eitaa logo
ویرگول (منبرکوتاه)
12.8هزار دنبال‌کننده
300 عکس
128 ویدیو
57 فایل
شرح مختصر روایات #سخنرانی #کلاس #معنویت #تدریس ⚠️نظرات و پیشنهادات، تاثیر مطالب را به ما ارسال کنید. استاد سطح عالی حوزه #استاد دانشگاه فرهنگیان مبلغ و فعال فرهنگی دکتر سیدحسین فاطمی @Seyedhosein_fatemi
مشاهده در ایتا
دانلود
*نقش کاربردی مشورت بانخبگان واندیشمندان درتوسعه امور حکومت و زمامداری جامعه* *ثمرات مشورت وگفتگوبافرزانگان* امیرمؤمنان علی (ع) در عهدنامۀ مالک اشتر درباره بررسى امور و گفتگوى علمى با دانشمندان و فرزانگان فرموده است : *«وَ أَكْثِرْ مُدَارَسَةَ الْعُلَمَاءِ، وَ مُثَافَنَةَ الْحُكَمَاءِ، فِي تَثْبِيتِ مَا صَلَحَ عَلَيْهِ أَمْرُ بِلاَدِکَ، وَ إِقَامَةِ مَا اسْتَقَامَ بِهِ النَّاسُ قَبْلَکَ.* » در جهت پابرجا كردن چيزهايى كه كشورت را به سامان مى آورد، و زمينه هايى كه با آن ها مردمان پيش از تو به پايدارى و استوارى درآمده اند، با دانشمندان بسيار به بررسى بپرداز و با فرزانگان به گفتگوى علمى بنشين. *تحول درتصمیم گیری وپیشرفت جامعه* تصميم گيرى در زمامدارى و اداره امور جزء اصولی است و مهم ترين نقش را دارد، امّا آن چه در اين عرصه كارساز است، تصميم گيرى كارشناسانه است؛ تصميم گيرى اى كه مبتنى بر بررسى كردن امور با دانشمندان، در حوزه مربوط و نيز با فرزانگانِ بينا در آن باشد: *«وَ أَكْثِرْ مُدَارَسَةَ الْعُلَمَاءِ، وَ مُثَافَنَةَ الْحُكَمَاءِ»* با دانشمندان بسيار به بررسى بپرداز و با فرزانگان به گفتگوى علمى بنشين. *گفتگوى علمى با فرزانگان* تعبير «أكْثِرْ» بيانگر آن است كه بررسى كردن امور با دانشمندان و گفتگوى علمى با فرزانگان نبايد مقطعى و موسمى باشد، بلكه كارى پيوسته و رويه اى حاكم در اداره امور باشد. *نقش فرزانگان دانا در کارشناسی مسائل* نكته ديگر در آموزه امام (ع) اين است كه براى كارشناسى امور لازم است از جوانب مختلف مسائل بررسى شود و هم از دانشمندان حوزه مربوط بهره گرفته شود *مُدَارَسَةَ الْعُلَمَاءِ* و هم از فرزانگانِ دانا به امور مربوط *مُثَافَنَةَ الْحُكَمَاءِ* ؛ يعنى هم از نظر متخصصان امور بايد بهره مند شد، و هم از فرزانگانِ بينا به مسائل. *لزوم نشست هاى علمی باصاحبان تخصص ديگر نكته اى كه امام (ع) يادآور شده است، اين كه، نشست هاى تخصصى، علمى و كارشناسى بايد در حوزه مشخص كارى و مسائل مبتلا به زمامدارى و اداره امور باشد، و نه كارهاى حاشيه اى و پرداختن به مسائل جنبى: *«فِي تَثْبِيتِ مَا صَلَحَ عَلَيْهِ أَمْرُ بِلاَدِکَ، وَإِقَامَةِ مَا اسْتَقَامَ بِهِ النَّاسُ قَبْلَکَ* در جهت پابرجا كردن چيزهايى كه كشورت را به سامان مى آورد، و زمينه هايى كه با آن ها مردمان پيش از تو به پايدارى و استوارى درآمده اند. خداوند به ما توفیق فهم درست عهدنامۀ مالک اشتر و بهره گرفتن از آن در میدان عمل را عنایت کند . إن شاء الله نهج البلاغه نامه ۵۳ کانالمون ⇩ https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
