eitaa logo
حدائِقَ ذاتَ بَهجةٍ
484 دنبال‌کننده
423 عکس
216 ویدیو
29 فایل
به نام خدا این کانال در ۲۷ بهمن ۱۳۹۸ در پی وبلاگی با همین نام ( حدائق ذات بهجت ) و به نشانیِ http://www.kashmiri.blogfa.com راه اندازی شد. 💖 برای ارتباط با نگارنده کانال: @s_a_tehrani
مشاهده در ایتا
دانلود
💥 معارف - اجتماعی‌ها 🌸 - پرسش: آیا آب‌و‌هوای شهرها روی اخلاق مردمش اثر می‌گذارند؟ آیا اسلام این را تائید می‌کند؟  درباره‌ی شهر [ ... ] روایتی هست که چیزی گفته باشد؟ اگر هست یا نیست، خودتان درباره‌شان چه می‌گوئید؟ 🌸 - پاسخ: خیلی روشن است که اثر دارد و خودتان هم با عقل‌و‌فهم خودتان می‌توانید پاسخش را بیابید. مثلاً آیا کسی که در کویر خشک‌و‌سوزان و بی‌رحم زندگی می‌کند، همان روحیاتی را خواهد داشت که پرورش‌یافته‌ی سرزمینی خوش آب‌و‌هوا و سرسبز و حاصل‌خیز دارد؟! 💧بله؛ قرآن و روایت‌ها، نیز این حقیقت را تائید می‌کنند: " وَ البَلَدُ الطَّیِبُ یَخرُجُ نَباتُهُ بِاِذنِ رَبِّهِ وَ الَّذِی خَبُثَ لا یَخرُجُ اِلّا نَکِداً (۱): و رُستنیِ شهر پاک، به اذن پروردگارش برمی‌آید و رُستنی شهر ناپاک، جز اندک‌و‌بی‌فایده برنمی‌آید." و رُستنی، شامل مردم آن‌جا هم می‌شود. 💧از جمله‌ای هم که امیرمومنان علی - علیه‌السلام - درباره‌ی بصره فرمودند، یعنی این فقره: "اَرضُکُم قَرِیبَة مِن الماءِ؛ بَعِیدَة مِن السَّماءِ؛ خَفَّت عُقُولُکُم وَ سَفهَت حُلُومُکُم (۲): سرزمین شما به آب نزدیک، و از آسمان دور است؛ [ از این‌رو ] کم‌خِرَد‌ید"، اعتقاد به تاثیر وضع جغرافیائی و مختصّات شهرها در اخلاق و روحیّات مردم آن‌جا برداشت می‌شود؛ زیرا حُکمی که درباره‌ی بصره - بی‌فاصله - پس از ذکر مختصّات جغرافیائی آن شهر کردند، بمَثابه‌ی معلولی‌ست برای آن علت. 💧پس اصل مطلب، ثابت است اما گذشته از آن، درباره‌ی سعد‌و‌نحس و طالع شهرها و مردمان‌شان و نژادهای گوناگون نیز در فرمایش حضرات - علیهم‌السلام - چیزهائی هست. 💧و اما درباره‌ی شهری که پرسیدید، روایت‌هائی در نکوهش مردمش رسیده که بهتر است خودتان در کتاب‌های روائی بخوانید. صاحب بن‌عباد نیز می‌گفت: "هر چه از من می‌خواهید، تا پیش از رفتنم به این شهر بخواهید؛ زیرا آن‌جا که می‌روم، دستم به بخشش باز نمی‌شود!"  و آنچه خودم یافته‌ام، "پَستی" ( در عربی: دِنائت و رِذالت و لِئامت ) در برابر "آقامنشی و بزرگواری" ( در عربی: کَرامت ) در آن‌هاست. 💧و چندبار از مرحوم درویش حسین سلیمانی شنیدم که می‌فرمود: "همه‌ی مردم این شهر، خوش‌استقبال و بدبدرقه‌اند." 💧و به‌نظرم این حقیقت ( و صفات بدِ دیگرشان، مانند زبانِ‌گَزنده‌داشتن و استهزاءکردن دیگران، ) را باید زیرمجموعه‌ی صفتِ پیش‌گفته دانست. 💧و ناگفته معلوم است که در همه‌جا، همه‌جور انسانی هست و نمی‌توان عده‌ای را از این صفات برکنار ندانست؛ یعنی هنگامی که می‌گوئیم: "اهالی فلان شهر دارای فلان صفت‌اند"، مقصود فقط این است که آن‌صفت در آن‌شهر زیاد پیدا می‌شود. ۲۱ شهریور ۱۳۹۹ - - - - - - - - - ۱. اعراف: ۵۸. ۲. نهج‌البلاغة،
