eitaa logo
یادداشتهای علمی
639 دنبال‌کننده
47 عکس
6 ویدیو
49 فایل
این کانال به منظور انتشار فیش‌هایی است که در طول مطالعات خود یادداشت نموده ام شاید برای برخی سودمند باشد. @mhey2000 ادمین @halgeyoola @mostafa_khomaini
مشاهده در ایتا
دانلود
مطول الف ۸.mp3
36.89M
🔉 صوت درس جلسه ۸ 📌موضوع: مقدمه، سوالاتی پیرامون مقدمه. 🎙استاد: شیخ محمدهادی
یادداشتهای علمی
🔉 صوت درس #مطول جلسه ۸ 📌موضوع: مقدمه، سوالاتی پیرامون مقدمه. 🎙استاد: شیخ محمدهادی #عصمتی
💥مطالب درس؛ جلسه ۸: 1️⃣تلخیص المفتاح مشتمل بر مقدمه و سه مقصد (علم معانی، بیان، بدیع) است. 2️⃣بحث السرقات الشعرية خاتمه علم بدیع محسوب نمی‌شود. 3️⃣مقدمه تلخیص المفتاح پیرامون فصاحت و بلاغت و انحصار علم بلاغت در معانی و بیان و خلاصه آن شناخت تحقیقی و تفصیلی غایتِ علوم سه‌گانه بلاغت و علت نیاز به آنها است. 4️⃣مقدمة لازم و به معنای متقدمة است لذا به صورت اسم فاعل خوانده می‌شود . 5️⃣مقدمة العلم مشتمل بر مطالبی است که علم بر آن توقف دارد؛ مانند: تعریف، موضوع و غایت علم؛ مقدمة الکتاب مجموعه ای از مطالب است که در پیشاروی مقصود و مطلوب اصلی کتاب ذکر می‌شوند به‌خاطر ارتباط و سودمندی آنهابرای مقصود اصلی کتاب. بنابراین مقدمة الکتاب اعم از مقدمة العلم است. 6️⃣کلمه مقدمة می‌تواند مرفوع باشد بنابر اینکه خبر برای هذه محذوف یا مبتدا برای خبر محذوف باشد و می‌تواند منصوب باشد بنابر اینکه مفعول برای خُذ باشد که محذوف است. 7️⃣پاسخ به اشکال بر وجه مقدمیّت مطالب مذکور در مقدمه‌ی تلخیص المفتاح برای علوم بلاغی سه‌گانه. 8️⃣پاسخ به اشکالی بر تعبیراتی همچون: مقدمة في بیان حدّ العلم و غایته و موضوعه.(اشکال اتحاد ظرف و مظروف)
🔰🔰 💠تبیین نوین و فرایندی دلالت و قاعده الدلالة تابعة للإرادة 💠 ⚡️دلالت فرایندی است که از اراده‌ی لحاظیه‌ی واضع آغاز شده و به فهمیدن معنا منتهی می شود. ⬅️بنابراین می توان گفت: دلالت مجموعه است؛ لذا ماهیت متعین حقیقی ندارد تا تحت مقولات قرار گیرد. 💥در این فرایند ابتدا واضع اراده وضع می کند، سپس متکلم اراده جدی می نماید و پس از آن با التفات و توجه به معنای موضوع له ، لفظ را اطلاق می کند و معنا را اراده می نماید. این اراده همان اراده استعمالی است. سپس مخاطب علم به معنا پیدا می کند. ⚡️اراده استعمالی تنزیل اراده لحاظی و امتداد آن است؛ شاید به همین دلیل می گویند دلالت تابع اراده است. ♻️کانال یادداشتهای علمی @yaddashtha_elmi
مطول الف ۹.mp3
31.88M
🔉 صوت درس جلسه ۹ 📌موضوع: مقدمه، پاسخ به سه اعتراض به خطیب قزوینی. 🎙استاد: شیخ محمدهادی
یادداشتهای علمی
🔉 صوت درس #مطول جلسه ۹ 📌موضوع: مقدمه، پاسخ به سه اعتراض به خطیب قزوینی. 🎙استاد: شیخ محمدهادی #عصمتی
💥مطالب درس؛ جلسه ۹: 1️⃣تعریف خطیب قزوینی از فصاحت و بلاغت مستنبط از کلمات علمای بلاغت است. 2️⃣وجه تعریف فصاحت به صورت عدمی تسهیل فهم آن است. 3️⃣قاعده در مشترک معنوی این است که ابتدا یک لفظ را تعریف و سپس تقسیم نمود. 4️⃣قاعده در مشترک لفظی این است که ابتدا اقسام نامبرده شود و سپس هر یک از اقسام تعریف شوند. 5️⃣فصاحت به سه قسمِ فصاحت در کلمه و کلام و متکلم تقسیم می‌شود. بلاغت نیز به دو قسمِ بلاغت کلام و متکلم تقسیم می‌شود. 6️⃣فصاحت، تقدم رتبی بر بلاغت دارد همانطور که فصاحتِ کلمه تقدم رتبی بر فصاحتِ کلام دارد.
