﷽
⚪️ مصاحبه با استاد واسطی درباره نگرش سیستمی به دین| بخش چهارم
10) سوال و مسأله اصلی شما در پژوهشتان این است که «دین اسلام برای مدیریت زندگی جمعی در محیط رقابت نظریات و ایدهها مدعی کارآمدی است؛ از سوی دیگر ابعاده گسترده و پیچیده زندگی مدرن که نیازها، افکار، ارتباطات و معادلهای جدید را پدید آورده است، سبب بروز ادعای کارآمدی «مدیریت علمی » و ناکارآمدی «مدیریت دینی» در این عرصه شده است. به طور اختصار بفرمایید فرضیه پژوهشی شما برای این مسأله چه بوده است؟
در صفحه 66 كتاب، فرضيه تحقيق بهصورت كادر شده چنين آمده است:
راهبرد فعالسازی كارآمدی دين در عرصه زندگي در محيط رقابت، نگرش سيستمی و استراتژيك به گزارههای دين است.
يعنی گزارههای دين، تك جملاتِ بيانكننده صرفا يك مطلب هستیشناسانه و تكوينی، يا يك مطلب قانونی يا يك مطلب اخلاقی فردی نيستند بلكه هر كدام از جملات در دستگاه مختصات شبكه گزارهها و شبكه معادلات خلقت، معنیدار میشوند و از سطوح معنايی آنها، معنای برنامهای در مقياس راهبردی است.
11) پس از گردآوری اطلاعات و دادهها و تجزیه و تحلیل آنها به چه نتایج سلبی و ایجابی در این حوزه رسیدید؟
مركز اصلی نتايج در پاسخ سوال فوق عرض شد.
در صفحه 249 تا 251 تفصیل نتايج تحقيق بهصورت زير ارائه شده است:
1. دين، مجموعهای از عناصر و گزارههای بههمپيوسته و نظاممند است.
2. اين عناصر و اجزاء، تابع اهداف دين هستند و هدفگرايی دين، به اين عناصر شكل میدهد و ساختار ارتباطی آنها با يكديگر را تعيين میكند.
3. اتحاد مبدء پيدايش دين با مبدء پيدايش هستی، پل ارتباطی دين با واقعيتهاست و بر اين اساس، برنامههای دين جلوههايی از معادلات واقعی است و برنامههای دين، مدل كردنِ واقعيتها است.
4. دين، اهداف و برنامههای خود را اولويتبندی میكند.
5. دين، به عناصر محيط خود تعامل دارد.
6. دين، برای شكلدهی به عناصر محيطی خود برنامه دارد و آرمانها و هنجارها را در چهارچوب اهدافِ خود تغيير و تحول میبخشد.
7. دين از تضاعف نيروبخشی برای حركت به سمت هدف برخوردار است.
8. شناخت دين از طريق تحليل گزارههای نگرشی، راهبردی و راهكاری ممكن است.
9. برنامههای دين، قابليت خودتنظيمی دارد؛ تعادلگرا و تكاملی است.
10. برنامههای دين، در فرآيندی پيوسته و مستمر و تدريجی تحقق میيابند.
11. هويت و برنامههای دين را میتوان از منظرِ محرك_ پاسخ مطالعه كرد. دين دارای شبكه عصبی منسجم و در تحت مديريت اهداف است كه نسبت به محركها واكنش نشان میدهد.
12. گزارههای دين را بايد در عرصه اهداف و اولويتهای آن بررسی كرد.
13. سيستم دين از سه خُرده سيستمِ نگرشی، قانونی و فرهنگی تشكيل شده است.
14. اين خُردهسيستمها، مسئوليت تقسيم كار و فعاليتها را در سيستم اصلی به عهده دارند.
15. بخش استراتژيك هر سيستمی از سه مولفه: تعادل حياتی، ميدانهای نيرو و برآيند بُرداری تشكيل میشود. تعادل حياتی، نقطه ثقلی است كه مجموعه سيستم خود را بر اساس آن متعادل میكند و محيط درونی خود را ثبات میبخشد و بين نيروهای درونی و بيرونی موازنه برقرار میكند. ميدان نيرو، صافيِ كليّه ارتباطات در راستای تحقق اهداف است كه نيروهای سوقدهنده و بازدارنده را فعال میكند.
