eitaa logo
ولايت
23 دنبال‌کننده
63 عکس
213 ویدیو
32 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
زهراء.pdf
2.58M
📚عنوان : فاطمه زهراء ( سلام الله علیها ) ✍️نویسنده : علامه امینی 📖موضوع : فاطمه زهراء
هدایت شده از معارف
ترجمه نهج الفصاحه.pdf
17.75M
📚عنوان : ترجمه نهج الفصاحه 📝مترجم : ابوالقاسم پاینده 📖موضوع : حدیث
گلپایگانی.pdf
2.69M
📚عنوان : پرتویی از عظمت امام حسین ( ع) ✍️نویسنده : آیت الله العظمی صافی گلپایگانی 📖موضوع : امام حسین (ع)
📚عنوان : الغارات ( غارت های معاویه از قلمرو حکومت امام علی (ع) بعد از جنگ نهروان ) ✍️نویسنده : ابن جلال ثقفی 📖موضوع : تاریخ اسلام
tarjomeh-alghaaraat.pdf
4.96M
📚عنوان : الغارات ( غارت های معاویه از قلمرو حکومت امام علی (ع) بعد از جنگ نهروان ) ✍️نویسنده : ابن جلال ثقفی 📖موضوع : تاریخ اسلام
حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی ، برگرفته از کتاب ارزشمند "حکمت نظری و عملی در نهج البلاغه : در خطبه 192 از نهج‌البلاغه ، علی (ع) نیز می فرماید: من هنگام نزول وحی بر پیامبر، صدای ناله شیطان را می‌شنیدم. به رسول اکرم (ص) عرض کردم: این ناله و فریاد چیست؟ فرمود: این افسوس شیطان است که فهمید دیگر پرستش نمی‌شود، چون جایی که وحدت و نبوت و رسالت حکومت کند، آنجا شیطان عبادت نمی‌شود، "ولقد سمعت رنه الشیطان حین نزل الوحی علیه (ص) فقلت: یا رسول‌الله ما هذه الرنه؟ فقال: هذا الشیطان قد ایس من عبادته". آنگاه فرمود: ای علی هر چه را من می‌بینم تو نیز می‌بینی و هر چه را من می‌شنوم، تو نیز می‌شنوی، جز آن که تو پیامبر نیستی،‌ لیکن وزیر من هستی و تو بر پایه خیر استواری: "انک تسمع ما اسمع و تری ما اری الا انک لست بنبی و لکنک لوزیر و انک علی خیر"آن شامه غیبی که نسیم غیبی را استشمام می‌کند و در انبیا (ع) وجود داشت، در علی (ع) ‌نیز بود.
💠 حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (دامت برکاته): 🔰 ادراك مقام رسول اكرم‏ (صلي الله عليه و آله و سلم) و نيز مقام اميرالمؤمنين و ائمه معصومين (عليهم‌السلام) ميسور هيچ‏كس نيست و آنان در مقام انسانيت و خلافت مطلقه اِلاهي، نور واحدند. از اين‏رو، رسول اكرم‏ (صلي الله عليه و آله و سلم) درباره اميرالمؤمنين (عليه‌السلام) مي‏فرمايد: «ما عرفك يا عليّ حق معرفتك إلاّ اللّه وأنا»؛ يا علي! جز خدا و من، هيچ ‏كس تو را آنگونه كه شايسته است، نشناخت. 🔰 انسان كامل آيينه تمام نماي اوصاف فعلي خداوند است. براي شناخت كُنه انسان كامل، چاره اي جز انسان كامل شدن نيست. در اين حالت است كه معناي اسم اعظم مشهود، و واقعيت «كتاب مبين» مبيّن مي گردد و نيز حقيقت «اُمّ الكتاب» آشكار، و عِدل قرآن كريم بودنْ واضح مي شود و شرط حِصْن بودن توحيد احراز مي گردد. 