✳️دوستی اهل بیت(ع) در کودکی و آثار آن در زندگی آینده 🔹اگر می‌خواهید فرزندان شما در نوجوانی و جوانی همراه شما باشند و مطابق آیین دین مبین اسلام زندگی کنند، در کودکی هر چه می‌توانید عشق علی و اولادش علیهم السلام را در دل آن‌ها زیاد کنید. همه زندگی را با اهل بیت علیهم السلام گره بزنید تا دست حاضر آنان را حس کنند. اگر در کودکی با اهل بیت(ع) مأنوس شوند در بزرگی این انس را ادامه خواهند داد و مأنوس اهل بیت(ع)، زندگی خودش را بر مدار دین تنظیم می‌کند. 🔹قرآن کریم، مودّت اهل بیت(ع) را اجر رسالت دانسته است: قُل لَّآ أَسْـَٔلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْرًا إِلاَّ ٱلْمَوَدَّةَ فِی ٱلْقُرْبَیٰۗ (سوره شوری، آیه ۲۳) و در روایتی، امام باقر(ع) فرموده است: دین همان محبت است و محبت همان دین است. (وسائل الشیعه، ج۱۶, ص۱۷۱) 🔹تربیت درست انسان‌ها در کودکی، اهمیت بسیار زیادی دارد و در حدیثی امیرمؤمنان(ع)، قلب کودک و نوجوان را مانند زمینی خالی دانسته که هر چه در آن کاشته شود می‌پذیرد، (نهج البلاغه، نامه ۳۲) بنابراین انسان باید از این فرصت مهم استفاده کرده و محبت اهل بیت(ع) را از کودکی در قلب فرزندان خود وارد کند، چنان‌که در روایتی از رسول اکرم(ص) آمده است فرزندان خود را با سه خصلت، تربیت و ادب کنید: محبت پیامبرتان و محبت اهل بیت او و قرائت قرآن. (کنز العمال، ج۱۶، ص۴۵۶) 🔹یکی از آثار و نتایج بسیار درخشان محبت اهل بیت(ع) آن است که موجب می‌شود انسان، آن بزرگواران را الگوی خود در زندگی قرار دهد و بکوشد که در باورها و اخلاق و رفتار مانند آنان باشد، زیرا هر انسان عاشق و محبی پیوسته سعی می‌کند به رنگ معشوق خود درآمده و مانند محبوبش رفتار کند. کانالمون ⇩ https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
بسم الله الرحمن الرحیم سلام علیکم ( *بلند گفتن تکبیرةالاحرام* ) آیا در *نماز جماعت* ، گفتن تکبیرة الاحرام *توسط مأمومین* ، باید بلند باشد یا بلند گفتن کراهت دارد؟ *جواب* : به طور کلی بلند گفتن تکبیرة الاحرام واجب نیست؛ هر چند اگر طوری بگوید که امام جماعت صدای او را بشنود، *مکروه* است. کانالمون ⇩ https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
✅ دنیا، سرایی با تمام امکانات (۱) (مقدمه) «توحید مُفَضَّل» نام کتابی است حاوی فرمایشات امام صادق(ع) درباره بخش‌های گوناگونی از حقایق و شگفتی‌های آفرینش که آن حضرت این حدیث طولانی را طی چند مجلس به یکی از اصحاب برجسته خود به نام مفضل بن عمر بیان فرموده‌اند. در این حدیث شریف، امام صادق(ع) - به‌عنوان یک حجت الهی که علم ماکان و مایکون را از ناحیه خود خالق هستی و به‌صورت علم لدنی اخذ نموده است - به حد ظرفیت مخاطب، به شگفتی‌هایی از نظام آفرینش اشاره نموده که شنیدن آنها بیش از پیش، وجود خالق توانا را برای