eitaa logo
یادداشت های طلبگی
1.1هزار دنبال‌کننده
31 عکس
1 ویدیو
115 فایل
کانالی برای اشتراک گذاری یادداشتها و فیشهای تبلیغی، فقهی، اصولی، رجالی و ... . سید محمد رضا واعظی راه ارتباطی @smr_vaezi http://yaddashthayetalabegi.blog.ir @gmail.com" rel="nofollow" target="_blank">rezaqqaa@gmail.com
مشاهده در ایتا
دانلود
1⃣ نکته اول: فرق «اجماع» با «لاخلاف» اگر فقیهی در مساله ای ادعای اجماع کند، به این معناست که همه فقها این مساله را کرده اند و همه نظر واحد داده اند. اما اگر فقیهی ادعای «لاخلاف» کند، به این معناست که فقهایی که این مساله را مطرح کرده اند، در این مساله هم عقیده اند واختلافی ندارند. بله، ممکن است فقهایی باشند که اصلا متعرض این مساله نشده اند. بنابراین اجماع قوی تر از لاخلاف است. 2⃣ نکته دوم: درست است که در اطلاق گیری مقدمات حکمت شرط است. ولی طبق نظر برخی از محققین، (مثل مرحوم آخوند) با وجود انصراف، موضوع برای مقدمات حکمت باقی نمی ماند. چون انصراف مراد استعمالی را مضیق می کند و نوبت به مقدمات حکمت و اطلاق گیری و مراد جدی نمی رسد. اما طبق نظر برخی مثل مرحوم عراقی، انصراف جزو مقدمات حکمت است. فرق تبادر و انصراف: تبادر در وضع کلمات به کار می رود، ولی انصراف در استعمال. 🖋 تهیه شده توسط یکی از اساتید ارجمند با تشکر از ایشان 💐
فقه 1.pdf
3.28M
بارگذاری مجدد یادداشت هایی بر مکاسب محرمه از ابتدا تا النوع الخامس 🆔https://eitaa.com/yaddashhayetalabegi
مکاسب محرمه، النوع الخامس و خاتمه.pdf
2.69M
بارگذاری مجدد یادداشت هایی بر مکاسب محرمه از النوع الخامس تا انتهای خاتمه 🆔https://eitaa.com/yaddashhayetalabegi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📝 🗓 جلسه پانزدهم 🏢 موسسه مصباح الهدی ع 🌨 زمستان ۱۳۹۹ سید محمد رضا واعظی 🆔https://eitaa.com/yaddashhayetalabegi
💐 در بحث قبل از اهمیت تفکر در هدایت انسان صحبت شد. اشاره شد که تفکر در صفات باری تعالی، صفات وجودات مقدس معصومین -علیهم الصلاه و السلام- و اولیاء الله و تفکّر در قیامت و معاد می تواند ارزشی والاتر از سالها عبادت داشته باشد. در همین راستا آیات شریفه قرآن توصیه به تفکر در نعمتهای الهی و هدف خلقت دارند. 🖋 تفکر در : که در سوره مبارکه روم، آیه شریفه ۲۴، در سوره مبارکه نحل، آیه شریفه ۶۸ و ۶۹ و دیگر آیات نعمتهای الهی بیان شده و به تفکر در این نعمتها توصیه شده است. نعمت سلامتی، نعمت اعضای بدن، نعمت عقل، نعمت خانواده و اقوام، نعمت ایمان، نعمت شناخت خدا، نعمت شناخت اهل بیت ع و .... از جمله نعمتهایی است که به ما عنایت شده است. «وَ إِنْ تَعُدُّوا نِعْمَةَ اللَّهِ لا تُحْصُوها إِنَّ اللَّهَ لَغَفُورٌ رَحيم‏» (سوره مبارکه نحل، آیه شریفه ۱۸). تفکر در نعمتهای الهی جلوه جمال، زیبایی و رحمت الهی را بیشتر به ما نشان می دهد و گرایش قلبی ما را به و به خداوند -تبارک و تعالی- افزایش می دهد. 