🔰 اميرالمؤمنين (ع) برجسته ترين انسان كامل و نيز شخصيت ممتازي است كه قبل از خلقت عالم وجود، نور او و نور رسول الله (ص) به صورت يك مجموعه خلق شد، چنانكه رسول اكرم (ص) مي فرمايد: «خلقت أنا وعليّ من نورٍ واحد». سپس اين نور واحد عوالمي را پشت سر گذاشت و به اين نشأه از عالم وجود رسيد تا اين كه در دنيا يكي در لباس نبوت جلوه كند و ديگري در جبّه امامت. 🔰 براي غير ذات نوراني ائمه معصومين (عليهم ‌السلام)، نه شناخت عارفانه شهودي كُنه اميرالمؤمنين (عليه السلام) مقدور است و نه معرفت حكيمانه حصولي عمق يا اوج او ميسور. 🔰 انسان كامل چونان اميرالمؤمنين علي بن ابي طالب (ع)، عصاره نظام آفرينش است و آن چه در جهان امكان به طور كثرت مَنْشُور است، در حقيقتِ علي بن ابي طالب (ع) به طور وحدتْ ملْفُوف است و هماهنگي اين لَفّ و نَشْر، پيام خاص خود را دارد و آن اين كه وجودهاي طبيعي، مثالي، عقلي و اِلهي اشياي عيني، همتاي مراحل چهارگانه وجود اين عَبْد محض و با اخلاصِ خداوند خواهد بود. 🔰 به طوري كه اگر نظام تكوين به صورت انسان كامل مُتَمثِّل گردد، همان (ع) خواهد بود و اگر حقيقت انسان كاملي مانند علي بن ابي طالب (ع) به صورت جهان عيني مُتبلوِر شود، همين جهان كنوني خواهد شد و اين تبادل و تعاملِ متقابل محصول تطابق لَفّ و نشر است كه به آن اشارت شد. اثر اين هماهنگي كاملِ انسانِ معصوم و جهان را مي توان در علم غيب انسان كامل نسبت به آنچه در جهان مي گذرد و نيز تأثير وي در آن به اذن خداوند مشاهده نمود. 📚 شمیم ولایت
برخی عاقلند و عقل برای آن ها به منزلۀ یک وصف مَلکه است؛ و برخی عاقلند و عقل برای آن ها به منزلۀ فصل مقوّم است. کسانی که عقل برای آن ها به منزلۀ فصل مقوّم است، بتمام معنای کلمه، عقیله اند. حسین بن علی (سلام الله علیهما) "عقیلة بنی هاشم" است و زینب کبرا (سلام الله علیه) نیز "عقیلة بنی هاشم"؛
🌺 پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) فرمود : 🌸 انّ اللّه تعالی جعل لاخی علیٍّ فضائل لاتحصی کثرة فمن ذکر فضیلةً من فضائله مقرّابها غفر اللّه له ما تقدّم من ذنبه و ماتأخّر. ☘️ براستی خداوند برای برادرم علی(علیه السلام) فضائل بی‏شماری قرار داده است که اگر کسی یکی از آن فضایل را از روی اعتقاد و اعتراف بیان نماید، خداوند گناهان گذشته و آینده او را می‏بخشد. 📖 امالی شیخ صدوق/ مجلس 28
كامل الزيارات، ومعه الإشارات إلى ما في كامل الزيارات - الشيخ جعفر بن محمد بن قولويه.pdf
15.76M
📚عنوان : کامل الزیارات ✍️نویسنده : محمد ابن قولویه 📖موضوع : حدیث شیعه
✍️آیت الله بهجت (ره) امام کاظم علیه‌السلام فرمودند: «برای اینکه شیعه خلاف تقیه عمل کردند، خدا مرا مخیّر کرد که یا خودت باید کشته بشوی یا شیعه؛ من اختیار کردم کشته شدن خودم را». 📚کتاب صلات، جلسه۲۶۶
▫️ هارون الرشید در کاخ بود و امام کاظم در زندان... و شیعیانی که فقط برای اباعبدالله عزاداری میکردند... ..... چه سکانس آشنایی!