🔰🔰 💠برخی از موارد کاربرد سیره متشرعه در فقه💠 قاعدة تلف المبیع قبل قبضه من مال بائعه طهارت خون باقی مانده در ذبیحه بعد از خروج خون به مقدار متعارف ریش تراشی حرمت تلقیح منی اجنبی به زنی که شوهر دارد رو به قبله نماز نافله خواندن در حال استقرار ♻️کانال یادداشتهای علمی @yaddashtha_elmi
💥ساعات خوب هفته برای استخاره گرفتن به نقل از کتاب انیس العارفین تألیف شیخ عباس قربانی تربتی ♻️کانال یادداشتهای علمی @yaddashtha_elmi
🌿 سایت های معتبر برای جستجوی مقالات علمی فارسی ▫️پایگاه اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی: sid.ir ▫️پورتال جامع علوم انسانی: ensani.ir ▫️نور مگز: noormags.com ▫️علم نت: elmnet.ir ▫️مگیران: magiran.com 🌱 مدرسه مجازی ؛ مرجع پژوهش 🍃mroyesh_ir 🌐 www.mroyesh.ir ♻️کانال یادداشتهای علمی @yaddashtha_elmi
✅ صوت دروس تفصیلی شرح شمسیه ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢 کتاب «تحریر القواعد المنطقیة فِي شرح الرسالة الشمسية» 💠تصنیف: کاتبی قزوینی، شرح: قطب رازی 🔰 مدرّس : استاد شیخ محمدهادی عصمتی 🔆 ♻️ تعداد جلسات: ۲۲۴ 📌 همراه با بیان نکات حاشیه میر سید شریف جرجانی دانلود تمام صوتها در سروش 🔰🔰 https://splus.ir/darsosul لینک برخی صوتهای درس برای دسترسی آسان جلسه ۱ https://eitaa.com/yaddashtha_elmi/157 جلسه ۷ https://eitaa.com/yaddashtha_elmi/167 جلسه ۴۱ https://eitaa.com/yaddashtha_elmi/248 جلسه ۱۲۱ https://eitaa.com/yaddashtha_elmi/332 جلسه ۲۲۴ https://eitaa.com/yaddashtha_elmi/453 علیه‌السلام ادرکنی •┈┈••✾🦋🌻🦋✾••┈┈• ♻️کانال یادداشتهای علمی @yaddashtha_elmi
🔹تدریس کتاب «دُرُوس فِي عِلمِ الاُصُول» بقلم: «شهید سیدمحمدباقر صدر رحمه‌الله» 🔹به همراه نکات ناب اصولی 🔹️پاسخ به سوالات 🔹️خلاصه درس 🔹️جزوه و شرح 🔹و روایات جذاب 🔹️تدریس 🔹️ 🔹️ 📽 صوت دروس در 👈 کانال مکتب اصولی شهید صدر ➣•°•↬https://eitaa.com/joinchat/2796486669Cb62d5fdc46
🔊 برای طلاب سطح یک 📘براساس کتاب درآمدی بر برای طلابی که می‌خواهند در عرصه‌های ، ، ، ، و مانند این موارد کار بکنند یادگیری فلسفه علم ضروری است. ⚠️ان شاءالله این درس هفته‌ای یک جلسه برگزار می‌شود. 📥دانلود صوتها از طریق کانال های زیر: ♻️کانال یادداشتهای علمی @yaddashtha_elmi ♻️کانال دروس حوزوی در سروش https://splus.ir/darsosul
