هدایت شده از معارف
✅با جانمان باید از جانان دفاع بکنیم
✅ما همانطوري كه با بدنمان از جانمان دفاع ميكنيم، با جانمان هم بايد از جانان دفاع بكنيم
🔸النَّبِيُّ أَوْلَي بِالْمُؤْمِنِينَ مِنْ أَنفُسِهِمْ
🔸خب بالاتر از جان ما كه چيز ديگر نيست؛ ما به جانمان علاقهمنديم و بايد از جانمان دفاع بكنيم، فرمود درست است به جانتان علاقهمنديد ولي بايد به پيغمبر بيش از جانتان علاقهمند باشيد.
🔸درست است كه از جانتان دفاع ميكنيد ولي در روز خطر بايد دفاعتان از وجود مبارك آن حضرت بيش از دفاعتان از جانتان باشد...
🔸بالأخره جنگي در پيش هست و شما در جبههها ميرويد و تيري ميآيد و مانند آن، امّا اينطور نيست كه بگوييد پيامبر يك نفر ما هم يك نفر.
🔸آيه 120 سوره مباركه «توبه» اين بود: مَا كَانَ لِأَهْلِ الْمَدِينَةِ وَمَنْ حَوْلَهُم مِنَ الْأَعْرَابِ أَن يَتَخَلَّفُوا عَن رَسُولِ اللّهِ وَلاَ يَرْغَبُوا بِأَنْفُسِهِمْ عَن نَفْسِهِ
🔸مبادا يك وقت پيغمبر را تنها بگذاريد (يك) مبادا وقتي جبهه رفتيد بكوشيد جاخالي كنيد كه تير به شما نخورد به حضرت بخورد (دو) خود را سپر قرار بدهيد كه تير به شما بخورد به حضرت نخورد، اين واجب است...
🔸حفظ نفس واجب است، بله حفظ نفس واجب است اما حفظ اُوليٰ مِن النّفس أوجب است... آنكه جانِ جانان است حفظ او أوجب است.
🔸چرا هر چه ما ميگوييم او ميفهمد؟ براي اينكه او جانِ جانان است.
🔸چرا ما هر كاري ميكنيم وجود مبارك حضرت ميفهمد؟ براي اينكه او جانِ جانان است.
🔸ما الآن دست و پاي ما، اعضا و جوارح ما، چشم و گوش ما هر حركتي بكنند جان ما باخبر است.
🔸مگر ميشود دست ما كاري بكند جان ما باخبر نباشد؟ جان ما هم هر ارادهاي داشته باشد جانان باخبر است ...
🔸نه يعني يك اولويت تشريفي دارند واقعاً والياند، واقعاً ولايت دارند، جانِ جاناناند.
بدن ما جاني دارد، جانِ ما جاناني دارد، هر كاري كه اين جان انجام ميدهد آن جانان باخبر است.
ما همانطوري كه با بدنمان از جانمان دفاع ميكنيم، با جانمان هم بايد از جانان دفاع بكنيم...
حفظ دست واجب است، بله حفظ دست واجب است اما حفظ جان واجبتر است؛ حفظ جان واجب است، حفظ جانان واجبتر است ...
اينكه فرمود اُولاست، از جان أولاست؛ بايد همه مصالح جان را بهتر از خود جان بداند.
چرا اولاست؟ براي اينكه ما گاهي معصيت ميكنيم به جانِ خودمان رحم نميكنيم اما او بِالْمُؤْمِنِينَ رَؤُوفٌ رَحِيمٌ ... اگر رأفت و رحمت ما نسبت به خود ما به اندازه رأفت و رحمت حضرت باشد پس يقيناً نبايد گناه بكنيم.
