eitaa logo
ویرگول (منبرکوتاه)
13.4هزار دنبال‌کننده
263 عکس
98 ویدیو
57 فایل
شرح مختصر روایات #سخنرانی #کلاس #معنویت #تدریس ⚠️نظرات و پیشنهادات، تاثیر مطالب را به ما ارسال کنید. استاد سطح عالی حوزه #استاد دانشگاه فرهنگیان مبلغ و فعال فرهنگی دکتر سیدحسین فاطمی @Seyedhosein_fatemi @Hich_v_shich
مشاهده در ایتا
دانلود
از تو ناامید نخواهم شد چرا که در بازگشت به سوی خود را بر من گشوده ای. نیایش دوازدهم|در باب اعتراف به گناه و توبه صحیفه سجادیه https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
ویرگول (منبرکوتاه)
#روایت اعتدال و میانه روی(۲) جناب رشید رضا در تفسیر آیه : اهدنا الصراط المستقیم مینویس
روی(۳) ۱- هم رحماء هم اشداء: اگر بخواهند هندوانه را بار الاغ کنند، یکی را این طرف بار می‎گذارند و یکی را آن طرف تا توازن برقرار شود و اگر بخواهند از بار الاغی هندوانه بردارند، یکی از طرف راست، و یکی از طرف چپ بر می‌دارند تا بار، کج نشود و سقوط نکند. این‎که اسلام «اشداء علی الکفار» و «رحماء بینهم» را با هم ذکر می‎کند، برای همین است. اگر «اشداء» بود ولی «رحماء» نبود یا اگر «رحماء» بود و «اشداء» نبود، این رشد یک‎طرفه می‎شود و مؤمن سقوط می‎کند. خداوند متعال برای رحمتش بهشت را آفریده و در آن انواع تکریم‎ها و تهنیت‎ها را قرار داده است که هرچه سعی کنیم، نمی‎توانیم آن صفا را تصور کنیم. از آن طرف جهنم هم جای حزن و حسرت بی‎پایان است، آن‎قدر که میزان آن را انسان در این دنیا نمی‎تواند بفهمد. بهشت از آثار رضای الهی است و جهنم از آثار غضب الهی. در مدیریت باید شدت و رأفت با همدیگر برابری کند. ۲-قاعده فلاسفه در اعتدال و میانه روی هر چیز از حدّ میانه و وسط به طرف افراط یا تفریط تمایل پیدا کند، عکسِ نتیجه ی مطلوب را خواهد داشت. فلاسفه در یک قاعده ای گویند: «کُلُّ شَیْ ءٍ جاوَزَ حَدَّهُ، إِنْقَلَبَ إِلی ضِدِّهِ. هر چیز از حدّش بگذرد، به ضدّ آن تبدیل می گردد.» بنابراین، میانه روی در غضب، شهوت، خواب، خوراک و هر کار دیگر، مُنجی و نافع است، و دو طرف زیاده و نقیصه ی آن مُضرّ و مُهْلِک. مگر امری که لا حَدَّ لَهُ.( که ذکر و یاد خدا است.) اندازه نگه دار که اندازه نکوست هم لایق دشمن است و هم لایق دوست. ۳-اعتدال در دوستی و دشمنی: «دوست خود را در حد اعتدال دوست بدار، چراكه ممكن است روزى دشمنت شود و با دشمنت نيز در حد اعتدال دشمنى كن، زيرا ممكن است روزى دوست تو شود» أَحْبِبْ حَبِيبَکَ هَوْناً مَا، عَسَى أَنْ يَكُونَ بَغِيضَکَ يَوْماً مَا، وَأَبْغِضْ بَغِيضَکَ هَوْناً مَا، عَسَى أَنْ يَكُونَ حَبِيبَکَ يَوْماً ما حکمت ۲۶۸ ۴-غیرت در حد اعتدال حضرت امیر در نامه ۳۱ نهج میفرماید:  «برحذر باش از اينکه در جايى که نبايد غيرت به خرج دهى اظهار غيرت کنى (و کار به سوء ظن ناروا بينجامد) زيرا اين غيرت بى جا و سوء ظن نادرست، زن پاک دامن را به ناپاکى و بى گناه را به آلودگى ها سوق مى دهد» "وَإِيَّاکَ وَالتَّغَايُرَ فِي غَيْرِ مَوْضِعِ غَيْرَة، فَإِنَّ ذَلِکَ يَدْعُو الصَّحِيحَةَ إِلَى السَّقَمِ، وَالْبَرِيئَةَ إِلَى الرِّيَبِ" شک نيست که هر کسى به ويژه زنان براى حفظ آبروى خود دست به کارهاى خلاف نمى زنند; ولى اگر نزديکان و همسران آنان با غيرت هاى بى مورد و سوء ظن هاى ناروا آنها را متهم کنند اين پرده دريده مى شود و مى گويند: حال که ما را بى جهت رسوا کرده اند چه ضرورتى دارد که ديگر در پاکى خود بکوشيم. از اين پس هر آنچه بادا باد. اين سخن تنها درباره زنان صادق نيست، بلکه درباره فرزندان، همکاران، خدمتکاران و دوستان نيز جارى است که هميشه سوء ظن هاى ناروا سبب تشويق به آلودگى ها مى شود و راه را براى فساد مى گشايد. همه چيز در حد اعتدال خوب است حتى غيرت و براى حفظ ارزش ها. حال بماند که امروزه در فرهنگ شوم غربی ابدا مفهمومی بنام غيرت وجود ندارد و برعکس اسم غيرت را حسادت گذاشته اند و با تغییر مفاهیم بابرکت دینی چه مصائبی بوجود آورده اند. شماره۱۲۴ https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
بسم الله الرحمن الرحیم سلام علیکم آیا نذرکردن مکروهه! درسته این؟ مشهور مراجع: بله. نذرکردن مکروهه؛ پس نذر رو بذارین برای شرایط خاص. آیت‌الله سیستانی: نذرکردن نه مستحبه و نه مکروه؛ اما گاهی چون آدم خودش در شرایطی قرار می‌ده که ممکنه بهش عمل نکنه، مکروه می‌شه. آیت‌الله مکارم: نه. همه نذری مکروه نیست. نذرهای مقطعی و محدود مانعی نداره؛ ولی نذرهای سنگین و طولانی مکروهه؛ چون ممکنه مشکلاتی توی زندگی ایجاد کنه. ۱ https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 برای سلامتی وتعجیل درامرفرج صلوات
ویرگول (منبرکوتاه)
#اعتدال #میانه روی(۳) ۱- هم رحماء هم اشداء: اگر بخواهند هندوانه را بار الاغ کنند، یکی را این طرف ب
ادامه👆👆👆 روی(۴) ۵-رحمت خدا بر قدر شناس: حضرت امیر فرمود: رَحِمَ اللّه ُ امرَءً عَرَفَ قَدرَهُ وَ لَم يَتَعَدَّ طَورَهُ. خداوند ، رحمت كند مردى را كه قدر خويش را بشناسد و از حدّ خود درنگذرد. غرر الحکم بزرگی گفت: مرد را چنان باید بود که قدرِ خویش بداند و از اندازه ی خویش درنگذرد تا هم از خالقْ رحمت یابد و هم از خلایقْ مدحت. رحمتِ ایزدی بر آن کس باد             که عنان در کفِ جنون ننهد قدر خود را بداند وهرگز                                قدم از حدّ خود برون ننهد. ۶-امت وسط در آیه شریفه : وَكَذَٰلِكَ جَعَلْنَاكُمْ أُمَّةً وَسَطًا. ۱۴۳ بقره. مفسّران بحث‌هاى گوناگونى را در ذيل اين آيه مطرح نموده‌اند و در تفسير «امّت وسط» برخى گفته‌اند: مراد امّتى است كه نه اهل افراط باشد نه تفريط. ۷- حد میانه در افراد متفاوت است برای گروهی " خیر الامور احمزها" هست ولی برای گروهی " خیر الامور اوسطها". ۸- یک مثال : افراط، زياده روى در يك كار است و تفريط، كوتاهى و سهل انگارى و قصور در آن و هر دو زيان بارند. اگر به درخت ميوه يا مزرعه گل و گياه، بيش از حد آب دهند يا كمتر از نياز آب برسانند، در هر دو صورت آسيب مى بيند و تباه مى شود، يكى به خاطر افراط وزياده روى، ديگرى به سبب تفريط و كوتاهى. كسى كه آيين زراعت و گل پرورى و باغبانى بداند، به اندازه آب مى دهد. ۹-جاهل در حال افراط و تفریط «لاتَرَى الجاهِلَ اِلاّ مُفرِطاً أو مُفرِّطاً». جاهل را نمى بينى مگر اهل افراط يا تفريط. حكمت ۷۰. ۱۰- اعتدال در خرج و مخارج و انفاق «كُنْ سَمَحاً وَلا تكنْ مُبَذِّراً، وَكُنْ مُقَدِّراً وَلاتَكنْ مُقَتِّراً». بخشنده و سخاوتمند باش، ولى ولخرج مباش. اندازه گير باش، ولى سختگير نباش. نهج البلاغه، حكمت ۳۳. قرآن در توصیف عبادالرحمن می فرماید: وَالَّذِينَ إِذَا أَنْفَقُوا لَمْ يُسْرِفُوا وَلَمْ يَقْتُرُوا وَكَانَ بَيْنَ ذَٰلِكَ قَوَامًا.. ۶۷ فرقان جاى ديگر از قرآن كريم نيز مى‌خوانيم: «لا تَجْعَلْ يَدَكَ مَغْلُولَةً إِلى‌ عُنُقِكَ وَ لا تَبْسُطْها كُلَّ الْبَسْطِ» سوره اسراء نه دستت را به گردنت غل و زنجير كن و بخيل باش و نه كاملًا آن را باز بگذار و ولخرجى و اسراف كن. امام صادق عليه السلام مقدارى سنگريزه از زمين برداشت و مشت خود را بست و فرمود: اين اقتار (سختگيرى و بخل ورزيدن) است، سپس مشت ديگرى برداشت و دست خود را چنان گشود كه همه‌ى سنگريزه‌ها به زمين ريخت، آن گاه فرمود: اين اسراف است. چون تيشه مباش و جمله بر خود متراش چون رنده ز كار خويش بى بهره مباش تعليم ز ارّه گير در عقل و معاش چيزى سوى خود مى كش و چيزى مى پاش. شماره۱۲۵ را همراهی کنید.. مناسب برای https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
