eitaa logo
خانه هم‌افزایی انرژی و آب
447 دنبال‌کننده
2.9هزار عکس
282 ویدیو
76 فایل
پایگاه اطلاع‌رسانی #سمن 🏠خانه هم‌افزایی انرژی و آب خراسان رضوی اولین و بزرگترین تشکل(NGO)کشور (ش ثبت 6448) با رویکرد #هم‌افزایی میان تمامی ذینفعان انرژی، آب و محیط‌زیست در بخش دولتی، خصوصی و مردم ادمین کانال: @wesh1234 ☎️۰۵۱-۳۸۴۳۴۱۴۳
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰استاندار خراسان رضوی: فعالیت بیش از ۲۷۰ سمن در مشهد یک ظرفیت اجرایی جدی است 💠غلامحسین مظفری در نشست هم‌اندیشی با سازمان‌های مردم‌نهاد استان با تأکید بر تداوم نشست‌های هم‌اندیشی با سازمان‌های مردم‌نهاد اظهار کرد: حتماً این جلسات را ادامه خواهیم داد، به‌ویژه اگر به‌صورت تخصصی‌تر برگزار شود. تقاضای من این است که سازمان‌های مردم‌نهاد با معاونان استانداری و مدیران کل مرتبط، جلسات مستمر داشته باشند. ما این موضوع را تنظیم می‌کنیم تا معاونان استانداری و مدیران کل بتوانند در حوزه‌های تخصصی از این ظرفیت استفاده کنند. 🔷استاندار خراسان رضوی با اشاره به برخی تصمیمات گذشته اظهار کرد: در حوزه‌هایی مانند انرژی، تصمیماتی در دوره‌های گذشته، از جمله در مجلس هفتم و بحث تثبیت قیمت‌ها گرفته شد که آثار آن را امروز مردم لمس می‌کنند. همچنین مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان رضوی با ارائه آماری از وضعیت سازمان‌های مردم‌نهاد استان تصریح کرد: در حال حاضر ۲۴۰ سازمان مردم‌نهاد در سطح مشهد داریم فعال هستند که از این تعداد، ۴۸ سازمان در حوزه بهداشت و درمان، ٢٨ سمن در حوزه محیط زیست، آب و میراث فرهنگی، ۸۱ سازمان در حوزه اجتماعی شامل کاهش آسیب‌های اجتماعی، امور حقوقی و توانبخشی، و ۵۳ سازمان در حوزه فرهنگی، هنری، ورزشی و فناوری فعالیت می‌کنند. همچنین سازمان‌های مردم‌نهاد جوان‌گرا و مبتنی بر فناوری‌های نوین نیز در سال‌های اخیر به ثبت رسیده‌اند که قابل ملاحظه است. 📡 @wesh_ir | مشروح خبر
خانه هم‌افزایی انرژی و آب
🔰پنجاه و سومین جلسه کمیته فنی، خودکفایی و ساخت داخل برگزار شد 💠این نشست با حضور نمایندگانی از شرکت‌
مروری بر پنجاه و سومین جلسه کمیته فنی، خودکفایی خانه هم‌افزایی انرژی و آب؛ 🔰کیفیت، پیش‌نیاز خودکفایی؛ از ITP تا کاهش فلرینگ 💠در این نشست اقدامات شاخص سال ۱۴۰۴، در کنار بررسی چالش‌های برنامه بازرسی و آزمایش (ITP) و ارائه دستاوردهای یک پروژه بومی کاهش فلرینگ در چاه‌های گاز مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت. 📌 برنامه ITP نقشه راه تضمین کیفیت در پروژه‌های صنعتی 🔷عباس‌نژاد رئیس کمیته و نماینده شرکت پالایش گاز شهید هاشمی‌نژاد با بیان اهمیت برنامه بازرسی و آزمایش، ITP را نقشه راه تضمین کیفیت در پروژه‌های صنعتی دانست. 🔷وی افزود: برنامه بازرسی و آزمایش (ITP) نقشه راهی حیاتی برای تضمین کیفیت در ساخت و خرید تجهیزات صنعتی، به‌ویژه در صنایع کلیدی مانند نفت و گاز است و هدف آن اطمینان از انطباق با استانداردها و پیشگیری از نقص مراحل کلیدی است. 