eitaa logo
پایگاه تحقیقاتی وصایت
491 دنبال‌کننده
317 عکس
53 ویدیو
9 فایل
📚تألیفات: هارون امت | امتداد رسالت | مهدویت از دیدگاه اهل سنت | مظلومیت حضرت زهرا (س) | خلفا از نگاهی دیگر | منزلت سنت و روایت | امامت از منظر عقل و شرع | مظلومیت امام حسن مجتبی (ع) | اجر رسالت 🌐vesayat.blog.ir ✍️ #حسین_قربانی_دامنابی 🆔 @hosseing1994
مشاهده در ایتا
دانلود
⁉️ سوالات ما از اهل سنت پیرامون حدیث غدیر 1⃣ حدیث غدیر به روایت امام علی علیه السلام با سند صحیح در کتب اهل سنت https://t.me/ansaralaghideh_fa/1770066 2⃣ حدیث غدیر در قضیه ی ملاقات ابوایوب انصاری https://t.me/ansaralaghideh_fa/1783917 3⃣ بررسی سندی روایات تبریک خلیفه ی دوم در غدیر https://t.me/ansaralaghideh_fa/1829924 4⃣ چرا در غدیر برای اعلام دوستی از واژه ی حبیب استفاده نشد؟ https://t.me/ansaralaghideh_fa/1828919 5⃣ بررسی احتمال درستی استعمال مولی به معنای دوستی در حدیث غدیر https://t.me/ansaralaghideh_fa/1829461 6⃣ بررسی دلالت حدیث غدیر در صورت ارتباطش با قضیه ی سپاه یمن https://t.me/ansaralaghideh_fa/1831234 7⃣ شکایت سپاه یمن در مدینه بوده است https://t.me/ansaralaghideh_fa/1832296
اطلاعیه مهم با سلام خدمت اعضای محترم مجموعه گروههای نَقدِ مُستَنَدِ وهابیت💐 ✨با توجه به اینکه ، ما با هیچ گروه و کانالی تبادل لینک نداشته و همانگونه که شاهدهستیم متسلفین وهابی در حال فعالیت در فضای مجازی هستند . 💫لذا از تمامی دوستان تقاضا داریم که جهت استفاده افراد بیشتری از اسناد، ۱ . اسناد را به همراه لینک در گروههایی که عضو هستید منتشر کنید ۲ . دوستان خود را در کانال ادد کنید 👈آماده کردن اسناد با ما ، نشر واطلاع رسانی با شما جزاکم الله خیرا برادرتان ، عبدالحمید رازی (ن والقلم) ♨️مجموعه گروههای نَقدِ مُستَنَدِ وهابیت👇🏼 📱 تلگرام : گمراهان را بشناسیم https://telegram.me/gomrahan  📱 ایتا : نَقْدِ مُسْتَنَدِ گمراهان https://eitaa.com/gomrahan 🖥وبلاگ: سلفی و وهابی http://salafi-vahabi.blogfa.com
وبلاگ سلفی وهابی را ببینید. واقعا در بحث علیه وهابیت پر بار است. ضمنا ایشان خودش از اهل سنت است!
