eitaa logo
ولایت فقیه
277 دنبال‌کننده
0 عکس
0 ویدیو
0 فایل
در این کانال یک دوره مباحث ولایت فقیه قرار داده میشود. ارتباط با ما جهت ارسال انتقادات و پیشنهادات @a_yaali
مشاهده در ایتا
دانلود
بسمه تعالی خدمت دوستانی که میخواهند مطالب را از ابتدا مطالعه کنند👇👇👇 آغاز فصل اول کتاب https://eitaa.com/velayate_faqih/51 آغاز فصل دوم کتاب https://eitaa.com/velayate_faqih/82
ولادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها بر تمام مسلمانان جهان مبارک باد. همچنین گرامی میداریم یاد و خاطره سردار شهید حاج قاسم سلیمانی را که در این روز به شهادت رسیدند. به ما بپیوندید @velayate_faqih
حدیث روز قال امیر المومنین علیه السلام: صَدْرُ الْعَاقِلِ صُنْدُوقُ سِرِّهِ، وَ الْبَشَاشَةُ حِبَالَةُ الْمَوَدَّةِ، وَ الِاحْتِمَالُ قَبْرُ الْعُيُوبِ. سينه عاقل گنجينه اسرار اوست، خوشرويى و بشاشت، دام محبت است و تحمل ناراحتى ها گور عيب هاست. نهج البلاغه صبحی صالح، حکمت 6 به ما بپیوندید @velayate_faqih
مردم در جامعه الحادی ماهیت هر جامعه‌ای ارتباط مستقیمی با جهان بینی جاری در ان جامعه دارد فلذا جوامع به دوسته الهی و الحادی تقسیم می‌شوند. برخی جهان بینی مادی دارند و جهان را منحصر در طبیعت محسوس می‌دانند و مرگ را پایان انسان، که بر اساس این فکر اعمال انسان هیچ نقشی در اینده او ندارد و او در تمام موارد ازاد است مگر مواردی که زندگی طبیعی او را محدود کند به عبارت دیگر این افراد فقط سه چیز می‌خواهند: نان، مسکن، رهایی که نیازهای حیوانی است. ولی از انجایی که رهایی مطلق ممکن نیست برای زندگی اجتماعی قوانینی وضع می‌کنند و برای متخلفین جریمه و امثال آن، در چنین جامعه ای زمام قدرت دست هر کس باشد قانون را به نفع خود تنظیم می‌کند و اگر بر فرض قانون عادلانه‌ای وضع شود، در مقام اجرا منافع اشخاص در ان لحاظ می‌شود و به همین دلیل است که دستگاه های قضایی هیچ وقت به طور کامل نتوانسته‌ اند با قانون شکنی به طور کامل مبارزه و ان را ریشه کن کنند. به ما بپیوندید @velayate_faqih
بسمه تعالی با عرض معذرت بابت تاخیر پیش آمده ان شائ الله از امروز برنامه کانال با قوت ادامه خواهد داشت. لطفا کانال را به دوستان خود معرفی کنید. @velayate_faqih
قال امیرالمؤمنین علیه السلام: أَزْرَى بِنَفْسِهِ مَنِ اسْتَشْعَرَ الطَّمَعَ، وَ رَضِيَ بِالذُّلِّ مَنْ كَشَفَ عَنْ ضُرِّهِ، وَ هَانَتْ عَلَيْهِ نَفْسُهُ مَنْ أَمَّرَ عَلَيْهَا لِسَانَه. هر كس طمع را پيشه كند خود را حقير كرده و كسى كه ناراحتى هايش را (نزد اين و آن بدون هيچ فايده) فاش كند به ذلت خويش راضى شده و آن كس كه زبانش را بر خود امير كند شخصيتش حقير خواهد شد. نهج البلاغه صبحی صالح، حکمت2 به ما بپیوندید @velayate_faqih
جامعه الهی و مردم خدا مدار جامعه الهی بر جهان بینی الهی استوار است و در این جهان بینی انسان محدود به بعد دنیوی نیست و آخرتی هم دارد فلذا اگر تنها هم زندگی بکند نیازمند قانونی برای نحوه زندگی و تامین سعادت اخروی است. همین امر، نقطه تفاوت بین نظام الحادی و الهی است که در اولی، جامعه مقدم بر قانون است ولی در نظام الهی قانون مقدم بر جامعه است. از امام صادق ع نقل شده است که اگر دو نفر در زمین باشند قطعا یکی از انان امام خواهد بود، و اخرین شخصی که از دنیا می‌رود، امام است چرا که زمین نباید بدون حجت باشد. خصوصیت دیگر جامعه الهی این است که قانونگذار معصوم و مصون از خطاست و همه را به صورت یکسان لحاظ می‌کند و بین عرب و عجم و.... فرقی نمی‌گذارد. در مرحله بعدی مجریان اولیه قانون نیز معصوم هستند و در عصر غیبت کاگزاران