⁉️پاسخ به شبهات دانش آموزی❓ 1⃣ «چرا تبعیض جنسیتی وجود دارد؟» 🔷 تصور کنید یک پادشاهی بخواهد برایش شمشیری از طلا بسازند و بگوید من می‌خواهم در مبارزه با دشمن از این شمشیر طلا استفاده کنم. همین شمشیر طلا وقتی در مبارزه با شمشیر فولادی قرار بگیرد، شکسته می‌شود. آیا می‌توان گفت چون شمشیر طلا شکست خورد، پس طلا بد است؟! مسلما کسی این را نمی‌گوید. چون خاصیت طلا این است. به این خاطر کسی نمی‌گوید شمشیر طلا از شمشیر فولاد بی ارزش‌تر است. بلکه ارزش او بالاتر هم هست. ولی جایگاهش میدان جنگ نیست. بلکه جایگاهش در بالای سر پادشاه و فخر اوست. زن و مرد هم طبق ویژگی‌هایی که خدا به آن‌ها داده است، از آن‌ها انتظار دارد. مثلا از زن انتظار ندارد که کار سنگین انجام دهد، یا وارد میدان جنگ شود و مبارزه کند. چون ویژگی و روحیه‌ی او لطیف و احساسی است و باید مثل باران که کلوخ را نرم می‌کند تا زمین آماده پرورش دانه شود، مرد سخت و خشن را برای ساختن زندگی نرم می‌کند. یا مثل نسیم که به درختان و سبزه‌ها شادابی می‌دهد با نسیم احساساتش به خانه شادابی دهد. یا مثل خورشید که به گل‌ها گرمی می‌دهد به زندگی گرمی دهد. اما مرد ویژگی‌اش این است که سخت و مقاوم است و در برابر خطرها و درگیری‌ها و جنگ‌ها از زن و خانواده دفاع کند و کار سنگین بر عهده‌ی مرد است. چون ویژگی اوست. 📎 📎 📎 📎 https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
🔻فرجام انباشت ظلم بسم الله قاصم الجبارین وَ تِلْكَ الْقُرى‌ أَهْلَكْناهُمْ لَمَّا ظَلَمُوا وَ جَعَلْنا لِمَهْلِكِهِمْ مَوْعِداً (کهف:59) ▫️رژیم صهیونیستی در طول حدود هشت دهه حضور خود به دو انباشت دست زده است: انباشت سلاح‌های هسته‌ای؛ به‌گونه‌ای که گاه ششمین کشور دارنده و توسعه‌دهنده این سلاح به شمار می‌رود و انباشت ظلم بر ملت محروم فلسطین. مبنای نظری دولت صهیونیسم در بخش دوم تبعیض‌نژادی، توهین به کرامت انسانی، محافظت از خود به هر قیمت و توجیه اخلاقی هر عمل ضد اخلاقی است. ▫️در این منطق‌نمای نامطبوع می‌توان کودک 2ساله را از پا درآورد؛ چون احتمالا، ده سال دیگر یک جنگجو بر ضد این رژیم خواهد بود!! قتل زنان، بی پناهان و دیگران مجاز است! و تمام این‌‌ها، نام «عملیات پیشگیرانه» به خود می‌گیرد. قطع آب، برق و ارتباطات بی‌اشکال است؛ اگر در راستای پیشبرد اهداف رژیم صهیونیستی باشد. ▫️یهودیت صهیونیزم حتی یهودیت مذهبی را به گروگان می‌گیرد  وبه اقتضا چهره عوض می‌کند. در همین اواخر (قبل از عملیات طوفان الاقصی/ روزهای آغازین 1402) حدود 50 تُن بمب بر سر مردم غزه می‌ریزد و ذره‌ای خم به ابرو نمی‌آورد. گویا سازمان ملل، مجامع عریض و طویل پیرامون، حقوق بشری‌ها، سران کشورها، مرتجعان منطقه به رویه این رژیم پلشت، عادت کرده و  قبح کار برای آن‌ها –چون از این رژیم است– از بین رفته است. لکن اقتضای سنت الاهی، امر دیگری است؛ سنت الاهی بر این است که ممکن است انباشت سلاح‌های هسته‌ای و کشتار جمعی برای انباشت کننده به کار آید (که نمی‌آید)؛ لکن انباشت ظلم، گریبان ظالم را  لامحاله می‌گیرد و این سنّت الاهی هیچ استثنایی ندارد. چنانکه آیه‌ صدر این بیانیه، نیز از این سنت خبر می‌دهد. قرآن کریم در جای دیگر می‌فرماید: وَ أَخَذَتِ الَّذِينَ ظَلَمُوا الصَّيْحَةُ فَأَصْبَحُوا فِي دِيارِهِمْ جاثِمِينَ (هود:94) ▫️در آن صبحی که اگر چشم باز می‌کردند، قریب می‌یافتندش (ألیس الصبح بقریب) مردمی که در بزرگترین زندان دنیا، (نوار غزه) مورد ستم متراکم واقع شده‌اند، (شنبه 15/7/1402) به پا می‌خیزند و انفجار ظلم انباشت‌شده را عینیت می‌بخشند. تصور کنید مردمی که در منطقه‌ای کوچک(نوار غزه با 360 کیلومتر مساحت) از همه طرف در محاصره رژیمی اطلاعاتی و امنیتی محبوسند و جز از طریق گذرگاه رفح (آن هم با مصر!!) هیچ راه دیگر ندارند، به عملیاتی دست می‌زنند که واجد چندین ویژگی است: ▪️اولین شکست بزرگ برای رژیم صهیونیستی در طول دوران حیات منحوسش از درون سرزمین های اشغالی است؛ ▪️غافلگیر شدن رژیم مغرور صهیونیزم از سوی نیروهای حماس، با محاسبات عادی اصلا قابل فهم نیست؛ مگر می‌شود بر مبنای روال طبیعی، در این زندان باریک، سطحی وسیع از آمادگی در غفلت نیروهای اطلاعاتی نه فقط موساد بلکه و سیا، ام آی سیکس، پنتاگون و...ایجاد کرد؟! ▪️از این رو، این عملیات، قبل از این که پیروزی نیروهای مقاومت اسلامی در بُعد وارد کردن تلفات، اسیر گرفتن، گرفتن مناطقی از حاکمیت رژیم صهیونیستی باشد، ▪️فراتر از آن، پیروزی اطلاعاتی و سایبری مقاومت و شکست اطلاعات،امنیت و توهم شکست‌ناپذیری استکبار بود. 🔹البته به گمان ما آنچه این واقعه را قابل فهم می‌کند، فهم سنت الاهی است که هیچ ظالمی نباید از فرجام انباشت ظلم خویش فارغ و خلاص باشد و ابتلا هم باید ناگهانی و به دست نیروهایی باشد که ظالم، آن‌ها را عددی به حساب نمی‌آورد و این از مطالعه سرگذشت هلاکت ظالمان در طول تاریخ به دست می‌آید. 🔻واقعا چه ساده و بیچاره‌اند کسانی که این ظالمان را تایید می‌کنند یا خیال اعتماد به آنها را، به خامی، در خاطر می‌پرورند؛ این بیچارگی اگر از کسانی که ندای الاهی قرآن را نشنیده‌اند، قابل فهم باشد –که نیست- از کسانی که کریمه‌ی وَ لاٰ تَرْكَنُوا إِلَى الَّذِينَ ظَلَمُوا فَتَمَسَّكُمُ النّٰارُ (هود:113)  را شنیده‌اند، قابل درک نیست. به این مسلمان‌نمایان، باید گفت: آتش حاصل از رکون به ظالم تنها آتش آخرت نیست؛ در همین دنیا وقتی دامن ظالم را می‌گیرد، شما را نه در زمان‌های دور و دراز، بلکه کوتاه و نزدیک نیز می‌سوزاند. 🔸ویژگی‌های طوفان الاقصی منحصر در آن چه بیان گردید، نیست بلکه: ▫️ خیزشی است که به طور گسترده، مورد حمایت نیروهای مقاومت از سایر کشورها است، ▫️از «فلاخن» به «موشک، بهپاد و ستیز سایبری» رسیدن را به باور ناباوران درآوردن است، ▫️روی پای خود ایستادن است هر چند از گفتمان‌های اسلامی و انقلابی از ایران و ... الهام گرفته‌ شده باشد. 🔹در پایان به قصد پیشگیری می‌گویم: با توکل به خدای بزرگ، مدیران زیرک و مجریان توانمند و از خودگذشته این حرکت نباید خدای ناکرده، دچار غرور و پس از آن، اختلاف و عبور از مرز شریعت شوند؛ پدیده‌ای که دشمن بیش از هر چیز به آن نیازمند است. https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
