eitaa logo
روزی یک حدیث از کتاب « وسایل الشیعه »
85 دنبال‌کننده
1 عکس
0 ویدیو
0 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
📌 شروع بارگذاری احادیث باب دوم از ابواب مقدمه العبادات از کتاب وسائل الشیعه : بَابُ ثُبُوتِ الْکُفْرِ وَ الِارْتِدَادِ بِجُحُودِ بَعْضِ الضَّرُورِیَّاتِ وَ غَیْرِهَا مِمَّا تَقُومُ الْحُجَّةُ فِیهِ بِنَقْلِ الثِّقَاتِ
روزی یــک حـدیــث از کتـاب شــریــف « وســایــل الشیعـــه » ┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄ 📜 حــدیث شــماره : ۵۲ 📝 متــن عــربی حدیــث : مُحَمَّدُ بْنُ یَعْقُوبَ رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ یَحْیَی عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ ابْنِ مَحْبُوبٍ عَنِ أَبِی أَیُّوبَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا جَعْفَرٍ یَقُولُ: کُلُّ شَیْ ءٍ یَجُرُّهُ الْإِقْرَارُ وَ التَّسْلِیمُ فَهُوَ الْإِیمَانُ وَ کُلُّ شَیْ ءٍ یَجُرُّهُ الْإِنْکَارُ وَ الْجُحُودُ فَهُوَ الْکُفْرُتــرجمـــه حدیــث : از محمد بن مسلم، گوید: از امام باقر علیه السلام شنیدم که فرمودند: هر چه را اقرار و تسلیم به بار آورد ایمان است، و هر چه را انکار و جحود به بار آورد پس آن کفر است. (به خاطر هر چه تسلیم و اقرار کنیم به آن ایمان به آن است و بلعکس) 📖 آدرس حـدیــث ؛ کتاب « وسائل الشیعه » / چاپ « موسسه آل البیت علیهم السلام لاحیاء التراث » / جلد ۱ / أَبْوَابُ مُقَدِّمَةِ الْعِبَادَاتِ / بَابُ ۲ : بَابُ ثُبُوتِ الْکُفْرِ وَ الِارْتِدَادِ بِجُحُودِ بَعْضِ الضَّرُورِیَّاتِ وَ غَیْرِهَا مِمَّا تَقُومُ الْحُجَّةُ فِیهِ بِنَقْلِ الثِّقَاتِ / حدیث شماره : ۱ ┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄ ۞ هــر روز یــک حـدیــث از کتـاب شــریــف « وســایــل الشیعـــه » @vasayeloshie
روزی یــک حـدیــث از کتـاب شــریــف « وســایــل الشیعـــه » ┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄ 📜 حــدیث شــماره : ۵۳ 📝 متــن عــربی حدیــث : وَ عَنْ عِدَّةٍ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ الْحَسَنِ بْنِ مَحْبُوبٍ عَنْ دَاوُدَ بْنِ کَثِیرٍ الرَّقِّیِّ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِی عَبْدِ اللَّهِ سُنَنُ رَسُولِ اللَّهِ کَفَرَائِضِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فَقَالَ إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ فَرَضَ فَرَائِضَ مُوجَبَاتٍ عَلَی الْعِبَادِ فَمَنْ تَرَکَ فَرِیضَةً مِنَ الْمُوجَبَاتِ فَلَمْ یَعْمَلْ بِهَا وَ جَحَدَهَا کَانَ کَافِراً وَ أَمَرَ رَسُولُ اللَّهِ بِأُمُورٍ کُلُّهَا حَسَنَةٌ فَلَیْسَ مَنْ تَرَکَ بَعْضَ مَا أَمَرَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ بِهِ عِبَادَهُ مِنَ الطَّاعَةِ بِکَافِرٍ وَ لَکِنَّهُ تَارِکٌ لِلْفَضْلِ مَنْقُوصٌ مِنَ الْخَیْرِتــرجمـــه حدیــث : داود بن کثیر رقّی میگوید: به خدمت امام جعفر صادق علیه السلام عرض کردم که: سنّت‌های رسول خدا صلی الله علیه و آله (یعنی آنچه از طریقه آن حضرت ظاهر می‌شود)، مانند واجبات خدای- تعالی- است؟ فرمود: به درستی که خدای عز و جل فریضه ای چند را قرارداد فرموده، که آنها را بر بندگان خویش واجب نموده ؛ پس هر که فریضه ای از آنها که بر ایشان واجب شده، ترک کند و به آن عمل نکند و انکار آن نیز بکند، کافر باشد. و خدای عز و جل به اموری چند امر فرموده که همه آنها نیکو است ؛ پس هر که ترک کند بعضی از آنچه را که خدای عز و جل بندگان خود را به آن امر فرمود از طاعت، کافر نیست (البته بدون انکار اصلش مثلا عملی راترک کند از روی تنبلی)، ولیکن چنین کسی تارک فضل و افزونی است، و بهره اش از خیر و خوبی، کم و نا تمام شده است». 📖 آدرس حـدیــث ؛ کتاب « وسائل الشیعه » / چاپ « موسسه آل البیت علیهم السلام لاحیاء التراث » / جلد ۱ / أَبْوَابُ مُقَدِّمَةِ الْعِبَادَاتِ / بَابُ ۲ : بَابُ ثُبُوتِ الْکُفْرِ وَ الِارْتِدَادِ بِجُحُودِ بَعْضِ الضَّرُورِیَّاتِ وَ غَیْرِهَا مِمَّا تَقُومُ الْحُجَّةُ فِیهِ بِنَقْلِ الثِّقَاتِ / حدیث شماره : ۲ 📌 لینک دسترسی به شروع و پایان احادیث هر باب ┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄ ۞ هــر روز یــک حـدیــث از کتـاب شــریــف « وســایــل الشیعـــه » @vasayeloshie
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
روزی یــک حـدیــث از کتـاب شــریــف « وســایــل الشیعـــه » ┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄ 📜 حــدیث شــماره : ۵۴ 📝 متــن عــربی حدیــث : وَ عَنْ عَلِیِّ بْنِ إِبْرَاهِیمَ عَنْ أَبِیهِ عَنْ حَمَّادِ بْنِ عِیسَی عَنْ حَرِیزٍ عَنْ زُرَارَةَ عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ فِی حَدِیثٍ قَالَ: الْکُفْرُ أَعْظَمُ مِنَ الشِّرْکِ فَمَنِ اخْتَارَ عَلَی اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ أَبَی الطَّاعَةَ وَ أَقَامَ عَلَی الْکَبَائِرِ فَهُوَ کَافِرٌ وَ مَنْ نَصَبَ دِیناً غَیْرَ دِینِ الْمُؤْمِنِینَ فَهُوَ مُشْرِکٌ تــرجمـــه حدیــث : زراره، از امام باقر عَلَیْهِ اَلسَّلاَمُ نقل میکنند که حضرت فرمودند: براستی کفر بزرگتر از شرک است پس هر که بر خدا دلیری کند(دستوردیگری را برگزیند) و از طاعت او سرباز زند و بر ارتکاب گناهان کبیره ایستادگی کند او کافر است (یعنی اهانت ورزی آن شخص کفر است) و هرکس دینی، غیر دین مومنان قرار دهد او مشرک است (بدعت گزاری). 📖 آدرس حـدیــث ؛ کتاب « وسائل الشیعه » / چاپ « موسسه آل البیت علیهم السلام لاحیاء التراث » / جلد ۱ / أَبْوَابُ مُقَدِّمَةِ الْعِبَادَاتِ / بَابُ ۲ : بَابُ ثُبُوتِ الْکُفْرِ وَ الِارْتِدَادِ بِجُحُودِ بَعْضِ الضَّرُورِیَّاتِ وَ غَیْرِهَا مِمَّا تَقُومُ الْحُجَّةُ فِیهِ بِنَقْلِ الثِّقَاتِ / حدیث شماره : ۳ ┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄ ➕ متن کامل حدیث از منبع اصلی : • متن عربی: وَ اَللَّهِ إِنَّ اَلْكُفْرَ لَأَقْدَمُ مِنَ اَلشِّرْكِ وَ أَخْبَثُ وَ أَعْظَمُ قَالَ ثُمَّ ذَكَرَ كُفْرَ إِبْلِيسَ حِينَ قَالَ اَللَّهُ لَهُ اُسْجُدْ لآِدَمَ فَأَبَى أَنْ يَسْجُدَ فَالْكُفْرُ أَعْظَمُ مِنَ اَلشِّرْكِ فَمَنِ اِخْتَارَ عَلَى اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ أَبَى اَلطَّاعَةَ وَ أَقَامَ عَلَى اَلْكَبَائِرِ فَهُوَ كَافِرٌ وَ مَنْ نَصَبَ دِيناً غَيْرَ دِينِ اَلْمُؤْمِنِينَ فَهُوَ مُشْرِكٌ • ترجمه ؛ بخدا سوگند كفر جلوتر از شرك و پليدتر و بزرگتر از آن است گويد: سپس كفر ابليس را يادآور شد هنگامى كه خداوند باو فرمود: بآدم سجده كن، و - او از سجده كردن سر باز زد، پس كفر بزرگتر از شرك است، پس هر كه ديگرى را بر خداى عز و جل برگزيند و از فرمانبردارى او سر باز زند و بر ارتكاب گناهان كبيره ايستادگى كند او كافر است، و هر كه دين و كيشى غير از دين مؤمنين بر پا دارد مشرك است. • آدرس ؛ الکافي ج ۲، ص ۳۸۳ 📌 لینک دسترسی به شروع و پایان احادیث هر باب ┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄ ۞ هــر روز یــک حـدیــث از کتـاب شــریــف « وســایــل الشیعـــه » @vasayeloshie
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
روزی یــک حـدیــث از کتـاب شــریــف « وســایــل الشیعـــه » ┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄ 📜 حــدیث شــماره : ۵۵ 📝 متــن عــربی حدیــث : وَ عَنْهُ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عِیسَی عَنْ یُونُسَ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ بُکَیْرٍ عَنْ زُرَارَةَ عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ أَنَّهُ قَالَ فِی حَدِیثٍ: الْکُفْرُ أَقْدَمُ مِنَ الشِّرْکِ ثُمَّ ذَکَرَ کُفْرَ إِبْلِیسَ ثُمَّ قَالَ فَمَنِ اجْتَرَی عَلَی اللَّهِ فَأَبَی الطَّاعَةَ وَ أَقَامَ عَلَی الْکَبَائِرِ فَهُوَ کَافِرٌ یَعْنِی مُسْتَخِفٌّ کَافِرٌ تــرجمـــه حدیــث : زراره گوید: حضرت باقر علیه السّلام فرمودند: کفر جلوترو مقدمتر از شرک است، پس متذکر کفر ابلیس شدند (در آنجا که خداوند باو فرمود: سجده کن و او سر باز زد)، و (مجددا) فرمودند:... پس هر که بر خدا دلیری (تکبر و پرروئی) کند و از اطاعتش سر باز زند و بر ارتکاب گناهان کبیره ایستادگی کند پس او کافر است، یعنی استخفاف کرده (و سبک شمرده) و کافر است. 📖 آدرس حـدیــث ؛ کتاب « وسائل الشیعه » / چاپ « موسسه آل البیت علیهم السلام لاحیاء التراث » / جلد ۱ / أَبْوَابُ مُقَدِّمَةِ الْعِبَادَاتِ / بَابُ ۲ : بَابُ ثُبُوتِ الْکُفْرِ وَ الِارْتِدَادِ بِجُحُودِ بَعْضِ الضَّرُورِیَّاتِ وَ غَیْرِهَا مِمَّا تَقُومُ الْحُجَّةُ فِیهِ بِنَقْلِ الثِّقَاتِ / حدیث شماره : ۴ ┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄ ➕ متن کامل حدیث از منبع اصلی : • متن عربی: عَنْ زُرَارَةَ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: ذُكِرَ عِنْدَهُ سَالِمُ بْنُ أَبِي حَفْصَةَ وَ أَصْحَابُهُ فَقَالَ إِنَّهُمْ يُنْكِرُونَ أَنْ يَكُونَ مَنْ حَارَبَ عَلِيّاً عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ مُشْرِكِينَ فَقَالَ أَبُو جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ فَإِنَّهُمْ يَزْعُمُونَ أَنَّهُمْ كُفَّارٌ ثُمَّ قَالَ لِي إِنَّ اَلْكُفْرَ أَقْدَمُ مِنَ اَلشِّرْكِ ثُمَّ ذَكَرَ كُفْرَ إِبْلِيسَ حِينَ قَالَ لَهُ اُسْجُدْ فَأَبَى أَنْ يَسْجُدَ وَ قَالَ اَلْكُفْرُ أَقْدَمُ مِنَ اَلشِّرْكِ فَمَنِ اِجْتَرَى عَلَى اَللَّهِ فَأَبَى اَلطَّاعَةَ وَ أَقَامَ عَلَى اَلْكَبَائِرِ فَهُوَ كَافِرٌ يَعْنِي مُسْتَخِفٌّ كَافِرٌ • ترجمه ؛ زراره گويد: نزد حضرت باقر عليه السّلام از سالم بن أبى حفصه و پيروانش ذكرى بميان آمد پس (زراره يا ديگرى) گفت: اينان منكرند كه هر كه با على عليه السّلام جنگيده مشرك است‌؟ حضرت باقر عليه السّلام فرمود: پس (لا بد) پندارند كه آنها كافرند، سپس بمن فرمود: كفر جلوتر از شرك است، پس متذكر كفر ابليس شد در آنجا كه خداوند باو فرمود: سجده كن و او سر باز زد، و (مجددا) فرمود: كفر جلوتر از شرك است، پس هر كه بر خدا دليرى كند و از اطاعتش سر باز زند و بر ارتكاب گناهان كبيره ايستادگى كند پس او كافر است، يعنى استخفاف كرده (و سبك شمرده)و كافر است. • آدرس ؛ الکافي ج ۲، ص ۳۸۴ 📌 لینک دسترسی به شروع و پایان احادیث هر باب ┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄ ۞ هــر روز یــک حـدیــث از کتـاب شــریــف « وســایــل الشیعـــه » @vasayeloshie
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
روزی یــک حـدیــث از کتـاب شــریــف « وســایــل الشیعـــه » ┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄ 📜 حــدیث شــماره : ۵۶ 📝 متــن عــربی حدیــث : وَ بِالْإِسْنَادِ عَنْ زُرَارَةَ عَنْ حُمْرَانَ بْنِ أَعْیَنَ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ عَنْ قَوْلِهِ عَزَّ وَ جَلَّ إِنَّا هَدَیْناهُ السَّبِیلَ إِمَّا شاکِراً وَ إِمَّا کَفُوراً قَالَ إِمَّا آخِذٌ فَهُوَ شَاکِرٌ وَ إِمَّا تَارِکٌ فَهُوَ کَافِرٌتــرجمـــه حدیــث : حمران ابن اعین میگوید پرسیدم از امام صادق علیه السلام از جمله خداوند عزوجل درسوره انسان، آیه سوم، که ما هدایت کردیم راه را ؛حالا می‌خواهید شاکر باشید، می‌خواهید کافر باشید ؛ حضرت فرمودند: هر کس راهی که خداوند گفته را انتخاب کند سپاس گزار است و هرکس ترک کند راه هدایت را کفر ورزیده و کافر است. 📖 آدرس حـدیــث ؛ کتاب « وسائل الشیعه » / چاپ « موسسه آل البیت علیهم السلام لاحیاء التراث » / جلد ۱ / أَبْوَابُ مُقَدِّمَةِ الْعِبَادَاتِ / بَابُ ۲ : بَابُ ثُبُوتِ الْکُفْرِ وَ الِارْتِدَادِ بِجُحُودِ بَعْضِ الضَّرُورِیَّاتِ وَ غَیْرِهَا مِمَّا تَقُومُ الْحُجَّةُ فِیهِ بِنَقْلِ الثِّقَاتِ / حدیث شماره : ۵ ┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄ ✍ بیان مرحوم شیخ حر عاملی ذیل روایت: أَقُولُ: التَّرْکُ هُنَا مَخْصُوصٌ بِمَا کَانَ عَلَی وَجْهِ الْإِنْکَارِ أَوِ الْکُفْرُ بِمَعْنًی آخَرَ غَیْرِ مَعْنَی الِارْتِدَادِ لِمَا مَضَی وَ یَأْتِی مراد حضرت از اینکه فرمودند(هرکس ترک کند راه هدایت را..) یا این است که از روی انکار ترک کند یا اینکه مراد حضرت از کفر در اینجا به معنای دیگری غیر از معنای ارتداد است. 📌 لینک دسترسی به شروع و پایان احادیث هر باب ┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄ ۞ هــر روز یــک حـدیــث از کتـاب شــریــف « وســایــل الشیعـــه » @vasayeloshie
