eitaa logo
یادداشتها
547 دنبال‌کننده
52 عکس
48 ویدیو
0 فایل
یادداشتهایی پیرامون‌ مسائل اعتقادی فرهنگی اجتماعی و بازنشر یادداشتهای برگزیده. سید مهدی مرتضوی، عضو هیات علمی دانشگاه و علاقمند به پژوهشهای اعتقادی در قرآن و حدیث. لطفا نظر خود را درباره مطالب کانال به این آدرس ارسال فرمایید: @s_m_mortazavi
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله الرحمن الرحیم : 🔸 راجع به دین مردم، صدا و سیما چه نقش و چه موضع و چه مسؤولیتی دارد؟ 🔸 طبیعتاً از وظایف صدا و سیما، ارتقاء معرفت دینی و ایمان دینی است. و با هم تفاوت دارد. هم ایمان مردم باید تقویت شود، هم معرفت و شناخت آنها. 🔸 باید توجه داشت ایمانی که مردم پیدا میکنند، ، ، سطحی و قشری نباشد؛ بشدت از این پرهیز شود. اکتفا نشود به و تشریفات افراطی. تأکید بر این چیزها به‌طور افراطی، اصلاً مفید نیست و به‌هیچ‌وجه تبلیغ دین محسوب نمیشود. این را پایه کار قرار دهید و حالا برگردید به برنامه‌های دینىِ صدا و سیما؛ ببینید چه کار باید بکنید و چه کار باید نکنید. 🔸 باید نسبت به دین باشد، نه . من گاهی بعضی از بیانات دینی را از تلویزیون یا از رادیو گوش میکنم و میبینم شبهه ایجاد میکند! حدیث سستی، حرف نامعقولی، مطلبی که در جمع مثلاً بیست نفری یا پنجاه نفره یک عده مؤمنِ مخلص، گفتنش خوب است و ایمان آنها را زیاد میکند، در سطح میلیونىِ مردم به زبان آوردن، جز این‌که ایمان عده ا‌ی را و در ذهنشان ایجاد کند، هیچ فایده دیگری ندارد. از این چیزها باید پرهیز کرد. بیان دینی و تبیین دینی باید شبهه‌زدا، روشن، قوی، و متنوع باشد؛ شبهه‌زا و نباشد. 🔸 بیان دینی باید در همه سطوح، باشد. درست است که ما تبیین دینی را در سطح نخبگان، در سطح متوسط، در سطح پایین و در سطح کودکان داریم، اما همان چیزی که در سطح کودکان است، مطلقاً باید صحیح باشد. شما در کلاس اول به بچه یاد میدهید دو بعلاوه‌ دو، میشود چهار؛ وقتی هم که بچه به منتهاالیه قله ریاضیات و دانش ریاضی میرسد، باز هم دو بعلاوه دو، میشود چهار؛ تغییر پیدا نمیکند. بنابراین آنچه در زمینه دین به کودک یا به انسانِ عامی تفهیم میکنیم، مطلقاً نباید غلط باشد تا بعد در ارتقاء معرفت دینی ببیند آن حرف، نادرست بوده است؛ نه، باید درست گفت؛ منتها ساده. بنابراین، حرف دینی در همه سطوح باید صحیح باشد. https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=3262 https://eitaa.com/yad_dashtha
بسم الله الرحمن الرحیم 🔸 حجه الاسلام در فروردین سال 90 در سفر به عتبات عالیات، به خدمت می رسد. بخشی از گفتگو درباره وضعیت فرهنگ دینی در ایران است: 🔸 به آیت الله عرض کردم: ایران، گرفتار است و انحراف عقیده و سستی اعتقادات به دلیل و سودجو بیداد می‌کند... 🔸 آیت الله سیستانی، مهلت ندادند من همه مطالبم را در این زمینه بگویم و با روحیه‌ای آماده و البته مشتاق و مسلط نسبت به این مقوله، شروع کردند به اظهار نظر کردن و گفتند: شما خودتان این وضع را به وجود آورده‌اید. هی گفتید آقای بهاء الدینی اینطور است و آنطور است. هی گفتید. من خودم در قم بودم و این چیزها را می‌دانم و اینجا هم که هستم کتاب‌های زیادی می‌خوانم و این حرف‌های کرامات را که می‌زنند و می‌نویسند می‌خوانم و معتقدم شما خودتان، کشور را به روزی انداخته‌اید که این گرفتاری‌ها پیش آمده و جمکران را آنطور بزرگ کرده‌اید و منبری‌ها آن حرف‌ها را می‌زنند. من منبرها را هم گوش می‌کنم. 🔸 گفتم: و مداح‌‌ها. گفتند: آنها را هم همین کارهای شما اینطور کرده است. https://eitaa.com/yad_dashtha
بسم الله الرحمن الرحیم 🔹 مثل هر قضیه دیگری عرصه ای برای امتحان و آزمون همه ماست. عیار ما انسانها در چنین احوالی بیشتر روشن می گردد. 🔹 کرونا برای برخی فرصتی فراهم کرد تا اعتقادات و باورهای دینی را زیر سوال ببرند. برای برخی نیز کرونا بهانه و فرصتی شد برای انس بیشتر با خدا و مشاهده لطف و رحمت بیکرانش به بندگان. 🔹 برخی نیز گرفتار و شده و در دام دو قطبیها افتادیم. جهل و غفلت ما نیز فرصتی طلایی برای فراهم کرده تا در تنور این ها بدمند یا دو قطبی های جعلی جدید بسازند. 🔹 فهرست دو قطبیها هر روز بلندتر می شود: دو قطبی بر سر منشأ داخلی کرونا: قم هست یا قم نیست؟ دو قطبی بر سر منشأ جهانی کرونا: چین است یا آمریکا؟ دو قطبی دعا و توسل و توکل یا علم و بهداشت و درمان: برخی بر رعایت بهداشت تأکیدی افراطی می کنند و نقش خداوند و توکل بر او را فراموش می کنند و برخی به بهانه توکل بر خدا و توسل به اولیاء او، رعایت حداقلهای بهداشتی را لازم نمی دانند. (لیسیدن ضریح را یادتان هست؟) دو قطبی تعطیل کردن یا تعطیل نکردن اماکن مقدس (حمله برای شکستن درب حرم را یادتان هست؟) دو قطبی تعطیل کردن یا تعطیل نکردن مراسم و تجمعات مذهبی محرم و اربعین و شبهای قدر دو قطبی طب اسلامی یا طب مدرن (نمایش سوزاندن کتاب پزشکی را یادتان هست؟) دو قطبی واکسن زدن یا واکسن نزدن. دو قطبی ... 🔹 در کنار تولید یا دامن زدن به این دو قطبیها، رسانه های لندنی و سعودی از همان ابتدا، جمهوری اسلامی را به عدم صداقت در اعلام اولین مبتلا به کرونا یا آمار تعداد مبتلایان یا کوتاهی در انجام اقدامات بهداشتی و اجتماعی کردند. این رسانه ها نهایت تلاش خود را کردند تا با ارائه تصویری مخوف از وضعیت بیمارستانها و کشته شدگان کرونا در ایران، بیشترین و احساس عدم امنیت را به ذهن و روان ایرانیان پمپاژ کرده و موجب سرخوردگی و آنان از انقلاب و نظام و حتی ایران شوند. 🔹 در طی این مسیر یکساله به و با درایت ، علیرغم حساسیتهای طرفداران هر یک از قطبها، ملت ایران بسیاری از این دو قطبی ها را با کمترین تنش و التهاب پشت سر گذاشتند. تاکید توام رهبری بر رعایت بهداشت و توسل و توکل و دعا، برگزاری مراسم و تجمعات مذهبی بر اساس پروتکلهای بهداشتی و مراعات عملی این پروتکلها از جانب شخص ایشان، از طب ایرانی و اسلامی و پزشکی مدرن، تشویق مردم و مسوولان به حمایت اجتماعی از آسیب دیدگان کرونا، حمایت بی دریغ از وزیر بهداشت و بزرگداشت کادر درمان و تشویق ستاد کرونا برای اتخاذ تصمیمات جدیتر برای کنترل کرونا نمونه هایی از نقش موثر و مثبت رهبر انقلاب در مدیریت جامعه در ایام کرونا می باشد. 🔹 متاسفانه برخی هموطنان نقش مثبت رهبر انقلاب در مدیریت کرونا و کمین کردن وابسته به انگلیس و لندن را نادیده گرفته در برابر سخن اخیر ایشان درباره ممنوعیت واردات واکسن کرونا از آمریکا و انگلیس موضعی غیر منصفانه اتخاذ کرده‌اند. از رسانه های لندنی و سعودی انتظار نمی رود که واکنشی منصفانه نسبت به این سخن رهبر انقلاب داشته باشند اما چرا برخی دوستان ما به دام دو قطبی جدید خرید واکسن از آمریکا و انگلیس یا عدم خرید آن می افتند؟ ✍️ سيد مهدي مرتضوي اگر می‌پسندید به اشتراک بگذارید از طريق لينك زير مي‌توانيد به كانال يادداشتها بپيونديد ✅https://eitaa.com/yad_dashtha
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