لب ما و قصه زلف تو، چه توهمی، چه حکایتی! تو و سر زدن به خیال ما، چه ترحمی، چه عنایتی! به نماز صبح و شبت سلام، و به نور در نَسَبت سلام و به خال کنج لبت سلام، که نشسته با چه ملاحتی به جمال، وارث کوثری، به خدا محمد دیگری به روایتی خود حیدری، چه شباهتی، چه اصالتی! بلغ‌العلی به کمال تو، کشف‌الدجی به جمال تو به تو و قشنگی خال تو، صلوات هر دم و ساعتی شده پر دو چشم در ازل، یکی از شراب و یکی عسل نظرت چه کرده در این غزل، که چنین گرفته قرابتی تو که آینه تو که آیتی، تو که آبروی عبادتی تو که با دل همه راحتی، تو قیام کن که قیامتی زد اگر کسی در ِخانه‌ات، دل ماست کرده بهانه‌ات همه جا گرفته نشانه‌ات، به چه حسرتی، به چه حالتی! نه مرا نبین، رصدم نکن، و نظر به خوب و بدم نکن ز درت بیا و ردم نکن، تو که آستان سخاوتی https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
در این‌که حزب الله در مقابل اسرائیل حق دفاع از خود را دارد شکی نیست؛ اما همان‌طور که می‌دانیم در این جنگ حزب الله موشک‌هایی به شهرک‌های صهیونیست نشین می‌انداخت که ساکنان آن‌را کسانی تشکیل می‌دادند که بی‌گناه بودند. آیا شما با این عمل حزب الله، موافقید! حتی اگر تنها راه پیروزی حزب الله بر اسرائیل منوط به این مسئله بوده باشد، آیا این اعمال از جبهه اسلامی درست است! پس ما چه فرقی با آنها داریم!!»؟ ✅ در پاسخ به این پرسش چند نکته را متذکر می‌شویم: بی‌گمان از نظر اسلام در حالت‌های عادی و در جنگ‌های معمولی کشتن افراد بی‌گناه، زن، بچه و افراد پیر و سال‌مند، بلکه هر گونه عمل غیر انسانی؛ مانند کشتن حیوانات و تخریب منابع طبیعی و کشاورزی و... جایز نیست. از نظر فقه، دفاع از کیان و جامعه اسلامی، با تمام قدرت و امکانات و ابزار و به هر وسیله‌ای که امکان دارد، واجب است، حتی اگر کفار عده‌ای از مسلمانان را اسیر کنند و سپر خودشان دهند؛ در این‌جا همه‌ی فقها می‌گویند اگر دفاع از اسلام و جامعه‌ی اسلامی منوط به کشتن مسلمانان اسیر باشد و راه دیگری وجود نداشته باشد، کشتن آنها جایز بلکه واجب است. اگرچه آنها نیز در نزد خداوند مأجور خواهند بود، پس اگر در جایی مسلمان سپر انسانی قرار گیرد کشتن وی جایز است، و در مورد غیر مسلمان حکم روشن خواهد بود. حملات موشکی حزب الله جنبه‌ی دفاعی و جلوگیری داشته است و حزب الله زمانی آغاز به حملات موشکی نمود که صدها زن و بچه‌ی بی‌گناه لبنانی در اثر حملات هواپیماها، توپخانه و موشک‌های اسرائیل قطعه قطعه شده بودند، و هدف اسرائیل از این حملات این بود که مردم لبنان را زیر فشار روانی قرار دهد تا دست از مقاومت بردارند و تسلیم شوند؛ در چنین موقعیتی عقل هر انسانی حق دفاع و مقابله به مثل را به آنها می‌دهد؛ چنانکه قرآن کریم هم می‌فرماید: «هر کس بر شما تجاوز نمود شما هم مقابله به مثل کنید». اکثر ساکنان شهرک‌های صهیونیست نشین (مگر کودکان و...) به دلیل همکاری و پشتیبانی نیروهای مسلح خود نمی‌توانند بی‌طرف و بی‌گناه باشند، بلکه به نوعی آنها نیز طرف مخاصمه محسوب می‌شوند.۵ حزب الله پس از اخطار به ساکنان شهرک‌های صهیونیست نشین مبنی بر ترک سرزمین‌های اشغالی اقدام به مقابله به مثل و حملات موشکی نمود. بنابر این، فرق اساسی بین حزب الله و اسرائیل در خصوص موشک باران شهرها، علاوه بر تفاوت ماهیت این دو با هم، این است که اسرائیل متجاوز و آغازگر آن بوده است؛ اما حزب الله برای دفاع مجبور شد به آن اقدام کند. https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
💠 همه کارهایت را بخاطر خدا انجام بده... 🔹برای اینکه نشاط دائم داشته باشی همۀ کارهایت را به‌خاطر خدا انجام بده؛ از همان اول صبح که زندگی‌ات شروع می‌کنی، با یک دعا، خودت را در آن روز، مهمان خدا کن، آن‌وقت ببین چه انرژی‌ای پیدا می‌کنی! 🔹اول به‌خاطر «احترام خدا» یک مدتی این کارها را انجام می‌دهی، اما بعد کم‌کم عاشق خدا می‌شوی! وقتی عاشق خدا شدی، یک زندگیِ عالی خواهی داشت که از هر لحظه‌اش لذت‌ها می‌بری! 🔹واقعاً اگر آدم کسی را داشته باشد که همۀ کارهای زندگی‌اش را به‌خاطر او انجام بدهد، زندگی‌اش چقدر لذت‌بخش می‌شود! اصلاً شما احتمال می‌دهید چنین آدمی عصبانی و ناراحت بشود؟ چون یک کسی هست که دارد با او زندگی می‌کند، کار می‌کند، و معامله می‌کند و هر لحظه او را نگاه می‌کند. 🔹بعضی‌ها ترفندهای قشنگی دارند؛ مثلاً می‌گویند: خدایا! امروز من هرچه ثواب جمع کردم، به امام صادق علیه‌السلام هدیه می‌کنم... یا به مادر حضرت ولی‌ّعصر عجل الله تعالی فرجه الشریف هدیه می‌کنم... یا به فلان شهید، هدیه می‌کنم... یک‌دفعه‌ای می‌بینی که در این روز، اصلاً عوض می‌شوی؛ حسّ و حالت تغییر می‌کند. استاد‌پناهیان تازه .. کسی که کارهایش برای رضایت خدا باشد، دعاهاش هم مستجاب.. امام مجتبی علیه السلام می فرمایند:  أَنَا الضَّامِنُ لِمَنْ لَمْ يَهْجُسْ فِي قَلْبِهِ إِلَّا الرِّضَا أَنْ يَدْعُوَ اللَّهَ فَيُسْتَجَابَ لَهُ. كسى كه در دلش هوايى جز خشنودى خدا خطور نكند، من ضمانت مى ‏كنم كه خداوند دعايش را مستجاب كند. كافى(ط-الاسلامیه) ج2، ص62، ح 11  ۱۲۶ش https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
