eitaa logo
شبهات دانشجو
2.2هزار دنبال‌کننده
967 عکس
697 ویدیو
17 فایل
صفحه ای رسمی پاسخ ناب به شبهات دانشجویی 👌 جهت ارائه انتقادات ،پیشنهادات و راه ارتباطی با مدیریت کانال ↘️↘️ @Ali_akbarzade_313
مشاهده در ایتا
دانلود
📝 احادیث اخلاقی ✳️ قناعت 💠 امام حسین (ع): 💎 القنوع راحة الابدان؛ 💡قناعت، مایه آسودگی بدن‌هاست. 📚 نزهه الناظر، ص 88 ┈••✾•🌻 🌿🌺🌿 🌻•✾••┈ 📌 شبهات دانشجویی ⤵️↙️👌✅ ╭─-┅═ঊঈ🔶ঊঈ═┅-─╮ @x_shobhe313 ╰─-┅═ঊঈ🔶ঊঈ═┅-─╯
✍️💚پاسخ به شبهات دانشجویی 9⃣5⃣1⃣ ⏮ آیا عصمت ائمه اطهار ((علیهم‎السلام)) را از قرآن کریم‌📖می‎توان اثبات کرد🧐⁉️ جهت مشاهده جواب شبهه به روی کلمه👈👈 پاسخ بزنید 👌🖤🏴 ✅ شبهات دانشجویی ↙️↙️ ╭ l✍️ 🇮🇷 بامن‌بيا ╰┈➤@x_shobhe313
جواب کامل شبهه ⤵️↘️ یکی از صفات مهم امام و شرایط اساسی امامت، عصمت است، محورهای عصمت در امام عبارتند از: 1. عصمت در شناخت و تبیین معارف و احکام دین. 2. عصمت در عمل به احکام و دستورات دینی. 3. عصمت از خطا در تشخیص مصالح و مفاسد جامعه اسلامی. برای اثبات عصمت امامان ـ علیهم‎السلام ـ در محورهای فوق، دلایل عقلی و قرآنی ارائه شده که در این جا ادله قرآنی عصمت ائمه ـ علیهم‎السلام ـ را بررسی می‎کنیم:⤵️⤵️ 1. امامت عهد الهی «و اذ اتبلی ابراهیم ربُّه بکلماتٍ فَأتمهُنَّ قالَ اِنّی جاعِلُک للناس اماماً قال و مِن ذریتّی قالَ لا ینالُ عهدی الضالمین»[1] و چون ابراهیم را پروردگارش با کلماتی بیازمود و وی آن همه را به انجام رسانید (خداوند به او) فرمود: من تو را پیشوای مردم قرار دادم، ابراهیم پرسید؟ از دودمانم چطور؟ فرمود: پیمان من به ستمگران نمی‎رسد. ممکن است گفته شود که: مقصود از امامت در این آیه همان نبوت است و آیه از اعطای مقام پیامبری به ابراهیم ـ علیه‎السلام ـ پرده برمی‎دارد، ولی این سخن با ظاهر آیه سازگار نیست؛ زیرا اولاً ظاهر تعبیر «قال انّی جاعلک للناس اماماً» آن است که این سخن الهی نخستین وحی الهی به پیامبر نبوده بلکه پیش از آن نیز وی مورد خطاب وحی قرار داشته و به مقام پیامبری رسیده بوده است. درخواست امامت برای فرزندان نیز شاهد دیگری بر این مدعاست؛ ثانیاً درخواست مزبور حاکی از آن است که ابراهیم ـ ع ـ در آن زمان دارای فرزندانی (اسحاق و اسماعیل) بوده است، و از سوی دیگر به تصریح قرآن کریم،[2] ابرهیم ع در سن پیری و در حالی که سالیانی از نبوت و پیامبری او گذشته بود، دارای فرزندانی گردید. بنابراین،با توجه به شواهد یاد شده، مقصود از امامت در این آیه، نبوت نیست بلکه مقصود از آن حفظ تشریع الهی و اجرای قوانین و احکام شریعت در جامعه و این همان معنایی است که مسلمانان در مورد جانشین پیامبر(ص) در نظر دارند. اما در مورد معنای «ظلم» در آیه می‎توان گفت که: ظلم در زبان عربی معنایی بسیار گسترده دارد، ظلم در مقابل عدل و به