روزی یــک حـدیــث از کتـاب شــریــف « وســایــل الشیعـــه » ┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄ 📜 حــدیث شــماره : ۵۷ 📝 متــن عــربی حدیــث : وَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ یَحْیَی عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ ابْنِ فَضَّالٍ عَنِ ابْنِ بُکَیْرٍ عَنْ عُبَیْدِ بْنِ زُرَارَةَ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ عَنْ قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ مَنْ یَکْفُرْ بِالْإِیمانِ فَقَدْ حَبِطَ عَمَلُهُ فَقَالَ تَرْکُ الْعَمَلِ الَّذِی أَقَرَّ بِهِ مِنْهُ الَّذِی یَدَعُ الصَّلَاةَ مُتَعَمِّداً لَا مِنْ سُکْرٍ وَ لَا مِنْ عِلَّةٍ [ فی روایة اخری : مِنْ غَیْرِ سُقْمٍ وَ لَا شُغْلٍ ] ✍ تــرجمـــه حدیــث : محمد بن یحیی، از احمد بن محمد، از ابن فضّال، از ابن بکیر، از عبید بن زراره روایت کرده است که گفت: از امام جعفر صادق علیه السلام سؤال کردم از قول خدای عز و جل: « وَ مَنْ یَکْفُرْ بِالْإِیمانِ فَقَدْ حَبِطَ عَمَلُهُ »[و هرکس در ایمان کفر ورزد قطعا عملش تباه می‌شود] حضرت فرمودند که: «یعنی کسی که ترک کند عملی را که به آن اقرار کرده است». عرض کردم که: پس چیست موضع ترک عمل، تا آنکه همه آن را وا گذارد؟ فرمود که: «از جمله آنها، کسی است که نماز را ترک می‌کند متعمّدانه، نه از روی مستی، و نه از علّتی که داشته باشد».[ در روایت دیگری فرمود ؛ به غیر مریضی و گرفتاری شغلی] 📖 آدرس حـدیــث ؛ کتاب « وسائل الشیعه » / چاپ « موسسه آل البیت علیهم السلام لاحیاء التراث » / جلد ۱ / أَبْوَابُ مُقَدِّمَةِ الْعِبَادَاتِ / بَابُ ۲ : بَابُ ثُبُوتِ الْکُفْرِ وَ الِارْتِدَادِ بِجُحُودِ بَعْضِ الضَّرُورِیَّاتِ وَ غَیْرِهَا مِمَّا تَقُومُ الْحُجَّةُ فِیهِ بِنَقْلِ الثِّقَاتِ / حدیث شماره : ۶ 📌 لینک دسترسی به شروع و پایان احادیث هر باب ┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄ ۞ هــر روز یــک حـدیــث از کتـاب شــریــف « وســایــل الشیعـــه » @vasayeloshie
روزی یــک حـدیــث از کتـاب شــریــف « وســایــل الشیعـــه » ┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄ 📜 حــدیث شــماره : ۵۸ 📝 متــن عــربی حدیــث : وَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ یَحْیَی عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سِنَانٍ عَنِ اِبْنِ بُکَیْرٍ عَنْ زُرَارَةَ عَنْ أَبِی عَبْدِ اَللَّهِ عَلَیْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: لَوْ أَنَّ اَلْعِبَادَ إِذَا جَهِلُوا وَقَفُوا وَ لَمْ یَجْحَدُوا لَمْ یَکْفُرُوا.