🖋 تفکر در : سوره مبارکه آل عمران : إِنَّ في‏ خَلْقِ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ اخْتِلافِ اللَّيْلِ وَ النَّهارِ لَآياتٍ لِأُولِي الْأَلْبابِ (۱۹۰) الَّذينَ يَذْكُرُونَ اللَّهَ قِياماً وَ قُعُوداً وَ عَلى‏ جُنُوبِهِمْ وَ يَتَفَكَّرُونَ في‏ خَلْقِ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ رَبَّنا ما خَلَقْتَ هذا باطِلاً سُبْحانَكَ فَقِنا عَذابَ النَّار مسلماً در آفرينش آسمانها و زمين، و آمد و رفت شب و روز، نشانه‏هاى (روشنى) براى خردمندان است. (۱۹۰) همانها كه خدا را در حال ايستاده و نشسته، و آن گاه كه بر پهلو خوابيده‏اند، ياد مى‏كنند؛ و در اسرار آفرينش آسمانها و زمين مى‏انديشند؛ (و مى‏گويند:) بار الها! اينها را بيهوده نيافريده‏اى! منزهى تو! ما را از عذاب آتش، نگاه دار! آفرینش همه هستی مقدمه و برای خلقت انسان است. «هُوَ الَّذي خَلَقَ لَكُمْ ما فِي الْأَرْضِ جَميعا». او خدايى است كه همه آنچه را (از نعمتها) در زمين وجود دارد، براى شما آفريد. (سوره مبارکه بقره، آیه شریفه ۲۹). هدف خلقت، طیّ اختیاری مسیر تکامل به سوی است که با حاصل می شود. «وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلاَّ لِيَعْبُدُون‏» (سوره مبارکه ذاریات، آیه شریفه ۵۶). 🆔https://eitaa.com/yaddashhayetalabegi
سالروز شهادت سردار مقاومت تسلیت باد
◼️ انا لله و انا الیه راجعون عروج ملکوتی روح عالم فرزانه، علامه مصباح یزدی را به حضرت بقیه الله عج، مقام معظم رهبری و همه مومنین و مومنات تسلیت عرض می نماییم.
3⃣ نکته سوم: برای شناخت نظرات اهل سنت و مقایسه آن با نظرات شیعه، بهترین کتاب، کتاب «خلاف» شیخ طوسی است. اما برای آگاهی از نظرات امامیه (از ابتدای عصر غیبت تا زمان علامه حلی که اصطلاحا به آنها گفته می شود) بهترین کتاب، کتاب مختلف الشیعه علامه حلی است. و برای شناخت نظرات متاخرین، کتابهای مفتاح الکرامة و مستند الشیعة و الحدائق الناظرة کتاب های قابل استفاده ای هستند. 4⃣ نکته چهارم: تخصیص، تخصص، حکومت و ورود اگر اخراج حکمی واقعی باشد مجرای تخصیص است مثل اکرم العلما و لاتکرم الفساق من العلما اگر خروج موضوعی واقعی باشد مجرای تخصص است مثل اکرم العلما و زید لیس بعالم اگر اخراج تعبدی باشد حکومت است مثل اکرم العلماء و الفاسق لیس بعالم. اگر اخراج موضوعی واقعی البته با تعبد باشد مجرای ورود است مثل ورود اماره بر اصول عملیه عقلی. 🖋 تهیه شده توسط یکی از اساتید ارجمند با تشکر از ایشان 💐
💐 بدان، در لغت عبارت است از زمينى كه در آن اشجار بسيار است به طورى كه زمين را به سايه خود مى‏پوشاند. در اصطلاح علماى ظاهر جنت عبارت است از مقامات منزهه و مواطن محبوبه‏اى از دار آخرت و آن و افعال است و عارفان را غير آنها بهشتهاى ديگر است و آن است، يعنى اتصاف به صفات ارباب كمال و تخلق به اخلاق ذى الجلال و اين بهشت را مراتبى است چنانكه اولى را مراتب است و عارفان را است كه ظهور ربّ هر يك از آنهاست و استتار آنهاست در اربابشان. اين جنات سه‏ گانه براى عبد است با اختلاف مراتبشان. 📚 علامه حسن زاده آملی به نقل از قیصری، ممد الهمم، ص۲۰۱ 🆔https://eitaa.com/yaddashhayetalabegi