برآيند بُرداری، ابزار اندازهگيری نيروها و عوامل علّی و محركهای سيستم هستند. در اين تحليل، سطوح تعامل عوامل با يكديگر مشخص میشود. در سيستم دين نيز اين سه مولفه به وضوح وجود دارند:
الف- تعادل حياتی در دين، طيف اهداف دين است كه نقطه ثقلِ فازیای است كه مجموعه گزارههای دين را منسجم و متعادل كرده و موازنههای لازم بين محركها و پاسخها را ايجاد مینمايد.
ب- ميدانهای نيرو در دين، حداقلها و حداكثرهايی است كه در موضوعات مختلف توسط دين تعيين شده است. اين حداقل و حداكثرها، مرزها و حدودی هستند كه به عنوان صافی جهتدهنده به كليّه ارتباطات ميانگزارهای در عرصه دين و صافی فعاليتها در عرصه دينداری عمل میكنند.
ج- برآيند بُرداری در دين، گزارههايی هستند كه سطوح و لايهها و معادلاتِ كلی را بيان میكنند و رابطه بين آنها را تبيين مینمايند. اين گزارهها توسط علمِ قواعد فقه و علمِ اصول فقه به تفصيل تعريف و توصيف شدهاند.
⚪️ تفکر و تمدن شبکهای
⚪️ @vaseti
﷽
⚪️ مصاحبه با استاد واسطی درباره نگرش سیستمی به دین| بخش پنجم و پایانی.
12) نظریه دین استراتژیک و نظریه دین اقلّی را در ارتباط با کتابتان مقایسه کنید و بگویید با تکیه بر چه مواری می توان نظریه دین استراتژیک را به عنوان نتیجه گیری شما از اثر تلقی کرد؟
در صفحه 33 كتاب به تفصيل و با ارجاعات، نظريه دين حداقلی توصيف شده است كه روح آن را میتوان در يك جمله بيان كرد: «گزارههای دين، صرفا توصيههای اخلاقی فردی هستند.»
اگر چنين باشد آنگاه دين، قانونگذار، ساختارساز، فرآيندآفرين و برنامهده نخواهد بود و چون جامعه نيازمند ساختارها و فرآيندها و برنامههاست پس دين نمیتواند مديريت جامعه را به عهده بگيرد.
نظريه دين استراتژيك را میتوان در جمله زير خلاصه كرد:
«گزارههای دين، ظرفيت برنامهای دارند و استراتژیها را در سطوح مختلف تعريف میكنند.»
اگر چنين باشد آنگاه دين قانونگذار، ساختارساز، فرآيندآفرين، برنامهساز و راهبرددهنده خواهد بود و میتوان بر اساس شبكه گزارههای دين، سيستمهای زندگی جمعی بشر را به زبان قابل مقايسه با سيستمهای رقيب ارائه كرد.
همانطور كه در پاسخ سوال اول عرض شد مولف سعی كرده است با بحث در به موارد زير، هویت استراتژیک دین را مستدل سازد:
الف. اهداف دين (ص91)
ب. قلمرو دين (ص113)
ج. لايههای دين (ص118)
د. ذاتيّات دين ( ص127)
ه. زبان دين (ص150)
و. شاخصهای فهم دين (ص167)
ز. هويت و كاركرد گزارههای استراتژيك (ص244)
جملات کلیدی مطرح شده در این مباحث در پاسخ سوال اول عرضه گردید.
⚪️ تفکر و تمدن شبکهای
⚪️ @vaseti
﷽
⚪️ فهرست مطالب مبانی دینشناختی.