🔹برگرفته از درس تفسیر قرآن حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی /سوره احزاب، آیات 5 الی 8
حضرت امام سجاد علیه السلام و نماز شب
اهمیت دادن آن حضرت به نماز به قدری بود که وقتی به نماز می ایستاد، مانند ساق درختی بود که حرکت نمی کرد، مگر آنچه که باد از لباس های او حرکت می داد. چون به «مالِک یومِ الدِّین» می رسید، این آیه را آنقدر تکرار می کرد که نزدیک بود جان از بدنش خارج شود. وقتی به سجده می رفت، سر از سجده برنمی داشت تا عرق می کرد و عرقش جاری می شد. سجده را به قدری طول می داد که سالی چندین مرتبه پینه های پیشانی و سر زانوهایش می افتاد، و حضرت آنها را جمع می کرد و می فرمود: آنها را پس از مرگ، داخل کفنم بگذارید.
شب ها آنقدر نماز می خواند تا خسته و بی حال می شد؛ به طوری که دیگر نمی توانست ایستاده حرکت کند و خود را به فرش و رختخواب برساند، آخرالامر مانند کودکانی که هنوز راه نیفتاده اند حرکت می کرد و خود را به رختخواب می رسانید.
سجاده عشق، صالحی، ص 119.
🍃حاج اسماعیل دولابی : گریستن از سر شوق و معرفت برای سیدالشهدا علیه السلام موجب طهارت و معرفت باطن می شود .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ چند لحظه آزادی در بقیع
🔹 زوار قبرستان بقیع در غیاب نیروهای امنیتی آل سعود برای لحظاتی قبور ائمه علیهم السلام را از نزدیک زیارت کردند😭
🔅 ان شاء الله به زودی با ظهور امام زمان حرمی در شأن اهل بیت میسازیم
فاطمه فاطمه است .pdf
2.94M
📚عنوان : فاطمه فاطمه است
✍️نویسنده : دکتر علی شریعتی
📖موضوع : فاطمه زهرا
✅دردناک تر از فدک!
🔸تلخترين جملهاي كه در مصيبت صديقه كبراست همين جمله است.
🔸حضرت بعد از اينكه استدلال كرد اين فدك نِحله است، از آنِ ماست و حضرت در زمان حيات به ما دادند، تو از ذواليد بيّنه ميخواهي؟ اين در دست ماست، تو از ما دليل ميخواهي؟
🔸اين بيّنه را بايد از منكِر بخواهي نه از كسي كه ذواليد است!
🔸بالأخره مسأله نِحله قبول نشد، مسأله ارث قبول نشد، آن حرف جگرگداز را حضرت زد، فرمود: «أم تقولون ...؟» اين بدتر از آن در به پهلو زدن است!، فرمود: «أم تقولون أهل الملّتين لا يَتوارثان؟!»(1) مگر ما را مسلمان نميداني؟ چه دليل داري كه ارث ما را نميدهي؟ «ترث أباك و لا أرث أبي؟!»(2)
🔸آخر چه دليل دارد نِحله كه امر مسلّم است آن را قبول نكرديد؟ ما كه ذواليد هستيم از ما دليل خواستيد، مگر كسي از ذواليد دليل ميخواهد؟
🔸حالا اينها گذشت بالأخره من ارثم را ميخواهم؛ ارث نبود! او زمات حياتش مِلك طلق من كرد حالا نشد، ارث «ترث أباك و لا أرث أبي؟!» يعني تو تفسير قرآن را از ما بهتر بلدي؟
🔸يعني در آيه قرآن چيزي هست كه ما نميدانيم؟
🔸اينها كه نيست مگر اينكه ـ معاذ الله ـ اين حرف را بزني! بله آن حكم حق است كه كافر از مسلمان ارث نميبرد، همه هم اين حرف را قبول داريم، مگر اينكه تو در دين ما شك كني!!!
🔸هر وقت ما به اين جمله حضرت ميرسيم اين خيلي براي ما دردناكتر از آن مسأله در و پهلو بوده «أم تقولون أهل ملّتين لا يتوارثان؟!»
🔸به هر تقدير به بركت آن حضرت ـ انشاءالله ـ اين نظام محفوظ بماند.
↙️پی نوشت ها:
1- دلائل الامامة، ص35
2- دلائل الامامة، ص34/ تو از پدرت ارث می بری و من از پدرم ارث نمی برم؟!
