4_5814398765364152566.mp3
31.67M
🔊 #سخنرانی استاد #رائفی_پور
📝«ظرفیت تمدن سازی عاشورا (جامعه سازی)» - جلسه ۳۸
📅 ۲۱ مرداد ۱۴۰۰ - تهران-هیئت سید الشهدا
4_5818795463255525910.mp3
29.95M
🔊 #سخنرانی استاد #رائفی_پور
📝«ظرفیت تمدن سازی عاشورا (جامعه سازی)» - جلسه ۳۹
📅 ۲۲ مرداد ۱۴۰۰ - تهران-هیئت سید الشهدا
4_5821071808807307815.mp3
30.08M
🔊 #سخنرانی استاد #رائفی_پور
📝«ظرفیت تمدن سازی عاشورا (جامعه سازی)» - جلسه ۴۰
📅 ۲۳ مرداد ۱۴۰۰ - تهران-هیئت سید الشهدا
4_5823323608620993393.mp3
29.51M
🔊 #سخنرانی استاد #رائفی_پور
📝«ظرفیت تمدن سازی عاشورا (جامعه سازی)» - جلسه ۴۱
📅 ۲۴ مرداد ۱۴۰۰ - تهران-هیئت سید الشهدا
هدایت شده از نی نوا
🌅 #پوستر اختصاصی | در میانهی میدان
▪️علیاکبر که بر زمین افتاد/ آسمان، آفتاب را گم کرد
▪️آنچنان زخم روی زخم آمد / که عدو هم حساب را گم کرد
▪️خواست تا خیمه پر کشد اما / شیر زخمی عقاب را گم کرد
▪️پدر آمد به یاریاش برود / من بمیرم رکاب را گم کرد
▪️پسر بوتراب بین تراب / نوهی بوتراب را گم کرد
▪️جلد قرآن خویش پیدا کرد / برگههای کتاب را گم کرد
🎨 تکنیک رنگ روغن روی بوم
🖌 تصویرسازی: محمدعلی نادری
4_5825714277612260138.mp3
31.85M
🔊 #سخنرانی استاد #رائفی_پور
📝«ظرفیت تمدن سازی عاشورا (جامعه سازی)» - جلسه ۴۲
📅 ۲۵ مرداد ۱۴۰۰ - تهران-هیئت سید الشهدا
📢 امام آن حجت الهی و سبیل اعظم الهی است که انسان را به عبادت هدایت میکند و با عبادت اوست که ما عبادت میکنیم و اگر او را بردارید به شما نمیگویند نعمت را شکر کردی یا نه؟
آمدن امام آغاز شکر است و با وجود او سختگیری شروع میشود و مردم دو دسته میشوند: شاکر و کافر.
💠 استاد سیّد محمّدمهدی میرباقری:
◀️ «خدای متعال در سوره مبارکه هل اتی، از نعمتهایی که به انسان داده است صحبت میکند. «هَلْ أَتى عَلَى الْإِنْسانِ حينٌ مِنَ الدَّهْرِ لَمْ يَكُنْ شَيْئاً مَذْكُوراً»، آیا یک دورانی بر این انسان گذشته است که شیء مذکوری نبود؟! بودید، ولی قابل ذکر نبودید؛ یعنی شما یک دورانی شیء قابل ذکری نبودید؛ خدای متعال از آنجا کار را با شما شروع کرده است و شما را در قالب یک شیء خلق کرده است، بعد شما را سیر داده در عوالم به عالمی آورده و این شیء غیر قابل ذکر را در قالب نطفه خلق کرده: «إِنَّا خَلَقْنَا الْإِنْسانَ مِنْ نُطْفَةٍ أَمْشاجٍ نَبْتَليهِ فَجَعَلْناهُ سَميعاً بَصيرا».