انسان آشکار می‌سازد. این فرمایشات حضرت، ضمن استوار نمودن عقاید توحیدی انسان، بسیاری از نعمات الهی را نیز که طی سال‌های زندگی، برای بشر عادی و تکراری شده است، مقابل چشمانش آورده و او را به تامّل وا می‌دارد تا به این طریق، نعماتی که ما همیشه از کنار آنها ساده عبور کرده‌ایم، مورد توجه قرار داده و شکرگزار آنها در پیشگاه آفریدگار مهربان خود باشیم. حضرت در نخستین بخش‌های این حدیث شریف، به کلیت آفرینش هستی اشاره نموده و آن را خانه‌ای دربردارنده تمامی امکانات مورد نیاز بشر معرفی نموده است. سرآغاز این فراز چنین است: اى مفضل! اول عبرت‌ها و دليل‌ها بر صانع عالم تعالى شأنه، تهيه و نظام اين عالم است و تأليف اجزای آن و گردآوردن آن بر وجه كمال، زيرا كه اگر تأمل كنى در عالم به فكر خود و تميز كنى (تشخیص دهی) به عقل خود، خواهى يافت اين عالم را مانند سرایى كه بنا كرده‌اند و هر چه بندگان خدا را به آن احتياج است مهيا نموده‌اند.. (توحید مفضل (ترجمه علامه مجلسی(ره))، ص۵۵ (با اندکی تصرف)
وَالْحَمْدُ لِلّهِ قاِصمِ الجَّبارینَ مُبیرِ الظّالِمینَ وَمَا رَمَيْتَ إِذْ رَمَيْتَ وَلَكِنَّ اللَّهَ رَمَى 📣 فراخوان دعا برای موفقیت جبهه مقاومت و آزادی قدس با توجه به تشدید درگیری‌ها در جبهه‌های مقاومت و تاثیر دعا بر سرنوشت جنگ؛ برخی کاربران فضای مجازی با راه اندازی کمپینی با دعوت به قرائت همگانی بخش‌هایی از دعای امام سجاد (ع) در حق مرزبانان خواستار حمایت از رزمندگان شدند 🔸1﴾ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ ، وَ حَصِّنْ ثُغُورَ الْمُسْلِمِينَ بِعِزَّتِكَ ، وَ أَيِّدْ حُمَاتَهَا بِقُوَّتِكَ ، وَ أَسْبِغْ عَطَايَاهُمْ مِنْ جِدَتِكَ (1) خدایا! بر محمّد و آلش درود فرست و به عزّتت مرزهای مسلمانان را محکم و استوار ساز و به نیرویت نگهبانان مرزها را توانایی بخش و عطایای آنان را به توانگری‌ات کامل و سرشار کن 🔸﴿2﴾ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ ، وَ كَثِّرْ عِدَّتَهُمْ ، وَ اشْحَذْ أَسْلِحَتَهُمْ، وَ احْرُسْ حَوْزَتَهُمْ ، وَ امْنَعْ حَوْمَتَهُمْ ، وَ أَلِّفْ جَمْعَهُمْ ، وَ دَبِّرْ أَمْرَهُمْ ، وَ وَاتِرْ بَيْنَ مِيَرِهِمْ ، وَ تَوَحَّدْ بِكِفَايَةِ مُؤَنِهِمْ ، وَ اعْضُدْهُمْ بِالنَّصْرِ ، وَ أَعِنْهُمْ بِالصَّبْرِ، وَ الْطُفْ لَهُمْ فِي الْمَكْرِ (2) خدایا بر محمّد و آلش درود فرست و تعدادشان را بیافزا و سلاحشان را تیز و برّا کن و اطراف و جوانبشان را محکم و نفوذناپذیر ساز و جمعشان را به هم پیوند ده و کارشان را رو به راه کن و آذوقه آنان را پی‌درپی برسان و سختی‌هایشان را به تنهایی کارساز باش و به یاری خود نیرومند ساز و به شکیبایی مددشان ده و آنان را در چاره‌جویی، دقت نظر عنایت کن.. إِنَّا مِنَ الْمُجْرِمِينَ مُنْتَقِمُونَ کانالمون ⇩ https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
