحی ابزارهای مالی اسلامی» با حضور:🔻 🔹حجت الاسلام و المسلمین دکتر سید عباس موسویان 🔹زمان: دوشنبه 19 خرداد، ساعت 16 🔹لینک مشاهده وبینار: ▶️http://conf.seo.ir/mig 🆔 @vasael_ir
🔸 | جایگاه اقتصاد اسلامی در اندیشه امام خمینی (ره) حجت الاسلام غلامعلی : 🔹نظر قاطع امام (ره) این بود که اسلام در زمینه اقتصاد تفکر منسجمی دارد و برخلاف برخی از افراد که منکر اقتصاد اسلامی هستند یا اقتصاد اسلامی را مجموعه‌ای از گزاره‌های غیرکامل می‌دانند، نظر ایشان این بود که اسلام یک نظام اقتصادی دارد. 🔹امام(ره) می‌فرمایند مشکلات را باید در درون نظام اسلامی حل کرد. این تفکر از ویژگی‌های تفکر اقتصادی امام(ره) است و اگر دقت کنیم در فرمایش رهبر معظم انقلاب هم به خوبی درک می‌کنیم که ایشان امتداد امام(ره) هستند. 🔹حضرت امام(ره) استقلال اقتصادی را از اوجب واجبات می‌دانستند و معتقد بودند اگر برنامه‌ریزی صحیحی نداشته باشیم، در سایر ابعاد هم وابسته خواهیم شد و استقلال سیاسی ما هم در معرض خطر قرار می‌گیرد. 🔹باید دانست که تعبیر اقتصاد خصوصی اشتباه است چراکه تعبیری سرمایه‌داری است. اسلام خصوصی‌سازی به این معنا را قبول ندارد و مسلماً دولتی بودن اقتصاد را هم قبول ندارد بلکه اسلام طرفدار مردمی شدن اقتصاد است. 🔹امام(ره) حیله‌های ربا را به هیچ وجه جایز نمی‌دانستند و این یکی از خطراتی است که اقتصاد اسلامی را تهدید می‌کند. این تفکر امام(ره) در زمینه حیله‌های ربا، یک بحث تخصصی است اما به صورت کلی اسلام ربا را تحریم کرده است. در طول تاریخ اسلام برخی از افراد با استفاده از برخی از حیله‌های ربا همانند اضافه کردن یک شرط ضمن عقد و .... اقدام به رباخواری می‌کردند. 🆔 @vasael_ir