پاسخ به شبهه در پست ذیل👇👇
‍ تفاوت اساسی شیعه و سنی در روش اخذ سنت نبوی ✍بر اساس روایات معتبر، مستفیض و بلکه متواتر شیعه، امیرالمومنین علیه السلام احادیث نبوی را در چند جلد کتاب نگاشتند و به دست ائمه ی بعدی علیهم السلام رساندند (النصوص على أهل الخصوص للماحوزی، ص 5) که شیعه از طریق رجال خود آن احادیث را نقل و کتابت نمود. 🔺اما در مقابل، خلفای اهل سنت نقل و کتابت حدیث را نزدیک به یک قرن ممنوع کردند و زمانی به سراغ جمع آوری، نقل و کتابت حدیث رفتند که از وفات رسول الله صلی الله علیه وآله حدود 90 سال گذشته بود و از صحابه ی حضرت جز انگشت شمار کسی نمانده بود! لذا نقل های تابعین از صحابه به فاصله ی چند دهه کتابت شده که این موضوع امکان خطا و اشتباه در نقل را بسیار بالا می برد. 🔶از طرفی، اهل سنت همه ی به ظاهر مسلمانانی را که لحظه ای پیامبر صلی الله علیه وآله را دیده اند، صحابی و عادل شمرده و از بررسی احوال آنان دست کشیده اند! حال آنکه: ✔️اولا: شرط صحت روایت، تنها ثبوت عدالت راوی نیست؛ بلکه ضبط و اتقان راوی نیز مهم است. چه بسیار راویان راستگویی که ضعیف الحدیث شمرده شده اند. صحابه نیز از این امر مستثنا نیستند. ✔️ثانیا: عادل بودن همه ی صحابه، خلاف قرآن، احادیث و روایات تاریخی است. ✔️ثالثا: بسیاری از صحابه کاری به احادیث نبوی نداشتند و مشغول امور دنیوی خویش بودند (صحیح البخاری، ج 1 ص 35 ح 118). ✔️رابعا: حتی سرشناس ترین و عالم ترین اصحابِ محدث در نزد اهل سنت نیز در نقل و فهم احادیث نبوی، دچار کج نقلی و کج فهمی شده و با یکدیگر اختلاف کرده اند! (برای مثال بنگرید به موضوع حدیث عذاب شدن میت به خاطر گریه کردن بر او كه عائشه تصریح می کند عمر و پسرش عبدالله در سمع حدیث خطا کرده اند! یا موضوع حدیث جهنمی شدن یک زن به خاطر کشتن گربه که در نقل آن، عائشه، ابوهریره، عمر و پسرش عبدالله با یکدیگر دچار اختلاف شدند! یا بنگرید به موضوع حدیث پاره شدن بند کفش که عائشه با نقل آن توسط ابوهریره مخالفت می کند!). 🔺از طرف دیگر، حاکمان غاصب و علمای درباری برای اهل سنت عقیده درست کردند و با آن، کودکان را بزرگ کردند و بزرگان را پیر. بعد از شکل گیری علم رجال، هر کس روایاتی موافق آن اعتقادات ساخته شده نقل می کرد، مورد توثیق حدسی قرار می گرفت و هرکس خلاف آن را نقل می کرد، تضعیف و تکذیب می شد! ( مجمع الزوائد ت حسين سليم أسد، ج 18 ص 548 ح 15118) 🟢نکته ی مهمی که باید به آن اشاره کرد، بحث تقیه ی ائمه علیهم السلام در نقل احادیث است. چون نقل و کتابت حدیث در قرن اول توسط خلفای غاصب ممنوع شد، دین طبق میل حاکمان تحریف شد و بعد از آزاد شدن نقل و کتابت حدیث، دیگر نه کسی بود که احادیث بدون تقیه ی پیامبر صلی الله علیه وآله را نقل کند تا با تحریف حاکمان و علمای درباری مقابله کند و نه کسی حاضر بود خود را علناً مقابل حکومت قرار دهد و کربلای دیگری رقم بزند. در آن زمان اهل بیت علیهم السلام که از حقائق دینی و حقیقت دین آگاهی داشتند، به دلیل شرایط موجود ناچار شدند برای بیان احادیث صحیح و بدون تقیه ی نبوی، راه تقیه را پیش بگیرند. راهی جز این هم نبود؛ چرا که در غیر این صورت یا باید بدون تقیه می گفتند و همان روز زندانی، اعدام یا مسموم می شدند و یا حداقل زندانی خانگی میشدند که کسی حق ملاقات با آن ها را نداشته باشد و نتواند هیچ حدیثی از آنان نقل کند و یا اینکه باید کلاً نمی گفتند. 