با عرض پوزش به دلیل عدم امکان دانلود برخی از فایلهای بارگذاری شده در این کانال، امکان دانلود بسیاری از فایلها در وبلاگ جدید یادداشتهای طلبگی فراهم شده است. http://yaddashthayetalabegi.blog.ir/
✅ انواع تواتر 🔹 تواتر لفظی: وقتی عین لفظ، متواتر نقل شده باشد، مثل حدیث ثقلین. 🔸 تواتر معنوی: وقتی روایات متعدد با الفاظ مختلف نقل شده اند، اما مضمون واحدی را افاده می کنند. آن مضمون متواتر معنوی است، مثل شجاعت امیرالمؤمنین علی ع که از روایات جنگ خیبر، خندق، خوابیدن حضرت در بستر رسول خدا ص در لیله المبیت و... استفاده می شود. 🔹 تواتر اجمالی: وقتی الفاظ و مضامین روایات مختلفند اما دارای قدر متیقنی هستند که آن قدرمتیقن متواتر است، مثل روایاتی که دال بر حجیت روایت امامی یا راویت ثقه یا روایت عادل هستند که قدر متیقن آنها حجیت روایت امامی عادل است. 🖋 تهیه شده توسط یکی از اساتید ارجمند با تشکر از ایشان 💐
⚫️ سلام الله علیها ✅ عَنْ أَبِي ذَرٍّ رَحِمَهُ اللَّهُ قَالَ: رَأَيْتُ سَلْمَانَ وَ بِلَالًا يُقْبِلَانِ إِلَى النَّبِيِّ ص ... . ✔️ فَقَالَ لَهُ سَلْمَانُ يَا مَوْلَايَ سَأَلْتُكَ بِاللَّهِ إِلَّا أَخْبَرْتَنِي ‏ فاطِمَةَ يَوْمَ الْقِيَامَةِ. ✔️ قَالَ فَأَقْبَلَ النَّبِيُّ ص ضَاحِكاً مُسْتَبْشِراً ثُمَّ قَالَ وَ الَّذِي نَفْسِي بِيَدِهِ إِنَّهَا الْجَارِيَةُ الَّتِي تَجُوزُ فِي عَرْصَةِ الْقِيَامَةِ عَلَى نَاقَةٍ رَأْسُهَا مِنْ خَشْيَةِ اللَّهِ وَ عَيْنَاهَا مِنْ نُورِ اللَّهِ وَ خِطَامُهَا مِنْ جَلَالِ اللَّهِ وَ عُنُقُهَا مِنْ بَهَاءِ اللَّهِ وَ سَنَامُهَا مِنْ رِضْوَانِ اللَّهِ وَ ذَنَبُهَا مِنْ قُدْسِ اللَّهِ وَ قَوَائِمُهَا مِنْ مَجْدِ اللَّهِ إِنْ مَشَتْ سَبَّحَتْ وَ إِنْ رَغَتْ‏ قَدَّسَتْ ... . ✔️ جَبْرَئِيلُ عَنْ يَمِينِهَا وَ مِيكَائِيلُ عَنْ شِمَالِهَا وَ أَمَامَهَا وَ الْحَسَنُ وَ الْحُسَيْنُ وَرَاءَهَا وَ اللَّهُ يَكْلَؤُهَا وَ يَحْفَظُهَا فَيَجُوزُونَ فِي عَرْصَةِ الْقِيَامَةِ. ✔️ فَإِذَا النِّدَاءُ مِنْ قِبَلِ اللَّهِ جَلَّ جَلَالُهُ مَعَاشِرَ الْخَلَائِقِ أَبْصَارَكُمْ وَ نَكِّسُوا رُءُوسَكُمْ هَذِهِ فَاطِمَةُ بِنْتُ مُحَمَّدٍ نَبِيِّكُمْ زَوْجَةُ عَلِيٍّ إِمَامِكُمْ أُمِّ الْحَسَنِ وَ الْحُسَيْنِ فَتَجُوزُ الصِّرَاطَ وَ عَلَيْهَا رَيْطَتَانِ‏ بَيْضَاوَتَانِ .... . ✔️ قَالَ فَيُوحِي اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ إِلَيْهَا يَا فَاطِمَةُ أُعْطِكِ وَ تَمَنِّي عَلَيَّ أُرْضِكِ فَتَقُولُ إِلَهِي أَنْتَ‏ الْمُنَى‏ وَ فَوْقَ‏ الْمُنَى‏ أَسْأَلُكَ أَنْ لَاتُعَذِّبَ وَ بِالنَّارِ فَيُوحِي اللَّهُ إِلَيْهَا يَا فَاطِمَةُ وَ عِزَّتِي وَ جَلَالِي وَ ارْتِفَاعِ مَكَانِي لَقَدْ آلَيْتُ عَلَى نَفْسِي مِنْ قَبْلِ أَنْ أَخْلُقَ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ بِأَلْفَيْ عَامٍ أَنْ لَا أُعَذِّبَ مُحِبِّيكَ وَ مُحِبِّي عِتْرَتِكَ بِالنَّارِ. 