بعد میفرماید: «إِنَّا هَدَيْناهُ السَّبيلَ إِمَّا شاكِراً وَ إِمَّا كَفُورا»، به سبیل هم او را هدایت کردیم این امکانات را دادیم، راه را هم به او نشان دادیم که «إِمَّا شاكِراً وَ إِمَّا كَفُورا»، اگر همه این امکانات را به انسان داده باشند بدون هدایت به سبیل، شکر و کفری نیست.
◀️ اگر خدای متعال همه امکانات را به ما میداد، ولی امام را پیش روی ما قرار نمیداد ما هر کاری می کردیم در این عالم مورد مواخذه قرار نمی گرفتیم چون راه به سوی خدا بسته بود.
اما این سبیل چیست که انسان بازخواست میشود که امکانات را در آن برده یا نبرده است؟ منظور از سبیل، امام است «أَنْتُمْ السَّبِيلُ الْأَعْظَمُ وَ الصِّرَاطُ الْأَقْوَمُ» اگر خداوند امام را قرار نمیداد، دیگر تکلیفی نبود و هر کاری میکردی مُجاز بودی وقتی امام آمد همه تکالیف شروع میشود و از این رو اصل شکر، شکر نعمت ولایت است.
◀️ امام آن حجت الهی و سبیل اعظم الهی است که انسان را به عبادت هدایت میکند و با عبادت اوست که ما عبادت میکنیم و اگر او را بردارید به شما نمیگویند نعمت را شکر کردی یا نه؟ آمدن امام آغاز شکر است و با وجود او سختگیری شروع میشود و مردم دو دسته میشوند: شاکر و کافر.
📢 نعیم حقیقی "ولایت" است. اگر کسی نعمت ولایت را شاکر باشد همه نعمتهای دیگر را شکر کرده است.
📢 اگر انسان امکانات را در مسیر امام به راه انداخت شاکر است و اگر در مسیر امام به راه نینداخت کافر است.
💠 استاد سیّد محمّدمهدی میرباقری:
امام رضا(ع) فرمود: نعیم حقیقی، ولایت ما است. امام صادق(ع) فرمود: «لَتُسْئَلُنَّ يَوْمَئِذٍ عَنِ النَّعِيمِ قَالَ: نَحْنُ النَّعِيم»، نعیم، ولایت ماست.
اگر بخواهند از لقمههایی که میخورید بپرسند در قیامت وقوف طولانی میشود. اگر کسی نعمت ولایت را شاکر باشد همه نعمتهای دیگر را شکر کرده است.
کسی که امکاناتی که خدا به او داده را آن گونه که امیرالمؤمنین(ع) فرمود خرج کرد شکر همه نعمتها را کرده است و اگر در مسیری که امام معصوم فرموده حرکت نکرد هر کاری انجام داده کفران نعمت است.
اگر امام نمیآمد هیچ سؤالی از انسان نمیشد؛ «لِئَلاَّ يَكُونَ لِلنَّاسِ عَلَيْكُمْ حُجَّةٌ...»، خدای متعال میفرماید: اگر پیغمبر نبود مردم بر خدا حجت داشتند هر کاری میکردند معاف بودند، ولی وقتی امام آمد انسان مکلف میشود واز نعمت ولایت سؤال میشود.
اگر انسان امکانات را در مسیر امام به راه انداخت شاکر است و اگر در مسیر امام به راه نینداخت کافر است. شاکر آن کسی است که با امیرالمؤمنین(ع) دادوستد می کند و کافر آن کسی است که با غیر امیرالمؤمنین(ع) دادوستد میکند.
4_5828048068351625932.mp3
32.17M
📝«ظرفیت تمدن سازی عاشورا (جامعه سازی)» - جلسه ۴۳
📅 ۲۶ مرداد ۱۴۰۰ - تهران-هیئت سید الشهدا
🏴 ارتباط اندوه روز عاشورا و قیامت
✍️امام رضا علیهالسلام: هر كس كه عاشورا، روز مصيبت و اندوه و گريهاش باشد، خداوند روز قيامت را براى او روز شادى و سرور قرار مىدهد.