📚کتاب ✍️نوشته رضا حبیبی 🗄انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی قدس سره 💡معرفی مباحث کتاب درآمدی بر فلسفه علم مفهوم شناسی علم و فلسفه تعریف فلسفه علم روش تحقیق در علوم تجربی فرایند تحقیق نسبت سنجی و مقایسه متافیزیک و علوم تجربی پوزیتویسم (اثبات پذیری) نقد مبنایی پوزیتویسم نظریه ابطال پذیری نقد ابطال پذیری ساختار انقلاب های علمی نقد نظریه ساختار انقلاب های علمی مکتب بر ضد روش جمع بندی ♻️کانال یادداشتهای علمی @yaddashtha_elmi
دوره مقدماتی فلسفه علم ۱.mp3
38.14M
صوت تدریس کتاب تألیف رضا حبیبی جلسه ۱ موضوع: فوائد پرداختن به فلسفه علم استاد: شیخ محمدهادی ♻️کانال یادداشتهای علمی @yaddashtha_elmi
مطول الف ۱۰.mp3
44.32M
🔉 صوت درس جلسه ۱۰ 📌موضوع: مقدمه، فصاحت کلمه، تنافر حروف. 🎙استاد: شیخ محمدهادی
یادداشتهای علمی
🔉 صوت درس #مطول جلسه ۱۰ 📌موضوع: مقدمه، فصاحت کلمه، تنافر حروف. 🎙استاد: شیخ محمدهادی #عصمتی
💥مطالب درس؛ جلسه ۱۰: 1️⃣فصاحت کلمه خلوص کلمه از سه چیز است: تنافر حروف، غرابت، مخالفت قیاس. 2️⃣تنافر وصفی است در کلمه که موجب سنگینی کلمه و سخت شدن تلفظ آن می‌شود. 3️⃣سنگینی کلمه گاهی متناهی است یعنی تنافر حروف آن زیاد است مانند هعخع؛ و گاهی پایین‌تر از آن است مانند مستشزرات. 4️⃣برخی گمان کرده‌اند منشأ سنگینی حروف، اوصاف حروف از قبیل مهموسه و مجهوره بودن، رخوه و شدت داشتن است مانند مستشزرات؛ تاء مهموسه شدیده و شین مهموسه رخوه و زاء مجهوره است لذا تنافر حروف دارد. این حرف مثال نقض دارد مانند مستشرف؛ تاء مهموسه شدیده و شین مهموسه رخوه و راء مجهوره است در عین حال تنافر حروف ندارد. بنابراين اين حرف صحیح نیست. 5️⃣برخی گمان کرده‌اند منشأ سنگینی حروف قرب و بعد مخارج حروف است مثل اینکه اولِ کلمه با حروف شفهی آغاز و با حروف حلقی تمام شود مانند مَلَُعَ ولی این حرف هم مثال نقض دارد مانند بَلَغَ. 6️⃣برخی گمان کرده‌اند منشأ سنگینی حروف خیلی دور بودن مخارج حروف یا خیلی نزدیک بودن مخارج حروف است. اگر مخارج خیلی دور باشد مثل به صورت پریدن راه رفتن است و اگر مخارج خیلی نزدیک باشد مثل در غُل و زنجیر راه رفتن است و هر دو سخت می‌باشد. 7️⃣مطلب فوق مثال نقض از قرآن دارد مانند أَلَمْ أَعْهَدْ که همزه و عین و هاء قریب المخرج هستند و قرآن فصیح است پس تمام کلمات آن هم فصیح است. همچنین کلمه جَیش فصیح است و در عین حال حروف آن قریب المخرج هستند. 8️⃣برخی گمان کرده اند فصاحت قرآن ملازمه با فصاحت تمام کلماتش ندارد. دو مؤید برای این گمان گفته شده: اول اینکه کلام متصف به عربی بودن می‌شود در حالی که ممکن است تمام کلماتش عربی نباشد و فصاحت کلام هم همینطور است. دوم اینکه فصاحت کلمه وصف جزءِ کلام است و فصاحت کلام وصف کلّ است و انتفای وصف جزء مستلزم انتفای وصف کل نیست. 9️⃣ردّ تفتارانی بر