eitaa logo
زن، خانواده و سبک زندگی
1.5هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
2.6هزار ویدیو
180 فایل
به کانال علمی_تخصصی موقوفه مجازی زن، خانواده و سبک زندگی خوش آمدید در این کانال مطالبی پیرامون مباحث زن و خانواده، فرزندپروری، مهارت زناشویی، نقد فمینیسم و... قرار خواهد گرفت. آیدی مستقیم ادمین کانال زهرا محسن زاده: @mohsenz224 کانال دکترنیلچی زاده نیست❌
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
1️⃣ نقد مبانی فمینیسم7️⃣1️⃣ 🔰 سکولاریسم5️⃣ ✅ بررسى تطبیقى سکولاریسم، و دیدگاه اسلام 4️⃣ 4️⃣ چهارمین معناى سکولاریزم از دیدگاه اسلام پذیرفته نیست، از دیدگاه اسلام، هم مشروعیت ، و هم مبناى قوانین و مقررات حکومتى از دین سرچشمه مى‏گیرد. البته، معناى حکومت دینى این نیست که مدیران و کارگزاران حکومت از عالمان دین و روحانیان باشند، بلکه معناى حکومت دینى این است که‏ اولاً: قوانین و مقررات حکومتى باید با معارف و احکام و اهداف اسلامى هم آهنگ باشد، و قانون و برنامه‏اى مخالف احکام و اهداف اسلام تصویب و اجرا نشود. ثانیاً: نظام سیاسى جامعه بر پایه اصل و امامت استوار باشد، یعنى شخصى دین شناس، پارسا و با تدبیر در رأس هرم قدرت سیاسى قرار داشته باشد، و خطوط و سیاست‏هاى کلى نظام را مشخص سازد، و برحسن جریان امور و اجراى قوانین در جهت نیل به اهداف عالى حکومت نظارت نماید. ثالثاً: مبناى سپردن مسؤولیت‏ها به افراد، شایستگى علمى، مدیریتى و اخلاقى آنان باشد. بدیهى است بر این اساس، روحانیون نیز مى‏توانند در امور مدیریتى جامعه سهم و نقش ویژه خود را داشته باشند. دراین جا باید اصل تناسب حکم و موضوع را معیار قرار داد، و از هر گونه افراط و تفریط پرهیز کرد. بنابراین، از نظر بهره‏گیرى از دانش، تجربه، خرد، هنر، تکنولوژى و همه توانمندى‏ها و مهارت‏هاى بشرى هیچگونه محدودیتى ندارد، زیرا امور یاد شده به خودى خود هیچگونه تعارضى با احکام و ا رزش‏هاى دینى ندارد، ناسازگاریهایى که احیاناً در این زمینه رخ مى‏دهد، به فلسفه‏ ها و مکتب‏هایى باز میگردد که در جوامع بشرى - غالباً و غیر دینى - پدید آمده، و علوم و فنون را در خدمت خود گرفته‏ اند. آن گاه، این علوم و فنون و تجارب بشرى، همراه با آن ایدئولوژى‏هاى ناسازگار با دین، به جوامع دینى وارد شده، و چالش‏آفرین شده است. حکومت دینى میتواند علوم و فنون و تجارب بشرى را از فلسفه‏ ها و ایدئولوژى‏هاى ناسازگار با معیارهاى دینى پیراسته سازد، و آن‏ها را در خدمت اهداف و آرمان‏هاى خود در آورد. ادامه دارد...👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/2018574369C2399355813 👩‍🎤 🍂👩‍🎤🥀 @woman_family 🥀🍂👩‍🎤🥀🍂👩‍🎤 ✨🥀🍂👩‍🎤🥀🍂👩‍🎤🥀
