eitaa logo
کشکول ناظر
89 دنبال‌کننده
178 عکس
25 ویدیو
2 فایل
《اشعار و نوشته‌های گاه و بیگاه آرش محبوب زاده》 راهنمای مطالب کانال سنجاق شده است. در هر شبکه‌ی اجتماعی که حضور داشته باشم، می‌توانید مرا با این نام کاربری پیدا کنید: @virtual_pilgrim
مشاهده در ایتا
دانلود
کشکول ناظر
📿 حجت‌های کوچک و بزرگ خدا #یادداشت [احتمالا] اول وارد اکسپلور اینستاگرام شدم و لابه‌لای پیشنهادهای
📿 حجت‌های کوچک و بزرگ خدا [مطمئنا] دوم خودمانی و بی مقدمه بگویم. معجزه به خاطر دو گروه از آدم‌ها می‌آید: عوضی‌ها و احمق‌ها. (اگر از این الفاظ خوشتان نیامد، می‌توانید در عوض بگویید "المغضوب علیهم" و "الضالین"!) زیرا کسی که جزو این دو گروه نباشد، بدون هیچ نیازی به اتفاقات عجیب و حیرت‌آمیز می‌تواند حرف حق را بشنود و از آن پیروی کند. پیامبرانی که از سوی خداوند فرستاده شدند، حرف‌های نامربوطی نزده بودند! "آدم‌های خوبی باشید، دروغ نگویید، دزدی نکنید و..." کدام آدم عاقلی است که این حرف‌ها را بشنود و با خود بگوید "نه! این‌ها حرف‌های درستی نیستند!"؟ حتی برای ادعاهایی که ممکن بود با عرف روزگار فاصله داشته باشد، به فراخور فکر مردم زمان خود دلیل می‌آوردند. مثلا پیامبری که از وجود خدا حرف می‌زد، آن را برای پیرزن نخ‌ریس اینطور توضیح می‌داد که: ببین اگر تو چرخت را حرکت ندهی خود به خود حرکت نمی‌کند، پس جهانی با این همه جنب‌وجوش نیز نمی‌تواند بدون دستی که آن را حرکت دهد اداره شود. کتابی که با مردم بت‌پرست مواجه بود به آن‌ها می‌گفت: اگر این جهان خدایان دیگری غیر از خدای واحد داشت، آن‌ها در مدیریت جهان به مشکل و اختلاف می‌خوردند و نظم فعلی را شاهد نبودید. اگر انسان از نعمت عقل به درستی استفاده کند و مرض دیگری هم در وجودش نباشد، برای ایمان و عمل خود نیازی به دیدن معجزه ندارد. در اصطلاحات فقهی با دو کلمه "علت" و "مؤيد" روبه‌رو می‌شویم. علت، آن چیزی است که قوام حکم شرعی با آن شکل می‌گیرد. اگر علت باشد، حکم هم هست و اگر علت نباشد حکم هم نیست. مثلا علت حرمت گوشت خوک این است که نص صریح آیات و روایات گفته‌اند آن را نخورید. اما مؤيد، چیزی است که گاهی علاوه بر علت پیدا می‌شود و درستی آن را برای ما محکم‌تر می‌کند. مثلا دانشمندان متوجه می‌شوند فلان میکروب خاص در گوشت خوک زندگی می‌کند. مؤيد، اگر وجود داشت که چه بهتر، اما اگر هم وجود نداشت یا از بین رفت، هیچ خللی به علت وارد نمی‌کند و حکم سر جای خود باقی می‌ماند. معجزات، درست مانند مؤيد هستند. می‌آیند تا خیال ما از آنچه با علت‌های محکم به آن گرویده‌ایم راحت‌تر شود. اما اگر معجزه‌ای نیامد یا چیزی که از آن به عنوان معجزه یاد کرده بودیم از بین رفت، باید اعتقاد ما هم از بین برود؟ علت اعتقاد، برهان و استدلال است. معجزه فقط گاهی خودی نشان می‌دهد تا مؤيدی بر آن علت پیشین باشد. شاید بعضی‌ها خیال کنند معجزات خارق‌العاده، حجت‌های بزرگ خدا هستند؛ اما به نظر من اینطور نیست. حجت‌های بزرگ خدا آن‌هایی هستند که بزرگ‌ترین نعمت خدا به انسان، یعنی عقل را مستقیما مخاطب قرار می‌دهند. بزرگ‌ترین حجت‌های خدا، برهان‌هایی هستند که اعتقادات حق را بدون باقی گذاشتن جای هیچ شک و شبهه‌ای برای ما اثبات می‌کنند. اما از آنجایی که مخاطب این برهان‌ها عقل است، و "اکثرهم لا یعقلون"، گاهی خدا از معجزات، این حجت‌های کوچک، استفاده می‌کند تا دیگر کسی نتواند بگوید اگر مایه هدایت ما را فراهم می‌کردی، از نشانه‌های تو پیروی می‌کردیم و گمراه نمی‌شدیم. 📓 "کشکول ناظر"؛ کانال اشعار و نوشته‌های آرش محبوب زاده @virtual_pilgrim_archive