▫️ متن مبانی دینشناختی
▫️ eitaa.com/vaseti/297
▫️ تعاریف دین
▫️ eitaa.com/vaseti/298
▫️ اهداف دین
▫️ eitaa.com/vaseti/299
▫️ قلمرو دین
▫️ eitaa.com/vaseti/300
▫️ زبان دین
▫️ eitaa.com/vaseti/301
▫️ فایل مبانی دینشناختی
▫️ eitaa.com/vaseti/305
▫️ نمودار اخلاق، دینداری و زندگی
▫️ eitaa.com/vaseti/307
▫️ متن دین حداکثری
▫️ eitaa.com/vaseti/308
▫️ فایل دین حداکثری
▫️ eitaa.com/vaseti/312
▫️ متن رویداد استراتژیک به دین
▫️ eitaa.com/vaseti/313
▫️ فایل رویکرد استراتژیک به دین
▫️ eitaa.com/vaseti/315
▫️ فایل اهداف دین
▫️ eitaa.com/vaseti/316
▫️ متن نگرش سیستمی به دین
▫️ eitaa.com/vaseti/320
▫️ فایل نگرش سیستمی به دین
▫️ eitaa.com/vaseti/324
▫️ برنامه استراتژیک زندگی
▫️ eitaa.com/vaseti/325
▫️ خرید کتاب نگرش سیستمی به دین
▫️ eitaa.com/vaseti/326
▫️ معرفی کتاب نگرش سیستمی به دین
▫️ eitaa.com/vaseti/327
▫️ متن مصاحبه نگرش سیستمی به دین
▫️ eitaa.com/vaseti/328
▫️ فایل مصاحبه نگرش سیستمی به دین
▫️ eitaa.com/vaseti/333
▫️ مقاله نگرش سیستمی به دین
▫️ eitaa.com/vaseti/334
▫️ کاربرد نگرش سیستمی به دین
▫️ eitaa.com/vaseti/336
⚪️ تفکر و تمدن شبکهای
⚪️ @vaseti
﷽
⚪️ خلاصه مبانی معرفتی| بخش اول.
▫️ مبانی هستیشناسانه:
هستی = شبکه وجودی گسترش یافته از وحدت بینهایت (خداوند) به کثرت (مخلوقات)، بههمپیوسته، دارای مراتب تشکیکی و حرکت از قوه به فعل و نظام علتومعلولی.
جهان، دارای ساختار و فرآیندهای ثابت ولی طیفدار و فازی است.
ساختارها و قوانین طبیعی، زیرساختهای معرفت و حرکت موجودات هستند.
▫️ مبانی معرفتشناسانه:
معرفت= باور صادق موجّه
واقعیت، قابل دسترسی ذهنی است، ثابت است در عین حرکت تکاملی، مرکب و دارای ابعاد و سطوح و مراتب است. (مبناگروی + رئالیسم پیچیده)
واقعیتهای بنیادین قابل کشف برای همگان و مشترک میان آنها وجود دارد.
ادراکات انسان بر پایه بدیهیات و علم حضوری، براساس ساختار و قانون مشخص ذهنی، گسترش پیدا میکنند و این گسترش قابل ردیابی است.
معرفتهای بنیادین بدیهی و برهان و محصولات برهانی اعتبار معرفتی دارند و کاشف از واقع هستند.
معیار صدق، مطابقت با واقع و انسجام درونی است.
تحلیل نظریهها در دستگاه ارزیابی برهانی، معتبر است.
▫️ مبانی روششناسانه:
روش= نظمدهی به فرآیند انجام یک کار
روشهای سهگانه مشاهده تجربی، برهان عقلی، شهود قلبی برای کشف واقعیتها، معتبرند.
ترکیب روشهای کمّی، کیفی به بهینهسازی فرآیند تحقیق کمک میکند.
ترکیب روش استقرایی و قیاسی به بهینهسازی فرآیند تحقیق کمک میکند.
رویکرد میانرشتهای به بهینهسازی فرآیند تحقیق کمک میکند.
روش الگوریتمی شش مرحلهای برای کشف واقعیتها، روش منتخب است. (الگوریتم تحقیق شش مرحلهای)
▫️ مبانی علمشناسانه:
علم= تک گزاره یا مجموعه گزارههایی که توصیف یا تبیین موجّة از واقعیت را ارائه میکنند.
علوم تجربی= توصیف و تبیین پدیدههای محسوس برای دستیابی به قدرت کنترل آنها.
علوم انسانی= توصیف و تبیین ابعاد مختلف رفتار انسانی برای دست یابی به پیشبینی و کنترل آنها.
علم دینی= گزارش روشمند و نظاممند از توصیف و تبیین دین نسبت به پدیدههای هستی و انسانی
علوم انسانی، عینی و ناظر به واقع هستند.
تولید علم براساس روش تجربه و برهان و شهود انجامپذیر است.