کلام فوق: ۱- فصاحت کلمه در تعریف فصاحت کلام لحاظ شده لذا با انتفای فصاحت کلمه فصاحت کلام هم منتفی می‌شود. ۲- در عربی بودن کلام عربی بودن تمام کلمات شرط است. ۳- لا اقل عربی بودن نظم و اسلوب کلام در عربی بودن کلام شرط است. ۴- لا اقل عربی بودن اغلب کلمات شرط است. به هر حال قیاس عربیتِ کلام با فصاحت کلام اشتباه است زیرا در فصاحت کلام فصاحت تمام کلمات قطعا شرط است به خلاف عربیت کلام. ۵- بر فرض کلام بدون فصاحت کلمه فصیح حساب بشود، فصیح نبودن کلمه قرآن هم مستلزم جهل یا عجز خداوند است تعالی الله عن ذلک علوا کبیرا. ♻️کانال یادداشتهای علمی @yaddashtha_elmi
مجموعة_رسائل_في_المنطق_والمناظرة.pdf
4.12M
العنوان: مجموعة رسائل في المنطق والمناظرة (از صفحه ۱۹ فایل قسمت عربی شروع می‌شود)
مطول الف ۱۱.mp3
32.01M
🔉 صوت درس جلسه ۱۱ 📌موضوع: مقدمه، فصاحت کلمه، غرابت. 🎙استاد: شیخ محمدهادی
یادداشتهای علمی
🔉 صوت درس #مطول جلسه ۱۱ 📌موضوع: مقدمه، فصاحت کلمه، غرابت. 🎙استاد: شیخ محمدهادی #عصمتی
💥مطالب درس؛ جلسه ۱۱: 1️⃣فصاحت کلمه خلوص کلمه از سه چیز است: تنافر حروف، غرابت، مخالفت قیاس. 2️⃣غرابت یعنی کلمه وحشیة نباشد و وحشیه بودن به این است که معنای ظاهر و آشکاری نداشته باشد و استعمال آن نامأنوس باشد. 3️⃣غرابت بر دو قسم است: اول اینکه ماده‌ی کلمه نامأنوس باشد و به‌دست‌آوردنِ معنای آن نیاز به مراجعه به کتب لغوی مبسوط دارد؛ مانند کلمه تَکَأْكَأْتُم و اِفْرَنْقِعُوا. دوم اینکه هیئت کلمه در موقعیتی که استعمال شده معنای ظاهر و آشکاری ندارد و نیاز به تأویل و توجیه دارد؛ مانند کلمه مُسَرَّج که سه تأویل برای آن گفته شده است(از سُرَیجِیّ یا سِراج یا سَرَّجَ اللهُ وَجهَهُ باشد) ♻️کانال یادداشتهای علمی @yaddashtha_elmi
مطول الف ۱۲.mp3
39.98M
🔉 صوت درس جلسه ۱۲ 📌موضوع: مقدمه، فصاحت کلمه، تتمه غرابت-مخالفت قیاس. 🎙استاد: شیخ محمدهادی
یادداشتهای علمی
🔉 صوت درس #مطول جلسه ۱۲ 📌موضوع: مقدمه، فصاحت کلمه، تتمه غرابت-مخالفت قیاس. 🎙استاد: شیخ محمدهادی #عص
💥مطالب درس؛ جلسه ۱۲: 1️⃣فصاحت کلمه خلوص کلمه از سه چیز است: تنافر حروف، غرابت، مخالفت قیاس. 2️⃣غرابت یعنی کلمه وحشیة نباشد و وحشیه بودن به این است که معنای ظاهر و آشکاری نداشته باشد و استعمال آن نامأنوس باشد. 3️⃣کلمة وحشیة دو اصطلاح دارد: اول: کلمه‌ای که طبع از آن تنفر دارد. طبق اين معنا وحشی اخص از غریب است. دوم: کلمه‌ای که معنای آشکار ندارد و استعمالش نامأنوس است. این معنا مساوی با غرابت بوده و در تعریف غرابت مد نظر است. 4️⃣کلمه وحشی بر دو قسم است: ۱- غریب حسن: کلمه