🟡در خصوص واسطه های نقل احادیث از اهل بیت علیهم السلام نیز باید گفت که بر مبنای مصطلح الحدیث شیعه، حدیث صحیح آن است که تمام رجال سند روایت، ثقه و دوازده امامی باشند. در حدیث حسن نیز شرط است که تمام راویانش دوازده امامی باشند! اما از آنجایی که شیعه به قدر وسع (لَا يُكَلِّفُ اللَّهُ نَفْسًا إِلَّا وُسْعَهَا. بقره: 286) تلاش کرده تمام دینش مأخود از اهل بیت علیهم السلام باشد، به روایات راویان راستگو و مورد اعتماد در نقل که غیر دوازده امامی بودند نیز بها داده و آن را تحت عنوان "حدیث موثق" آورده است. گفتنی است که در حجیت حدیث موثق میان علمای شیعه اختلاف بوده و احتیاطاً زمانی به آن عمل می شود که مخالف آیات و روایات صحیح و حسن نباشد. پس اینکه عده ای از مخالفین می گویند شیعه دینش را از زیدیه، واقفه و ... می گیرد، تلبیسی بیش نیست. 🔻اضافه بر آن، اهل سنت نیز که ادعا می کنند دینشان را از پیامبر معصوم صلی الله علیه وآله اخذ می کنند، اولا: چنین تقسیم بندی در مصطلح الحدیثشان ندارند (بیشتر بحث حدیث مقوی بدعتِ مبتدع را دارند که با آن نیز بزرگانشان مخالفت کرده اند) و ثانیا: بسیاری از دینشان مأخوذ از غیر اهل سنت؛ مانند شیعه، نواصب، خوارج، قدریه و ... بوده و روایاتشان را صحیح یا حسن و حجت می دانند! (تحریر تقریب التهذیب، ج 1 ص 36) ✍کانال پایگاه تحقیقاتی وصایت 🆔 @vesayat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خرید کتاب چاپی "هارون امت" با تخفیف به مناسبت عید سعید غدیر خم ✅️ جهت تهیه ی کتاب به صورت چاپی به قیمت ۱۵۳ هزار ت با ارسال رایگان به سایت انتشارات زرنوشت مراجعه کنید و کد تخفیف vesayat را وارد کنید و یا پیوی پیام دهید. @vesayat @hosseing1994
📚 کتاب "هارون امت" "اثبات افضلیت امیرالمومنین علیه السلام از مدارک معتبر اهل سنت" 🎯مطالعه و دانلود کتاب از وبلاگ وصایت 🌐https://vesayat.blog.ir/post/403 📥 دانلود pdf کتاب با لینک مستقیم 📃مطالعه و دانلود کتاب از کتابخوان قائمیه 💸📦 خرید کتاب چاپی هارون امت به قیمت ۱۵۳ هزار ت (بجای ۱۸۸ هزار ت) با ارسال رایگان! به مناسبت از سایت انتشارات زرنوشت با وارد کردن کد تخفیف vesayat در سبد خرید. ✅️ جهت خرید میتوانید پیوی نیز پیام دهید. @vesayat ✍️ نویسنده: حسین قربانی دامنابی ✅️ با تقریظ: دکتر جواد ابوالقاسمی 📜تعداد صفحات: ۳۳۲ صفحه. 📑 معرفی کتاب در سایت ویکی نور 📖 این کتاب در چند مبحث به اثبات افضلیت امیرالمومنین علیه السلام در شروط خلافت (شجاعت، علم، ایمان، عدالت و محبوبیت) از مدارک معتبر اهل سنت می پردازد. 🌟⭐️🌟⭐️ 🌐 پایگاه تحقیقاتی وصایت @vesayat
