مقاله ی اهل بیت کیانند؟
(برگرفته از کتاب 📚امتداد رسالت، تألیف حسین قربانی دامنابی)
✅ دانلود فایل pdf:
https://s18.picofile.com/file/8431614018/ahlebeyt.pdf.html
🌐 نسخه ی تحت وب:
http://vesayat.blog.ir/post/110
http://vesayat.blog.ir/post/247
✍یکی از مهم ترین ادله ی نقلی که افضلیت و امامت امام امیرالمومنین علیه السلام و فرزندانش را ثابت می کند، آیه ی تطهیر ( إِنَّمَا یرِیدُ اللَّـهُ لِیذْهِبَ عَنکمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیتِ وَیطَهِّرَکمْ تَطْهِیرا = خداوند فقط میخواهد پلیدی و گناه را از شما اهل بیت دور کند و کاملاً شما را پاک سازد.) است که بنا بر روایات متواتر اهل سنت، در حق پنج تن آل عبا علیهم السلام ؛ یعنی رسول الله ، امیرالمومنین ، حضرت زهرا و حسنین علیهم السلام نازل شده است.
🔷بعضی از اهل سنت که نزول این آیه در حق آل کساء را نتوانستند منکر شوند، با توسل به ماقبل و بعد آیه، زنان رسول الله صلی الله علیه وآله را نیز داخل در «اهل البیت» کرده و بدینوسیله سعی نمودند تا فضیلت اختصاصی آل کساء در این آیه را کمرنگ نموده و اذهان عموم را از اراده ی تکوینی و توفیقی که عصمت را می رساند، به سمت اراده ی تشریعی؛ یعنی عدم دلالت آیه بر عصمت سوق دهند.
🔶ما در این نوشتار به تفصیل با بررسی دقیق آیه ی شریفه، استناد به روایات معتبر اهل سنت، اعترافات علمای آنان و نیز تفسیر این آیه به کمک آیه ی "وَأْمُرْ أَهْلَک بِالصَّلَاةِ وَاصْطَبِرْ عَلَیهَا" « اهلت را به نماز فرمان ده؛ و بر انجام آن شکیبا باش.» و حدیث سد الابواب، مهر بطلان بر ادعای اهل سنت زده و ادعای شیعه را ثابت خواهیم کرد.
🔺فهرست:
مقدمه
تشریح نکات آیه ی تطهیر
واژه ی «إنّما»
واژه ی «عنکم»
واژه ی «لیذهب»
واژه ی «رجس»
عبارت «یطهرکم تطهیرا»
واژه ی «یرید الله»
طرح یک شبهه و پاسخ آن
برداشت عصمت از آیه در حدیث نبوی
نزول آیه ی تطهیر در حق پنج تن آل عبا
حدیث صحیح مسلم:
حدیث سنن ترمذی:
روایت صحیح حاکم:
نزول مستقل آیه ی تطهیر
روایت یکم از ام سلمه با 3 سند:
روایت دوم از ام سلمه:
روایت سوم از ام سلمه:
روایت چهارم از ام سلمه:
روایت از عمر بن ابی سلمه:
اعتراف علمای عامه به نزول خاصه آیه تطهیر در حق پنج تن آل عبا
1. ابو جعفر الطحاوی متوفای 321 هـ
2. ابوبکر محمد بن الحسین الآجری متوفای 360 هـ
3. حاکم نیشابوری متوفای 405 هـ
4. ابن ابی طالب مکی مالکی متوفای 437 هـ
5. جمهور اهل سنت به نقل ابن عطیه آندلسی متوفای 546 هـ
6. ابو منصور ابن عساکر متوفای 620 هـ
7. محب الدین الطبری متوفای 694 هـ
8. شمس الدین الذهبی متوفای 748 هـ
9. صلاح الدین الصفدی متوفای 764 هـ
10. ابن حجر العسقلانی متوفای 852 هـ
11. ابو زید الثعالبی متوفای 875 هـ
12. ابن حجر هیثمی مکی متوفای 973 هـ
13. نور الدین سمهودی متوفای 991 هـ
14. عبد الرؤوف المناوی متوفای 1031 هـ
15. محمد بن علی الشوکانی متوفای 1250 هـ
چند نکته پیرامون دخالت سیاق در آیه ی تطهیر
نکته ی اول:
نکته ی دوم:
نکته ی سوم:
نتیجه گیری:
اهل البیت در آیه ی "وَأْمُرْ أَهْلَک بِالصَّلَاةِ"
یکم: أنس بن مالک
دوم: أبو الحمراء هلال بن الحارث
سوم: ابو برزه
چهارم: ابو سعید خدری
پنجم: عبد الله بن عباس
البیت در حدیث سد الابواب
#امتداد_رسالت #آیه_تطهیر #اهل_بیت #اهل_بیت_کیانند #عصمت #اهل_سنت
تبریک عُمَر به امیرالمومنین علیه السلام در غدیر خم
اهل سنت با دو سند معتبر نقل کرده اند که عمر بن خطاب در روز غدیر خم، بعد از شنیدن حدیث غدیر، جلو رفت و خطاب به امیرالمومنین علیه السلام گفت: «تبریک، تبریک ای ابا الحسن، اکنون مولای من و مولای تمام مومنین و مسلمین شدی.»