معنای «قرار دادن شیء در غیر جایگاه شایسته ی آن» است، از این رو هرگونه گناه و معصیتی، نوعی ظلم به شمار می‎آید، و از آنجا که واژه «الظالمین» در آیه، صیغه جمع و دارای «ال» است، معنای عمومیت را می‎رساند، در نتیجه مقصود این خواهد بود که هر گونه ظلمی و هر گونه گناه و معصیتی مانع از رسیدن شخصی به مقام امامت است، مقامی که درآیه از آن به پیمان خدا (عهدی) تعبیر شده است، بنابراین شخصی که در دوران تکلیف حتی مرتکب یک گناه گردیده باشد، شایسته احراز مقام امامت نخواهد بود، و این نتیجه چیزی جز لزوم عصمت امام نیست.[3] به این ترتیب یکی از شرایط امامت عصمت است، و شخصی غیر معصوم به این مقام نایل نمی‎گردد، برای مثال در حدیثی از پیامبر اکرم(ص) آمده است که خدا در پاسخ ابراهیم ـ ع ـ فرمود: «من سجد لصنمٍ من دونی لا اجْعَلُه اِماماً اَبَداً»[4] کسی که برای بتی سجده کرده باشد، هرگز او را امام قرار نخواهم داد و چنین شخصی شایستگی امامت را ندارد.[5] 2.آیه «اطاعت از اولی الامر» «یا ایُّها الذین آمَنوا اطیعو اللهَ و الرّسولَ و اولی الاَمرِ منکُمْ[6] ای کسانی که ایمان آورده‎اید؛ خدا را اطاعت کنید و پیامبر و اولیای امر خود را نیز اطاعت کنید. خداوند در این آیه، مؤمنان را به پیروی از پیامبر(ص) و اولی الامر (صاحبان امر) فرا خوانده است، و این پیروی، مطلق است و مشروط به هیچ قید و شرطی نیست، از سوی دیگر ممکن نیست خداوند انسان را به پیروی از گناه و معصیت، یا خطا و انحراف دعوت کند. با توجه به این مقدمات👆 روشن می‎شود که آیه مورد بحث بر عصمت اولی الامر دلالت دارد؛ زیرا اگر آنان معصوم نباشند و احتمال گناه یا خطا در مورد آنان برود، امر به پیروی مطلق از آنان صحیح نبوده، لازم است قرآن کریم، اطاعت از آنان را به مواردی محدود سازد که در آن گناه یا خطایی از سوی اولی الامر سر نزده باشد، آوردن اولی الامر در کنار پیامبر(ص) و عدم تکرار لفظ «اطیعوا» شاهدی بر این مدعاست؛ زیرا پیامبر(ص) معصوم است و هرگز به خطا یا معصیت فرمان نمی‎دهد و بر پایه روایات متعدد، مقصود از «اولوا الامر» جانشینان پیامبر(ص)، علی ـ علیه‎السلام ـ و فرزندان او هستند.[7] منابع:↘️↘️ [1] . بقره/ 124. [2] . ابراهیم/ 39. [3] . ر.ک: طباطبایی، سید محمد حسین، المیزان، ج1، ص 274. [4] . مجلسی، محمد باقر، بحارالانوار، بیروت، دارالحیاء التراث العربی، جلد 25، ص 201؛ سعیدی مهر، محمد، کلام اسلامی، ج 2، ص 145 تا 148. [5] . ر.ک: ربانی گلپایگانی، علی، عقاید استدلالی، ج 2، ص 107 و 108؛ و طاهری، حبیب الله، درسهایی از کلام اسلامی، ج 2، ص 421 تا 423. [6] . نساء/ 59. [7] . سعیدی مهر، محمد، کلام اسلامی، ج2، ص 147 و 148؛ و ربانی گلپایگانی، علی، عقاید استدلالی، ج2، ص 106 و 107 و طاهری حبیب‎اله، درسهایی از کلام اسلامی، ج2، ص 421 تا 423.