نظام اسلامی به انگیزه عمل به قانون وارد می‌شوند هرچند که ممکن است برخی در این راه اشتباه کنند، که در صورت اشتباه و کشف ان توسط جامعه دینی، طرد می‌شوند. نکته بعدی که باید به آن توجه داشت که جهان ایده آل بدون نقص در این دنیا محقق نمی‌شود و مخصوص بهشت است که هیچ جرم و جنایتی در ان اتفاق نمی‌افتد. جایگاه اکثریت در نظام اسلامی تفاوت اساسی بین حکومت دینی و مدل های غربی این است که شعار دین و حکومت اسلامی پیروی از حق است در حالی که حکومتهای بشری نهایتا پیروی از اکثریت را شعار قرار بدهند. حق نیز امری است که از جانب خداوند متعال سرچشمه می‌گیرد همان طور که در قران کریم امده است الحق من ربک. فلذا اکثریت اولا و بالذات نقشی در حکومت دینی ندارند، لکن در برخی موارد نظر اکثریت معتبر است که مورد اول آن عبارت است از مقام تشخیص حق نه تعیین آن، به عبارت دیگر دو مسئله در این‌جا وجود دارد: 1- تثبیت حق که امری الهی است2- تشخیص حق که نظر اکثریت در این مورد می‌تواند کارساز باشد در حالی که در نظام های غربی امر اول با نظر اکثریت حاصل می‌شود، یعنی در نظام دینی حق پیش از اکثریت ثابت است ولی درنظام های غربی رای اکثریت موجِد حق است. جایگاه دیگر نظر اکثریت مقام عمل و اجرا است که مردم برای عمل خود می‌توانند به تشخیص خود اکتفا کنند. باید توجه داشت که اگر شخص نتواند خود دین را تشخیص بدهد می‌تواند به تشخیص دیگران که دین را میشناسند اکتفا کند. به ما بپیوندید @velayate_faqih
حدیث روز قَالَ امیرالمومنین (علیه السلام): إِذَا أَقْبَلَتِ الدُّنْيَا عَلَى أَحَدٍ، أَعَارَتْهُ مَحَاسِنَ غَيْرِهِ، وَ إِذَا أَدْبَرَتْ عَنْهُ، سَلَبَتْهُ مَحَاسِنَ نَفْسِه. امام علی (عليه السلام) فرمود: هنگامى که دنيا به کسى روى آورد نيکى هاى ديگران را به او عاريت مى دهد و هنگامى که دنيا به کسى پشت کند نيکى هاى خودش را نيز از او مى گيرد. نهج البلاغه صبحی صالح، حکمت9 به ما بپیوندید @velayate_faqih
نظام دموکراسی غرب اشکال بزرگی که در نظامهای غربی وجود دارد این است که در نتیجه چند امر، خود را بالاتر از دیگران می‌دانند و برای خود این حق را قائل هستند که کشورهای دیگر را چپاول کنند. این امور عبارتند از: 1- رشد جمعیت بیش از حد است. 2- منابع زمین برای همه کافی نیست.3- بر اساس تنازع بقاء داروینی قدرتمندان باید بمانند و بهره ببرند.4- چون ما از همه قدرتمند ترین پس باید حق خود را بگیریم ولو سایر مردم از بین بروند. با توجه به همین امور است که غربی ها وقایعی مانند نبرد خلیج فارس را به عنوان صلح جهانی به خاورمیانه تحمیل کردند، حتی اگر غربی در داخل کشور خود حقوق مردم را رعایت کنند بازهم این رفتار آنها توجیه پذیر نیست و جاهلیت مدرن است. خلاصه آنکه دموکراسی غربی چیزی جز شوخی نیست چرا که کشورهای غربی با چپاول کشورهای جهان سوم به این حد پیشرفت رسیده‌اند و تا جایی که بتوانند ادامه می‌دهند. حاکم اسلامی کیست؟ خداوند متعال چون خالق انسان و رب العالمین است حاکم بر همه جهان است و ایشان به حکم ایه لتحکم بین الناس بما اراک الله، پیامبر اکرم ص را حاکم قرار داده است که ایشان باید بر اساس وحی عمل کند. برای اینکه جامعه بر اساس وحی اداره شود، خداوند پیامبر ص را در سه مرحله مصون و معصوم قرار داده است: دریافت وحی، ضبط و نگهداری، ابلاغ و انشاء وحی مرحله اول: دریافت وحی در این مرحله به حکم ایه شریفه نزل به الروح الامین علی قلبک، فرشته وحی امین است و هرگز اشتباه نمی‌کند، و پیامبر نیز از منبع لدنی وحی را دریافت می‌کند به حکم ایه شریفه انک لتلقی القران من لدن حکیم علیم، که علم دریافت شده از نزد خداوند علم لدنی نام دارد و هیچ خطایی در این علم راه ندارد فلذا در اصل دریافت وحی هیچ خطا و نسیان و اشتباهی نیست. مرحله دوم: ضبط و نگهداری به حکم قران کریم پیامبر اکرم ص در نگهداری وحی نیز معصوم است و هیچ نسیانی بر ایشان عارض نمی‌شود، سنقرئک فلا تنسی مرحله سوم: ابلاغ وحی در این مرحله پیامبر اکرم ص وحی را به مردم الاغ شفاهی یا املاء میکند. خداوند متعال درباره این مرحله می‌فرمایند که هر انچه پیامبر ص می‌گوید جز وحی چیزی نیست و ما ینطق عن الهوی ان هو الا وحی یوحی. و اصحاب هم وقتی از حضرت سوال کردند که ایا هر چه را از شما می‌شنویم یادداشت کنیم ایشان پاسخ دادند بلی مجدد اصحاب پرسیدند که صحبت شما گاهی در حال نشاط و گاهی در حال غضب است ایا در هر دو حالت یادداشت کنیم که حضرت پاسخ دادند بله من در همه حالات جز حق چیزی نمی‌گویم: نعم فانی لا اقول فی ذلک کله الا الحق. پس پیامبر اکرم در هر سه مرحله معصوم است حال می‌گوییم برای این‌که وحی در جمعه حاکم باشد در صورت امکان لازم است که انسان کاملی که خودش وحی ممثل است حضور داشته باشد که جز معصوم کسی نیست. در حکومت وحی، حاکم معصوم وظایف بیشتری نسبت به مردم عادی دارد مثلا بر پیامبر اکرم واجب است که نماز شب را نیز به جا بیاورد یا در بعد سیاسی نیز پیامبر اکرم ص موظف است حتی اگر تنها بود با کفر و طاغوت مبارزه کند. حاکم اسلامی و ضرورت عصمت ادامه دارد..... به ما بپیوندید @velayate_faqih
حدیث روز قال امیرالمؤمنین علیه السلام: مِنْ كَفَّارَاتِ الذُّنُوبِ الْعِظَامِ، إِغَاثَةُ الْمَلْهُوفِ وَ التَّنْفِيسُ عَنِ الْمَكْرُوبِ. امام علی (عليه السلام) فرمود: از كفاره هاى گناهان بزرگ، به فرياد رسيدن ستمديدگان است و شاد كردن غمگينان. نهج البلاغه حکمت24 به ما بپیوندید @velayate_faqih
حاکم اسلامی و ضرورت عصمت طبق برهان عقلی تنها کسی که اصالتا ولایت بر انسان دارد، خداوند متعال است، و از میان انسان‌ها کسی می‌تواند جانشین خداوند باشد که در مقام علم و عمل، معصوم باشد. در قران کریم خداوند با تعبیر فالله هو الولی، به نکته اول اشاره کرده است، ولی در ایات دیگر به ولایت جانشینان خود اشاره کرده است. برخی ایات قران استدلال عقلی بر ضرورت عصمت را تایید کرده‌اند مانند شریفه 59 سوره نساء : يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَطِيعُوا اللَّهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ وَأُولِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ ۖ فَإِنْ تَنَازَعْتُمْ فِي شَيْءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللَّهِ وَالرَّسُولِ إِنْ كُنْتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ ۚ ذَٰلِكَ خَيْرٌ وَأَحْسَنُ تَأْوِيلًا در این ایه به طور مطلق بر اطاعت از ولی امر، دستور داده شده است و در صورتی که ولی امر معصوم نباشد یا احتمال اشتباه در افعال او وجود داشته باشد دیگر وجهی برای وجوب اطاعت مطلق از او وجود ندارد بلکه اطاعت او در مواردی که فرمان و خواستش مطابق دستورات الهی باشد واجب است، حال که به صورت مطلق واجب شده است کشف می‌شود که خطایی در آن وجود ندارد. ممکن است کسی بگوید که قران را باید مطلقا اطاعت نمود و این ایه دلیلی نمی‌شود بر اینکه حاکم حتما معصوم باشد ولی این سخن محل اشکال است زیرا قران می‌تواند تفسیرهای گوناگونی شود در نتیجه ما نیازمند قران ناطقی هستیم که از هر خطایی مبرا باشد که همان معصوم است. عصمتی که معصوم از ان برخوردار است پرتوی از عصمت بالاصاله و بالذات خداوند متعال است فلذا عصمت ائمه عصمت بالعرض است. فلسفه و اهداف حکومت اسلامی به ما بپیوندید @velayate_faqih