📌کاهش 90 درصدی مصرف گاز در فلرهای نفت و گاز شرق با برنر بومی 🔷یزدی نماینده شرکت بهره‌برداری نفت و گاز شرق، از کاهش ۹۰ درصدی مصرف گاز در فلرهای این شرکت با استفاده از برنر بومی خبر داد و گفت: پروژه کاهش فلرینگ با هدف رفع دو مشکل اساسی سیستم‌های قدیمی شامل مصرف بسیار بالای گاز شیرین و ناپایداری خطرناک شعله، به‌صورت بومی اجرا شده است. 🔷یزدی افزود: برنر اتمسفریک جدید با استفاده از قطعات استاندارد و در دسترس طراحی شده و ضمن کاهش حدود ۹۰ درصدی مصرف گاز، پایداری شعله را حتی در شرایط باد شدید تضمین می‌کند. در صورت تعمیم این طرح به تمامی فلرها و گودال‌ها صرفه‌جویی سالانه‌ای معادل ۴۲۰ میلیارد تومان بر اساس قیمت جهانی گاز محقق خواهد شد. 📡 @wesh_ir | سایت
خانه هم‌افزایی انرژی و آب
یادداشت محمدرضا فلفلانی، مدیرعامل خانه هم‌افزایی انرژی و آب خراسان رضوی؛ 🔰مسئله چندوجهی آلودگی هوای
یادداشت تحلیلی مهندس امین وطن پور معاون کمیته‌های خانه هم‌افزایی انرژی و آب خراسان رضوی در تسنیم؛ 🔰تحلیلی بر علل ریشه‌ای آلودگی هوا در مشهد و خراسان رضوی 💠 آلودگی هوای مشهد حاصل یک منبع یا یک تصمیم غلط مقطعی نیست، بلکه نتیجه هم‌زمانی چند جریان ساختاری است که در طول سال‌ها بر هم انباشته شده‌اند. از یک‌سو، منابع انسانی تولید آلاینده با شدت بالا و از سوی دیگر، شرایط اقلیمی و جغرافیایی خاص منطقه، باعث شده ظرفیت خودپالایی جو در این کلان‌شهر به‌شدت کاهش یابد. بر اساس گزارش‌های رسمی، تنها در یک سال گذشته 2 هزار و 674 نفر در مشهد به‌طور مستقیم جان خود را به دلیل آلودگی هوا از دست داده‌اند و برآورد خسارت اقتصادی این مرگ‌ومیرها به حدود 57 هزار میلیارد تومان رسیده است. این ارقام نشان می‌دهد که آلودگی هوا دیگر یک «مسئله محیط‌زیستی» نیست، بلکه بحرانی در حوزه سلامت عمومی، اقتصاد شهری و کارآمدی نظام مدیریت است. 🔷اصلی‌ترین ریشه آلودگی هوای مشهد به آلاینده‌های متحرک بازمی‌گردد؛ یعنی خودروها و موتورسیکلت‌هایی که بخش عمده آن‌ها فرسوده، فاقد استانداردهای روز و دارای احتراق ناقص هستند. داده‌های پایش شش‌ماهه نخست سال 1404 نشان می‌دهد از میان 9 هزار و 519 خودروی پایش‌شده، 1 هزار و 301 دستگاه به‌عنوان خودروی آلاینده شناسایی شده‌اند. ترکیب این خودروها معنا‌دار است: پراید با سهم 71 درصدی در صدر قرار دارد و پس از آن پیکان وانت و موتورسیکلت‌های فرسوده دیده می‌شوند. این الگو به‌روشنی نشان می‌دهد که مسئله، «تعداد خودرو» نیست، بلکه «کیفیت ناوگان» است. 📡 @wesh_ir | ادامه یادداشت در تسنیم
🔰خانه هم‌افزایی انرژی و آب خراسان رضوی پیشنهاد «نظام پرداخت ترکیبی مبتنی بر بهره‌وری» را برای بررسی تقنینی به مجلس ارائه کرد 💠خانه هم‌افزایی طی مکاتبه‌ای رسمی با ریاست مجلس و نمایندگان مردم مشهد و کلات و ریاست مرکز پژوهش‌ها طرح پیشنهادی «استقرار نظام پرداخت مبتنی بر بهره‌وری در دستگاه‌های اجرایی» را با هدف اصلاح ساختار پرداخت حقوق و مزایا در بخش دولتی و هم‌راستاسازی آن با اهداف برنامه هفتم پیشرفت و حکمرانی داده مبنا ارائه کرد. 