وبینار «روانشناسی اسلامی؛ چیستی و چگونگی» به همت «اندیشکده روانشناسی اسلامی و معاونت پژوهشی دانشگاه معارف قرآن و عترت اصفهان» در تاریخ سه شنبه 29 آبان 1403 ساعت 19:30 با ارائه استاد گرامی، جناب حجت الاسلام دکتر جعفر هوشیاری، درمانگر ، عضو هیأت علمی دانشگاه، عضو هیأت مدیره انجمن روانشناسی اسلامی و پژوهشگر روانشناسی اسلامی برگزار گردید.
🔶 در این وبینار درمورد چیستی و مؤلفه های ماهیت ساز، مؤلفه های تدوین و روش شناسی روانشناسی اسلامی مطالبی توسط جناب دکتر هوشیاری مطرح گردید.
🔶 از آنجایی روش در روانشناسی تابع ماهیت موضوع آن یعنی «انسان» می باشد؛ در ادامه مختصر به تبیین ماهیت انسان در روانشناسی اسلامی پرداخته شد. با این توضیح که در روانشناسی رایج، انسان تک ساحتی فهم و معنا میشود و برهمین اساس نیز روش تجربی در حل مسائل این علم بسندگی دارد. اما در رویکرد اسلامی انسان دو ساحتی تعریف میشود لذا روش تجربی به تنهایی پاسخ گوی مسائل این علم نخواهد بود؛ بنابر این در ادامه جلسه به «روشهای ضروری در سه سطح پژوهش در روانشناسی اسلامی» پرداخته شد.
🔶 ایشان خاطر نشان کردند که اساسا شرط اسلامی بودن دانش روانشناسی، ابتنای یافته ها بر منابع اسلامی است و با لحاظ این نکته به اسامی متدوال و مکاتب رایج در زمینه روانشناسی اسلامی پرداخته و تاکید کردند که ابتنای بر منابع اسلامی تلقی ها مختلفی دارند و در ادامه دیدگاه خود را بیان کردند.
🔶 در ادامه با توجه به نکات بیان شده در زمینه ماهیت، موضوع، روش و شرط پژوهشگری در روانشناسی اسلامی؛ جناب دکتر هوشیاری به تبیین سطوح پژوهشگری در روانشناسی اسلامی و همچنین روشهای پژوهش در هر سطح پرداختند.
در پایان نیز به سؤالات دانش پژوهان پاسخ داده شد، از جمله مهمترین آنها میتوان به این سؤال اشاره کرد :« آیا روانشناسی اسلامی یافته ها و دستاوردهایی داشته یا خیر؟» جناب دکتر هوشیاری در پاسخ به این سؤال به تبیین شماری از نظریات و یافته ها در روانشناسی پرداختند.
🔶 ایشان نهایتاً متذکر شدند که هم افزایی پژوهشگران حوزوی و دانشگاهی برای شکل گیری «مکتب روانشناسی اسلامی» ضروری است.
🔶 این وبینار مورد استقبال گسترده علاقه مندان، اساتید و دانش پژوه روانشناسی واقع شد.
🔶در پایان وبینار با دعوت و درخواست شرکت کنندگان و مسئولین، قرار شد این وبینار ادامه داشته باشد و استاد در جلسات آینده به سایر موضوعات روانشناسی اسلامی به ویژه روشهای پژوهش در سطوح مختلف روانشناسی اسلامی بپردازند.
✅https://eitaa.com/yad_dashtha
مرکز رشد علوم انسانی ماهد(دانشگاه اصفهان)با همکاری انجمن علمی مطالعات نهجالبلاغه ایران (شعبه اصفهان) برگزار میکند:
💢 وبینار علمی آموزشی با عنوان:
خام فروشی در علوم انسانی
سرفصل های بحث:
●چیستی خام فروشی
●چرایی خام فروشی
●راهکارهایی برای برون رفت ازخامفروشی
🎤سخنران:حجتالاسلام احمد فعال اصفهانی
👤 دکترای علوم و معارف نهج البلاغه مدرس حوزه و دانشگاه و پژوهشگر در حوزه علوم انسانی
زمان؛
🗓 دوشنبه ۵ آذرماه ۱۴۰۳
🕖 ساعت ۱۹ الی ۲۰
✅وبیناری متفاوت با نگاهی تازه
برای کارآمد ساختن رشته های علوم انسانی
✅حضور رایگان
✅ اعطای گواهی معتبر
لینک ورود به جلسه 👇
https://meet.google.com/uze-rweb-iik
#رشد
#ایده
#علومانسانی
#وبینار
جهت دریافت لینکهای ثبت نام وگواهی و اطلاعیههای وبینار از طریق لینک زیر در کانال وبینار عضو شوید👇
@mahedac
═════🌿
@Anjoman_nahjalbalaghah_esfahan
🔰 «سلسله نشست های توسعه و تکامل فلسفه اسلامی»
🔺موضوع نشست: بررسی مباحث جهان شناسی
⏰ زمان برگزاری:
چهارشنبه 7 آذر ماه ۱۴۰۳؛ ساعت 19
🛑جهت ثبت نام لطفا نام و نام خانوادگی خود را حداکثر تا ظهر سه شنبه 6 آذر ماه به آیدی زیر در ایتا ارسال فرمایید
@qhu_kaes
موسسه الهیات و معارف امامیه
🆔 @imamya_esf
✅https://eitaa.com/yad_dashtha
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❌ بخشی از مستند یکی از ما؛ باید همه اقشار به مسجد بیایند
🔹 یکی از مبلغین حوزه: ما به این ایده رسیدیم باید کسانی که خیلی با مسجد ارتباطی ندارند را در مسجد جمع کنیم. اسم این افراد را گذاشتیم «بچه طیب» که در اصطلاح عمومی به آنها لات و لوت میگویند.
