eitaa logo
ولايت
19 دنبال‌کننده
60 عکس
193 ویدیو
31 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
امام حسین علیه السلام در شب عاشورا یک جور سخن گفت و در روز عاشورا یک جور دیگر. شب عاشورا، سخن از «نمی‌خواهم، احتیاج ندارم، بروید، بیعتم را برداشتم» بود. روز عاشورا می‌گوید: «بیائید به من کمک کنید، آیا یاور و مددکاری هست؟ هل من ناصر ینصرنی؟» شب صحبت می‌کند تا مبادا خبیثی در بین طیّب‌ها باشد، و روز سخن می‌گوید تا مبادا طیّبی در بین خبیث‌ها مانده باشد. شب غربال می‌کند تا فقط «صالحان» بمانند و روز غربال می‌کند تا فقط «اشقیاء» در مقابل او ایستاده باشند. آیت‌الله حائری شیرازی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
العباس زیر حرم اول صلوات بفرستید سلام بر امام حسین (ع) سلام بر ابوالفضل العباس(ع) سلام بر شهدای کربلا سلام بر صبر زینب(س) سلام بر امام زمان (عج)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فیلمی زیبا و کمتره دیده شده از مزار حضرت مادر رسول گرامی اسلام و مظلومیت آن مزار ایشان در روستایی به نام ابواء در ميانه راه مكه و مدينه قرار دارد پیامبر گرامی چند مرتبه برای زیارت مزار مادرشان به این مکان مشرف شده اند.
نقش یهود در واقعه عاشورا 🔸 در صحیح بخاری نقل شده است: «إِنَّ قُرَیْشاً کانَتْ تَصُومُ یَوْمَ عاشُوراءِ فِى الْجاهِلِیَّةِ ثُمَّ أَمَرَ رَسُولُ اللَّه بِصِیامِهِ حَتّى‏ فُرِضَ رَمَضانُ؛ قریش قبل از آمدن حضرت رسول در زمان جاهلیت، روز عاشورا را روزه می‌گرفتند.» وقتی پیامبر آمد و ماه رمضان را آورد، گفت: «آن روز را ديگر روزه نگيريد.» پس روز عاشورا، در زمان جاهلیت پیش از پیامبر، روز مقدس و مبارکی بوده است. ولی برای چه مقدس بود و ريشه‌اش از کجاست؟ 🔹 نکتۀ عجیب آن است که روز عاشورا دقیقاً برابر شده بود با یوم کیپور یهودیان؛ يعنی روز مقدس یهودیان. يهودی‌ها از اول ماه "تِشرین" را مقدس می‌انگارند و وقتی به دهمين روزِ ماه تشرین که اسمش "عاسورا" است، می‌رسند، آن روز را روزه می‌گيرند که به یوم کیپور معروف است. کيپور از کَپَرَ، کَفَرَ می‌آيد؛ يعنی روز کفاره که خدا گناهانشان را می‌بخشد. 🔸 ابوریحان ‌بیرونی در کتاب "التفهیم" گفته است: «کبور یا کپور چیست؟ دهم روز است از تشرین و زین جهت گاه‌گاه او را عاشورا خوانند و اما نام کبور اندر زبان عبری کفارۀ گناهان است و این یک روز است که بر جهودان روزه داشتن فریضه کرده آمد. اندازۀ این روز ۲۵ ساعت است و ابتدا کنند روز نهم پیش از آفتاب فروشدن به نیم ساعت و تمام شود چون آفتاب فرو شود روز دهم و نیم ساعت بگذرد آنگاه روزه بگشایند.» 