علم دینی، متن محور است و بر اساس روش برهانی شده «اصول فقه» قابل دستیابی است.
▫️ مبانی ارزششناسانه:
ارزشها اعتباری هستند ولی صِرفا قرارداد و اعتبار و توافق افراد با یکدیگر نیستند، بلکه دارای منشاء انتزاع حقیقی میباشند و تمام قواعد و قوانین حاکم بر منشاء انتزاعشان بر آنها نیز حاکم است.
گزارههای توصیفی که بیانگر دانشها هستند با ضمیمه یک گزاره توصیفکننده یک ضرورت بنیادین در ساختار خلقت یا ساختار انسان، به گزارههای توصیهای که بیانگر ارزشها هستند منتهی میشوند.
در مقام کشف حقایق، ارزشهای خاص افراد نباید دخیل باشند. (اما ارزشهای عام یا بنیادین و ساختاری، بنابه ضرورت ساختاری دخیل هستند)
▫️ مبانی انسانشناسانه:
انسان = موجود متفکر با قابلیت عبور از محدودیتها و اتصال به بینهایت (حیّ متالّه)
انسان، در شبکه هستی، معنادار است.
انسان، قدرت حرکت در شبکه هستی را دارد. (اختیار دارد)
برای هر حرکتی، نیازمند تنظیم ابعاد و سطوح خود با دیگر موجودات در شبکه هستی است. (مقید به ساختار و قوانین است و اختیار محض ندارد.)
انسان موجودی است با ظرفیت منطقی بودن و خیرطلبی، به همراه ظرفیت هواپرستی و شرّرسانی.
انسان قدرت ایجاد تغییر در امور و حوادث و نتایج را در محدوده ساختارهای قابل انعطاف هستی دارد.
انسان وجدان دارد و حقیقی بودن و خیر بودن برخی امور برای او قابل انکار درونی نیست و بههمین دلیل نمیتواند به فضای «نسبت مطلق» تکیه کند.
انسان بر اساس محاسبه نفع و ضرر تصمیمگیری میکند.
این نفع و ضرر فقط منحصر در عالم حسی فردیِ او نیست و برآیند نفع و ضرر در کل شبکه هستی در امتداد ابدیت باید محاسبه شود.
▫️ مبانی جامعهشناسانه:
جامعه یعنی همزیستی تعدادی از خانوادهها یا افراد که منجر به شکلگیری تعاملات حقوقی، مالی، انضباطی و مدیریتی، فرهنگی و ارزشی شود.
شکلگیری جامعه تابعی از شکلگیری ساختارهای ارتباطی است.
جامعه دارای ماهیت مستقل از افرادش نیست اما دارای هویت مستقل منتزع از افرادش میباشد و بههمین دلیل ارزش افزوده بر هویت فردی افراد دارد و سبب ایجاد تغییر و تحول در زندگی افراد میشود، لذا با متغیر «جامعه» و «هویت جمعی» باید مانند یک متغیر واقعی رفتار کرد و در کشف قوانین و قواعد و ساختارهایش کوشید. (قانونمندی جامعه)
در ارتباط میان اصالت فرد و اصالت جمع، قاعده اولیه «اصالت فردِ در ضمن شبکه هستی» است. یعنی هر فردی حق دارد هر چه میخواهد اِعمال کند بهشرطی که ابدیتش، روحش، محیط و دیگران ضرر نکنند.
در تعارض میان اصالت فرد و جمع، در صورتیکه بقاء جمع غیرمُجرم متوقف بر از بین رفتن فرد باشد، اصالت با جمع است.
⚪️ تفکر و تمدن شبکهای
⚪️ @vaseti
﷽
⚪️ خلاصه مبانی معرفتی| بخش دوم و پایانی.
▫️ مبانی دینشناسانه:
دین، مجموعه گزارههای توصیفی و توصیهای است که دارای منشاء وحیانی است و خطاب به بشر برای زندگی بشر ارائه شده است.
زبان دین، واقعگراست و توصیفهای او کاشف از حقایق هستی می باشند و توصیههای او دارای منشاء انتزاع حقیقی هستند.
زبان دین چند لایه است و مراتب متعددی از معنای مطابق با واقع را در بر دارد.
دین بهصورت حداکثری، نسبت به تمام شؤون زندگی انسان حساسیت نشان داده است و نظر داده است
.