1️⃣ نقد مبانی فمینیسم8️⃣1️⃣ 🔰 سکولاریسم5️⃣ ✅ بررسى تطبیقى سکولاریسم، و دیدگاه اسلام 5️⃣ 5️⃣ پنجمین معناى سکولاریزم (جدایى دین از جامعه) نیز از دیدگاه اسلام پذیرفته نیست، اسلام دینى است و براى مسایل و شئون اجتماعى اهمیت بسیار قایل است، تا آن جا که، حتى عبادت‏هاى اسلامى که به رابطه انسان با خدا مربوط مى‏شود نیز، جنبه دارد. اسلام، به همه شئون حیات بشرى اهتمام ورزیده، و براى هدایت بشر در همه زمینه‏ها برنامه و قانون دارد. قرآن کریم و احادیث اسلامى بهترین و روشن‏ترین گواه این مدعى است روشنى این مطلب تا حدّى است که مستشرقان منصف نیز آن را شناخته و به آن اذعان کرده‏اند. ✅ مارسل‏بوازار در این باره گفته است: «قوانین اسلام یک بعدى تدوین نشده و شارع مقدس به تمام جنبه‏هاى مختلف زندگى انسان، اعم از مادى و معنوى توجه داشته است. دیانت اسلام مجموعه‏اى از دستور العمل‏ها و تکالیفى است که خط مشى هر مسلمان را در امور سیاسى، اقتصادى و مسایل اجتماعى دیگر تعیین مى‏کند.» 📚 مارسل بوازار، اسلام و حقوق بشر، ترجمه دکتر محسن مؤیدى، ص 64. «در دیانت اسلام، حقوق و تکالیف، اوامر و نواهى عموماً از ریشه گرفته‏اند. قانون قرآن، ناظر به همه امور مسلمانان است. بنابراین، اسلام به انسان از نظر گاه و ، و هر دو، مى‏نگرد.» 📚 همان ص 24، جهت آگاهى بیشتر در این باره به کتاب «خاتمیت و کمال دین» از علی ربانی گلپایگانی نمایید. ادامه دارد...👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/2018574369C2399355813 👩‍🎤 🍂👩‍🎤🥀 @woman_family 🥀🍂👩‍🎤🥀🍂👩‍🎤 ✨🥀🍂👩‍🎤🥀🍂👩‍🎤🥀
1️⃣ نقد مبانی فمینیسم9️⃣1️⃣ 🔰 سکولاریسم5️⃣ ✅ بررسى تطبیقى سکولاریسم، و دیدگاه اسلام 6️⃣ 6️⃣ اعتقاد به از اصول و عناصر مشترک ادیان به شمار مى‏رود، حتى در ادیانى که اعتقاد به خداوند وجود ندارد، نیز اعتقاد به امر مقدس یافت مى‏شود. چنان که سودربلوم(متکلم و دین‏شناس سوئدى) گفته است: «مفهوم قدسى یا قدسیّت، مفهوم کلیدى دین است وحتى از فراتر مى‏رود، زیرا ممکن است دینى بدون مفهوم خدا وجود داشته باشد، ولى هیچ دینى بدون تمایز بین قدسى و دنیوى وجود ندارد». رودلف‏اتو نیز طرفدار این نظریه است که عنصر مشترک ادیان را اعتقاد به امر مقدس تشکیل مى‏دهد. وى کتابى در این باره به نام «مفهوم امر قدسى» تألیف کرده است. 📚 بهاء الدین خرمشاهى، دین پژوهى، ج 1، ص 123-124. از طرفداران به نام این نظریه میرچاه‏الیاده است. به نظر وى قدسى و دنیوى دو وجه از بودن در جهان است. وى تصریح کرده است که خصلت قدسى، گوهر یگانه پدیده مذهبى است و نمى‏توان آن را با مقیاس‏هاى فیزیولوژى، روان‏شناسى، جامعه‏شناسى و غیر آن مطالعه کرد. او همچنین یاد آور شده است که توتم پرستى، بت پرستى، پرستش طبیعت یا ارواح و نیز پرستش شیاطین و خدایان و سر انجام پرستش خداى یگانه، تجلیات گوناگون اعتقاد به امر مقدس است. 