مزایای کتاب "هارون امت" بر کتب مشابه "اثبات افضلیت امیرالمومنین علیه السلام از مدارک معتبر اهل سنت" ✍️ نویسنده: حسین قربانی دامنابی ✅️ با تقریظ: دکتر جواد ابوالقاسمی تعداد صفحات: ۳۳۲ صفحه. 🎯اثبات خلافت بلافصل امیرالمومنین علیه السلام طبق مبنای مورد قبول اهل سنت (افضلیت خلیفه در شجاعت، علم، ایمان، عدالت و محبوبیت در نزد خدا و رسول) 🎯فقط استناد به روایات معتبر السند 🎯اثبات معتبر بودن روایات مورد استناد با استفاده از حکم علما و محققین عامه (علی الخصوص محققین معاصر) و بررسی های دقیق رجالی 🎯کوتاه کردن بررسی سندی روایات با استفاده از برنامه معتبر "جوامع الکلم" و کتاب "تحریر تقریب التهذیب" 🎯 توثیق بیش از سی رجال مهم و مورد اختلاف و اشکال عامه که شاید در هیچ کتاب و سایتی به این صورت مطرح نشده باشد. 🎯 تصحیح احادیث مهم با جمع آوری و بررسی دقیق همه ی طرق معتبر آنها؛ احادیثی مانند ثقلین، سفینه، هدایت، باب مدینه العلم، طیر مشوی و...که بعضی از این تصحیحات را هیچ جایی پیدا نمیکنید، چه برسد به اینکه همه را در یکجا بیابید! 🎯 جمع آوری همه ی اسانید معتبر وقایع تاریخی؛ مانند "دلاوری های امیرالمومنین علیه السلام در جنگ های بدر، احد، خندق، خیبر و حنین" ، "پیوند برادری امیرالمومنین با پیامبر علیهماالسلام"، "ازدواج حضرت امیر با حضرت زهرا علیهماالسلام به امر خدا" و موارد مربوط به "شان نزول بعضی از آیات فضائل". و... 📥 دانلود pdf کتاب از پیکوفایل 📦💸 خرید کتاب چاپی به قیمت ۱۵۵ هزار ت (بجای ۱۸۸ هزار ت) با ارسال رایگان! به مناسبت
هارون امت .pdf
10.3M
📚 کتاب "هارون امت" "اثبات افضلیت امیرالمومنین علیه السلام از مدارک معتبر اهل سنت" ✍️ نویسنده: حسین قربانی دامنابی ✅️ با تقریظ: دکتر جواد ابوالقاسمی 📜تعداد صفحات: ۳۳۲ صفحه. 📑 معرفی کتاب در سایت ویکی نور ⭐️ مزایای این کتاب بر کتب مشابه 📖 این کتاب در چند مبحث به اثبات افضلیت امیرالمومنین علیه السلام در شروط خلافت (شجاعت، علم، ایمان، عدالت و محبوبیت) از مدارک معتبر اهل سنت می پردازد. 💸📦 خرید کتاب چاپی هارون امت به قیمت ۱۸۸ هزار ت با ارسال رایگان! از سایت انتشارات زرنوشت. 😍 با وارد کردن کد تخفیف vesayat در سبد خرید، کتاب را با ۱۵۳ هزار ت بخرید. ┅═══✼❉❉✼═══┅ @vesayat 🌐پایگاه تحقیقاتی وصایت👆
وسعت فضائل امیرالمومنین صلوات الله علیه در کلام صحابه ابوطفیل (صحابی) از مردی از اصحاب پیامبر صلی الله علیه و آله نقل می‌کند که گفت: «در حق علی علیه السلام چنان مناقبی آمده است که اگر یکی از آن‌ها بین مردم تقسیم شود، همه را خیر فرا خواهد گرفت. » این روایت را ابن ابی شیبه در المصنف نقل کرده و محققش دکتر سعد بن ناصر شثری آن را صحیح دانسته است. [۱] ابن ابی الحدید معتزلی، شبیه این سخن را به جناب حذیفه بن یمان نسبت داده و نوشته است: «و به همین خاطر، حذیفه بن یمان گفت: اگر فضیلت علی علیه السلام در قتل عمرو بن عبدود در روز خندق بین همه ی مسلمانان تقسیم شود، همه را دربرمی گیرد. » [۲] 📚منبع: کتاب هارون امت، ص ۸۵ ✍️ نویسنده: حسین قربانی دامنابی ✅️ با تقریظ: دکتر جواد ابوالقاسمی @vesayat ---------- [۱]: مصنف ابن أبي شيبة، ج ۱۸ص ۷۸ ح ۳۴۳۰۰ حدثنا علي بن مسهر عن فطر عن أبي الطفيل عن رجل من أصحاب النبي صلى الله عليه وسلم قال لقد جاء في علي من المناقب ما لو أن منقبا منها قسم بين الناس لأوسعهم خيرا [۲]: شرح نهج البلاغة، ج ۱۳ ص ۱۷۲ ولذلك قال حذيفة بن اليمان: لو قسمت فضيلة علي عليه السلام بقتل عمرو يوم الخندق بين المسلمين بأجمعهم لوسعتهم.