چه کیفیتی برای خوابیدن در روایات توصیه شده است؟ ✅ به روایات زیر توجه فرمایید : 1⃣عَنْ عَلِیٍّ فِی حَدِیثِ قَالَ: إِذَا أَرَادَ أَحَدُکُمْ النَوم فَلْیَضَعْ یَدَهُ الْیُمْنَی تَحْتَ خَدِّهِ الْأَیْمَنِ فَإِنَّهُ لَا یَدْرِی أَ یَنْتَبِهُ مِنْ رَقْدَتِهِ أَمْ لَا 📚الخصال ص۶۳۶ امیرالمومنین صلوات اللَّه علیه فرمود : هنگامی که یکی از شما قصد خوابیدن داشت، باید دست راستش را زیر گونه راست خود قرار دهد، زیرا او نمی داند که آیا از خوابش بیدار می شود یا خیر! 2⃣عن جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ أَبِیهِ فِی وَصِیَّةِ النَّبِیِّ لِعَلِیٍّ قَالَ: یَا عَلِیُّ النَّوْمُ أَرْبَعَةٌ نَوْمُ الْأَنْبِیَاءِ عَلَی أَقْفِیَتِهِمْ وَ نَوْمُ الْمُؤْمِنِینَ عَلَی أَیْمَانِهِمْ وَ نَوْمُ الْکُفَّارِ وَ الْمُنَافِقِینَ عَلَی یَسَارِهِمْ وَ نَوْمُ الشَّیَاطِینِ عَلَی وُجُوهِهِم 📚فقیه ج۴ص۳۶۵ امام صادق صلوات اللَّه علیه از پدرش روایت نموده و که رسول اللَّه صلی اللَّه علیه و آله در وصیت به امیرالمؤمنین صلوات اللَّه علیه فرمودند : ای علی! خواب چهار نوع است : خوابیدن انبیاء بر قفاست و خواب مؤمنین بر سمت راستشان است و خواب کفار و منافقین بر سمت چپشان است و خواب شیاطین بر صورتشان است! 3⃣عَبْداللَّهِ بْنِ أَحْمَدَ بْنِ عَامِرٍ الطَّائِیِّ عَنْ أَبِیهِ عَنِ الرِّضَا عَنْ آبَائِهِ فِی حَدِیثٍ أَنَّ رَجُلًا سَأَلَ عَلِیّاً عَنِ النَّوْمِ عَلَی کَمْ وَجْهٍ هُوَ قَالَ النَّوْمُ عَلَی أَرْبَعَةِ أَوْجُهٍ الْأَنْبِیَاءُ تَنَامُ عَلَی أَقْفِیَتِهِمْ مُسْتَلْقِینَ وَ أَعْیُنُهم لَا تَنَامُ مُتَوَقِّعَةً لِوَحْیِ اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ وَ الْمُؤْمِنُ یَنَامُ عَلَی یَمِینِهِ مُسْتَقْبِلَ الْقِبْلَةِ وَ الْمُلُوکُ وَ أَبْنَاؤُهَا تَنَامُ عَلَی شَمَائِلِهِمْ لِیَسْتَمْرِءُوا مَا یَأْکُلُونَ وَ إِبْلِیسُ مَعَ إِخْوَانِهِ وَ کُلُّ مَجْنُونٍ وَ ذُو عَاهَةٍ یَنَامُ عَلَی وَجْهِهِ مُنْبَطِحاً 📚خصال ص۲۶۲ امام رضا صلوات اللَّه علیه از پدرش روایت نموده است که مردی از امیرالمؤمنین صلوات اللَّه علیه در مورد خوابیدن سؤال کرد که بر چند وجه است؟ امام فرمود : خواب بر چهار وجه است : انبیاء بر پشت خود می خوابند، در حالیکه چشمان آنها نمی خوابد و منتظر وحی اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ است. و مؤمن بر طرف راستش رو به قبله می خوابد و پادشاهان و فرزندان‌ آنها بر سمت چپشان می خوابند تا آنچه می خورند گوارا گردد و ابلیس به همراه برادرانش و هر فرد مجنون و صاحب آفت و مرض، بر روی صورت (وارونه) می خوابد! 4⃣عن الحسن بْنِ علي الْعَلَوِيِّ يقول سَمِعْتُ عَلِيَّ بْنَ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ مُوسَى الرِّضَا يَقُولُ: لَنَا أَهْلَ الْبَيْتِ عِنْدَ نَوْمِنَا عَشْرُ خِصَالٍ الطَّهَارَةُ و تَوَسُّدُ الْيَمِينِ وَ تَسْبِيحُ اللَّهِ ثَلَاثاً و ثَلَاثِينَ و تَحْمِيدُهُ ثَلَاثاً و ثَلَاثِينَ وَ تَكْبِيرُهُ أَرْبَعاً وَ ثَلَاثِينَ وَ نَسْتَقْبِلُ الْقِبْلَةَ بِوُجُوهِنَا وَ نَقْرَأُ فَاتِحَةَ الْكِتَابِ وَ آيَةَ الْكُرْسِيِّ وَ شَهِدَ اللَّهُ أَنَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ إِلَى آخِرِهَا فَمَنْ فَعَلَ ذَلِكَ فَقَدْ أَخَذَ بِحَظِّهِ فِي لَيْلَتِه 📚مستدرک ج ۵ص١١۶ حسن بن علي علوي گوید : شنیدم امام علی نقی صلوات اللَّه علیه فرمود : ما اهل بیت ده عمل در هنگام خواب انجام می دهیم : وضو گرفتن و روی دست راست خوابیدن و ٣٣مرتبه «سبحان الله» گفتن و ٣٣بار «الحمدلله» گفتن و ٣۴ بار «اللَّهِ اکبر» گفتن و رو به می کنیم و سوره حمد و آیةالکرسی و خواندن آیه «شهد الله» (آیه ١٨ آل عمران) ، پس کسی که این کارها را انجام دهد بهره خود را از شب خود برگرفته است! 5⃣امیرالمؤمنین صلوات الله علیه در حدیث چهارصد گانه فرمود : وقتی یکی از شما قصد خوابیدن داشت باید دست راستش را زیر گونه راستش قرار دهد و بگوید : بِسْمِ اللَّهِ وَضَعْتُ جَنْبِی لِلَّهِ عَلَی مِلَّةِ إِبْرَاهِیمَ وَ دِینِ مُحَمَّدٍ صلی الله علیه و آله وَ وَلَایَةِ مَنِ افْتَرَضَ اللَّهُ طَاعَتَهُ مَا شَاءَ اللَّهُ کَانَ وَ مَا لَمْ یَشَأْ لَمْ یَکُنْ پس کسی که این گفتار را هنگام خواب بگوید از دزد و غارتگر و خراب شدن ساختمان بر او حفظ می شود و ملائکه برای او طلب بخشش می کنند. 📚خصال ج ٢ص۶٣١ ✅ با توجه به روایات فوق و غیره، نحوه توصیه شده خواب این است که مؤمن بر روی دست راست خود بخوابد و دست راست خود را بر زیر گونه راست خود قرار دهد، در حالیکه مانند گذاشتن میت در قبر، صورتش به طرف قبله باشد. ✅ به سمت قبله بودن پاها، برای حالت احتضار و هنگام غسل دادن میت است و با حالت خواب متفاوت است. اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ لِوَلِیِّکَ الْفَرَجَ وَ الْعَافِیَةَ وَ النَّصْر https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 ش۱۲۷
🤯✅نشانه‌های وسواس 🌱امام کاظم صلوات الله علیه:  چهار چیز از است: ۱.خوردن خاك ۲.ریز ریز کردن خاك 3.ناخن جویدن ۴. خوردن ریش. اربَعَه مِنَ اَلوَسوَاسِ اکلُ اَلِّطین وَفَتَّ اَلِّطینِ وَتَقلِیمُ اَلاظفَارِ بالاَسنانِ وَاکلُ اللِّحیَهِ. 📚من لایحضره الفقیه،ج۴،ص۳۵۲/تحف العقول،ج۱،ص۴۰۹/الخصال،ج۱،ص۲۲۱/وسائل الشیعه،ج۲۴،ص۲۲۵/بحارالانوار،ج۵۷،ص۱۵۰. 🍂😥 نشانه‌های وسواس: خوردن خاك ناخن جویدن خوردن و گاز گرفتن ریش آرزوی زیاد زیادی شك و تکرار حدیث نفس(فکر و حرف زدن با خود) ⚠️این‌ها نشانه یا اثر وسواس و بیماری های روحی است که با که با حاصل می شود؛ این عوارض نیز درمان می شوند باذن الله تعالی.  🫀✅بعضی تقویت کننده‌های قلب: بِه شیرین گلابی سیب انار شیرین کرفس سرکه انگور خمری عسل مویز کم خوری و روزه زیاد مسواك زدن با چوب اراك 🍁👇🏻بعضی درمان‌های خاص وسواس: سر با حنا و سدر و ختمی سفید زیاد گفتن : لا اله الا الله زیاد گفتن ذکر: لا حول ولا قوه الا بالله  مهمترین درمان وسواس نیز است، شیطان اگر اطاعت شود به وسوسه اش ادامه می دهد، اما اگر چند بار نافرمانی شود خسته شده و بنده را رها میکند و این درمان ها مجرب است باذن الله تعالی. ❌توجه: خوردن خاك حرام است«جز تربت سیدالشهداء علیه السلام» و موجب بیماری‌های خبیث و سخت میشود. ش۱۲۸ https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
*اللهم صل علی محمد وال محمد وعجل فرجهم باسلام وادب خدمت باسعادت عزیزان وتوفیق رسیدن به مرتبه فهم معارف دینی وعمل به آن *نقش وفاداری و امانتداری در تکامل ورسیدن به کمال انسانی* *رابطه انسانیت باامانتداری* انسانيت انسان، به پايبندى به عهد و پيمان و وفادارى و امانت‌دارى اوست، و كمال آدمى به ميزان كمالى است كه در اين امر بدان دست يافته است، چنانكه در منطق نبوى اين كمال انسانى، ميزان رشد‌يافتگى است. *به زیادی نمازوروزه ننگرید به میزان راستگویی وادای امانت نگاه کنید* اميرمومنان على (ع) از پيامبر اكرم (ص) روايت كرده است كه فرمود: *لاَ تَنْظُرُوا إِلَى كَثْرَةِ صَلاَتِهِمْ وَ صَوْمِهِمْ، وَ كَثْرَةِ الْحَجِّ وَ الْمَعْرُوفِ وَطَنْطَنَتِهِمْ بِاللَّيْلِ؛ انْظُرُوا إِلَى صِدْقِ الْحَدِيثِ، وَ أَدَاءِ الاَْمَانَةِ* به بسيارى نماز و روزه و زيادى حج و كارهاى نيك و نالهٔ شبانه مردم ننگريد، بلكه به راستى گفتار و اداى امانت بنگريد. *پايبندى به و * مشاهده مى‌شود كه رسول خدا (ص) چه چيز را ميزان تشخيص معرّفى كرده است. پايبندى به عهد و پيمان، و و امانتدارى، بسترى است براى رشد و تعالى آدمى و بدون آن، هرچه فراهم آيد شكننده است و تباه‌شدنى. اين امر در مکتب وسیره رفتاری اهل بیت چنان با اهميّت و اساسى تلقّى مى‌شود كه ابوحمزهٔ ثُمالى، از امام سجّاد، على بن الحسين(ع)، روايت كرده است كه به شيعيان خود مى‌فرمود: *عَلَيْكُمْ بِأَدَاءِ الاَْمَانَةِ، فَوَ الَّذِي بَعَثَ مُحَمَّدًا بِالْحَقِّ نَبِيًّا، لَوْ أَنَّ قَاتِلَ أَبِي الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيٍّ (ع) ائْتَمَنِي عَلَى السَّيْفِ الَّذِي قَتَلَهُ بِهِ لاََدَّيْتُهُ إِلَيْهِ.