eitaa logo
یادداشت های طلبگی
1.1هزار دنبال‌کننده
31 عکس
1 ویدیو
115 فایل
کانالی برای اشتراک گذاری یادداشتها و فیشهای تبلیغی، فقهی، اصولی، رجالی و ... . سید محمد رضا واعظی راه ارتباطی @smr_vaezi http://yaddashthayetalabegi.blog.ir @gmail.com" rel="nofollow" target="_blank">rezaqqaa@gmail.com
مشاهده در ایتا
دانلود
فرا رسیدن سالروز ورود پر خیر و برکت _قدس الله نفسه الزکیه_ و فرا رسیدن ایام الله را تبریک عرض می گویم. ان شا الله خداوند منان توفیق عمل به وظایفمان در قبال انقلاب اسلامی را به ما عنایت کند.
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📝 🗓 جلسه هجدهم 🏢 موسسه مصباح الهدی ع 🌨 زمستان ۱۳۹۹ سید محمد رضا واعظی 🆔https://eitaa.com/yaddashhayetalabegi
💐 سلام الله علیها 📚 معانی الاخبار، ص۳۹۶ : عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عَنْ آبَائِهِ ع قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص‏ خُلِقَ نُورُ فَاطِمَةَ ع قَبْلَ أَنْ يَخْلُقَ الْأَرْضَ وَ السَّمَاءَ ... قَالُوا يَا نَبِيَّ اللَّهِ فَمَا كَانَ طَعَامُهَا قَالَ التَّسْبِيحُ‏ وَ التَّقْدِيسُ‏ وَ التَّهْلِيلُ‏ وَ التَّحْمِيدُ. ✅ تسبیح و تقدیس الهی، تنزیه خداوند است. (البته در مورد تفاوتهای این دو بحثهایی بین علماء مطرح است). تهلیل الهی مفاد «لا اله الا الله» است و تحمید الهی مفاد «الحمدلله». ✅ حقایق و معارف این اذکار غذای جسمانی نیستند، بلکه غذای روح انسان هستند. بیان این حقیقت که این معارف غذای -سلام الله علیها- بوده است، شاید اشاره به این نکته باشد که اگر مواد غذایی با پوست و خون انسان عجین می شوند، حقیقت روحانی حضرت زهرای مرضیه -سلام الله علیها- نیز با این معارف و حقایق عجین است. در دعای ندبه نیز شبیه این تعبیر در مورد وجود مقدس نبی اکرم -ص- و حضرت امیر -ع- ذکر شده است «و الایمان مخالط لحمک و دمک کما خالط لحمی و دمی». علیهم الصلاه و السلام 🆔 https://eitaa.com/yaddashhayetalabegi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📝 🗓 جلسه نوزدهم 🏢 موسسه مصباح الهدی ع 🌨 زمستان ۱۳۹۹ سید محمد رضا واعظی 🆔https://eitaa.com/yaddashhayetalabegi
💐 ، مقدّمه ظهور است. ✅ انقلاب اسلامی در زمانی که بی دینی در جهان بیداد می کرد، عطر خوش حضور اسلام ناب محمّدی ص در فضای اجتماعی-سیاسی را به مشام جهانیان رساند و چشمان بشریّت را به موفقیّت ع در رساندن بشریّت به سعادت دنیا و آخرت دوخت. این موفقیّت پایانی بر تمدّن منحوس غرب خواهد بود و اندیشه ها و دلها را برای ظهور حضرت ولیّ عصر -عج- آماده خواهد کرد، ان شاء الله. 🔆 امام راحل(ره) : «گویی جهان مهیا می‌شود برای طلوع آفتاب ولایت از افق مکه معظمه و کعبه آمال محرومان و حکومت مستضعفان». (صحیفه امام، ج۱۷، ص۴۸۰) شهید مرتضی آوینی : عصر توبه انسان در حیثیت کلی وجود آغاز گشته و او می رود تا خود را باز یابد. ...... بار دیگر انسان از زمین و قفس خویش روی گردانیده و به عالم معنا و آسمان توجّه یافته و عصر دیگری آغاز شده است. 🌺یوم الله ۲۲ بهمن مبارک🌺 🆔 https://eitaa.com/yaddashhayetalabegi