مقاله ی اهل بیت کیانند؟ (برگرفته از کتاب 📚امتداد رسالت، تألیف حسین قربانی دامنابی) ✅ دانلود فایل pdf: https://s18.picofile.com/file/8431614018/ahlebeyt.pdf.html 🌐 نسخه ی تحت وب: http://vesayat.blog.ir/post/110 http://vesayat.blog.ir/post/247 ✍یکی از مهم ترین ادله ی نقلی که افضلیت و امامت امام امیرالمومنین علیه السلام و فرزندانش را ثابت می کند، آیه ی تطهیر ( إِنَّمَا یرِیدُ اللَّـهُ لِیذْهِبَ عَنکمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیتِ وَیطَهِّرَکمْ تَطْهِیرا = خداوند فقط می‌خواهد پلیدی و گناه را از شما اهل بیت دور کند و کاملاً شما را پاک سازد.) است که بنا بر روایات متواتر اهل سنت، در حق پنج تن آل عبا علیهم السلام ؛ یعنی رسول الله ، امیرالمومنین ، حضرت زهرا و حسنین علیهم السلام نازل شده است. 🔷بعضی از اهل سنت که نزول این آیه در حق آل کساء را نتوانستند منکر شوند، با توسل به ماقبل و بعد آیه، زنان رسول الله صلی الله علیه وآله را نیز داخل در «اهل البیت» کرده و بدینوسیله سعی نمودند تا فضیلت اختصاصی آل کساء در این آیه را کمرنگ نموده و اذهان عموم را از اراده ی تکوینی و توفیقی که عصمت را می رساند، به سمت اراده ی تشریعی؛ یعنی عدم دلالت آیه بر عصمت سوق دهند. 🔶ما در این نوشتار به تفصیل با بررسی دقیق آیه ی شریفه، استناد به روایات معتبر اهل سنت، اعترافات علمای آنان و نیز تفسیر این آیه به کمک آیه ی "وَأْمُرْ أَهْلَک بِالصَّلَاةِ وَاصْطَبِرْ عَلَیهَا" « اهلت را به نماز فرمان ده؛ و بر انجام آن شکیبا باش.» و حدیث سد الابواب، مهر بطلان بر ادعای اهل سنت زده و ادعای شیعه را ثابت خواهیم کرد. 🔺فهرست: مقدمه تشریح نکات آیه ی تطهیر واژه ی «إنّما» واژه ی «عنکم» واژه ی «لیذهب» واژه ی «رجس» عبارت «یطهرکم تطهیرا» واژه ی «یرید الله» طرح یک شبهه و پاسخ آن برداشت عصمت از آیه در حدیث نبوی نزول آیه ی تطهیر در حق پنج تن آل عبا حدیث صحیح مسلم: حدیث سنن ترمذی: روایت صحیح حاکم: نزول مستقل آیه ی تطهیر روایت یکم از ام سلمه با 3 سند: روایت دوم از ام سلمه: روایت سوم از ام سلمه: روایت چهارم از ام سلمه: روایت از عمر بن ابی سلمه: اعتراف علمای عامه به نزول خاصه آیه تطهیر در حق پنج تن آل عبا 1. ابو جعفر الطحاوی متوفای 321 هـ 2. ابوبکر محمد بن الحسین الآجری متوفای 360 هـ 3. حاکم نیشابوری متوفای 405 هـ 4. ابن ابی طالب مکی مالکی متوفای 437 هـ 5. جمهور اهل سنت به نقل ابن عطیه آندلسی متوفای 546 هـ 6. ابو منصور ابن عساکر متوفای 620 هـ 7. محب الدین الطبری متوفای 694 هـ 8. شمس