eitaa logo
زن، خانواده و سبک زندگی
1.5هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
2.6هزار ویدیو
175 فایل
به کانال علمی_تخصصی موقوفه مجازی زن، خانواده و سبک زندگی خوش آمدید در این کانال مطالبی پیرامون مباحث زن و خانواده، فرزندپروری، مهارت زناشویی، نقد فمینیسم و... قرار خواهد گرفت. آیدی مستقیم ادمین کانال زهرا محسن زاده: @mohsenz224 کانال دکترنیلچی زاده نیست❌
مشاهده در ایتا
دانلود
🌺 استاد پناهیان: به آقای رئیسی تبریک می‌گویم بخاطر این جمله که امروز در مجلس گفتند: "انتخابات نقطه آغاز مشارکت مردم است نه پایان آن" این یعنی: دوران ارباب رعیتی و دیکتاتوری تکنوکرات‌ها و دمکراسی‌خواهان غرب‌زده، که مردم را فقط برای صندوق رای می‌خواهند، پایان یافت و دوران "دولت مردمی" آغاز شده است. @Panahian_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
👤 برجسته فمینیسم 👩‍🎤 Judith Butler (زاده 1956 )3️⃣ جودیت باتلر، فیلسوف پساساختارگرا و منتقد فمنیست آمریکایی است و در زمینه‌های فمینیسم، نظریه فراهنجار، فلسفه سیاسی و علم اخلاق صاحب نظر است. وی از مهمترین نظریه‏پردازان فمینیست پست‏مدرن محسوب می‏شود. 📗 نخستین اثر وی، نام دارد که در سال ۱۹۹۰ به چاپ رسید. ⬅️ یکی از مهمترین نظریات باتلر در خصوص جنسیت طرح مبحثی‌ است با عنوان (gender performativity) است. باتلر معتقد است که جنسیت یک اجراء (performance) است، یعنی آن چیزی که فرد در شرایطی خاص به نمایش می‌گذارد، نه قاعده‌ای جهانشمول از آنچه تو هستی. در همین راستا باتلر نظریه‏ ایفای جنسیت را مطرح کرده و در قالب این نظریه عنوان می‌کند که درست همانگونه که می‏آموزیم زبان را بسته به موقعیت به‏کار ببریم، می‌آموزیم که به گونه‌ای ایفای نقش کنیم که زن یا مرد هستیم. 📚 JudithButler.Theory.org.uk @International_club ادامه دارد👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/2018574369C2399355813 👩‍🎤 🍂👩‍🎤🥀 @woman_family 🥀🍂👩‍🎤🥀🍂👩‍🎤 ✨🥀🍂👩‍🎤🥀🍂👩‍🎤🥀
👤 برجسته فمینیسم 👩‍🎤 Judith Butler (زاده 1956 )4️⃣ 🔰 Queer Theory 👈 یکی از مهمترین نظریات که در کتاب او تحت عنوان آشفتگی جنسیتی بیان شد، است. ✅ “" مفهومی است برای اشاره به اقلیت های جنسی و جنسیتی که دگرجنس خواه نباشند. این عبارت که در لغت به معنای “عجیب و غریب” است، در اواخر قرن نوزدهم به عنوان برچسبی تحقیرآمیز در رابطه با گروه‌هایی مطرح گردید که به همجنسان خود متمایل بودند. در اواخر دهه ی ۱۹۸۰، نظریه پردازان و فعالان این حوزه معنایی جدید به عبارت “کوییر” بخشیدند. آنها شروع به تشکیل اجتماعات خودی و بازسازی این مفهوم نموده و هویت سیاسی متمایزی از هویت سیاسی مردان همجنسگرا طلب کردند. به آنهایی اشاره دارد که با طرد هویت های جنسی سنتی، در جستجوی مرزهای جنسیتی جایگزین باشند. 