توضیحات پیرامون سخنان اخیر درباره ممنوعیت ورود واکسن از امریکا و انگلستان: 🔸 ما در کشورهای مختلف پول داشتیم، اما آمریکایی‌ها اجازه ندادند برای دارو جابجا کنیم؛ کره‌ای‌ها به واسطه فشار آمریکایی‌ها بارها ما را سرکار گذاشتند. 🔸 چطور می شود رهبر یک کشوری که مظلوم واقع شده، باور کند آمریکا امروز برای ما کند؟ این را می‌شود باور کرد؟ کدام عقل سلیمی باور می‌کند؟ 🔸 برخی گونه ها از واکسن کرونا، می توانند داشته باشند. به لحاظ علمی به چنین واکسن هایی نمی توان اطمینان کامل داشت. 🔸 اگر به لحاظ علمی برای ما ثابت شود که این قبیل واکسن ها قابل اطمینان هستند به رهبر انقلاب گزارش خواهیم داد. اگر می‌پسندید به اشتراک بگذارید از طريق لينك زير مي‌توانيد به كانال يادداشتها بپيونديد ✅https://eitaa.com/yad_dashtha
بسم الله الرحمن الرحیم ، در تاریخ 21 دی 1399 یادداشتی از جناب با عنوان زیر منتشر کرد: «درنگی بر دستور منع واردات واکسن های آمریکایی و انگلیسی» یادداشت ایشان حاوی نکات جالبی است که می تواند برای درک صحیح جایگاه رهبری در جمهوری اسلامی و سیره رهبر انقلاب راهگشا باشد. خواندن این یادداشت را به دوستان عزیز توصیه می کنم. https://www.alef.ir/news/3991021067.html بخشهایی از نوشته ایشان: 🔸 بعضی می‌گویند ایشان نباید در حوزه‌ای که ندارد، ورود کند و باید امر را به متخصصین آن رشته بسپارد؛ اما این دستور اصلاً در حوزۀ تخصصی بهداشت و درمان صادر نشده‌است؛ هر چند مرتبط با آن است؛ بلکه دستور ایشان را باید در حوزۀ دانست. ... 🔸 علاوه بر نگاه امنیتی، نگاه ایشان در مسائل تاریخی هم مزید بر علت است. ممکن است گفته شود که این واکسن‌ها زیر نظر سازمان بهداشت جهانی تهیه‌ می‌شود؛ اما ایشان به سازمان‌های جهانی هم اعتماد چندانی ندارند و معتقدند این‌ها از همان قدرت‌های غربی تاثیر می‌گیرند. 🔸 برخی مطرح کرده‌اند که و خصوصاً استفاده از محصولات طبی ولو از دست کفار باشد، اشکالی ندارد. باید دقت کرد که دستور ایشان ناظر به بحث نیست! بلکه بحث در میان است. 🔸 بر جماعت انقلابی و حامی رهبر انقلاب خرده گرفتند که شما مگر نمی‌گفتید رهبری مسئولیت اجرایی ندارد؟ مگر بنا بر همین حرف، عدم پاسخگویی ایشان را توجیه نمی‌کردید؟ حالا که چنین تصمیم تأثیرگذاری از جانب ایشان صادر شده، هنوز هم می‌گویید ایشان وظیفۀ پاسخگویی ندارند؟ 🔸 اولاً چه کسی گفته ایشان اجرایی ندارد؟ خود ایشان در تاریخ 12 تیر 95 بیان کردند: «من هم بارها قبلاً گفته‌ام که رهبری نمی‌تواند در تصمیم‌گیری‌های موردیِ دستگاه‌های گوناگون دولتی مدام وارد بشود و مدام بگوید این باشد، این نباشد؛ این نمی‌شود. نه قانون این اجازه را می‌دهد، نه منطق این اجازه را می‌دهد. ... وظیفۀ رهبری آنجایی است که احساس کند یک حرکتی دارد انجام می‌گیرد که این حرکت، مسیر نظام را دارد منحرف می‌کند. اینجا وظیفۀ رهبری است که بیاید در میدان و به هر شکلی که ممکن است بِایستد و نگذارد؛ ولو مورد جزئی باشد.»؛ 🔸 ثانیاً از ابتدا هر کسی که مخالف بوده، اشتباه کرده‌است! ایشان هم مثل سایر مسئولین در حیطۀ اختیارات و وظایفشان باید پاسخگو باشند و باید برای تمامی دستورات و عزل و نصب‌ها حجت شرعی داشته باشند. خود معظم‌له هم در تاریخ 22 اردی‌بهشت 82 فرمودند: «اما اینکه رهبر باید پاسخگوی مشکلات کشور باشد، البته همین‌طور است و شکّی در این نیست؛ قانون هم موازین پاسخگویی را مشخّص کرده است. هر کس به هر اندازه که حوزۀ اختیارات اوست، باید پاسخگو باشد. البته مسئولیت مدیریّت انقلاب با مدیریّت اجرایی کشور فرق دارد؛ این را توجّه داشته باشید. رهبری طبق قانون اساسی در کشور مسئولیت اجرایی ندارد؛ جز در زمینۀ نیروهای مسلّح. مسئولیت اجرایی به عهدۀ قوای سه‌گانه است، منتها مدیریّت انقلاب - که همان رهبری باشد - مسئولیت حفظ جهتگیری انقلاب و نظام را دارد؛ باید مواظب باشد انقلاب و نظام از آرمانها منحرف و منصرف نشود؛ فریب دشمن را نخورد و راه را عوضی نرود؛ اینها مسئولیت‌های رهبری است.» 🔸 لذا مطالبۀ پاسخگویی رهبری مطالبۀ نادرستی نیست و در تعارض با پاسخگویی سایر مسئولین قرار ندارد؛ البته باید ساز و کار این پاسخگویی تبیین شود و مثلاً مشخص شود که به چه نحوی از رهبری توضیح می‌خواهد و این توضیحات هم باید به مردم اطلاع داده شود. 🔸 آیت‌الله خامنه‌ای بارها در گفتار و رفتار نشان دادند که از استقبال می‌کنند و هیچگاه با نقد مخالفت نکرده‌اند؛ این اتفاق هم با درایت و تیزبینی می‌تواند به یک فرصت خوب برای اسلامی تبدیل شده و مهر تأییدی باشد بر . 🔸 بیم آن می‌رود که صدا و سیما بخاطر دستور رهبری مدام به مضرات تکیه و هر خبری یا نشانه‌ای مبنی بر ضعف این واکسن را منتشر کنند، بی‌آنکه از موفقیت‌های این واکسن چیزی بگویند. باید توجه داشت که چنین برخوردهایی فقط اعتبار رسانه را پیش مخاطب پایین می‌آورد. اگر می‌پسندید به اشتراک بگذارید از طريق لينك زير مي‌توانيد به كانال يادداشتها بپيونديد ✅https://eitaa.com/yad_dashtha
بسم الله الرحمن الرحیم 🔹 مسوولان بزرگداشت در سال 1389 با آیه الله مصباح یزدی دیدار می کنند. ظاهرا در این جلسه از و ایشان به عنوان بزرگترین مفاخر فلسفه در ایران یاد می شود. آیه الله مصباح یزدی در این جلسه با نهایت از آیه الله جوادی آملی تجلیل کرده و خود را قابل مقایسه با ایشان نمی دانند. 🔹 بر اساس منطق قرآن و اهلبیت علیهم السلام، یکی از مهمترین ملاکهای کرامت در پیشگاه خداوند است: تلک الدار الآخره نجعلها للذین لا یریدون علوا فی الارض. 🔹 این روزها مطالبی درباره بیان شده است. اگر قضاوت را به قرآن و اهلبیت علیهم السلام بسپاریم، مهمترین کرامت آیه الله مصباح یزدی ادب و تواضع ایشان در برابر بندگان خدا و تسلیم بودن ایشان در برابر حق می باشد. سخنان آیه الله مصباح در این جلسه یکی از جلوه های تواضع یا کرامت این بزرگمرد فرزانه است. 🔹 ادب و تواضع، گوهر کمیاب روزگار ما هستند که هم آیه الله مصباح به آن محتاجند و هم ایشان. 🔹 جناب وزیر محترم کنونی ارشاد در همان سال گزارشی مختصر از سخنان آیه الله مصباح در آن نشست ارائه کرده و متنی با عنوان «آیین استادی؛ حکمت ادب و ادبِ حکیم» در بزرگداشت آیه الله مصباح منتشر می کند. ✍️ سید مهدی مرتضوی اگر می‌پسندید به اشتراک بگذارید از طريق لينك زير مي‌توانيد به كانال يادداشتها بپيونديد ✅https://eitaa.com/yad_dashtha
بسم الله الرحمن الرحیم ✍️ دکتر صالحی (وزیر کنونی ارشاد) ؛ حکمت ادب و در حاشیه سخنان استاد آیت الله مصباح در جمع مسؤولان روز جهانی فلسفه 🔸 در روزگاران ، سخنان حضرت آیت الله مصباح یزدی در جمع مسؤولان همایش روز جهانی فلسفه، را بر دیدگان می آورد و را می آموزد. ایشان در این دیدار با تعابیر زیر از جایگاه شامخ حضرت آیت الله جوادی آملی تجلیل کردند: «اگر ما اینجا برای چند طلبه بحث فلسفی مطرح می کنیم؛ معنایش این نیست که نام بنده در کنار حضرت آیت الله جوادی برده شود. من این را واقعاً از ته دل می گویم و ایشان را از می دانم و که ایشان را . به طور معمول هر وقت خدمت ایشان شرفیاب می شوم؛ سعی می کنم این کار را انجام بدهم. خوب است ایشان به دنیا هم شناسانده شود؛ ایشان واقعاً مجاهدت نمود و عمر شریف خود را وقف فلسفه کردند. در تفسیر کار مرحوم آقای طباطبایی را ادامه دادند... و این افتخار نصیب ایشان می شود که یک دوره کامل تفسیر را با این عظمت، با این وسعت و با این شکوه بیان کنند. تنها چیزی که می تواند مجوز این باشد که مثلاً بنده هم شرکت بکنم این است که قدر بزرگان شناخته شود؛ از باب "تعرف الاشیاء باضدادها" معلوم شود که واقعاً آیت الله جوادی یعنی چی! با این تلاش مستمر و پیگیر و عاشقانه ای که ایشان درباره کار