🔹 یوم کیپور یکی از بزرگ‌ترین روزهای یهودیان است که به آن یوم "ادیر" و یوم "قادوش" هم می‌گويند. قادوش یعنی قدوس و مُقادوش هم می‌گويند که یعنی مقدس. مرحوم همایی در حاشیۀ التفهیم می‌نويسد: «تلفظ اصلی‌اش کَپور است و با لفظ کفارۀ عربی یک ریشه دارد. به‌طوری که نگارنده از علمای یهود تحقیق کرد، عاسور (به سین مُهمَله) است و با عاشور و عاشورا و عُشرۀ عربی یک ریشه دارد.» یعنی روزی اباعبدالله را شهيد کردند که برايشان از قبل مبارک بود. «إِنَّ هٰذَا یَوْمٌ تَبَرَّکَتْ بِهِ بَنُو أُمَیَّةَ» 🔸 در این روز فقط جنگ حسین‌بن‌علی و یزید نیست، جنگ تفکر و بقای حق روی زمین است. برای همين این خون این‌طور محکم ایستاده است. چون خون‌خواهش خود خداست. علامه ‌شَعرانی، در حاشیۀ "الوافی" می‌گويد: «بدانید که روز عاشورا يهودی‌ها روزه می‌گرفتند که به روزۀ کبیر هم معروف بود. زمان روزه الْعاشِرُ مِنَ الشَّهْرِ الْأَوَّلِ مِنَ السُّنَّةِ؛ روز دهم از ماه اول سالشان بود.» 🔹 هنگامی که حضرت رسول به مدینه آمد، به‌ لحاظ تاریخی ۱/۱/۱ بود که مبدأ تاریخ هجری شد. سال عرب‌ها از محرم شروع می‌شود. دقیقاً اول تشرین، اول محرم شد و ده محرم، ده تشرین می‌شود. يعنی یوم کیپور هم عاشورا می‌شود. پس تمام اینها برنامه بود. برگرفته از سخنرانی استاد رائفی‌پور با موضوع: ✅ عاشورا تا ظهور - جلسه دوم 📅 ۱۷ دی ۹۰ 📍مشهد مقدس
🔰 چشمان محبوب خدا... ✨ امام صادق علیه السلام در حدیثی به زراره فرمودند: ✨ ... و مَا عَیْنٌ أَحَبَّ إِلَی الله وَ لَا عَبْرَةٌ مِنْ عَیْنٍ بَکَتْ وَ دَمَعَتْ عَلَیْهِ ✨ و مَا مِنْ بَاکٍ یَبْکِیهِ إِلَّا وَ قَدْ وَصَلَ فَاطِمَةَ وَ أَسْعَدَهَا عَلَیْهِ وَ وَصَلَ رَسُولَ الله صلی الله علیه و آله وَ أَدَّی حَقَّنَا ✨ و مَا مِنْ عَبْدٍ یُحْشَرُ إِلَّا وَ عَیْنَاهُ بَاکِیَةٌ إِلَّا الْبَاکِینَ عَلَی جَدِّی فَإِنَّهُ یُحْشَرُ وَ عَیْنُهُ قَرِیرَةٌ وَ الْبِشَارَةُ تَلْقَاهُ وَ السُّرُورُ عَلَی وَجْهِهِ وَ الْخَلْقُ فِی الْفَزَعِ وَ هُمْ آمِنُون ✨ و الْخَلْقُ یُعْرَضُونَ وَ هُمْ حُدَّاثُ الْحُسَیْنِ علیه السلام تَحْتَ الْعَرْشِ وَ فِی ظِلِّ الْعَرْشِ لَا یَخَافُونَ سُوءَ الْحِسَابِ یُقَالُ لَهُمُ ادْخُلُوا الْجَنَّةَ فَیَأْبَوْنَ وَ یَخْتَارُونَ مَجْلِسَهُ وَ حَدِیثَهُ... 🔸 ...هیچ چیزی از چشمی که برای حسین علیه السّلام کند و که برای امام حسین بریزد، نزد خدا محبوب تر نخواهد بود. 🔸 هیچ کسی برای علیه السّلام گریه نمی کند، مگر این که به فاطمه و به پیغمبر خدا صلّی الله علیه و آله خواهد رسید و حق ما را ادا خواهد کرد. 