وَ مَا النَّصْرُ إِلَّا مِنْ عِنْدِ اللَّهِ الْعَزِيزِ الْحَكِيمِ‌. حین و بعد از حمله چه باید کرد؟ ۱) شکر خدا؛ باید از پروردگار قادر متعال تشکر کنیم که در زمان زعامت «خامنه‌ای حکیم» هستیم؛ هموکه عزیز است و امتش را نیز به عزت رسانده‌است. ۲) دعا؛ دعا برای سلامت مجاهدان فی سبیل‌الله و امنیت امت حزب‌الله و نابودی اعداءالله. ۳) باتوجه به محدودبودن حمله(احتمالا)، باید برای جنگ روانی رسانه‌ای داخلی و خارجی آماده‌شد. ۴) آمادگی حداکثری برای خرابکاری‌های احتمالی منافقین و تکفیری‌ها؛(گزارش سریع موارد مشکوک) ۵) دریافت اخبار حملات و جنگ احتمالی از رسانه‌های رسمی. ۶) عدم انتشار شایعات(نه خودمان منتشر کنیم و نه اجازه‌ی انتشار به دیگران بدهیم.) ۷) امام جامعه و سپاهیان غیور بارها مردم‌دوستی خود را نشان داده‌اند؛ فرض محال اگر نیازی به تهیه ارزاق و آب و... باشد، اطلاع‌رسانی خواهدشد. ۸) حفظ وحدت کلمه و دفاع جانانه از اقدام نظام عزیز در برابر موج رسانه‌ای سیاستمداران و سرمایه‌داران و سلبریتی‌های ترسو. کانالمون ⇩ https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
هدایت شده از سیدحسین فاطمی
شبهای عملیات ورد زبان مجاهدین این آیه شریفه بود ، حالا نوبت ماست که در شب عملیات خیبرشکن با مجاهدین هم کلام بشیم و همه با هم زمزمه کنیم: وَجَعَلنَا مِن بَينِ أَيدِيهِم سَدّٗا وَمِن خَلفِهِم سَدّٗا فَأَغشَينَٰاهُم فَهُم لَا يُبصِرُونَ و ما روى آنان بى گمان سدّى، و پشت (سر) شان سدّى نهاديم در نتيجه پرده اى بر (سراسر وجود) شان فروگسترديم پس اينان (هرگز) نمى بينند زمزمه کنید🙏 کانالمون ⇩ https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
🔻 ما چه کنیم؟ 1⃣ موکب جشن انتقام: به نظر می‌رسد مهم‌ترین اقدامی از همین الان باید صورت بگیرد پخش شیرینی و برپایی ایستگاه‌های صلواتی کوچک و بزرگ و همسایگی و خیابانی است.. 🎵 لینک دانلود سرودهای مناسب برای پخش از باند و اسپیکر 🔻 B2n.ir/QudsMusic 2⃣ کاروان شادی: برپایی کاروان‌های خودرویی و موتوری شادی با اِلِمان‌های ملی و فلسطینی توسط مساجد و هیئات و... 3⃣ روایت انتقام: در گروه‌ها و پی‌وی‌های خانوادگی و دوستانه که قشر خاکستری حضور دارند، جنبه‌های حماسی و ملی این حادثه را روایت کنیم. ✅ متن‌ها و عکس‌ها و کلیپ‌های طنز، تاثیرگذاری و ضریب انتشار بیشتری دارند. 4⃣ حضور در تجمعات: فراخوان‌های ایتایی "نیم ساعت دیگه تجمع توی میدون شهر" را دست‌کم نگیرید! خبرنگاران اسرائیلی، امشب یک تجمع کوچک در تهران را هم پوشش دادند.. 5⃣ توسل و دعا: ساده‌ترین و پراثرترین کاری که از دست همه ما بر می‌آید: دعای جوشن صغیر یا دعای بیست‌هفتم صحیفه سجادیه را قرائت کنید. 6⃣ این پیام را برای دیگران ارسال کنید. @manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