🌺🍃پیغمبر اکرم(ص) فرمود: یاعی، اگر بیم آن را نداشتم که آنچه را با حضرت مسیح(ع) می کنند، با تو کنند، کلامی درباره ی تو می گفتم که از میان جمعیتی عبور نکنی، مگر اینکه به خاک زیر قدمت تبرک کنند. 📔در محضر بهجت، ج۲، ص۲۳۶
زندگانی امام حسین 1.pdf
4.89M
📚عنوان : زندگانی امام حسین (ع) ✍️نویسنده : زین العابدین رهنما 📖موضوع : امام حسین (ع) 1️⃣جلد اول
زندگانی امام حسین 2.pdf
6.9M
📚عنوان : زندگانی امام حسین (ع) ✍️نویسنده : زین العابدین رهنما 📖موضوع : امام حسین (ع) 2️⃣جلد دوم
حماسه حسینی-جلد 1.PDF
5.27M
📚عنوان : حماسه حسینی ✍️نویسنده : شهید مطهری 📖موضوع : امام حسین (ع) 1️⃣جلد اول
حماسه حسینی-جلد 2.PDF
4.39M
📚عنوان : حماسه حسینی ✍️نویسنده : شهید مطهری 📖موضوع : امام حسین (ع) 2️⃣جلد دوم
یکصد و پنجاه صحابه ساختگی1.pdf
2.42M
📚عنوان : یکصد و پنجاه صحابه ساختگی ✍️نویسنده : علامه عسکری 📖موضوع : تاریخ اسلام 1️⃣جلد اول
یکصد و پنجاه صحابه ساختگی2.pdf
1.57M
📚عنوان : یکصد و پنجاه صحابه ساختگی ✍️نویسنده : علامه عسکری 📖موضوع : تاریخ اسلام 2️⃣جلد دوم
🌹امام صادق علیه السلام: خداوند متعال فرشتگانى بر مزار حسین علیه السلام گمارده است، و هنگامى که کسى قصد زیارت او را مى کند خداوند به آن فرشتگان دستور میدهد با هر گام گناهان آنها را پاک کنند، پس آن فرشتگان گناهان او را مداوم با هر گامی پاک مىکنند، و با گام دیگر حسنات او را چند برابر مى سازند پس به تدریج حسنات وى افزایش پیدا مى کند تا جایى که بهشت بر او واجب میشود تا جاییکه فرشتگان بسیار در اطراف او حلقه میزنند تا او را پاک سازند! سپس آن فرشتگان به فرشته های آسمانهای دیگر خطاب میکنند: زائران قبر حسین حبیب خداوند، و محمد و علی علیهم السلام دو حبیب دیگر خدا را از آلودگیها پاک و پاکیزه کنید. پس وقتی زائر غسل زیارت میکنند رسول خدا صلى الله علیه و آله به او خطاب میکند: اى میهمان خدا! شما را به همنشینى و همراهى من در بهشت بشارت باد! سپس امیر المؤمنین على علیه السلام آنان را ندا مى کند: من ضامنم برای برآورده شدن حاجتهای شما، و دور کردن بلاها و گرفتاریهاى شما در دنیا و آخرت سپس فرشتگان از سمت راست و چپ زايران حسین علیه السلام را در بر میگیرند! و آنان را محافظت مى کنند تا به خانه هاى خویش باز گردند 📚ثواب الاعمال شیخ صدوق
مکیال المکارم 1.pdf
6.18M
📚عنوان: مکیال المکارم در فوائد دعا برای حضرت قائم (عج) ✍️نویسنده: آیت الله سیدمحمدتقی موسوی اصفهانی 📖موضوع: امام زمان ( عج) 1️⃣جلد اول