* بر شما باد به اداى امانت. به خدايى كه محمد (ص) را به حق به پيامبرى برانگيخت، اگر قاتل پدرم حسين بن على (ع) به من اعتماد كند و شمشيرى را كه با آن پدرم را كشته است، نزد من گذارد، بى‌گمان آن را بدو رد مى‌كنم و در امانت خيانت روا نمى دارم. در اين مکتب، بنياد دين بر پايبندى به عهد و پيمان، و وفادارى و است و ديندارى جز در پرتو اين بنياد، سامان نمى‌يابد. الامالی، شیخ صدوق، ص ۲۴۹ ش۱۲۹ https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
🌸۲۴ مهر روز پیوند اولیا و مربیان 🌸سه پایه انجمن اولیا و مربیان 🌸 🔰 امام على عليه السلام: مُروا أولادَكُم بِطَلَبِ العِلمِ فرزندانتان را به آموختن دانش، امر كنيد. (كنز العمّال ج ۱۶ ص ۵۸۴ ح ۴۵۹۵۳) 💠هفته پیوند اولیا و بیست و چهارم مهر، روز پیوند اولیا و مربیان است. در هفته پیوند كه از این روز آغاز می شود به دعوت مدیر مدرسه، اولیای دانش آموزان، در جلسه ای گرد هم می آیند. 💠چرایی چنین پیوندی خب حتما می پرسید فایده و اثر تشکیل چنین جلسه و یا گردهمایی چیست؟ باید بدانیم که رشد شخصیتی و تحصیلی دانش آموزان، پیش از هر چیز، مستلزم برخورداری آنان از فضایی متعادل و هماهنگ در خانه و مدرسه است. امروزه انجمن های اولیا و مربیان، رایج ترین وسیله ارتباط میان خانه و مدرسه شمرده می شود. از آنجا که کودکان و نوجوانان، بخش بزرگی از زندگی خود را در خانه گذرانده و می گذرانند، باید معلمین و مسئولان مدرسه از محیط زندگی، فرهنگ و ارزش های حاکم بر آن محیط ها آگاهی یابند تا بتوانند آموزش و پرورشِ مدرسه را با استفاده از جنبه های زندگی دانش آموز و با همکاری اولیای وی بارور سازند. 💠 سه کار انجمن اولیا و مربیان این انجمن به هماهنگی کامل و وافی نمی رسد مگر با سه پایه و اساس که اگر این سه مهم رخ ندهد تمام کارها و تصمیمات منجر به شکست می شود: 💠۱. اگر بخواهیم نام دیگری برای همفکری برگذینیم باید از کلمه «مشورت»بهره بگیریم. امام حسن عليه السلام در این زمینه مى ‏فرمايد: مَا تَشاوَرَ قَوْمٌ إِلَّا هُدُوا إلى‏ رُشْدِهِمْ‏ هيچ جمعيّتى در كار خود با يكديگر مشورت نكردند مگر اين كه به خير و صلاح خويش رهنمون شدند. بنابراين مشورت موجب افزودن عقل و علم و تجربه ديگران بر عقل و علم و تجربه خويش است كه در اين صورت انسان كمتر گرفتار خطا و اشتباه مى ‏شود. هر فكرى جرقه‏ اى دارد كه در فكر ديگرى نيست، هنگامى كه اين جرقه‏ ها به هم تركيب شوند شعله فروزانى ايجاد مى‏ كنند كه هر تاريكى در پرتو آن روشن مى‏ گردد. 💠۲. بعد از مشورت و همفکری و به قول امروزی ها بارش ایده نیاز به بالا زدن آستین هاست تا کار و اهداف پیش رو جلو برود لذا خدا هم وقتی می خواهد درباره افراد ممتاز جامعه حرف بزند، اول می فرماید: الذین امنوا یعنی ایشان اول عقاید و اهداف خویش را تنظیم نموده اند و سپس می فرماید: و عملوا الصالحات یعنی در گام دوم حرکت و تلاش نیاز است. به فرموده امیرالمومنین: مِن واجِبِ حُقُوقِ اللَّهِ عَلَي العِبادِ النَّصيحَةُ بِمَبلَغِ جُهدِهِم وَ التَّعاوُنُ عَلي إقامَةِ الحَقِّ بَينَهُم از حقوق واجب خدا بر بندگان ، خيرخواهي به اندازه توان ، و ياري كردن يكديگر براي برپايي حق در ميان خود است. (خطبه ۲۱۶ ) 💠۳. بعد از همفکری و همکاری و تعاون نیاز به نظارت است، «نظارت» به معنای نگرش دقیق و موشکافانه است و ناظر کسی است که رفتار دیگری را با دقّت زیر نظر می گیرد. امروزه نظارت فقط یک واژه عربی پرکاربرد در زبان فارسی نیست، بلکه اصطلاحی مدیریتی است که در فرهنگ جایگاه ویژه ای دارد. 💠تعريف ‌نظارت «نظارت»‌فعاليتي است كه« بايدها» را با « هست ها» ، «‌مطلوب ها» را با «موجودها» و « پيش بيني ها» را با «عملكردها» مقايسه مي كند و نتيجه اين مقايسه ،‌تصوير روشني از تشابه يا تمايز بين اين دو گروه از عوامل خواهد بود كه در اختيار مديران سازمان ها و یا شوراها و انجمن ها قرار مي گيرد . نتیجه اینکه هرچه نظارت بیشتر و دقیق تر شد، کارآیی و پیشرفت روز افزون تر خواهد شد و راندمان بالا خواهد رفت. 💠عامل عدم موفقیت انجمن ها اما در آخر باید به این نکته اساسی نیز اشاره نمود که اعضای انجمن باید خوب به آن توجه داشته باشند و آن اینکه یک «مانع» مهم همیشه جلوی راه و اهداف انجمن قرار دارد که آن عبارت است از: فقر فرهنگی اولیای دانش آموزان که متاسفانه درک ضعیفی از مشارکت دارند که به همین خاطر زمان کافی برای همکاری با مدرسه و انجمن نمی گذارند که در بعضی اوقات به دلیل مشکلات معیشتی نیز می باشد که در این اوقات شورای باید با هم اندیشی به دنبال گشودن این گره ها باشد تا یک مدرسه با تمام قوا به سمت موفقیت و پیروزی حرکت داده شود. شماره ۱۳۰ https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
«اللّٰهُمَّ وَسُرَّ نَبِیَّکَ مُحَمَّداً صَلَّی اللّٰهُ عَلَیْهِ وآلِهِ بِرُؤْیَتِهِ وَمَنْ تَبِعَهُ عَلَیٰ دَعْوَتِهِ، وَارْحَمِ اسْتِکانَتَنا بَعْدَهُ . اللَّهُمَّ اکْشِفْ هٰذِهِ الْغُمَّةَ عَنْ هٰذِهِ الْأُمَّةِ بِحُضُورِهِ، وَعَجِّلْ لَنا ظُهُورَهُ، إِنَّهُمْ یَرَوْنَهُ بَعِیداً وَنَرَاهُ قَرِیباً، بِرَحْمَتِکَ یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ» «اللهم اکشف هذه الغمه عن هذه الأمه» https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
