eitaa logo
زن، خانواده و سبک زندگی
1.5هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
2.6هزار ویدیو
181 فایل
به کانال علمی_تخصصی موقوفه مجازی زن، خانواده و سبک زندگی خوش آمدید در این کانال مطالبی پیرامون مباحث زن و خانواده، فرزندپروری، مهارت زناشویی، نقد فمینیسم و... قرار خواهد گرفت. آیدی مستقیم ادمین کانال زهرا محسن زاده: @mohsenz224 کانال دکترنیلچی زاده نیست❌
مشاهده در ایتا
دانلود
روز دانشجو، روز تأکید بر نقش بی مانند مجاهدت در راه کسب علم و دانش در کنار تقویت ایمان دینی و بصیرت سیاسی در راه پیشرفت مادی و معنوی کشور است... روز دانش و بصیرت بر شما دانشجویان عزیزِ جویای علم مبارک باد🌹 پویایی همیشگی در فکر و اندیشه انگیزه‌ای قدرتمند و مقدس برای رسیدن به هدف و تلاشی مستمر و خستگی ناپذیر برایتان آرزومندم... ارادتمند محسن زاده💞 اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم♥️ 💞 🍃 Mohsenzade.com/zm 💞 Womanfamily.ir ♥️ https://www.aparat.com/woman_family 💞 @woman_family 🍃 https://eitaa.com/joinchat/2018574369C2399355813
در آزمون خوشبختی تو را پاس کرده‌ام و حالا من مانده‌ام و… یک دو واحدی شیرینِ آذر ماهی ☺️
🤝 دعوت به همکاری: جذب پژوهشگر در اندیشکده نظام‌سازی در حقوق عمومی دانشکده معارف اسلامی و حقوق 📋 شرایط: 🔹 دانش‌آموخته یا دانشجوی کارشناسی ارشد یا دکتری 🔹 داشتن روحیه جستجوگری و توانمندی در پژوهش 🔹 رعایت ملاحظات روشی اندیشکده در مسأله‌پژوهی 🔰 فعالیت‌ها به صورت دورکاری و پروژه محور خواهد بود. 📝 جهت ثبت‌نام، رزومه خود را به رایانامه (ایمیل) dolatnezamisu@mail.ir ارسال نمایید. 🚦 جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره ۰۹۱۵۴۷۲۹۲۹۷ (آقای نعیمی) تماس بگیرید. @ENOEnsani
💢 ثبت نام دوره تربیت مدرس طرح ولایت ویژه خواهران 💠 مرکز آموزش‌های آزاد، موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در راستای عمل به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر ضرورت فراگیر شدن طرح ولایت و به منظور تکمیل کادر اساتید خواهران طرح ولایت، دوره تربیت مدرس مبانی اندیشه اسلامی (طرح ولایت) برگزار می کند. ♻️ جهت ثبت نام به لینک زیر مراجعه فرمایید. 👇👇👇👇 🌐 https://maab.iki.ac.ir/node/1705 —————💠🍃🌺🍃💠————— 🔰لینک عضویت در کانال مرکز آموزش‌های آزاد موسسه امام خمینی(ره) در پیام رسان های ایرانی: 🆔 @maab_iki 🔶کانال«دروس_ استاد کدخدائی» رادر ایتا دنبال کنید: .•°°•.🌺.•°°•. 🌸 🌸 http://eitaa.com/kadkhodaee °•¸.•°