علمی و تحقیق دارد؛ واقعاً اصل در ریاست فلسفه اسلام در این عصر با آیت الله جوادی است... عنصری با این صداقت، با این فهم، با این استعداد، با این پشتکار، با این تقوا کجا می توان یافت؟! متأسفانه دنیا ایشان را نمی شناسد و نمی تواند هم بشناسد، اصلاً؛ چون در این فضا نیستند. فرصت مناسبی است که ما اقلاً چنین شخصیت هایی را که نعمت های خدایی هستند برای جامعه معرفی کنیم. این افتخار باید شامل شاگردانشان و امثال بنده هم بشود که وقتی چنین استادی داریم پَر «اکرم العلما» آن ما را هم می گیرد و الّا این که ما لایق باشیم در کنار ایشان بگوئیم اول ایشان و دوم فلانی، این تضییع حق ایشان است.» * * * 🔸 عبارات فوق، گوشه ای از ذکر جمیل استاد عالی مقام آیت الله مصباح از حکیم مفسر و فقیه، آیت الله جوادی آملی است. این یادکرد فروتنانه، از شأن و مرتبت حضرت استاد نمی کاهد بلکه آن را افزون تر و افزون تر می سازد و ادب و سلوک عالمان دینی را در زیست مؤمنانه و عالمانه تعلیم می دهد. شیوه ای که بیش از صدها و هزاران درس اخلاق، در جان مشتاقان دانش در حوزه و دانشگاه اثر می گذارد و بر مخاطبان روزنه ای از «تِلْکَ الدَّارُ الآخِرَةُ نَجْعَلُهَا لِلَّذِینَ لا یُرِیدُونَ عُلُوًّا فِی الأرْض» را باز می گشاید. 🔸 از دوران نوجوانی، این داستان یا افسانه تاریخی از و بر جانم نشسته بود که: «شاه عباس به قصد امتحان و یا با سوء نیت تلاش می کرد که روابط آن دو عالم بزرگ عصر خویش را بازیابی کند. در سفری با آنان بود و میرداماد با جثه ای سنگین بر مرکبی آهسته می راند و شیخ بهایی با قامتی نحیف بر مرکب خود می تاخت؛ شاه عباس به حکیم میرداماد نزدیک شد و گفت که حضرتتان با وقار حرکت می کنید ولی شیخ سبکسرانه می راند! میرداماد به سرعت پاسخ داد که مرکب شیخ از شادمانی است که به پرواز درآمده است! چه این که شیخ بر آن نشسته است! شاه عباس از میرداماد فاصله گرفت و به شیخ بهایی نزدیک شد و به طعنه گفت که مرکب میر، تحمل بار خود را ندارد و آهسته می آید! و شیخ بهایی فرصت را از شاه گرفت و گفت که مرکب میرداماد، طاقت آن را ندارد که کوه دانش و حکمت را حرکت دهد!» 🔸 این روایت تاریخی یا اسطوره ای، هم چنان در جان و روان مردمان این مرز و بوم است. دانشورانی که خود بیش از همگان، قدر و قرب دانش را می دانند و با تکریم عالمان، بر منزلت علم می افزایند. متأسفانه در چرخه دانش کشور، گاه این سلوک و آداب در محاق می رود و رقابت های کاسب کارانه وتجاری، جای تواضع علمی را پر می کند. 🔸 این یادداشت کوتاه، به نیت آن نگاشته شد که به خاطر آوریم شعله این سلوک دینی، هنوز با فروغ است و در میان دانشوران روشن ضمیر، این سنت پا برجاست. دورادور، به سهم خویش و به عنوان یکی از شاگردان کوچک حضرت استاد، بر و استاد می زنم و یادگیری این شیوه کریمه را از ایشان و دیگر عالمان ربانی، از خداوند منّان آرزو می دارم. اگر می‌پسندید به اشتراک بگذارید از طريق لينك زير مي‌توانيد به كانال يادداشتها بپيونديد ✅https://eitaa.com/yad_dashtha
بسم الله الرحمن الرحیم 🔹 به بهانه سخنان درباره دو یادداشت از رهبر انقلاب و آیه الله سیستانی با عنوان و در این کانال قرار داده شد. یادداشت دکتر صالحی درباره تواضع و ادب آیه الله مصباح نیز بیانگر کرامت حقیقی و اصیل ایشان بود. ان شاء الله یادداشتهایی دیگر درباره موضوع بسیار مهم کرامات و خرافات تقدیم خواهم کرد. در آن یادداشتها، ریشه معرفت شناسانه اشتباهاتی از این قبیل مورد بررسی قرار خواهد گرفت. 🔹 همه ما در معرض هستیم. جناب صدیقی دچار خطا شدند. ما نیز در معرض خطا هستیم. اما واکنش ما نسبت به خطای دیگران چیست؟ آیا واکنش منتقدان روحانیت یا جمهوری اسلامی یا صدا و سیما یا آیه الله مصباح یا حجه الاسلام صدیقی به این اشتباه و خطا مبتنی بر قواعد اخلاق و ادب بود؟ گویا برخی مترصد چنین اتفاقاتی هستند تا از روحانیت یا جمهوری اسلامی بگیرند. از دشمنان جز این انتظار نیست. اما حیف است دلهای پاک در چنین امتحانهایی آلوده شوند. در مواجهه با خطای دیگران می توانیم آنها را نقد کنیم همچنانکه دوست داریم دیگران لغزشهای ما را خیرخواهانه تذکر دهند. 🔹 گناه و تخریب و هتک حجه الاسلام صدیقی به لحاظ اخلاقی سبکتر از خطای ایشان نبود. کار دوستانی که دل و زبان خود را به توهین و هتک آلودند مثل کسی است که با شیشه کثیف را تمیز می کند (امیدوارم در این مثل مناقشه نکنید). 🔹 دوستانی معترض بودند چرا نسبت به چنین خطاهایی واکنش نشان نمی دهند. در یادداشت دیدیم که ایشان به شکل علنی با چنین پدیده هایی مخالف بوده و آن را نهی و نقد کرده اند. درباره موضوع مشابهی که چند سال قبل پیش آمد نیز از جانب ایشان به گوینده تذکر داده شد. 🔹 حجه الاسلام صدیقی در فایلی صوتی بابت سخنان مذکور کرده اند. به نظر می رسد این بار نیز به جناب صدیقی داده شده است. 🔹 البته سخنان حجه الاسلام صدیقی نشان می دهد که ایشان متوجه شده اند که کرامت حقیقی در علم و تواضع و بندگی و حق جویی است. اما گویا هنوز چشمداشتی به مقوله و غیر طبیعی دارند. درباره این نگاه و آن در آینده بیشتر سخن خواهم گفت. ✍️ سید مهدی مرتضوی اگر می‌پسندید به اشتراک بگذارید از طريق لينك زير مي‌توانيد به كانال يادداشتها بپيونديد ✅https://eitaa.com/yad_dashtha
! بسم الله الرحمن الرحیم 🥚پشت دخل نشسته بود و داشت تلویزیون تماشا می‌کرد. زنی که یک بچه یکی دو ساله به بغل داشت، پرده پلاستیکی جلوی در را کنار زد و وارد شد؛ پشت سرش هم یک دختر چهار پنج ساله که داشت گره روسری‌اش را سفت می‌کرد. بینی دخترک از سرمای بیرون سرخ شده بود، ولی لباس گرم تنش نبود. 🥚زن جوان همان‌طور که بچه‌اش را در بغلش بالا می‌انداخت تا چادرش را مرتب کند، پرسید: "تخم‌مرغ دونه‌ای چنده؟!" با آن هیکل ریزنقش و چهره کم سن و سال، بیشتر به یک دختر محصل یا فوقش یک تازه‌عروس می‌ماند، و اگر خودش به دخترک که داشت به پفک‌های توی قفسه دست می‌زد نمی‌گفت: "دست نزن مامان"، معلوم نمی‌شد که مادر آن دو طفل معصوم است. 🥚+ دونه‌‌ای دوهزار و صد تومن. همان‌طور که دستش را دراز می‌کرد تا کارتش را به او بدهد، گفت: "بی‌زحمت یه موجودی بگیرید، ببینید چقدر داره؟" 🥚کارت را گرفت و همان‌طور که داشت وارد دستگاه کارت‌خوان می‌کرد، نشانه یکی از نهادهای حمایتی را رویش دید. به روی خودش نیاورد، ولی دلش یک‌طوری شد.😔 🥚+رمز؟ - سیزده هفتاد و یک داشت با خودش می‌گفت: احتمالاً سال تولدشه، که کاغذ از دستگاه بیرون آمد. خجالت کشید، ولی باید می‌گفت. + هفت هزار و هشتصد تومن. - پس بی‌زحمت سه تا تخم‌مرغ بدید. 🥚پلاستیک را برداشت و سه تا تخم‌مرغ توی آن گذاشت. بعد هم آن را توی سینی ترازوی دیجیتال گذاشت تا زن راحت‌تر بتواند بردارد. زن جوان پلاستیک را برداشت و منتظر ماند، ولی او حواسش آنجا نبود. وقتی دید هنوز نرفته و دارد زیرچشمی او را نگاه می‌کند، یادش آمد که هنوز پول تخم‌مرغ‌ها را از کارت کم نکرده است. 🥚کارت را از کف سینی ترازو برداشت و کشید توی دستگاه. + رمز؟! - سیزده هفتاد و یک نمی‌دانست واقعاً رمز را یادش رفته، یا می‌خواهد کمی زمان بخرد تا شاید فکری به ذهنش برسد. آخر حافظه‌اش خوب بود و معمولاً شماره‌ها را به این زودی فراموش نمی‌کرد. 