🔰 به بهانه قتل عام " ! ﴿وَسَیعْلَمُ الَّذِینَ ظَلَمُوا أَی مُنْقَلَبٍ ینْقَلِبُونَ﴾ (الشعراء: ۲۲۷) ⚫️ ۲۵ مهر ۱۴۰۲ وقتی به شب رسید یکی از سخت ترین رخدادها، آنچنان ، رخ آتشین خود را نشان داد که جان هر کسی که بویی از انسانیت برده بود را سوزاند !! ☑️گرچه در بخشهایی از دنیا اسلام شبانه مردم به خیابانها و میدان های اصلی آمدند و با گریه های آن کودکان خونین در کنار مادرهای بی جان همنوا شدند... 📛 اما ! غربِ فریبکار در شعاری که سالها گوش فلک را پر کرده بود به عنوان دفاع از حقوق بشر ، آبروی خود را بُرد ! و بدتر از همه ی غربی ها آلمان بود که پا از حدودِ انسانیت بیرون گذاشت و قتل عام بیمارستان را حقِ اسرائیل دانست! 📛 و اما ! در گوشه ای هم عده ای روشنفکرنمائی و حق طلبی شان گل کرد و همه را به گردن حماس انداختند که او شروع کننده بود و چرا عده ای برای حمله اولیه او جشن گرفتند!! به جشن گرفتن نمیپردازم شاید محل مناقشه باشد از نگاه عده ای (هرچند نیست و اسیر توهمی شده اند که خواسته ی دشمنان است) ، اما چرا اسرائیل جنایتکار را از سفاکی و خونریزی تطهیر میکنید؟! ☑️شگفتی ندارد ، وقتی برای معاویه گفتند ؛ در صفین ((عمار)) کشته شده و پیامبر (ص) کشته شدن عمار را در یک فتنه و بدست گروهک باطل خبر داده و فرموده :  "يا عَمّارُ، تَقتُلُكَ الفِئَةُ الباغِيَةُ، وأنتَ إذ ذاكَ مَعَ الحَقِّ وَالحَقُّ مَعَكَ .. ؛ اى عمّار! تو را گروهك متجاوز خواهند كشت و در آن هنگام، تو با حق هستى و حق با توست.." [تاریخ بغداد، ج ۱۳ ص ۱۸۷] از همین جهت ، كشته شدن عمّار، سپاهيان شام را آشفته کرد که ما گروهک تجاوزکاریم؟! از اين رو، معاويه گفت: جز اين نيست كه عمّار را كسى كشت كه او را به ميدان جنگ كشاند و در معرض كشته شدن قرار داد! امير مؤمنان (ع) گفت: «پس قاتل حمزه هم باید پيامبر خداست! ؛ - فَرَسولُ اللّهِ (ص) إذَن قاتِلُ حَمزَةَ!!». [شرح نهج البلاغة: ج ۲۰ ص ۳۳۴] ☑️چرا چنین است؟ ما چه شده ایم ؟ و با ما چه کرده اند؟ شهید استاد مطهری جواب میدهد و میگوید: "چرا خدا مسلمانان را عزّت نمی دهد؟ چرا قوانین طبیعت را به نفع مسلمین نمی چرخاند؟ عصبانی میشویم شب از غصه بیخواب میمانیم رنج میبریم و ناله میکنیم دعا و استغاثه میکنیم ولی مستجاب نمیشود پاسخی که قرآن به ما میدهد يك جمله است؛ " إِنَّ اللَّهَ لا يُغَيِّرُ ما بِقَومٍ حَتّىٰ يُغَيِّروا ما بِأَنفُسِهِم" . خدا قانون خود را عوض نمیکند ما باید خودمان را عوض کنیم. ما غرق در جهالتهم، در فساد اخلاق غوطه وریم هیچگونه وحدت و اتفاق نداریم و در عین حال توقع داریم که خدا ناصر ما و یاور ما باشد!" ‼️در پایان به نکته ای اشاره کنم که چه بسا بررسی زوایای آن در آینده از مسئولیت های مهم سیاستمدارانِ دینی و روانشناسان و اساتید است که چرا بخشی از مردم ما به "رخوت" رفته اند و بخشی هم به "لجاجت" در آمده اند؟ اینجا وظیفه هر یک از ما این است که از حداقل ترین توانایی خود بهره ببریم.. که همانا شرکت در تجمعات و اعلام انزجار است. https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
وقتی یک مرد فلسطینی، زیر آتش بمباران رژیم صهيون میگوید: حسبنا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَکیلُ . یعنی هیچ امیدی به امت اسلام ندارد. جمعیت کل مسلمانان جهان حدود ۲ میلیارد نفر است که ۶۰ درصد این جمعیت در آسیا زندگی می کنند. جمعیت مردم باریکه غزه ۲ میلیون نفر است. مردم غزه، برای مقابله با رژیم خونخوار اسرائیل به حمایت چه کسی باید امید داشته باشند؟ جالب است بدانیم جمعیت یهودیان کل دنیا حد اکثر ۱۸ میلیون نفر و جمعیت ساکنین منطقه فلسطین اشغالی(اسرائیل) از سال ۱۹۶۰ تا کنون قریب به ۱۰ میلیون نفر رسیده است. معادله عجیبی است، ۲ میلیارد مسلمان حریف ۱۰ میلیون اسرائیلی نمی شوند. چطور می شود آلمان، مهد نازیسم امروز از اسرائیل پشتیبانی می کند و مصر تا عمق ۵ متری زمین به منطور جلوگیری از حفر تونل، در گذرگاه رفح مانع ایجاد می‌کند و با ایجاد موانع و استحکامات جغرافیایی مانع رسیدن کمک به مردم غزه شده است. یا چطور می شود دولت ترکیه برای اسرائیل کمک های غذایی ارسال می کند یا حکومت اردن راهپیمایی های مردمی در حمایت از فلسطین را سرکوب می کند؟ چرا بعضی از مسلمانان حماس را در جنگ امروز غزه سرزنش می کنند؟ مردم غزه بجز خدا هیچ کس را ندارند. قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ : «مَنْ سَمِعَ رَجُلاً يُنَادِي يَا لَلْمُسْلِمِينَ فَلَمْ يُجِبْهُ فَلَيْسَ بِمُسْلِمٍ» ... 💢 مشخص شد که اسرائیل با بمب MK-84 که آمریکا داده بود، بیمارستان غزه را هدف قرار داده است. 🔹 ‏توجه: مارک 84 یک بمب ساخت آمریکا است. این بزرگترین از سری Mark 80 است. ساختمان های بزرگ، کارخانه ها، مراکز نیرو، پل ها، پناهگاه های زیرزمینی و آشیانه های هواپیما اهداف اصلی بمب های سری MK-84 هستند. این یکی از بزرگترین مهمات در میان مهمات F-16 است. 🔹 ‏بمب MK-84 می تواند دهانه ای به عرض 15.2 متر و عمق 11 متر ایجاد کند. قطر مخرب این بمب که می تواند به 380 میلی متر فلز نفوذ کند 336 متر است. این نوع سلاح های کشتار جمعی و استفاده از آنها در بیمارستان و برای غیر نظامیان علامتی است برای ظلم 💠 امام علی علیه السلام فرمودند: 🍃 للظَّالِمِ مِنَ الرِّجَالِ ثَلَاثُ عَلَامَاتٍ: يَظْلِمُ مَنْ فَوْقَهُ بِالْمَعْصِيَةِ، وَ مَنْ دُونَهُ بِالْغَلَبَةِ، وَ يُظَاهِرُ الْقَوْمَ الظَّلَمَةَ. 🔹 مرد ستمكار را سه نشانه است: به ما فوقش با سرپيچى، و به زير دستش با قهر و غلبه ستم مى كند، و ستمگران را پشتيبانى مى نمايد. 📚 نهج البلاغه شب گذشته مردم جهان هلوکاست را جلوی چشمان خود دیدند.. جلوی این قوم وحشی باید گرفته بشه همون‌طور که جلوی توحش داعش گرفته شد. وظیفه هر یک از ماست که در برابر طالم ایستاده و اعلام انجزار کنیم و از مظلوم با زبان، قلم، مال و جان خود دفاع کنیم، که این، دفاع از کیان دین و عمل به وظیفه ای شرعیست. در نشر معارف شریک باشید👇👇 https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
⁉️پاسخ به ❓ 2⃣ چرا اگر مسلمانی بخواهد دینش را تغییر دهد او را می‌کشند؟ 🔻 اول: عقیده یک چیز شخصی است و به زور نمی‌شود به کسی عقیده‌ای را تحمیل کرد. اگر کسی عقیده‌ای داشته باشد و آن را ابراز نکند، کسی با او کاری ندارد. ولی اگر عقیده‌اش را اظهار کند، با او برخورد می‌شود چون علیه دین تبلیغ کرده است. حال اگر کسی هم که مسلمان باشد و بخواهد از مسلمانی خارج شود، تا زمانی که آن را ابراز و اظهار نکرده، کسی با او کاری ندارد چون عقیده‌ی شخصی اوست و مشکلی ندارد. اما اگر اعلام کرد که از دین خارج شده، آن موقع دیگر عقیده شخصی نیست بلکه تبلغ عقیده‌اش را کرده است و علیه دین اسلام کار کرده است پس باید مجازات شود. 🔺 دوم: جرم و گناه در اسلام دو جنبه دارد. یک موقع گناهی است که فقط مربوط به خود شخص است، مثلا فردی که در منزل خودش در ماه رمضان روزه‌خواری می‌کند و کسی هم او را نمی‌بیند در اینجا کسی با او کاری ندارد. گناه و جرم او شخصی است و خودش می‌داند و خدای خودش، ولی اگر همین شخص در ماه رمضان بیاید در خیابان و شروع به روزه‌خواری کند، به او تذکر می‌دهند. اگر گوش نکند، او را مجازات می‌کنند. چون گناه او علاوه بر شخصی، اجتماعی هم می‌شود. 📎 📎 📎 📎 https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
