👆و نعمةالله صالحی همین پندار غلط را داشت و کتابی بر همین اساس نوشت که حجةالاسلام کاظم ضرابی به نگارنده گفت: "از علامه طباطبائی دربارهی نویسندهاش پرسیدم؛ فرمود: 'وِلَش کن! آدم نیست! به او گفتم آن کتاب را چاپ نکند اما چاپ کرد.' "
و نگارنده چندین بار از آیةالله جوادی شنید که "آن کتاب از ضایعات حوزه است."
و دیگری میگوید: "روزی برای پرسش از مُفاد آن کتاب، به درِ خانه علامه طباطبائی رفتم تا بپرسم آیا امامان به همهچیز علم دارند؟ هنگامیکه در زدم و علامه خودش آمد و در را باز کرد - بیآنکه چیزی گفته باشم - باناراحتی به من گفت: "چرا در فلانتاریخ و فلانجا، فلانگناه را کردی؟! " و سپس به خانه برگشت و در را بست و من دانستم که علامه خواست بگوید: "علم غیب که چیزی نیست! آن را من هم دارم؛ چه رسد به امامحسین!"
💧۵. مرحوم ... (همان عارف مجذوب) در جملهای دیگری گفت: " سرانجام هم علت اصلی رفتن امامحسین - علیهالسلام - به کربلا معلوم نشد. " (۲)
💧۶. با اینحال اگر معنای "فداء و قربانی " را - که یکی از قواعد ربوبیت خداست - بدانیم، میتوان روزنهای برای گشایش این رازِ سر به مُهر گشود و چون معنای "فدیه و قربانی" ژرف و باریک و دراز است، نگارنده فعلاً و در اینجا به آن نمیپردازد و خوانندگان محترم را به نوشتههای مربوطه احاله میدهد.
💧۷. در روایات است که در زمان امامکاظم - علیهالسلام - قرار شد به سببِ گناهان شیعیان، مجازاتی به آنان برسد و خداوند امامکاظم - علیهالسلام - را مخیَّر کرد که یا آن مجازات را به جان خود بخرد یا شیعیان مجازات شوند و امامکاظم - علیهالسلام - مجازات را به خود گرفته و خود را قربانیِ شیعیان کرد و به همین سبب شهید شد.
از مرحوم کربلائیاحمد تهرانی بر همین اساس و نیز یافتههای معنوی خود، دو جمله نقل شده است؛ گاهی نقل شده که در زمان امامحسین نیز قرار بود خداوند شیعیان را مجازات کند اما امامحسین سینهاش را سپر کرد و بلای همه را به جانِ خود خرید و بارِ شیعیان را تا ابد به دوش کشید و خود را فدای سلامتِ شیعیان کرد."
و گاهی نقل شده: "خدا در زمان امامحسین، نه تنها شیعیان، بلکه برای همه خلقش مجازات سختی در نظر گرفته بود و امامحسین مجازات همهی انسانها را بهجان خود خرید. " (۳).
یعنی دقیقاً همانچیزی که ترسایان - به اشتباه - دربارهی حضرت عیسی میگویند، باید دربارهی امامحسین گفت.
💧۸. این فداشدنها در تاریخ بشر بسیار اتفاق افتاده است؛ یکی از نمونههای اخیرش، مرحوم جعفرآقا مجتهدیست که میفرمود: "خدا برای اماممهدی یک قربانی خواسته و از من پذیرفته که قربانیِ ایشان شوم." (۴) و سرانجام هم مانند امامحسین، سینهاش پر از جراحت، و گلویش بریده شد به تیغ جراحان و طبیبان.
💧۹. مرحوم ... (همان عارف مجذوب) نیز به قربانیبودنِ امامحسین پی برده بود اما میگفت: " امامحسین به خدا گفت: من میخواهم قربانی شما بشوم." (۵) که اگر منظورش قربانی "دین خدا" باشد، نگارنده در مقالهی " راز فوقالعادگی دستگاه امامحسین " (۶) کمی آن را توضیح داده است و خوانندگان را به آن احاله میدهد.