💥 آموزه‌های عرفانی 🌺 اثر نژاد و اصالت و شهر، در شاکله 🌺 🌸 این‌که انسان اهل کدام شهر و کدام قوم و نژاد باشد، از اصلی‌ترین مولفه‌های شخصیت اوست؛ قولَه تعالی: "وَالْبَلَدُ الطَّيِّبُ يَخْرُجُ نَبَاتُهُ بِإِذْنِ رَبِّهِ وَ الَّذِي خَبُثَ لَا يَخْرُجُ إِلَّا نَكِداً" (۱) 💧ویژگی نژادها و شهرها، گاهی ذاتی و جزء طالع و سرشت ( و DNA و ژنِ ) آن‌هاست و با گذر زمان، دگرگون نمی‌شود و گاهی عرَضی‌ست و قابل دگرگون شدن است. 💧از این‌رو توجه به مختصات تبارها و شهرها برای این‌که انسان بداند با چه صفت بدی در خود باید مبارزه کند یا زمینه‌ی کدام صفت خوب در او زیاد است و باید آن را تقویت کرده و از دست ندهد، مهم است. 💧بخشی از آن صفات در فرمایش اولیای دین، آمده است که حتماً می‌باید - با درنظرداشتن همه‌ی ملاحظه‌ها - فهرست شده و موضوعِ اندیشه شود. 💧بخشی نیز با دقت مردم عادی در خوی خودشان به‌دست آمده است. 💧و صدالبته روشن است که هنگامی که می‌گوئیم: "اهل فلان‌جا، فلان‌صفت را دارند"، منظور این است که آن صفت در آن‌جا زیاد پیدا می‌شود؛ نه این‌که همه‌ی افراد آن‌جا - بی‌استثناء - دارای آن صفت‌اند. 💧نگارنده آن‌چه یافته، در این‌جا می‌نویسد و از خوانندگان می‌خواهد که این فهرست را کامل کنند: 🌸 خوبی همه‌ی ایرانی‌ها: - خالصانه برپاکردنِ عزای پادشاهِ‌شهیدان علیه‌السلام - مهمان‌نوازی مختصر ( البته در رتبه‌ی پس از عرب‌های قدیم؛ یعنی در سنجش با غربیان و برخی سرزمین‌های دیگر، مهمان‌نوازاند. ) 🌸 و شهرهای ایران: 💧۱. تهرانی‌ها: مردم اصیل تهران، ساکنان قدیم ری و تجریش و چند منطقه‌ی کوچک دیگر بودند اما از زمان قاجار که مرکز کشور شد تا کنون، سکونت‌گاهِ میلیون‌ها نفر از دیگر شهرهای ایران ( بویژه شهرهای ترک‌نشین ) شد. از این‌رو امروزه نمی‌توان چندان اَصالتی برای تهران تصور کرد و آن را یک شهر و قوم دارای ویژگی‌های جدا دانست اما همین‌اندازه قدمت، مراکز آموزشی، تضارُبِ آرا و سبک زندگی، روحیاتی را در آنان پدید آورده است که "خوش‌فهمی" و "بخشندگی" جزء آن‌هاست. 💧۲. قمی‌ها: قلدُرمآب و هماره آماده‌ی نزاع‌اند. 💧۳. مشهدی‌ها: بیش از اندازه رُک‌اند؛ به اندازه‌ای که به بی‌ادبی می‌رسد. 💧۴. همدانی‌ها: باحیاءاند. ( بل‌که عارف خلوت‌نشین، مرحوم معلم دامغانی به نگارنده فرمود: "همدان شهر حیاست." پس در این صفت، در برابر مشهدی‌هایند. ) البته منظور شهرِ همدان است که فارس‌اند؛ مردم تُرک و کُرد و لُر استان همدان، صفات دیگری دارند. 💧۵. اصفهانی‌ها: بانوان این شهر، خوش‌سلیقه‌اند و صفات دیگرشان این‌هاست: - زبان زهرآگین داشتن؛ - بدگوئی از همه؛ - خوش‌استقبال و بدبدرقه بودن ( این صفت علاوه بر تصریح مرحوم درویش سلیمانی، مورد گواهی دوستان اصفهانیِ نگارنده نیز هست. ) - خواردانستن همه‌ی اقوام و شهرهای کشور ( گویا تنها تهرانی‌ها را استثناء می‌کنند. )؛ - حسابگری در همه‌چیز؛ مثلاً حتی در دوستی، گوئی ماشین‌حسابی در دست دارند و برای کوچک‌ترین کُنش و واکُنشی سود و زیان آن را می‌سنجند و اگر سودی نداشت، وجه دیگری از خود نشان می‌دهند که این صفت، صفت "آقامنش‌ها" و "سخاوتمندان" نیست. - افزون بر فرصت‌طلبی، مرحوم جلال‌الدین همائی که عمری در میان آنان زیسته بود، "پستی و حسادت و بخل و نفاق و دنیاطلبی" را نیز از صفات آنان دانسته است. 