آدم های چروکیده 🔸 هر وقت خواستی پارچه‌ای بخری؛ اول آنرا در دستت مچاله كن و بعد رهايش كن، اگر چروك برنداشت، جنس خوبی دارد. ✨✨ 🔸آدم‌ها، مثال پارچه را دارند؛ ✨✨ 🔸آدم‌هايی كه بر اثر فشارها، و مشكلات، اخلاق و رفتارشان عوض می‌شود، و «چروك» بر می دارند!! اينها جنس خوبی ندارند، و برای ، ، ، و اعطای مسئولیت ،به هیچ وجه «گزینهٔ مناسبی» نخواهند بود. امیرالمومنین علی علیه‌السلام: مَن غَضِبَ عَلَيكَ ثَلاثَ مَرّاتٍ فَلَم يَقُل فيكَ سوءا فَاتَّخِذهُ لَكَ خِلاًّ . امام صادق عليه ‏السلام : هركس سه بار بر تو  شد و درباره‏ات سخنى ناروا نگفت ، او را به دوستى بگير تنبيه الخواطر : ۱/ ۱۱۸ دریای فراوان نشود تیره به سنگ عارف که برنجد تُنک آب است هنوز https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
وقت است تا برگ سفر بر باره بندیم دل بر عبور از سد خار و خاره بندیم گاه سفر آمد؛ نه هنگام درنگ است چاووش می‌گوید که ما را وقت تنگ استبه یاد پدر شعر انقلاب گاه سفر شد، باره بر دامن برانیم تا بوسه‌گاهِ وادیِ ایمن برانیم وادی پر از فرعونیان و قبطیان است موسی جلودار است و نیل اندر میان است از هر کران بانگ رحیل آید به گوشم بانگ از جرس برخاست وای من خموشم دریادلان راه سفر در پیش دارند پا در رکاب راهوار خویش دارند گاه سفر آمد برادر! گام ‌بردار! چشم از هوس از خُرد از آرام‌ بردار! گاه سفر آمد برادر! ره دراز است پروا مکن بشتاب! همّت چاره‌ساز است ره توشه باید عقل را در کار بندیم دل بر خدا، آنگه به رفتن باره بندیم ره توشه باید شب را در دل نشانیم وادی به وادی باره تا بر دل نشانیم باید خطر کردن، سفر کردن، رسیدن ننگ است از میدان، رمیدن، آرمیدن تنگ است ما را خانه، تنگ است ‌ای برادر! بر جای ما بیگانه، ننگ است ‌ای برادر! فرمان رسید: این خانه از دشمن بگیرید! تخت و نگین از دست اهریمن بگیرید! یعنی کلیم، آهنگِ جان سامری کرد ای یاوران! باید ولی را یاوری کرد گر صد حرامی، صد خطر در پیش داریم حکم جلودار است سر در پیش داریم حکم جلودار است بر هامون بتازیم هامون اگر دریا شود از خون بتازیم از دشت و دریا در طلب باید گذشتن بیگاه و گاه و روز و شب باید گذشتن گر صد حرامی، صد خطر در پیش داریم حکم جلودار است سر در پیش داریم فرض است فرمان بردن از حکم جلودار گر تیغ بارد، گو ببارد نیست دشوار جانان من برخیز! بر جولان برانیم زانجا به جولان تا خط لبنان برانیم آنجا که جولانگاه اولاد یهود است آنجا که قربانگاهِ زعتر، صور، صیداست آنجا که هر سو صد شهید خفته دارد آنجا که هر کویش غمی بنهفته دارد جانان من! اندوه لبنان کشت ما را بشکست داغ دیر یاسین پشت ما را جانان من! برخیز باید بر جبل راند حکم است باید باره تا دشت امل راند باید به مژگان رُفت گَرد از طور سینین باید به سینه رَفت زینجا تا فلسطین باید به سر زی مسجد الاقصی سفر کرد باید به راه دوست، تَرک جان و سر کرد جانان من برخیز و بشنو بانگ چاووش آنک امام ما علم بگرفته بر دوش تکبیرزن، لبیک‌گو، بنشین به رهوار مقصد دیار قدس، همپای جلودار … https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
⁉️چرا بعضيا نماز نمي‌خونن⁉️ 💢کسی جریان نمازخون شدنش رو اینطور بازگو میکنه: 💠یه روز استاد معارفمون سر کلاس از بچه‌ها پرسید: به نظر شما چه کسایی نماز نمی‌خونن؟ 1⃣ شاگرد اولي گفت: آقا اجازه! کسایی که مُرده‌اند نماز نمي‌خونن! 2⃣ شاگرد دومی گفت: آقا اجازه! کسایی که نماز خوندن بلد نیستن، نماز نمي‌خونن! 3⃣ بچه سومی از جاش بلند شد و گفت: آقا اجازه! کسایی که مسلمون نیستن،نماز نمي‌خونن! 4⃣ چهارمی هم گفت: آقا اجازه! کسایی که کافر هستن نماز نمي‌خونن! 5⃣ پنجمی گفت: آقا اجازه! کسایی که از خدا نمی‌ترسن نماز نمي‌خونن! 🤔 همه نظراتشون رو گفتن؛ و من که نماز نمی‌خوندم به فکر فرو رفتم!! ⁉️من که نماز نمی‌خونم جزء کدوم گروه هستم؟! 🔷آیا من مرده‌ام ؟ نخیر زنده‌امم! 🔷آیا من نماز بلد نیستم؟ نخیر بلدم! 🔷آیا من مسلمون نیستم ؟ الحمداللّٰه كه هستم! 🔷آیا من کافر هستم نعوذ بالله؟ نخیر مسلمون هستم! 🔷آیا من از پروردگارم نمی ترسم؟ نخیر، مي‌ترسم! 🤔 پس چرا نماز نمی‌خونم؟! 🔥با خودم گفتم : خُب! اگه شب اول قبر از من سوال كنن که: 🎐زنده بودي! 🎐نماز بلد بودي! 🎐مسلمان بودي! 🎐از خد هم که مي‌ترسيدي! 😤 پس چرا نماز نميخوندي؟! چه جوابی دارم بدم؟! 💥تكونی خوردم و از همون روز تصميم گرفتم كه دیگه نمازهام رو مرّتب بخونم! ✅فقط يه تصميم جدّي ميخاد؛ شما هم حتماً دراین باره فکر کنید!✅ 🎁اگه این پیام شما رو هم به فکر فرو برد، لطفاً منتشرش کنین، شاید درِ رحمتی به روی بی‌نمازی باز بشه إن شاء الله. https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
و در حدیثی از امام صادق علیه السّلام آمده است که خداوند، دو فرشته را برای عذاب قومی مأمور کرد. هنگامی که آنها به سراغ این مأموریت خود رفتند، مردی به ظاهر نورانی را که آثار پارسایی و صلاح از او آشکار بود دیدند که در حال تضرّع و زاری به درگاه خدا است. یکی از آن دو، به دیگری گفت: «این مرد، دعا کننده را دیدی؟ »دیگری گفت: آری، ولی من مأموریتم را انجام می‌دهم»دومی گفت: من، هیچ کاری نمی کنم، تا به پیشگاه خدا، پروردگارم باز گردم (و دستور جدیدی بگیرم) هنگامی که به پیشگاه خداوند عرضه داشت که«پروردگارا! من به آن شهر که رسیدم، یکی از بندگان تو را دیدم که در حال دعا و تضرّع است. »دستور آمد که برو و مأموریتت را انجام ده (و شهر را زیر و رو کنید)، فإنّ ذلک رجل لم یتغیّر وجهه غضبا لی قطّ، او مردی است که هرگز، چهره اش از خشم در راه من، متغیّر و بر افروخته نشده است (و ذره ای غیرت دینی نداشته). این مطلب نشانگر اهمیت مسائل اجتماعی و ارتباط‌های انسانی است. به قول حضرت استاد آیت الله جوادی آملی در اسلام به من چه و به تو چه نداریم. همه مسائل اجتماعی به افراد جامعه‌گره خورده و مرتبط است و کسی‌نباید از بار مسؤلیت شانی خالی کند. ---------- بحار الانوار، جلد ۹۷، صفحه ۸۹، حدیث ۶۰. ✅منبرهای کوتاه و آماده را به دوستان خود معرفی کنید. ✅برای هر مناسبتی یک مطلب کوتاه و کاربردی https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
بسم الله الرحمن الرحیم سلام علیکم اگر پیامی را نشر دهیم و بعد فهمیدیم که بوده، آيا واجب است بعد راستش را بگوييم؟ جواب: همه مراجع عظام تقلید: چنانچه آن دروغ منشأ ضرر و زیانی شود، باید تصحیح کنید و راستش را بگوید. https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 برای سلامتی وتعجیل درامرفرج صلوات