👈 نظریه کوییر هم همزمان با طرح این مفهوم و کاربرد آن توسط کنشگرا همجنسگرا در آمریکا و اروپا به عنوان تبیینی مفهومی به کار برده شد که به شدت از تفاسیر جدید در حوزه ی جنسیت و به خصوص مباحثات تاثیر پذیرفته بود. این نظریه ایده هایی را از پساساختارگرایی و روانکاوی در رابطه با هویت مرکززدایی شده و بی ثبات، واسازی از ساختهای مفهومی زبان شناختی و نیز الگوی فوکو از گفتمان و دانش و قدرت را دربر گرفته و باهم ترکیب می شود. در نظریه‌ی کوئیر تمرکز بیشتری بر مسئله‌ی ، ترجیح‌های جنسی افراد، افراد و تمایلات و آنها دارد. ✅ این نظریه، نوعی در چهارچوب‌های هویتی محسوب می‌شود و همه نظریه‌پردازان این حوزه بر این باور اند که وجود ندارد و جهت‌گیری‌های جنسی افراد می‌تواند همیشه در تغییر باشد. 👤 به بیان اسپارگو (۲۰۱۲)، کوییر چارچوب مفهومی یا روش شناختی نیست که نظام مند باشد، بلکه مجموعه ای است از فعالیت های روشنفکرانه درباره ی رابطه بین سکس و جنسیت و میل جنسی…. این اصطلاح گستره‌ی متنوعی از کنش ها و اولویت های انتقادی را دربر می‌گیرد. 📚 اسپارگو، تمسین، (۲۰۱۴). فوکو و نظریه ی کوییر. ترجمه حمید پرنیان، تورنتو: نشر گیلگمشان. 👈 جودیت باتلر صراحتا آثار فوکو در رابطه با جنسیت را توسعه داده تا و بهنجار جنسیت و دگرجنس گرایی را فاش سازد (باتلر، ۱۹۹۰). او می گوید که “جنسیت ادامه ی مفهوم فرهنگی جنس کروموزومی/ زیست شناختی نیست، بلکه کنش مداوم گفتمانی است که حول مفهوم دگرجنسگرایی ساخته شده است. او معتقد است که اجباری از طریق تولید تابوهایی علیه همجنسگرایی در جنسیت سوار شده و منجر به آن شده که هر یک از دو جنس زن و مرد با زیست شناسی پیوند بخورند و اتحاد دروغینی را میان یک جنس بیولوژیک و جنسیت فرهنگی به وجود آورند.” (اسپارگو، ۲۰۱۴). به عبارت دیگر باتلر، را ، و می داند. 📚 Butler, J. (1998). Gender trouble: Feminism and subversive of identity, Routledge, London. ✍️ شیوا علی نقیان @International_club https://eitaa.com/joinchat/2018574369C2399355813 👩‍🎤 🍂👩‍🎤🥀 @woman_family 🥀🍂👩‍🎤🥀🍂👩‍🎤 ✨🥀🍂👩‍🎤🥀🍂👩‍🎤🥀
در رصد صفحات فمینیستی به این تابوشکنی در مورد نظریه ی ، خیلی برمیخوریم؛ لذا امروزه بیان می شود فمینیسم دیگر برابری زن و مرد نیست بلکه دیگر برابری خواهی نیست و پا را فراتر گذاشته و به حذف مباحث جنسیتی در تمام شئونات مخصوصا مباحث جنسی پرداخته است. قبلا کلیپی در اینباره در کانال قرار دادم، باز هم اونو بازنشر میکنم تا دوستان به عمق تفکر فمینیستی پی ببرند.👇 👈 نقدهای بسیاری در اینباره وجود دارد هم درون دینی و هم برون دینی و با مباحث روانشناختی وجامعه شناختی... 🌺 با ما همراه باشید و کانال خودتون رو به کسانیکه دوستشون دارید معرفی کنید تا ان شالله به زودی نقد این نظریه را هم با هم دنبال کنیم👌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
😝 متاسفانه چند ساعت پیش اولین قربانی واکسن برکت کرونا مردی حدود چهل و هشت ساله بود که پس از دریافت مرحله دوم واکسن کرونا جان به جان آفرین تسلیم کرد. او ساعتی بعد از دریافت و تزریق واکسن دوز دوم هنگام مراجعه به منزل با مواجهه با همسرش با خوشحالی گفته بود: *من دومی رو هم گرفتم* و ناگهان با ضربه‌ی سهمگین ماهی تابه چدنی به سر مواجه شد و در جا درگذشت. آقایون لطفاً توجه داشته باشید که جمله کامل *من مرحله دوم واکسن کرونا را دریافت نمودم* را بدون اشتباه بگویید☠️ 😂