الدین الذهبی متوفای 748 هـ 9. صلاح الدین الصفدی متوفای 764 هـ 10. ابن حجر العسقلانی متوفای 852 هـ 11. ابو زید الثعالبی متوفای 875 هـ 12. ابن حجر هیثمی مکی متوفای 973 هـ 13. نور الدین سمهودی متوفای 991 هـ 14. عبد الرؤوف المناوی متوفای 1031 هـ 15. محمد بن علی الشوکانی متوفای 1250 هـ چند نکته پیرامون دخالت سیاق در آیه ی تطهیر نکته ی اول: نکته ی دوم: نکته ی سوم: نتیجه گیری: اهل البیت در آیه ی "وَأْمُرْ أَهْلَک بِالصَّلَاةِ" یکم: أنس بن مالک دوم: أبو الحمراء هلال بن الحارث سوم: ابو برزه چهارم: ابو سعید خدری پنجم: عبد الله بن عباس البیت در حدیث سد الابواب
تبریک عُمَر به امیرالمومنین علیه السلام در غدیر خم اهل سنت با دو سند معتبر نقل کرده اند که عمر بن خطاب در روز غدیر خم، بعد از شنیدن حدیث غدیر، جلو رفت و خطاب به امیرالمومنین علیه السلام گفت: «تبریک، تبریک ای ابا الحسن، اکنون مولای من و مولای تمام مومنین و مسلمین شدی.» ✅️ در مورد دلالت آن ملا علی قاری حنفی، مولی در این سخن عمر را «والی» معنی کرده است. 📚مرقاة المفاتیح ج 11 ص 247 «وقول عمر لعلی: أصبحت مولى کل مؤمن، أی والی کل مؤمن.» 🎯در سند یکی از طرق این خبر، علی بن زید بن جدعان وجود دارد که از نظر عده ای از علمای اهل سنت، حسن الحدیث بوده و از نظر متشددینی مانند شعیب الارنؤوط حدیثش با وجود متابع و شاهد به درجه ی حسن [لغیره] می رسد. 📚مسند احمد ط الرسالة، ج 3 ص 42 ح 1426«وفی سنده علی بن زید بن جدعان، وحدیثُه حسن فی الشواهد، وهذا منها.» 🎯در سند دیگر نیز مطر الوراق و شهر بن حوشب وجود دارد که از نظر شعیب الارنؤوط حدیث هر دو در متابعات و شواهد به درجه ی حسن می رسد. 📚تحریر تقریب التهذیب، ج 3 ص 384 رقم 6699 و ج 2 ص 122 رقم 2830 ✅️ در نتیجه این روایت حتی از نظر متشددینی مانند شعیب الارنووط حسن لغیره است! @vesayat 🌐 پایگاه تحقیقاتی وصایت👆
تنها 5 معنی برای واژه ی «مولی» در حدیث غدیر محتمل است که عبارتند از: 1. مُحب (دوست دارنده) 2. سید و سرور 3. تصرف کننده در امور 4. متولی امور 5. اولی به امور اهل سنت برای اینکه اثبات کنند «مولی» در حدیث غدیر در معنای دوستی استعمال شده، نه در معنای امامت، ادعا می کنند که فلسفه ی صدور این حدیث، رفع کدورت از سپاهیان شاکی لشکر یمن بوده است. ما در جای خود این قضیه را مفصل بررسی و تحلیل کرده ایم و ثابت کرده ایم که اولا در هیچ روایتی به صراحت ارتباط این دو واقعه به یکدیگر نیامده است همانطور که علامه شبلی نعمانی به آن اقرار کرده است. ثانیا هیچ استبعادی وجود ندارد که رفع کدورت و اعلام