💧۶. تُرک‌های آذربایجان ایران: عاطفی‌اند؛ بل‌که احساسات‌شان تند است؛ یعنی اگر کسی را دوست یا دشمن بدارند، حد میانه را نگه نمی‌دارند. و صفت همه‌ی ترک‌های ایران - نه تنها آذربایجانی‌ها - این است که اگر به آموزش و پرورش خود بپردازند، پیشرفت بسیاری می‌کنند. 💧۷. کُردها: متاسفانه به نژاد خود بیشتر از دین‌ و کشورشان اعتنا داشته و اهمیت می‌دهند. 💧۸. لُرها: گویا ایشان نیز به نژاد خود بیشتر از اسلام و شیعه اهمیت می‌دهند؛ عیب دیگر آنان، تندخوئی و خشونت است و خوبی آنان وفاداری. و گفته شده: "تنها قومی‌اند که در میان آنان عمَری‌مذهب و غیرشیعه نیست." زهی فخر اما نگارنده اخیراً کلیپ‌هائی دیده که نشان می‌دهد دشمن از سادگی آنان، سوءاستفاده کرده است تا جائی که مُردگان خود را نه برآئین اسلام و شیعه دفن می‌کنند! دیگر این‌که اهل مُدارا و سیاست نیستند. 💧۹. مازندرانی‌ها: نوعی از سادگی در آنان هست. ( اما دقیقاً چه نوع سادگی‌ای؟ ) 💧۱۰. یزدی‌ها: نسل گذشته‌شان، دین‌دار و سخت‌کوش و قانع بودند. ( لهجه‌‌شان دومین لهجه‌ی خوشایند ایرانی‌هاست. ) 💧۱۱. کرمانی‌ها: مردم خوبی‌اند. ( خوبی‌شان دقیقاً چیست؟ ) اما "نازنین" و "دل‌رُبا" نیستند. 💧۱۲. شیرازی‌ها و کاشانی‌ها: آرام‌اند و ذات شروری ندارند.👇
💧۱۳. عرب‌ها(ی خوزستان و بیرونِ ایران ): در روایت آمده که "سخاوت و بخشندگی در عرب‌هاست" اما چون اکنون نمی‌خواهیم به صفاتی که در احادیث فرموده شده، بپردازیم، تنها این نکته را عرض کنم که مرحوم آیةالله بهجت نیز چندبار از سخاوت آنان سخنی فرمود. می‌گفت: "اصلاً سخاوت عرب‌ها تناسبی با دیگران ندارد! اگر کسی مهمان آنان شود، تا یک سال از او خوب پذیرائی می‌کنند و پس از یک‌سال، مقداری زمین و دام برای او مشخص کرده و می‌گویند: می‌توانی این‌ها را برداری و تو هم یکی مانند ما باشی و کار کنی و می‌توانی نپذیری و باز هم مانند گذشته مهمان ما باشی." البته به گمانم عرب‌های قدیم را می‌فرمود؛ گرچه اگر درباره‌ی نسل گذشته‌شان باشد، باید کمی به نسل کنونی هم سرایت کرده باشد. 💧صفت دیگرشان، قومیت‌گرائی ( ملی‌گرائی؛ ناسیونالیسم ) است؛ که حتی قرآن هم به آن اشاره کرده: وَلَوۡ نَزَّلۡناهُ عَلَىٰ بَعۡضِ ٱلۡأَعۡجَمِينَ فَقَرَأَهُ عَلَيۡهِم مَّا كَانُواْ بِه مُؤۡمِنِينَ (۲) 💧و متاسفانه از عجم ( و به‌ویژه از ایرانی‌ها ) خوششان نمی‌آید. آقابهجت می‌فرمود: "زمانی‌که ما در عراق بودیم، هوا که سرد و برفی می‌شد، عراقی‌ها می‌گفتند: 'خدا عجم‌ها را لعنت کند که برف و سرما برای ما فرستادند!' اما هنگامی که به ایران برگشتیم، ندیدیم که ایرانی‌ها چنین حسی نسبت به عرب‌ها داشته باشند." 💧عرب‌های خودمان ( که ساکن خوزستان‌اند ) کمی حس دوری از دیگر هم‌وطنان می‌کنند ... ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ - - - - - - - - - ۱. اعراف: ۵۸. ۲. شعراء: ۱۹۸و۱۹۹.