🔸 هر بنده ای فردای قیامت محشور شود چشمانش گریانند، مگر آن چشم که برای جدم حسین گریان باشد، زیرا او در حالی محشور می‌شود که چشمش روشن است. بشارتی به او داده می‌شود و آثار سرور در صورتش می‌باشد. مردم در آن روز دچار جزع و فزع هستند، غیر از گریه کنندگان بر امام حسین علیه السّلام که در امان خواهند بود. 🔸مردم در آن روز برای حساب عرضه می‌شوند، ولی آنان در زیر سایه عرش با امام حسین علیه السّلام گفتگو می‌کنند و از بدی حساب خوفی ندارند. به ایشان گفته می‌شود که داخل بهشت شوید، ولی نمی پذیرند، بلکه مجلس سخن گفتن با امام حسین علیه السّلام را انتخاب می‌کنند... 📚 بحارالانوار ج۴۵ ص۲۰۷
امام صادق (علیه السلام) : «هر گاه راه را گم کردی ، ندا کن: یا صالح! یا ابا صالح! ارشدنا الی الطریق! رحمکم الله. ما را دریابید و راه را بر ما نشان دهید،خداوند شما را رحمت کند 📚بحارالانوار،ج ۵۱، ص ۲۸
واقعی جز اهل حرف نیابم‌ امام کاظم ‌علیه السلام در گلایه از شیعیان فرمودند: لَو مَيَّزتُ شِيعَتِی لَم أجِدهُمْ إلَّا وَاصِفَةٌ، وَ لَو اِمتَحَنْتُهُمْ لَما وَجَدتُهُمْ إِلَّا مُرتَدِّين، وَ لَو تَمَحَّصْتُهُمْ لَما خَلَصَ مِنَ الْألفِ وَاحِد، وَ لَو غَربَلْتُهُمْ غَربَلَةً لَم يَبقَ مِنْهُم إلَّا مَا كانَ لِی، إنَّهُمْ طَالَ مَا اتَّكَوا عَلى الْأرَائِِک، فَقَالُوا نَحنُ شِيعَةُ عَلِيّ علیه السلام، إنَّما شِيعَةُ عَلِيٍّ علیه السلام مَنْ صَدَّقَ قَولَهُ فِعْلُه. اگر شيعيان خود را جدا و مشخص کنم، در میان آنان جز زبان آور ( اهل حرف ) نیابم. اگر آنان را امتحان کنم، آن ها را نخواهم یافت جز از دین برگشته ها. اگر آنان را در بوته آزمایش گذارم، از هزار نفر يک نفر خالص پیدا نشود. اگر آنان را غربال كنم، جز آن چه نزد من است، در غربال نماند. آنان مدت‌هاست، که بر پشتی ها تکیه زده اند و می‌گویند: ما شيعه امیرالمؤمنین علیه السلام هستيم؛ درصورتی که شيعه امیرالمؤمنین علیه السلام فقط كسی است كه اعمال او، گفتارش را تصديق كند. كافی‏، ج ‏8 ، ص 228
📢 یکی از صفات اصحاب سيدالشهدا(ع) كه آنها را در اين منزلت قرار داد، این بود که مثل انس طفل با مادر، مأنوس با مرگ بودند. 📢 انسانی كه با مرگ مأنوس نباشد همسفر اولياء خدا نيست. 