🔸پلیس فتا: در تعطیلات لینکی را باز نکنید تا حساب هایتان خالی نشود🚫 🔹کلاهبرداران در ایام تعطیل، لینک‌های آلوده بسیاری را برای مردم ارسال می‌کنند که لازم است مردم با آگاهی بر روی هیچ لینکی کلیک نکنند. ࿐჻ᭂ❣🌸❣჻ᭂ࿐ @x_shobhe313 ࿐᪥•💞﷽💞•᪥࿐
آیین افتتاحیه سی و هفتمین جشنواره قرآن و عترت دانشجویان سراسر کشور به میزبانی دانشگاه فرهنگیان آذربایجان غربی/ارومیه 📣 شبهات دانشجویی 👇👌 ╭ l✍️ 🇮🇷 بامن‌بيا ╰┈➤@x_shobhe313
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹اجرای گروه تواشیح طوبی(موضوع ایران) شعری در وصف سردار دلها،معلم ایثار،شهید حاج قاسم سلیمانی و یار شهیدشان ابو مهدی المهندس ----------------------- کانال شبهات دانشجویی↙️ 🆔 @x_shobhe313
شبهات دانشجو
لیست پنجم))👈شبهاتی که جواب داده شده در کانال پاسخ ناب به شبهات دانشجویی:👇👇 برای دیدن جواب شبهات به
با سلام خدمت تمام اعضای محترم کانال پاسخ ناب به شبهات دانشجویی ، لیست و لینک تمام شبهات پاسخ داده شده در کانال بارگزاری شد تا شما سروران گرامی راحت‌تر و سریع‌تر به جواب سوالات و شبهات خود دسترسی پیدا کنید.👆👆
پاسخ اجمالی شبهه:↘️↘️ اگر نسل بشر فقط به وسیله آدم و حوّا به وجود آمده، می بایست در آن زمان هنوز قانون تحریم ازدواج خواهر و برادر از طرف خداوند قرار داده نشده باشد؛ چون راهى براى بقاى نسل بشر غیر از این راه نیست. ✅پاسخ تفصیلی شبهه:⤵️⤵️ در این باره در میان دانشمندان اسلامى دو نظر وجود دارد و هر کدام براى خود دلایلى از قرآن و روایات ذکر کرده اند. اینک ما هر سه نظر را بطور اجمال نقل مى کنیم: 1- در آن زمان هنوز قانون تحریم ازدواج خواهر و برادر از طرف خداوند قرار داده نشده بود و چون راهى براى بقاى نسل بشر غیر از این راه نبود، از این جهت ازدواج آنان با یکدیگر صورت گرفته است؛ ناگفته پیداست که دستگاه قانونگذارى از آن خداست «اِنِ الْحُکْمُ اِلاّ لِلَّهِ»؛ (حکم تنها از آن خداست)(1) چه اشکال دارد که بطور موقّت براى گروهى از راه ضرورت این گونه ازدواج در آن زمان بلامانع و مباح باشد و براى دیگران عموماً تحریم ابدى شود؟ 👈👈مثلا در زمان قبل اسلام مثل زمان حضرت یعقوب علیه السّلام ازدواج با دو خواهر حلال بوده است ولی بعدا حرام شده است. همان خدا در زمان آدم ازدواج بین خواهر و برادر را حلال دانسته ولی بعدا حرام کرده است. طرفداران این نظریّه از ظواهر قرآن با این آیه براى خود دلیل مى آورند: «وَبَثَّ مِنْهُمَا رِجَالا کَثِیراً وَ نِساءاً»؛ (و از آن دو، مردان و زنان فراوانى ـ در روى زمین ـ منتشر ساخت).(2) ظاهر این آیه مى گوید که نسل بشر فقط به وسیله این دو تن به وجود آمده است و اگر غیر از این دو در بقاى نسل او دخالت داشتند باید بفرماید «وبث منهما و من غیر هما» یعنى به وسیله این دو و غیر آنان... . علاوه بر این، در روایتى که مرحوم طبرسى آن را در احتجاج از امام سجّاد(علیه السلام) نقل مى کند این مطلب تأیید شده است. 2- نظر دیگر این است:🔹 طبق آیات و روایات این تایید می‌شود که قبل از حضرت آدم انسان‌های دیگری بوده است. مثل جریان گفتگوی فرشتگان با خدا که چرا می‌خواهی انسانی را درست کنی که در زمین خونریزی و فساد کند؟ این آیه نشان از این دارد که قبل از حضرت آدم انسان‌های دیگری بوده است و فرزندان آدم با آن‌ها ازدواج کردند. چون ازدواج فرزندان آدم با یکدیگر ممکن نبوده - زیرا ازدواج با محارم یک عمل قبیح و زشت است - فرزندان آدم با دخترانى از نژاد نسل دیگر که در روى زمین بودند ازدواج کردند، بعداً که فرزندان آنها با هم پسر عمو شدند زناشویى میان خود آنان صورت پذیرفت و این نظر را نیز بعضى از روایات تأیید مى کند، زیرا نسل آدم، نخستین انسان روى زمین نبوده، بلکه پیش از او نیز انسانهایى در زمین زندگى مى کرده اند.(3) 🔷 3: دیدگاه دیگر این است که خداوند برای ازدواج فرزندان آدم عده‌ای از فرشتگان و جنیان را به زمین فرستاد تا با فرزندان آدم ازدواج کنند. در کل هر کدام از دیدگاه‌ها که باشد، هیچ اشکالی ندارد. چون با خواست خدا بوده است. پی نوشت: (1). سوره یوسف، آیه 40. (2). سوره نساء، آیه 1. (3). گرد آوري از کتاب: پاسخ به پرسش های مذهبی، آیات عظام مکارم شیرازی و جعفر سبحانی، مدرسة الإمام علی بن أبی طالب(ع)، چاپ دوم، ص 453.