🥚با خودش فکر کرد کاش می‌شد بگویم قیمت را اشتباه گفته‌ام و مثلاً تخم‌مرغ دانه‌ای هزار تومان است تا بتواند شش تا ببرد. ولی خودش هم فهمید که فکر خوبی نیست؛ زن جوان آبرودارتر از آن بود که بخواهد این دروغ را باور کند. باید فکری می‌کرد؛ زن با بچه به بغل منتظر بود. 🥚تصمیم گرفت پول تخم‌مرغ‌ها را کم نکند؛ این کمترین کاری بود که در آن شب سرد زمستانی می‌توانست برای او بکند. ولی نه؛ زن باهوش‌تر از آن نشان می‌داد که اگر صدای بوق از دستگاه بلند نمی‌شد، متوجه نشود او پول را کم نکرده است. 🥚با خودش گفت: فقط صد تومن کم می‌کنم، و شروع کرد به فشار دادن تکمه‌های دستگاه: یک، صفر...؛ اما یادش افتاد وقتی کاغذ رسید را به دست مشتری‌اش بدهد، متوجه می‌شود. "حالا چه‌کار کنم؟!" همه این فکرها در چند ثانیه به ذهنش می‌آمد و می‌رفت. کاری را شروع کرده بود که برای مراحل بعدش هیچ فکری نداشت. سپرده بود دست خدا. ناگهان فکر جدیدی... 🥚+ رسید که نمی‌خواهی؟! خدا خدا می‌کرد که بگوید: "نه"؛ گفت. لبخند بی‌جانی روی لبانش نشست؛ انگار بیشتر خیالش راحت شد که زن مچش را نمی‌گیرد که می‌خواسته به قاعده شش هزار و سیصد تومانِ ناقابل به او و دو طفل معصومش کمک کند. 🥚همان‌طور که داشت کارت را می‌گذاشت توی سینی ترازو، با خودش گفت: "معلومه که رسید نمی‌خواد! این که مث تو خنگ نیست؛ وقتی می‌دونه چیزی توی کارتش نیست از چی بترسه؟ اصلاً تو اگه کل ۷۸۰۰ تومن رو هم بکشی، چه فرقی می‌کنه براش؟!" 🥚به خودش که آمد، دید دخترک پشت سر مادرش دارد از پله‌های مغازه پایین می‌رود و خودش را می‌اندازد توی بغل سرمای خیابان. از پشت دخل بلند شد تا پرده پلاستیکی را صاف کند، و سرش پر از فکر بود: کاش بهش گفته بودم اگه چیزی لازم داره، ببره و بعداً پولشو بیاره! کاش حداقل بهش گفته بودم پول اینا رو کم نکردم. اون که نمی‌دونه پولو کم نکردم و خیال می‌کنه دیگه تو کارتش پول نیست؛ حالا اگه فردا صبح چیزی لازم داشته باشه و بخواد بخره، بودن این پول توی این کارت به چه دردش می‌خوره، وقتی خودش ازش خبر نداره؟! 🥚از این جمله آخری خودش خیلی خجالت کشید؛😔 بودنِ کدوم پول؟! ۷۸۰۰ تومن، که تازه ۱۰۰ تومنش رو هم تو کارت کشیدی، شد پول؟! این زن جوون با اون دو تا بچه چه‌کار می‌تونه بکنه با این؟! 🥚برگشت که برود پشت دخل، چشمش افتاد به قفسه پفک که یکی از آن‌ها از جایش بیرون آمده بود. دیگر حالش دست خودش نبود. دوست داشت داد بزند، ولی نتوانست. فقط اشک از گوشه چشمانش سرازیر شد😢 و با بغض لرزانی زیر لب گفت: "حداقل یه پفک که می‌تونستی بدی به این بچه، بی‌عرضه ترسو!" ✍️ مرتضی رجائی اگر می‌پسندید به اشتراک بگذارید از طريق لينك زير مي‌توانيد به كانال يادداشتها بپيونديد ✅https://eitaa.com/yad_dashtha
بسم الله الرحمن الرحیم 🔹 حجه الاسلام و المسلمین ، آبروی دینداران بود. 🔹 او ارزشها و آرمانهای بزرگ دین را به برخی محدود نکرد. به بهانه احترام دین و شعائر آن، به خود اجازه نمی داد درباره دیگران قضاوت کرده و آنها را سرزنش نماید. به همان اندازه که به شریعت و احکام الهی اهمیت می داد و جوانان را به رعایت آن فرا می خواند از قضاوت و ملامت آنان پرهیز می کرد و با روی خوش، آنها را به خدا و با او دعوت می کرد. همین باعث می شد، آنها که ظاهر مذهبی نداشتند از کلام و نگاه او آزرده نشوند. اش با مردم زمینه ساز محبت و مهربانی و حسن خلق با آنها بود و هر کسی با هر رفتار و ظاهری در کنار او، خود را و و می یافت. مهربانی اش با گناهکاران که جلوه مهربانی خداوند با بندگانش بود، سبب شرمندگی و بازگشت آنها می شد. 🔹 اهتمام به ظواهر دینی و حسن خلق با بندگان خدا، او را از توجه به باطن دین باز نداشت. طعم شیرین را در خلوتهایش چشیده بود و با نوای ازدل برآمده اش، جانهای بسیاری را برای سفر به کوی خدا به جوش و خروش می انداخت و قافله دلهای خسته و مشتاق را به ساحل انس با خدا روانه می کرد. دلهای بسیاری در سفر معنوی نیایشهای شبانه او، طعم آشتی با خدا و شیرینی محبت او را چشیدند. در مناجاتهای شبانه او، عطش جانهای مشتاق، از آب گوارای انس با خدا سیراب می گشت و سراب عرفانها و معنویتهای بدلی رنگ می باخت. 🔹 برخلاف برخی که عرفان و معنویت، آنها را از توجه به باز می دارد، انس با خدا و نیایشهای شبانه، نه تنها او را از و خدمت به بندگان خدا باز نداشت بلکه با تأسی به پیامبر اکرم و خاندان مطهرش، این دو را هم چون تاروپود در هم تنید. تمام توان و آبرویش را برای رسیدگی به محرومان صرف کرد و دست بسیاری از توانگران را در این مسیر مقدس گرفت و با خود همراه کرد. 🔹 ارادت بی نهایتش به اهلبیت پیامبر علیهم السلام باعث نشد که کتاب خدا را فراموش کند. مهجوریت قرآن را تاب نیاورد و خانه های بسیاری را کرد. تأسیس دانشگاه معارف قرآن و عترت، یکی از ثمرات ارادت او به محضر ثقلین و تلاش او برای احیای کتاب خدا و امر اهلبیت بود. 🔹او آبروی دینداران در این دوران و برای مومنان است. رحمت بیکران خدا بر او باد. ✍️ سید مهدی مرتضوی اگر می‌پسندید به اشتراک بگذارید از طريق لينك زير مي‌توانيد به كانال يادداشتها بپيونديد ✅https://eitaa.com/yad_dashtha
حجه الاسلام و المسلمین مهدی مظاهری در 21 سال ۱۳۹۶ از میان ما رحلت کردند. یادداشت بالا در همان ایام نگاشته شد. سیره ایشان الگویی جامع و چند بعدی برای متدینان و مبلغان دینی ماست. درسهایی که به شدت به آنها نیاز داریم: https://eitaa.com/yad_dashtha
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🌸لوح | رهبرانقلاب: بايد كاری کنیم که بچه‌ها حتما دست مادر را ببوسند. 🌹 💻 @Khamenei_ir
بسم الله الرحمن الرحیم 🔹 یکی از مهمترین مشکلات امر سیاست در ایران امروز ما، و می باشد. همچون به سرعت منتشر می شود و صاحب خود را از پا در می آورد. با این تفاوت که همه از ویروس کرونا می ترسیم اما بسیاری از ما متوجه زشتی و خطر ویروس بی ادبی نیستیم و گاهی برای آن توجیه های روشنفکرانه یا دینی می تراشیم. 🔹 ویروس بی ادبی همچون کرونا مختص یک گروه خاص اجتماعی یا سیاسی نیست. بی احترامی و نقدهای غیر منصفانه رسانه های اصلاح طلب نسبت به آقای هاشمی رفسنجانی در دولت اصلاحات، بی احترامی رئیس جمهور سابق آقای احمدی نژاد نسبت به آقای هاشمی رفسنجانی، رواج دادن توهینهای سخیف نسبت به آقای احمدی نژاد در فضای مجازی از سوی فرزند آقای هاشمی رفسنجانی (مهدی)، بی احترامی آقای روحانی نسبت به منتقدان دولت و برجام، بی احترامی برخی منتقدان برجام و سیاستهای دولت یازدهم (از جمله آقای شریعتمداری در روزنامه کیهان) به آقای روحانی، رواج توهین و بی احترامی به آقای روحانی در فضای مجازی از سوی برخی از مومنان انقلابی نشانه‌هایی از این ویروس هستند. 🔹 در چنین شرایطی گویی کنش سیاسی و اجتماعی بین کسانی که با یکدیگر اختلاف نظر دارند، بدون بی ادبی و توهین ممکن نیست. 🔹 بی ادبی در سپهر سیاست، نشان دهنده و برای است. در چنین شرایطی جامعه گرفتار و انشقاق می شود و هر طرف به دنبال یافتن از رقیب می گردد تا او را لجن مال و کند. اگر هم نقطه ضعفی پیدا نکند، برای او درست می کند. 🔹 کسانی که گرفتار این بیماری می شوند، خود را حق به جانب دانسته و مخالفان خود را افراد مغرض و خائن و نفوذی یا مستبد و دیکتاتور یا بدون صلاحیت و مشروعیت تصور کرده و آنها را هر گونه توهینی می دانند. 🔹 در چنین فضایی باب بسته می شود. راه حل چیست؟ 🔹 را امری طبیعی بدانیم و مخالفان خود را و مغرض فرض نکنیم. 