📚 میرچاه الیاده،The Sacred And The Profane رساله در تاریخ ادیان، ترجمه جلال ستّارى صص 17 - 18. الیاده، در کتاب «قدسى و دنیوى» مى‏نویسند: «هر جشن دینى، و هر زمان نیایش، نمایانگر تحقق یک رویداد مقدس است که در گذشته اساطیر، در آغاز و ازل رخ داده بوده است» 📚 المیزان، ج 5، ص 288. بدون شک، مصداق کامل و تمام حقیقت مقدس، وجود خداوند متعال است. و همه قداست‏هاى دیگر به نسبت ویژه آن‏ها با خداوند باز مى‏گردد. 🌿 قرآن کریم خداوند را فرمانرواى قدوس توصیف کرده است. «الملک القدّوس(حشر: 59)». 🌿 چنان که جبرئیل را «روح القدس» نامیده است(بقره: 87). مقصود از قدسى بودن جبرئیل عصمت از خطا و گناه است، زیرا او امین وحى و آورنده آن از جانب خداوند براى پیامبران بوده است. 🌿 قرآن کریم، سرزمینى که حضرت موسى‏علیه السلام در آن به مقام نبوت برگزیده شد را وادى مقدس نامیده است(طه: 12)، چنان که سرزمین فلسطین را نیز «ارض مقدس» دانسته است(مائده: 21) مقدس بودن این سرزمین بدان جهت است که خاستگاه پیامبران بوده و از شرک و بت پرستى منزه بوده است. 📚 المیزان، ج‏5، ص 288. حاصل آنکه، قداست دوگونه است: و ، قداست ذاتى ویژه خداوند است و قداست با واسطه، ویژه امورى است که انتساب ویژه‏اى با خداوند دارند، زیرا همه موجودات طبیعى و غیر طبیعى آفریده و فعل خداوند مى‏باشند، ولى، برخى از آن‏ها انتساب ویژه‏اى به خداوند دارند، و در نتیجه، از قداست با واسطه برخوردار مى‏شوند، مانند مواردى که پیش از این به آن‏ها اشاره شد. مثلاً مکانى که حضرت موسى‏علیه السلام در آن به مقام نبوت برگزیده شد بدان جهت «وادى مقدس» نامیده شده که وادى قرب حضور در پیشگاه پروردگار و مناجات با خداوند بود. همین گونه است مکان‏ها و زمان هایى چون کعبه، مسجدالحرام و مساجد دیگر، و اعیاد مبارک از نظر دین. قداست این مکان‏ها و زمان‏ها به دلیل انتساب ویژه‏اى است که به خداوند دارند، و رخداد مقدسى است که در آن‏ها واقع شده، یا مناسک و عبادات ویژه‏اى است که در آن‏ها تشریع شده است. 📚 المیزان، ج 14، صص 137 - 138. در هر حال، اعتقاد به از عناصر مشترک ادیان است، خواه مصداق آن‏ها حق باشد یا باطل. بنابراین، دنیوى گرى به معناى قداست زدایى در شکل حاد و گسترده آن به الحاد (Atheism) مى‏انجامد. و این، شدیدترین مرحله دنیوى‏گرى و سکولاریزم است. البته، باید به این نکته توجه داشت که در روزگار ما سکولاریزم در این شکل حاد و الحادى آن وجود ندارد، یعنى نظام‏هاى سکولار غربى داراى چنین ویژگى نیستند. این مطلب به قرن نوزدهم و نیمه نخست قرن بیستم باز مى‏گردد که تب دین‏ستیزى و دین‏گریزى در جهان غرب بالا بود، و ایدئولوژى‏هاى الحادى فعال بودند. اما پس از آن، با ظهور دوره پست مدرن و احساس نیازِ جامعه غربى به معنویت، بار دیگر دین و ایمان مذهبى توجه متفکران و مصلحان اجتماعى را به خود معطوف کرد. و امروزه حتى در کشورهاى غربى که با نظام‏هاى سیاسى و حکومت سکولار، اداره مى‏شوند، ایمان مذهبى نقش برجسته‏اى دارد. https://eitaa.com/joinchat/2018574369C2399355813 👩‍🎤 🍂👩‍🎤🥀 @woman_family 🥀🍂👩‍🎤🥀🍂👩‍🎤 ✨🥀🍂👩‍🎤🥀🍂👩‍🎤🥀