🔸موضوع نظریه جنسیتی با رویکرد دینی ارایه دهنده: حجت الاسلام دکتر محمد رضا کدخدایی، مدیر گروه مطالعات جنسیت موسسه شناخت ناقد : سرکار خانم استاد نجیبه کرمی، معاون پژوهش موسسه ریحانة الرسول سلام الله علیهما دبیرعلمی: سرکار خانم استاد مرضیه شوکتی، سطح چهارفقه و اصول ▪️مکان : ساوه، سالن جلسات موسسه آموزش عالی ریحانة الرسول سلام الله علیهما ▫️دوشنبه 1400.09.22 ، ساعت 9.30 تا 11.30 ورود غیر حضوری : https://ac.whc.ir/ryzg5jrqndwy 🔸موسسه آموزش عالی ریحانة الرسول سلام الله علیها و موسسه شناخت •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔶کانال«دروس_ استاد کدخدائی» رادر ایتا دنبال کنید: .•°°•.🌺.•°°•. 🌸 🌸 http://eitaa.com/kadkhodaee °•¸.•°
🌿 کانال استاد محترم حجه الاسلام و المسلمین جناب آقای دکتر کدخدایی👌 حتما دنبال کنید... از اساتید خوب و عالم حوزه و دانشگاه... پژوهشگر و محقق در حوزه زن و خانواده... http://eitaa.com/kadkhodaee
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فقط آخریش... سلام حاج آقا وقت به خیر😂
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
2️⃣ نقد آموزه‌ها0️⃣1️⃣ ❌ نقد فرودستی زنان و منشأ آن9️⃣ 🔰 نقد برابري تكويني (برابري طبيعي) ب. تفاوت در استعدادها و مهارت‌ها 1️⃣ شواهد زيست‌شناسان و روان‌شناسان زيست‌شناسان و روان‌شناسان، استعدادها و مهارت‌هاي متفاوتي را به دو جنس نسبت مي‌دهند. تحقيقات نشان مي‌دهد: دختران در و مهارت‌هاي كلامي، برتري خاصي از خود نشان مي‌دهند؛ همچنين مطالعات زيست‌شناسان نشان مي‌دهد: نرون‌هاي (سلول‌هاي عصبي) مغز زنان ـ كه وظيفة تشخيص و درك واژگان را به عهده دارند ـ 11 درصد بيشتر از مردان است؛ همچنين ارتباط بيشتر دو نيمكرة مغز زنان و تأثير هورمون زنانه (استروژن) در افزايش تعداد اتصالات ارتباطي ميان سلول‌هاي عصبي، باعث تقويت مهارت‌هاي كلامي مي‌گردد. مردان نيز در سه نوع توانايي (تجسم فضايي، درك فضايي و چرخش ذهني) برتر از زنان عمل مي‌كنند؛ همچنين مردان از بهتري برخوردارند و در تشخيص جهت و هدف‌گيري برترند؛ در‌حالي‌كه حس ، و زنان، قوي‌تر است و آستانة حس در دختران پايين‌تر از پسران است. هورمون‌هاي مردانه و زنانه نيز نقش بسزايي در تفاوت‌هاي رفتاري دو جنس ايفا مي‌كنند. شواهد نشان مي‌دهد: تستوسترون (هورمون اصلي مردانه) با تمايل مردان به كسب قدرت و مقام، مرتبط است. تستوسترون، با تحت تأثير قراردادن پسران در دوران جنيني، باعث بروز خصوصيتي در آنها مي‌شود كه به آن مردانه مي‌گويند. اين فرایند موجب مي‌گردد مردان بيش از زنان براي كسب قدرت و مقام، طالب مبارزه باشند. 📚 ژانت هايد؛ روان‌شناسي زنان؛ ترجمة بهزاد رحمتی؛ ص 154. هلن فيشر؛ جنس اول: توانایی‌های زنان برای دگرگونی جهان؛ ترجمة نغمه‌ صفاریان‌پور؛ ص 103. ادامه دارد👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/2018574369C2399355813 👩‍🎤 🍂👩‍🎤🥀 @woman_family 🥀🍂👩‍🎤🥀🍂👩‍🎤 ✨🥀🍂👩‍🎤🥀🍂👩‍🎤🥀