ما در خلوت به روی خلق ببستیم از همه بازآمدیم و با تو نشستیم هر چه نه پیوند یار بود بریدیم وآنچه نه پیمان دوست بود شکستیم مردم هشیار از این معامله دورند شاید اگر عیب ما کنند که مستیم مالک خود را همیشه غصه گدازد مِلک پری‌پیکری شدیم و برستیم شاکر نعمت به هر طریق که بودیم داعی دولت به هر مقام که هستیم در همه چشمی عزیز و نزد تو خواریم در همه عالم بلند و پیش تو پستیم ای بت صاحب‌دلان مشاهده بنمای تا تو ببینیم و خویشتن نپرستیم دیده نگه داشتیم تا نرود دل با همه عیّاری از کمند نجستیم تا تو اجازت دهی که در قدمم ریز جان گرامی نهاده بر کف دستیم دوستی آن است سعدیا که بماند عهد وفا هم بر این قرار که بستیم پانوشت: گفته بودم وزن مورد علاقه‌م همینه، نه؟ 😊 📓 "کشکول ناظر"؛ کانال اشعار و نوشته‌های آرش محبوب زاده @virtual_pilgrim_archive
هدایت شده از کشکول ناظر
⚫️ شهادت شیخ‌الائمه، حضرت امام جعفر صادق علیه السلام، بر شیعیان تسلیت باد. در مسجدالنبی چه مؤدب نشسته‌اند از خلسه‌ی صبوح، لبالب نشسته‌اند قوم قلم به دست که در پیش منبرند محو نگاه شارح مذهب نشسته‌اند با ورد صبحگاه امامند همنفس گاهی شهید جذبه‌ی یارب نشسته‌اند مثل ابو بصیر فراوان که در سکوت با درس صبح آمده تا شب نشسته‌اند با دفتر و دوات، شیوخ مذاهبند خود معترف به جهل مرکب نشسته‌اند پیران فقه و فلسفه احساس می‌کنند ابجد نخوانده باز به مکتب نشسته‌اند آن قوم بی ستاره در آن سو منجّمند بی اعتنا به اختر و کوکب نشسته‌اند سرگشتگان جبری و دهری به اختیار مسحور بحث و وسعت مشرب نشسته‌اند پهناورست گستره‌ی خطبه‌های او آنجا چه بی شمار مخاطب نشسته‌اند یاللعجب از آن همه دشنام گاه گاه در ماهتاب یکسره با تب نشسته‌اند بر منبرست او که شکوهش زبانزدست شمس‌الضحی‌ست، صادق آل محمد است 🖋 @virtual_pilgrim_archive
چگونه پاسخ کلاهبرداران مجازی را بدهیم
هدایت شده از کشکول ناظر
🟢 میلاد پربرکت حضرت فاطمه معصومه (سلام الله علیها) مبارک باد «موسی» که دید حال و هوایت، دادت به دست‌های «رضا»یت اشکی نشست گوشه‌ی چشمش، تا «فاطمه» زدند صدایت از جنس آسمانی و نوری، از چشم باز پنجره دوری بین برادران غیوری، خورشید هم ندیده ردایت رنج سفر برای تو آسان، شب از قبیله‌ی تو هراسان شد قبله‌ی دل تو خراسان، ای عطر دوست قبله‌نمایت من تشنه‌ای رسیده به دریا، با آرزوی دیدن «زهرا» دربان! بگو ملیکه‌ی قم را: از راه آمده‌ست گدایت کنج ضریح سر بگذارد، بال و پری اگر چه ندارد دل را به دست تو بسپارد، تا پر دهی به سمت خدایت لبخند شهر تو نمکین است، قم قلب مهربان زمین است ما هر چه داشتیم همین است: جان‌های ما، «کریمه»! فدایت ای دختر یگانه‌ی مادر! ای جویباری از دل کوثر! مثل «علی» نیامده دیگر، کو همسری به شأن سرایت؟ می‌بارد از ضریح تو رحمت، از آسمان اسم تو عصمت از «اشفعی لنا»ی تو «جنت»، وا شد به‌ روی ما، به دعایت این شاعرت دلش شده آهو، آهو اسیر شهر و هیاهو اذن زیارتی بده بانو! این شعر را نخوانده برایت 🖋 @virtual_pilgrim_archive
امروز در حرم مطهر به یاد همه عزیزان بودم.