گفتند باز می‌شود از قم در بهشت ما را ببر بهشت تو ای خواهر بهشت 🖤
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 خانه ی کوچکی در هند ای روشنیِ صبح زندگی ام، حسین💞 ✨💫باز هم صبح شد و عرض ارادت دارم با سلامی به شما قصد زیارت دارم✨💫 💞السَّلامُ عَلَى الْحُسَيْنِ وَ عَلى عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَيْن💞 اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم💫 💞 🍃 Mohsenzade.com/zm 💞 Womanfamily.ir ♥️ https://www.aparat.com/woman_family 💞 @woman_family 🍃 https://eitaa.com/joinchat/2018574369C2399355813
🔰 اندر مصائب زنان خانه‌دار/ مردان چگونه به بسط کمک می‌کنند؟ ✍️ ابوالفضل اقبالی 📝 من در این پست عامدانه درباره واقعیت کار خانه و رسیدگی به فرزندان اغراق کرده‌ام. چون می‌خواستم نکته مهمی که دارم به آن اشاره می‌کنم بهتر شنیده و فهمیده شود. لطفا به این اغراق‌گویی من خرده نگیرید و جان کلام مرا دریابید. واقعا در یک پست اینستاگرامی نمی‌توان تمام ابعاد یک مساله را تبیین و واکاوی کرد. لذا این پست را کمی همدلانه‌تر مطالعه کنید. به عنوان کسی که بیش از 15 سال است که در عرصه مطالعات زنان و خانواده می‌خوانم و می‌نویسم، معتقدم که فمینیسم برای اغلب زنان به‌شدت جذاب است. بسیاری از ایده‌ها و مطالبات فمینیستی هم با تلقی عامیانه از دین نه تنها ناسازگار نیستند بلکه قابلیت مصادره شدن توسط اسلام ناب زنانه را هم دارند. رقبای فمینیسم هم که از فرط بی‌عرضگی قابلیت رقابت با آن را ندارند. خب چرا نباید فمینیسم در ایران پا بگیرد؟ 📌 یکی از رقبای جدی در جامعه ایرانی، به معنای نهادی آن است. اگرچه فمینیسم ایرانی هیچ‌گاه اراده‌ای صریح معطوف به حذف این رقیب از خودش بروز نداده است، اما بسته‌های پیشنهادی او به زنان ایرانی غالبا در بیرون از خانه توزیع می‌شوند! 📌 حالا باید ببینیم چرا امروزی توانایی و مقاومت لازم برای باقی ماندن در کورس رقابت با فمینیسم را ندارد؟ وقتی صحبت از مفهوم خانواده می‌کنیم، مصداق تحقق یافته آن در جامعه امروز می‌شود یک زن و شوهر و نهایتا دو بچه که معمولا در یک آپارتمان و با امکانات کاملا معمولی زندگی می‌کنند.(منکر ذهنیتِ شهری خودم نیستم). هنوز در غالب این خانواده‌ها تقسیم کار سنتی هژمونی دارد و به صورت تیپیکال، مردان در بیرون از خانه مشغولند و زنان رسیدگی به امور خانه و فرزندان را برعهده دارند. 