🌺 برای خرید و دریافتِ کتاب با آقارحیم عطائی ۰۹۳۰۷۴۹۳۳۶۶ تماس بگیرید. 💧بهای کتاب، کمتر از ۴۰ تومان است اما هزینه‌ی پُست با شما. 💧شماره‌ی کارت ایشان: بانک صادرات ۶۰۳۷۶۹۷۶۲۴۶۹۳۷۰۸ 👇
👆🌺 افزوده‌هائی بر کتابِ "قصه‌ی آفتاب" 🌺 🌸 سبحانَ‌الله! هر چه انسان می‌نویسد، نیازمند ویرایش و افزایش است. 💧اگر روزی توفیق ویرایش تازه‌ای بر "قصه‌ی آفتاب" دست داد، دست‌کم سه نکته را باید به آن افزود: 💧۱. برای کرامتِ "فروش خانه‌ای از بهشت" از سوی آیةالله مقیم زنجانی که سه شاهد و مانند برای آن آورده شد، (ص۴۹ تا ۵۳) داستان فروش خانه‌ای از بهشت برای خواجه‌جان، از سوی امیر سیداحمد لاله، در اِزای خانه‌ای که خواجه‌جان برای محمود مراغه‌ای خرید، (۱) افزوده شود. 💧۲. ادعای پشیمانی آیةالله میرزا محمدتقی شیرازی از جهادِ مسلّحانه، زمانی‌که شنیدند مسلمانان هم کشته و شهید شدند،(۲) به ص۱۰۱ افزوده شود. 💧۳. هم نظربودنِ آیةالله سیداحمد خوانساری با شیخ مقیم در نجس دانستنِ آهن - بنا بر احتیاط واجب - (۳) افزوده شود. 💧۴. اصلاح‌های خردی مانندِ "حلیمه با پسر عمویش" (ص۱۴۵) که نوشته شده: "با دختر عمویش"! اِعمال شود. 👈 گرامیانی که کتاب را دارند، هم اکنون این سه نکته را در آن بیفزایند و واژه‌ی 'دختر' را "پسر" کنند. - - - - - - - ۱. ر...، ج۲، ص۱۷۲و۱۷۳. ۲. افکار و آمال، ص۸۴و۸۵و۸۷. ۳.؟ 👇
👆🌺 در قم هم می‌توانید از بوستان کتاب ( واقع در چهارراه بیمارستان )، قفسه‌ی ۷۵، کتاب بالا را تهیه کنید.
💥 فایلهای قدیمی در ایتا باز نمی‌شود. اگر فایلی این جا باز نشد، به نسخه‌ی تلگرامی این کانال، با همین نام ( حدائِقَ ذاتَ بَهجَة ) رفته و از آن استفاده کنید.
ازطرف وصله ی ناجور.mp3
1.42M
🌺 به حسین از طرف وصله‌ی‌ناجور، سلام!
من ایرانم و تو عراقی.mp3
6.02M
☘ من ایرانم و تو عراقی ... چه فراقی! چه فراقی! ☘
بدرقه بامولا.mp3
1.31M
☘ بدرقه با خودِ حیدر پیشِ رو، حضرت زهرا
راه‌ِرفتن‌تاخدا.mp3
1.05M
🌺 راهِ رفتن تا خدا: راهِ نجف تا کربلا چند سالی می‌شود دیوانه‌ی این جاده‌ام
4_5879932037791485921.mp3
26.44M
🌸 طهارت ‌بجو از نَم اشک ‌خود مخوان نام این ماه را بی‌وضو 🌸 زِ اشک مَحبّت وضوئی بگیر اَمِیرِی ‌حُسَین وَ نِعمَ‌ الاَمِیر!