💐 ✅ از خوف و رجا تا خوشبختی پس از ايمان، خوف و رجاء اصل هر خيرى است و مؤمن ميبايست كه پيوسته به اين دو صفت متصف باشد؛ زيرا مراد هر كسى در اين دنيا دستيابى به است، و كدامين سعادت نزد مؤمن، مثل و انس با او است، و اين جز بتحصيل او حاصل نشود، و تحصيل محبت او جز پس از نصيب انسان نگردد و معرفت جز به بدست نيايد و دوام فكر غالبا جز با و ياد خدا حاصل نمى‌شود، و ذكر و فكر جز بدور ساختن خويش از و قطع الفت و دوستى شهوات و خواسته‌هاى نفسانى فراهم نشود، و اين جز با كندن محبت دنيا و خواسته‌هاى دنيائى از دل بدست نمى‌آيد، و بركندن ريشه‌هاى محبت دنيا و شهوات آن، جز به در مقابل آنها حاصل نميشود و صبر هم جز با تحقق نمى‌پذيرد. 📚 اسرار الصلوه، ملکی تبریزی (ترجمه رجب زاده)، ص۱۹۹ 🆔 https://eitaa.com/yaddashhayetalabegi
🌺 🔆 امام صادق -علیه الصلاه و السلام- : ✅َ مَثَلُ الْمُشْتَاقِ مَثَلُ الْغَرِيقِ لَيْسَ لَهُ هِمَّةٌ إِلَّا خَلَاصُهُ وَ قَدْ نَسِيَ كُلَّ شَيْ‏ءٍ دُونَه‏. ترجمه : مثال [خداوند] مثال شخصی است که در حال غرق شدن است و تمام همّ و غمش نجات یافتن و هر چیزی غیر آن را کرده است. 📚 مصباح الشریعه، ص۱۹۷ 🆔 https://eitaa.com/yaddashhayetalabegi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ سه راه برای ارتقای شناخت ذوات مقدس معصومین _علیهم الصلاه و السلام_ علیهم الصلاه و السلام 🆔 https://eitaa.com/yaddashhayetalabegi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📝 🗓 جلسه بیستم 🏢 موسسه مصباح الهدی ع 🌨 زمستان ۱۳۹۹ سید محمد رضا واعظی 🆔https://eitaa.com/yaddashhayetalabegi
علیه الصلاه و السلام 🔆 سوره مبارکه یس، آیه شریفه ۱۲ : «وَ كُلَّ شَيْ‏ءٍ أَحْصَيْناهُ في‏ إِمامٍ مُبين‏». 1⃣ در امالی مرحوم صدوق، ص۱۷۰ از وجود مقدس نبی اکرم ص نقل شده است که مراد از «امام مبین» وجود نازنین « ع» است. 2⃣ مراد از «کلّ شیء» : 1) علم. هر علمی نزد امیر المومنین ع است. 2) هر چیزی. «کل شیء» عمومیت دارد. شیء مساوق وجود و کمال است. با قبول روایت تفسیری و عمومیت «شیء» مراد آیه شریفه این خواهد بود که «همه کمالات را در وجود مقدس امیرالمومنین ع جمع کردیم». علیهم السلام 🆔 https://eitaa.com/yaddashhayetalabegi
🌺 عَنْ زُرَارَةَ قَالَ: كُنْتُ عِنْدَ أَبِي جَعْفَرٍ ع ... قَالَ إِنَّهُ لَيْسَ أَحَدٌ عِنْدَهُ عِلْمُ شَيْ‏ءٍ إِلَّا خَرَجَ مِنْ عِنْدِ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ ع ... . امام باقر -علیه الصلاه و السلام- فرمودند : «نزد هیچ کسی هیچ علمی نیست، مگر این که از حضرت -علیه الصلاه و السلام- صادر شده است. 📚 کافی، ج۱، ص۳۹۹، ح۲ علیهم الصلاه و السلام 🆔 https://eitaa.com/yaddashhayetalabegi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 فایل صوتی تحلیل روش مرحوم شیخ اعظم در مرحله ، شروط صحت شرط، شرط اول، مقدور مکلف بودن مرحوم شیخ برای درک عمیق مساله به این نکات توجه داشته اند : 1⃣ کشف مراد علماء از مساله ای که مطرح کرده اند. 2⃣ معنای متقابل و متضاد آنچه در مساله ذکر شده است. 3⃣ اقسام موضوع و قیود ذکر شده در مساله. 