هدایت شده از کشکول ناظر
جایی که کوه خضر به زحمت بایستد شاعر چگونه پیش تو راحت بایستد؟ نزدیک می‌شوم به تو، چیزی نمانده است قلبم از اشتیاق زیارت بایستد بانو سلام! کاش زمان با همین سلام در آستانه‌ی درِ ساعت بایستد و گردش نگاه تو در بین زائران روی من – این فتاده به لکنت – بایستد تا فارغ از تمام جهان، روح خسته‌ام در محضر شما دو سه رکعت بایستد بانو اجازه هست که بار گناه من در کنج صحن این شب خلوت بایستد؟ در این حرم هزار هزار آیه‌ی عذاب هم‌وزن با یک آیه‌ی رحمت بایستد باید قنوت حاجت بی‌انتهای ما زیر رواق‌های کرامت بایستد شیعه به شوق مرقد زهرا به قم رسید طاقت نداشت تا به قیامت بایستد آنکس که جای فاطمه در قم نشسته است در روز حشر هم به شفاعت بایستد تو خواهر امام غریبی و این غزل با بیت‌هاش در صف بیعت بایستد من واژه واژه عطر تو را پخش می‌کنم حتی اگر نسیم ز حرکت بایستد این شعر مست تکیه زده بر ضریح تو مستی که روی پاش به زحمت بایستد 🖋 @virtual_pilgrim_archive
هدایت شده از روزهای مادرانه
از اونجایی که به روزهای درخواست فهرست خرید کتاب از نمایشگاه رسیدیم، می‌خوام چند نکته رو بگم که بعضی‌هاش هم تکراریه! اول نمایشگاه برای کتاب خریدن نیست؛ مگر این که بن مجانی داشته باشید و کتاب براتون مُفت دربیاد! نمی‌گم نرید؛ برید! با بچه‌ها هم برید. براشون دو سه تا کتاب هم بخرید که دست پر برگردن، ولی با هدف "خریدن کتاب‌های طول سال" نرید. برید برای دیدن ناشرها، ورق زدن کتاب‌های جدید، معاشرت با دوستان اهل کتاب، نشستن توی چمن‌ها و تماشای بروشورها و بالا و پایین کردن قیمت‌ها و برانداز کردن ناشرها و... خلاصه حضور در یک گردهمایی کتابی. اما ده-پونزده درصد تخفیف، اون قدر نمی‌ارزه که بخواین به خاطرش تا اونجا برین و کلی بار و بندیل حمل کنین و کارت بانکی‌تون رو خالی کنین و خسته و هلاک برگردین. چون اولا در طول سال از سامانه خرید از کتابفروشی‌ها (بازار کتاب) احتمالا می‌تونین همون کتاب‌ها رو ارزون‌تر پیدا کنین. ثانیا ناشرها به صد بهانه در طول سال تخفیف می‌زنن که گاهی تا سی-چهل درصد هم می‌رسه و از تخفیف نمایشگاه خیلی بهتره. قبلا یه فهرست نوشتم از این که چه کتابهایی رو خوبه از نمایشگاه بخریم. اونو ببینید، و بقیه‌ش رو رها کنید. دوم به فهرست‌های کتابی که منتشر می‌شه صد در صد اعتماد نکنید. اجازه بدین از پشت صحنه براتون بگم: اکثر این فهرست‌ها بر مبنای منافع اون شخص نوشته شده، نه منافع شما! خیلی از بلاگرهایی که فهرست کتاب منتشر می‌کنن و میگن از نمایشگاه این‌ها رو حتتتما بخر، بابت تبلیغ اون کتاب‌ها پول گرفتن (و در اغلب اوقات خودشون هم کتاب رو نخوندن!) بعضی‌ها هم فهرست کتاب‌های هم‌قطارها و دوست‌های خودشون رو منتشر می‌کنن و به همدیگه نون قرض می‌دن! این