🔸 عملکرد این طلبه بزرگوار، نمونه ای از آثار آموزه #تقسیم_سه_گانه انسانها به لحاظ ایمان و کفر و آموزه #مومن_فاسق_العمل می باشد.
🔸 آیا عملکرد ایشان را می توان مصداق رویکرد شبه مرجئی یا پلورالیستی دانست؟
✅https://eitaa.com/yad_dashtha
بسم الله الرحمن الرحیم
فراز ۱۷ از دعای ۲۷ صحیفه سجادیه
اللَّهُمَّ وَ أَيُّمَا مُسْلِمٍ أَهَمَّهُ أَمْرُ الْإِسْلَامِ، وَ أَحْزَنَهُ تَحَزُّبُ أَهْلِ الشِّرْكِ عَلَيْهِمْ فَنَوَى غَزْواً، أَوْ هَمَّ بِجِهَادٍ فَقَعَدَ بِهِ ضَعْفٌ، أَوْ أَبْطَأَتْ بِهِ فَاقَةٌ، أَوْ أَخَّرَهُ عَنْهُ حَادِثٌ، أَوْ عَرَضَ لَهُ دُونَ إِرَادَتِهِ مَانِعٌ فَاكْتُبِ اسْمَهُ فِي الْعَابِدِينَ، وَ أَوْجِبْ لَهُ ثَوَابَ الُْمجَاهِدِينَ، وَ اجْعَلْهُ فِي نِظَامِ الشُّهَدَاءِ وَ الصَّالِحِينَ.
ای خدای خوبم !!!
هر مسلمانى كه امر اسلام برايش مهم است و ساخت و ساز اهل كفر نگرانش مىكند و تصميم به شركت در نبرد دارد ولى به خاطر ضعف جسمانى از جنگ باز مىماند و يا فقر و ندارى او را وادار به درنگ مىكند و يا حادثهاى او را براى شركت در جنگ عقب مىاندازد و يا بر خلاف خواستهاش اتفاقى برايش مىافتد و مانع ارادهاش مىشود، نامش را در زمره عبادتكنندگان ثبت فرما و پاداش مجاهدين در راهت را به وى عطا كن و او را در صف شهداء و صالحين قرار ده🤲
خدایا دعای حضرت علی بن الحسین زین العابدین علیه السلام را در حق ما جاماندگان از جهاد مستجاب بفرما. 🤲
✅https://eitaa.com/yad_dashtha
7.94M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
دیر آمدم دیر آمدم در داشت میسوخت
هیئت میان وای مادر داشت میسوخت
دیوار دم میداد، در بر سینه میزد
محراب مینالید، منبر داشت میسوخت
جانکاه قرآنی که زیر دست و پا بود
جانکاهتر آیات کوثر داشت میسوخت
آتش قیامت کرد، هیئت کربلا شد
باغ خدا یک بار دیگر داشت میسوخت
یاد حسین افتادهام آن شب آب میخواست
ناصر که آب آورد سنگر داشت میسوخت
آمد صدای سوت، آب از دستش افتاد
عباس زخمی بود، اصغر داشت میسوخت
سربند «یازهرا»ی محسن غرق خون بود
سجاد از سجده که سر برداشت میسوخت
باید به یاران شهیدم میرسیدم
خط زیر آتش بود معبر داشت میسوخت
برگشتم و دیدم میان روضه غوغاست
در عشق سرتاپای اکبر داشت میسوخت
دیدم که زخم و تشنگی اینجا حقیرند
گودال گل میداد خنجر داشت میسوخت
شب بود بعد از شام برگشتم به خانه
دیدم که بعد از قرنها در داشت میسوخت
ما عشق را پشت در این خانه دیدیم
زهرا در آتش بود حیدر داشت میسوخت
✅https://eitaa.com/yad_dashtha
بسم الله الرحمن الرحیم
دو سه روز اخیر به خاطر اخبار نا امید کنندهای که از #سوریه در فضای مجازی منتشر شده و مشخص نبودن و ابهام در سیاست ایران، قلب و روحم تحت فشار بود.