4⃣ احتمالات متصور برای مراد از مساله. 5⃣ قرائنی که می تواند کاشف مراد علماء باشد مثل : ۱/ مساله مورد ابتلاء و عمل عقلاء باشد. ۲/ با شروط و مسائل دیگری که مطرح کرده اند، متفاوت شود. ۳/ با مثالهایی که زده اند همخوانی داشته باشد. 🆔 https://eitaa.com/yaddashhayetalabegi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📝 🗓 جلسه بیست و یکم 🏢 موسسه مصباح الهدی ع 🌨 زمستان ۱۳۹۹ سید محمد رضا واعظی 🆔https://eitaa.com/yaddashhayetalabegi
💐 ✅ "دنیای مذموم و دنیای ممدوح" 🔆 حضرت امیر -علیه الصلاه و السلام- در خطبه ۱۳۳ نهج البلاغه می فرمایند : «الْبَصِيرُ مِنْهَا [الدنیا] مُتَزَوِّدٌ وَ الْأَعْمَى لَهَا مُتَزَوِّد». کسی که اهل بصیرت و فهم باشد، از دنیا توشه بر می دارد و کسی که کوردل باشد و حقیقت را درک نکند، برای دنیا توشه بر می دارد. همچنین در خطبه ۸۲ نهج البلاغه فرموده اند : «مَنْ‏ أَبْصَرَ بِهَا بَصَّرَتْهُ‏ وَ مَنْ أَبْصَرَ إِلَيْهَا أَعْمَتْه‏» 1⃣ مَنْ أَبْصَرَ إِلَيْهَا أَعْمَتْه : نگاه به خود دنیا و توجه به دنیا بما هی هی. (نگاه استقلالی). اگر هدف و غایت و انگیزه رسیدن به دنیا، مادیات دنیایی و لذات مادی باشد، مورد مذمت است. همین دنیاست که حضرت امیر ع در مورد آن می فرماید «وَ اللَّهِ لَدُنْيَاكُمْ هَذِهِ أَهْوَنُ‏ فِي‏ عَيْنِي‏ مِنْ‏ عِرَاقِ‏ [استخوان‏] خِنْزِيرٍ فِي يَدِ مَجْذُوم». (نهج البلاغه، کلمات قصار، ش۲۳۶). 2⃣ مَنْ‏ أَبْصَرَ بِهَا بَصَّرَتْهُ‏ : نگاه ابزاری به دنیا برای رسیدن به قرب الهی و رضایت ذوات مقدس معصومین -علیهم الصلاه و السلام-. دنیا هدف نیست، وسیله است برای رسیدن به حیات اصلی و جایگاه ابدی. این دنیا ممدوح است. در نهج البلاغه، شماره ۱۳۱ کلمات قصار چنین آمده است : «إِنَّ الدُّنْيَا دَارُ صِدْقٍ‏ لِمَنْ‏ صَدَقَهَا وَ دَارُ عَافِيَةٍ لِمَنْ فَهِمَ عَنْهَا وَ دَارُ غِنًى لِمَنْ تَزَوَّدَ مِنْهَا وَ دَارُ مَوْعِظَةٍ لِمَنِ اتَّعَظَ بِهَا مَسْجِدُ أَحِبَّاءِ اللَّهِ وَ مُصَلَّى مَلَائِكَةِ اللَّهِ وَ مَهْبِطُ وَحْيِ اللَّهِ وَ مَتْجَرُ أَوْلِيَاءِ اللَّهِ اكْتَسَبُوا فِيهَا الرَّحْمَةَ وَ رَبِحُوا فِيهَا الْجَنَّةَ ...». 🆔 https://eitaa.com/yaddashhayetalabegi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📝 🗓 جلسه بیست و دوم 🏢 موسسه مصباح الهدی ع 🌨 زمستان ۱۳۹۹ سید محمد رضا واعظی 🆔https://eitaa.com/yaddashhayetalabegi
◼️ ع 🔆 عَنْ أَبِي الْحَسَنِ مُوسَى ع قَالَ إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ غَضِبَ عَلَى الشِّيعَةِ فَخَيَّرَنِي نَفْسِي أَوْ هُمْ فَوَقَيْتُهُمْ وَ اللَّهِ بِنَفْسِي». (ترجمه : خداوند بر شیعیان غضب کرد و مرا بین مصیبت آنها و مصیبت خودم مخیر کرد و من به خدا قسم مصیبت خودم را انتخاب کردم). 📚 کافی، ج۱، ص۲۶۰ ع 🆔 https://eitaa.com/yaddashhayetalabegi
💐 ص 🔆 [در ضمن حدیثی که حضرت جبرئیل ساکنین ابواب هفتگانه جهنم را برای حضرت رسول ص بر می شمارد] : فقال [النبی ص] : «یا جبرئیل أخبرنی عن الباب السابع». فقال [جبرئیل] : «هی اهل من امتک، الذین ماتوا و لم یتوبوا». فخرّ النبی ص مغشیا علیه فوضع جبرئیل راسه فی حجره حتی افاق. فلما افاق قال : یا جبرئیل عظمت مصیبتی و اشتد حزنی و أ و یدخل من امتی ؟ قال : «نعم اهل الکبائر من امتک». ثم بکی رسول الله ص و بکی جبرئیل و دخل رسول الله ص منزله و احتجب عن الناس ... و لم یکلم احدا و یاخذ فی الصلاه و یبکی و یتضرع الی الله تعالی ....». 📚 علم الیقین، فیض کاشانی، ج۲ ص۱۲۶۷ تا ۱۲۷۴ ع 🆔 https://eitaa.com/yaddashhayetalabegi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📝 🗓 جلسه بیست و سوم 🏢 موسسه مصباح الهدی ع 🌨 زمستان ۱۳۹۹ سید محمد رضا واعظی 🆔https://eitaa.com/yaddashhayetalabegi
💐 ع 🔆《وُجِدَ عَلَى ظَهْرِ يَوْمَ الطَّفِّ أَثَرٌ فَسَأَلُوا زَيْنَ الْعَابِدِينَ ع عَنْ ذَلِكَ فَقَالَ هَذَا مِمَّا كَانَ يَنْقُلُ‏ الْجِرَابَ عَلَى ظَهْرِهِ إِلَى مَنَازِلِ الْأَرَامِلِ وَ الْيَتَامَى وَ الْمَسَاكِينِ》. (ترجمه : در روز عاشورا بر کمر امام حسین ع اثری دیده شد. از امام سجاد ع در مورد آن پرسیدند و حضرت ع جواب دادند : «این به دلیل حمل بار بر پشتشان به منازل بیوه ها و یتیمان و مساکین است»). 📚 بحارالانوار، ج۴۴، ص۱۹۰ ع 🆔 https://eitaa.com/yaddashhayetalabegi
💐 علیه الصلاه و السلام 🔆 مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ الْبَاقِرِ ع قَالَ: كَانَ عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ ع ... إِذَا قَامَ فِي صَلَاتِهِ غَشِيَ لَوْنَهُ لَوْنٌ آخَرُ وَ كَانَ قِيَامُهُ فِي صَلَاتِهِ قِيَامَ الْعَبْدِ الذَّلِيلِ بَيْنَ يَدَيِ الْمَلِكِ الْجَلِيلِ كَانَتْ أَعْضَاؤُهُ تَرْتَعِدُ مِنْ عَزَّ وَ جَلَّ وَ كَانَ يُصَلِّي صَلَاةَ مُوَدِّعٍ يَرَى أَنَّهُ لَا يُصَلِّي بَعْدَهَا أَبَداً». 🔆 أَبَانِ بْنِ تَغْلِبَ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع إِنِّي رَأَيْتُ عَلِيَّ بْنَ الْحُسَيْنِ ع إِذَا قَامَ فِي الصَّلَاةِ غَشِيَ لَوْنَهُ لَوْنٌ آخَرُ فَقَالَ لِي وَ اللَّهِ إِنَّ عَلِيَّ بْنَ الْحُسَيْنِ كَانَ الَّذِي يَقُومُ بَيْنَ يَدَيْهِ‏». ترجمه : امام باقر -علیه الصلاه و السلام- فرمودند : امام سجاد -علیه الصلاه و السلام- هنگامی که به می ایستادند، رنگ چهره شان تغییر می کرد و قیامشان در نماز مثل قیام عبد ذلیل در پیشگاه سلطان با جلالت بود، اعضائشان از خشیت الهی می لرزید و نمازشان نماز وداع کننده ای که گویا بعد از این نماز، هرگز نمازی نمی خواند. ابان بن تغلب می گوید به امام صادق -علیه الصلاه و السلام- عرضه داشتم من امام سجاد -علیه الصلاه و السلام- را دیدم که هنگام نماز رنگ چهره شان تغییر می کرد. امام صادق -علیه الصلاه و السلام- فرمودند : به خدا قسم علی بن الحسین -علیه الصلاه و السلام- می دانست در پیشگاه چه کسی قرار گرفته است. 📚 بحار الانوار، ج۴۶، ص۶۱ و ۶۶. علیهم الصلاه و السلام 🆔 https://eitaa.com/yaddashhayetalabegi