مکیال المکارم 2.pdf
6.11M
📚عنوان: مکیال المکارم در فوائد دعا برای حضرت قائم (عج) ✍️نویسنده: آیت الله سیدمحمدتقی موسوی اصفهانی 📖موضوع: امام زمان ( عج) 2️⃣جلد دوم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 عنايت امام رضا (ع) به استاد فرشچيان 💠 شفاي دست استاد فرشچيان هنگام طراحی ضريح امام رضا(ع)
✡️ آیا ابن‌ملجم یهودی بود؟ 1️⃣ قاتل امیرمؤمنان (ع) یکی از مشهورترین چهره‌های «عبدالرحمن بن عمرو بن ملجم مرادی» است. وی از قبیله «حمیر» و از تیره‌های «مراد» است. (۱) 2️⃣ اهل و ساکن کوفه بود که همراه با بازمانده خوارج به مکه رفت. (۲) 3️⃣ او پس از بیعت مردم با (ع) چندین بار برای بیعت نزد امام آمد، ولی حضرت ایشان را نپذیرفت، برای بار سوم که خدمت امام رسید، حضرت فرمودند: او محاسن مرا با خون پیشانی‌ام خضاب می‌کند. (۳) 4️⃣ از 9 نفری بود که در جنگ جان سالم به در برد و به مکه آمد و در جلسه‌ای با حضور گروهی از نقشه قتل امام علی (ع)، معاویه و عمروعاص را کشیدند و در کنار خانه خدا هم‌قسم شدند که به پیمان خود وفادار باشند. او مسئولیت ترور امام علی (ع) را به عهده گرفت و به کوفه آمد و با همکاری چند تن از خوارج کوفه، چون اشعث بن قیس، وردان بن مجالد و... در سحرگاه نوزدهم رمضان سال چهلم هجری در محراب مسجد کوفه، حضرت را با شمشیری زهرآگین زخمی کرد که بر اثر آن امام به شهادت رسید. (۴) 5️⃣ بررسی تاریخ نشان می‌دهد که ابن ملجم مرادی در سرپرستی زنی قرار داشت. روزی امام علی (ع) از اصل و تبار وی پرسید، ولی او در جواب به ذکر نام پدر کفایت کرد و امام فرمود: رسول خدا (ص) به من خبر داده که قاتل من فردی است. (۵) 📚 منابع: ۱. البلاذری، انساب الاشراف، بیروت، دارالفکر، چاپ اول، ١۴١٧ق، ج٣، ص٢۵٠ و ٢۵١. ۲. رشاد، علی اکبر، دانشنامه امام علی(ع)، تهران، مرکز نشر فرهنگ و اندیشه اسلامی، چاپ اول، ١٣٨٠ش، ج٩، ص۴٣٢. ۳. شیخ مفید، الارشاد، ترجمه رسولی محلاتی، تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامی، چاپ ششم، ١٣٨٣ش، ج١، ص١٣. ابن شهر آشوب، مناقب، بیروت، دارالأضواء، چاپ دوم، ١۴١٢ق، ج٣، ص٣۵۶ و ٣۵٧. ۴. الارشاد، همان، ج١، ص١١ و ١٢. یعقوبی، تاریخ یعقوبی، ترجمه آیتی، تهران، شرکت انتشارات علمی و فرهنگی، چاپ نهم، ١٣٨٢ش، ج٢، ص١٣٨. ۵. مجلسی، محمدباقر، بحارالانوار، بیروت، داراحیاء التراث العربی، چاپ سوم، ١۴٠٣ق، ج۴٢، ص٢۶٢ و ٢۶٣.