📝 احادیث اخلاقی ✳️ بدی کردن 💠 امام علی (ع): 💎 الشَّرُّ كَامِنٌ فِي طَبِيعَةِ كُلِّ أَحَدٍ فَإِنْ غَلَبَهُ صَاحِبُهُ بَطَنَ وَ إِنْ لَمْ يَغْلِبْهُ ظَهَرَ؛ 💡بدى، در سرشت هر كسى نهفته است. اگر صاحبش بر آن چيره شود، پنهان مى‌گردد و اگر بر آن چيره نشود، آشكار مى‌گردد. 📚 غرر الحكم، ح 2190 ┈••✾•🌻 🌿🌺🌿 🌻•✾••┈ 📌 کانال پاسخ به شبهات دانشجویی 👇✅↙️ ╭─-┅═ঊঈ🔶ঊঈ═┅-─╮ @x_shobhe313 ╰─-┅═ঊঈ🔶ঊঈ═┅-─╯
جواب کامل شبهه ↘️↘️ در اندیشه اسلام؛ دختر از آنچنان جایگاهی برخوردار است که آقا رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) در مهمترین مسائل اجتماعی آنان را وارد می سازد در قضیه مباهله دخترش حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) را همراه خورد برد در حالی که در آن زمان اعراب دختران را زنده به گور میکردند. قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ (صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ و سلّم): مَا مِنْ بَيْتٍ فِيهِ الْبَنَاتُ إِلَّا نَزَلَتْ كُلَّ يَوْمٍ عَلَيْهِ اثْنَتَا عَشْرَةَ بَرَكَةً وَ رَحْمَةً مِنَ السَّمَاءِ وَ لَا يَنْقَطِعُ زِيَارَةُ الْمَلَائِكَةِ مِنْ ذَلِكَ الْبَيْتِ يَكْتُبُونَ لِأَبِيهِمْ كُلَّ يَوْمٍ وَ لَيْلَةٍ عِبَادَةَ سَنَةٍ.(1) هیچ خانه ای نیست که در آن دخترانی باشد مگر آن که هر روز دوازده برکت ورحمت از آسمان برآن نازل می شود،ودائم مورد زیارت ملائکه قرار دارد ،برای پدرشان هر روز وشب ثواب یک سال عبادت می نویسند. 👈هر جنسیتی چه دختر چه پسر هم سختی داره هم راحتی داره↘️ دختر تاقبل از ازدواج خرجش رو پدر میده و بعد خرجش رو شوهر یعنی بخور و بخواب پسرا سربازی میرن و دو سال عمرت برا خدمت سربازی میره ولی دختر راحت خونه بابا زندگی میکنه بی غم و غصه دختر هیچوقت اجباری نیست ک سرکار بره و غصه وام و قسط و اجاره داشته باشه اگه دیه زن نصف مرد هست به این معنی نیست ک زن بی ارزش تره بخاطره این هست ک مرد سرپرست یه خانواده است و تامین زندگی و مخارجش برعهده مرد هست اصلا دیه ای زن برابر مرد باشه وقتی یه فرد میمیره دیه را مگه فرد فوت شده میگیره بلکه اونی ک زنده اس میگیره پس زنها بیشتر سود میکنن تا مردها حق طلاق هم با مرد هست چون خانمها احساساتی هستن و زود تصمیم میگیرن اونم ازروی احساسات و خیلی زود پشیمان میشن از کارشون ولی اگه دلیل منطقی برا جدایی داشته باشن میتونن حکم طلاق بگیرن از دادگاه البته با مدرک مستدل. درمورد کتک خوردن هم که اگه مرد مشکل روانی و ... داشته باشه و همش زنشو بزنه خانوم میتونه شکایت کنه و فرقی بین اینکه پدر رو دخترش دست بلند کنه و چه شوهر رو زنش نیس. درمورد اجازه گرفتن خانوم از آقا برا برخی امور هم که الان متاسفانه شرایط برعکس شده و مردا بدون اجازه زنهاشون حق نفس کشیدن ندارن🤦‍♂ و اینکه خداوند‌ متعال هیچوقت نگفته عقل زنها کمتر از مردهاس بلکه فقط چون زنها سرشار از عواطف هستن و گاهی از روی دلسوزی چیزی را انتخاب میکنن یا تصمیمی میگیرن و این کار اشتباس معمولا مدیریت را وظیفه مرد میدانند که بازم تو این زمانه متاسفانه اکثرا شرایط برعکس شده . و همچنین خدا خیلی به جنس مونث لطف داره چون کوچکترین کارهای خانوما جهاد محسوب میشه و پاداش داره مثل دادن یک لیوان آب دست شوهرشان ، آراستن زن برای شوهرش ...اما جهاد مرد جنگیدن و دفاع کردن و کارکردن هست خدا خانم ها را لطیف و پراحساس آفریده و اونا رو کانون آرامش برای مردی قرار داده که قدرتمند هست پس قدرت خانوم بیشتر از مرد هست چون خانوما هستن که مردشان را آرام میکنن پسر باید بیاد خاستگاری دختر و ناز دختر رو بکشه و شرایط دختر رو درحد امکان برآورده کنه. خلاصه اینکه :بالاترین و باارزش ترین موهبت دختر بودن اینه ک روزی مادر میشه و خدا بهشت را زیر پای دخترا بنا میکنه حالا شما بگید اخه پسر شدن چی داره که آرزوی پسر بودن دارید ⁉️🤨🤨 منبع : 1)مستدرك الوسائل، ج 15، ص 116
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 💥 شیطان و وسوسه‌های زنان در انحراف تاریخ حال که آماده سفر اربعین حسینی هستیم باید بفهمیم که هدف از این پیاده روی عظیم حرکت به سمت امام حی و زنده هست باید تفکر کرد که چگونه می توانیم زمینه ساز ظهور باشیم ⁉️ ✨از این حرکت به سمت امام با الگو پذیری از حضرت زهرا سلام الله علیها مقدمه ساز ظهور باشیم و نقش موثری در ایجاد دولت کریمه خداوند داشته باشیم ----------------------- شبهات دانشجویی↙️ 🆔 @x_shobhe313
جواب کامل شبهه ↘️↘️ این یک اصل مسلم است که هر معلولی علتی دارد ولی مغالطه ای که صورت میگیرد این است که خداوند هم یک معلول فرض می شود. به عبارت دیگر گمان میشود هر موجودی علت دارد حتی وجود بذاته یا خدا. همین طور باید گفت هر پدیده ای نیاز به آفریننده دارد، ولی خداوند یک پدیده نیست که نیاز به خالق داشته باشد، بلکه ایجاد کننده همه پدیده ها است. [1] به بیان دیگر، ساده ترین مفهوم خدا، همان موجود کامل و بی نقص و بی نیازی است که هست بدون این که به کسی نیازی داشته باشد تا از او مدد بگیرد؛ چه در وجود و چه در آثار. پس اگر خدایی توهم شود که گاهی هست و گاهی هم نیست، این همان خدای توهمی ما است؛ چرا که گفتیم خدا یعنی موجودی بی نیاز که وجود و آثار خود را از کسی نمی گیرد، بنابراین همیشه بوده و هست. لذا این تعریف خدا و خدا بودن بذاته اباء از نیاز و حدوث دارد. 🤔👈این صرفاً یک وسواس ذهنی است که ذهن انسان وقتی متوجه مفهوم خالقیت است، فراموش می کند که خدا، بی نیاز است و وجود، حقیقت ذاتی اوست. بنابراین نمی تواند تصور کند که وقتی هرچیزی خالقی بالاتر از خود دارد پس چرا نباید خدا هم خالقی برتر داشته باشد. در این جا، خدا به عنوان یک پدیده فرض شده است، حال آن که این مفهوم از خدا ساخته ذهن است نه خدایی که بذاته وجود دارد و بی نیاز از علت است. بنابر این اگر خداوند چنین موجودی است که هستی و عشق و بی نیازی و فیاضیت مطلق و بی پایان است، بدون این که هیچ حد و قید و نقصان و ظلمت و نیازی داشته باشد، پس نمی تواند همچون موجودات محدود و ناقص، نیاز به کسی بالاتر از خود داشته باشد که به عنوان خالق، محتاج او باشد. چرا که خود اوست که همه هستی را و همه برتری ها و حدود را ایجاد کرده است و بدون او هیچ چیزی وجود ندارد تا بتوان خالقیت هم برای آن توهم کرد. اما در ذهن بسیاری از مردم، مفهوم درستی از خدا وجود ندارد چرا که خدا بالاتر از هر مفهومی است. لذا تصور اکثر اذهان ضعیف از خدا فقط شامل صفت خالق بودن اوست، آن هم به معنایی مشابه با هر خالق حادثی دیگر با این تفاوت که خدا خالقی است باعظمت تر به حدی که تمام آنچه می بینیم اعم از سیارات و تمامی کیهان، همه را آفریده؛ همچون فرشته ای باعظمت که البته جا دارد سؤال شود این خدای باعظمت آیا خود،خالقی ندارد؟ بنابراین این تصورو ایده، هرچند که موجودی است با عظمت، اما خدا نیست چرا که منظور از خدا آن ذاتی است که مستجمع جمیع صفات کمال و فاقد همه صفات نقصان است و مقید به هیچ قیدی از قیود و محدود به هیچ حدی از حدود نیست و هستی مطلق و یگانه و بی نیازی است که بذات خود دارای این صقات است نه این که کسی این صفات را به او داده باشد. خدایی که نیاز به خالق داشته باشد و بتوان در مورد او این سؤال را مطرح نمود که چه کسی خالق و موجد خود او بوده، در واقع مفهومی است ناقص که البته خدا منزه از آن است و بلکه از هر فهم و درک و ذهنیتی و لو در دقیق ترین و صحیح ترین شکل آن برتر و بالاتر است. ↘️↘️↘️ آنچه گفته شد را می توان با مثال ها و سؤال هایی به ذهن نزدیک و ساده تر کرد؛ مثلا می دانیم رطوبت هر چیز از آب است. اما رطوبت آب از چیست و از کجاست؟ چربی همه غذاها از روغن است. چربی روغن از چه و از کجاست؟ شوری همه چیز از نمک است. شوری نمک از کجاست؟ پاسخ این است که رطوبت برای آب و شوری برای نمک و چربی برای روغن ذاتی آنها است. همچنین هنگامی که سؤال شود هستی هر موجودی از خدا است پس هستی خدا از کیست؟ پاسخ می دهیم: هستی خدا ذاتی او و از خود او است و از جای دیگر نیست. منبع: [1] سبحانی، جعفر، عقاید اسلامی در پرتو قرآن حدبث و عقل، ص 120-121، نشر بوستان کتاب، 1386 ، قم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❇️ 🔻 قالَ رَسُولُ اللهِ صَلَّی‌اللهُ‌عَلَیهِ‌وَ‌آلِهِ‌وَ‌سَلَّمَ: «أَعلَمُ اُمَّتي مِن بَعدِي عَلِيُّ بنُ أبِي‌طَالِبٍ». ✍️ رسول خدا صلوات‌الله‌علیه‌و‌آله فرمود: عالم‌ترین [فرد] امّتم بعد از من، علی بن ابی‌طالب علیهما‌السّلام است. 📚 الأمالی (شیخ صدوق)، ص642. 📣با ما در پاسخ به شبهات دانشجویی همه ای شبهاتتو رفع کن ↙️↙️ ╭ l✍️ بامن‌بيا ╰┈➤🆔 @x_shobhe313
✅جواب کامل شبهه ↘️👇 زیاد دنبال این نباشید که به هر حرفی که مطرح می‌کنند پاسخ دهید و البته بهتر آن است که خود را مخاطب و هدف شبهه‌پراکنان قرار ندهید، چرا که اولاً حیف وقت و این عمر شریف است؛ ثانیاً این حرف‌ها تمامی ندارد و شما هر کدام را پاسخ دهید، چیز دیگری می‌گویند و ثالثاً گمان نکنید که طراحان این حرف‌ها یا شایع کنندگان به دنبال پاسخ هستند و بسیاری حتی خود پاسخ را می‌دانند. بلکه کارشان این است که یک حرفی را وسط بیاندازند و ایجاد شائبه کنند و البته که به جز خودشان نیز کسی به آن توجه ندارد و مصداق «خودگویی و خود خندی، عجب مرد هنرمندی» می‌باشند. آیا گمان می‌کنید آنانی که تحت عنوان طرفدارای از این یا آن شخص، این گونه جوّسازی می‌کنند، اصلاً اهل اعتقادات و احکام اسلامی هستند که حالا اهل مرجعیت و تقلید نیز باشند؟! مگر اجتهاد یا مرجعیت حزب یا تیم فوتبال است که طرفداری بخواهد. باور بفرمایید که اصلاً نمی‌دانند که اجتهاد چیست و نمی‌دانند که یک مرحله‌ای از تحصیلات علومی دینی است و پول نیست که کسی به کسی بدهد یا ندهد. 👈👈دقت نمایید که گاهی کسی سؤال می‌کند که بر علمش افزوده شود، مثل کسی که محقق است و مثلاً در علم رجال یا تاریخ تحقیق می‌نماید، اما گاهی کسی سؤالی می‌کند که ایجاد جوّ نماید، بدیهی است که مخاطب عاقل و بصیر اصلاً به او جواب نمی‌دهد. و اگر او پرسید امام خمینی (ره) اجتهاد را از چه کسی گرفت؟ پاسخ می‌دهد: به شما ربطی ندارد؛ حال او هر چه می‌خواهد جنجال کند که چرا بد جواب دادی؟ جوابت تند بود؟ منطقی نبود و ... – چرا که اینها دنبال جدل و جوّسازی هستند و نه پاسخ. وگرنه دست کم می‌فهمند که ایشان مجتهد، فیلسوف، عارف، ادیب و سیاستمدار بود، خواه بدانیم که کی، کجا و در چند سالگی به اجتهاد رسید یا ندانیم. امیرالمؤمنین علیه‌السلام که مکرر می‌فرمود: از من بپرسید تا من را از دست نداده‌اید و من به همه علوم واقفم، در مجلسی خطاب به سائلی فرمود: «جواب تو را نمی‌دهم»، او معترض شد که چرا؟ فرمود: تو نمی‌پرسی که بدانی، بلکه می‌پرسی که مجلس را به هم بریزی. به آنها بگویید: این که امام خمینی (ره) در چند سالگی مجتهد شد و ...، اصلاً به درد شما نمی‌خورد، شما بروید تحقیق کنید که از چه زمانی مستعمره شدید و چرا؟ از چه زمانی به استثمار درآمدید و چرا؟ از چه زمانی خوار شده و به خودزنی افتادید و چرا؟ چرا با هر حقی جدل می‌کنید و چرا؟ و این رفتارهای‌تان به سود کیست؟ لذا شما اصراری به پاسخ نداشته باشید. اما جهت اطلاع شما دوست عزیز که این سؤال را برای ما فرستادید و فرض بر این است که قصد تحقیق دارید، و سایر علاقمندان، به نکات ذیل اشاره می‌گردد:👇👇👇↘️↘️ حضرت آیت الله العظمی امام خمینی (ره)، مرجع تقلید و نیز رهبر انقلاب و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران که دست اجانب را از سر این ملت کوتاه کرد، پایه‌های سلطه‌ی استکبار جهانی را لرزاند و تمامی ملل مسلمان را متوجه اسلبه قیامام و ملل مستضعف را امیدوار کرد و به همین دلیل خوار چشم دشمنان و نیز حسودان می‌باشد، ایشان پس از گذران دروس مقدماتی و هم چنین علوم جدید در مدارس، در سال 1339 هجرى در 19 سالگى به اراک رفت تا از حوزه‏ى علمیه‏ى اراک که در آن زمان زیر نظر حضرت آیت الله حائرى اداره مى‏شد بهره‏مند گردد. ایشان دروس سطح را نزد استاد خود مرحوم «سید على یثربى کاشانى» به پایان رساندند و پس از آن تا رسیدن به اجتهاد نزد مرحوم آیت الله حائری (ره) که بنیانگذار حوزه علمیه قم بودند، تعلیم دیدند و در سن 35 سالگی نیز به اجتهاد رسیدند. البته در سن 20 سالگی نیز به همراه ایشان عازم قم شده بودند. امام خمینی (ره)، همزمان با ورود مرحوم حضرت آیت‌الله بروجردی (ره) به شهر قم، تدریس «خارج» را در حوزه‌ی علمیه قم آغاز نمودند [البته اگر حسودان و دشمنان بدانند که درس خارج چیست و تدریس آن یعنی چه؟]. تدریس فلسفه به سطوح مختلف حوزوی را از سن 28 سالگی آغاز نمودند و کتاب معروف «کشف الأسرار» را نیز پس از ورود به قم نگاشتند. پس از وفات آیت الله حائری (ره)، ایشان از چهره‌های بارز و مجتهدین به نام قم بودند و پس از رحلت آیت الله بروجردی (ره)، جمع فراوانى از علما و فضلاى حوزه به حضرت امام اصرار نمودند که رساله‏ى عملیه‏ى ایشان را منتشر نمایند، اما ایشان نپذیرفتند. لذا فتاواى ایشان (که در درس خارج نیز تدریس و بحث می‌شد) را از حاشیه‏ى ایشان بر کتاب وسیلة النجاة سید ابو الحسن اصفهانى و حاشیه‏ى بر عروة الوثقى به دست مى‏آوردند. بعد از وفات حضرت آیت الله حکیم نیز جمع فراوانى از علما، طلاب و مردم مقلد ایشان شدند. از اساتید به نام ایشان: آیت الله پسندیده، آیت الله حاج شیخ عبد الکریم حائری، آیت الله اراکى‏، آیت الله سید على یثربى کاشانى‏، آیت الله میرزا محمد على شاه‏آبادى و آیت الله حاج میرزا جواد ملکى تبریزى، رحمة‌الله علیهم اجمعین بودند🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دودوتا چهارتا نمیشه دو دوتا هرچی