تحلیلهایی که عدم مداخله ایران در سوریه را ناشی از وادادگی دولت معرفی میکند، حس نا امیدی را دوچندان میکرد.
امروز چند تحلیل جدید خواندم که تا حدودی از ابهام ها میکاست و حاکی از #سیاست_مدبرانه ایران در سوریه بود.
این تفسیر جدید از اوضاع سوریه و بازیگران آن و نقش ایران و جبهه مقاومت در آن، #اگر_صحیح_باشد، میتواند دامنه دید ما را وسعت بخشد.
همچنین از رهگذر آن، خاطر پریشان ما از بی عملی و انفعال ایران را به اطمینان به تدبیر و #عقلانیت_انقلابی نظام تبدیل میکند.
در ادامه یکی از این تحلیلها را خواهم آورد.
دوست دارم بدانم این تحلیلها تا چه حد درست و واقع بینانه هستند.
شما میدانید؟
✅https://eitaa.com/yad_dashtha
✍ علیرضا کمیلی
🌀 سوریه نخواهد بایستید ما هم نمیتوانیم بجنگیم!
ارتش سوریه در حال تخلیه یکی پس از دیگری شهرهاست و گفته میشود بشار اسد هم از سوریه خارج شده است. این یعنی دیگر شرایط گذشته نیست که دولت سوریه می خواست بماند و از هم پیمانان خود کمک خواست! لذا حضور ما در این شرایط، از حیث حقوقی و اخلاقی مشروع نیست.
اینکه چرا این مسیر طی شد جای تامل دارد چون خیلی راحت قابل پیش بینی بود. کوتاهی های همه درباره اصلاحات در سوریه و تغییر حال مردم و ارتش این کشور، سخن فراوان میطلبد که موضوع این یادداشت نیست و البته مقصر اصلی خود حزب بعث حاکم بوده و هست.
در حال حاضر اما آنچه برای عمده ما مهم است تبعات سقوط احتمالی دمشق است که متمرکز بر «شیعیان» «حرم ها» و «پشتیبانی حزب» میباشد. گرچه زمزمه هایی مبنی بر ضمانت ترکیه برای عدم تعرض به اینها مطرح است و حتی برای مقام «راس الحسین ع» حلب محافظ گذاشتند تا تندروها به آن حمله نکنند و شیعیان نیز تاکنون در امان بوده اند که نشانه تغییر است.
ولی فارغ از این ماجرا باید «روایت شکست» را نیز بعنوان یک واقعیت پذیرفت و نمی توان همواره منتظر موفقیت بود. اتفاقا مهم، دیدن فرصت ها در قلب تهدیدهاست. نباید خودمان را قدرت علی الاطلاق ببینیم و دایم دنبال مقصر بگردیم! ما درباره کشورهای دیگر محدودیت هایی داریم و همه چیز در اختیار ما نیست.
چنانچه ایران در مسأله «طالبان» بعنوان واقعیتی که خود را بر افغانستان تحمیل کرده بود، تصمیم عاقلانه «تعامل» را گرفت تا خود را با همسایه، درگیر نکند در قبال مسلحین نیز باید بهترین گزینه را انتخاب کند که بر خلاف تصور برخی افراد غیرمطلع، فضا آنقدر هم تاریک و بن بست نیست.
بله! حتما آنچه شما دوست دارید همواره رخ نمیدهد! مثلا اگر قبلاً براحتی به زیارت «زینب کبری س» میرفتید حالا معلوم نیست چنین بشود ولی همین که این مقامات محفوظ بماند و شیعه کشی رخ ندهد و حقوق شیعه یک درصدی سوریه، بطور نسبی تامین بشود -مانند آنچه در افغانستان رخ داده- یعنی «خیر ممکن» رخ داده است نه الزاما حداکثر آنچه ما دوست داریم!
البته موضع اخیر جولانی با شبکه سی ان ان و تاکید بر حقوق اقلیت ها و اقداماتی که ذکر شد را باید بعنوان یک فرصت دید. تغییر فکر و حال همه مردم معتدل سوریه خصوصا اکثریت ۷۰ درصدی حنفی مذهب، خواهد توانست آینده بهتری را رقم بزند. مخاطبی که بوضوح در اقدامات رسانه ای ما کمرنگ بود! معارضه اگر تندروی کند حتما مردم او را پس می زنند. والله اعلم که آینده چه خواهد شد...