دين، مجموعهيي از عناصر و گزارههاي بهمپيوسته و نظاممند است.
اين عناصر و اجزاء، تابع اهداف دين هستند و هدفگرايی دين، به اين عناصر شكل میدهد و ساختار ارتباطی آنها با يكديگر را تعيين میكند.
اتحاد مبدء پيدايش دين با مبدء پيدايش هستی، پل ارتباطی دين با واقعيتهاست و بر اين اساس، برنامههای دين جلوههايی از معادلات واقعی است و برنامههای دين، مدل كردنِ واقعيتها است.
دين، اهداف و برنامههای خود را اولويتبندی میكند.
دين، برای تعامل با عناصر محيطی خود برنامه دارد.
دين، برای شكلدهی به عناصر محيطی خود برنامه دارد و آرمانها و هنجارها را در چهارچوب اهدافِ خود تغيير و تحول میبخشد.
دين از تضاعف نيروبخشی برای حركت به سمت هدف برخوردار است.
فهم دین ممکن و ضابطهمند است و رویکرد اکتشافی دارد. (کشف مراد شارع)
فهم دین، بشری و خطاپذیر و قابل اصلاح و ارتقاء است.
نتایج فهم روشمند دین، قابل استناد به دین است. (استناد مشروط به اینکه مخاطب بداند این استناد، استناد علمی است (حجیت)، نه استناد واقعیِ وجودی)
شناخت دين از طريق تحليل گزارههای نگرشی، راهبردی و راهكاری ممكن است.
یافتههای قطعی عقل و تجربه بشری، مورد تایید دین هستند اما دینی نیستند (مُبرِز فعل تکوینی الهی و علم الهی در آنها، وحی نیست.)
برنامههای دين، قابليت خود تنظيمی دارد؛ تعادلگرا و تكاملی است.
برنامههای دين، در فرآيندی پيوسته و مستمر و تدريجی تحقق میيابند.
هويت و برنامههای دين را میتوان از منظرِ محرك_ پاسخ مطالعه كرد. دين دارای شبكه عصبی منسجم و در تحت مديريت اهداف است كه نسبت به محركها واكنش نشان میدهد.
گزارههای دين را بايد در عرصه اهداف و اولويتهای آن بررسی كرد.
سيستم دين از سه خُرده سيستمِ نگرشی، قانونی و فرهنگی تشكيل شده است.
اين خُرده سيستمها، مسئوليت تقسيم كار و فعاليتها را در سيستم اصلی به عهده دارند.
بخش استراتژيك هر سيستمی از سه مولفه: تعادل حياتی، ميدانهای نيرو و برآيند بُرداری تشكيل میشود.
تعادل حياتی، نقطه ثقلی است كه مجموعه سيستم خود را بر اساس آن متعادل میكند و محيط درونی خود را ثبات میبخشد و بين نيروهای درونی و بيرونی موازنه برقرار میكند.
ميدان نيرو، صافی كليّه ارتباطات در راستای تحقق اهداف است كه نيروهای سوقدهنده و بازدارنده را فعال میكند.
برآيند بُرداری، ابزار اندازهگيری نيروها و عوامل علّی و محركهای سيستم هستند. در اين تحليل، سطوح تعامل عوامل با يكديگر مشخص میشود.
در سيستم دين نيز اين سه مولفه به وضوح وجود دارند:
تعادل حياتی در دين، طيف اهداف دين است كه نقطه ثقلِ فازیای است كه مجموعه گزارههای دين را منسجم و متعادل كرده و موازنههای لازم بين محركها و پاسخها را ايجاد مینمايد.
ميدانهای نيرو در دين، حداقلها و حداكثرهايی است كه در موضوعات مختلف توسط دين تعيين شده است. اين حداقل و حداكثرها، مرزها و حدودی هستند كه بهعنوان صافی جهتدهنده به كليّه ارتباطات ميانگزارهای در عرصه دين و صافه فعاليتها در عرص دينداری عمل میكنند.
برآيند بُرداری در دين، گزارههايی هستند كه سطوح و لايهها و معادلاتِ كلی را بيان میكنند و رابطه بين آنها را تبيين مینمايند. اين گزارهها توسط علمِ قواعدفقه و علمِ اصول فقه به تفصيل تعريف و توصيف شدهاند.