[در تفسیر آیه قنوت] بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ اَلْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَ صَلّیَ اللهُ عَلَى خَیرِ خَلْقِهِ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِین‏ رابطه دنیا و آخرت از جمله مباحث قابل طرح در مجالس مؤمنان است . ➖گاهی دنیا و آخرت به هوو تشبیه شده است یعنی گفته شده جمع بین دنیا و آخرت مقدور نیست: حضرت علی(ع) می فرماید:«الدُّنيا وَالآخِرَةُ ضَرَّتانِ؛ فَبِقَدرِ ما تُرضي إحداهُما تُسخِطُ الاُخرى»  دنيا و آخرت ، دو هوويند . پس به اندازه اى كه يكى از آن دو را خشنود سازى ، ديگرى را ناخشنود مى گردانى.(۱) اما گاهی جمع بین دنیا و آخرت مطرح شده است؛ « وَمِنْهُمْ مَنْ يَقُولُ رَبَّنَا آتِنَا فِي الدُّنْيَا حَسَنَةً وَفِي الْآخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ» و بعضی می‌گویند: «پروردگارا! به ما در دنیا (*نیکی*) عطا کن! و در آخرت نیز (*نیکی*) مرحمت فرما! و ما را از عذابِ آتش نگاه دار!» 👌نکته ای که مفسرین در تفسیر این آیه معروف گفته اند عبارت است از اینکه؛ اگر انسان صرفا دنبال منافع دنیوی باشد و جهت اخروی را در آن در نظر نگیرد این منافع آخرت انسان را تهدید میکند اما اگر جهت اخروی در امور نیک دنیا مورد نظر باشد در این صورت آن امر دنیوی نیز خوب خواهد بود از این جهت با کلمه « حسنه » تعبیرشد یعنی امر دنیوی که به امور اخروی منتهى گردد. در این رو در دعا میخوانیم؛ همانطور كه در دعاي ماه رجب مي خوانيم« أَعْطِني بِمَسْأَلَتي إِيّاكَ جَميعَ خَيْرِ الدُّنْيا وَجَميعَ خَيْرِ الآخِرَةِ». اما چگونه میتوان خیر و نیکی دنیا و آخرت را باهم جمع کرد؟ در پاسخ به این سؤال مهم بحث کوتاهی تقدیم می شود. ✔️تقوا پيامبر خدا فرمود:« مَن رُزِقَ تُقىً فَقَد رُزِقَ خَيرَ الدُّنيا وَالآخِرَةِ» هر كس تقوا روزي اش شود خير دنيا و آخرت روزي اش شده.(۲) ✔️خوف از خدا امام معصوم فرمود: «أَصْلُ كُلِّ خَيْرٍ فِي الدُّنْيَا وَالآخِرَةِ الْخَوْفُ مِنَ اللَّهِ تَعَالَى» ريشه هر خير در دنيا و آخرت خوف از خداست.(۳) ✔️دينداري اميرالمومنين مي فرمايد: «مَنْ رُزِقَ الدِّينَ فَقَدْ رُزِقَ خَيْرَ الدُّنْيا وَ الآخِرَةِ» هر كس دين روزى او شود، براستى خير دنيا و آخرت روزى او شده است.(۴) ✔️محبت اهل بيت رسول خدا(ص)فرمود: «مَنْ رَزَقَهُ اللّه ُ حُبَّ الاَئِمَّةِ مِنْ اَهْلِ بَيْتى فَقَدْ اَصابَ خَيْرَ الدُّنْيا وَ الآخِرَةِ » هر كس كه خداوند محبت امامان از اهل بيت مرا نصيب او كرده بى گمان به خير دنيا وآخرت دست يافته.(۵) ✔️علم پيامبر اكرم(ص) فرمود: «خَيْرُ الدُّنْيا وَ الآْخِرَةِ مَعَ العِلْمِ وَ شَرُّ الدُّنْيا وَ الآْخِرَةِ مَعَ الْجَهْلِ» خير دنيا و آخرت با دانش و شرّ دنيا و آخرت با نادانى است.(۶) ✔️خدمت به خانواده رسول خدا به اميرالمومنين فرمود: پيامبر صلي الله عليه و آله :«يا عَلىُّ لا يَخْدُمُ الْعِيالَ اِلاّ صِدِّيقٌ اَوْ شَهيدٌ اَوْ رَجُلٌ يُريدُ اللّه ُ بِهِ خَيْرَالدُّنْيا وَ الآخِرَةِ » اى على! به خانواده خود خدمت نمى كند، مگر مرد بسيار راستگو يا شهيد يا مردي كه خداوند خير دنيا و آخرت را براى او مى خواهد.(۷) 🔻 ادامه دارد 👇👇 @manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