2️⃣ نقد آموزه‌ها1️⃣1️⃣ ❌ نقد فرودستی زنان و منشأ آن2️⃣1️⃣ 🔰 نقد برابري تكويني (برابري طبيعي) ب. تفاوت در استعدادها و مهارت‌ها 2️⃣ شواهد روان‌شناختي و جامعه‌شناختي مطالعات روان‌شناسان و جامعه‌شناسان حاكي‌از آن است كه فرهنگ و جامعه، نقش بسزايي در تقويت تفاوت‌ها و حتي گاه، ايجاد و ساخت تفاوت‌هاي جديد دارند. در فاصلة زماني هجده ماهگي تا دو‌سالگي، كودكان به مفهوم ‌هويت جنسي دست مي‌يابند. ز ماني كه دختربچه در‌مي‌يابد مؤنث است و در آينده زن خواهد شد، اين مسئله جزء مهمي از هويت شخصي او مي‌شود. از‌آن‌‌پس، اين فرهنگ حاكم است كه به او مي‌گويد چه‌ كاري براي زن خوب است و چه كاري بد؛ و دختر، نقش زنان را در جامعه پذيرا مي‌شود و با الگويي كه جامعه از زن معرفي مي‌كند، همانندسازي مي‌کند. روان‌شناسان، تأثير جامعه بر شكل‌گيري را شرطي‌سازي مي‌نامند؛ به اين معنا كه دختران و پسران، بر‌اساس تشويق‌ها، تنبيه‌ها و انتظارات جامعه، رفتارهاي متفاوتي بروز مي‌دهند؛ دختران به‌‌واسطة حرف‌‌شنوي‌هايشان پاداش مي‌گيرند؛ اين در‌ حالي است كه از پسران خواسته مي‌شود رفتارهاي متهورانه و مردانه داشته باشند تا خود را از جنس ضعيف ممتاز سازند. بدين‌ترتيب، سنخ‌بندي جنسي در اجتماع، شكل مي‌گيرد و هر‌یک از دو جنس، تلاش مي‌كنند رفتارهاي خويش را در چارچوب فرم‌هاي جامعه بگنجانند تا مطرود و مغضوب نشوند. نيز عامل ديگري است كه به تشديد اين تفاوت‌هاي جنسيتي دامن مي‌زند. كودك، رفتارهاي خود را با نمادهاي قدرت، منطبق مي‌كند. اين نمادها مي‌توانند والدين يا اشخاص بزرگ‌سال همجنس باشند. دختر‌بچه بيشتر به رفتارهاي مادر و همجنسان او نظر دارد و بدين‌ترتيب، بسياري از ويژگي‌هاي جنسي را كسب مي‌كند. نكته ديگری كه به يافته‌هاي بالا اضافه مي‌شود، تأثير متقابل هورمون‌ها و عوامل اجتماعي است. تحقيقات نشان داده است همان‌‌طور‌كه تغييرات هورموني مي‌تواند باعث رفتارهاي مختلف جنسيتي شود، خود رفتار هم مي‌تواند عملكرد هورموني را تحت تأثير قرار دهد. 📚 ژانت هايد؛ روان‌شناسي زنان؛ ترجمة بهزاد رحمتی؛ ص 43-78. https://eitaa.com/joinchat/2018574369C2399355813 👩‍🎤 🍂👩‍🎤🥀 @woman_family 🥀🍂👩‍🎤🥀🍂👩‍🎤 ✨🥀🍂👩‍🎤🥀🍂👩‍🎤🥀
در پست های بعدی👇👇👇 با ما همراه باشید و کانال خودتان را به کسانیکه دوستشان دارید معرفی کنید💞
2️⃣ نقد آموزه‌ها2️⃣1️⃣ ❌ نقد فرودستی زنان و منشأ آن3️⃣1️⃣ 🔰 تحلیل شواهد الف. همه‌ی تفاوت‌ها ساختگي نيستند جمع‌بندي شواهد زيست‌شناختي، روان‌شناختي و جامعه‌شناختي در تفاوت‌هاي دو جنس نشان مي‌دهد گرچه عوامل اجتماعي (جامعه‌پذيري و شرطي‌سازي، تقليد، كليشه‌هاي اجتماعي و...) مي‌تواند باعث ايجاد شود، اما تفاوت‌هاي بنيادين زيست‌شناختي دو جنس كه در