▫️ مبانی تاریخشناسانه:
تاریخ مانند جامعه دارای ماهیت مستقل از جوامع و افراد نیست اما دارای ماهیت مستقل منتزع از افرادش میباشد و بر همین اساس دارای قانونمندی است.
قانونمندی تاریخ = وجود قوانین پایه در ساختار زندگی انسان که فارغ از بُعد زمانی و مکانی، بر جوامع انسانی حاکم است.
▫️ مبانی عرفشناسانه:
عرف = برآیند ادراکات ناخودآگاه دارای ساختار وجودی عمومی (سیستم پایه ذهن و تفکر و احساس و رفتار انسانی) + تمایلات + توهماتی که ذهن براساس تمایلات خلق میکند.
بنابراین «عرف» قانون و ساختارپذیر است و قابل کشف و ضابطهمندی؛ و به همین دلیل قابل ساختهشدن یا تغییر برنامهریزی شده است.
اشتراک عام انسانی در یک امر، نشاندهنده زیرساختی بودن آن در تمام انسانهاست و تغییرناپذیر است و پل ارتباط محتویات نسبی درونی افراد با واقعیات ثابت بیرونی.
⚪️ تفکر و تمدن شبکهای
⚪️ @vaseti
﷽
⚪️ روند ادامه فعالیت کانال.
▫️ ضمن عرض سلام و ادب و احترام خدمت مخاطبان محترم؛ با توجه به نقشه محتوایی کانال و اتمام محتوای مربوط به مفاهیم کلیدی و مبانی معرفتی، در ادامه و پیش از شروع مباحث روششناسی:
▫️ فایلهای صوتی برخی از مباحث استاد واسطی که در قالب سخنرانی عمومی و تخصصی انجام شده و میشود تقدیم میشود.
▫️ضمنا جلسات هفتگی ایشان نیز با موضوع اللهشناسی از سر گرفته شده و صوت این جلسات نیز به صورت هفتگی منتشر خواهد شد انشاءالله.
▫️ التماس دعا
⚪️ تفکر و تمدن شبکهای
⚪️ @vaseti
﷽
⚪️ سخنرانی و تدریس استاد واسطی
▫️ سخنرانی عمومی
▫️ سخنرانی تخصصی
▫️ تفسیر و تدریس
⚪️ تفکر و تمدن شبکهای
⚪️ @vaseti
﷽
⚪️ سخنرانیهای عمومی استاد واسطی
◽️ یادنامه علامه طهرانی:
▫️ اول و دوم و قدیمی
◽️ شاخصهای انسان رشدیافته:
▫️ اول، دوم و سوم.
◽️ شاخصهای زن رشدیافته:
▫️ اول، دوم و سوم.
◽️ کربلا و واقعیتدرمانی، محرم ۱۴۰۱:
▫️ اول، دوم، سوم، چهارم، پنجم، ششم، هفتم، هشتم، نهم، دهم
◽️ جامعه، معنای زندگی و آینده؛ محرم ۱۴۰۲:
▫️ اول، دوم، سوم، چهارم، پنجم، ششم، هفتم، هشتم، نهم، دهم، یازدهم.
◽️ درس اخلاق جلاءالقلوب:
▫️ اول،
◽️ محفل انس اخلاقی عرفانی:
▫️ اول،
▫️ بهروزرسانی میشود انشاءالله..
⚪️ تفکر و تمدن شبکهای
⚪️ @vaseti
﷽
⚪️ سخنرانیهای تخصصی استاد واسطی.
◽️ مناظره درباره فلسفه و عرفان:
▫️ اول، دوم و سوم.
◽️ مبانی حکمت شیعی:
▫️ اول، دوم، سوم، چهارم و پنجم.
◽️ نقد نظریه استاد سید منظر حکیم
▫️ بهروزرسانی میشود انشاءالله..