📚بحارالانوار، ج ۴۴، ص۲۸۴
▪️السَّلامُ عَلَى الْحُسَیْنِ
▪️ و عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَیْنِ وَ
▪️ على اَوْلادِ الْحُسَیْنِ
▪️و عَلى اَصْحابِ الْحُسَیْنِ
4_5832551667978995954.mp3
43.39M
🔊 #سخنرانی استاد #رائفی_پور
📝«ظرفیت تمدن سازی عاشورا (جامعه سازی)» - جلسه ۴۴
📅 ۲۷ مرداد ۱۴۰۰ - تهران-هیئت سید الشهدا
4_5832551667978996024.mp3
18.22M
🔊 #سخنرانی استاد #رائفی_پور
📝«کدام اسلام؛ حسینی یا یزیدی!؟» (درک مصیبت روز عاشورا)
📅 ۲۸ مرداد ۱۴۰۰ - تهران-هیئت سید الشهدا
34.12M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 #سخنرانی استاد #رائفی_پور در ظهر عاشورا
📝«کدام اسلام؛ حسینی یا یزیدی!؟» (درک مصیبت روز عاشورا)
📅 ۲۸ مرداد ۱۴۰۰ - تهران-هیئت سید الشهدا
امام حسین علیه السلام در شب عاشورا یک جور سخن گفت و در روز عاشورا یک جور دیگر. شب عاشورا، سخن از «نمیخواهم، احتیاج ندارم، بروید، بیعتم را برداشتم» بود.
روز عاشورا میگوید: «بیائید به من کمک کنید، آیا یاور و مددکاری هست؟ هل من ناصر ینصرنی؟»
شب صحبت میکند تا مبادا خبیثی در بین طیّبها باشد، و روز سخن میگوید تا مبادا طیّبی در بین خبیثها مانده باشد.
شب غربال میکند تا فقط «صالحان» بمانند و روز غربال میکند تا فقط «اشقیاء» در مقابل او ایستاده باشند.
آیتالله حائری شیرازی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#حرم_اصلی_حضرت_ابولفضل العباس
زیر حرم #سرداب
اول صلوات بفرستید
سلام بر امام حسین (ع)
سلام بر ابوالفضل العباس(ع)
سلام بر شهدای کربلا
سلام بر صبر زینب(س)
سلام بر امام زمان (عج)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فیلمی زیبا و کمتره دیده شده از مزار حضرت #آمنه مادر رسول گرامی اسلام و مظلومیت آن
مزار ایشان در روستایی به نام ابواء در ميانه راه مكه و مدينه قرار دارد
پیامبر گرامی چند مرتبه برای زیارت مزار مادرشان به این مکان مشرف شده اند.
نقش یهود در واقعه عاشورا
🔸 در صحیح بخاری نقل شده است: «إِنَّ قُرَیْشاً کانَتْ تَصُومُ یَوْمَ عاشُوراءِ فِى الْجاهِلِیَّةِ ثُمَّ أَمَرَ رَسُولُ اللَّه بِصِیامِهِ حَتّى فُرِضَ رَمَضانُ؛ قریش قبل از آمدن حضرت رسول در زمان جاهلیت، روز عاشورا را روزه میگرفتند.» وقتی پیامبر آمد و ماه رمضان را آورد، گفت: «آن روز را ديگر روزه نگيريد.» پس روز عاشورا، در زمان جاهلیت پیش از پیامبر، روز مقدس و مبارکی بوده است. ولی برای چه مقدس بود و ريشهاش از کجاست؟
🔹 نکتۀ عجیب آن است که روز عاشورا دقیقاً برابر شده بود با یوم کیپور یهودیان؛ يعنی روز مقدس یهودیان. يهودیها از اول ماه "تِشرین" را مقدس میانگارند و وقتی به دهمين روزِ ماه تشرین که اسمش "عاسورا" است، میرسند، آن روز را روزه میگيرند که به یوم کیپور معروف است. کيپور از کَپَرَ، کَفَرَ میآيد؛ يعنی روز کفاره که خدا گناهانشان را میبخشد.