امامت همزمان بوده باشد. جالب اینکه حتی اگر چنانچه بخواهیم حدیث غدیر را مطابق نظر اهل سنت به قضیه ی شکایت سپاهیان یمن ربط دهیم، به روایاتی از سپاهیان شاکی می رسیم که حدیث غدیر را مطابق نظر شیعه نقل به معنا کرده اند؛ با الفاظی مانند: فَهُوَ أَوْلَى النَّاسِ بِكُمْ بَعْدِي، هُوَ وَلِيُّكُمْ بعْدِي، هُوَ وَلِيُّ كُلِّ مُؤْمِنٍ مِنْ بَعْدِي و... ! 1⃣ وهب بن حمزه یکی از این صحابه ی شاکی، وهب بن حمزه است که طبرانی با سند صحیح (طبق حکم برنامه جوامع الکلم) از او روایت کرده است که گوید: «با علی (ع) از مدینه تا مکه همراه شدم، پس، از ایشان چیزهای ناخوشایندی دیدم و با خود گفتم: اگر به نزد رسول الله صلی الله علیه وآله برگردم، به ایشان شکایت می کنم. پس هنگامی که به دیدار رسول الله صلی الله علیه وآله آمدم، گفتم: از علی (ع) چنین و چنان دیدم. پس ایشان فرمودند: «لا تَقُلْ هَذَا فَهُوَ أَوْلَى النَّاسِ بِكُمْ بَعْدِي = این چنین حرف نزن؛ چرا که او بعد از من، سزاوارترین مردم به شماست.» 📚 المعجم الکبیر للطبرانی، ج ۲۲ ص ۳۵ رقم ۱۷۸۴۶ 2⃣ عمران بن حصین ترمذی در سننش قضیه ی شکایت عمران بن حصین را نقل کرده که آخرش اینگونه است که رسول الله صلی الله علیه وآله فرمودند: « مَا تُرِيدُونَ مِنْ عَلِيٍّ، إِنَّ عَلِيًّا مِنِّي وَأَنَا مِنْهُ، وَهُوَ وَلِيُّ كُلِّ مُؤْمِنٍ بَعْدِي = از جان علی چه می خواهید؟ همانا علی از من است و من از اویم و او بعد از من ولی همه ی مومنان است.» 📚 سنن الترمذی، ج ۵ ص ۶۳۲ رقم ۳۷۱۲ البانی ضمن تصحیح سند این روایت بعد از نقل تحسین ترمذی، تصحیح آن را از حاکم نیشابوری و ذهبی نیز نقل کرده است. 📚سلسلة الاحادیث الصحیحة، ج 5 ص 261 ح 2223 نسائی نیز آن را نقل کرده و محقق کتاب خصائص، ابو اسحق حوینی سندش را تصحیح کرده است. 📚تهذیب خصائص الامام علی للنسائی، ص 66 ح 64 و ص 78 ح 84 3⃣ بریده اسلمی احمد بن حنبل در مسندش قضیه ی شکایت بریده اسلمی را نقل کرده که آخرش اینگونه است که رسول الله صلي الله عليه وآله فرمودند: « لَا تَقَعْ فِي عَلِيٍّ، فَإِنَّهُ مِنِّي وَأَنَا مِنْهُ، وَهُوَ وَلِيُّكُمْ بعْدِي، وَإِنَّهُ مِنِّي وَأَنَا مِنْهُ، وَهُوَ وَلِيُّكُمْ بعْدِي = در مورد على (ع) بى انصافى و بدگویی مکن! او از من است و من از اویم و او بعد از من ولی شماست.» حمزه احمد الزین در تحقیق مسند احمد، سند این روایت را تصحیح کرده است. 📚مسند أحمد بن حنبل، ج 16 ص 497 ح 22908 وصی الله بن محمد عباس نیز در تحقیقش سند این روایت را تحسین کرده است. 