📚 تأويل الآيات الظاهرة في فضائل العترة الطاهرة، ص: ۴۷۲ علیهم الصلاه و السلام 🆔 https://eitaa.com/yaddashhayetalabegi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📝 🗓 جلسه شانزدهم 🏢 موسسه مصباح الهدی ع 🌨 زمستان ۱۳۹۹ سید محمد رضا واعظی 🆔https://eitaa.com/yaddashhayetalabegi
✅ فرق اتفاق و اجماع 🔹 اتفاق یعنی کل فقها نظر واحدی دارند. بنابراین تحصیل اتفاق به تحصیل نظر موافق همه علماست. 🔸 اجماع اصطلاحی است که طبق نظر هر یک از فقها، می تواند معنای خاصی داشته باشد (اجماع دخولی، لطفی، حدسی و ...) . مثلا برخی از متاخرین کشف قول معصوم ع را اجماع می دانند هر چند برخی فقها چنین نظری نداشته باشند. بنابراین وجود مخالف می تواند منافاتی با ادعای اجماع نداشته باشد. ✅ فرق صحیحه، موثقه و حسنه 🔹 صحیحه روایتی است که تمام راویان واقع شده در سند، شیعه دوازده امامی و ثقه (راستگو و ضابط) هستند. 🔸 موثقه روایتی است که حداقل یکی از راویان واقع شده در سند، غیر امامی (سنی یا شیعه غیر دوازده امامی)، ولی ثقه باشد. 🔹حسنه روایتی است که تمام راویان آن شیعه دوازده امامی هستند و حداقل یکی از آنها توثیق نشده ولی مدح شده باشد. 🖋تهیه شده توسط یکی از اساتید ارجمند با تشکر از ایشان💐
💐 ۲ اهمیت تفکر در هدایت انسان روشن شد. اشاره شد که تفکر در صفات باری تعالی، صفات وجودات مقدس معصومین -علیهم الصلاه و السلام-، تفکّر در قیامت، تفکر در نعمتهای الهی و هدف خلقت می تواند در نفس انسان تاثیرات مثبتی داشته باشد. همچنین و مقایسه آن با و توجّه به تفاوت های بسیار آن دو می تواند سبب تنبه انسان شود. 🔆 در سوره مبارکه بقره، آیه شریفه ۲۱۹ و ۲۲۰ آمده است : «كَذلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمُ الْآياتِ لَعَلَّكُمْ تَتَفَكَّرُونَ (۲۱۹) فِي الدُّنْيا وَ الْآخِرَةِ». که ظاهرا مراد تفکّر درباره دنیا و آخرت است. در مقایسه دنیا و آخرت به این امور باید توجه کرد : 1⃣ دنیا محدود و آخرت بی نهایت است. 🔆 سوره مبارکه اعلی : «بَلْ تُؤْثِرُونَ الْحَياةَ الدُّنْيا (۱۶) وَ الْآخِرَةُ خَيْرٌ وَ أَبْقى‏ (۱۷)». دنیا شاید به ۱۰۰ سال برسد؛ در حالی که آخرت بی نهایت است. صد سال در مقابل بی نهایت، در حکم صفر است. به فرموده مرحوم علامه مصباح یزدی اگر کسی تمام عمر خود عدد ۹ کنار هم بنویسد و سعی کند بزرگترین عدد ممکن را تولید کند، باز هم طول آخرت را محاسبه نکرده است. عددی که نوشته است در برابر طول آخرت که بی نهایت است، چیزی به حساب نمی آید. 2⃣ توام بودن لذات دنیایی با مرارت و سختی، در حالی که آخرت لذت محض است. برای رسیدن به لذت غذا باید زحمت کشید، کار کرد، حرص خورد و ... . مریضی و مشکلات و بلاها هم با دنیا شده است. لذت مسافرت نیاز به جمع کردن وسایل و طی مسیر و ... . 🔆 در سوره مبارکه حجر، آیه شریفه ۴۸ آمده است : «لَا يَمَسُّهُمْ فِيهَا نَصَبٌ وَ مَا هُم مِّنهْا بِمُخْرَجِينَ». (ترجمه : هيچ خستگى و سختی در آنجا به آنها نمى‏رسد، و هيچ گاه از آن اخراج نمى‏گردند). تفکر در این امور انسان را از دنیا و حبّ آن جدا می کند و از رهایی می بخشد. 🆔 https://eitaa.com/yaddashhayetalabegi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📝 🗓 جلسه هفدهم 🏢 موسسه مصباح الهدی ع 🌨 زمستان ۱۳۹۹ سید محمد رضا واعظی 🆔https://eitaa.com/yaddashhayetalabegi
💐 آنقدر بین آخرت و دنیا در «خوشبختی و لذت» و «بدبختی و درد» تفاوت بسیار زیاد است که ترجیح دنیا بر آخرت خیلی کار سفیهانه ای است. هر که انسان برای دنیا کاری انجام بدهد، کار سفیهانه ای مرتکب شده است و به خودش ظلم کرده است. دنیا به تعبیر خداوند -تبارک و تعالی- در قرآن کریم و است که انسانها را به خود مشغول می کند و از امر مهم آخرت باز می دارد. 🔆 سوره مبارکه آل‏ عمران، آیه شریفه ۱۸۵ : «... وَ مَا الْحَياةُ الدُّنْيا إِلاَّ مَتاعُ الْغُرُورِ». (زندگی دنیا فقط کالای فریب دهنده است). 🔆 سوره مبارکه عنكبوت، آیه شریفه ۶۴ : «وَ ما هذِهِ الْحَياةُ الدُّنْيا إِلاَّ لَهْوٌ وَ لَعِبٌ...». (زندگى دنيا تنها سرگرمی غفلت زا و بازیچه است ...‏). خداوند -تبارک و تعالی- در قرآن بسیار تاکید کرده است که مبادا زیبایی ظاهری دنیای فانی و زودگذر شما را فریب دهد و از آخرت غافل کند. 🔆 در مقابل در قرآن در مورد آخرت آمده است : «وَ إِنَّ الدَّارَ الْآخِرَةَ لَهِيَ الْحَيَوانُ لَوْ كانُوا يَعْلَمُون» (سوره مبارکه عنکبوت، آیه شریفه ۶۴). با سه تاکید «ان» و ضمیر فصل «هی» و «ال برای خبر» بیان می کند که زندگی حقیقی در جهان آخرت است. 🔆 همچنین در سوره مبارکه فجر، آیه شریفه ۲۴ آمده است : «يَقُولُ يا لَيْتَني‏ قَدَّمْتُ لِحَياتي». گویا زندگی دنیا در مقایسه با زندگی آخرت اصلا حیات و زندگی نبوده است. حیف انسان که عمر و وقت خود را برای دنیا هدر بدهد. ما یکبار بیشتر عمر نمی کنیم و فقط یکبار فرصت داریم تا آخرت خود را بسازیم، یکبار فرصت داریم تا محبوب خدا و اهل بیت ع بشویم. و این یکبار فرصت هر لحظه ممکن است به پایان برسد و مرگ ما فرابرسد. به فرموده مرحوم ملکی تبریزی، باید دوام فکر نسبت به این امور داشت، تا اصلاح نفس حاصل شود. 🆔 https://eitaa.com/yaddashhayetalabegi
فرا رسیدن سالروز ورود پر خیر و برکت _قدس الله نفسه الزکیه_ و فرا رسیدن ایام الله را تبریک عرض می گویم. ان شا الله خداوند منان توفیق عمل به وظایفمان در قبال انقلاب اسلامی را به ما عنایت کند.