ویرگول (منبرکوتاه)
[در تفسیر آیه قنوت] #منبر_قرآنی_حدیثی بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ اَلْحَمْدُ لِلَّهِ رَب
✔️ یگانه ای برای خیر دنیا و آخرت امام صادق(ع) مى‌فرمايد: پدرم از پدرش روايت كرد كه مردى از اهل كوفه خدمت امام حسين(ع) نامه نوشت و عرض كرد: اى آقا و سرورم، برنامه‌اى به من بدهيد كه خير دنيا و آخرت در آن جمع باشد. امام(ع) [جواب كوتاه و پرمعنايى] براى او نوشتند:« بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ أَمَّا بَعْدُ فَإِنَّ مَنْ طَلَبَ رِضَى اللهِ بِسَخَطِ النَّاسِ كَفَاهُ اللهُ أمُورَ النَّاسِ وَ مَنْ طَلَبَ رِضَى النَّاسِ بِسَخَطِ اللهِ وَكَّلَهُ اللهُ إِلَى النَّاسِ، وَ السَّلاَم» به نام خداوند بخشنده مهربان، كسى كه رضايت خدا را بر ناراحتى مردم ترجيح دهد، خداوند قلب‌هاى مردم را به سوى او جلب خواهد كرد و كسى كه رضايت مردم را بر خشنودى خدا ترجيح دهد، خداوند او را به مردم وا مى‌گذارد.(۸) ✔️دو گانه ای امام على عليه السلام : : جُمِعَ خَيرُ الدُّنيا والآخِرَةِ فيكِتْمانِ السِّرِّ ومُصادَقَةِ الأخْيارِ ». خوبى دنيا و آخرت در رازدارى و دوستى با نيكوكاران گرد آمده است(۹) ✔️سه گانه [رضا، صبر، شکر] اميرالمومنين مي فرمايد: «ثَلاثٌ مَنْ كُنَّ فيهِ فَقَدْ رُزِقَ خَيْرُ الدُّنْيا وَ الآْخِرَةِ، هُنَّ الرِّضا بِالقَضاءِوَ الصَّبْرُ عَلَى الْبَلاءِ وَ الشُّكْرُ فِى الرَّخاءِ» به راستى خير دنيا و آخرت روزىِ كسى مى گردد كه از سه ويژگى برخوردار باشد:خشنودى به مقدرات، صبر در بلا و شكر در آسايش. (۱۰) ✔️سه گانه ای دیگر [ زهد،تفقه،بصیرت] امام صادق(ع) مي فرمايد: اِذا اَرادَ اللّه ُ بِعَبْدٍ خَيْرا زَهَّدَهُ فِى الدُّنْيا وَ فَقَّهَهُ فِى الدِّينِ وَ بَصَّرَهُ عُيوبَها وَ مَنْ اوتِيَهُنَّ فَقَدْ اوتىَ خَيْرَ الدُّنْيا وَ الآْخِرَةِ» هرگاه خداوند خير بنده اى را بخواهد، او را بى رغبت به دنيا، آگاه در دين و داناى به عيوبش مى گرداند؛ به چنين كسى خير دنيا و آخرت داده شده است.(۱۱) ✔️چهارگانه [صداقت، امانت، عفت، حسن خلق ] امام على(ع) مي فرمايد:اَرْبَعٌ مَنْ اُعْطِيَهُنَّ فَقَدْ اُعْطىَ خَيْرَ الدُّنْيا وَ الآْخِرَةِ: صِدْقُ حَديثٍ وَ اَداءُاَمانَةٍ وَ عِفَّةُ بَطْنٍ وَ حُسْنُ خُلُقٍ » چهار چيز است كه به هر كس داده شود خير دنيا و آخرت به او داده شده: راستگويى،امانتدارى، حلال خورى و خوش اخلاقى. (۱۲) ✔️چهارگانه ای دیگر [بدن صابر، زبان ذاکر،قلب شاکر و همسر صالحه] پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :  أربَعٌ مَن اُعْطِيَهُنَّ فَقَد اُعْطِيَ خَيرَ الدُّنيا والآخِرَةِ : بَدنا صابِرا ، ولِسانا ذاكِرا ، وقَلْبا شاكِرا ، وزَوْجَةً صالِحَةً .  