🔷طبق این پیشنهاد، نظام فعلی پرداخت حقوق و مزایا در بخش دولتی، ارتباط مستقیم و مؤثری میان دریافتی کارکنان و سطح عملکرد، کیفیت خدمات و میزان بهره‌وری برقرار نمی‌کند و این مسئله موجب کاهش انگیزه نیروی انسانی کارآمد، استمرار پرداخت‌های غیرهدفمند و افزایش هزینه‌های ناشی از ناکارآمدی در بخش عمومی شده است. در این چارچوب، اصلاح نظام پرداخت کارکنان دولت به‌عنوان اقدامی زیربنایی و اجتناب‌ناپذیر برای تحقق حکمرانی داده‌مبنا و ارتقای بهره‌وری کل عوامل تولید مطرح شده است. 🔷در بخش هدف‌گذاری این طرح، نظام پرداختی پیش‌بینی شده که در آن بخشی از دریافتی کارکنان دولت به‌صورت شفاف، داده‌محور و قابل سنجش به عملکرد و بهره‌وری در سطوح فردی، واحد سازمانی و دستگاه اجرایی وابسته باشد. 🔷اصول حاکم بر این طرح شامل حفظ امنیت معیشتی کارکنان از طریق تداوم حقوق پایه ثابت، ایجاد انگیزه برای ارتقا عملکرد و نوآوری، استقرار نظام ارزیابی مبتنی بر داده و شاخص‌های کمی، جلوگیری از پرداخت‌های سلیقه‌ای و غیرشفاف و اجرای تدریجی و قابل ارزیابی عنوان شده است. 🗂 مستندات 📡 @wesh_ir | مشروح گزارش
خانه هم‌افزایی انرژی و آب
🔰پیشنهاد تشکیل «کمیته‌های استانی» برای کاهش زمان ارزیابی وندورلیست و تقویت تولیدکنندگان بومی با حضور
یک استان پای کار یک مطالبه؛ 🔰استاندار خراسان رضوی بسته تصمیم‌ساز خانه هم‌افزایی انرژی و آب را به وزیر نفت ارسال کرد 💠استاندار خراسان رضوی، با ارسال نامه‌ای رسمی به وزیر نفت، بسته تصمیم‌ساز اصلاح فرآیند صدور مجوز تأمین‌کنندگان معتبر وزارت نفت (AVL) را که توسط خانه هم‌افزایی انرژی و آب خراسان رضوی و با پشتیبانی و مصوبه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان تدوین شده است، برای بررسی و اقدام اجرایی به وزارت نفت ارائه کرد. 🔷استاندار خراسان رضوی بر اساس پیشنهاد خانه هم‌افزایی انرژی و آب خواستار بررسی و اجرای سه راهکار اصلی شده است: 1️⃣ایجاد هاب منطقه‌ای صدور مجوز AVL با مرکزیت مشهد با هدف تفویض بخشی از اختیارات صدور مجوز به استان و مناطق شرق کشور 2️⃣اجرای بخشی از فرآیندهای ابتدایی صدور مجوز در استان‌ها شامل آموزش، جمع‌بندی مدارک و آماده‌سازی اولیه تحت نظارت ارزیابان تهران 3️⃣پیش‌بینی مشوق برای شرکت‌های نوپا و دانش‌بنیان با هدف تسهیل ورود این شرکت‌ها به فرآیند صدور مجوز، کاهش انحصار و حمایت از شرکت‌های کوچک و نوپا در زنجیره تأمین صنعت نفت و گاز. 💠خانه هم‌افزایی انرژی و آب طی بیش از دو سال، با انجام بررسی‌های تخصصی، برگزاری جلسات تدوین بسته در بستر کمیته‌ فنی، خودکفایی و ساخت داخل و مصاحبه با شرکت‌های فعال استان، چالش‌های ساختاری صدور مجوز AVL را شناسایی و برای آنها راهکار تدوین کرده بود. 💐قدردان تلاش‌های ریاست، اعضا و فعالین محترم کمیته فنی، خودکفایی و ساخت داخل در به ثمر رساندن این بسته تصمیم‌ساز و بزودی تحولات چشمگیر حاصل از آن هستیم.💐 🗂مستندات 📡 @wesh_ir | مشروح گزارش