💠استاد سید محمدمهدی میرباقری: ◀️ «اين بيان شب عاشوراي سيدالشهداست: «يَسْتَأْنِسُونَ بِالْمَنيَّةِ دُونى اِسْتِئْناسَ الطِّفْلِ بَلَبَنِ أُمِّه» انساني كه با مرگ مأنوس نباشد همسفر اولياء خدا نيست. انساني كه با بيش از دنيا مأنوس نيست و همه انسش با دنيا است و آخرت برايش جدي نشده، بيش از دنيا برايش غريبه و بيگانه است و وقتي صحبت از آخرت مي‌شود، انگار از يك عالم تجربه نشده دوردستي براي او صحبت می‌شود. چنین آدمی اهل اقدام نيست. ◀️ يكی از چيزهايي كه در انسان قساوت قلب ايجاد می­‌كند اين است كه انسان «طَالَ عَلَيْهِمُ الْأَمَدُ» باشد. در سوره حديد مي‌فرمايد: «فَطَالَ عَلَيْهِمُ الْأَمَدُ فَقَسَتْ قُلُوبُهُمْ وَ كَثِيرٌ مِّنْهُمْ فَاسِقُونَ»؛ یعنی مثل كساني نباشيد كه فرصت‌ها را خيلي دور مي‌­ديدند لذا به قساوت قلب رسيدند. «طالَ عَلَيْهِمُ الْأَمَدُ» يعني مثلاً ما مشهد مي‌رويم و ده روز مي­‌خواهيم بمانيم، سحر اول مي‌خوابيم و مي­‌گوييم نه شب ديگر وقت هست، امشب از راه رسيده و خسته هستیم؛ ولي اگر آدم يك شب مشهد باشد، چون فرصت كم است از سر شب تا سحر در حرم می‌­ماند و نمی­‌خوابد و استراحت نمی‌­کند. همه‌جا همين‌طور است. آدم اگر احساس كرد كه حالا جواني طولاني است و سي سال طول مي‌كشد سي سال بعد می­‌بیند اين سال‌ها تمام شد و هيچ كار نكرد. اگر خيال كرد ماه رمضان سي شب است، شب سي‌ام مي‌رسد اما هنوز یکبار ابوحمزه یا افتتاح نخوانده ­است. ولي اگر فرصت را كوتاه بداند، مي‌­داند که ماه رمضان به چشم به‌هم‌زدنی تمام می­‌شود، پس از همان اولين لحظه كار را شروع می‌كند؛ بلكه از قبل مهيا می‌شود. اگر آدم خيال كرد شب جمعه خيلي طولاني است، اين ساعتش را مجلس می­‌گیریم و گعده می‌كنيم و...، ناگهان مي‌­بيند سحر جمعه شد و هيچ كاری نكرد. انسان فرصت‌ها را بايد خيلي كوتاه و آخرت را خيلي نزديك بداند. ◀️ تعبیر خداي متعال راجع به آخرت اين است «أَلَيْسَ الصُّبْحُ بِقَرِيبٍ». اگر انسان احساس كرد صحنه­‌های قیامت خيلي دور است، اين، در انسان قساوت مي‌­آورد و انسان قسی‌القلب و سنگين ميی‌شود و نمی‌­تواند دادوستد‌ی داشته باشد. نه فرصت‌ها با او معامله مي‌­كنند و نه او با فرصت‌ها معامله مي­‌كند. قساوت آن حالتي در انسان است كه داد و ستد او قطع مي‌­شود و به فرموده قرآن «كَالْحِجَارَةِ أَوْ أَشَدُّ قَسْوَةً وَ إِنَّ مِنَ الْحِجَارَةِ لَمَا يَتَفَجَّرُ مِنْهُ الْأَنْهَارُ». یعنی حتی سنگ‌ها هم يك جوششي دارند اما اين انسان هیچ توليد و جوششي ندارد. اين قساوت برای وقتي است که انسان احساس می‌كند فرصت‌ها دور هستند. در باب ظهور هم همين‌طور است؛ يكي از اركان ظهور اين است كه انسان ظهور را نزديك بداند چنانچه در روایات از معصومین و همچنین در قرآن آمده ­است «إنَّهُمْ يَرَوْنَهُ بَعِيدًا * وَ نَرَاهُ قَرِيبًا». آدم اگر احساس كرد که خيلي دوردست است، نمی‌تواند خودش را آماده بكند و به وظايف منتظر عمل بكند.»
کار هر روز زین‌العابدین(ع)🏴 از امام صادق (علیه السلام) نقل شده که فرمودند: «همانا امام سجّاد (ع) براى مصائب پدرش، چهل سال گريه کرد که روزهايش را روزه گرفت و شب هايش را با عبادت به سر مى‏آورد. هر گاه وقت افطار مى‏ شد، خدمتکار خانه، آب و غذاى آن حضرت را مى ‏آورد و نزد او مى ‏نهاد و مى ‏گفت: «اى مولاى من بخور.» امام سجّاد (ع) مى ‏فرمود: «پسر رسول خدا (صلى اللَّه عليه و آله) گرسنه کشته شد. پسر رسول خدا (ص) تشنه کشته شد.» اين جمله‏ ها را پيوسته تکرار مى ‏کرد و مى ‏گريست تا اينکه غذايش از اشک هاى چشمش‏ تر مى ‏شد، و آب آشاميدنى اش با اشک چشمانش مخلوط مى ‏شد. حال او اين گونه بود تا به دیدار خداوند شتافت.»🍂🍂 📚ابن طاووس، على بن موسى، «غم نامه ی کربلا»، ترجمه اللهوف على قتلى الطفوف، تهران، نشر مطهر، چاپ اوّل، 1377،
❌ حضرت فاطمه (عليهاالسلام): 🔷 اگر به آنچه تو را به آن فرمان مى دهيم عمل كنى و از آنچه برحذر مى داريم دورى كنى ، از شيعيان مايى و الاّ هرگز . 📙 بحار الأنوار، ج 68، ص 155
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 برای حسین و زائرانش 🔺این مرد عراقی چند روز قبل هنگام برپایی موکب بین راهی‌اش که بین بصره و کربلا در مسیر مشایه است، چهار فرزندش را که فرش‌های موکب را شسته بودند و در حال پهن کردن بالای پشت‌بام بودند به دلیل اتصال برق از دست می‌دهد و یک فرزندش هم که همسرش آن را باردار بوده به دلیل ترس همسرش از دست می‌دهد. 🔹یعنی پنج فرزندش در راه موکب شهید می‌شوند و اینجا از او می‌پرسند چه حالی داری؟ می‌گوید نگران خوب برپا شدن موکب هستم و بچه‌هایم هدیه‌ای برای امام حسین، هدیه‌ای برای زهرا علیهما سلام الله. 🔰اعتقادمون رو با همین فرد محک بزنیم... کجای کاریم؟...
نقشه خداوند.mp3
9.94M
۱ 🏳️ سنت پیاده روی اربعین توسط ائمه علیهم‌السلام در هزار و چندصدسال قبل بنا گذاشته شده است، ▫️هدف خداوند از طراحی اربعین چیست؟ ▫️ چرا آنقدر اهمیت دارد که از سال ها قبل توسط خداوند طراحی و توسط ائمه"ع" اجرا شده ؟ 🎤
مخالفت ازآثار و سخنان اهل بیت علیهم السلام موجب هلاکت وضرر رساندن به خود میشود عَلِيَّ بْنَ أَبِي طَالِبٍ علیه السلام ‏ أَلَا وَ إِنَّا أَهْلُ بَيْتٍ مِنْ حُكْمِ اللَّهِ حَكَمْنَا وَ قَوْلَ صَادِقٍ سَمِعْنَا، فَإِنْ تَتَّبِعُوا سَبِيلَنَا وَ تَسْلُكُوا طَرِيقَنَا وَ آثَارَنَا تَهْتَدُوا بِبَصَائِرِنَا، وَ إِنْ تُخَالِفُونَا تَهْلِكُوا، وَ إِنْ تَقْتَدُوا بِنَا تَجِدُونَا عَلَى الْكِتَابِ إِمَامَكُمْ، وَ إِنْ تُخَالِفُونَا لَمْ تَضُرُّوا بِذَلِكَ إِلَّا أَنْفُسَكُمْ بدانيد ما اهل بيتى هستيم كه حكم ما از حكم خدا است و سخن راستگو را شنيده‏ايم. اگر دنبال راه ما بياييد و طريقه ما و آثار ما را پيروى كنيد با روشنگرى‏هاى ماهدايت مى‏يابيد، و اگر با ما مخالفت كنيد هلاك مى‏شويد. و اگر به ما اقتدا كنيد ما را همراه كتاب خدا در پيش روى خود مى‏بينيد، و اگر با ما مخالفت كنيد با اين كار جز به خودتان ضرر نمى‏زنيد. كتاب سليم ج‏2 ص 885 قَالَ الصَّادِقُ علیه السلام كَذَبَ‏ مَنْ‏ زَعَمَ‏ أَنَّهُ‏ يَعْرِفُنَا وَ هُوَ مُتَمَسِّكٌ بِعُرْوَةِ غَيْرِنَا امام صادق علیه السلام فرمود: شخصى كه فكر كند ما را مى‏شناسد، و او به دستگيره‏اى جز ما چنگ زده باشد، دروغ گفته است. معاني الأخبارص 399وسائل الشيعة ج‏27ص117