پیام جامع، آموزنده از امام رضا علیه‌السلام : امام(ع) این پیام را به وسیله حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) به شیعیان و دوستداران اهل بیت(ع) فرستاده‌اند. متن پیام این است: بسم الله الرحمن الرحیم ای عبدالعظیم! سلام گرم مرا به دوستدارانم برسان و به آنان بگو: در دلهای خویش برای شیطان راهی نگشایند. و آنان را به راستگویی در گفتار و ادای امانت و سکوت پرمعنا و ترک درگیری و جدال در کارهای بیهوده و بی فایده فراخوان. و به صله رحم و رفت و آمد با یکدیگر و رابطه گرم و دوستانه با هم دعوت کن، چرا که این کار باعث تقرب به خدا و من و دیگر اولیاء اوست. دوستان ما نباید فرصتهای گرانبهای زندگی و وقت ارزشمند خود را به دشمنی با یکدیگر تلف کنند. من با خود عهد کرده‌ام که هر کس مرتکب اینگونه امور شود یا به یکی از دوستانم و رهروانم خشم کند و به او آسیب رساند از خدا بخواهم که او را به سخت‌ترین کیفر دنیوی مجازات کند و در آخرت نیز اینگونه افراد از زیانکاران خواهند بود. به دوستان ما توجه ده که خدا نیکوکرداران آنان را مورد بخشایش خویش قرار داده و بدکاران آنان را جز، آنهایی که بدو شرک ورزند و یا یکی از دوستان ما را برنجانند و یا در دل نسبت به آنان کینه بپرورند، همه را مورد عفو قرار خواهد داد اما از آن سه گروه نخواهد گذشت و آنان را مورد بخشایش خویش قرار نخواهد داد. جز اینکه از نیت خود بازگردند و اگر از این اندیشه و عمل زشت خویش بازگردند، مورد آمرزش خواهند بود اما اگر همچنان باقی باشند، خداوند روح ایمان را برای همیشه از دل آنان خارج ساخته و از ولایت ما نیز بیرون خواهد برد و از دوستی ما اهل بیت(ع) نیز بی بهره خواهند بود و من از این لغزشها به خدا پناه می برم. « اختصاص، شیخ مفید، صفحه 241»
💢 حضرت آيت الله العظمي جوادي آملي (دامت برکاته) در تبيين جايگاه علمي و عملي امام صادق (ع) اظهار داشتند: 🔰 وجود مبارك (سلام الله عليه) كه رئيس مذهب ماست در حقيقت رئيس اسلام است، اختصاصي به ما شيعه‌ها ندارد در فرصت مناسبي كه نصيب آن حضرت شد سعي كردند اسلام ناب را درست تبيين كنند و تعليم بدهند و عناصر محوري آن را بيان كنند. اولاً سعي كرد مردم را به ساختن مدرسه و حوزه علميه و مراكز دانشگاهي آن روز آشنا كند اين به عنوان اوّلين اصل و اقدام آن حضرت بود. 🔰 اگر وجود مباركش رئيس مذهب بود اين ايده را پياده كرد منتها اجازه ساختن مدرسه و حوزه علميه و دانشگاه در طائف ندادند در جاي ديگر ندادند اما آن حضرت در منزلش, در جاهاي تنهايي, يك نفر, دو نفر همين كار حوزه و دانشگاه را كرد، چهار هزار شاگرد تربيت كرد، اصول اربعمائه را تدوين كرد كه اين كتب اربعه ما خوشه و شاخه‌اي از آن اصول اربعمائه وجود مبارك امام صادق است كه ده‌ها حُكم فلسفي و كلامي و فقهي و حقوقي را به شاگردانش آموخت . 🔰 اصل دوم اينكه آدم بالأخره چه چيزي بفهمد؟ خب حالا ما و درست كرديم چه چيزي درس بخوانيم؟ درس بخوانيم كه روي ميز بنشينيم و مشكل جامعه حل نشود يا درس بخوانيم كه مشكل جامعه حل بشود؟! درسي بخوانيم كه خروجي‌اش صنعت و كشاورزي و دامداري و و باشد، و گرنه درسي بخوانيم كه روي ميز بنشينيم همان است كه به ما گفتند «أعوذ بك من علم لا ينفع». 🔰 اين دعاهايي كه مي‌گويند در قنوت نماز, در تعقيبات نماز بخوانيد يعني چه, يعني خدايا آن علمي كه مشكل جامعه را حل نكند، آن علم يك آفتي است، ما از آن علم به تو پناه مي‌بريم حالا وجود مبارك امام صادق اگر توفيقي برايش پيدا نشد كه حوزه علميه وسيعي, دانشگاه وسيعي, مدرسه وسيعي بسازد، اما علومي كه بايد بخوانند و عالم بشوند را مشخص كرد. 🔰 اصل سوم اینکه امام صادق كه رئيس مذهب ماست چه كار كرد؟ فرمود اگر اين دانشگاهي كه من مي‌گويم داشتيد اگر اين حوزه‌هاي علميه كه من مي‌گويم داشتيد خروجي‌اش اينها هستند كه من مي‌گويم. خروجي حوزه‌ها بايد مرداني باشند راه‌شناس, راه‌بين, راه‌رو كه در هر محلّي كه مي‌رود مثل اينكه نور دارد حركت مي‌كند، آن عالمي كه ديدن او, نشستن او, گفتار او, محضر او مردم را نور ندهد كه عالم نيست دانشگاهي هم بشرح ايضاً.