هادی ذالکی روزنامه‌گار و عضو تخصصی خانه هم‌افزایی؛ 🔰آقای رئیس جمهور،«نیروگاه ساخته شد، روایت نه»! 💠ویدئوهای آقای رئیس جمهور را در آیین بهره‌برداری از ۱۴۸ پروژه نیروگاهی تجدید پذیر در سراسر کشور را دیدم. جملات و وسطِ گزارشِ وزیران پریدن‌ها، از « ۳۰ هزار مگاوات برای پایان دولت خیلی دیر است؛ ما می‌گوییم همه را تمام کنیم شما می‌گویید تا پایان دولت؟» تا «خودتان را بتکانید ۶۰ مگاوات که عددی نیست» با همان لحنی که از آقای پزشکیان سراغ داریم می‌تواند نشان بدهد هم دولت و هم شخص رئیس جمهور ظرفیت بالایی را معطوف به حل مسئله ناترازی انرژی در کشور کرده‌اند. با توجه به تجربه میدانی خودم از آنچه در حال شکل گیری است؛ می‌توانم به نکته مهمی اشاره کنم و آن را با خون امضا بزنم! 🔷در سال‌های اخیر، در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر زحمت کم کشیده نشده است. نیروگاه‌ها ساخته شده‌اند، ظرفیت‌ها بالا رفته، عددها روی کاغذ امیدوارکننده‌اند. اما یک حلقه مهم همچنان جا مانده است: روایت. 🔷در جهان امروز، پروژه‌ای که روایت نداشته باشد، عملاً وجود ندارد؛ حتی اگر روی زمین ساخته شده باشد. روایت است که معنا می‌سازد، مقاومت اجتماعی را کم می‌کند و مشارکت ایجاد می‌کند. بدون آن، هر پروژه‌ای در بهترین حالت «افتتاح می‌شود» و در بدترین حالت «نادیده گرفته می‌شود». 🔷اگر قرار است انرژی‌های تجدیدپذیر به یک مطالبه عمومی تبدیل شوند، باید جدی‌تر از قبل به رسانه نگاه کرد؛ نه به‌عنوان هزینه اضافی، بلکه به‌عنوان زیرساخت. آینده این حوزه نه فقط به مگاوات، که به معنا وابسته است. و معنا، بدون روایت، ساخته نمی‌شود. 📡 @wesh_ir | سایت
🔰 چهل و هفتمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران گرامی باد💐 📡 @wesh_ir
خانه هم‌افزایی انرژی و آب
🔰چهل و نهمین کمیته آب محیط زیست برگزار شد 💠چهل و نهمین جلسه کمیته آب و محیط زیست جریان هم‌افزایی اس
🔰از لندفیل صنعتی تا فناوری نوین آب؛ بررسی ابعاد محیط‌زیستی روی میز کمیته آب و محیط زیست 💠در چهل‌ونهمین جلسه کمیته آب و محیط زیست که به‌میزبانی خانه هم‌افزایی انرژی و آب در تاریخ ۸ بهمن‌ماه ۱۴۰۴ برگزار شد، گزارش اقدامات سال ۱۴۰۴ شامل پیگیری احداث لندفیل صنعتی در شرق کشور، تدوین سند ساماندهی رودخانه کشف‌رود و برنامه‌های بازچرخانی آب خاکستری ارائه و بر تسریع در اجرای این طرح‌ها تأکید شد. ⭕️در ادامه، دکتر حسینی طرحی نوآورانه ترکیبی مبتنی بر انجماد جهت‌دار، سانتریفیوژ و شبکه لوله‌های مویینه را برای شیرین‌سازی و انتقال آب — با وعده کاهش چشمگیر مصرف انرژی و هزینه در مقایسه با اسمز معکوس و کاربرد پیشنهادی در منطقه چابهار — تشریح کرد و آقای وطن پور نیز از پیشرفت‌های حقوقی و ترویجی کمیته در پیگیری پروژه‌های کلیدی خبر داد. ⭕️وی با بیان چالش‌های کنونی در تأمین آب شیرین و هزینه‌های بالای روش‌های متداول مانند اسمز معکوس، به تشریح یک فناوری ترکیبی پرداخت که بر پایه انجماد جهت‌دار آب، استفاده از سانتریفیوژ و سیستم‌های مویینگی استوار است. از مزایای مطرح‌شده این طرح می‌توان به مصرف انرژی کمتر، هزینه پایین‌تر، امکان بازیابی مواد معدنی از پساب و قابلیت طراحی ماژولار اشاره کرد. همچنین ایده انتقال آب با استفاده از لوله‌های مویینه و ایجاد مخازن میانی در مسیر، به‌عنوان راهکاری برای کاهش هزینه پمپاژ و تلفات انرژی مطرح شد. ارائه‌دهنده بر کاربرد این فناوری در پروژه‌ای در چابهار تأکید داشت و هدف کلی را دستیابی به آب و انرژی برق ارزان به‌عنوان دو رکن اصلی توسعه عنوان کرد. 📡 @wesh_ir | سایت
خانه هم‌افزایی انرژی و آب