وَ لِلمَقامِ تَتِمّات نَطوِیها.
۲۳ محرمالحرام ۱۴۴۱ق.
= ۱۶ شهریور ۱۳۹۹
- - - - - - - -
۱. م ...، ص۳۰۹.
۲. همان، ص۳۰۹.
۳. نگ: رند عالمسوز، ص ۲۴۰ که دو نظر را به هم آمیخته است.
۴. لالهای از ملکوت، ج۱، ص۷۹.
۵. م ...، ص۳۰۹.
۶. این مقاله در همین کانال بارگذاری شده است.
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌴 حسین آرامِ جانم ...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌴 بیخیال این زمانه!
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌴 توئی ارباب دل من ...
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥 آموزههای عرفانی + مردان خدا
🌺 ۱. علامه طباطبائی: "... برای این منظور، کار را کم کنید."
[ 👈 عیناً سفارش حضرت عیسی - علی نبینا و آله و علیه السلام - است. ]
🌺 ۲. خیلی بَکّاء بود و در این صفت، به حضور اطرافیان بیاعتنا بود.
💥 احادیث جالب
🌺 فتنه و فسادی بزرگتر از حکومت تو بر مسلمانان نیست! 🌺
💧معجزهی امامحسن مجتبی - صلواتاللهعلیه - که مقامش بالاتر از امامحسین است، خونِدلخوردن و دندانرویجگرگذاشتن بود؛ مانند پیامبر.
💧اما - همچنان که دوست و دشمن، حتی معاویهی ملعون فهمیدهاند - ویژگی شاهِشهید، خشم و خروش و ذوالفقار در کام بود؛ مانند پدرش: شاهِولایت.
💧داستان روحیهی سلحشور امامحسین و زبان ذوالفقاریاش - حتی پیش از حماسهی بیمانند او - خواندنیست و انسان با خواندن آنها، سرمست میشود.
💧یکی از آنها پاسخیست که به نامهی معاویهی ملعون نوشته و دقیقاً مانند پاسخ پدرش - سلاماللهعلیه - است که پیشتر در پاسخ به نامهی دیگری از معاویه برای او نوشته بود (۱) و از بند بندِ آن، میتوان فهمید که این نامه هم، محصولِ همان کارخانهی مولی علیست که "شیر را بچه همیمانَد به او."
💧داستان از این قرار است که مروان ملعون در نامهای به معاویه، او را از رفتوآمد انسانهای محترم پیش امامحسین ترساند؛ معاویه هم در نامهای سراسر دَغَلبازانه، دروغهائی را بافت و همچنین امام - علیهالسلام - را تهدید کرد و برای ایشان فرستاد.
😡 در یک بند آن، معاویه به امامحسین نوشت:
"... از اینکه یکپارچگی مسلمانان را نابود کنی و آنان را در فتنه بیندازی، بپرهیز! ... خودت سبک - سنگین کن و بسنج و مواظب خودت و دینت و مسلمانان باش!"
💧امام - علیهالسلام - در پاسخ به این بند نوشتند:
"... وَ اِنِّی لا اَعلَمُ فِتنَةً اَعظَمَ عَلی هذِهِ الاُمّةً مِن وِلایَتِکَ: من برای مسلمانان فتنه و فسادی بزرگتر از اینکه تو بر آنان حکومت میکنی، نمیشناسم! و هیچ کار و نظری، بهتر و بزرگتر از این برای خودم و دینم و مسلمانان نمیشناسم که با تو جهاد کنم؛ اگر این کار را بکنم، مایهی نزدیکی من به خداست؛ [ بلکه ] از خدا میخواهم مرا ببخشاید اگر این کار را نکنم!"
💧امام به دغلیهای دیگر معاویه - مانند اینکه یزیدِ "سگباز" را ولیِّعهد خود کرده نیز پرداخته است. (۲)
💧هر سهنامه ( نامهی امیرمومنان در نهجالبلاغة خطاب به معاویه و نامهی همینمنافق به امامحسین و پاسخ سیدالشهداء به وی ) را حتماً بخوانید.