کتاب اونو معرفی می‌کنه، اون کتاب اینو... خلاصه قربون هم می‌رن! شاید هم کتاب‌های خوبی بینش باشه‌ها... ولی خب... می‌تونه هم نباشه! پس هیچ فهرستی وجود نداره که مبتنی بر نیاز شما طراحی شده باشه. فهرست‌ها رو اگر خواستین نگاه بندازین، ولی تبدیلش نکنین به فهرست قطعی خرید خودتون. سوم در نمایشگاه من تعداد خیلی کمی کتاب رو می‌خرم، تعداد زیادی هم هدیه می‌گیرم (از قسمت‌های خوب کار ما هم یکیش اینه!😌) اون کتاب‌ها رو می‌برم خونه و گاهی چند ماه بعد فرصت می‌شه که بخونمشون. اون وقته که ممکنه بفهمم چه کتاب بدی بوده! این جور وقت‌ها اگر بابتش پول داده باشم، غصه پولمو می‌خورم؛ اگر هم هدیه گرفته باشم، شرمنده می‌شم که مجبورم حقیقت رو بگم! (من ابدا با کسی رودربایستی ندارم، از همه رک‌تر هم با دوست‌هام!) بنابراین این که بعضی‌ها میگن هرچی توی نمایشگاه برای خودت گرفتی به ما هم معرفی کن، کار عبث و به‌دردنخوریه. چون من هم محتمله اشتباه کنم. کتاب هم که گرون!!😵‍💫 خداییش اشتباه هزینه‌ش زیاده! چهارم عجله نکنید! مسابقه که نیست! اگر هیچی هم از نمایشگاه نخرید، چیزی از دست ندادید. صبر کنید نقد و نظر درباره کتاب‌ها منتشر بشه، بریده‌هاشون رو ببینید، بعد بخرید و بخونید. ما نه اون قدر پول داریم که همه کتاب‌ها رو بخریم، نه عمرمون به خوندن همه کتاب‌ها قد می‌ده، نه روان‌مون رو از سر راه آوردیم که با کتاب بد به همش بریزیم! پس صبوری کنید و به جای این که زود کتابها رو بخونید، کتابهای خوب بخونید. درباره نمایشگاه و کتاب باز هم حرف می‌زنیم... https://eitaa.com/motherlydays
به تازگی موفق شدم یکی از بزرگواران رو برای دیدن سریال دکتر هو ترغیب کنم! به مناسبت این پیروزمندی غرورآفرین، می‌تونید دوباره مطلب دو قسمتی که قبلا درمورد این سریال نوشته بودم بخونید: https://eitaa.com/virtual_pilgrim_archive/48 https://eitaa.com/virtual_pilgrim_archive/50 📓 "کشکول ناظر"؛ کانال اشعار و نوشته‌های آرش محبوب زاده @virtual_pilgrim_archive
کشکول ناظر
🟡 قربون کبوترای حرمت امام رضا... #دهه_کرامت دستای بچگیمو واسه شما توی گندم زدم، درآوردم پهن شد زیر
🟡 پست این هفته یه مقدار متفاوته! 😊 اخیرا یکی از دوستان یه هوش مصنوعی بهم معرفی کرده بود که شعر می‌گیره و آهنگ تحویل میده! طبیعتا من هم به عنوان شاعر، دوست داشتم ببینم شعرهای مختلفم وقتی ملودی می‌گیرن و خونده میشن چطورن. ایشون "مصنوعی" بود؛ ولی "هوش" چندان بالایی نداشت و خیلی از کلمات و جملات رو خراب می‌کرد. خیلی شعرها رو بی‌خیال شدم ولی یه دونه چون واسه خودم خیلی ارزشمندتر بود، به خاطرش کلی با هوش مصنوعی سر و کله زدم و هی خروجی داد و هی اصلاح کردم تا نهایتا نسخه‌هایی با کمترین غلط در خوانش بهم تحویل داد. این دو نسخه خدمت شما: