eitaa logo
یادداشتهای علمی
639 دنبال‌کننده
47 عکس
6 ویدیو
49 فایل
این کانال به منظور انتشار فیش‌هایی است که در طول مطالعات خود یادداشت نموده ام شاید برای برخی سودمند باشد. @mhey2000 ادمین @halgeyoola @mostafa_khomaini
مشاهده در ایتا
دانلود
مطول الف ۵.mp3
22.93M
🔉 صوت درس جلسه ۵ 📌موضوع: مقدمه، علت تألیف تلخیص المفتاح، مزایای بخش بلاغت از کتاب مفتاح العلوم سکاکی. 🎙استاد: شیخ محمدهادی
یادداشتهای علمی
🔉 صوت درس #مطول جلسه ۵ 📌موضوع: مقدمه، علت تألیف تلخیص المفتاح، مزایای بخش بلاغت از کتاب مفتاح العلوم
💥مطالب درس؛ جلسه ۵: 1️⃣بخش بلاغت مفتاح العلوم نافعترین کتاب بلاغی در بین کتب مشهوره است. 2️⃣در بین کتب بلاغی مشهور بخش بلاغت مفتاح العلوم نیکوترین ترتیب را در بین مسائل و مطالبش دارد. 3️⃣بلاغت مفتاح العلوم مهذَّب ترین بین کتب بلاغی مشهور است. 4️⃣در بین کتب بلاغی مشهور بخش بلاغت مفتاح العلوم بیشترین قواعد و اصول بلاغی را گرد آورده است. 5️⃣نظر مشهور نحویین این است که معمول مصدر بر مصدر مقدم نمی‌شود. 6️⃣محقق رضی صاحب شرح کافیه معتقد است معمول مصدر اگر ظرف یا جار و مجرور باشد می‌تواند بر مصدر مقدم شود. 7️⃣توسعه استعمالیِ ظرف به خاطر تنزیل و اعتباری است که در ظرف به خاطر وقوع مظروف در آن صورت می‌گیرد.
راهنمای کانال های درسی و علمی و ... : https://eitaa.com/ho110110
معرفی کانالهای تخصصی ویژه ادبیات،منطق،فقه و اصول،فلسفه و عرفان معرفی دروس اساتیدو.... https://eitaa.com/joinchat/2877816889C2015afa665
مطول الف ۶.mp3
23.28M
🔉 صوت درس جلسه ۶ 📌موضوع: مقدمه، علت تألیف تلخیص المفتاح، معایب بخش بلاغت از کتاب مفتاح العلوم سکاکی و برطرف شدن آن با تلخیص المفتاح. 🎙استاد: شیخ محمدهادی
یادداشتهای علمی
🔉 صوت درس #مطول جلسه ۶ 📌موضوع: مقدمه، علت تألیف تلخیص المفتاح، معایب بخش بلاغت از کتاب مفتاح العلوم
💥مطالب درس؛ جلسه ۶: 1️⃣بخش بلاغت مفتاح العلوم مشتمل بر حشو و تطویل و تعقید است. 2️⃣تلخیص المفتاح ایرادات فوق را با تجرید و اختصار و ایضاح برطرف نموده است. 3️⃣تلخیص المفتاح مشتمل بر مثال‌ها است برای فهم بهتر و مشتمل بر شواهد است برای استدلال بر مطلب.(اشاره به اینکه شاهد أخص از مثال است) 4️⃣ترتیب مطالب در تلخیص المفتاح نسبت به مفتاح العلوم بهتر و کارایی بیشتری دارد. 5️⃣مقابل تعقید، ایضاح است و مقابل حشو، تجرید و مقابل تطویل، اختصار است. (اشاره به معنای خلاصه نویسی) 6️⃣در بین اسباب تعدّی فعل، تضمین می‌تواند فعل لازم را دو مفعولی کند ولی بقیه اسباب لازم را یک مفعولی و یک مفعولی را دو مفعولی می‌کنند. 7️⃣نفیی که بر کلام مقید به قیدی(مثل حال، تأکید معنوی، مفعول له و ...) واقع می‌شود قید را نفی می‌کند نه اصل کلام را؛ مثلا ما جائني زيد قائما، قائما را نفی می‌کند نه آمدن زيد را.