امام حسین بگه‌س، قبول نداری برو اربعین میفهمی... ┈••✾•🌻 🌿🌺🌿 🌻•✾••┈ 📌 پاسخ ناب به شبهات دانشجویی 👇👌✅↙️ ╭─-┅═ঊঈ🔶ঊঈ═┅-─╮ @x_shobhe313 ╰─-┅═ঊঈ🔶ঊঈ═┅-─╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴آجرک الله یا بقیة الله بحرمة الحسین اللهم عجل لولیک فرج 🖤 ✅امام حسین علیه السلام بعد از منع نامگذاری علی بر روی فرزندان هر سه پسرش را علی نام نهادند علی اکبر و علی اصغر علیهم السلام در کربلا شهید شدند و علی اوسط نیز بعد از گذشت چندین سال از کربلا درست بعد از عاشورا به شهادت رسیدند که همه بدانند شهید زنده ای کربلا نیز به شهدای کربلا ملحق گردید🖤 ⚫️ فرا رسیدن شهادت امام زین العابدین ع رو بر همه ای دانشجو معلمان عزیز،اساتیدبزرگوار و همراهان همیشگی کانل پاسخ به شبهات دانشجویی تسلیت عرض میکنیم 🖤🏴 ----------------------- ↙️ 🆔 @x_shobhe313
جواب کامل شبهه↘️↘️ توجه به نکاتی می‌تواند ما را در دست‌یابی به جواب یاری رساند. الف) در روایات، زیارت‌نامه‌ها، صلوات بر حجج طاهره(ع)، دعای توسل به ائمه(ع) از امام زین العابدین با نام علی بن الحسین یاد شده است مثلا: السلام علی علیّ بن الحسین(زیارت امام حسین در روز عرفه)؛ اللهم صلّ علی علیّ بن الحسین (صلوات بر حجج طاهره)؛ السلام علیک یا مولای یا ابا محمد علی بن الحسین(زیارت جامعه)؛ یا اباالحسن یا علی بن الحسین(دعای توسل به ائمه). ب) در زیارت‌نامه‌ها و رجزنامه‌ای که از حضرت علی اکبر برجای است از آن‌حضرت این‌گونه یاد شده است: «السلام علی علیّ بن الحسین الشهید(زیارت وارث) السلام علی علیّ بن الحسین الشهید(زیارت عاشورای غیر معروفه)؛ السلام علیک یابن الحسین الشهید(زیارت مطلقه‌ی امام حسین)[1] و در رجزنامۀ آن‌حضرت آمده است: «انا علیّ بن الحسین بن علی نحن و بیت الله اولی بالنبی»[2] ج) اگرچه "علی بن الحسین" در زیارت‌نامه‌ها، توسلات، صلوات، رجزنامه و روایات، نام مشترکی برای امام زین العابدین و علی اکبر(ع) است، امّا به دلایل زیر مراد از علی بن الحسین در زیارت عاشورا، علی اکبر است: از امام محمد باقر(ع) روایت شده است: کسانی که در روز دهم محرم در سرزمین کربلا هستند، و کسانی که در آن‌روز مقدور نیست در سرزمین کربلا باشند، در صحرا یا بالای منزل، با اشاره به سرزمین کربلا، زیارت عاشورا را بخوانند.[3] همان‌گونه که ملاحظه شد، در زیارت عاشورای غیر معروفه و زیارت وارث و زیارت مطلقه‌ی امام حسین(عپس از علی بن الحسین لقب شهید آمده است، و این لقب برای زین العابدین(ع) در زیارت‌نامه‌ها و توسّلات و ....... نیامده است. این زیارت اختصاص به کشتگان دارد؛ لذا کسی احتمال نداده است که على بن الحسین مذکور در این زیارت، امام سجاد(ع) باشد و قرینۀ بر این مدعا عبارت جابر بن عبد اللّه در زیارت اربعین است که در خطاب به اصحاب گفته است: «السلام على الارواح المنیخة بقبر أبی عبد اللّه».[4] لذا با این سه دلیل👆 می‌توان اطمینان حاصل کرد که مراد از علی بن الحسین، همان "علی اکبر" شهید در کربلا باشد. منابع : [1]. برای آگاهی از زیارت‌نامه‌ها، نک: مفاتیح الجنان. [2]. شیخ صدوق، امالی، ص 162، بیروت، اعلمی، چاپ پنجم، 1400ق. [3]. نک: شیخ طوسی، محمد بن حسن، مصباح المتهجد و سلاح المتعبّد، ج 2، ص 772، بیروت، مؤسسة فقه الشیعة، چاپ اول، 1411ق. [4]. مجلسی، محمد باقر، بحار الانوار، ج 98، ص 330، بیروت، دار إحیاء التراث العربی، چاپ دوم، 1403ق.