تواضع پیغمبر در نشستن، در برخاستن، در خوردن، در سوار شدن، در معاشرت کردن و در تمام خصوصیات اخلاقی، این درس را پیغمبر میخواهد در تاریخ بگذارد تا مسلمانان دنيا بدانند که دنبال چه جور حکومتی باید باشند و کسانی که میخواهند دنباله رو پیغمبر باشند، بدانند که چه چیزی برعهده آنها واجب و لازم است و باید انجام بدهند.
ولایت و حکومت، ص۱۲۲
@Velayatvahokomat
انسان وقتی خود را مستغنی ببیند، طغیان میکند. مستغنی دیدن یعنی چه؟ یعنی احساس قدرت بکند، احساس کند که از جهت مال دنیا، از جهت کمکهای مادی و معنوی دیگران، بینیاز است. این احساس، احساس کاذب است زیرا هیچ انسانی نیست که مستغنی و بینیاز باشد، همه انسانها محتاج و فقیر به لطف خدا، به کمک طبیعت و به مساعدت انسانهای دیگر هستند. لکن همین احساس کاذب در انسان ایجاد طغيان میکند.
ولایت و حکومت، ص۱۲۴
@Velayatvahokomat
اگر مسئولان و زمامداران جوامع، استکبار و عُلوّ به خرج بدهند، این در وضع کلی جامعه اثر میگذارد؛ تکبر زمامداران، سلامت مزاج جامعه را از بین میبرد. آن همرنگی و همدلی و محبتی که به طور طبیعی در میان تودههای مردم وجود دارد، با تکبر و استکبار مسئولان و زمامداران از بین میرود.
ولایت و حکومت، ص۱۲۵
@Velayatvahokomat
مردم اگر متوجه باشند، اگر هوشیار باشند، اگر نشانههای کبر و غرور و خودخواهی را در زمامداران فوراً ببینند و بشناسند و خیرخواهانه اعتراض کنند- و اگر احساس کردند که نه، زمامدار درصدد رفع این بیماری نیست، در مقابل او تعرض کنند- یقیناً این بیماری علاج خواهد شد. اما قبل از آنی که به این علاج برسیم، یقینا علاجهای دیگری هم وجود دارد، خود مسئولان بایستی مراقب باشند.
ولایت و حکومت، ص۱۲۶
@Velayatvahokomat
اسلام سعی میکند ملت اسلام را به طرف ایثار بکشاند. ایثار از انفاق و صدقه هم بالاتر است. ایثار یعنی انسان دیگران را برخود ترجیح بدهد؛ آنجایی که خود انســان به یک نعمتی از نعمتهای الهی، به خیری از خیرات جامعه نیازمند است، آن را به دیگری که مستحق میشناسد، بدهد. چه دیگری از خود او مستحقتر باشد و چه نباشد.
ولایت و حکومت، ص۱۲۸
@Velayatvahokomat
وقتی اسلام میخواهد در جامعه خود، عدالتی را که از بزرگترین آرمانهای اسلام است، مستقر بکند، از این نقطه حرکت میکند که همهچیز برای همۀ انسانهاست، یعنی هیچ کس حق ندارد در سراسر دنیا، از قشرها، از اشخاص گوناگون، از عالم و جاهل، حتی از مؤمن و غیر مؤمن تصور بکند که نعمتهای الهی متعلق به شخص او یا به جمع آنهاست.
ولایت و حکومت، ص۱۲۹
@Velayatvahokomat
نعمتهای عمومی عالَم، مخصوص همه انسانهاست، مخصوص قشر خاصی نیست و این یک نتیجه قطعیای را برای ما در بنای جامعه اسلامی بهدست میدهد و آن این است که هر حرکتی و هر اقدامی که در جامعه، نعمتی از نعمتهای خدا را به سمت انحصاری شدن بکشاند، این حرکت یک حرکت خطرناک و غیر اسلامی است.
ولایت و حکومت، ص۱۳۰
@Velayatvahokomat
استئثار و انحصارطلبی در میان زمامداران یکی از بزرگترین خطرهای جامعه است. از دو نظر خطر بزرگی است؛ اولاً وقتیکه حاکم دارای خصلت خودخواهی و انحصارطلبی شد و همه چیز را برای خود خواست، چیزی در اختیار مردم نخواهد ماند.
ثانیاً اخلاق و خصلتهای زمامداران به مردم معمولی سرایت میکند و در اعمال و رفتار آنها منعکس میشود.
ولایت و حکومت، ص۱۳۲
@Velayatvahokomat
حاکم مستبد در راس جامعه، همه انسانها را تبدیل به آدمکهای مستبد میکند. فرهنگ استبداد از بالا به پایین سرایت میکند، همه بیاعتنا به آرای دیگران میشوند، همه خودمحور و هوسگرا میشوند. اما حاکم باتقوا و عادل، جامعه را جامعه باتقوا میسازد؛ مردم را بهپا دارنده نماز، بخشنده و آمرِبهمعروف و ناهیازمنکر بهبار میآورد.
ولایت و حکومت، ص۱۳۲
@Velayatvahokomat
هدایت شده از کتاب ولایت و حکومت
اسلام دستور میدهد که زمامداران باید علاوه بر اینکه نعمتهای مادی را مخصوص خودشان قرار ندهند، خود را در سطح افراد مرفه و بالا قرار ندهند، از سطح معمولی مردم هم هر چه میتوانند پائین تر بیایند؛ و این یکی از بزرگترین و انقلابیترین احکام اسلام و فرامین اسلامی است. در این صورت، جامعه اسلامی از انحصارطلبی قدرتمندان برکنار خواهد ماند.
ولایت و حکومت، ص۱۳۴
@Velayatvahokomat
هدایت شده از اسماعیل فخریان - رسانه
تحلیل سخنرانی رهبر انقلاب در نماز جمعۀ نصر.mp3
23.89M
تحلیل سخنرانی رهبر انقلاب در جمعۀ نصر
موضوع: اسرائیل خودِ لیبرال دموکراسی است
پنجشنبه ۱۹ مهرماه ۱۴۰۳
قم، در جمع طلاب خارجی حوزۀ علمیه قم
@fakhrian_media
@fakhrian_ir