مطول الف ۷.mp3
22.59M
🔉 صوت درس جلسه ۷ 📌موضوع: مقدمه، علت تألیف تلخیص المفتاح، معایب بخش بلاغت از کتاب مفتاح العلوم سکاکی و برطرف شدن آن با تلخیص المفتاح. 🎙استاد: شیخ محمدهادی
یادداشتهای علمی
🔉 صوت درس #مطول جلسه ۷ 📌موضوع: مقدمه، علت تألیف تلخیص المفتاح، معایب بخش بلاغت از کتاب مفتاح العلوم
💥مطالب درس؛ جلسه ۷: 1️⃣خطیب قزوینی در ذکر عیوب مفتاح العلوم زیاده روی نموده چراکه تصریحا و تلویحا و تعریضا عیوب مفتاح العلوم را (حشو، تطویل، تعقید) متذکر شده است. 2️⃣تلخیص المفتاح علاوه بر رفع ایرادات مفتاح العلوم، فوائد بلاغی را که از علماء بلاغت استفاده نموده و نیز برخی نکات بلاغی را که خودش کشف نموده و دیگران نگفته اند به کتابش افزوده است. 3️⃣نکات بلاغی خطیب در کلام بلغاء بوده و ایشان بدست آورده است. 4️⃣تقدیم ما حقه التأخير مفید تخصیص و تکرار اسناد موجب تقویت کلام است و هریک از تخصیص و تقویت نيازمند مقتضی است. 5️⃣فعل مضارع مثبت با واو حالیه استعمال نمی‌شود لذا در مواردی که حال واقع می‌شود یا باید بدون واو بیاید یا باید فاعلش بر فعل مقدم شود تا جمله تبدیل به جمله اسمیه شود. 6️⃣مخصوصِ افعال مدح و ذم میتواند بر این افعال مقدم شود مانند زيد نعم الرجل. 7️⃣طبق یک نظر نحوی عطف جمله بر مفردی که متضمن معنای فعل است صحیح است مانند فالق الاصباح و جعل اللیل سکنا.
💠نُه احتمال در معنای حدیث رفع💠 🔸️در ما موصوله در ما لایعلمون سه احتمال است: خصوص حکم، اعم از حکم و فعل، خصوص فعل 🔹️در اینکه برای اسناد رفع به ما موصوله چه چیزی در تقدیر است نیز سه احتمال است: جمیع الآثار، اثر مناسب، خصوص مواخذه ✴️نتیجه ضرب سه احتمال اول در سه احتمال دوم می‌شود نُه احتمال: 1️⃣ما:خصوص حکم، مقدَّر: جمیع الآثار 2️⃣ما:خصوص حکم، مقدَّر: اثر مناسب 3️⃣ما:خصوص حکم، مقدَّر: خصوص مواخذه 4️⃣ما:اعم از حکم و فعل، مقدَّر: جمیع الآثار 5️⃣ما:اعم از حکم و فعل، مقدَّر: اثر مناسب 6️⃣ما:اعم از حکم و فعل، مقدَّر: خصوص مواخذه 7️⃣ما:خصوص فعل، مقدَّر: جمیع الآثار 8️⃣ما:خصوص فعل، مقدَّر: اثر مناسب 9️⃣ما:خصوص فعل، مقدَّر: خصوص مواخذه 🔅بنابر شش احتمال اول برائت در شبهات حکمیه ثابت می‌شود و بنابر سه احتمال دیگر برائت در شبهات موضوعیه ثابت می‌شود. ♻️بررسی احتمالات بنابر نظر شیخ انصاری قدس سره: ⬅️شش احتمال اول خلاف سیاق حدیث رفع است زیرا سیاق این حدیث در افعال مکلفین است. ⬅️به علاوه احتمال سوم و ششم نامعقول است زیرا آنچه مقدر است مواخذه است