چهار چيز است كه به هركس داده شود خير دنيا وآخرت به او داده شده است : بدن شكيبا، زبان گويا به ذكر خدا ، دل سپاسگزار، و همسر شايسته .(۱۳) 💠داستان روزی مردی از انصار نزد رسول خدا آمد و پرسید: اگر جنازه شخصی در میان است و باید تشییع و سپس دفن شود و از سویی مجلسی علمی هم هست که از شرکت در آن بهره‌مند می‌شویم، وقت و فرصت هم نیست که در هر دو جا شرکت کنیم، به نظر شما کدام ترجیح دارد؟ حضرت فرمود: اگر افرادی هستند که همراه جنازه بروند و آن را دفن کنند، در مجلس علم شرکت کن. همانا شرکت در یک جلسه علمی از حضور در هزار تشییع جنازه و از هزار عیادت مریض و از هزار شب عبادت و هزار روز روزه و هزار درهم صدقه ‌دادن و هزار حج غیرواجب و هزار جهاد غیرواجب بهتر است. این کجا و آن کجا؟ مگر نمی‌دانی به وسیله علم است که خدا اطاعت و عبادت می‌شود. خیر دنیا و آخرت توأم با علم است، همان‌طور که شر دنیا و آخرت نیز توأم و همراه با جهل است.(۱۴) 💠داستان علامه طباطبائی نقل کرده است: وقتی به نجف اشرف برای تحصیل مشرّف شدم، از نظر قرابت و خویشاوندی ‌گاهی به محضر مرحوم قاضی شرفیاب می‌شدم تا اینکه یک روز کنار درب مدرسه‌ای ایستاده بودم که مرحوم قاضی از آنجا عبور می‌کردند، چون به من رسیدند دستِ خود را روی شانه من گذاردند و فرمودند: ای فرزندم! اگر دنیا می‌خواهی نماز شب بخوان و اگر آخرت می‌خواهی نماز شب بخوان. این سخن آن‌قدر در من اثر کرد که از آن به بعد تا زمانی که به ایران مراجعت کردم، پنج سال تمام در محضر آیت‌الله قاضی روز و شب به سر می‌بردم و لحظه ای از ادراک فیض ایشان دریغ نمی‌کردم.(۱۵) ــــــــــــــــــــــــــــ 📎پی نوشتها ۱.إحياء علوم الدين، ج۳ ص۳۰۷. ۲. نهج الفصاحه، ح۳۰۱۵. ۳. مستدرك الوسايل ج۱۱، ص۲۲۵. ۴. غررالحكم ح۷۵۲۳. ۵.بحار الانوار ج۲۷، ص۷۸. ۶.بحارالانوار ج۱،ص۲۰۴. ۷.مستدرك الوسائل ج۱۳،ص۴۹. ۸.اختصاص‏، مفيد، ص ۲۲۵. ۹:بحار الأنوار،ح۷۴،ص۱۷۸. ۱۰.غررالحكم ح۴۶۷۰. ۱۱.كافي ج۲ ص۱۳۰. ۱۲.غررالحكم ح۲۱۴۲ّ ۱۳.الجعفريّات ،ص۲۳۰. ۱۴. داستان راستان،ص ۳۷۰. ۱۵. با اقتباس از کتاب نماز خوبان کانالمون ⇩ https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
درسته خوشگل نیستم پولدار نیستم جذاب نیستم خوش اخلاق نیستم ولی...؟ یا اباالفضل پس من چیم؟😕😕 تاحالا انقدر دقیق نشده بودم رو خودم...😱😐😢 به نام خداوند مهربان سلام عید فطر و بندگی بر شما مبارک باد 🔸امیر المؤمنین علیه السلام: لا قَرِينَ كَحُسْنِ الخُلْقِ‏ هیچ همنشینی بهتر از خوش اخلاقی نیست (بخشی ازحکمت 113✨نهج البلاغه🗞) ✍ خوش اخلاقی باعث جذب انسانها میشود و شما از بین آنها می توانید بهترین همراه و دوست را انتخاب کنید. انسانهای خوش اخلاق همیشه برای دیگران جذابند و همین جذابیت باعث توجه دیگران به آنان می شود و این توجه افزون بر اعتماد به نفس باعث اعتبار و موفقیت فرد خوش اخلاق می شود. کانالمون ⇩ https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