💐 عجل الله تعالی فرجه الشریف 📚 در چندین روایت در کتب کافی، تفسیر قمی، تفسیر عیاشی، کتب متعدد مرحوم صدوق، غیبت نعمانی و .... در مورد حضرت ولی عصر عج آمده است : "يَمْلَأُهَا عَدْلًا كَمَا مُلِئَتْ‏ جَوْراً". روایاتی که تعبیر «بعد ما ملئت ...» در آنها آمده است، اندک و فاقد سند است. تفاوت معنای دو متن❓ اگر عبارت «بعد ما ملئت ...» باشد یعنی زمانی باید بگذرد در آینده دنیا پر از ظلم شود و بعد از آن، ظهور رخ خواهد داد. اما عبارت «کما ملئت ...» ناظر به نحوه و گسترش عدالت است و چنین افاده می کند که عدالت همانطور که ظلم دنیا را پر کرده است، همه دنیا را پر خواهد کرد. این تعبیر چنین افاده نمی کند که باید زمانی بگذرد تا دنیا پر از ظلم شود و با این احتمال که حضرت ع اشاره به فراگیری ظلم در زمان خودشان داشته باشند نیز سازگار است. یعنی همانطور که الآن پر از است، بعد از ظهور همه عالم را پر خواهد کرد. 🆔 https://eitaa.com/yaddashhayetalabegi
💐 عجل الله تعالی فرجه الشریف 🔆 حضرت صاحب الامر _عجل الله تعالی فرجه الشریف_ در یکی از نامه های شریف خود به جناب شیخ مفید، رضوان الله علیه، چنین نوشت: "... انا غیر مهملین لمراعاتکم ولا ناسین لذکرکم و لولا ذلک لنزل بکم اللاواء و اصطلمکم الاعداء فاتقوا الله جل جلاله..." . جدا که ما در و مواظبت از شما کوتاهی نمی کنیم و شما را از نمی بریم و اگر جز این بود هر آینه بر شما نازل می گردید و شما را دشمنان در کام خود فرو می بردند. پس تقوای الهی را مراعات کنید. 📚 بحار الانوار علامه مجلسی، ج ۵۳، ص ۱۷۵. علیه الصلاه و السلام 🆔 https://eitaa.com/yaddashhayetalabegi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📝 🗓 جلسه بیست و چهارم 🏢 موسسه مصباح الهدی ع ⛅️ بهار ۱۴۰۰ سید محمد رضا واعظی 🆔https://eitaa.com/yaddashhayetalabegi
💐 ✅ "حقیقت ایمان" «ایمان» اخصّ از «علم» است. به همین جهت گاهی «علم» وجود دارد، اما «ایمان» وجود ندارد. «و جحدوا بها و استیقنتها انفسهم» (سوره مبارکه نمل، آیه شریفه ۱۴). ایمان عمل اختیاری مربوط به قلب و باطن انسان است و حقیقت آن گذاشتن و شدن به لوازم علم است. طبق آیات شریفه قرآن کریم متعلق ایمانی که سبب قرب به خداوند -تبارک و تعالی- است، خداوند -تبارک و تعالی- و صفات و لوازم او از جمله انبیاء و ملائکه و آخرت و ... است. به طور خلاصه می توان گفت «ایمان به ». لذا گفته شده است همه معارف اسلام به توحید باز می گردد. (ر.ک. علامه مصباح ره، به سوی او، ص۲۰۱ و ۲۰۶). ایمان طبق آیات شریفه قرآن دارای است، چرا که میزان پای بندی به تعهد ایمانی و عدم سستی و اثرپذیری از وسوسه نفسانی و شیطانی متفاوت است. سوره مبارکه انفال، آیه شریفه ۲ : «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذينَ إِذا ذُكِرَ اللَّهُ وَجِلَتْ قُلُوبُهُمْ وَ إِذا تُلِيَتْ عَلَيْهِمْ آياتُهُ زادَتْهُمْ إيماناً وَ عَلى‏ رَبِّهِمْ يَتَوَكَّلُونَ». برای سنجش میزان ایمان می توان به میزان به لوازم توحید -اعم از توحید عبودی و حبی و ...- رجوع کرد و رتبه ایمان خود را سنجید. اما راههای ایمان ... . 🆔 https://eitaa.com/yaddashhayetalabegi