✅️ در مورد دلالت آن ملا علی قاری حنفی، مولی در این سخن عمر را «والی» معنی کرده است.
📚مرقاة المفاتیح ج 11 ص 247 «وقول عمر لعلی: أصبحت مولى کل مؤمن، أی والی کل مؤمن.»
🎯در سند یکی از طرق این خبر، علی بن زید بن جدعان وجود دارد که از نظر عده ای از علمای اهل سنت، حسن الحدیث بوده و از نظر متشددینی مانند شعیب الارنؤوط حدیثش با وجود متابع و شاهد به درجه ی حسن [لغیره] می رسد.
📚مسند احمد ط الرسالة، ج 3 ص 42 ح 1426«وفی سنده علی بن زید بن جدعان، وحدیثُه حسن فی الشواهد، وهذا منها.»
🎯در سند دیگر نیز مطر الوراق و شهر بن حوشب وجود دارد که از نظر شعیب الارنؤوط حدیث هر دو در متابعات و شواهد به درجه ی حسن می رسد.
📚تحریر تقریب التهذیب، ج 3 ص 384 رقم 6699 و ج 2 ص 122 رقم 2830
✅️ در نتیجه این روایت حتی از نظر متشددینی مانند شعیب الارنووط حسن لغیره است!
@vesayat
🌐 پایگاه تحقیقاتی وصایت👆
#سوال_ازاهل_سنت
تنها 5 معنی برای واژه ی «مولی» در حدیث غدیر محتمل است که عبارتند از:
1. مُحب (دوست دارنده) 2. سید و سرور 3. تصرف کننده در امور 4. متولی امور 5. اولی به امور
اهل سنت برای اینکه اثبات کنند «مولی» در حدیث غدیر در معنای دوستی استعمال شده، نه در معنای امامت، ادعا می کنند که فلسفه ی صدور این حدیث، رفع کدورت از سپاهیان شاکی لشکر یمن بوده است. ما در جای خود این قضیه را مفصل بررسی و تحلیل کرده ایم و ثابت کرده ایم که اولا در هیچ روایتی به صراحت ارتباط این دو واقعه به یکدیگر نیامده است همانطور که علامه شبلی نعمانی به آن اقرار کرده است. ثانیا هیچ استبعادی وجود ندارد که رفع کدورت و اعلام امامت همزمان بوده باشد.
جالب اینکه حتی اگر چنانچه بخواهیم حدیث غدیر را مطابق نظر اهل سنت به قضیه ی شکایت سپاهیان یمن ربط دهیم، به روایاتی از سپاهیان شاکی می رسیم که حدیث غدیر را مطابق نظر شیعه نقل به معنا کرده اند؛ با الفاظی مانند: فَهُوَ أَوْلَى النَّاسِ بِكُمْ بَعْدِي، هُوَ وَلِيُّكُمْ بعْدِي، هُوَ وَلِيُّ كُلِّ مُؤْمِنٍ مِنْ بَعْدِي و... !
1⃣ وهب بن حمزه
یکی از این صحابه ی شاکی، وهب بن حمزه است که طبرانی با سند صحیح (طبق حکم برنامه جوامع الکلم) از او روایت کرده است که گوید:
«با علی (ع) از مدینه تا مکه همراه شدم، پس، از ایشان چیزهای ناخوشایندی دیدم و با خود گفتم: اگر به نزد رسول الله صلی الله علیه وآله برگردم، به ایشان شکایت می کنم. پس هنگامی که به دیدار رسول الله صلی الله علیه وآله آمدم، گفتم: از علی (ع) چنین و چنان دیدم. پس ایشان فرمودند: «لا تَقُلْ هَذَا فَهُوَ أَوْلَى النَّاسِ بِكُمْ بَعْدِي = این چنین حرف نزن؛ چرا که او بعد از من، سزاوارترین مردم به شماست.»