رفتارها، استعدادها و توانايي‌هاي آنها، مستقيماً تأثير مي‌گذارد، قابل انكار نيست؛ به‌طوري‌كه زنان و مردان به‌رغم داشتن بسيار زياد روان‌شناختي و فيزيكي، در جهان اجتماعي، جايگاهي بس متفاوت دارند و به‌عبارت‌ديگر اگر اوضاع اجتماعي، موجب تفاوت زن و مرد مي‌شود، فقط آنچنان را آنچنان‌تر مي‌كند. در واقع تفاوت‌هاي طبيعي زن و مرد، فارغ از تأثيرگذاري هر عامل ديگري، نوع متفاوتي از زيستن را براي آنها رقم مي‌زند. نظريات مردم‌شناسان در باب زندگي انسان‌هاي نخستين نيز نشان مي‌دهد حتي آنجايي كه نقش اقتصادي زنان در جوامع اوليه، وضعيت مطلوبي براي آنان به ارمغان آورده بود (جوامعي كه فمينيست‌ها از آن، به جوامع مادرسالار ياد مي‌كنند) خصوصيات طبيعي زنان، عامل دست و پاگيري براي فعاليت‌هاي اقتصادي، از جمله شكار و به‌خصوص جنگ بوده و بنابراين آنها را تا‌حدي ملزم به ماندن در خانه کرده است و خلاصه اينكه حتي در اين جوامع نيز نوعي تقسيمِ كار جنسي بر‌اساس تفاوت‌هاي طبيعي ديده مي‌شود. بنابراين تلاش فمينيست‌ها براي و ساختگي دانستن مبتني‌بر تفاوت‌ها و نفي هر‌گونه صفات زنانه، نه‌تنها هيچ مبناي علمي‌اي ندارد، بلكه مخالف شواهد علمي است. از سوي ديگر، اگر تمام صفات به‌اصطلاح زنانه را مصنوعي و ساختگي بدانيم، به‌راستي چه تعريفي مي‌توان براي زن ارائه داد⁉️ زن، منهاي صفات زنانه چه مي‌تواند باشد⁉️ hنسان بدون جنسيت⁉️ نفي تمام صفات زنانه به نفي زن مي‌انجامد؛ وقتي زني وجود ندارد، فمينيست‌ها از حقوق چه كساني صحبت مي‌كنند⁉️... به نظر مي‌رسد فمينيسم با نفي هرگونه زنانگي، بيش از هر چيز سعي در نابودي زن دارد و به نام دفاع از حقوق زنان به جنگ با زنان مي‌پردازد. همچنين نفي تفاوت‌ها و در نتيجه، ، زنان را دچار بحران هويت مي‌سازد و ناديده گرفتن شرايط خاص زنان، زندگي‌اي نامتناسب و نا‌خوشايند، همراه با مشكلاتي جديد در زندگي زنان به وجود مي‌آورد. 📚 حمزه گنجي؛ روان‌شناسي تفاوت‌هاي فردي؛ ص 190. ر. ك به: اميليا نرسیسیانس؛ مردم‌شناسي جنسيت؛ ویراستة بهمن نوروز‌زاده چگینی؛ ص 43. ادامه دارد👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/2018574369C2399355813 👩‍🎤 🍂👩‍🎤🥀 @woman_family 🥀🍂👩‍🎤🥀🍂👩‍🎤 ✨🥀🍂👩‍🎤🥀🍂👩‍🎤🥀
2️⃣ نقد آموزه‌ها3️⃣1️⃣ ❌ نقد فرودستی زنان و منشأ آن4️⃣1️⃣ 🔰 تحلیل شواهد ب. همه‌ی تفاوت‌ها طبيعي نيستند در وهلة بعد، نبايد از نظر دور داشت که هر‌چند انکار تفاوت‌ها ممکن نيست، اما دانستن تمام تفاوت‌ها نيز، خطايي مسلم است. محروميت از فرصت‌هاي آموزشي و پرورشي و عدم حضور فعال در عرصه‌هاي فرهنگی و اجتماعي مي‌تواند باعث ايجاد خصوصيات منفي در هر انساني اعم از زن و مرد گردد؛ ديگر اينکه نبايد ، آنچنان بزرگ‌نمايي شود که شباهت‌هاي انسانی آن دو را تحت‌الشعاع