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📣 قبل از بردن به مراسم عزاداری حتما به این👆 توصیه های مهم تربیتی توجه کنید. 🌹🍃 همه پدر و ماورها ببینند و نشر دهند... 🌼 محسن پوراحمد خمینی|روانشناس 🌸🍃 کانال تربیتی همسران خوب http://eitaa.com/joinchat/3451518976C471922bdf6
🖤 هوامو داشته باش آقا منو به تو سپرده‌اند... 😭 🌸🍃 کانال تربیتی همسران خوب 👇 http://eitaa.com/joinchat/3451518976C471922bdf6
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
(۱) ♨️امواج فمنیستی 1️⃣ موج اول فمنیسم بیشتر از نوع بود. 2️⃣ در موج دوم فعالان فمنیسم با شکل دهی به رشته مطالعات زنان وارد فضای آکادمیک شدند و به روی آوردند. 3️⃣ موج سوم با نگرش در صدد واسازی نظریه های کلان و به رسمیت شناختن قرائت های مختلف برآمد. 4️⃣ هرچند برخی هنوز وجود موج چهارم را انکار میکنند ولی آنهایی که قائل به آن هستند از ورود فعالان فمنیستی به فضای خبر میدهند، یعنی کنشگری میدانی -مبنتی بر و شبکه های اجتماعی- یک ویژگی برجسته این موج است. فعالان این عرصه مانند فعالان موج های قبلی شخصیت های علمی و آکادمیک نیستند. ✅در ادامه گفتگوی کوتاهی داشتیم با استاد علی اصغر اسلامی تنها، استادیار گروه ارتباطات دانشگاه باقر العلوم ع در مورد ماهیت موج چهارم که شما را دعوت میکنیم به مطالعه آن... 🔴 سوال: از نظر شما ویژگی اصلی موج چهارم فمینیسم چیست؟ 🔻پاسخ: شاید بتوان ویژگی متمایز موج چهارم را حرکت از به دانست. فمینیستهای نسل چهارم، حیث التفاتی به جنبه سیاسی بدن زنانه پیدا کرده اند و فهمیده اند که بدنشان ابزاری کارآمد برای به چالش کشیدن قدرت مرد سالاری و بسط گفتمان فمینیستی در جهان است و اینترنت و شبکه های اجتماعی امکان مناسبی برای بسط گفتمانی آن فراهم اورده است. از این رو در این موج استفاده و توجه ویژه ای به رسانه ها وجود دارد. ادامه دارد... 〰️〰️〰️〰️ 🌱 مجازبانو (جستارهایی در باب بانوان، خانواده و فضای مجازی)
(2) 🔴سوال: با این فرض، معنای گزارش آزارهای جنسی فمینیستهای موج چهارم چیست؟ در حالی که گزارش از آزار جنسی بیان یک ضعف است. پاسخ: 🔻به نظر می رسد که معنا و دلالت ضمنی این آن است که ” زنان مدیریت بدن و مالکیت تن خود را دارند” پس مجاز به استفاده از آن به هر سبک و سیاقی در شبکه های مجازی و فضای عمومی هستند و کسی حق مقابله با آنها را ندارد. چرا که از نظر ، در صورت مواجهه زنان با آزار، باید روشنگری صورت گیرد تا قربانی مقصر جلوه نکند و بدین طریق با جریان های مرد سالاری مبارزه شود. پس برای فمینیستهای موج چهارم، به عنوان یک ابراز سیاسی برای های گفتمانی است. البته با نقد جامعه شناختی مبتنی بر نظریه درهم‌تنیدگی و و عمل اجتماعی بر اساس دادخواست‌های اینترنتی که این روزها در دنیا به یکی از ابزار قدرمتند دموکراسی تبدیل شده است. آنان در و شبکه های اجتماعی می کنند و دادخواستها و طومارهای مجازی جمع می کنند تا مطالبات جنسی و فمینیستی به عنوان مطالبات عامه مردم معرفی کرده و در نتیجه امکان بسط گفتمان عمومی فمینسیم در کل نظام اجتماعی و درسطح نظام جهانی فراهم شود. چارچوبی تحلیلی آنان رویکرد (Intersectionality) است. ادامه دارد... 〰️〰️〰️〰️ 🌱 مجازبانو (جستارهایی در باب بانوان، خانواده و فضای مجازی)
☑️ جنبش Me Too یکی از فعالیت های شاخص موج چهارم است.