📚 المعجم الکبیر للطبرانی، ج ۲۲ ص ۳۵ رقم ۱۷۸۴۶
2⃣ عمران بن حصین
ترمذی در سننش قضیه ی شکایت عمران بن حصین را نقل کرده که آخرش اینگونه است که رسول الله صلی الله علیه وآله فرمودند: « مَا تُرِيدُونَ مِنْ عَلِيٍّ، إِنَّ عَلِيًّا مِنِّي وَأَنَا مِنْهُ، وَهُوَ وَلِيُّ كُلِّ مُؤْمِنٍ بَعْدِي = از جان علی چه می خواهید؟ همانا علی از من است و من از اویم و او بعد از من ولی همه ی مومنان است.»
📚 سنن الترمذی، ج ۵ ص ۶۳۲ رقم ۳۷۱۲
البانی ضمن تصحیح سند این روایت بعد از نقل تحسین ترمذی، تصحیح آن را از حاکم نیشابوری و ذهبی نیز نقل کرده است.
📚سلسلة الاحادیث الصحیحة، ج 5 ص 261 ح 2223
نسائی نیز آن را نقل کرده و محقق کتاب خصائص، ابو اسحق حوینی سندش را تصحیح کرده است.
📚تهذیب خصائص الامام علی للنسائی، ص 66 ح 64 و ص 78 ح 84
3⃣ بریده اسلمی
احمد بن حنبل در مسندش قضیه ی شکایت بریده اسلمی را نقل کرده که آخرش اینگونه است که رسول الله صلي الله عليه وآله فرمودند: « لَا تَقَعْ فِي عَلِيٍّ، فَإِنَّهُ مِنِّي وَأَنَا مِنْهُ، وَهُوَ وَلِيُّكُمْ بعْدِي، وَإِنَّهُ مِنِّي وَأَنَا مِنْهُ، وَهُوَ وَلِيُّكُمْ بعْدِي = در مورد على (ع) بى انصافى و بدگویی مکن! او از من است و من از اویم و او بعد از من ولی شماست.»
حمزه احمد الزین در تحقیق مسند احمد، سند این روایت را تصحیح کرده است.
📚مسند أحمد بن حنبل، ج 16 ص 497 ح 22908
وصی الله بن محمد عباس نیز در تحقیقش سند این روایت را تحسین کرده است.
📚فضائل الصحابه، ج ۲ ص ۶۸۸ رقم ۱۱۷۵
نسائی هم آن را نقل کرده و محقق کتاب خصائص، ابو اسحق حوینی سندش را تحسین کرده است.
📚تهذیب خصائص الامام علی للنسائی، ص 78-79 ح 85 قال الحوینی: إسناده حسن بما قبله.
ألبانی نیز سند این روایت را تحسین کرده و سپس به شبهه ی تشیع راویان این روایات پاسخ داده است.
📚سلسلة الأحادیث الصحیحة، ج 5 ص 262 ح 2223 قلت: وإسناده حسن ... .
لازم به ذکر است که حدیث «علی وَلِيُّ كُلِّ مُؤْمِنٍ مِنْ بَعْدِي» با سند صحیح از ابن عباس نیز نقل شده؛ اما محل صدورش را نگفته است.
📚المسند للإمام أحمد، ج 3 ص 331-333 ح 3062 قال احمد محمد شاکر: إسناده صحیح.
🟢 خلاصه ی کلام اینکه واقعه ی غدیر خم از دو حال خارج نیست:
1⃣ به قضیه ی شکایت سپاهیان یمن ارتباطی ندارد. که در این صورت مولی در این حدیث نمی تواند به معنای دوستی باشد و لذا تنها معنای امامت و سرپرستی قابل برداشت خواهد بود.
2⃣ به قضیه ی شکایت سپاهیان یمن ربط دارد. که در این صورت نیز با مراجعه به روایات مربوط به شکایت، می بینیم که صحابه ی شاکی، حدیث غدیر را به گونه ای نقل کرده اند که به روشنی معنای سرپرستی می دهد.
⁉️ اهل سنت کدام یک را انتخاب می کنند؟
📎 اسکن مدارک، لینک دار شده است.
#سوال_ازاهل_سنت #حدیث_غدیر #شبهه_یمن
@vesayat
🌐 پایگاه تحقیقاتی وصایت👆
همسری حضرت زهرا سلام الله علیها سند افضلیت امیرالمومنین علیه السلام
✍️ محمد حبیب الله شنقیطی (از علمای بزرگ اهل سنت) می نویسد:
«در مورد فضیلت حضرت زهرا علیها السلام احادیث بسیاری غیر از این وارد شده است؛ پس کسی را که الله کُفو وهمتای سرور زنان دو عالم قرار دهد، پس او لزوماً سرور عرب و همه ی آل بیت است. »
📚كفاية الطالب لمناقب علي بن ابي طالب، ص ١٧٤
📗منبع: کتاب هارون امت، ص ۲۵۱
@vesayat
🌐 پایگاه تحقیقاتی وصایت 👆
ازدواج آسمانی حضرت علی و فاطمه علیهماالسلام در مدارک معتبر اهل سنت
یکی از فضائلی که احبیت امیر المومنین علیه السلام در نزد خدا و رسولش صلی الله علیه و آله و سلم نسبت به ابوبکر و عمر را ثابت میکند، جریان خواستگاری آنها از حضرت فاطمه علیها السلام است:
ابتدا ابوبکر به خواستگاری حضرت زهرا علیها السلام رفت، ولی رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم او را رد کرد؛ سپس عمر رفت و رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم او را نیز رد کردند و سپس حضرت علی علیه السلام به خواستگاری رفتند و رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم پذیرفتند و در جواب معترضان فرمودند که خداوند متعال مرا امر کرد که فاطمه علیها السلام را به علی علیه السلام تزویج نمایم!