🔹 مخالفان مان را نقد کنیم اما به آنها بی احترامی نکنیم. مچ گیری نکنیم. بی انصافی نکنیم. 🔹 بپذیریم که بی ادبی نشانه است. کسی که منطق خود را برتر و دیدگاه خود را درست تر می داند بیشتر از دیگران از دو قطبی شدن فضا اجتناب می کند. زیرا سخن حق در فضای آرام و گفتگوی منطقی مجال عرض اندام پیدا می کند. در فضای جنجالی و گفتگوی همراه با بداخلاقی، این سخن باطل است که مجال بیشتری برای پیروزی پیدا خواهد کرد. 🔹 حتی اگر به اخلاق ملتزم نیستیم، بر اساس از بی ادبی به مخالفان مان بپرهیزیم. رعایت ادب و احترام نسبت به مخالفان، راه نفوذ در قلبها را هموار می کند و بی ادبی سبب جلب عواطف عمومی به سمت کسی می شود که مورد توهین قرار گرفته است. 🔹 حیثیت ایران و ایرانیان و مسلمانان ساکن این سرزمین را جدی بگیریم و نگذاریم این بد اخلاقی ها و بی ادبی ها لکه ننگی بر پیشانی این سرزمین و فرهنگ و تمدن آن گردد. 🔹 بی ادبی همچون است و در نهایت به خود ما بر می گردد. اگر آبرو و حیثیت مخالفان برایمان مهم نیست، به خودمان رحم کنیم و این دور باطل را قطع کنیم. حتی اگر به ما بی احترامی کردند، از کنار آن بگذریم. 🔹 تحت هیچ شرایطی از محکوم کردن بی ادبی طفره نرفته و توجیه گر آن نباشیم. اگر دوستان ما به مخالفان ما بی ادبی کردند، کار آنان را سبک جلوه ندهیم. سوابق بی ادبی از سوی مخالفان مان را جستجو نکرده و این سوابق را به رخ آنان نکشیده و دوستانمان تلقی نکنیم. هر گونه بی ادبی را تقبیح کنیم. حتی اگر از جانب دوستان ما باشد. ✍️ سيد مهدي مرتضوي اگر می‌پسندید به اشتراک بگذارید از طريق لينك زير مي‌توانيد به كانال يادداشتها بپيونديد ✅https://eitaa.com/yad_dashtha
12.77M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
جسمم را به خاک روحم را به خدا راهم را به شما می‌سپارم راهی ام و رها مثل پرنده ها بی قرارم https://eitaa.com/yad_dashtha
بسم الله الرحمن الرحیم همه انسانها از خاک هستند و او ابو تراب است. پس گویا او پدر همه انسانهاست و با شهادت او همه انسانها یتیم می شوند. او پدر انسانیت و عدالت و ایمان نیز هست. امشب و و نیز می شوند. این شعر زیبا از عبدالباقی العمری که گفته شده سنی مذهب است بر قبه امیرالمومنین از داخل نوشته شده است: خلق الله آدم من تراب فهو ابن له و انت ابوه خداوند آدم را از خاک آفرید. پس آدم فرزند خاک است و تو پدر خاک. ✍️ سيد مهدي مرتضوي اگر می‌پسندید به اشتراک بگذارید از طريق لينك زير مي‌توانيد به كانال يادداشتها بپيونديد ✅https://eitaa.com/yad_dashtha
قبلا یادداشت و صوت زیر با عنوان در همین کانال قرار گرفته بود. به مناسبت شبهای قدر و از باب تذکر مجددا آن را تقدیم می کنم.
بسم الله الرحمن الرحیم 🔹 در شب قدر می‌توان به اندازه تمام عمر پرواز کرد. 🔹 دو مانع اساسی بر سر راه حرکت و پرواز انسان وجود دارد. اولا بسیاری از حقایق بنیادین را نمی‌دانیم؛ ثانیا به دانسته‌های‌ خود عمل نمی‌کنیم. چون نادانیم، به بیراهه می‌رویم؛ و چون اهل عمل نیستیم، راه نمی‌افتیم و حرکت نمی‌کنیم و دانسته‌های مان به دردمان نمی‌خورد. 🔹 با و نمی‌توان شب قدر را درک کرد. این دو می‌توانند مانع پرواز انسان شده و این فرصت بی‌نظیر را از انسان بربایند. 🔹 در به دو امر دیگر اشاره شده که همچون شب قدر بوده و به برکت آنها می‌توان به اندازه تمام عمر بلکه بیشتر پرواز کرد. 🔹 جالب آنکه این دو گوهر مبارک، می‌توانند دو مانع اساسی پیش گفته را از سر راه حرکت انسان بردارند؛ یکی از این دو، درد جهل را درمان میکند و دیگری درد بی عملی را. 🔹 منشاء عمل نکردن به دانسته‌ها چیست؟ گاهی غفلت؛ گاهی شهوت؛ گاهی خشم؛ گاهی سستی؛ گاهی ترس. موهبت دوم، درمان همه این دردهاست. 🔹 با وجود این دو موهبت گرامی، اوقات عادی در ایام سال، همچون شب قدر خواهند بود و بدون وجود آنها، شب قدر بی‌اثر می‌شود. 🔹 این دو اکسیر چیستند که درک شب قدر بدون آنها میسر نیست؟ پاسخ را در فایل صوتی با عنوان بشنوید. ✍️ سید مهدی مرتضوی اگر می‌پسندید به اشتراک بگذارید از طريق لينك زير مي‌توانيد به كانال يادداشتها بپيونديد ✅https://eitaa.com/yad_dashtha
درک شب قدر.mp3
26.43M
اگر می‌پسندید به اشتراک بگذارید از طريق لينك زير مي‌توانيد به كانال يادداشتها بپيونديد ✅https://eitaa.com/yad_dashtha
یادداشتها
#پدر_انسانها بسم الله الرحمن الرحیم همه انسانها از خاک هستند و او ابو تراب است. پس گویا او پدر همه
بسم الله الرحمن الرحیم یکی از دانشجویان خوشفکر پرسشی نقد گونه نسبت به یادداشت مطرح کردند. پرسش ایشان تحسین برانگیز است. زیرا نشان می دهد که با دانشجویی اهل فکر و دقت طرف هستیم که دغدغه درست فهمی حقیقت و پیراستن دین خدا از دستبردهای به ظاهر خیرخواهانه را دارد. 🔸 پرسش دانشجوی محترم: چطور از لقب ابو تراب به این نتیجه رسیدید که حضرت علی پدر همه انسانها هستند؟ مگه این لقب از چه نظر به حضرت علی داده شده؟ بنده هر چقدر فکر می کنم صغری کبرای درستی پیدا نمی کنم! چون این لقب بیشتر به خاطر سادگی و خاک نشینی به ایشون داده شده و حتی می تونیم ابوتراب را خاک آلوده ترجمه کنیم. یعنی اینکه این لقب کنایه از ساده زیستی و پروا نداشتن حضرت از خاک نشینی است نه اینکه حضرت علی (ع) از علتهای به وجود آمدن خاک باشند و به همین نسبت چون وجود ما از خاک هست پس حضرت علی پدر همه انسانها به حساب آورده شوند! حتی اگر کلمه تراب در آیه «یا لیتنی کنت ترابا» به ابوتراب و حضرت علی علیه السلام اشاره داشته باشه، به معنای آن است که کافران حسرت می خورند که ای کاش جزء شیعیان و ترابیان می بودند و ربطی به نسبت پدر و فرزندی ندارد. 🔹 پاسخ بنده: احسنت بر دقت تان این تعبیر یک برداشت ذوقی و شاعرانه است. چنانچه در شعر عبدالباقی به آن اشاره شده. 🔸 پرسش مجدد ایشان: آیه های آخر سوره ی شعرا در مورد شاعران میگه: أَلَمْ تَرَ أَنَّهُمْ فِي كُلِّ وَادٍ يَهِيمُونَ واد: وادى سيلگاه كرانه كوه. منظور از آن در آيه، طريقه‎‏ها و انواع مدح و ذم و تخيلات است. يهيمون: هيم و هيام آن است كه انسان در اثر عشق بيخودانه راه برود، «هام يهيم: خرج على وجهه لا يدرى اين يتوجه» پس «يهيمون» يعنى‏ بيخودانه راه مى‌‏روند. و هر چيز به نظرشان آمد مى‌‏گويند. کلا منظورم این هست که این برداشت ذوقی غلو نیست؟ و اینکه ائمه با غالیان مخالف بودند! 