🔹برگرفته از درس تفسیر قرآن حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی /سوره احزاب، آیات 6 الی 8
🌸ابو بصیر گوید بر حضرت صادق - علیه السّلام - وارد شدم، (پس از چندی سخن) حضرت فرمود:
🔹همانا مصحف فاطمه - سلام الله علیها - نزد ما است و مردم چه می دانند مصحف فاطمه چیست. گفتم: مصحف فاطمه چیست. حضرت فرمود: کتابی است که در آن مطالبی همانند قرآن است در حالی که (حجمش) سه برابر آن است.
📚اصول کافی، ج 1، ص 346
🌷در آن هنگام كه فاطمه سلام الله علیها در بستر شهادت قرار گرفت...
روزي ابوبكر و عمر با علي علیه السلام ملاقات كرده و گفتند:
◾️از فاطمه سلام الله علیها خواهش كن تا به ما اجازه بدهد،به حضورش برسيم. ميداني كه بين ما و او، امور ناگواري رخ داده است، بلكه به حضورش برسيم و معذرت بخواهيم و از گناه ما بگذرد.
🍂آنها تا در خانه آمدند،علي علیه السلام وارد خانه شد و به فاطمه سلام الله علیها فرمود:
فلان و فلان به در خانه آمدند و مي خواهند به شما سلام كنند، نظر شما چيست؟
🌸فاطمه سلام الله علیها فرمود:
خانه ، خانه تو است و من همسر تو هستم،آنچه را مي خواهي انجام بده.
✨علي علیه السلام فرمود : روپوش خود را محكم ببند .
🌸فاطمه سلام الله روپوش را محكم بست و روي خود را به طرف ديوار گردانيد.
🔴 آن ها تا كنار بستر زهرا آمدند و سلام كردند و گفتند: از ما راضي باش خدا از تو راضي باشد.
🌺فاطمه سلام الله علیها فرمود :
براي چه به اينجا آمده ايد ؟
گفتند : ما به شما جسارت كرديم ، اميدواريم ما را ببخشي و دلت نسبت به ما صاف گردد.
🌸 فاطمه سلام الله فرمود:
سؤالي از شما دارم ، پاسخش را بدهيد،
اگر تصديق كرديد مي فهمم كه شما در عذرخواهي خود صداقت داريد.
◾️گفتند : بپرس !
🌸فرمود : شما را به خدا ، آيا شنيده ايد كه پيامبر فرمود : فاطمه پاره تن من است كسي كه او را برنجاند مرا رنجانده است؟
گفتند : آري شنيده ايم .
🌼فاطمه سلام الله علیها در اين حال دستهايش را به طرف آسمان بلند كرد وفرمود :
🍀خدايا! اين دو نفر مرا آزردند ، و من شكايتم در مورد آنها را به درگاه تو و رسول خدا مي آورم...
نه به خدا قسم هرگز از شما راضي نمي شوم تا با پدرم رسول خدا ملاقات نمايم ، تا به آنچه كه به ما كرديد،به او خبر دهم و او درباره ما قضاوت كند.
◾️ابوبكر به گريه و ناله افتاد و مي گفت : واي بر من ، و بي تابي سختي كرد ،
ولي عمر به او گفت : اي خليفه رسول خدا! از گفته يك زن ، اين گونه بي تابي مي كني!
آنها از طلب رضايت از فاطمه سلام الله علیها نااميد شدند و رفتند...
📗کتاب سليم بن قيس ( ره ) ص 254
✅پیامبر خدا (ص) فرمودند:
جبرئیل و اسرافیل و عزرائیل و میکائیل
نزدم آمدند، جبرئیل فرمود:
ای پیامبر خدا هر کس از امتت #ده_صلوات
بر تو بفرستد من بر پل صراط دستش را
خواهم گرفت و او را عبور میدهم
میکائیل فرمود: من هم از آب #حوض_کوثر
به او مینوشانم
اسرافیل هم فرمود:
منم سر به سجده میگذارم
و سر را بلند نخواهم کرد تا خداوند
همهی #گناهان او را نبخشاید
عزرائیل هم گفت: منم روح او را همانند روح_پیامبران قبض میکنم.
[ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِهِ وَصَحْبِهِ وَسَلِّمْ ]
Ostad_Raefip_Sham_Shahadat_Hazrat.mp3
29.75M
🎵 استاد #رائفی_پور
📝« شام شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها »
📅 ٩ بهمن ٩٨ در تهران
انسان250 ساله.pdf
3.17M
📚عنوان : انسان ۲۵۰ ساله
✍️نویسنده : مقام معظم رهبری
📖موضوع : زندگی ائمه اطهار
زهراء.pdf
2.58M
📚عنوان : فاطمه زهراء ( سلام الله علیها )
✍️نویسنده : علامه امینی
📖موضوع : فاطمه زهراء
هدایت شده از معارف
ترجمه نهج الفصاحه.pdf
17.75M
📚عنوان : ترجمه نهج الفصاحه
📝مترجم : ابوالقاسم پاینده
📖موضوع : حدیث
گلپایگانی.pdf
2.69M
📚عنوان : پرتویی از عظمت امام حسین ( ع)
✍️نویسنده : آیت الله العظمی صافی گلپایگانی
📖موضوع : امام حسین (ع)
tarjomeh-alghaaraat.pdf
4.96M
📚عنوان : الغارات ( غارت های معاویه از قلمرو حکومت امام علی (ع) بعد از جنگ نهروان )
✍️نویسنده : ابن جلال ثقفی
📖موضوع : تاریخ اسلام
حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی ، برگرفته از کتاب ارزشمند "حکمت نظری و عملی در نهج البلاغه : در خطبه 192 از نهجالبلاغه ، علی (ع) نیز می فرماید: من هنگام نزول وحی بر پیامبر، صدای ناله شیطان را میشنیدم. به رسول اکرم (ص) عرض کردم: این ناله و فریاد چیست؟ فرمود: این افسوس شیطان است که فهمید دیگر پرستش نمیشود، چون جایی که وحدت و نبوت و رسالت حکومت کند، آنجا شیطان عبادت نمیشود، "ولقد سمعت رنه الشیطان حین نزل الوحی علیه (ص) فقلت: یا رسولالله ما هذه الرنه؟ فقال: هذا الشیطان قد ایس من عبادته". آنگاه فرمود: ای علی هر چه را من میبینم تو نیز میبینی و هر چه را من میشنوم، تو نیز میشنوی، جز آن که تو پیامبر نیستی، لیکن وزیر من هستی و تو بر پایه خیر استواری: "انک تسمع ما اسمع و تری ما اری الا انک لست بنبی و لکنک لوزیر و انک علی خیر"آن شامه غیبی که نسیم غیبی را استشمام میکند و در انبیا (ع) وجود داشت، در علی (ع) نیز بود.
💠 حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (دامت برکاته):
🔰 ادراك مقام رسول اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) و نيز مقام اميرالمؤمنين و ائمه معصومين (عليهمالسلام) ميسور هيچكس نيست و آنان در مقام انسانيت و خلافت مطلقه اِلاهي، نور واحدند. از اينرو، رسول اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) درباره اميرالمؤمنين (عليهالسلام) ميفرمايد: «ما عرفك يا عليّ حق معرفتك إلاّ اللّه وأنا»؛ يا علي! جز خدا و من، هيچ كس تو را آنگونه كه شايسته است، نشناخت.
🔰 انسان كامل آيينه تمام نماي اوصاف فعلي خداوند است. براي شناخت كُنه انسان كامل، چاره اي جز انسان كامل شدن نيست. در اين حالت است كه معناي اسم اعظم مشهود، و واقعيت «كتاب مبين» مبيّن مي گردد و نيز حقيقت «اُمّ الكتاب» آشكار، و عِدل قرآن كريم بودنْ واضح مي شود و شرط حِصْن بودن توحيد احراز مي گردد.
🔰 اميرالمؤمنين (ع) برجسته ترين انسان كامل و نيز شخصيت ممتازي است كه قبل از خلقت عالم وجود، نور او و نور رسول الله (ص) به صورت يك مجموعه خلق شد، چنانكه رسول اكرم (ص) مي فرمايد: «خلقت أنا وعليّ من نورٍ واحد». سپس اين نور واحد عوالمي را پشت سر گذاشت و به اين نشأه از عالم وجود رسيد تا اين كه در دنيا يكي در لباس نبوت جلوه كند و ديگري در جبّه امامت.