⚪️ تفکر و تمدن شبکهای
⚪️ @vaseti
﷽
⚪️ تفسیر و تدریسهای استاد واسطی
◽️ متن تفسیر ترجمهای قرآن کریم:
▫️ توبه، حمد و بقره،
◽️ تفسیر سوره توبه:
▫️ اول، دوم، سوم، چهارم، پنجم، ششم، هفتم، هشتم، نهم، دهم، یازدهم، دوازدهم، سیزدهم، چهاردهم، پانزدهم، شانزدهم، هفدهم، هجدهم، نوزدهم، بیستم، بیستویکم، بیستودوم، بیستوسوم، بیستوچهارم، بیستوپنجم، بیستوششم، بیستوهفتم، بیستوهشتم.
◽️ صوت اللهشناسی:
▫️ اول، دوم، سوم، چهارم، پنجم، ششم، هفتم، هشتم، نهم، دهم، یازدهم، دوازدهم، سیزدهم، چهاردهم، پانزدهم، شانزدهم، هفدهم، هجدهم، نوزدهم
◽️ متن اللهشناسی:
▫️ اول، دوم، سوم، چهارم، پنجم، ششم، هفتم، هشتم، نهم، دهم، یازدهم، دوازدهم، سیزدهم، چهاردهم، پانزدهم، شانزدهم، هفدهم، هجدهم، نوزدهم،
◽️ روش تحصیل و تحقیق و تدریس:
▫️ تدریس، تحصیل،
▫️ بهروزرسانی میشود انشاءالله..
⚪️ تفکر و تمدن شبکهای
⚪️ @vaseti
اجتهاد.پژوهش.سطح۴.mp3
48.37M
﷽
⚪️ نقد نظریه استاد سید منظر حکیم درباره نقشهراه تحصیل اجتهاد.
◽️ کرسی علمی ترویجی با موضوع «برنامه پیشنهادی دوره اجتهاد» در حوزههای علمیه.
▫️ ارائهدهنده: استاد سید منذر حکیم
◽️ ناقدین:
▫️ استاد عبدالحمید واسطی
▫️ استاد مرتضی نوروزی
▫️ دبیر علمی: استاد علیاکبر نوایی
▫️ ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۲
⚪️ تفکر و تمدن شبکهای
⚪️ @vaseti
الله شناسی ج۱ (۱).mp3
28.07M
﷽
⚪️ اللهشناسی| جلسه اول
▫️ استاد واسطی
▫️ بر اساس کتاب اللهشناسی علامه طهرانی
▫️ ۲۵ فروردین ۱۴۰۲
◻️ معرفی دوره علوم و معارف اسلام:
◽️ دوره اللهشناسی؛ ۳ جلد:
▫️ چیستی و خصوصیات خدا
▫️ نقطه اصلی فعال شدن فکر
▫️ ادراک صحیح مخلوق بودن
▫️ خدا از ما چه میخواهد؟
▫️ پاسخ چیستی حقیقت هستی
▫️ معنی زندگی= اتصال به ابدیت
▫️ خدا همه جا هست، چشم بگشا و ببین
◽️ دوره امامشناسی؛ ۱۸ جلد:
▫️ قلب امام مرکز توحید است.
▫️ رابطه صحیح ماموم با امام
▫️ خصوصیات شخص امام
◽️ دوره معادشناسی؛ ۱۰ جلد:
▫️ بعد از دنیا چه فهمهایی فعال میشود؟
▫️ مراحل فعال شدن آنها
▫️ قیامت محل درک توحید است
▫️ گسترش وجود یعنی چه؟
▫️ احوالات برزخ و قبر و قیامت.
◽️ رسالههای لباللباب و بحرالعلوم:
▫️ تا وقت باقیست باید دست به سیر و سلوک الی الله زد.
▫️ نقد عرفانهای کاذب
◽️ توحید علمی و عینی:
▫️ خدای تراشیده شده ذهنی قابل پرستش نیست.
▫️ سلوک، تصحیح خیال است.
◽️ روح مجرد و مهر تابان:
▫️ دستورالعملهای حرکت به سوی خدا در ضمن یک مصداق عینی
▫️ علامه طباطبایی هم استاد در عقل بود هم استاد در قلب و هم استاد در شرع.
▫️ برهان، قرآن و عرفان با همدیگر نفوس رو حرکت میدهند و مکمل یکدیگرند.
▫️ نهایت سیر انسان در هستی لقاءالله است.
▫️ مقصود از لقاءالله چیست؟
⚪️ تفکر و تمدن شبکهای
⚪️ @vaseti