🔰دومین نشست تخصصی احیا و توسعه واحدهای بیوگاز در دامداری‌های خراسان رضوی برگزار شد 💠دومین نشست تخصص
گزارش تفصیلی نشست تخصصی احیاء و توسعه واحدهای بیوگاز در دامداری‌های خراسان رضوی؛ 🔰حرکت از چالش مدیریت کود دامی به فرصت اقتصادی 💠استان خراسان رضوی از پتانسیل بسیار بالایی با دارا بودن دامداری‌های متعدد (از صد تا چندین هزار رأسی) برخوردار است. مطالعات اولیه نشان می‌دهد طرح حتی بدون احتساب درآمد حاصل از فروش برق و گاز، با نرخ بازده داخلی (IRR) حدود 68 درصد کاملاً توجیه‌پذیر است. ارزش افزوده تولید کود مایع و گرانوله نیز به عنوان یک محرک اقتصادی مهم مطرح گردید. 🔷بدون پشتوانه نهادهای حاکمیتی، جذب سرمایه‌گذاران بزرگ دشوار است. درخواست‌های کلیدی از استانداری شامل تأمین بخشی از بودجه پایلوت، ایجاد تضمین خرید برای محصول کود، ارائه معافیت‌های مالیاتی و تسهیلات بانکی کم‌بهره بود. 📌پیشنهاد شد پایلوت در مقیاس یک دامداری هزار رأسی (مانند دامداری آموزشی دانشگاه فردوسی) به عنوان یک الگوی قابل تکرار برای کل کشور اجرا شود. 🔶در این نشست به چالش‌هایی مانند نیاز به تدوین دستورالعمل‌های فنی و ایمنی (به دلیل خطرات احتمالی مانند انفجار گاز)، بالا بودن شوری (EC) در کود خام و ضرورت اصلاح آن و لزوم تغییر برخی سازه‌های دامداری‌های سنتی برای جمع‌آوری مناسب کود اشاره شد. 📡 @wesh_ir | سایت
🔰هشدار درباره تشدید مصرف برق و آب مراکز داده؛ گزارش تحلیلی برای تصمیم‌سازان ارسال شد 💠گزارش تحلیلی «بهینه‌سازی مصرف انرژی و آب در مراکز داده: وضعیت کنونی و چشم‌انداز پیش‌رو» با هدف ارائه راهکارهای عملی برای مدیریت مصرف منابع در زیرساخت‌های دیجیتال کشور، برای جمعی از مسئولان ملی و استانی ارسال شد. ⭕️در این گزارش تأکید شده رشد شتابان مراکز داده، به‌ویژه با افزایش پردازش‌های مرتبط با هوش مصنوعی، فشار مستقیم و فزاینده‌ای بر شبکه برق و منابع آب کشور وارد کرده و در صورت نبود سیاست‌های اصلاحی، می‌تواند به تشدید خاموشی‌ها و بحران آب در کلان‌شهرها منجر شود. ⭕️این گزارش ضمن بررسی وضعیت موجود مراکز داده در کشور، شاخص‌های بهره‌وری مصرف انرژی و آب، روش‌های نوین خنک‌کاری و مقایسه تطبیقی با استانداردهای جهانی را ارائه کرده و مجموعه‌ای از راهکارهای عملی و سیاستی برای کاهش مصرف و افزایش تاب‌آوری زیرساخت‌های دیجیتال پیشنهاد داده است. 📡 @wesh_ir | سایت
خانه هم‌افزایی انرژی و آب
8⃣4⃣ چهل و هشتمین جلسه «کمیته توسعه تکنولوژی و مدیریت مصرف» روز چهارشنبه مورخ ۱۴۰۴/۰۹/۰۵ از ساعت ۰۸
9️⃣4️⃣ چهل و نهمین جلسه «کمیته توسعه تکنولوژی و مدیریت مصرف» فردا سه‌شنبه مورخ ۱۴۰۴/۱۱/۲۸ از ساعت ۰۸:۳۰ الی ۱۰:۳۰ در محل 🏡 خانه هم‌افزایی انرژی و آب خراسان رضوی 🔖 دستورکار ارائه پیرامون «بهینه‌سازی مصرف انرژی و آب در مراکز داده (Data Centers)» با ارائه دکتر مهرداد پورصادق محقق حوزه انرژی و «بررسی سازوکار بهره‌برداری از ظرفیت‌های شرکت‌های ثالث جهت مدیریت مصرف آب در ساختمان‌های دولتی» با ارائه نماینده شرکت آب و فاضلاب مشهد، با حضور نمایندگان شرکت‌های تابعه وزارت نفت و نیرو استان خراسان رضوی برگزار خواهد شد. 📡 @wesh_ir | گزارش جلسه ۴۸ کمیته توسعه تکنولوژی