45.74M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌴 تَزُورُونِی اُعاهِدکُم تَعرِفُونِی شَفِیع لَکُم 🌴 اَسامِیکُم اُسَجِّلُها اَسامِیکُم اَهلاً بِکُم یا زُوّارِی اَهلاً بِکُم - - - - - - - - 💧 به عربی امروز عراق است؛ کسانی که عربی فصیح می دانند با کمی دقت، معانی آن را می توانند بیابند. روی فیلم نیز ترجمه نوشته شده است.
🌺 طعنه‌ی انجیل به قرآن 🌺 🦋 دَیرِ تَرسا و سرِ سبطِ رسولِ مَدَنی؟! آه اگر طعنه به قرآن زنَد انجیل و زبور! 🌸 آن آقا فرمود: "شعر حواله‌ای، کُد دارد." می‌گویم: چه کُدی روشن‌تر از این همه سوز و زیبائی در این غزل که شاه‌بیت‌ش آن بیت بالاست؟ 💧و برخی دیگر از ابیاتش اینهاست: 🦋 ای زِ داغ تو روان، خون دل از دیده‌ی حور بی‌تو عالَم همه ماتم‌کده تا نفخه‌ی صور 🦋 خاک‌بِیزان به سر اندر سرِ نعش تو بَنات اشک‌ریزان به بر از سوگِ تو شَعرای عبور 🦋 زِ تماشای تجلّای تو مدهوش، کلیم ای سرت سِرِّ "انا الله" و سنان، نخله‌ی طور 🦋 دیده‌ها گو همه دریا شَو و دریا، همه خون که پس از قتل تو منسوخ شد آیین سُرور 🦋 تا جهان باشد و بوده‌ست که داده‌ست نشان میزبان خفته به کاخ اندر و مهمان به تنور! 🦋 سرِ بی‌تن که شنیده‌ست به لب آیه‌ی کهف یا که دیده‌ست به مِشکاتِ تنور آیه‌ی نور؟!
💥 میان بنده و آیه‌الله جوادی - سدّداللهُ خُطاهُ - در این‌که "زنان در بهشت چند شوهر دارند؟" اختلاف تفسیری پیش آمد. 💧نگارنده "قاصِراتُ الطَّرفِ" را نشان‌دهنده‌ی یک شوهرداشتنِ زنان در آن‌جا می‌بیند؛ از این‌رو توضیح این فقره را همراهِ حذف باور آیه‌الله جوادی در ویرایش تازه‌ی "اللطیف" بخوانید. 💧همچنین دو پاسخ به تعارض آیه‌ای که مجوس را از مشرکان نمی‌داند با دو روایتی که به ظاهر آنان را مشرک می‌داند، در ویرایش تازه‌ی تفسیر، آمده است:👇
اللطیف.pdf
1.91M
🌺 اللّطیف فِی تفسیرِ القرآن الشریف 🌺 🌸 به‌جز بخشی از تفسیر سوره‌ی حمد، بقیه‌اش فارسی‌ست. - - - - - - - - - - - - - 💧در جوانی - چنان‌که اُفتَد و دانی - در نظر داشتم "المیزان" را خلاصه کرده و همراهِ تازه‌ها و حاشیه‌های خود بر آن تفسیر نورانی، در کتابی با نام "اللّطیف فِی تفسیرِ القرآنِ الشریف" بنویسم. 💧اما مانع‌های سخت و فراوان، توفیق عملی‌کردنِ آن تصمیم را - جز در تفسیر سوره‌ی حمد - نداد. 💧اگر آن نیت متحقق می‌شد، "مبانی" و "سنجش آیات قرآن با تورات و انجیل‌ها و دیگر کتاب‌های جهود و ترسا"، از مفیدترین و جالب‌ترین بخش‌های کتاب می‌شد. 💧نگارنده در "مبانیِ" طولانی آن - که خود کتابی حجیم و جدا هم می‌شد - قصد داشت به "حقیقت و چگونگی وحی" بپردازد و به اندازه‌ی توفیق خدائی، شر و بلائی که ابتدا در عالَم نصارا بر سرِ انجیل آوردند و سپس - از چندین دهه پیش - مسلمانانی از مصر ( مانند عباس عبدالنور و حامد ابوزید ) بر سرِ قرآن آوردند و چندین سال پیش، دکتر س. همان سخنان را برای ایرانیان و فارسیان، بازگوئی و بومی کرد، از ساحت قرآن پاک کند؛ 💧چه این‌که گمان می‌کند 👇