به این تصویر دقت کنید: 1. پروفسور کریستین بونو از فرانسه 2. پروفسور خوان فرانسیسکو از اسپانیا که جزء ده دانشمند برتر جهان در زمینه هوش مصنوعیه 3. دکتر تاراس اقتصاددان از روسیه 4. دکتر روبرتو آرکادی فیلسوف و مسلط به چند زبان از ایتالیا هر 4 تا شیعه شدند 🔺پذیرایی از زائران حسینی در لباس خادمی امام رضا (ع)‏
🔹 قيام امام حسين ( عليه السلام ) كه براي اقامه عدل و مبارزه با ستم بود ، براي عاقل كردن مردم و رها كردن آنان از جهالت بوده است . در زيارت روز اربعين آن حضرت ( عليه السلام ) آمده است كه خون پاكش را در راه خدا داد ، تا بندگانش را از جهالت و ضلالت نجات دهد : و بذل مُهجته فيك ليستنقذ عبادك من الجهالة و حيرة الضلالة (۱) ، ازاين رو گريه براي آن حضرت كه مظهر كامل عدالت و عقلانيت است ، در حقيقت ، اشك ريختن براي مظلوميت و كشته شدن عدل و عقل است . گريه اگر خاستگاهي عقلي داشته باشد ، قلب را تلطيف مي كند؛ اما گريه همواره عقلي نيست ، بلكه گاهي فيزيكي و زماني عاطفي است ، چنان كه خنده نيز چنين است . از مهم ترين اهداف قيام رهبران الهي ، اعم از انبيا ، امامان معصوم ( عليهم السلام ) و نايبان خاص و عامشان ، تبيين صحيح منابع و مباني عدالت و اجراي آن است . نهضت امام حسين ( عليه السلام ) نيز براي تأمين همين هدف بود . ۱) تهذیب الاحکام ج۶ص۱۱۳ 🔹 برگرفته از کتاب کوثر اربعین اثر ارزشمند حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (دام ظله)
امام صادق علیه السلام: کسی که خودش نتواند کربلا برود ولی دیگری را راهی کند خدا چند برابر آنچه خرج کرده به او بر می‌گرداند وبلا را از او دور می‌کند. 📚کامل الزیارت، ص۱۲۴
🏴 ما را از راه كربلا ببر... ◾️راوى گفت: چون زنان و عيالات علیه السلام از شام بازگشتند و به عراق رسيدند، به راهنماى قافله گفتند: "ما را از راه ببر." ◾️وقتی به رسيدند، ديدند كه جابر بن عبداللَّه انصارى و جمعى از بنى هاشم و مردانى از اولاد صلی الله علیه و آله براى زيارت قبر علیه السلام آمده ‏اند؛ همگى در یک زمان در آن سرزمين گرد آمدند و با گريه و اندوه و سينه ‏زنى با هم ملاقات كردند و مجلس عزايى برپا كردند كه دل‏ ها را جريحه‏ دار می كرد و زنانى كه در آن نواحى بودند، جمع شدند و چند روزى به همين منوال گذشت. 📚 لهوف، ص۱۹۶؛ بحار الانوار، ج۴۵، ص۱۴۶
☀️ مهم ترین آداب زیارت این است که بدانیم بین حیات و ممات معصومین علیهم‌السلام هیچ فرقی نیست 📗 رحمت واسعه، صفحه‌ی ۲۲۳
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 مکاشفه‌ای شنیدنی از زبان درباره حضرت زهرا سلام الله علیها 💠امام حسن عسکری علیه السلام فرمودند: نَحْنُ حُجَجُ اللّه‏ِ عَلى خَلْقِهِ وَ فاطمةُ حُجةٌ عَليَنا 💠ما حجّت‏ ها و برگزيدگان خدا بر آفريدگانش مى ‏باشيم، و فاطمه، حجّت راستين و پُرشكوه خدا بر ما مى ‏باشد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ آنچه امام موسی کاظم (ع) و ۳۷ فرزند دختر و پسرش برای صدها سال پس از خود به یادگار گذاشتند... 💬 استاد حسن عباسی 🔸 جلسه ۲۱۷ کلبه کرامت - جغرافیای نهضت موسوی 🔺 اردیبهشت ۸۹