⁉️پاسخ به ❓ 3⃣ چگونه گذشته پیامبران و امامان را باور کنیم؟ اول: ما چگونه فهمیدیم که گذشتگانی بوده‌اند؟! چگونه فهمیدیم جنگ‌ها و اتفاقاتی در تاریخ افتاده‌ است؟! با اینکه ما آن‌ها را ندیده‌ایم؟! ما از چند راه به وجود گذشتگان و حوادث و اتفاقات گذشته پی برده‌ایم. اول اینکه نسل به نسل از گذشتگان شنیده شده، تا به ما رسیده است. این یکی از راه‌هایی است که همه‌ی انسان‌ها آن را درک کرده‌اند. خیلی از حوادث و اتفاقات اینگونه برای مردم ثابت شده است که از نسل‌های گذشتشان آن را شنیدند. راه دوم از آثار و بقایایی که از گذشتگان باقی مانده است ما به حوادث و اتفاقات گذشتگان پی‌ می‌بریم. و این آثار و بقایا انواع مختلفی دارد: یک موقع بناها و وسایلی است که از آن‌ها مانده است و ما به وجود آن‌ها پی می‌بریم و یک موقع نوشته‌ها و کتاب‌هایی است که از آن‌ها بر جا مانده است که اعتبار این خیلی بالاتر است. اگر ثابت شود که کتاب از خود آن‌ها بوده است. ولی اگر نوشته‌ها را بعدا کسایی که به آن زمان نزدیک بوده‌اند نوشته‌اند باز اعتبار دارد. دوم: حال گذشته‌ی پیامبران و امامان هم علاوه بر این راه‌ها که ثابت می‌شود دو چیز با ارزش دیگر هم وجود دارد که وجود و کلام آن‌ها را ثابت می‌کند. یکی قرآن کتاب الهی و دیگری وجود امام زمان عج. 📎 📎 📎 https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
💠 💠عنوان: امام عسگری و مردم غزه 💠موضوع: چهار راهبرد امام عسگری 🔰سختی های دوران امام عسگری بسیاری از مورخین دوران امامت امام حسن عسکری را دورانی سخت و پرخطر دانسته و می‌گویند: امام عسکری کوتاه‌ترین دوره امامت را در میان ائمه معصومین دارند؛ آن حضرت فقط شش‌ سال از عمر کوتاه ۲۸ ساله شأن را امام بودند. افزون بر ترس دستگاه خلافت از نفوذ معنوی امام در جامعه، روایات مربوط به ولادت حضرت حجت نیز باعث وحشت و بیمناکی بیشتر دستگاه سفاک عباسی می‌شد. در واقع دشمنان، هم می‌خواستند برای امام عسکری در زمینه تبلیغ و هدایت مردم مشکل ایجاد کنند و هم درصدد بودند در مسیر ولادت حضرت قائم مانع بتراشند که البته به خواست الهی و با تمهیدات امام عسکری این نقشه شوم نقش بر آب شد. 🔰یک نمونه از سختی های دوران امام شیخ طوسی بر این باور است که امام عسکری با توجه به این شرایط بود که در وصیت خود موقوفات و صدقاتش را به مادرش حُدیث ارجاع داد.(الغیبه ص۱۰۸.) 🔰چهار راهبرد هدایتی امام عسگری در این شرایط سخت امام برای پیشبرد اهداف الهی خویش از چهار راهبرد اساسی بهره بردند که عبارتند از: 📕راهبرد اول تلاش امام برای آماده و آشناکردن شیعیان با شرایط عصر غیبت؛ موضوعی که در آن زمان، بسیار حیاتی و مهم بود و نادیده گرفتنش می‌توانست اثرات مخرب و جبران‌ناپذیری داشته باشد. 🔰سه راهکار امام برای کمک به امام زمان ۱.آگاه ساختن شیعیان از ولادت خاص حضرت حجت ۲.طرح پیشاپیش مسئله غیبت و آماده سازی شیعیان برای دوره غیبت ۳.تشکیل شبکه وکالت به منظور امنیت فکری شیعیان و پذبرش موضوع غیبت 📕راهبرد دوم تلاش امام برای انتقال معارف اهل‌بیت از طریق دعاست؛ از آن حضرت ۵۱ دعا‌ نقل شده است که بیانگر جایگاه امامت و پیروی از معصوم به عنوان اساسی‌ترین راهکار برای رستگاری در دنیا و آخرت مورد توجه قرار گرفته‌است. 📕راهبرد سوم راهبرد بعدی که امام حسن عسکری به آن توجه ویژه‌ای دارد، تربیت شاگرد است؛ شاگردانی که خوب تربیت می‌شوند تا بتوانند واسطه‌های توانمند و کارایی برای انتقال معارف اهل‌بیت به شیعیان و سایر مسلمانان باشند. 🔰تعداد شاگردان امام شيخ طوسي رحمه الله شاگردان امام حسن عسكري عليه السلام را بالغ بر صد نفر ذكر نموده است. علامه ي قزويني رحمه الله تعداد ایشان را ۲۶۳ نفر ذکر می کند. (الامام العسكري من المهد الي اللحد ص ۵۰) 📕راهبرد چهارم راهبرد مهم دیگری که امام در زمانشان در پیش گرفتند و متاسفانه بسیار مغفول باقی مانده احترام خاص به برادران اهل سنت بود تا جایی که امام در نامه ای برای شیعیان درباره رفتار با اهل سنت نوشتند: صَلّوا في عَشائِرِهِم، وَاشهَدوا جَنائِزَهُم، وعودوا مَرضاهُم، وأدّوا حُقوقَهُم، فَإِنَّ الرَّجُلَ مِنكُم إذا وَرَعَ في دينِهِ و صَدَقَ في حَديثِهِ وأدَّى الأَمانَةَ و حَسَّنَ خُلُقَهُ مَعَ النّاسِ قيلَ: هذا شيعِيٌّ، فَيَسُرُّني ذلِكَ. در ميان عشيره هاي (مخالفان ما)، نماز بخوانيد، در تشييع جنازه هايشان، شركت کنید، از بيمارانشان، عيادت كنيد، حقوق آنان، را بگزاريد؛ زيرا هرگاه فردى از شما در دينش، پارسا و در گفتارش، راستگو باشد و امانت را ادا كند و با مردم خوشخويى كند، گفته شود: اين شيعه است و اين، مرا شاد مى سازد. امروز اگر میخواهیم لبخند به لب امام عسگری بنشانیم باید به فکر مردم بی پناه غزه باشیم و دیگر کسی از بچه های هیاتی این بحث بیهوده ناصبی بودن برادران فلسطینی را پیش نکشد که حرفی بی اساس و جاهلانه و اختلاف افکنانه است. امروز دشمن نه تنها جهان اسلام بلکه بشریت صهیونیست غاصب می باشد. https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
💠 چند نكته درباره ‏ 🔸1. وام گرفتن بدون احتياج است و با داشتن نياز، كراهت آن سبك مى‏شود. (1) 🔸2. اگر بانك براساس يكى از قراردادهاى شرعى مانند شركت، مضاربه و ... به مشترى دهد و سودى دريافت كند، اشكال ندارد. (2) 🔸3. اگر در قرارداد وام، مصرف خاصى معين شده باشد مثل خريد خانه يا ماشين و ... بايد پول در همان مورد معين شده، مصرف شود. 🔸4. بردن فاكتور و مدارك جعلى نوعى عملى وتقلب است و دروغ از گناهان بزرگ مى‏باشد و اگر مسئول يا كاركنان بانك يا صندوق بدانند مدارك جعلى و صورى است و يا به آوردن مدارك و فاكتور جعلى و صورى راهنمايى كنند آنها نيز گنهكار و شريك جرم هستند. (3) 🔸5. انسان نبايد در اداى بدهى خود، تأخير و كوتاهى نمايد. (4) 🔸6. گرفتن مبلغ اضافى بابت تاخير در پرداخت وام حرام است. (5) 🔸7. فروش امتياز وام‏ به ديگران، چون حق امتياز است و عرفاً ماليت دارد، اشكال ندارد. ولى اگر وام را از بانك‏ بگيرد و به ديگرى بدهد و مقدارى هم اضافه بگيرد، ربا و حرام است. https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 📚 پی نوشت: 1. تحريرالوسيله امام، القرض، م 1. 2. رساله دانشجويى، ج 16، ص 360. 3. اجوبة الاستفتائات، احكام بانك‏ها؛ جامع المسائل فاضل، ج 2، س 1015 و 1016؛ استفتائات مكارم، ج 3، س 1341، 1351 و 1699؛ استفتائات بهجت، ج 3، س 3997. 4. توضيح المسائل مراجع، م 2276. 5. همان، م 2108- 2105؛ جامع المسائل فاضل، ج 1، س 1184؛ اجوبة الاستفتائات، س 1592؛ استفتائات امام خمينى، ج 2، س 5؛ جامع الاحكام صافى، ج 2، س 1995. https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880