و حکم اساسا مواخذه ندارد بلکه عصیان حکم مواخذه دارد پس معنا ندارد فرموده باشد: "مواخذه‌ی حکم مجهول برداشته شده است." بلکه باید فرموده باشد "مواخذه‌ی بر عصیانِ حکم مجهول برداشته شده است." ⬅️از بین سه احتمال آخر، احتمال آخر اقرب الی العرف و اظهر است؛ زیرا در بقیه فقرات حدیث خصوص مواخذه در تقدیر است و به‌خاطر وحدت سیاق در مالایعلمون هم خصوص مواخذه در تقدیر خواهد بود. 📌بنابراین مراد از ما موصوله فعل و آنچه مقدر است خصوص مواخذه خواهد بود و معنای حدیث، رفعِ مواخذه‌ی فعلِ مجهول می‌شود و برائت را فقط در شبهات موضوعیه ثابت می‌کند. ♻️کانال یادداشتهای علمی @yaddashtha_elmi
مطول الف ۸.mp3
36.89M
🔉 صوت درس جلسه ۸ 📌موضوع: مقدمه، سوالاتی پیرامون مقدمه. 🎙استاد: شیخ محمدهادی
یادداشتهای علمی
🔉 صوت درس #مطول جلسه ۸ 📌موضوع: مقدمه، سوالاتی پیرامون مقدمه. 🎙استاد: شیخ محمدهادی #عصمتی
💥مطالب درس؛ جلسه ۸: 1️⃣تلخیص المفتاح مشتمل بر مقدمه و سه مقصد (علم معانی، بیان، بدیع) است. 2️⃣بحث السرقات الشعرية خاتمه علم بدیع محسوب نمی‌شود. 3️⃣مقدمه تلخیص المفتاح پیرامون فصاحت و بلاغت و انحصار علم بلاغت در معانی و بیان و خلاصه آن شناخت تحقیقی و تفصیلی غایتِ علوم سه‌گانه بلاغت و علت نیاز به آنها است. 4️⃣مقدمة لازم و به معنای متقدمة است لذا به صورت اسم فاعل خوانده می‌شود . 5️⃣مقدمة العلم مشتمل بر مطالبی است که علم بر آن توقف دارد؛ مانند: تعریف، موضوع و غایت علم؛ مقدمة الکتاب مجموعه ای از مطالب است که در پیشاروی مقصود و مطلوب اصلی کتاب ذکر می‌شوند به‌خاطر ارتباط و سودمندی آنهابرای مقصود اصلی کتاب. بنابراین مقدمة الکتاب اعم از مقدمة العلم است. 6️⃣کلمه مقدمة می‌تواند مرفوع باشد بنابر اینکه خبر برای هذه محذوف یا مبتدا برای خبر محذوف باشد و می‌تواند منصوب باشد بنابر اینکه مفعول برای خُذ باشد که محذوف است. 7️⃣پاسخ به اشکال بر وجه مقدمیّت مطالب مذکور در مقدمه‌ی تلخیص المفتاح برای علوم بلاغی سه‌گانه. 8️⃣پاسخ به اشکالی بر تعبیراتی همچون: مقدمة في بیان حدّ العلم و غایته و موضوعه.(اشکال اتحاد ظرف و مظروف)
🔰🔰 💠تبیین نوین و فرایندی دلالت و قاعده الدلالة تابعة للإرادة 💠 ⚡️دلالت فرایندی است که از اراده‌ی لحاظیه‌ی واضع آغاز شده و به فهمیدن معنا منتهی می شود. ⬅️بنابراین می توان گفت: دلالت مجموعه است؛ لذا ماهیت متعین حقیقی ندارد تا تحت مقولات قرار گیرد. 💥در این فرایند ابتدا واضع اراده وضع می کند، سپس متکلم اراده جدی می نماید و پس از آن با التفات و توجه به معنای موضوع له ، لفظ را اطلاق می کند و معنا را اراده می نماید. این اراده همان اراده استعمالی است. سپس مخاطب علم به معنا پیدا می کند. ⚡️اراده استعمالی تنزیل اراده لحاظی و امتداد آن است؛ شاید به همین دلیل می گویند دلالت تابع اراده است. ♻️کانال یادداشتهای علمی @yaddashtha_elmi