📌 کارهای خانه به‌شدت مستعد و تبدیل شدن به هستند. روزمره‌گی نیز سوهان روح و اعصاب است و ارمغانی جز و ندارد. رسیدگی به فرزندان نیز کلکسیونی از مسائل و چالش‌های ناتمام است و فقط کافی‌ست بچه‌ها پسر و کمی تُخس باشند! آنگاه کلافگی و عصبانیت هم به حس‌های قبلی افزوده می‌شود. لذا برای اغلب زنان خانه‌دار، تجربه خانه‌داری همراه با مشقت و مصائب فراوان است. 📌تداوم حضور و نقش‌آفرینی زنان در جایگاه مادر/همسر/خانه‌دار نیازمند انگیزه و انرژی است که در خانواده هسته‌ای امروز، تنها و تنها توسط مرد/شوهر تامین می‌گردد. تمام تجربه‌های ناخوش ذکر شده با حمایت، احترام، بذل توجه، شکرگذاری و در یک کلام حضور موثر و مطلوب مرد در کنار همسرش به راحتی از بین رفته و فراموش می‌شود. انتظارِ بازگشتن چنین شوهری به خانه تنها روزنه‌ی امید زنان خانه‌دار است. 📌 اما واقعیت زندگی‌های مشترک امروز گواه آن است که این تنها روزنه‌ی امید زنان خانه‌دار نیز در اغلب موارد با بی‌تدبیری مردان، کور و مسدود می‌شود. مردانی که به اقتضای شغل خود زمان زیادی از شبانه‌روز را در خانه نیستند و در زمان اندک حضور خود در خانه نیز به دلایلی چون خستگی، تماس‌ها و پیگیری‌های کاری در منزل، اشتغالات فضای مجازی، پیگیری اخبار و سریال‌های تلویزیونی، فقدان مهارت‌های ارتباط کلامی و... حضور مطلوب و موثری ندارند. 📌 گرانبارتر آنکه به دلایل متعددی چون نظام تغذیه نامتناسب و فست‌فودی، آلودگی هوا، فقدان مهارت‌های زناشویی در هر دوطرف، انواع استرس‌ها و اضطراب‌های ناشی از مسائل اقتصادی و اجتماعی و مواردی از این دست، خانه‌های امروز فاقد اتاق خواب با کیفیت هستند و این مساله تاثیر بسزایی در ایجاد نارضایتی از زندگی مشترک برای دو طرف دارد. اما برای زنان به دلیل همراه بودن با تجربه‌های ناخوشایند گفته شده، این نارضایتی عمیق‌تر است. واضح است که وقتی خانه جذاب نیست، مطلوبیت خانواده نیز با چالش جدی روبرو می‌گردد. وقتی هم که فاقد و باشد، رقبای خانواده ظهور قدرتمندتری در مناسبات زندگی زنان پیدا خواهند کرد. به راستی که مردان در میدان منازعه‌ی فمینیسم و خانواده در ایران نقشی خطیر و رسالتی تاریخی دارند و اساسا ابتکار عمل در این میدان در دست است. https://t.me/eqbali62 https://eitaa.com/joinchat/2018574369C2399355813 🧕 🍃👨‍👩‍👧‍👦🌸 @woman_family 🌸🍃🧔🌸🍃👨‍👩‍👧‍👦 ✨🌸🍃🧕🌸🍃🧔🌸👨‍👩‍👧‍👦
لطفا هم عکس‌ها را بازبین بفرمایید و هم متن بالا👆 را مطالعه👌👌
اساسا ابتکار عمل در این میدان در دست است.👏👏👏
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
⁉️ سوال ❌ آیا این حدیث صحیح می باشد که پیامبر (صلی الله علیه و آله) فرمودند به همسران خود اظهار دوستی کنید حتی شده به دروغ‼️ یعنی اگر صحیح باشد چرا پیامبر (صلی الله علیه و آله) گفتند مرد دروغ بگوید⁉️ 🎙 استاد محمدی شاهرودی @ostadmohamadi 💞 🍃 Mohsenzade.com/zm 💞 Womanfamily.ir ♥️ https://www.aparat.com/woman_family 💞 @woman_family 🍃 https://eitaa.com/joinchat/2018574369C2399355813