🔹 پاسخ بنده: نگرانی شما کاملا بجاست. دین و اعتقادات دینی جای برداشتهای ذوقی نیست و باید از آن پرهیز کرد. بنیان ایمان و دینداری باید بر معرفت مستحکم باشد. محکمات عقلی و قرآنی و حدیثی شایستگی آن را دارند که بنیان ایمان و معرفت دینی قرار گیرند. ذوقیاتی از این قبیل نیز باید با محکمات سنجیده شوند. اگر موافق محکمات بودند می توان در حوزه شعر و ادبیات و عواطف دینی از آنها بهره برد وگرنه باید به شدت با آنها مقابله کرد. در این مورد خاص به نطر می رسد، این برداشت ذوقی موافق محکمات است و به غلو نمی انجامد. اولا منظور شاعر یا بنده این نیست که حضرت علی علت به وجود آمدن خاک و در مرتبه بعد همه انسانها بوده و در ربوبیت تکوینی شریک خداوند باشند. بلکه تعبیر پدر در اینجا کنایه از دو مطلب است: یکی ولی نعمت بودن ایشان نسبت به همه خلایق و دیگری عطوفت و مهر پدرانه ایشان نسبت به مومنان و بلکه همه انسانها. به احتمال بسیار شما نیز اعتقاد به این دو ویژگی را غلو در حق امیرالمومنین علیه السلام نمی دانید. ثانیا روایات زیر نشان می دهد بکار بردن تعبیر پدر مومنان و پدر امت و پدر خلایق برای امامان معصوم علیهم السلام البته با معنای گفته شده امری مورد تأیید می باشد. بر اساس روایات متواتر، اهلبیت، پدر شیعیان بوده و شیعیان، ایتام آل محمدند. همچنین پیامبر فرموده اند: انا و علی ابوا هذه الامه. پس امیرالمومنین ع پدر همه مسلمانان هستند و نه فقط شیعیان. در روایاتی دیگر آمده: نحن صنایع ربنا و الخلق بعد صنایع لنا. کنایه از آنکه ما اهلبیت دست پرورده خدا هستیم و خلق دست پرورده ما هستند. این حدیث به معنای آن نیست که اهلبیت در ربوبیت شریک خداوند هستند بلکه به معنای آن است که این بزرگواران ولی نعمت انسانها هستند. امام رضا علیه السلام نیز نسبت امام با انسانها را چنین توصیف فرموده اند: الامام، الانیس الرفیق و الوالد الشفیق والاخ الشقیق والامُّ البّرة بالولد الصغیر و مفزع العباد فی الداهیه الناد. 🔹 تذکر این دانشجوی گرامی سبب شد متن یادداشت اصلی را اندکی اصلاح کنم. 🔹 زیارت حرم شریف امیرالمومنین و لذت بردن از خواندن این دو بیت زیبای حک شده بر زیر قبه ایشان و زمزمه آن قسمت همه مشتاقان باد: انت ثانی الآباء فی منتهی الدور و آباوه تعد بنوه خلق الله آدم من تراب فهو ابن له و انت ابوه ✍️ سيد مهدي مرتضوي اگر می‌پسندید به اشتراک بگذارید از طريق لينك زير مي‌توانيد به كانال يادداشتها بپيونديد ✅https://eitaa.com/yad_dashtha
بسم الله الرحمن الرحیم 🔹 اترانا نحف بك و انت تأمّ الملأ ... و نحن نقول الحمد لله رب العالمين. 🔹 می‌بينی ما را؟ سپيده‌دم عيدي كه دسته دسته چون رود بسوي تو مي‌شتابيم و تو آن ناتمام را تمام خواهي كرد. آن كه در دوران ابري غيبت، صدها سال با خاطره آن دل خوش كرديم و پدران در دل فرزندان، تمناي حضور در نمازي چنين، به امامت تو را كاشتند. 🔹 با پاي برهنه، تكبير گويان با جامه اي بلند و سپيد و لبخند بر لب، در می‌گشايی و به ميان ما مي آيي و ما با اقتدا به تو ،پاي برهنه مي‌كنيم و تكبير مي‌گوييم: الله اکبر و لله الحمد، الحمد لله علی ما هدانا. و گرد تو را مي‌گيريم (اترانا نحف بك) و تو ما را امامت مي كني (و انت تأمّ الملأ). تو تكبير نماز مي گويي و ما به تو اقتدا مي كنيم و خدا را شكر مي كنيم كه ما را به تو رساند (و نحن نقول الحمدلله رب العالمين). 🔹 چه نماز عيد باشکوهی! آن هم پس ازماه رمضاني در كنار تو! چه زيبايند سحرها و افطارها در حضور تو! چه زيبا واژه‌های نماز را ادا مي‌كني! چه آهنگ هوش ربايي! 🔹 با نمازت ما را مي كني و با خطبه هايت . در خطبه‌ات از سختي روزهای غيبت و دوری ميگويي: از رنجي كه بخاطر سختي‌هاي ما كشيده‌اي؛ از نگرانی‌هايت برای ما. 🔹 و چه بزرگوارانه خطاهاي ما را مي‌پوشاني. چه كريمانه ما را از شرمندگي بي وفايي و غفلت مي‌رهاني. آن زماني كه باید از خورشيد وجودت در پس ابر، بهره‌ می‌برديم اما از تو غافل مانديم: بي تو نفس كشيديم و بي ياد تو صبح به شب رسانديم و تو از ما غافل نبودي (انا غير مهملين لمراعاتكم و لا ناسين لذكركم). 🔹 بعد از خطبه هايت سر بر دوشت مي گذاريم و همنوا با برادران يوسف مي گوييم: تالله لقد آثرک الله علینا و ان کنا لخاطئین. و تو با دست مرحمت خود عرق شرم از پيشاني ما مي زدايي و می فرمایی: لا تثریب علیکم الیوم. 🔹 ما تو را دوست مي داريم و از توييم؛ تو ما را دوست مي داري و از مايي: از پدر با ما شفیق تر، از برادر نزديكتر و از مادر مهربانتر. ✍️ سيد مهدي مرتضوي اگر می‌پسندید به اشتراک بگذارید از طريق لينك زير مي‌توانيد به كانال يادداشتها بپيونديد ✅https://eitaa.com/yad_dashtha
بسم الله الرحمن الرحیم نقطه قوت دین و انقلاب ما، و و است. این عناصر در تمدن ایران و ادبیات فارسی نیز ریشه‌دار هستند. منطق قوی و قول سدید و محکم، ما را از بداخلاقی و بد زبانی بی نیاز خواهد کرد. متاسفانه سالهاست فضای سیاست‌ورزی در کشور ما گرفتار این شده. ایام انتخابات فرصتی مناسب برای دینداران و مومنان انقلابی در ترویج عقلانیت و اخلاق و ادب و پیراستن فضای حقیقی و مجازی از آلودگیها است. ✍️ سيد مهدي مرتضوي اگر می‌پسندید به اشتراک بگذارید از طريق لينك زير مي‌توانيد به كانال يادداشتها بپيونديد ✅https://eitaa.com/yad_dashtha
بسم الله الرحمن الرحیم 🔹 امشب مستند آدرس غلط از برنامه ثریا پخش شد. دیدن آن را به آشنایان خود سفارش کنید. https://www.telewebion.com/episode/2578325 🔹 خلاصه برنامه این بود: دو علت اصلی دارد که هر دو هم داخلی است: یک. توسط بانک‌های خصوصی. دو. جبران کسری بودجه بوسیله استقراض از بانک مرکزی. اگر این دو مشکل حل نشود، برداشته شدن تحریمها کمک چندانی به اقتصاد ایران نخواهد کرد‌. 🔹 عوامل مذکور به یک دولت یا گرایش سیاسی، اختصاص نداشته و عموم دولتها گرفتار آنها بوده‌اند. هر چند برخی بیشتر و برخی کمتر‌. 🔹 بخشی از برنامه، مصاحبه با تعدادی از کارشناسان اقتصادی بود که نمی‌شناختم‌ شان. 🔹 برخی مانند دکتر حسین راغفر، دکتر فرشاد مومنی و دکتر محسن رنانی که از قضا گرایش دارند نیز با دیدگاه سازندگان این مستند موافقند. 🔹 کاش سازندگان این مستند از اشاره به شخصیتهای منسوب به یک دولت یا گرایش خاص پرهیز کرده و از نظرات اقتصاد دانان مذکور نیز بهره می‌بردند. در این صورت این مستند کمتر به داشتن نگاه جناحی و سیاسی و غیر علمی متهم شده و تاثیر آن بر عموم مخاطبان بیشتر می‌گشت. ✍️ سيد مهدي مرتضوي اگر می‌پسندید به اشتراک بگذارید از طريق لينك زير مي‌توانيد به كانال يادداشتها بپيونديد ✅https://eitaa.com/yad_dashtha
؟ بسم الله الرحمن الرحیم 🔹 تحریم ناجوانمردانه، دشواریهای فراوان بر صنعت و اقتصاد کشور تحمیل کرده است، اما تاثیر عوامل داخلی بر گسیختگی وضعیت اقتصادی و فشارهای سنگین بر خانوارها کمتر از تحریم نیست. 🔹 بسیاری از مشکلات اقتصاد ایران در کاهش ارزش پول ملی ریشه دارد. 🔹 مهمترین عوامل کاهش ارزش پول ملی چیست؟ یک. خلق پول توسط بانکهای خصوصی. دو. جبران کسری بودجه بوسیله استقراض از بانک مرکزی. 🔹 بانک‌های خصوصی در غرب اجازه خلق پول ندارند. اندیشه تاسیس بانکهای خصوصی در ایران از سوی طرفداران اقتصاد آزاد ارائه و به کریه‌ترین شکل ممکن اجرا شد. 🔹این بانک‌ها اجازه یافتند تا با اعطای وامهای کلان به تعدادی محدود از شرکتهای وابسته یا آقازاده‌ها و آشنایان، حجم عظیمی از نقدینگی خلق کرده و به اقتصاد کشور تزریق و تحمیل کنند. 🔹 این وامها بجای تولید و اشتغال در بازار خودرو، زمین و مسکن و ساخت برجها و مجتمع‌های تجاری، سرمایه‌گذاری شده و موجب سهمگین‌ترین ضربه‌ها به اقتصاد کشور و خانوارها گشتند. 🔹 مسوولان اصلی بانک مرکزی در سه دهه اخیر بخاطر باز گذاشتن دست بانکهای خصوصی در خلق پول باید مورد پیگرد جدی قرار بگیرند. این امر می‌تواند در اولویت رسانه‌ها و قوه قضائیه قرار گیرد. 🔹 بهترین راه برای جبران کسری بودجه، افزایش درآمدهای مالیاتی است. 🔹 در حالی که در آزادترین اقتصادهای دنیا، حسابهای بانکی و سرمایه‌ افراد برای دولتها شفاف است و از آنها برای اخذ مالیات استفاده می‌شود، مسوولان دولتی ما توصیه کارشناسان دلسوز اقتصاد را نادیده گرفته و از گرفتن مالیات از سرمایه‌داران طفره رفته‌اند. 🔹 به گواهی کارشناسان اقتصادی، مالیات با روش رایج در اقتصادهای دنیا، هم کسری بودجه را جبران می‌کند و هم از فشار مالیاتی بر حقوق بگیران و مالیات دهندگان خرد می‌کاهد. 🔹 حتی اگر تحریمها برداشته شوند تا زمانی که عوامل داخلی موثر در کاهش ارزش پول ملی حذف نشوند اقتصاد خانوارها هر روز بدتر شده و تعداد بیشتری به زیر خط فقر خواهد رفت. 🔹 تغییر فوری این روندها از اولویتهای اصلی هر دولتی است که در سال ۱۴۰۰ بر سر کار بیاید. مردم و نخبگان و رسانه‌ها نیز باید آن را از مسوولان دولتی مطالبه کنند. 🔹 دولتمردانی که تمام‌ همت خود را به حل مشکل تحریم مصروف کرده و عوامل داخلی ناامنی در اقتصاد را نادیده گرفته و رها می‌کنند ناخواسته به غرق شدن کشتی اقتصاد ایران کمک می‌کنند. ✍️ سيد مهدي مرتضوي اگر می‌پسندید به اشتراک بگذارید از طريق لينك زير مي‌توانيد به كانال يادداشتها بپيونديد ✅https://eitaa.com/yad_dashtha
1 بسم الله الرحمن الرحیم 🔹 بی رغبتی برخی از مردم به مشارکت در انتخابات، عوامل متعددی دارد. از جمله این عوامل، آن است که مردم احساس کنند نامزدها و طرفداران شان، مسوولیت را همچون می دانند و حاضرند بخاطر آن از هر وسیله غیر اخلاقی استفاده کنند. 🔹 اخلاق دارای فضیلت ذاتی است و یکی از ملاکهای مشروعیت و حقانیت هر اندیشه و مکتبی است. حکومت دینی بدون اخلاق، همچون جسمی بدون روح است. 🔹 اگر نامزدها و طرفداران شان در کنار رقابت که اقتضای طبیعی انتخابات است، در عمق جان شان نیت الهی داشته باشند و تقوای سیاسی و اخلاق و ادب نسبت به رقبا را سرلوحه رفتارهای انتخاباتی خود قرار دهند این پیام به مردم مخابره خواهد شد که آنها، هستند نه . 🔹 شاید استفاده از بازیهای رایج رسانه ای و تبلیغی برای جلب رأی و تخریب رقبا در کوتاه مدت به پیروزی یک کاندیدا در انتخابات بینجامد اما در بلند مدت موجب بی اعتمادی مردم به فرآیند انتخابات و مسوولان منتخب و نامزدهای مشارکت کننده در انتخابات و در نهایت خواهد شد. 🔹 گروه هایی که شعارها و ارزشهای انقلاب و حکومت دینی هستند وظیفه ای سنگین تر دارند. زیرا: اولا در معرض آن هستند که جریانهای رقیب و بی ادبی و بداخلاقی و تخریب آنها را عملی اخلاقی و دینی تلقی کرده و بی محابا در دام این بد اخلاقی ها گرفتار شده و به اسم دین و انقلاب، اخلاق و ادب را کنند. ثانیا بداخلاقی از سوی برخی از افراد منتسب به این جریانها از نظر مردم به همه نیروهای طرفدار حکومت دینی از جمله رهبران و بنیان گذاران انقلاب تسری داده شده و موجب آنان به اصل انقلاب و حکومت دینی می گردد. 🔹 دلسوزان انقلاب اسلامی برای جلب مشارکت حداکثری، باید بیش از همه، جانب اخلاق و ادب و را پاس بدارند و بجای گرفتار شدن در دام ترفندهای تبلیغاتی، نیت خود را بر در محضر خداوند قرار داده و را به خدا بسپارند. 🔹 نیت الهی عزیزانی همچون حاج قاسم و صیاد شیرازی پشتوانه این انقلاب است. در سیاست هم نیازمند کسانی هستیم که با همان نیت و پاکی و خلوص و اخلاق مهذب پا به این عرصه بگذارند و از بپرهیزند. در این صورت سپهر سیاست و انتخابات، رنگ و بوی الهی و اخلاقی گرفته و را در دلها برخواهد انگیخت. 🔹 به تعبیر حاج قاسم عزیز، جمهوری اسلامی است. دلسوزان انقلاب و دلبستگان حاج قاسم حتی اگر از سوی رقبا مورد تخریب قرار گرفتند باید تا می توانند وارد بگومگوهای غیر اخلاقی نشده و از دایره ادب و اخلاق و خیرخواهی و انصاف پا بیرون نگذارند. فی العین قذی و فی الحلق شجی باشند تا حرمت این حرم محفوظ بماند. 🔹 اگر اهلبیت علیهم السلام نیز در بیان حق خود نسبت به منصب خلافت سیاسی اصرار بیشتر می کردند به متهم می شدند و راه شناخت حق و باطل برای حق جویان بسته می شد. ✍️ سید مهدی مرتضوی اگر می‌پسندید به اشتراک بگذارید از طريق لينك زير مي‌توانيد به كانال يادداشتها بپيونديد ✅https://eitaa.com/yad_dashtha
2 بسم الله الرحمن الرحیم 🔹 گاهی جریانها و فعالان سیاسی هنگام نقد برخی از دولتها یا مجالس یا شوراهای برآمده از رأی مردم، گرفتار افراط شده و آنها را منشأ فساد و تباهی و پسرفت دین و ملک و ملت معرفی می کنند. افراط در نقد تا آنجا پیش می رود که به دشمنی و خصومت و نفرت مبدل می گردد. خصومت مدعیان عقلانیت با دولتهای نهم و دهم و نفرت مدعیان بصیرت از دولتهای یازدهم و دوازدهم را دیده ایم و می بینیم. 🔹 بسیاری از هم وطنان به همین روسای جمهور و مسوولان رأی داده اند و هر کدام از این دولتها و نهادها متکی به آراء بخش زیادی از مردم بوده اند. از منظر نقدهای خصمانه، رأی دهندگان به آن مسوولان، فاقد عقلانیت سیاسی یا بی بصیرت تلقی شده و مستحق خواهند بود. وقتی بخشی از مردم بخاطر رأیی که داده اند به بی بصیرتی یا عوام زدگی و تحجر متهم شده و مورد ملامت قرار گیرند، در واکنشی دفاعی و از سر ، به کسی رأی خواهند داد که مورد پسند مدعیان بصیرت یا عقلانیت نباشد یا سرنوشت انتخابات را به مدعیان بصیرت یا تخصص و عقلانیت واگذار خواهند کرد. 🔹 کسانی که مشارکت مردم در تعیین سرنوشت خود را برای رشد و تعالی ایران ضروری می بینند تحت هیچ شرایطی نباید مردمی که در انتخابات حضور یافته و رأی داده اند را به دلیل انتخابشان ملامت کنند. به انتخاب مردم احترام بگذاریم حتی اگر انتخاب آنها از نظر ما غلط باشد. 🔹 آقای رفیق دوست نقل می کند از امام خمینی پرسیدم شما بنی صدر را می شناسید؟ مخالفان او یعنی شهید بهشتی و دوستان شان را هم می شناسید؟ امام گفتند بله می شناسم. گفتم پس چرا از بنی صدر دفاع می کنید؟ امام برافروخته شدند و گفتند: من از بنی صدر دفاع نمی کنم. از یازده میلیون نفری که به او رأی داده اند دفاع می کنم. اگر مردم رأیشان را از او پس بگیرند من هر چه به او داده ام پس خواهم گرفت. 🔹 سخنان رهبر انقلاب در مراسم سالگرد ارتحال امام خمینی در خرداد 1400 درباره تبیین نسبت جمهوریت و اسلامیت و دفاع از مردم سالاری دینی و تأکید بر حق مردم در تعیین سرنوشت خود و نشان دادن مبانی اعتقادی این اندیشه برای همه دلسوزان انقلاب درس آموز بود. ایشان پس از این مقدمه مفصل درباره تکریم رأی و خواست مردم و تشریفاتی نبون آن، مردم را به شرکت فعال در انتخابات دعوت کردند. 🔹 دعوت از مردم برای حضور در انتخابات در صورتی معنادار و موثر خواهد بود که همراه با تکریم و احترام به رأی آنان باشد حتی اگر رأی آنها مخالف رأی دعوت کنندگان باشد. نمی توان کسی را بخاطر انتخابهای گذشته اش ملامت کرد و توقع داشت که فراخوان ما برای شرکت در انتخابات را بپذیرد و از آن استقبال کند. ✍️ سيد مهدي مرتضوي ✅https://eitaa.com/yad_dashtha