🏴 روزهای آخر عمر رسول خدا صلی الله علیه و آله و خلوت با امیرالمؤمنین علیه السلام👇 📢 بسیار مهم و قابل تأمل. ◾️رسول اکرم صلی الله علیه و آله فرمود: سوى برادرم على و عمويم عبّاس بفرستید تا نزد من آیند؛ پس فرستادند كسى را كه حاضر كرد ايشان را. ◾️همين كه در مجلس قرار گرفتند حضرت رو به عبّاس كرد و فرمود: اى عمّوی پيغمبر! قبول مى كنى وصيّت مرا و وعده هاى مرا به عمل مى آورى و ذمت مرا بَرى مى گردانى؟ ◾️عبّاس گفت: يا رسول اللّه! عموى تو پيرمردى است كثيرالعيال و عطاى تو بر باد پيشى گرفته و بخشش تو از ابر بهار سبقت كرده و مال من وفا نمى كند به وعده‌ها و بخششهاى تو! ◾️پس حضرت روى مبارك را گردانيد به سوى اميرالمؤمنين عليه السّلام و فرمود: اى برادر! تو قبول مى كنى وصيت مرا و به عمل مى آورى وعده هاى مرا و ادا مى كنى ديون مرا و ايستادگى مى كنى در امور اهل من بعد از من؟ ◾️اميرالمؤمنين عليه السّلام عرض کرد: بلى، يا رسول اللّه! ◾️فرمود: نزديك من بيا، چون نزديك آن حضرت رفت حضرت رسول صلى اللّه عليه و آله و سلّم او را به خود چسبانيد، پس بيرون كرد انگشتر خود را و فرمود: بگير اين را و بر انگشت خود كن و طلبيد شمشير و زره و جميع اسلحه خود را و به اميرالمؤمنين عليه السّلام عطا كرد و پس طلبيد آن دستمالى را كه بر شكم خود مى بست وقتى كه سلاح مى پوشيد در جنگ و به اميرالمؤمنين عليه السّلام داد. ◾️سپس فرمود: برخيز برو به سوى منزل خود به استعانت خداى تعالى. پس چون روز ديگر شد بیماری آن حضرت سنگين شد و مردم را منع كردند از ملاقات آن حضرت. اميرالمؤمنين عليه السّلام ملازم خدمت آن حضرت بود و از او مفارقت نمى نمود مگر براى حاجت ضرورى؛ ◾️پس حضرت رسول صلى اللّه عليه و آله و سلّم به حال خود آمد فرمود: بخوانيد براى من برادر و ياور مرا؛ پس ضعف او را فرو گرفت و ساكت شد. ◾️عايشه گفت: بخوانيد ابوبكر را! پس ابوبكر آمد و بالاى سر آن حضرت نشست چون حضرت چشم خود را باز كرد و نظرش به او افتاد روى خود را گردانيد. ابوبكر برخاست و بيرون شد و مى گفت: اگر حاجتى به من داشت اظهار مى كرد. ◾️باز حضرت كلام سابق را اعاده فرمود؛ حفصه گفت: بخوانيد پدرم عمر را! چون عمر حاضر شد و حضرت او را ديد از او هم اعراض فرمود؛ ◾️پس فرمود بخوانيد از براى من برادر و ياورم را؛ امّ سلمه گفت: بخوانيد على را همانا كه پيغمبر غير او را قصد نكرده است. ◾️چون اميرالمؤمنين عليه السّلام حاضر شد، اشاره كرد پيغمبر صلى اللّه عليه و آله و سلّم به سوى او كه نزديك من بيا؛ پس اميرالمؤمنين عليه السّلام خود را به آن حضرت چسبانيد و پيغمبر صلى اللّه عليه و آله و سلّم به او راز گفت در زمان طويلى. اميرالمؤمنين عليه السّلام برخاست و در گوشه اى نشست و حضرت رسول صلى اللّه عليه و آله و سلّم در خواب رفت. ◾️پس اميرالمؤمنين عليه السّلام بيرون آمد. مردم به او گفتند: يا اباالحسن چه رازى بود كه پيغمبر صلى اللّه عليه و آله و سلّم با تو مى گفت؟ ◾️حضرت فرمود كه هزار باب از علم تعليم من نمود كه از هر بابى هزار باب مفتوح مى شود و وصيّت كرد مرا به آن چيزى كه به جا خواهم آورد آن را ان شاء اللّه تعالى. 📚 منتهی الامال ج ۱ ص ۲۵۶