قرار دهد. چنانچه مشاهده مي‌شود، از قديم‌الايام محورهاي مشترک انساني زن و مرد حتي توسط انديشمندان غرب ناديده انگاشته مي‌شد و تمام احکام و صفاتي که به زنان نسبت داده مي‌شد، ناظر به جنبة زنانگي وجود وی بود و همين امر، يعني بزرگ‌نمايي تفاوت‌ها و غفلت از پايه‌هاي مشترک انساني، سبب فرودستي زنان شد و عکس‌العمل افراطي فمينيست‌ها (نفي هرگونه تفاوت) را در‌ پي داشت. مطالعات نشان مي‌دهند: زياده‌روي نا‌معقول و اصرار بيش از حد بر نفي هر‌گونه تفاوت بين دو جنس، ناشي از هراس و دلهره از است که قبول هرگونه تفاوت در جامعه و فرهنگ غرب به‌دنبال داشته است. چنانچه خواهد آمد، تفاوت‌هاي جنسي زنان در بستر فرهنگي غرب،‌ همواره نقطة شروع و منشائي براي محروميت و بوده است؛ به‌گونه‌اي که در آن بستر فرهنگي، قبول تفاوت‌ها به‌منزلة پذيرش بسياري از محروميت‌ها و تحقيرها به‌شمار مي‌رفت و همين امر، فمينيست‌ها را به انکار تفاوت‌هاي بديهي دو جنس سوق داده است؛ لذا بايد ريشة فساد را در بعضي از آموزه‌هاي فاسد حاکم در فرهنگ و فلسفه غرب جستجو نمود. چنانچه در توضيح خواهد آمد، فمينيست‌ها به جاي نقد اين آموزه‌ها و به زير سؤال بردن آنها، با ، خود را از درگيري با اين اصول، آزاد ساختند و در واقع، به جاي حل مسئله، صورت مسئله را پاک کردند. و دو محور موجود و مندرج در فرهنگ غرب است که به نوعي در شکل‌گيري اين دسته از نظريات فمينيستي تأثيرگذار بوده است؛ که انشاءالله در جلسه ی بعدی به آن می پردازیم. ادامه دارد👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/2018574369C2399355813 👩‍🎤 🍂👩‍🎤🥀 @woman_family 🥀🍂👩‍🎤🥀🍂👩‍🎤 ✨🥀🍂👩‍🎤🥀🍂👩‍🎤🥀
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💞 هرچیزی ممکن است در چشم برهم زدنی تغییر کند، اما ناراحت نباش خدا پلک نمیزند پس به او توکل کن... اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم♥️ 💞 🍃 Mohsenzade.com/zm 💞 Womanfamily.ir ♥️ https://www.aparat.com/woman_family 💞 @woman_family 🍃 https://eitaa.com/joinchat/2018574369C2399355813
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قبل از ورود به دو تحلیل دیگر، لطفا مقاله ی زیر را مطالعه بفرمایید👇👇👇
مسئلگی جنسیت در اندیشه طباطبایی- کدخدایی.pdf
179.5K
📃 مسئلگی جنسیت در اندیشه علامه طباطبایی رحمه الله علیه ✍ حجه الاسلام و المسلمین جناب آقای دکتر کدخدایی 📃 📃 Mohsenzade.com/zm 📃 Womanfamily.ir 📃 https://www.aparat.com/woman_family 📃 @woman_family