- - - - - - - - -
۱. نهجالبلاغة، نامهی ۲۸.
۲. رجالالکشی، ج۱، ص۵۰.
💥 معارف
🌸 - پرسش: اگر امامحسین پس از شهادت به بهشت رفته و خوش و خرّم است، چرا باید برای او گریه کرد؟
🌸 - پاسخ: چند پاسخ به این پرسش میتوان داد؛ برخی ساده و سطح پائین است و برخی دقیق و عمیق.
💧اگر کسی از مسلمانانِ غیرشیعه این را بپرسد، کافیست به او بگوئیم: خودتان روایت کردهاید که پیامبر پس از بریدهشدن دستهای جعفرطیار و شهادتش، با اینکه خبر دادند که خداوند به جای دو دستش، دو بال به وی داده که در بهشت به هرجا خواست، پرواز کند"، اما باز فرمودند: "گریهکنندگان برای کسی مانند جعفر باید گریه کنند." (۱)
💧و باز خود عامه از پیامبر روایت کردهاند که پس از شهادت حمزه - که دیدند زنان بر شهیدان خود گریه میکنند - فرمودند: "اما حمزه گریهکُنی ندارد!" (۲) با اینکه خود پیامبر از بهشتی بودنِ حمزه خبر دادهاند.
💧و نیز گریههای دیگر پیامبر را بر بهشتیان دیگر روایت کردهاند؛ مانند گریهشان بر پسرشان: ابراهیم.
💧پس اگر واقعاً به پیامبر ایمان دارند، نباید بر گریه بر کسی که یقین داریم در بهشت است، اِشکال کنند.
💧 اما پاسخ عمیق و دقیق دیگری هم بر آن پرسش میتوان داد؛ به اینصورت که
💧اگر بناست گریه بر مصیبتی به بزرگی شهادت دلخراش امامحسین، اصلا نباشد یا حداکثر در همان زمان شهادت ایشان باشد و سپس تمام شود، چرا پیامبران پیشین، پیش از بهدنیاآمدنِ امامحسین بر ایشان گریه کردند؟!
💧و چرا اهل آسمان و فرشتهها نیز - که فارغ از عالَم ماده و زماناند - بر ایشان گریه کردند؟!
💧میخواهم بگویم اگر ملکوت "اَمر و خلق" و آفرینش را در نظر بگیریم، از این 👇
👆 اِشکالهای بچهگانه رها میشویم.
💧بر امامحسین باید گریست؛ از همان ازل و روزی که خدا آن شهادت عجیب را بر ایشان نوشت و رقم زد ( یعنی در حالی که هنوز شادی بهدنیاآمدنِ ایشان پیش نیامده ) بر شهادتشان میتوان گریست و هیچ محذور عقلی و غیرعقلی هم ندارد.
💧پیامبران پیشین و فرشتههای فارغ از زمان و مکان هم، به همین اعتبار بر ایشان گریه کردهاند و تا ابد هم میتوان بر آن گریه کرد.
💧بلکه ما هم اگر گسترهی دیدمان برتر از عالَم ماده بود و هنوز داستان کربلا پیش نیامده بود، از هم اکنون بر آن مصیبت گریه میکردیم.
💧از این عالَم محدود جسم و ماده، رها شوید! در این عالَم، نوزادی که به دنیا میآید، اطرافیان را شاد میکند و با این که همه یقین دارند که او روزی خواهد مُرد اما کسی از الان بر مرگ او گریه نمیکند؛ زیرا در این امور، تختهبندِ تن و زمان و عالَم مادهایم.
💧اما اگر کَنده شده و نگاهمان بر هستی، کُلی بوده و ملکوت آن را ببینیم، همهی مصیبتها، هماکنون در دید ماست؛ چه امامحسین در بهشت باشد و چه در این دنیا.
بههرحال این مصیبت بر ایشان نوشته شده بود و آناندازه بزرگ بود و هست که از ازل تا ابد همه را به گریه بیندازد.
- - - - - - - - - -
۱. الاستیعاب، ج۱، ص۱۵۰ و ۱۵۱.
۲. سنن ابنماجه، ص۲۵۵؛ گر چه در ادامهی روایت آوردهاند که "پس از شیون زنان بر حمزه، پیامبر آنان را از اینکار نهی کردند!" که با قرینهها و گواههائی، نباید راست باشد.
💥 مردان خدا
🌺 دروغهائی که به آیةالله بهجت میبندند. (۶) 🌺
🌸 - پرسش: کسی که دربارهاش نوشتهاید: "شخص کاملاً بیسواد و بشدت دروغگوئی به نام ع. ب. - اهلِ نیشابور - که تنها هنرش غلیظ اَداءکردنِ "ع" و "ح" میباشد و بس! اما تا دلتان بخواهد، میتواند - بیشرمانه - هر دروغی را از خود بسازد و روی منبر به خوردِ شنوندگان بیاطلاع دهد! و با اینکه پژوهشگران دروغهای بسیار فراوان او را درآوردهاند اما همچنان به کارِ خود سرگرم است و هیچکس جلودارش نیست"،
اخیراً از زبان آیةالله بهجت گفته: "کسی در نجف گفت که چهل سال بیوضو به گنبد امام علی نگاه نکردم."
آیا این راست است؟
🌸 - پاسخ: به سیاقِ خودِ مرحوم آیةالله بهجت، "این دروغش را هم بگذارید پیش دروغهای دیگرش!"
😡 آیا از کسی که به معصومان دروغ میبندد، میتوان توقع داشت که به آقابهجت نبندد؟
💥 فقه
🌸 - پرسش: الان چندین میلیون افغانستانی در ایران ساکن شدهاند؛ آیا این کار جائز است؟
🌸 - پاسخ: از لِحاظ شرعی هر مسلمانی میتواند در هر یک از سرزمینهای اسلامی ساکن شده و آزادانه به هر جا از آن سرزمینها، رفتوآمد کند.
💧اما با توجه به اینکه سرزمینهای اسلامی، امروزه یکپارچه نیست و حکومت واحدی ندارد و ترس نفوذِ دشمنان و جاسوسی از این راه هست،
یا چون وابستگی عاطفی به ایران و ایرانیان ندارند، باعث جرم و جنایت میشوند،
یا به علت کمبود امکانات، زندگی ایرانیان را به سختی زیاد میاندازند،
و پابهپای آنان مالیات منصفانه نمیدهند، ( گو اینکه با این همه نفت و گاز و منابع طبیعی دیگر، اصلا نیاز به هیچ مالیاتی نیست! )
یا علتهائی مانند اینها،
"حاکم شرع" میتواند سکونت آنان را محدود و قانونمند کرده و از کوچ گستردهی آنان و ایجاد انواع آسیبهای امنیتی و اقتصادی جلوگیری کند؛ حتی با قوهی قهریه.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🦋 اگر از دو غلطی که در سرودن و خواندنش دارد، بگذریم، تجویزش هم خطاست.
اما چیزی نباید گفت؛ شعر است دیگر!
💥 تفسیرِقرآن
🌺 ربط ابر با تجلی خدا و حضور فرشتگان
( وَ يَوْمَ تَشَقَّقُ السَّمَاءُ بِالْغَمَامِ وَنُزِّلَ الْمَلَائِكَةُ تَنْزِيلاً؛ فرقان:۲۵
+ هَلْ يَنْظُرُونَ إِلَّا أَنْ يَأْتِيَهُمُ اللَّهُ فِي ظُلَلٍ مِنَ الْغَمَامِ وَالْمَلَائِكَةُ؛ بقره:۲۱۰) 🌺
🌸 برخی از آیههای قرآن، بیمطالعه و در نظرداشتن تورات و انجیلها، به درستی فهمیده نمیشود. ( همچنان که بسیاری از روایتهای اسلامی، بیآگاهی از تُراث بزرگ جهود و ترسایان به درستی فهمیده نمیشود. )
💧و دو آیهی بالا از آن جمله است که متاسفانه هیچ تفسیری از تفسیرهای قرآن، توضیح درستی دربارهی آنها ندادهاند و تنها فخررازی که چیزی از آموزههای یهود شنیده بود، هنگام تفسیر آیهی دوم، اشارهای به آن کرده اما آن را خرافه پنداشته است!