تــرجمـــه حدیــث : از زراره از امام صادق علیه السلام است که فرمودند: اگر آنکه بندگان، در وقتی که جهالت داشته باشند و چیزی را ندانند، بایستند (صبر وسکوت و توقف کنند) و انکار نکنند، کافر نشوند. 📖 آدرس حـدیــث ؛ کتاب « وسائل الشیعه » / چاپ « موسسه آل البیت علیهم السلام لاحیاء التراث » / جلد ۱ / أَبْوَابُ مُقَدِّمَةِ الْعِبَادَاتِ / بَابُ ۲ : بَابُ ثُبُوتِ الْکُفْرِ وَ الِارْتِدَادِ بِجُحُودِ بَعْضِ الضَّرُورِیَّاتِ وَ غَیْرِهَا مِمَّا تَقُومُ الْحُجَّةُ فِیهِ بِنَقْلِ الثِّقَاتِ / حدیث شماره : ۸ 📌 لینک دسترسی به شروع و پایان احادیث هر باب ┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄ ۞ هــر روز یــک حـدیــث از کتـاب شــریــف « وســایــل الشیعـــه » @vasayeloshie
روزی یــک حـدیــث از کتـاب شــریــف « وســایــل الشیعـــه » ┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄ 📜 حــدیث شــماره : ۵۹ 📝 متــن عــربی حدیــث : وَ عَنْ عَلِیِّ بْنِ إِبْرَاهِیمَ عَنْ أَبِیهِ عَنْ بَکْرِ بْنِ صَالِحٍ عَنِ الْقَاسِمِ بْنِ بُرَیْدٍ عَنْ أَبِی عَمْرٍو الزُّبَیْرِیِّ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ قَالَ: الْکُفْرُ فِی کِتَابِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ عَلَی خَمْسَةِ أَوْجُهٍ فَمِنْهَا کُفْرُ الْجُحُودِ علَی وَجْهَیْنِ وَ الْکُفْرُ بِتَرْکِ مَا أَمَرَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ بِهِ وَ کُفْرُ الْبَرَاءَةِ وَ کُفْرُ النِّعَمِ فَأَمَّا کُفْرُ الْجُحُودِ فَهُوَ الْجُحُودُ بِالرُّبُوبِیَّةِ وَ الْجُحُودُ عَلَی مَعْرِفَةٍ وَ هُوَ أَنْ یَجْحَدَ الْجَاحِدُ وَ هُوَ یَعْلَمُ أَنَّهُ حَقٌّ قَدِ اسْتَقَرَّ عِنْدَهُ وَ قَدْ قَالَ اللَّهُ تَعَالَی وَ جَحَدُوا بِها وَ اسْتَیْقَنَتْها أَنْفُسُهُمْ ..... إِلَی أَنْ قَالَ وَ الْوَجْهُ الرَّابِعُ مِنَ الْکُفْرِ تَرْکُ مَا أَمَرَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ بِهِ وَ هُوَ قَوْلُ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ أَ فَتُؤْمِنُونَ بِبَعْضِ الْکِتابِ وَ تَکْفُرُونَ بِبَعْضٍ فَکَفَّرَهُمْ بِتَرْکِ مَا أَمَرَهُمُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ بِهِ وَ نَسَبَهُمْ إِلَی الْإِیمَانِ وَ لَمْ یَقْبَلْهُ مِنْهُمْ وَ لَمْ یَنْفَعْهُمْ عِنْدَهُ فَقَالَ فَما جَزاءُ مَنْ یَفْعَلُ ذلِکَ مِنْکُمْ إِلَّا خِزْیٌ فِی الْحَیاةِ الدُّنْیا وَ یَوْمَ الْقِیامَةِ یُرَدُّونَ إِلی أَشَدِّ الْعَذابِ ...