✅https://eitaa.com/yad_dashtha
یکی از دوستان ارجمند درباره آقای کمیلی نویسنده یادداشت بالا تذکراتی دادند.
نسبت به سایر دیدگاه های این نویسنده محترم اطلاع روشنی ندارم و ممکن است با بخشی از دیدگاه های ایشان در زمینه های دیگر موافق نباشم.
برای کسب شناخت بیشتر درباره اوضاع سوریه به یکی از کانالهایی که منتقد دیدگاه های آقای کمیلی هستند مراجعه کردم.
گفتگوی زیر را در کانال قرار داده بودند. سخنان دو کارشناس برنامه، می تواند اطلاعات بیشتری درباره وضعیت مذهبی و اجتماعی مردم سوریه در اختیار ما قرار دهد. مجری برنامه ناچار می شود با دیدگاه دو کارشناس در زمینه واقعیات میدانی در سوریه همراهی کند.
با این حال نگران آن است که جای دوست و دشمن عوض شود. این نگرانی بجاست.
برنامه دیشب ثریا در شبکه یک نیز به سوریه و گروه های مسلحی که دمشق را تصرف کرده اند پرداخت. کارشناسان این برنامه اصرار داشتند گروه های مذکور را تروریستی قلمداد کنند.
✅https://eitaa.com/yad_dashtha
16.58M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
سخنان دو کارشناس این کلیپ، می تواند اطلاعات بیشتری درباره وضعیت مذهبی و اجتماعی مردم سوریه در اختیار ما قرار دهد. مجری برنامه ناچار می شود با دیدگاه دو کارشناس در زمینه واقعیات میدانی در سوریه همراهی کند.
با این حال نگران آن است که جای دوست و دشمن عوض شود. این نگرانی بجاست.
✅https://eitaa.com/yad_dashtha
فعلا و با توجه به اطلاعات موجود که البته ناقص است، جمع بندی بنده این است که با پیش داوری درباره تروریستی بودن یا نبودن این گروهها چیزی به دست نمی آوریم و با تعلیق و به تأخیر انداختن داوری درباره آنها پس از مشاهده عملکرد آنها چیزی را از دست نمی دهیم.
می توانیم تعامل خود با آنها را بر اساس ملاکهای زیر تنظیم کرده و این مطلب را به صراحت اعلام کنیم و از این طریق در شکل گیری دولت آینده سوریه مشارکت فعال و موثر داشته باشیم و در مجامع و روابط دیپلماتیک تأثیرگذار باشیم.
این ملاکها عبارتند از:
الف. روی آوردن این گروهها به تکفیر و خشونت مذهبی یا اتخاذ رویکرد مردم سالارانه و غیر تکفیری و پایبندی به حفظ حقوق اقلیتهای مذهبی از جمله شیعیان و حفظ احترام اماکن مذهبی
ب. عملکرد آنها در زمینه ایجاد امنیت برای مردم سوریه و حفظ یکپارچگی آن در برابر مداخلات بیگانگان
ج. موضع گیری آنها نسبت به رژیم صهیونیستی و تجاوزهای این رژیم به خاک سوریه
د. نسبت کنشهای سیاسی و امنیتی و نظامی آنها با ثبات منطقه غرب آسیا و حفظ مرزهای جغرافیایی
✅https://eitaa.com/yad_dashtha
💢 وبینار علمی آموزشی:
نهجالبلاغه در آینه ادبیات
سرفصل ها:
👈نقش موضوع های ادبی در تولید معنا
👈آشنایی با بعضی از نظریه پردازان ادبی
👈 آشنایی با مجله ها و مقاله های مرتبط با نهج البلاغة
👈شیوه پاسخ به شبهه های ادبی در نهج البلاغه
🎤سخنران:
دکتر امیرحسین رسول نیا
👤 رئیس دانشکده ادبیات و زبانهای خارجی دانشگاه کاشان
زمان؛
🗓 یکشنبه ۲۳ دیماه ۱۴۰۳
🕖 ساعت ۱۹ الی ۲۰
✅حضور رایگان
✅ اعطای گواهی معتبر
لینک ورود به جلسه 👇
https://daneh.ir/demo2/mod/lmskaranskyroomthree/view.php?id=44477
#نهجالبلاغه
#ادبیات
#علومانسانی
#وبینار
جهت دریافت لینکهای ثبت نام وگواهی و اطلاعیههای وبینار از طریق لینک زیر در کانال وبینار عضو شوید👇
@mahedac
═════🌿
@Anjoman_nahjalbalaghah_esfahan