💠 الزامات دین را باید پذیرفت... ▫️ما باید الزاماتی را برای خود فراهم کنیم، چون وارد یک تشکیلات منسجم به نام دین شده‌ایم و باید خودمان را با آن انطباق دهیم. ▫️درست مثل این است که وقتی ما رشته‌ی ورزشی ای مثل شنا را انتخاب می‌کنیم باید الزاماتی را فرا بگیریم تا در آن رشته‌ی ورزشی موفق شویم، چون شنا با کشتی و فوتبال متفاوت است. دین هم همین‌گونه هست. ▫️دین را مثل هوا در نظر بگیرید، هوا و اکسیژن در هر صورت ما را احاطه کرده است و بر ما محیط است. ▫️دین به هیچ ‌وجه مزاحم زندگی ما نیست، یعنی اگر هزار دستور هم داشته باشد ما در حین اینکه زندگی می‌کنیم آن هزار دستور را انجام می‌دهیم. ▫️مثلا سَرِ سفره‌ی غذا نشسته اید دین دستوراتی برای غذا خوردن دارد، دستوراتی که مانع غذا خوردن نیست، حتی وقت غذا را هم توسعه نمی‌دهد. مثل گفتن بسم الله الرحمن الرحیم قبل از شروع غذا! ▫️انسان در حالات مختلف الزاماتی را باید رعایت کند. هنگام آمدن به خیابان مراقب چشم باشد، در مهمانی مراقب زبان باشد. وقتی به نماز می‌ایستد مراقب قلب باشد. در یک محیط فکری مراقبت کند فکر او به سرقت نرود. وقتی در یک برنامه‌ی مالی وارد شد مراقبت کند بر حلال و حرام، وقتی در جایی مسکن گزید مراقب همسایه باشد، اگر در جوار پدر و مادر بود، والدین را در نظر داشته باشد، اگر ازدواج کرد مسائلی را در نظر بگیرد و... ▫️ پس در تمام لحظات زندگی ما دین دخالت دارد و جایی خالی از دین نیست. ▫️مثلا شما در حال اصلاح کردن هستید، دین در اینجا دستوراتی دارد، تیغ زدن (ریش) خلاف دستور دین است، نمی‌توان شارب را رها کرد به دهان برسد، نمی‌شود برای سبیل آبخوره ساخت! دستور دین است. نمی‌تواند در آرایشگاه خود را شبیه زنان کند. زن نمی‌تواند لباس مردان را بپوشد مثلا کت شلوار بپوشد یا کمربند مردانه ببندد. زن، زن است. مرد نمی‌تواند لباس زنان را بپوشد. زن و مرد نمی‌توانند با هم اختلاط داشته باشند. ▫️توجه کنید دین چه گستره‌ی وسیعی دارد. این گستردگی را اگر من زیر بارش رفتم می‌شود دین، نه اینکه یک گوشه‌ی دین را بگیریم و باقی را رها کنیم. ▫️مثلا یک راننده بگوید من فقط می‌توانم دنده عوض کنم!! این که رانندگی نمی‌شود، راننده باید آیین نامه امتحان دهد و تابلوها را بشناسد؛ هر تابلویی دارای یک امنیت و خطری است، اگر توجه نکند خطر و اگر توجه کند امنیت است، خیلی باسرعت در حال رانندگی است اما یک لحظه یک تابلو را می‌بیند متوجه می‌شود که الان چه کار انجام دهد. خط‌کشی اتوبان یا شطرنجی کردن قسمتی از خیابان برای چیست؟! اینها هر کدام اگر رعایت نشود یک اتفاق رخ خواهد داد. ▫️دین هم همین‌گونه هست، اگر می‌خواهیم با تقوا و خداشناس باشیم باید زیر بار الزامات دین برویم. کانالمون ⇩ https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af