Ostad_Raefipour_ozae_siyasi_zaman.mp3
23.61M
🎤 استاد موضوع : اوضاع سیاسی زمان امام صادق (ع) تاریخ : 1392.6.11 مکان : تهران - مسجد المهدی
✡️ از عوام یهود تا عوام شیعه 🌹 به‌مناسبت شهادت امام صادق علیه‌السلام 💠 و مِنهُمْ أُمِّیُّونَ لا یَعْلَمُونَ الْکِتَب إِلا أَمَانىَّ وَ إِنْ هُمْ إِلا یَظنُّونَ / بقره : ٧٨ ✍️ و پاره‌ای از آنان [یهودیان] عوامی هستند که کتاب خدا را جز مشتی خیالات و آرزوها نمی‌دانند؛ و تنها به پندارهایشان دل بسته‌اند. ✅ در ذیل این آیهٔ شریف چنین نقل شده است که مردی خدمت امام صادق علیه‌السلام عرض کرد: 🔸 ای پسر رسول خدا (ص)! با این‌که اطلاعی از کتاب آسمانی خود جز از طریق علمایشان نداشتند، چگونه خداوند آنها را به‌خاطر تقلید از علما و پذیرش آنان مذمت می‌کند؟!! 🔸 اگر تقلید از علما برای «عوام یهود» جایز نباشد، هم نباید از علمای شیعه تقلید کنند!! آیا عوام یهود با عوام شیعه که از علمای خود تقلید می‌کنند، تفاوت دارند؟! 🔵 امام صادق علیه‌السلام فرمودند: 🔸 فرق آنها این است که از وضع علمای خود آگاه بودند و می‌دانستند که آنها به صراحت دروغ می‌گویند، حرام و رشوه می‌خورند و احکام خدا را تغییر می‌دهند. آنها با وجدان خود این حقیقت را دریافته بودند که چنین اشخاصی فاسق‌اند و جایز نیست سخنان آن‌ها را دربارهٔ خدا و احکام او بپذیرند. به این دلیل، خداوند آنها را نکوهش کرده است. 🔸 اگر هم از علمای خود فسق آشکار و تعصّب شدید و حرص به دنیا و اموال حرام را ببینند و با این حال از آنها پیروی کنند، مثل یهود خواهند بود که خداوند آنها را بخاطر پیروی از علمای فاسق نکوهش کرده است. 🔵 سپس امام صادق علیه‌السلام فرمودند: 🔸 عوام باید از علمایی تقلید کنند که پاکی روح خود را حفظ می‌نمایند، دین خود را نگه می‌دارند و مخالف هوا و هوس و مطیع فرمان خدا هستند. 📚 الاحتجاج ٢ : ۵٠٨-۵١٢ ، الحدیث ٣٣٧
✴️ معنای لقب پر افتخار رضا برای امام هشتم 🔰 آیت‌الله‌العظمی جوادی آملی: ✨ وجود مبارك امام هشتم(ع) كه به لقب پر‌افتخار رضا ملقب است به این معناست كه هر انسانی در هر شرایطی بخواهد به چیزی راضی بشود به وساطت فیض رضاست، هیچ كس كسی را راضی نمی‌كند مگر به افاضه رضوی هیچ كس از كسی راضی نمی‌شود مگر به افاضه رضوی، ذات اقدس الهی اگر بخواهد بر اساس «رَضِی اللّهُ عَنْهُمْ وَ رَضُوا عَنْهُ» فیض رضوان را بهره كسی كند به وساطت رضاست، این القاب از اسمای خاص الهی است، اینها خلیفة الله‌اند و خلیفه الهی در ماسوای الهی كار الهی را به مظهریت الهی انجام می‌دهد، لذا هیچ كس در هیچ مقطعی از هیچ چیزی یا از هیچ كسی خشنود نخواهد شد مگر به وساطت مقام والای رضوی.