🔰 براي غير ذات نوراني ائمه معصومين (عليهم السلام)، نه شناخت عارفانه شهودي كُنه اميرالمؤمنين (عليه السلام) مقدور است و نه معرفت حكيمانه حصولي عمق يا اوج او ميسور.
🔰 انسان كامل چونان اميرالمؤمنين علي بن ابي طالب (ع)، عصاره نظام آفرينش است و آن چه در جهان امكان به طور كثرت مَنْشُور است، در حقيقتِ علي بن ابي طالب (ع) به طور وحدتْ ملْفُوف است و هماهنگي اين لَفّ و نَشْر، پيام خاص خود را دارد و آن اين كه وجودهاي طبيعي، مثالي، عقلي و اِلهي اشياي عيني، همتاي مراحل چهارگانه وجود اين عَبْد محض و با اخلاصِ خداوند خواهد بود.
🔰 به طوري كه اگر نظام تكوين به صورت انسان كامل مُتَمثِّل گردد، همان #حضرت_علي (ع) خواهد بود و اگر حقيقت انسان كاملي مانند علي بن ابي طالب (ع) به صورت جهان عيني مُتبلوِر شود، همين جهان كنوني خواهد شد و اين تبادل و تعاملِ متقابل محصول تطابق لَفّ و نشر است كه به آن اشارت شد. اثر اين هماهنگي كاملِ انسانِ معصوم و جهان را مي توان در علم غيب انسان كامل نسبت به آنچه در جهان مي گذرد و نيز تأثير وي در آن به اذن خداوند مشاهده نمود.
📚 شمیم ولایت
برخی عاقلند و عقل برای آن ها به منزلۀ یک وصف مَلکه است؛ و برخی عاقلند و عقل برای آن ها به منزلۀ فصل مقوّم است.
کسانی که عقل برای آن ها به منزلۀ فصل مقوّم است، بتمام معنای کلمه، عقیله اند. حسین بن علی (سلام الله علیهما) "عقیلة بنی هاشم" است و زینب کبرا (سلام الله علیه) نیز "عقیلة بنی هاشم"؛
🌺 پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) فرمود :
🌸 انّ اللّه تعالی جعل لاخی علیٍّ فضائل لاتحصی کثرة فمن ذکر فضیلةً من فضائله مقرّابها غفر اللّه له ما تقدّم من ذنبه و ماتأخّر.
☘️ براستی خداوند برای برادرم علی(علیه السلام) فضائل بیشماری قرار داده است که اگر کسی یکی از آن فضایل را از روی اعتقاد و اعتراف بیان نماید، خداوند گناهان گذشته و آینده او را میبخشد.
📖 امالی شیخ صدوق/ مجلس 28
كامل الزيارات، ومعه الإشارات إلى ما في كامل الزيارات - الشيخ جعفر بن محمد بن قولويه.pdf
15.76M
📚عنوان : کامل الزیارات
✍️نویسنده : محمد ابن قولویه
📖موضوع : حدیث شیعه
✍️آیت الله بهجت (ره)
امام کاظم علیهالسلام فرمودند:
«برای اینکه شیعه خلاف تقیه عمل کردند، خدا مرا مخیّر کرد که یا خودت باید کشته بشوی یا شیعه؛ من اختیار کردم کشته شدن خودم را».
📚کتاب صلات، جلسه۲۶۶
▫️ هارون الرشید در کاخ بود و امام کاظم در زندان...
و شیعیانی که فقط برای اباعبدالله عزاداری میکردند...
..... چه سکانس آشنایی!
🌺🍃پیغمبر اکرم(ص) فرمود:
یاعی، اگر بیم آن را نداشتم که آنچه را با حضرت مسیح(ع) می کنند، با تو کنند، کلامی درباره ی تو می گفتم که از میان جمعیتی عبور نکنی، مگر اینکه به خاک زیر قدمت تبرک کنند.
📔در محضر بهجت، ج۲، ص۲۳۶