💧چکیدهی سخن این است که پیداشدنِ ابرِ سیاه و سفید در آسمان، نشانهی حضور شکوه خدا و آمدنِ فرشتگان است و هم میتواند مژدهی رحمت و لطف خدا باشد و هم پیشآمدِ عذاب.
💧و این حقیقت در تورات به خوبی بیان شده است:
💧۱. ناگهان حضور پُرشکوهِ خدا از میان ابر، ظاهر شد. (۱)
💧۲. ستون ابر نازلشده بر خیمه میایستاد و در این ضمن خدا با موسی سخن میگفت. (۲)
💧۳. خدا در ابر نازلشده با موسی سخن میگفت. (۳)
💧۴. ناگهان ابری خانهی خدا را پُر ساخت و حضور پُرشکوهِ خدا آن جا را فراگرفت. (۴)
💧۵. در آخرالزمان همهی مردم خواهند دید که خدا ( یا حضرت عیسی ) در میان ابرها - با قدرت و شکوهی خیرهکننده - خواهد آمد. (۵)
💧۶. در روز رستاخیز خدا بر ابرسفیدی بر مردم داوری خواهد کرد. (۶)
💧۷. حضرت سلیمان در مناجات گفت: خداوندا! تو فرمودی که در ابر غلیظ و تاریک، ساکن میشوی (۷)
💧۸. خدا به موسی فرمود: من در ابر غلیظی نزد تو میآیم. (۸)
💧۹. ...آنگاه خدا در ستون ابر نازلشده، در کنار عبادتگاه ایستاد. (۹)
💧باز هم میتوان موارد دیگری از ایندست نشان داد.
💧و همچنان که از همین موارد و مثالهای گفتهشده روشن است، تجلی خدا و فرشتگان با آمدن ابرهای غلیظ و تاریک و سفید، اختصاصی به روز قیامت ندارد.
💧با این ادعا و حقیقت، ترجمه و تفسیرِ آیهی ۲۵ از سورهی فرقان این میشود: "روزی که آسمان با آمدنِ ابرها شکافته میشود؛ یعنی ابرها میآید و دریچهای به عالَم بالا برای زمینیان باز میشود."
و ترجمه و تفسیر آیهی ۲۱۰ از سورهی بقره این میشود: "آیا اینها [ از شدت پُرتوقعی ] انتظار دارند خدا و فرشتگان در سایهبانهائی از ابر بر [ خودِ ] آنان [ هم ] نازل شود؟!"
💧میبینید که با درنظرداشتن این فرمایشهای تحریفنشدهی اسفار یهود و نصارا، فهم آن دو آیهی قرآن چه اندازه ساده است اما اکنون به تفسیرِ مفسران ناآگاه یا بیتوجه از آن فقرهها نگاهی بیندازید و ببینید تا چه اندازه از فهم آیه دور اند!
🤲 و الحمد لله!
- - - - - - - - -
۱. خروج: فقرهی۱۶، فراز۱۰.
۲. همان، فقرهی۳۳، فراز۹.
۳. اعداد: :فقرهی۱۱، فراز۲۵.
۴. اول پادشاهان: :فقرهی۸، فراز۱۰و۱۱.
۵. نگ: متی: فصل۲۴، فراز۳۰.
۶. مکاشفه: فصل۱۴، فراز۱۴.
۷. اول پادشاهان: :فقرهی۸، فراز۱۲و۱۳.
۸. خروج: :فقرهی۱۹، فراز۹.
۹. اعداد: :فقرهی۱۲، فراز۵.