ای که قبلا مانوس الاستعمال بوده و بعد نامأنوس شده است لذا استعمالش ایرادی ندارد. علمایی که کتاب‌های غریب القرآن و غریب الحدیث می‌نویسند مرادشان این قسم از غریب است. ۲- غریب قبیح: کلمه‌ای که به طور کلی استعمالش نامأنوس است. این قسم مخلّ به فصاحت است. 5️⃣سومین چیزی که نباید در کلمه فصیح باشد مخالفت کلمه با قیاس و قواعد مستنبط از تتبع در لغت عرب است؛ مانند الاَجْلَل که قیاسش الأجَلّ به ادغام است. 6️⃣کلمه‌ای که مخالف قواعد است ولی ثبوت لُغَوی از سوی واضع دارد می‌تواند فصیح شمرده شود؛ مانند عَوِرَ که قاعده اعلال در آن اجرا نشده است. 7️⃣مخالفت کلمه با قواعد همراه با ثبوت لغوی می‌تواند از باب تخصیص، مخل به فصاحت نباشد و می‌تواند خودش تابع قواعد ثانویه یا منطق زبانی باشد و چون موافق با این دست از قواعد و منطق زبانی است مخل به فصاحت شمرده نشده است. ♻️کانال یادداشتهای علمی @yaddashtha_elmi
این ۱۰ جمله رو عمیقا بخون : ۱. یادت باشه تا خودت نخوای هیچکس نمیتونه زندگیت رو خراب کنه ۲. یادت باشه که آرامش رو باید تو وجود خودت پیدا کنی ۳. یادت باشه خدا همیشه مواظبته ۴. یادت باشه ته قلبت یه جایی برای بخشیدن آدما بذاری ۵. منتظر هیچ دستی در هیچ جای این دنیا نباش ۶. زبان استخوان ندارد اما آنقدر قوی هست که بتواند قلبی را بشکند ۷. مراقب حرف هایمان باشیم ۸. گاهی در حذف شدن کسی از زندگیتان حکمتی نهفته است اینقدر اصرار به برگشتنش نکنید ۹. دردهایت را دورت نچین که دیوار شوند، زیر پایت بچین که پله شوند ۱۰. هیچوقت نگران فردایت نباش، خدای دیروز و امروزت فردا هم هست ♻️کانال یادداشتهای علمی @yaddashtha_elmi
💥چند موضوع پیشنهادی برای مقاله💥 ۱- نقش راویان زیدی در نقل روایات مهدوی ۲- مصدر شناسی حدیث رفع ۳- کتاب‌شناسی فقهی به صورت مضاف به عالم یا کتاب؛ مانند: کتاب‌شناسی فقهی علامه حلی، شیخ انصاری، سیدمصطفی خمینی قدس سرهم ... یا کتاب‌شناسیِ تحریر الوسیله، العروة الوثقی، مکاسب، ۴- کتاب‌شناسی اصول فقهی مانند بالا. (روش کتاب‌شناسی در یک نشست علمی ارائه شده که در کانال یادداشتهای علمی بارگزاری شده است.) ۵- تفسیر تمدنی آیات نصرت الهی ۶- کاربست فقهی آیاتِ امم سابقه از دیدگاه صاحب جواهر یا فقهای دیگر قدس الله اسرارهم. ۷- عوامل تضعیف سلامت و پایداری خانواده در قرآن و حدیث و راهکارهای حل آنها ۸- چالش‌های حدیثی پیشروی راویان عصر امام حسن عسکری علیه السلام ۹- شبکه مسائل کلینیک روان‌درمانی و راهبردهای اسلامی ۱۰- ظرفیت سنجی آموزه‌های عرفانی اسلام در رفع آسیب‌های اخلاقی عصر حاضر ♻️کانال یادداشتهای علمی @yaddashtha_elmi