📚منبع: کتاب هارون امت، ص ۲۴۶-۲۵۲
@vesayat
تصریح امیرالمومنین (ع) به غصب خلافت
✍️ عمر بن شبه نمیری (متوفای ۲۶۲ ه) و طبری با اسانید معتبر روایتی طولانی درباره ی ماجراهای شورای شش نفره نقل کرده اند که پرده از بسیاری از حقایق آن بر میدارد؛ از جمله در قسمتی از این روایت آمده است که بعد از تسلیم خلافت به عثمان توسط عبد الرحمن بن عوف، بعد از رد سیره ی ابوبکر و عمر توسط امیرالمومنین علیه السلام و قبول آن توسط عثمان، امیرالمومنین علیه السلام خطاب به عبدالرحمن بن عوف فرمودند:
برای مدتی دراز به او گذاشتی. این اولین روزی نیست که علیه ما همدست شدید؛ (پس صبرى نيكو میکنم و بر آنچه توصيف مى كنيد، از خداوند يارى مى خواهم. ) (یوسف: ۱۸) به خدا قسم، عثمان را خلیفه کردی تا آن را به تو بازگرداند و خدا (هر روز به کاری است. ) (الرحمن: ۲۹)...
پس علی علیه السلام خارج شد، در حالی که میفرمود: این نامه به سر خواهد رسید...
و فرمود: «مردم به قریش مینگرند و قریش به همدیگر مینگرد و میگوید: اگر بنی هاشم بر شما خلافت یابند، هرگز از میانشان خارج نمی شود، ولی اگر در غیر آنها از قریش باشد، آن را در میان خودتان دست به دست میبرید. »
✅️ سند روایت ابن شبه نمیری را عبد الله الدویش در تحقیقش تصحیح کرده. طبری نیز در تاریخش این روایت را با پنج سند که سه طریقش معتبر است، نقل کرده. [۱]
📚منبع: کتاب هارون امت، ص ۲۹۳
@vesayat
----------
[۱]: تاريخ الطبري، ج ۲ ص ۵۸۰-۵۸۳ در کتاب هارون امت، ص ۸۷-۹۰ به بررسی اسانید این روایت پرداخته ایم.
#غدیر #غدیرخم
خلفا از نگاهی دیگر.pdf
4.01M
📚دانلود کتاب "خلفا از نگاهی دیگر"
(مکمل کتاب هارون امت)
کامل ترین کتاب در مطاعن سه خلیفه اول
نسخه تحت وب کتاب + دانلود:
🌐 http://vesayat.blog.ir/post/297
✅ تحقیق و تلخیص روایات مطاعن سه خلیفه ی اول از مجلدات 6 تا 9 کتاب شریف "#الغدیر"+ اضافات.
✍تالیف "حسین قربانی دامنابی" در 456 صفحه.
🔍مهم ترین ویژگی های کتاب:
1⃣ جمع آوری نظر همه ی عالمان و محققان سرشناس حدیث اهل سنت و وهابیت درباره ی سند روایات
2⃣ جمع آوری همه ی طرق و اسناد روایات
3⃣ استناد به احکام برنامه معتبر جوامع الکلم
4⃣ سهولت دسترسی به منابع با تفکیک آن ها به چند قسمت برنامه ی الجامع الکبیر، سایت رسمی مکتبه شامله، pdf و متفرقه.
🔍مهم ترین بخش های کتاب:
1⃣ مقابله ی اهل سنت با راویان مطاعن خلفا و روایاتشان.
2⃣ بررسی شجاعت، علم، ایمان، عدالت و بدعت های خلفا بر اساس روایات معتبر السند اهل سنت.
3⃣ پیشگویی های پیامبر (ص) از روی کارآمدن خلفای ناحق بعد از خودشان.
@vesayat
#کتاب_خلفاازنگاهی_دیگر #مطاعن_خلفا #مطاعن_ابوبکر #مطاعن_عمر #مطاعن_عثمان