3 بسم الله الرحمن الرحیم 🔹 برخی از ماها بجای آنکه چشم امیدمان برای حل مشکلات کشور به خدا و لطف او باشد به کسانی است که در انتخابات، انتخاب کرده یا می کنیم. بر اساس مبانی اعتقادی، چشم امید داشتن به غیر خدا است. 🔹 امام علی علیه السلام: انقطع الی الله سبحانه فانه یقول: لاقطعن امل کل من یومل غیری بالیأس. تنها به خداوند سبحان دل ببند، كه او مى فرمايد: به عزّت و جلال خودم سوگند كه اميد هر كس را كه به غير من اميد بندد به نوميدى مى كشانم. 🔹 ما از باب انجام تکلیف اجتماعی و ملی و دینی در انتخابات شرکت می کنیم و دقت می کنیم تا بهترین را برگزینیم اما چشم امیدمان باید به خدا و فضل و رحمت او باشد. مومن در انجام هر امری نهایت تدبیر و تلاش را بکار می برد اما بجای اتکا و دل بستن به تدبیر و تلاش خود به خدا دل می بندد. 🔹 ما مردم ایران بارها امتحان کرده ایم. به کسانی رأی داده ایم تا عدالت را برقرار کنند یا با تدبیر و عقلانیت شان مشکل تحریم را حل کنند. به این دولتها امید بسته ایم اما به آنچه مطلوب مان بوده نرسیده ایم. چشم امید بستن به غیر خدا موجب و می شود. 🔹 امروز برخی در انتخابات مشارکت نمی کنند زیرا از انتخابهای قبلی خود مأیوس و سرخورده شده اند. 🔹 خیلی خوب است که از غیر خدا مأیوس شویم به شرط آنکه دست از تدبیر و تلاش برنداریم. خیلی خوب است که از غیر خدا مأیوس شویم به شرط آنکه از خدا و لطف او مأیوس نشویم. ترک تلاش و تدبیر و پشت کردن به انتخابات گاهی به معنای یأس از رحمت خداست و لا ییأس من روح الله الا القوم الکافرون. 🔹 عدم حضور در انتخابات دو معنا دارد: یک. ناامیدی از فرآیند انتخابات و مسوولان بر آمده از آن. دو. نا امیدی از فضل و رحمت خدا. 🔹 خدایا! به تو پناه می بریم از اینکه در انتخابات شرکت کنیم و به غیر تو دل ببندیم یا از اینکه از رحمت تو نا امید شده و در انتخابات شرکت نکنیم. 🔹 امروز بجای آنکه از تدبیر و تلاش و انتخاب آگاهانه مأیوس شویم باید از غیر خدا مأیوس گردیم. برای انجام تکلیف و به منظور ساختن وطن و حل مشکلات و آسیبها در انتخابات مشارکت فعال داشته باشیم اما نتیجه را به خدا بسپاریم. خشنود باشیم که به تکلیفمان عمل کرده ایم و پس از انتخابات هم به نتیجه راضی باشیم و خیرخواه مجلس و دولتی باشیم که بر سر کار خواهد آمد و به لطف و فضل خداوند دلخوش باشیم. مجلس و دولت منتخب را در تنگناها کمک کنیم و در اشتباهات خیرخواهانه نقدشان کنیم. منتخبان را حلال مشکلات ندانیم. حلال مشکلات خداست. ✍️ سيد مهدي مرتضوي ✅https://eitaa.com/yad_dashtha
4 بسم الله الرحمن الرحیم 🔹 رسانه های دشمن همواره ادعا کرده اند فلان نامزد از سوی نظام برای ریاست جمهوری انتخاب شده و فرآیند انتخابات به گونه ای مهندسی خواهد شد تا نام آن نامزد خاص از صندوقها خارج شود. 🔹 برخی از جریانات سیاسی داخلی، عملکرد شورای نگهبان در تأیید یا رد صلاحیت برخی نامزدهای انتخابات مجلس و ریاست جمهوری و حمایت برخی اعضای محترم شورای نگهبان از یک طرف شرکت کننده در انتخابات گذشته را نشانه مهندسی انتخابات معرفی می کنند. 🔹 رهبر انقلاب همواره اعلام کرده اند یک رأی دارند و هیچ کس از جمله خانواده شان نیز از آن خبر ندارد. 🔹 متعلق به همه ملت ایران بلکه همه مردم مظلوم جهان است و این جایگاه نباید برای یک رقابت انتخاباتی هزینه شود. به همین دلیل خانواده او اعلام کردند در انتخابات ریاست جمهوری از هیچ کاندیدایی حمایت نخواهند کرد. 🔹 علی القاعده ائمه جمعه و اعضای شورای نگهبان و نیروهای نظامی نیز باید از ورود به رقابتهای انتخاباتی پرهیز کرده و به گونه ای عمل نکنند که هوادار یکی از نامزدها شناخته شوند. 🔹 اگر این تلقی در مردم ایجاد شود که نامزد مورد نظر نظام از صندوقها بیرون خواهد آمد رغبتی برای حضور فعال در پای صندوقها نخواهند داشت. چند نکته اساسی در این باب گفتنی است: 🔹اولا دلسوزان انقلاب نباید به گونه ای رفتار کنند که توهم در اذهان عموم تقویت گردد. نقش اساسی در این باره را هواداران نامزدها ایفا می کنند. زیرا اگر هوادارانی که مدعی آرمانهای انقلاب هستند، یکی از نامزدها را و رقیب را معرفی کنند این تلقی ایجاد خواهد شد که یکی از نامزدها دارای ویژگیهایی منطبق بر مبانی و آرمانهای انقلاب و علی القاعده مقبول ارکان نظام و نهادهای انقلابی است و رقیب وی در تقابل با مبانی و آرمانهای انقلاب قرار داشته و بطور طبیعی مورد حمایت دشمنان انقلاب بوده و باید از سوی انقلابیون طرد و حذف گردد. 🔹 ثانیا نامزدهای رقیب و هواداران شان نیز نباید در برابر رسانه های دشمن سکوت کنند. برخی نامزدها از حمایت رسانه های دشمن تبری نمی جویند تا بتوانند به خیال خود رأی های خاکستری را جذب کنند. اقدام ناپسند این دوستان نیز موجب خواهد شد توهم گزینه نظام تقویت گردد. 🔹 ثالثا تجربه عملی نشان می دهد که در انتخابات ریاست جمهوری، نامزدهایی که از سوی رسانه های دشمن یا برخی از دوستان داخلی به عنوان گزینه مقبول نظام معرفی شده اند معمولا شکست خورده و رقبای آنها به ریاست جمهوری رسیده اند. 🔹 برای مثال در سالهای 76 و 84 و 92 و 96 که از مهمترین و پرشورترین انتخابات ریاست جمهوری بوده است این تلقی وجود داشت یا دامن زده می شد که آقایان ناطق نوری، هاشمی رفسنجانی، قالیباف و رئیسی گزینه نظام یا ارکان آن هستند و مورد اقبال مردم قرار گرفته و در نهایت به ریاست جمهوری خواهند رسید اما در کمال ناباوری آقایان خاتمی، احمدی نژاد و روحانی رأی آوردند. 🔹 تنها در سال 88 است که از سوی رسانه ها و جریانهای اصلاح طلب، آقای احمدی نژاد به عنوان گزینه مقبول نظام معرفی می گردد و توفیق می یابد در مقابل رقیب اصلی اش یعنی آقای موسوی رأی اکثریت را کسب کند. 🔹 تجربه نشان می دهد که نتیجه انتخابات در جمهوری اسلامی، قابل نبوده و فقط رأی مردم تعیین کننده بوده است. ✍️ سيد مهدي مرتضوي ✅https://eitaa.com/yad_dashtha
بسم الله الرحمن الرحیم یکشنبه 23 خرداد 1400 هنگام غروب، مستند یکی از نامزدهای انتخابات از شبکه یک پخش شد. به کسانی که قصد ندارند در انتخابات شرکت کنند دیدن این مستند را توصیه کنید. احتمالا این مستند می تواند نگاه کسانی که انتخابات 1400 هیچ جذابیتی برای آنها ندارد و شرکت در انتخابات را بی فایده می دانند را تغییر دهد. در این مستند الگویی نادر از سیاست ورزی در جمهوری اسلامی را می توان مشاهده کرد. الگویی که تلاش می کند از جنس آرمانهای انقلاب و در دل مردم باشد. هشت سال تلاش قابل تحسین برای یافتن مشکلات و تهدیدها و شناسایی فرصتها در تمام نقاط این سرزمین. ✍️ سيد مهدي مرتضوي ✅https://eitaa.com/yad_dashtha
بسم الله الرحمن الرحیم 🔹 امروز سه شنبه 25 خرداد 1400 سه روز مانده به انتخابات ریاست جمهوری اتفاقی بسیار جالب در سپهر سیاسی ایران به وقوع پیوست. مدیران رسانه های اصلاح طلب در دیدار با یکی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری سخنانی متفاوت گفتند. مدیران مسوول روزنامه های ابتکار، شرق، دنیای اقتصاد، آرمان، آفتاب یزد، جهان صنعت، و خبرگزاری های ایلنا و ایسنا در این دیدار حضور داشتند. 🔹 بزرگواری این دیدار را اعتراف رسانه های اصلاح طلب به شکست در انتخابات تفسیر کرده و آن را ناکافی دانسته بود. از منظر ایشان، این رسانه ها باید از اقدامات گذشته خود نیز کنند. 🔹 سعه صدر و برخورد اخلاقی نامزد ریاست جمهوری مذکور در مسوولیتهای گذشته سبب شده که مدیران مسوول رسانه های اصلاح طلب رغبت کنند با او دیدار کرده و ضمن ادای احترام و سپاس نسبت به او، دغدغه های بعضا اصلاح طلبانه خود را نیز از او مطالبه کنند. 🔹 عمل به آیه ادفع السیئه بالتی هی احسن می تواند دیوار بی اعتمادی را سست و ویران کند و دوقطبی های خصومت آمیز را از بین ببرد. 🔹 اگر این نامزد محترم رأی اکثریت را کسب کند هواداران ایشان چه خواهند کرد؟ 🔹 به سرزنش رقبا خواهند پرداخت و این پیروزی را خرج تشدید خصومت خواهند کرد؟ یا با کرامت و بزرگواری همچون حضرت یوسف خواهند گفت: لا تثریب علیکم الیوم. از طریق لینک زیر می توانید گزارش این دیدار جالب را بخوانید: https://www.alef.ir/news/4000325104.html ✍️ سيد مهدي مرتضوي ✅https://eitaa.com/yad_dashtha