📚فضائل الصحابه، ج ۲ ص ۶۸۸ رقم ۱۱۷۵ نسائی هم آن را نقل کرده و محقق کتاب خصائص، ابو اسحق حوینی سندش را تحسین کرده است. 📚تهذیب خصائص الامام علی للنسائی، ص 78-79 ح 85 قال الحوینی: إسناده حسن بما قبله. ألبانی نیز سند این روایت را تحسین کرده و سپس به شبهه ی تشیع راویان این روایات پاسخ داده است. 📚سلسلة الأحادیث الصحیحة، ج 5 ص 262 ح 2223 قلت: وإسناده حسن ... . لازم به ذکر است که حدیث «علی وَلِيُّ كُلِّ مُؤْمِنٍ مِنْ بَعْدِي» با سند صحیح از ابن عباس نیز نقل شده؛ اما محل صدورش را نگفته است. 📚المسند للإمام أحمد، ج 3 ص 331-333 ح 3062 قال احمد محمد شاکر: إسناده صحیح. 🟢 خلاصه ی کلام اینکه واقعه ی غدیر خم از دو حال خارج نیست: 1⃣ به قضیه ی شکایت سپاهیان یمن ارتباطی ندارد. که در این صورت مولی در این حدیث نمی تواند به معنای دوستی باشد و لذا تنها معنای امامت و سرپرستی قابل برداشت خواهد بود. 2⃣ به قضیه ی شکایت سپاهیان یمن ربط دارد. که در این صورت نیز با مراجعه به روایات مربوط به شکایت، می بینیم که صحابه ی شاکی، حدیث غدیر را به گونه ای نقل کرده اند که به روشنی معنای سرپرستی می دهد. ⁉️ اهل سنت کدام یک را انتخاب می کنند؟ 📎 اسکن مدارک، لینک دار شده است. @vesayat 🌐 پایگاه تحقیقاتی وصایت👆
همسری حضرت زهرا سلام الله علیها سند افضلیت امیرالمومنین علیه السلام ✍️ محمد حبیب الله شنقیطی (از علمای بزرگ اهل سنت) می نویسد: «در مورد فضیلت حضرت زهرا علیها السلام احادیث بسیاری غیر از این وارد شده است؛ پس کسی را که الله کُفو وهمتای سرور زنان دو عالم قرار دهد، پس او لزوماً سرور عرب و همه ی آل بیت است. » 📚كفاية الطالب لمناقب علي بن ابي طالب، ص ١٧٤ 📗منبع: کتاب هارون امت، ص ۲۵۱ @vesayat 🌐 پایگاه تحقیقاتی وصایت 👆
ازدواج آسمانی حضرت علی و فاطمه علیهماالسلام در مدارک معتبر اهل سنت یکی از فضائلی که احبیت امیر المومنین علیه السلام در نزد خدا و رسولش صلی الله علیه و آله و سلم نسبت به ابوبکر و عمر را ثابت می‌کند، جریان خواستگاری آن‌ها از حضرت فاطمه علیها السلام است: ابتدا ابوبکر به خواستگاری حضرت زهرا علیها السلام رفت، ولی رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم او را رد کرد؛ سپس عمر رفت و رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم او را نیز رد کردند و سپس حضرت علی علیه السلام به خواستگاری رفتند و رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم پذیرفتند و در جواب معترضان فرمودند که خداوند متعال مرا امر کرد که فاطمه علیها السلام را به علی علیه السلام تزویج نمایم! 📚منبع: کتاب هارون امت، ص ۲۴۶-۲۵۲ @vesayat