(3) 🔴سوال: پس از نظر شما فمنیسم موج چهارم با مبنای نظری ، موجب تعمیم گفتمان و کنشگری خود میشوند؟ 🔻پاسخ: بله نظریه اینترسکشنالیتی در نظر می‌گیرد که اشکال گوناگون لایه‌های اجتماعی همچون طبقه، گرایش جنسی، سن، دین، آیین، ناتوانی و جنسیت جدا از یکدیگر وجود ندارند بلکه در هم تنیده‌اند. ادعا می‌کند که همه جنبه‌های تبعیض آمیز هویت اجتماعی و سیاسی (جنسیت، نژاد، طبقه، جنسیت، معلولیت و غیره) با هم همپوشانی دارند. به عنوان مثال، یک زن سیاه‌پوست، به‌طور همزمان مورد تبعیض نژادی و تبعیض جنسیتی است. فمینیسم اینترسکشنال با تأیید این واقعیت که همه زنان تجربیات و هویتهای متفاوتی دارند، خود را متمایز می‌کند. اینترسکشنالیتی یک چارچوب فکری است که تأثیر در هم تنیدگی روابط قدرت را بر قشرهای آسیب‌پذیرتر جامعه بررسی می‌کند. این رویکرد مطرح می‌کند که نمی‌شود برای توضیح اینکه ستم موجود بر زنان از کجا می‌آید، فقط به یک تحلیل تک‌محور بسنده کنیم، چراکه در واقع افراد به گروه‌های اجتماعی، قومی، مذهبی، نژادی، و جنسی و جنسیتی مختلف تعلق دارند و این باعث کنش و واکنش روابط اجتماعی با همدیگر می‌شود. در نتیجه تحلیل باید باشد. ادامه دارد... 〰️〰️〰️〰️ 🌱 مجازبانو (جستارهایی در باب بانوان، خانواده و فضای مجازی)
📌مجازبانو: بله استاد ظاهرا نظریه در همتنیدگی که به تقاطع هم معروف است تلاش دارد زنان را به مبارزات در چند جبهه به صورت همزمان تشویق کند. در حالی که درگذشته مثلا برخی مبارزات جنسیتی خود را به نفع مبارزات طبقاتی معلق میکردند و حتی با مردان متحد میشدند، اینها معتقدند هرگز نباید چنین اتفاقی بیفتد و باید در هرچند جبهه (نژادی، طبقاتی، جنسیتی) همزمان مبارزه کرد. لذا بسیاری از در ایران هم را بعنوان یک اصل جدایی ناپذیر در مبارزات جنسیتی شان قرار داده اند. البته این تا به جایی پیش میرود که مبارزات جنسیتی بهانه ای برای مبارزات علیه حاکمیت میشود. مصداقش هم فعالیت با کلیدواژه حجاب اجباری بر علیه حاکمیت.
مدل سازی بصری نظریه Intersectionality