🔸 ابوریحان بیرونی در کتاب "التفهیم" گفته است: «کبور یا کپور چیست؟ دهم روز است از تشرین و زین جهت گاهگاه او را عاشورا خوانند و اما نام کبور اندر زبان عبری کفارۀ گناهان است و این یک روز است که بر جهودان روزه داشتن فریضه کرده آمد. اندازۀ این روز ۲۵ ساعت است و ابتدا کنند روز نهم پیش از آفتاب فروشدن به نیم ساعت و تمام شود چون آفتاب فرو شود روز دهم و نیم ساعت بگذرد آنگاه روزه بگشایند.»
🔹 یوم کیپور یکی از بزرگترین روزهای یهودیان است که به آن یوم "ادیر" و یوم "قادوش" هم میگويند. قادوش یعنی قدوس و مُقادوش هم میگويند که یعنی مقدس. مرحوم همایی در حاشیۀ التفهیم مینويسد: «تلفظ اصلیاش کَپور است و با لفظ کفارۀ عربی یک ریشه دارد. بهطوری که نگارنده از علمای یهود تحقیق کرد، عاسور (به سین مُهمَله) است و با عاشور و عاشورا و عُشرۀ عربی یک ریشه دارد.» یعنی روزی اباعبدالله را شهيد کردند که برايشان از قبل مبارک بود. «إِنَّ هٰذَا یَوْمٌ تَبَرَّکَتْ بِهِ بَنُو أُمَیَّةَ»
🔸 در این روز فقط جنگ حسینبنعلی و یزید نیست، جنگ تفکر و بقای حق روی زمین است. برای همين این خون اینطور محکم ایستاده است. چون خونخواهش خود خداست. علامه شَعرانی، در حاشیۀ "الوافی" میگويد: «بدانید که روز عاشورا يهودیها روزه میگرفتند که به روزۀ کبیر هم معروف بود. زمان روزه الْعاشِرُ مِنَ الشَّهْرِ الْأَوَّلِ مِنَ السُّنَّةِ؛ روز دهم از ماه اول سالشان بود.»
🔹 هنگامی که حضرت رسول به مدینه آمد، به لحاظ تاریخی ۱/۱/۱ بود که مبدأ تاریخ هجری شد. سال عربها از محرم شروع میشود. دقیقاً اول تشرین، اول محرم شد و ده محرم، ده تشرین میشود. يعنی یوم کیپور هم عاشورا میشود. پس تمام اینها برنامه بود.
برگرفته از سخنرانی استاد رائفیپور با موضوع:
✅ عاشورا تا ظهور - جلسه دوم
📅 ۱۷ دی ۹۰
📍مشهد مقدس
🔰 چشمان محبوب خدا...
✨ امام صادق علیه السلام در حدیثی به زراره فرمودند:
✨ ... و مَا عَیْنٌ أَحَبَّ إِلَی الله وَ لَا عَبْرَةٌ مِنْ عَیْنٍ بَکَتْ وَ دَمَعَتْ عَلَیْهِ
✨ و مَا مِنْ بَاکٍ یَبْکِیهِ إِلَّا وَ قَدْ وَصَلَ فَاطِمَةَ وَ أَسْعَدَهَا عَلَیْهِ وَ وَصَلَ رَسُولَ الله صلی الله علیه و آله وَ أَدَّی حَقَّنَا
✨ و مَا مِنْ عَبْدٍ یُحْشَرُ إِلَّا وَ عَیْنَاهُ بَاکِیَةٌ إِلَّا الْبَاکِینَ عَلَی جَدِّی فَإِنَّهُ یُحْشَرُ وَ عَیْنُهُ قَرِیرَةٌ وَ الْبِشَارَةُ تَلْقَاهُ وَ السُّرُورُ عَلَی وَجْهِهِ وَ الْخَلْقُ فِی الْفَزَعِ وَ هُمْ آمِنُون
✨ و الْخَلْقُ یُعْرَضُونَ وَ هُمْ حُدَّاثُ الْحُسَیْنِ علیه السلام تَحْتَ الْعَرْشِ وَ فِی ظِلِّ الْعَرْشِ لَا یَخَافُونَ سُوءَ الْحِسَابِ یُقَالُ لَهُمُ ادْخُلُوا الْجَنَّةَ فَیَأْبَوْنَ وَ یَخْتَارُونَ مَجْلِسَهُ وَ حَدِیثَهُ...