2️⃣ نقد آموزه‌ها4️⃣1️⃣ ❌ نقد فرودستی زنان و منشأ آن5️⃣1️⃣ 🔰 تحلیل شواهد ج. مادي‌گرايي از‌آنجا‌که و ، اصل بنيادي بسياري از نظريات مدرن را تشکيل مي‌دهد و اين ديدگاه، تمام حقيقت انسان را منحصر در او مي‌داند، طبيعي است که با مشاهدة تفاوت‌هاي جسماني دو جنس، انسان‌ها را به دو گروه متفاوت ـ و حتي متقابل در تقابل‌هاي دودويي ـ تقسيم مي‌کند. در‌ اين‌ راستا، مرد به‌دليل برتري قواي جسماني و عضلاني، اصل ، و زن به‌دليل ضعف جسماني، انساني درجه دوم، تابع و فرع مرد در نظر می‌آيد. در اين بستر فکري، مطالبة حقوق برابر، تنها در صورتي معقول و موجه به نظر مي‌رسد که هرگونه تفاوتي نفي شود. اين مسئله، حاکي‌از تأثير سوء مباني فکري و نظري نادرست غرب در آموزه‌هاي فمينيسم است؛ به‌طوری‌که در بستر فکري مناسب، ديگر چنين بن‌بستي براي دفاع از حقوق زنان به وجود نمي‌آيد تا به راه‌‌حل‌ها و آموزه‌هاي و بينجامد. مقايسة مادي‌گرايي غرب با جهان‌بيني صحيح اسلام در موضوع حقيقت وجود انسان، اين مطلب را آشکارتر به تصوير مي‌کشد. بنابر عقيدة بعضي از متفکران صاحب‌نظر مسلمان، حقيقت وجودِ انسان را روح او تشکيل مي‌دهد نه جسم او و نه مجموعِ جسم و جان؛ و از‌آنجا‌که روح از هرگونه شائبة تذکير و تأنيث فارغ است، هيچ تفاوتي در انسانيت بين افراد انسان وجود ندارد. طبق اين ديدگاه اگر ، نقشي در مي‌داشت، به‌عنوان تمام ذات يا جزء ذات، ممکن بود سخن از مذکر و مؤنث قابل طرح باشد و بايد بحث مي‌شد که آيا اين دو صنف متساويند يا متفاوت؛ ولي اگر حقيقتِ هر‌کسي را او تشکيل داد و جسم، ابزاري بيش نبود، قهراً بحث از تساوي يا تفاوت زن و مرد، در مسائل مربوط به حقيقت انسان رخت بر‌مي‌بندد. 🔰 بوعلي‌سينا، فيلسوف نامدار ايراني، معتقد است: فصل مقوم انسان و تذکير و تأنيث مصنّف است؛ لذا وقتي ذات انسان تمام شد و به نصاب رسيد، آن‌گاه مسئلة ذکورت و انوثت مطرح مي‌شود؛ از سوي ديگر و به بر‌مي‌گردد؛ در‌حالي‌‌که حقيقت هر شيء به‌ صورت آن است؛ لذا اين دو وصف، در حقيقتِ انسان، دخيل نيست. نشانة اينکه مرد و زن بودن به ماده بر‌مي‌گردد نه به ‌صورت، اين است که اين دو صنف، اختصاص به انسان ندارد، بلکه در حيوان و حتي در گياهان هم هست... هر چيزي که مراتب پايين‌تر از انسان، آن را دارا مي‌باشد، به ‌صورت انساني بر‌نمي‌گردد؛ چون اگر به‌ صورت انسان بر‌مي‌گشت، هرگز پايين‌تر از انسان، واجد آن نمي‌شد. در مقابل، در فرهنگ غرب، تفاوت‌هاي جنسيتي، بسيار برجسته شده‌اند؛ به‌طوری‌که ، تحت‌الشعاع جنسيت او قرار گرفته است و به‌گفتة «مرد، خودش را به‌عنوان يک انسان مي‌شناسد، ‌اما زن را به‌عنوان يک انسان مؤنث». بدين‌ترتيب، افراط و بزرگ‌نمايي در فرهنگ غرب و ستم‌ها و محروميت‌هايي که زنان از اين جهت متحمل شدند، فمينيست‌ها را به سوي افراطي ديگر، يعني انکار جنسيت، سوق داد. ادامه دارد👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/2018574369C2399355813 👩‍🎤 🍂👩‍🎤🥀 @woman_family 🥀🍂👩‍🎤🥀🍂👩‍🎤 ✨🥀🍂👩‍🎤🥀🍂👩‍🎤🥀