eitaa logo
مرجع طب سنتی
39.8هزار دنبال‌کننده
2هزار عکس
2.7هزار ویدیو
40 فایل
محتوای این کانال تنها به منظور فرهنگسازی و آشنایی شما عزیزان با توانمندی‌های طب سنتی ایرانی اسلامی می‌باشد. (تبلیغ و تبادل نداریم😊) ارتباط با ادمین: @Iris_14
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴 آیه ی روز : ♻️ فَإِذَا مَسَّ الْإِنسَانَ ضُرٌّ دَعَانَا ثُمَّ إِذَا خَوَّلْنَاهُ نِعْمَةً مِّنَّا قَالَ إِنَّمَا أُوتِيتُهُ عَلَىَ عِلْمٍ بَلْ هِيَ فِتْنَةٌ وَلَكِنَّ أَكْثَرَهُمْ لَا يَعْلَمُونَ زمر-49 هنگامی که انسان را زیانی رسد، ما را (برای حلّ مشکلش) می‌خواند؛ سپس هنگامی که از جانب خود به او نعمتی دهیم، می‌گوید: «این نعمت را بخاطر کاردانی خودم به من داده‌اند»؛ ولی این وسیله آزمایش (آنها) است، امّا بیشترشان نمی‌دانند. ********** نکته ها: در قرآن بارها از این مطلب سخن به میان آمده است كه انسان هنگام خطر به خداوند رو مى كند ولى همین كه از خطر رهایى یافت، خدا را فراموش مى كند كه این نشانه ناسپاسى انسان است. ********** پیام ها: - انسان موجودى آسیب پذیر است. «مسّ الانسان ضُرّ» - انسان به قدرى عاجز است كه به مجرّد رسیدن خطر فریاد مى زند. «مَسّ الانسان ضُرّ دَعانا» - تلخى ها، نتیجه ى عملكرد انسان و مایه ى آزمایش است، ولى نعمت ها لطف الهى است. «مسّ الانسان ضُرّ... خوّلناه نعمة منا» - فشارها و حوادث انسان را به ناتوانى خود معترف و فطرت خداجویى را در انسان بیدار و شكوفا مى كنند. «فاذا مسّ الانسان ضُرّ دعانا» - نیایش خالصانه سبب جلب رحمت خداست. «دعانا... خوّلناه نعمة» - رفاه و آسودگى، بستر غفلت و غرور است. «خوّلناه نعمة... انّما اوتیته على علمٍ» - انسان، موجودى ناسپاس است. «خوّلناه نعمة... انّما اوتیته على علمٍ» - آنچه مورد انتقاد است نادیده گرفتن لطف خداست، نه آنكه علم و دانش در رشد و توسعه زندگى بى اثر است. «قال انّما اوتیته» - بیشتر مردم نمى دانند كه نعمت ها و تلخى ها وسیله آزمایش هستند تا سپاسگزار و ناسپاس از هم شناخته شوند. «بل هى فتنة ولكن اكثرهم لا یعلمون» عضـویت در کــانال👇 📡 @www_irismed_ir
🔴 عوامل تندرستی ♻️ پرهیز از و روزه داری، ، و سیر در طبیعت و پرهیز از از عواملی است که در روایات باعث تندرستی می‌شوند. 🔹 پرهیز از پرخوری: وقتی طبیب یهودی علت بیمارنشدن مردم و خلوت شدن سرش را از پیامبر(ص) جویا شد، پیامبر(ص) علت را عمل به آیه ۳۱ اعراف (بخورید و بیاشامید ولی اسراف و پرخوری نکنید)، دانستند. 🔹 سحرخیزی: مزاج شب، سرد است و این سردی در انتهای شب به اوج خود می‌رسد، خواب سحرگاهان نیز باعث تشدید سردی و بروز بیماریها می‌شود، به همین دلیل امام علی(ع) فرمودند: سحرخیزی مایه تندرستی است. 🔹 مسافرت و طبیعت‌گردی: خداوند در آیه ۲۰ سوره عنکبوت، مردم را به سیر در طبیعت فرامی‌خواند و پیامبر(ص) میفرمایند: سفرکنید تا تندرست و سالم بمانید. گشت و گذار در طبیعت، با ازبین بردن سودای غیرطبیعی، باعث نشاط و سلامتی جسم و روح فرد می‌شود، حتی اگر یک کوهنوردی ساده‌ی هفتگی باشد. 🔹 پرهیز از پرگویی: منشأ بسیاری از گناهان و لغزش‌ها عدم کنترل زبان است، هر گناه روح را آلوده می‌کند و با توجه به تاثیر متقابل جسم و روح بر یکدیگر، بیماری روح باعث بیماری جسم نیز می‌شود. عضـویت در کــانال👇 📡 @www_irismed_ir
🔴 آیه ی روز : ♻️ فَإِن تَوَلَّوْا فَقُلْ حَسْبِيَ اللَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَهُوَ رَبُّ الْعَرْشِ الْعَظِيمِ توبه-129 اگر آنها (از حق) روی بگردانند، (نگران مباش!) بگو: «خداوند مرا کفایت می‌کند؛ هیچ معبودی جز او نیست؛ بر او توکّل کردم؛ و او صاحب عرش بزرگ است!» ********** نکته ها: در آیه ى قبل، سخن از رأفت ودلسوزى پیامبر بود، در این آیه مى فرماید: مبادا كسى خیال كند كه سوز، تلاش و رأفت آن حضرت به مردم به خاطر نیازِ به مردم بوده است، زیرا اگر همه ى مردم از او اعراض كنند، خدا با اوست. همان گونه كه اگر همه ى مردم رو به خورشید كنند یا پشت به آن، هیچ اثرى در خورشید ندارد. امام صادق علیه السلام فرمود: مراد از «عرش عظیم»، «مُلك عظیم» است. [195] خدایى كه نظام عظیم هستى را حفظ وتدبیر مى كند، انسان كوچكى را نیز مى تواند تحت الطاف خویش نگهدارى كند. امام حسین علیه السلام در دعاى عرفه خطاب به خداوند عرض مى كند: «ماذا وَجَد مَن فَقدك و ماذا فَقَد مَن وجدك؟» هر كه تو را ندارد، چه دارد؟ و هر كه تو را دارد، چه ندارد؟ 195) تفسیر نورالثقلین ؛ توحیدصدوق، ص 321. ********** پیام ها: - رویگردانى مردم از دین، نباید در ایمان و روحیّه ى ما تأثیر گذارد.«فان تولّوا فقل حسبى اللَّه» - كسى كه خدا دارد، چه كم دارد؟ «حسبى اللَّه» - توكّل بر خداوند، رمز غلبه بر مشكلات است. « فان تولّوا فقل... علیه توكّلت» عضـویت در کــانال👇 📡 @www_irismed_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 درمان بیماری های ریوی با قلیان ..! ♻️ توصیه به استفاده از قلیان در درمان بیماری‌های ریوی و همچنین تقویت ریه 📌 بدین‌منظور توضیحات استاد بزرگ طب سنتی را در آموزش روش صحیح استفاده از قلیان بدون دود و تنباکو بشنویم.. عضـویت در کــانال👇 📡 @www_irismed_ir
🖤انالله و اناالیه راجعون🖤 🔴 درگذشت جانسوز سردار سرافراز دکتر حمیدرضا ضیائی جانباز دفاع مقدس تبیین کننده و را به اطلاع دوستان و آشنایان می رساند. ▪️مراسم تشییع، روز سه شنبه ساعت ۱۴:۳۰ از مسجد زین العابدین واقع در خیابان چهارمردان قم به سمت گلزار شهدا برگزار میشود. ▪️مراسم یادبود آن مرحوم: ▪️روز سه شنبه ۱۴۰۱/۹/۱ بعد از نماز مغرب و عشا در مسجد امیرالمومنین واقع در انتهای خیابان دورشهر قم ▪️مجلس بزرگداشت ایشان در تهران در روز جمعه ۱۴۰۱/۹/۴ از ساعت ۱۵ الی ۱۶:۳۰ در مسجد حضرت امیر واقع در خیابان کارگر شمالی مقابل پمپ بنزین. عضـویت در کــانال👇 📡 @www_irismed_ir
32.38M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 انیمیشن بسیار زیبای فوتبالی و جذاب از بازی نفسگیر تیم مقاومت با مربی گری و همراهی در نیمه دوم در برابر تیم" بن خیکی و رفقاش"😅 @foriran1401
🔴 آیه ی روز : ♻️ فَآتِ ذَا الْقُرْبَىَ حَقَّهُ وَالْمِسْكِينَ وَابْنَ السَّبِيلِ ذَلِكَ خَيْرٌ لِّلَّذِينَ يُرِيدُونَ وَجْهَ اللَّهِ وَأُولَئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ روم-38 پس حقّ نزدیکان و مسکینان و در راه‌ماندگان را ادا کن! این برای آنها که رضای خدا را می‌طلبند بهتر است، و چنین کسانی رستگارانند. ********** نکته ها: در روایات آمده است: همین كه این آیه نازل شد، پیامبر اكرم صلى الله علیه وآله فدك را به حضرت زهراعلیها السلام بخشیدند. (173) گرچه خطاب آیه به پیامبر اكرم صلى الله علیه وآله است، ولى تمام مردم مخاطب آن مى باشند. مراد از «وجه اللّه»، نیّت خالصانه در انفاق است، همان گونه كه در مورد انفاق اهل بیت علیهم السلام مى خوانیم: «انّما نطعمكم لوجه اللّه»(174) 173) تفاسیر مجمع البیان و نورالثّقلین. 174) انسان، 9. ********** پیام ها: - مالك اموال خداوند است، موارد مصرف مال را هم باید خداوند مشخّص كند. «فَآتِ» - در انفاق و كمك، خویشان بر دیگران مقدّمند. «ذا القربى... والمسكین ...» - بستگان بر انسان و دارایى انسان حقّ و حقوقى دارند. «حقّه» آرى، خویشاوندى، زمینه ى پیدایش حقوق است. - فرمان دینى با عواطف طبیعى هماهنگ است. دستور رسیدگى به بستگان فقیر همان خواسته عاطفى انسان است. «فآت ذا القربى حقّه...» - محرومان در مال اغنیا حقّ دارند و در پرداخت حقّشان نباید بر آنان منّت گزارد. «حقّه» - اسلام، حامى مستضعفان و حاكم اسلامى مسئول فقرزدایى از جامعه ى مسلمانان است. (بنابر این كه پیامبر به عنوان حاكم اسلامى مخاطب واقع شده باشد. «فآت... والمسكین...» - حتّى ثروتمندانى كه موقّتاً گرفتار بى پولى مى شوند، باید حمایت شوند. «وابن السبیل» - اداى حقوق دیگران ارزش است، نه جمع دارایى و ثروت. «ذلك خیر» - ثروت مى تواند وسیله اى براى تقرّب به خداوند قرار گیرد. «فآت ذا القربى حقّه... یریدون وجه اللّه» - امتیاز انفاق اسلامى بر انفاق دیگران، قصد قربت است. «یریدون وجه اللّه» - امر به نیكى، باید با تشویق همراه باشد. «ذلك خیر... هم المفلحون» - رستگارى در گرو عمل خالصانه است. «یریدون وجه اللّه و أولئك هم المفلحون» عضـویت در کــانال👇 📡 @www_irismed_ir
🔴 عوامل طول عمر در روایات ♻️ با بررسی روایات معصومین علیهم السلام موارد زیر باعث طول عمر می‌شوند: 🔹 خوردن سیب در سحرگاهان (در روایت دیگری پیامبر(ص) مصرف روزانه سیب را موجب بی نیازی از طبیب دانستند که بعدها این حدیث به صورت ضرب المثل به زبان انگلیسی در آمد.) 🔹 زود صبحانه خوردن 🔹 شستن دستها قبل و بعد از غذا (که در روایت این عمل، علاوه بر طول عمر، باعث از بین رفتن فقر نیز می‌شود) 🔹 گرم نگهداشتن طبع بدن متناسب با مزاج (چرا که پیامبر(ص) گرم مزاجان را به طول عمر بشارت داده‌اند) 🔹 عدم افراط در روابط زناشویی 🔹به شانه‌ی چپ خوابیدن 🔹 پوشیدن کفش مناسب (در روایت دیگری آمده پوشیدن کفش زرد باعث نشاط و شادی فرد می‌شود) 🔹 استفاده از لباس سبک، در ادامه روایت از لباس سبک حضرت تعبیر به نداشتن بدهی نیز کرده اند. (وام ها و قرض های رایج امروزی، که استرس پرداخت آن باعث کوتاهی عمر افراد می‌شود) 📚 منبع روایات دانشنامه احادیث پزشکی ۵/۳ عضـویت در کــانال👇 📡 @www_irismed_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 فشار خون ♻️ چند نوع فشار خون داریم؟ در طب نوین و طب سنتی تشخیص انواع فشارخون کاملا متفاوت است و مسلما درمانهای متفاوتی خواهند داشت درمان هرکدام به چه صورت است ؟ به تشریح انواع فشار خون و درمان هرکدام میپردازند.. عضـویت در کــانال👇 📡 @www_irismed_ir
🔴 آیه ی روز : ♻️ رَبَّنَا إِنَّكَ جَامِعُ النَّاسِ لِيَوْمٍ لَّا رَيْبَ فِيهِ إِنَّ اللَّهَ لَا يُخْلِفُ الْمِيعَادَ آل عمران-9 پروردگارا! تو مردم را، برای روزی که تردیدی در آن نیست، جمع خواهی کرد؛ زیرا خداوند، از وعده خود، تخلّف نمی‌کند. (ما به تو و رحمت بی‌پایانت، و به وعده رستاخیز و قیامت ایمان داریم.)» ********** نکته ها: كسى كه به قیامت ایمان دارد؛ «لیوم لاریب فیه» نگران بد عاقبت شدن خود مى شود و از خداوند استمداد مى كند. منشأ خُلف وعده، غفلت، عجز، ترس، جهل و یا پشیمانى است كه هیچ كدام از اینها در ذات مقدّس الهى راه ندارد. «لایخلف المیعاد» ********** پیام ها: - راسخان در علم، به آینده و قیامت چشم دوخته اند. «انك جامع الناس لیوم...» - توجّه به حالات روحى در دنیا؛ «لاتزغ قلوبنا» وپاسخگویى به اعمال در آخرت، نشانه ى دانشمندان واقعى است. «لیوم لاریب فیه» - روز قیامت، هم روز جمع است كه مردم یكجا براى حسابرسى جمع مى شوند؛ «جامع الناس» و هم روز فصل است كه بعد از محاكمه، هر یك جداگانه به جایگاه خود مى روند. «انّ یوم الفصل كان میقاتاً»[13] - راسخان در علم به قیامت یقین دارند، «لاریب فیه» چون به وفاى خداوند یقین دارند. «لایخلف المیعاد»31) نباء 17 عضـویت در کــانال👇 📡 @www_irismed_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 جنس پوشش بدن ♻️ بهترین نوع پوشش، پوشش گرم است از جمله ، و نظر درباره ی: ✅ بهترین زیر برای زنان ✅ تاثیر پوشش ابریشمی بر بدن ✅ پوشش گرم در چه قسمت هایی از بدن مرد و زن ضروری است؟ عضـویت در کــانال👇 📡 @www_irismed_ir
🔴 بالاتر از ۷۰ درصد رژیم چاقی و لاغری طب نوین شکست خورده!!! ♻️ پزشکی غربی میگوید: کالری را کم کنید تا لاغر شوید. میگوید: کاهو، خیار، گوجه، ماست، دوغ و ... بخورید، چون اینها کالری کمی دارند. ❌اما غافل از اینکه اینها رطوبت زا هستند! و عامل چاقی، همین تری و رطوبت است. در درمان چاقی از نگاه طب سنتی، نکته‌ی مهم اینه که در درجه‌ی اول باید، از رطوبتزاها پرهیز کرد. عضـویت در کــانال👇 📡 @www_irismed_ir
🔴 آیه ی روز : ♻️ مَّنْ عَمِلَ صَالِحًا فَلِنَفْسِهِ وَمَنْ أَسَاءَ فَعَلَيْهَا وَمَا رَبُّكَ بِظَلَّامٍ لِّلْعَبِيدِ فصلت-46 کسی که عمل صالحی انجام دهد، سودش برای خود اوست؛ و هر کس بدی کند، به خویشتن بدی کرده است؛ و پروردگارت هرگز به بندگان ستم نمی‌کند! ********** نکته ها: چون ظلم كوچك نیز از سوى خداى بزرگ، به منزله ى ظلم زیاد است، لذا كلمه ى «ظلاّم» به كار رفته است كه به معناى بسیار ظلم كننده مى باشد. ریشه ى حوادث تلخ و شیرین را در عملكرد خود جستجو كنید. «مَن عمل صالحا فلنفسه و من اساء فعلیها» وبه دیگران نسبت ندهید: به خدا نسبت ندهید. چنانكه قرآن مى فرماید: همین كه انسان را پروردگارش آزمایش و اكرام نماید، گوید: پروردگارم مرا گرامى داشته و در شرایط دیگر گوید: پروردگارم مرا خوار كرد. «ربّ اكرمن... ربّ اهانن» امّا قرآن پاسخ مى دهد: چنین نیست بلكه خوارى شما به خاطر آن است كه به یتیم و مسكین رسیدگى نكردید. «كلا بل لا تكرمون الیتیم»(64) به مردم نسبت ندهید. چنانكه در قیامت مستضعفان به مستكبران مى گویند: «لولا انتم لكنا مؤمنین»(65) شما مقصّرید، اگر شما نبودید، ما ایمان مى آوردیم. به نیاكان منسوب نسازید. هنگامى كه به منحرفان گفته مى شود از آنچه خداوند نازل كرده پیروى كنید گویند: «نتّبع ما وجدنا علیه آباءنا»(66) ما از آنچه پدرانمان را بر آن یافته ایم پیروى مى كنیم. به انبیا نسبت ندهید. چنانكه كفّار انبیا را مقصّر مى دانستند و به آنان مى گفتند: «انّا تطیّرنا بكم»(67) ما وجود شما را شوم مى دانیم و تمام بدبختى هاى ما از سوى شماست. به والدین منسوب ندانید. همان گونه كه قرآن انسان را داراى اختیار دانسته و حدودى را براى اطاعت از والدین مقرّر كرده و مى فرماید: «وان جاهداك لتشرك بى ما لیس لك به علم فلاتطعهما»(68) اگر پدر و مادرت تلاش كردند كه بدون علم به سراغ غیر خدا روى، هرگز از آنان اطاعت مكن. به معبودها نسبت ندهید. چنانكه قرآن مى فرماید: «لا ینفعكم شیئاً و لا یضرّكم»(69) این بت ها هیچ سود و زیانى به شما نمى رسانند. به جنسیّت و مرد و زن بودن نسبت ندهید. زیرا قرآن مى فرماید: «مَن عمل صالحاً»(70) یعنى اصل عمل است، از هر كس كه صورت پذیرد. به شیطان نسبت ندهید. چنانكه شیطان مى گوید: مرا مقصّر ندانید و ملامت نكنید، بلكه خودتان را سرزنش كنید، «دعوتكم فاستجبتم»(71) این شما هستید كه دعوت مرا با آزادى و آگاهى پذیرفتید. به رفیق نسبت ندهید. چنانكه در قیامت منحرفان رو به یكدیگر كرده و مى گویند: شما بودید كه با سوگند و قدرت (به عنوان خیر و صلاح) به سراغ ما مى آمدید، ولى آنان پاسخ مى دهند: «بل لم تكونوا مؤمنین»(72) بلكه خود شما اهل ایم عضـویت در کــانال👇 📡 @www_irismed_ir
🔴 «آرامش» اوج سلامت و سعادت فرد ♻️ سلامت افراد جامعه در «آرامش» خلاصه می‌شود و هرگاه انسان به نعمت و ثروت آرامش رسید، به همه چیز رسیده است. در آیه ۷۲ سوره توبه نیز اوج نعمت در بهشت، رضوان الهی و آرامش است. 🔸 راههای رسیدن به آرامش از دیدگاه طب سنتی: 🔹 ۱_ یاد مداوم خداوند: در آیه ۲۸ سوره رعد می‌خوانیم: « آگاه باشید که با یاد خدا دلها آرام می‌شود » و یاد خدا تنها چیزیست که حدی ندارد، به همین دلیل در آیه ۴۱ احزاب می‌خوانیم: اذکروا الله ذکرا کثیرا «خداوند را بسیار یاد کنید» ذکر باید گفت تا فکر آورد صد هزاران معنی بکر آورد 🔹۲_ تعدیل جسم: به تعادل رساندن جسم از طریق غذا و رفتار؛ یعنی از غذاهای سالم و متناسب با مزاج استفاده کنیم و با انجام رفتارهایی مثل پیاده روی، ماساژ، استشمام عطر، کم‌خوری، تماشای زیبایی، روغن مالی، استماع موسیقی‌های موافق طبع، ارتباط با افراد آرام و دیدار اقوام، زمینه‌ی کسب آرامش را فراهم کنیم. 🔹۳_ تعدیل روح و روان: از طریق ایجاد و پرورش صفاتی مثل بخشش، تقوا، شکرگزاری، قناعت و توجه به داشته هایمان، خود را آرام کنیم. 🔹۴_ سازگاری بدن با طبیعت: برای مثال شب زود بخوابیم و صبح زود بیدار شویم، رفتارهایمان را با جاذبه ماه و ستارگان تنظیم کنیم مثلاً در ایام قرص ماه قمری، افراد دموی و صفراوی زود عصبانی می‌شوند پس با رعایت تدابیر این مسئله را کنترل کنیم، آرایش محل زندگی با ابزار طبیعی باشد مثلاً یک آبشار مصنوعی کوچک از جنس چوب و سنگ در خانه آرام بخش است، استفاده از برخی حیوانات مثل کبوتر و مرغ و خروس در خانه به جای سگ. 🔹۵_ تربیت: از راه های مختلف با زبان قصه، حماسه، بازخوانی تاریخ و... نسلی آرام تربیت کنیم. عضـویت در کــانال👇 📡 @www_irismed_ir
🔴 اشکنه ارده ♻️ غذایی مناسب فصول سرد سال که میشه اون رو فست فود طب سنتی معرفی کرد، غذایی که کل زمان تهیه اون بسته به مدت جوش اومدن آب داره. غذایی مقوی و خونساز که به ذائقه‌ی بسیاری از افراد خوش میاد. این غذا بومی مردم یزد هست. 🔹 طرز تهیه: پنج قاشق ارده رو می‌ریزید داخل کاسه و بتدریج آب جوش رو روش می‌ریزید و همزمان با ریختن آب جوش بهم میزنید تا بخوبی آب و ارده مخلوط بشن، کمی نمک بهش میزنید و الان غذا حاضره. البته من کمی روغن حیوانی هم بهش میزنم که خوشمزه‌تر بشه. نوش جون عضـویت در کــانال👇 📡 @www_irismed_ir
🔴 آیه ی روز : ♻️ مَّن ذَا الَّذِي يُقْرِضُ اللَّهَ قَرْضًا حَسَنًا فَيُضَاعِفَهُ لَهُ أَضْعَافًا كَثِيرَةً وَاللَّهُ يَقْبِضُ وَيَبْسُطُ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ بقره-245 کیست که به خدا «قرض الحسنه‌ای» دهد، (و از اموالی که خدا به او بخشیده، انفاق کند،) تا آن را برای او، چندین برابر کند؟ و خداوند است (که روزی بندگان را) محدود یا گسترده می‌سازد؛ (و انفاق، هرگز باعث کمبود روزی آنها نمی‌شود). و به سوی او باز می‌گردید (و پاداش خود را خواهید گرفت). ********** نکته ها: در تفاسیر مختلف [657] آمده است كه این آیه به دنیال آیه قبل كه مردم را به جهاد تشویق مى كرد، مؤمنان را به انفاق و وام ترغیب مى نماید. زیرا همانگونه كه براى امنیّت و صیانت جامعه، نیاز به جهاد و تلاش مخلصانه است، همچنین براى تأمین محرومان و تهیه وسایل جهاد، نیاز به كمك هاى مادّى مى باشد. موضوع وام دادن به خدا، هفت بار در قرآن آمده است. تفسیر مجمع البیان [658]شرایطى را براى قرض الحسنه بیان كرده است. از آن جمله: - از مال حلال باشد. - از مال سالم باشد. - براى مصرف ضرورى باشد. - بى منّت باشد. - بى ریا باشد. - مخفیانه باشد. - با عشق وایثار پرداخت شود. - سریع پرداخت شود. - قرض دهنده خداوند را بر این توفیق شكرگزار باشد. - آبروى گیرنده وام حفظ شود. «قرض»، در زبان عربى به معناى بریدن است و اینكه به وام، قرض مى گویند بخاطر آن است كه بخشى از مال بریده وبه دیگران داده مى شود تا دوباره باز پس گرفته شود. كلمه «بسط» به معناى گشایش و وسعت است و «بساط» به اجناسى گفته مى شود كه در زمین پهن شده باشد. جهاد، گاهى با جان است كه در آیه قبل مطرح شد وگاهى با مال است كه در این آیه مطرح شده است. تعبیرِ قرض به خداوند، نشان دهنده آن است كه پاداش قرض الحسنة بر عهده خداوند است. به جاى فرمان به قرض دادن، سؤال مى كند كه كیست كه به خداوند قرض دهد، تا مردم احساس اكراه و اجبار در خود نكنند، بلكه با میل و رغبت و تشویق به دیگران قرض دهند. از آنجا كه انسان غریزه منفعت طلبى دارد، لذا خداوند براى تحریك انسان، از این غریزه استفاده كرده و مى فرماید: «فیضاعفه اضعافاً» ********** پیام ها: - كمك به خلق خدا، كمك به خداست. «یقرض اللّه» بجاى «یقرض الناس» - براى ترغیب مردم به كارهاى خیر، تشویق لازم است. «فیضاعفه اضعافاً كثیرة» - اگر ما گشایش و تنگ دستى را بدست خدا بدانیم، راحت انفاق مى كنیم. «واللّه یقبض و یبصط» - اگر بدانیم كه ما به سوى او باز مى گردیم و هرچه داده ایم پس مى گیریم، راحت انفاق خواهیم كرد. «الیه ترجعون» عضـویت در کــانال👇 📡 @www_irismed_ir
🔴 لاغری و تناسب اندام بدون عارضه ♻️ با عمل به توصیه‌های زیر بسیار ساده و علمی در مدت زمان مناسب براحتی به وزن دلخواه خود و تناسب اندام برسید: 🔹 هر لقمه را به تعداد دو برابر دندان‌ها یعنی ۶۴ بار بجوید. چنانچه در روایات نیز آمده «غذا را به خوبی بجوید، چرا که جویدن یکی از چهار عاملی است که باعث سلامتی و بی‌نیازی از طبیب می‌شود.» امروزه نقش خوب جویدن در پیشگیری و درمان بسیاری از بیماریها ثابت شده است. 🔹 دو لقمه یا دو قاشق قبل از سیر شدن دست از غذا بردارید. 🔹 یبوست نداشته باشید؛ سعی کنید با اصلاح تغذیه و اصلاح مزاج و استفاده از غذاهای رطوبت‌بخش و ملین متناسب با مزاجتان، در طول روز دو بار اجابت مزاج داشته باشید تا فضولات بدن دفع شود، زیرا یبوست «ام الامراض»( مادر تمام بیماریها) است. 🔹 روزانه مقداری نرمش و ورزش متناسب با بدن خود انجام دهید و پیاده روی تند داشته باشید به نحوی که صورت شما گلگون شود، ضربان قلب تند تر از حد عادی شده و به تعریق بیفتید. 🔹زمان نوشیدن آب و مایعات، نیم ساعت قبل از غذا و دو ساعت بعد از غذا باشد. عضویت در کانال👇 📡 @www_irismed_ir
🔴 پاسخ سید علیرضا آل‌داود به توهمات شریفی زارچی بلندگوی دانشجویان اغت‌شاش‌گر دانشگاه شریف شریف و گماشته حسن روحانی برای قرمز و سبز کردن شهرها در دوران کرونا: ✏️ مثل اپ ماسک که تو یک نفری برای ۸۵ میلیون نفر تصمیم می‌گرفتی و با خیانتت باعث شدی ۳ سال آموزش عالی کشور مجازی(تعطیل) بشه آینده خیلی چیزها را در خصوص کرونا مشخص می‌کنه سید علیرضا آل‌داود عضـویت در کــانال👇 📡 @www_irismed_ir
43.19M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
مستند کلیپی در بزرگداشت و یادبود " مرحوم دکتر حمیدرضا ضیائی " کمترین کاری که میتوانستم برای بزرگداشت پزشکی پژوهشگر به نام " دکتر حمیدرضا ضیائی " انجام دهم مردی که درستی و قدرت علمی دین خود را بسیار بالاتر از فرامین و جادوی سیاه ننگین و دروغین و عاری از علم حقیقی سازمانهای جهانی میدانست و علوم تقلیدی و ناقص غرب را برای اثبات بطلان خود علوم غربی به کار میبرد و درستی حقایق موجود در علوم الهی معصومین علیهم السلام را برای همگان آشکار و هویدا میکرد. علمجویی را تقلید و روخوانی بدون پژوهش نمیدانست بی ادعا بود و اهل سر و صداهای بیهوده و قمپزهای غیرعلمی و جمع کردن دار و دسته و تبلیغ برای خود نبود. به راستی که او مردی بزرگ، پژوهشگری بی ادعا و پزشکی متدین بود ... عضـویت در کــانال👇 📡 @www_irismed_ir
🔴 آیه روز: ♻️ وَلَقَدْ آتَيْنَا لُقْمَانَ الْحِكْمَةَ أَنِ اشْكُرْ لِلَّهِ وَمَن يَشْكُرْ فَإِنَّمَا يَشْكُرُ لِنَفْسِهِ وَمَن كَفَرَ فَإِنَّ اللَّهَ غَنِيٌّ حَمِيدٌ لقمان-12 ما به لقمان حکمت دادیم؛ (و به او گفتیم:) شکر خدا را بجای آور هر کس شکرگزاری کند، تنها به سود خویش شکر کرده؛ و آن کس که کفران کند، (زیانی به خدا نمی‌رساند)؛ چرا که خداوند بی‌نیاز و ستوده است. ********** نکته ها: - حكمت، عطاى خداوند است، نه كسب كردنى. (گرچه مقدّمات آن قابل كسب است.) «و لقد آتینا لقمان الحكمة» - نعمت ویژه، شكر ویژه مى طلبد. «آتینا لقمان الحكمة... اشكر للّه» چنانكه خداوند در برابر اعطاى نعمت ویژه ى كوثر به پیامبر اسلام، از او شكر ویژه مى خواهد. «انّا اعطیناك الكوثر . فصلّ لربّك و انحر»(209) - اوّلین فرمان به حضرت موسى بعد از نبوّت، فرمان نماز و اوّلین فرمان بعد از دادن حكمت به لقمان، فرمان شكرگزارى است. «ان اشكر لِلّه» - شكر نعمت هاى خداوند، به سود خود انسان است. «و من یشكر فانّما یشكر لنفسه» چنانكه در جاى دیگر مى خوانیم: «لئن شكرتم لازیدنّكم»(210) سیماى لقمان حكیم در تفسیر المیزان بحثى درباره ى جناب لقمان آمده است كه بخشى از آن را نقل مى كنیم: پیامبر اكرم صلى الله علیه وآله فرمودند: لقمان، پیامبر نبود، ولى بنده اى بود كه بسیار فكر مى كرد و به خداوند ایمان واقعى داشت. خدا را دوست داشت و خداوند نیز او را دوست مى داشت و به او حكمت عطا كرد. امام صادق علیه السلام مى فرمایند: لقمان، حكمت را به خاطر مال و جمال و فامیل دریافت نكرده بود، بلكه او مردى پرهیزكار، تیزبین، باحیا و دلسوز بود. اگر دو نفر با هم درگیر مى شدند و خصومتى پیدا مى كردند، میان آنها آشتى برقرار مى كرد. لقمان با دانشمندان زیاد مى نشست. او با هواى نفس خود مبارزه مى كرد و...(211) او داراى عمرى طولانى، معاصر حضرت داود واز بستگان حضرت ایّوب بود. او میان حكیم شدن یا حاكم شدن مخیّر شد و حكمت را انتخاب كرد. از لقمان پرسیدند: چگونه به این مقام رسیدى؟ گفت: «به خاطر امانت دارى، صداقت و سكوت درباره ى آنچه به من مربوط نبود».(212) امام صادق علیه السلام فرمود: «لقمان نسبت به رهبر آسمانىِ زمان خود معرفت داشت».(213) گرچه خداوند به او كتاب آسمانى نداد، ولى همتاى آن یعنى حكمت را به او آموخت. روزى مولاى لقمان از او خواست تا بهترین عضو گوسفند را برایش بیاورد. لقمان زبان گوسفند را آورد. روز دیگر گفت: بدترین عضو آن را بیاور. لقمان باز هم زبان گوسفند را آورد. چون مولایش دلیل این كار را پرسید، لقمان گفت: اگر زبان در راه حقّ حركت كند و سخن بگوید، بهترین عضو بدن است وگرنه بدترین عضو خواهد بود.(214) عضـویت در کــانال👇 📡 @www_irismed_ir
🔴 اهمیت و آداب عیادت بیمار ♻️ در میان اسباب ششگانه سلامت (سته ضروریه)، اعراض نفسانی و حالات روحی و روانی مثل غم و شادی و امید، مهمتر از اسباب جسمی و مادی(خوردن و آشامیدن،خواب و بیداری و ...)است. عیادت کردن از بیمار، با دادن روحیه و امید به بیمار، موجب تقویت سیستم ایمنی بیمار شده و روند بهبودی را سرعت می‌بخشد. 🔹 پیامبر(ص): «عیادت کننده‌ی بیمار در راه بهشت گام می‌نهد.» امام صادق(ع): «هر مومنی که مومن بیمار دیگری را در زمان بیماری عیادت کند، هفتاد هزار فرشته او را همراهی کنند و برایش آمرزش می‌طلبند.» 🔸 آداب عیادت: 🔹پس از سه روز بیمار عیادت شود: سه روز اول آغاز بیماری فرد، به عیادتش نروید. 🔹 هنگام عیادت برای بیمار هدیه ببرید: در روایت توصیه شده برای بیمار سیب و به هدیه ببرید. 🔹مهربانی و دعا برای بیمار: پیامبر(ص): هنگامی که به عیادت بیمار رفتید، دست بر پیشانی یا دست بیمار قرار دهید و برای طول عمر بیمار دعا کنید، احوال او را بپرسید و از بیمار بخواهید برایتان دعا کند، چرا که دعای بیمار مانند دعای فرشتگان برای عیادت کننده مستجاب است. 🔹 کم نشستن نزد بیمار: زمان عیادت باید کوتاه باشد، بهترین و پر پاداش ترین عیادت، کوتاهترین آن است. 🔹 نخوردن چیزی نزد بیمار: پیامبر از غذا خوردن نزد بیمار نهی فرمودند. 🔹 عیادت کنید کسانی را که به عیادت شما نیامده‌اند: جواب بدی را با بدی ندهید. 🔹 یک روز درمیان بیمار را عیادت کنید. 🔹به عیادت شراب خوار نروید. 📚منبع احادیث: دانشنامه احادیث پزشکی فصل ششم عضویت در کانال👇 📡 @www_irismed_ir
26.34M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🚨 مدیونید اگه این فیلم را ببینید و منتشر نکنید. 🔸روز قیامت جلوتونو می‌گیرم عضـویت در کــانال👇 📡 @www_irismed_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴رسانه در آخرالزمان 👆اطلاعات این «مهندس الکترونیک» ارزش چندبار شنیدن دارد ▪️ سلطه بر روح و روان انسان‌ها، با شگردهای رمزآلود و پیچیده «سحر و جادو»، هزاران سال تحت عنوان «علوم غریبه»، در اختیار ساحران و جادوگران ملل، بویژه کاهنان یهودی برای تسخیر روانی بعضی سلاطین با کمک اجنه و شیاطین و یا برای مقابله با پیامبران خدا و سرکوب بندگان خاص الهی قرار داشته‌است؛ ▪️امروزه کسانی که دارنده‌ی فناوری‌های مدرن، مانند انواع ماهواره‌ها، اینترنت و پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی هستند، برای وارد کردن اجنه و شیاطین در زندگی انسان‌ها، خاصه جوامع هدف، از توانمندی‌های فوق تصوری برخوردار شده‌اند و تمام علوم و فنون نوین را ابزار نفوذ و سلطه و شرارت خود قرار داده‌اند! ▪️در آخرالزمان، پیشرفت علوم و فنون، یا در اختیار صالحانی برای هدایت و نجات بشریت قرار می گیرد یا در اختیار اشرار یهودی برای گمراهی و نابودی انسانیت عضـویت در کــانال👇 📡 @www_irismed_ir
🔴 آیه ی روز : ♻️ لِّلَّهِ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ وَإِن تُبْدُوا مَا فِي أَنفُسِكُمْ أَوْ تُخْفُوهُ يُحَاسِبْكُم بِهِ اللَّهُ فَيَغْفِرُ لِمَن يَشَاءُ وَيُعَذِّبُ مَن يَشَاءُ وَاللَّهُ عَلَىَ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ بقره-284 آنچه در آسمانها و زمین است، از آنِ خداست. و (از این رو) اگر آنچه را در دل دارید، آشکار سازید یا پنهان، خداوند شما را بر طبق آن، محاسبه می‌کند. سپس هر کس را بخواهد (و شایستگی داشته باشد)، می‌بخشد؛ و هر کس را بخواهد (و مستحق باشد)، مجازات می‌کند. و خداوند به همه چیز قدرت دارد. ********** نکته ها: علامه طباطبائى در تفسیر المیزان مى فرماید: حالات قلبى انسان دو نوع است: گاهى خطور است كه بدون اختیار چیزى به ذهن مى آید و انسان هیچگونه تصمیمى بر آن نمى گیرد كه آن خطور گناه نیست، چون به دست ما نیست. امّا آن حالات روحى كه سرچشمه ى اعمال بد انسان مى شود و در عمق روان ما پایگاه دارد، مورد مؤاخذه قرار مى گیرد. ممكن است مراد آیه از كیفر حالات باطنى انسان، گناهانى باشد كه ذاتاً جنبه درونى دارد و عمل قلب است، مانند كفر و كتمان حقّ، نه مواردى كه مقدّمه گناه بیرونى است. انسان، در برابر روحیّات، حالات و انگیزه هایش مسئول است و این مطلب مكرّر در قرآن آمده است. از آن جمله: * «یؤاخذكم بماكسبت قلوبكم» [773] خداوند شما را به آنچه دلهاى شما كسب نموده است مؤاخذه مى كند. * «فانّه اثم قلبه» [774] براستى كه كتمان كننده، دل او گناهكار است. * «انّ السّمع و البصر والفؤاد كلّ اولئك كان عنه مسئولاً» [775] همانا گوش و چشم و دل، هر كدام مورد سؤال هستند. * «انّ الّذین یحبّون ان تشیع الفاحشة فى الّذین امنوا لهم عذابٌ ألیمٌ فى الدّنیا والأخرة» [776]علاقه قبلى به شیوع گناه و فساد در میان مؤمنان، سبب عذاب دنیا و آخرت است. حضرت على علیه السلام مى فرمایند: مردم بر اساس افكار ونیّات خود مجازات مى شوند. ----- 773) بقره، 225. 774) بقره، 283 . 775) اسراء، 36 . 776) نور، 19 . ********** پیام ها: [777] - خداوند، هم مالك مطلق است؛ «للّه ما فى السموات و ما فى الارض» و هم عالم مطلق؛ «ان تبدوا...اوتخفوه» و هم قادر مطلق. «واللّه على كلّ شى ء قدیر» - از كوزه همان برون تراود كه در اوست. اعمال انسان ها نشانگر طرز تفكّر و اعتقادات درونى آنهاست. «تبدوا ما فى انفسكم» - مربّى باید مردم را میان بیم وامید نگه دارد. «یغفر، یعذّب» ----- 777) نهج البلاغه، خطبه ى 75. ********** عضویت در کانال 👇🏻 📡 @www_irismed_ir