🔸 ...هیچ چیزی از چشمی که برای حسین علیه السّلام #گریه کند و #اشکی که برای امام حسین بریزد، نزد خدا محبوب تر نخواهد بود.
🔸 هیچ کسی برای #امام_حسین علیه السّلام گریه نمی کند، مگر این که به فاطمه و به پیغمبر خدا صلّی الله علیه و آله خواهد رسید و حق ما را ادا خواهد کرد.
🔸 هر بنده ای فردای قیامت محشور شود چشمانش گریانند، مگر آن چشم که برای جدم حسین گریان باشد، زیرا او در حالی محشور میشود که چشمش روشن است. بشارتی به او داده میشود و آثار سرور در صورتش میباشد. مردم در آن روز دچار جزع و فزع هستند، غیر از گریه کنندگان بر امام حسین علیه السّلام که در امان خواهند بود.
🔸مردم در آن روز برای حساب عرضه میشوند، ولی آنان در زیر سایه عرش با امام حسین علیه السّلام گفتگو میکنند و از بدی حساب خوفی ندارند. به ایشان گفته میشود که داخل بهشت شوید، ولی نمی پذیرند، بلکه مجلس سخن گفتن با امام حسین علیه السّلام را انتخاب میکنند...
📚 بحارالانوار ج۴۵ ص۲۰۷
امام صادق (علیه السلام) :
«هر گاه راه را گم کردی ، ندا کن: یا صالح! یا ابا صالح! ارشدنا الی الطریق! رحمکم الله.
ما را دریابید و راه را بر ما نشان دهید،خداوند شما را رحمت کند
📚بحارالانوار،ج ۵۱، ص ۲۸
#شیعه واقعی
جز اهل حرف نیابم
امام کاظم علیه السلام در گلایه از شیعیان فرمودند:
لَو مَيَّزتُ شِيعَتِی لَم أجِدهُمْ إلَّا وَاصِفَةٌ، وَ لَو اِمتَحَنْتُهُمْ لَما وَجَدتُهُمْ إِلَّا مُرتَدِّين، وَ لَو تَمَحَّصْتُهُمْ لَما خَلَصَ مِنَ الْألفِ وَاحِد، وَ لَو غَربَلْتُهُمْ غَربَلَةً لَم يَبقَ مِنْهُم إلَّا مَا كانَ لِی، إنَّهُمْ طَالَ مَا اتَّكَوا عَلى الْأرَائِِک، فَقَالُوا نَحنُ شِيعَةُ عَلِيّ علیه السلام، إنَّما شِيعَةُ عَلِيٍّ علیه السلام مَنْ صَدَّقَ قَولَهُ فِعْلُه.
اگر شيعيان خود را جدا و مشخص کنم، در میان آنان جز زبان آور ( اهل حرف ) نیابم. اگر آنان را امتحان کنم، آن ها را نخواهم یافت جز از دین برگشته ها. اگر آنان را در بوته آزمایش گذارم، از هزار نفر يک نفر خالص پیدا نشود. اگر آنان را غربال كنم، جز آن چه نزد من است، در غربال نماند.
آنان مدتهاست، که بر پشتی ها تکیه زده اند و میگویند: ما شيعه امیرالمؤمنین علیه السلام هستيم؛ درصورتی که شيعه امیرالمؤمنین علیه السلام فقط كسی است كه اعمال او، گفتارش را تصديق كند.
كافی، ج 8 ، ص 228