الْحَدِیثَ تــرجمـــه حدیــث : امام صادق علیه السلام فرمودند: کفر در کتاب خدا بر پنج وجه است: کفر جحود (انکار کردن)، و جحود بر دو وجه است، و دیگر کفر به وسیله ترک آنچه خدا بدان فرمان داده، کفر برائت و کفر نعمت، اما کفر جحود همان انکار ربوبیّت خدا است و انکار بر معرفت خداست و اون انکار کردن منکریه که میداند حق مستقره (حق با کیست و کجاست) ولی باز انکار میکند همانطوری که خداوند فرموده:انکار کردند در حالی که به حقیقت معجزات یقین داشتند،... تا اینکه فرمودند وجه چهارمی از کفر که ترک آنچه خداوند فرموده که آیا به بعضی از قسمت‌های قرآن ایمان می‌آورید و به بعضی کافر می‌شوید، پس آنها کافر می‌شوند بخاطر ترک آنچه که خدا امر به آن کرده و قرارداده است بر ایمان، و قبول نمی کند غیر آن را که نفعی ندارد پس یاد آور قول خداوند شدند «پس پاداشی نیست برای هر کسی که عمل کند از شما مگر خاری در دنیا و در روز قیامت به اشد عذاب». 📖 آدرس حـدیــث ؛ کتاب « وسائل الشیعه » / چاپ « موسسه آل البیت علیهم السلام لاحیاء التراث » / جلد ۱ / أَبْوَابُ مُقَدِّمَةِ الْعِبَادَاتِ / بَابُ ۲ : بَابُ ثُبُوتِ الْکُفْرِ وَ الِارْتِدَادِ بِجُحُودِ بَعْضِ الضَّرُورِیَّاتِ وَ غَیْرِهَا مِمَّا تَقُومُ الْحُجَّةُ فِیهِ بِنَقْلِ الثِّقَاتِ / حدیث شماره : ۹ ┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄ ➕ متن کامل حدیث از منبع اصلی : • متن عربی: عَنْ أَبِي عَمْرٍو اَلزُّبَيْرِيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: قُلْتُ لَهُ أَخْبِرْنِي عَنْ وُجُوهِ اَلْكُفْرِ فِي كِتَابِ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ قَالَ اَلْكُفْرُ فِي كِتَابِ اَللَّهِ عَلَى خَمْسَةِ أَوْجُهٍ فَمِنْهَا كُفْرُ اَلْجُحُودِ وَ اَلْجُحُودُ عَلَى وَجْهَيْنِ وَ اَلْكُفْرُ بِتَرْكِ مَا أَمَرَ اَللَّهُ وَ كُفْرُ اَلْبَرَاءَةِ وَ كُفْرُ اَلنِّعَمِ فَأَمَّا كُفْرُ اَلْجُحُودِ فَهُوَ اَلْجُحُودُ بِالرُّبُوبِيَّةِ وَ هُوَ قَوْلُ مَنْ يَقُولُ لاَ رَبَّ وَ لاَ جَنَّةَ وَ لاَ نَارَ وَ هُوَ قَوْلُ صِنْفَيْنِ مِنَ اَلزَّنَادِقَةِ يُقَالُ لَهُمُ اَلدَّهْرِيَّةُ وَ هُمُ اَلَّذِينَ يَقُولُونَ «وَ مٰا يُهْلِكُنٰا إِلاَّ اَلدَّهْرُ » وَ هُوَ دِينٌ وَضَعُوهُ لِأَنْفُسِهِمْ بِالاِسْتِحْسَانِ عَلَى غَيْرِ تَثَبُّتٍ مِنْهُمْ وَ لاَ تَحْقِيقٍ لِشَيْءٍ مِمَّا يَقُولُونَ قَالَ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ: «إِنْ هُمْ إِلاّٰ يَظُنُّونَ » أَنَّ ذَلِكَ كَمَا يَقُولُونَ وَ قَالَ: «إِنَّ اَلَّذِينَ كَفَرُوا سَوٰاءٌ عَلَيْهِمْ أَ أَنْذَرْتَهُمْ أَمْ لَمْ تُنْذِرْهُمْ لاٰ يُؤْمِنُونَ » يَعْنِي بِتَوْحِيدِ اَللَّهِ تَعَالَى فَهَذَا أَحَدُ وُجُوهِ اَلْكُفْرِ وَ أَمَّا اَلْوَجْهُ اَلْآخَرُ مِنَ اَلْجُحُودِ عَلَى مَعْرِفَةٍ وَ هُوَ أَنْ يَجْحَدَ اَلْجَاحِدُ وَ هُوَ يَعْلَمُ أَنَّهُ حَقٌّ قَدِ اِسْتَقَرَّ عِنْدَهُ وَ قَدْ قَالَ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ: «وَ جَحَدُوا بِهٰا وَ اِسْتَيْقَنَتْهٰا أَنْفُسُهُمْ ظُلْماً وَ عُلُوًّا » وَ قَالَ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ: «وَ كٰانُوا مِنْ قَبْلُ يَسْتَفْتِحُونَ عَلَى اَلَّذِينَ كَفَرُوا فَلَمّٰا جٰاءَهُمْ مٰا عَرَفُوا كَفَرُوا بِهِ فَلَعْنَةُ اَللّٰهِ عَلَى اَلْكٰافِرِينَ » فَهَذَا تَفْسِيرُ وَجْهَيِ اَلْجُحُودِ ... ⬇️ ادامه در پست بعدی