💚 روایتی از امام رضا(ع) به نام حديث سلسلة الذّهب، نقل شده است: 💠«لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ حِصْنِي فَمَنْ دَخَلَ حِصْنِي أَمِنَ مِنْ عَذَابِي‏» حديث مشابه دیگری نیز از ایشان نقل شده است: 💠«وَلَايَةُ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ حِصْنِي فَمَنْ دَخَلَ حِصْنِي أَمِنَ مِنْ عَذَابِي» (ولایت علی بن ابی‌طالب(ع) دژ تسخیرناپذیر است که هرکس وارد آن بشود، از عذاب الهی ایمن است.) ❓« » يا «ولايت علي(ع)» کدامیک حصن است؟ 🔸در نقل روایت اول، حضرت فرمودند: اين کلمه را نیز اضافه کنيد: «بِشُرُوطِهَا وَ أَنَا مِنْ شُرُوطِهَا»: کلمه توحيد که حصن خداست، يک شروطي دارد، و من يکي از آن شروط هستم؛ يعني زمانی وارد حصن خدا می‌شويد، که من را بپذيريد. ❇️« » به معنای دژ و پادگانی تسخیر ناپذیر است. 🌋 و چون نماد و معیارِ ولایت ( ،) «تنوره‌ی کوه آتشفشان» است؛ پس امام معصوم یا ولی فقیه، در حدود الهی ممحض شده تا آنجا که خودش دیواره‌های آتشفشان می‌شود و به‌گونه‌ای عمل می‌کند که مردم تجسم دین و قرآن را در او ببینند و با نگاه بر او از حدود الهی عدول نکنند. ❇️ پس این چنین، حصن ما می‌شود. ✅ چنین حکومتی، از ثبات بسیار بالایی برخوردار است. 🌋 فتنه‌ها و آزمایش‌های الهی، فوران آتشفشان ایجاد می‌کند؛ اگر کسی حدود الهی را برنتابد و از آن طغیان کند، از آتشفشان بیرون می‌ریزد. اما چه باک! هر قدر ریزش‌ها در حکومت دینی بیشتر باشد، دامنه‌های این قله‌ی است که قطورتر می‌شود. وقتی مواد مذاب، پر سر و صدا و همراه با غبار و دود فراوان به بیرون ریخته و در دامنه سرازیر می‌شوند، آرام آرام سرد شده و خاموش می‌شوند؛ این سنگ‌های داغِ سرد شده، دیگر امکان بازگشت به داخل کوه را ندارند؛ نیست می‌شوند. ❇️ و البته، ویژگی اساسی این نوع از حکومت اینجاست که همواره رویش‌ها از ریزش‌هایش بیشتر است. 📌 الهام گرفته از رویکرد ولایت‌مدار (http://www.kolbeh-keramat.ir/Sessions/Index/12) از سرفصل‌های کلبه کرامت