☝️امروزه سخت‌ترین گره و گردنه در پذیرش اسلام و دفاع از آن، همین مساله است. 💧 هر چند اگر این گره‌ها و اِشکال‌ها بر روی کاغذ حل و فصل شود، باز هم هواها و هوس‌های بشر، کارِ خود را خواهد کرد و به فرموده‌ی پیامبر، زمانی خواهد رسید که از اسلام چیزی جز نامش، و از قرآن چیزی جز نوشته‌اش، برجا نخواهد ماند. 💧تفسیرعربی سوره‌ی فاتحه که سال‌ها پیش نوشته شده بود، همراهِ نوشته‌های قرآنی که در این کانال و به فارسی بود، در فایل بالاست. 💧و بخش‌هائی از آن ( بویژه "وجه و علت اعجاز قرآن" و "تفسیر حروف مقطعه" و "کیهان‌شناخت" و "ربط ابر با تجلی خدا و حضور فرشتگان" و "اختیارداشتن فرشته‌ها" ) به گمانم گره‌گشا و منحصر به این کتاب است و جای دیگری آن‌ها را نمی‌یابید. 💧اگر صفحه‌ای در اینترنت دارید، سفارش می‌کنم فایل "اللّطیف" را در صفحه‌ی خود قرار دهید تا همه بخوانند. 🙏 اما درخواست می‌کنم کار آن اصفهانی دزد - لَعَنَهُ اللهُ - را نکنید. 👇
☝️🌺 چند کلیپ نیز در ردّ و تائید نکته‌هائی از 'اللطیف' در کانال هست که ببینید.
💥 دو بند بالا به اللطیف، ص۱۱۷ افزوده و فایل تازه جایگزین شد.
بهشتِ معرفت.pdf
5.46M
🌺 بهشتِ معرفت 🌺 🌸 نگارنده ناپرهیزی کرده و به اندازه‌ی دو صفحه، چیزهائی که راضی به نوشتنش در کانال نبود، در ویرایش تازه‌ی "بهشت معرفت" آورد. 🙏 لطفاً نگارنده را از دانستنِ هر گونه اِشکال ریز و درشت - در همین اندازه از کتاب - محروم نکنید. 🤲 تا کی توفیقِ "بهشت"ی‌کردنِ دیگر نوشته‌های "حدائق"، رفیق شود ... 💧 فهرست مهمترین یادداشت‌های فقهی کانال و سپس عکسی از فهرست بخش‌های دیگر را بخوانید؛ شاید انگیزه‌ی خواندن همه‌ی فایل شد: 👇 - خطائی که در اعتکاف رایج شده - تفاوت برده‌داری اسلام و غیراسلام - پاسخ به یاوه‌ی گرگیج - نظریه‌ی فقه سیاسی شیعه - حرمت حکومت زن - جایگاه مردم در حکومت اسلامی - راه اصلاح پول - حرمت پول‌ها و ارزهای دیجیتال - حرمت شرکت‌های هرمی - چاره‌ساز بودن چندزنی - تفاوت نکاح معاطاتی و ازدواج سفید که زنای محض است. - طریقیت یا موضوعیت داشتن مجازات‌های اسلامی - پاسخ به احتمال خطا در اجرای مجازات‌های شرعی - سنگسار در اسلام؛ بودن یا نبودن - علت تفاوت پاسخ‌های امامان به پرسش‌ها - پاسخ به پندارِ یکی‌بودن مبنائی از ابوحنیفه با فقه شیعه - پاسخ به اشکال دکتر س. به سخن نهج‌البلاغة درباره‌ی زن - حرمت کشتن بیمار مرگ مغزی برای پیوند اعضاء بدنش. - سفارش به سگ‌کُشی - افتضاح بزرگی که از عمل به فقه عامه برمی‌خیزد. - حقانیت حکم اعدام سلمان رشدی و پاسخ به یاو‌ه‌هائی که محسن کمالیان در این زمینه می‌گوید از کسی نقل کرده است. - مدرک‌های عیدبودنِ روز عرفه 👇