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📝 🗓 جلسه هجدهم 🏢 موسسه مصباح الهدی ع 🌨 زمستان ۱۳۹۹ سید محمد رضا واعظی 🆔https://eitaa.com/yaddashhayetalabegi
💐 سلام الله علیها 📚 معانی الاخبار، ص۳۹۶ : عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عَنْ آبَائِهِ ع قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص‏ خُلِقَ نُورُ فَاطِمَةَ ع قَبْلَ أَنْ يَخْلُقَ الْأَرْضَ وَ السَّمَاءَ ... قَالُوا يَا نَبِيَّ اللَّهِ فَمَا كَانَ طَعَامُهَا قَالَ التَّسْبِيحُ‏ وَ التَّقْدِيسُ‏ وَ التَّهْلِيلُ‏ وَ التَّحْمِيدُ. ✅ تسبیح و تقدیس الهی، تنزیه خداوند است. (البته در مورد تفاوتهای این دو بحثهایی بین علماء مطرح است). تهلیل الهی مفاد «لا اله الا الله» است و تحمید الهی مفاد «الحمدلله». ✅ حقایق و معارف این اذکار غذای جسمانی نیستند، بلکه غذای روح انسان هستند. بیان این حقیقت که این معارف غذای -سلام الله علیها- بوده است، شاید اشاره به این نکته باشد که اگر مواد غذایی با پوست و خون انسان عجین می شوند، حقیقت روحانی حضرت زهرای مرضیه -سلام الله علیها- نیز با این معارف و حقایق عجین است. در دعای ندبه نیز شبیه این تعبیر در مورد وجود مقدس نبی اکرم -ص- و حضرت امیر -ع- ذکر شده است «و الایمان مخالط لحمک و دمک کما خالط لحمی و دمی». علیهم الصلاه و السلام 🆔 https://eitaa.com/yaddashhayetalabegi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📝 🗓 جلسه نوزدهم 🏢 موسسه مصباح الهدی ع 🌨 زمستان ۱۳۹۹ سید محمد رضا واعظی 🆔https://eitaa.com/yaddashhayetalabegi
💐 ، مقدّمه ظهور است. ✅ انقلاب اسلامی در زمانی که بی دینی در جهان بیداد می کرد، عطر خوش حضور اسلام ناب محمّدی ص در فضای اجتماعی-سیاسی را به مشام جهانیان رساند و چشمان بشریّت را به موفقیّت ع در رساندن بشریّت به سعادت دنیا و آخرت دوخت. این موفقیّت پایانی بر تمدّن منحوس غرب خواهد بود و اندیشه ها و دلها را برای ظهور حضرت ولیّ عصر -عج- آماده خواهد کرد، ان شاء الله. 🔆 امام راحل(ره) : «گویی جهان مهیا می‌شود برای طلوع آفتاب ولایت از افق مکه معظمه و کعبه آمال محرومان و حکومت مستضعفان». (صحیفه امام، ج۱۷، ص۴۸۰) شهید مرتضی آوینی : عصر توبه انسان در حیثیت کلی وجود آغاز گشته و او می رود تا خود را باز یابد. ...... بار دیگر انسان از زمین و قفس خویش روی گردانیده و به عالم معنا و آسمان توجّه یافته و عصر دیگری آغاز شده است. 🌺یوم الله ۲۲ بهمن مبارک🌺 🆔 https://eitaa.com/yaddashhayetalabegi
💐 ✅ از خوف و رجا تا خوشبختی پس از ايمان، خوف و رجاء اصل هر خيرى است و مؤمن ميبايست كه پيوسته به اين دو صفت متصف باشد؛ زيرا مراد هر كسى در اين دنيا دستيابى به است، و كدامين سعادت نزد مؤمن، مثل و انس با او است، و اين جز بتحصيل او حاصل نشود، و تحصيل محبت او جز پس از نصيب انسان نگردد و معرفت جز به بدست نيايد و دوام فكر غالبا جز با و ياد خدا حاصل نمى‌شود، و ذكر و فكر جز بدور ساختن خويش از و قطع الفت و دوستى شهوات و خواسته‌هاى نفسانى فراهم نشود، و اين جز با كندن محبت دنيا و خواسته‌هاى دنيائى از دل بدست نمى‌آيد، و بركندن ريشه‌هاى محبت دنيا و شهوات آن، جز به در مقابل آنها حاصل نميشود و صبر هم جز با تحقق نمى‌پذيرد. 📚 اسرار الصلوه، ملکی تبریزی (ترجمه رجب زاده)، ص۱۹۹ 🆔 https://eitaa.com/yaddashhayetalabegi
🌺 🔆 امام صادق -علیه الصلاه و السلام- : ✅َ مَثَلُ الْمُشْتَاقِ مَثَلُ الْغَرِيقِ لَيْسَ لَهُ هِمَّةٌ إِلَّا خَلَاصُهُ وَ قَدْ نَسِيَ كُلَّ شَيْ‏ءٍ دُونَه‏. ترجمه : مثال [خداوند] مثال شخصی است که در حال غرق شدن است و تمام همّ و غمش نجات یافتن و هر چیزی غیر آن را کرده است. 📚 مصباح الشریعه، ص۱۹۷ 🆔 https://eitaa.com/yaddashhayetalabegi