مطول الف ۹.mp3
31.88M
🔉 صوت درس جلسه ۹ 📌موضوع: مقدمه، پاسخ به سه اعتراض به خطیب قزوینی. 🎙استاد: شیخ محمدهادی
یادداشتهای علمی
🔉 صوت درس #مطول جلسه ۹ 📌موضوع: مقدمه، پاسخ به سه اعتراض به خطیب قزوینی. 🎙استاد: شیخ محمدهادی #عصمتی
💥مطالب درس؛ جلسه ۹: 1️⃣تعریف خطیب قزوینی از فصاحت و بلاغت مستنبط از کلمات علمای بلاغت است. 2️⃣وجه تعریف فصاحت به صورت عدمی تسهیل فهم آن است. 3️⃣قاعده در مشترک معنوی این است که ابتدا یک لفظ را تعریف و سپس تقسیم نمود. 4️⃣قاعده در مشترک لفظی این است که ابتدا اقسام نامبرده شود و سپس هر یک از اقسام تعریف شوند. 5️⃣فصاحت به سه قسمِ فصاحت در کلمه و کلام و متکلم تقسیم می‌شود. بلاغت نیز به دو قسمِ بلاغت کلام و متکلم تقسیم می‌شود. 6️⃣فصاحت، تقدم رتبی بر بلاغت دارد همانطور که فصاحتِ کلمه تقدم رتبی بر فصاحتِ کلام دارد.
🔰🔰 💠برخی از موارد کاربرد سیره متشرعه در فقه💠 قاعدة تلف المبیع قبل قبضه من مال بائعه طهارت خون باقی مانده در ذبیحه بعد از خروج خون به مقدار متعارف ریش تراشی حرمت تلقیح منی اجنبی به زنی که شوهر دارد رو به قبله نماز نافله خواندن در حال استقرار ♻️کانال یادداشتهای علمی @yaddashtha_elmi
💥ساعات خوب هفته برای استخاره گرفتن به نقل از کتاب انیس العارفین تألیف شیخ عباس قربانی تربتی ♻️کانال یادداشتهای علمی @yaddashtha_elmi
🌿 سایت های معتبر برای جستجوی مقالات علمی فارسی ▫️پایگاه اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی: sid.ir ▫️پورتال جامع علوم انسانی: ensani.ir ▫️نور مگز: noormags.com ▫️علم نت: elmnet.ir ▫️مگیران: magiran.com 🌱 مدرسه مجازی ؛ مرجع پژوهش 🍃mroyesh_ir 🌐 www.mroyesh.ir ♻️کانال یادداشتهای علمی @yaddashtha_elmi
✅ صوت دروس تفصیلی شرح شمسیه ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢 کتاب «تحریر القواعد المنطقیة فِي شرح الرسالة الشمسية» 💠تصنیف: کاتبی قزوینی، شرح: قطب رازی 🔰 مدرّس : استاد شیخ محمدهادی عصمتی 🔆 ♻️ تعداد جلسات: ۲۲۴ 📌 همراه با بیان نکات حاشیه میر سید شریف جرجانی دانلود تمام صوتها در سروش 🔰🔰 https://splus.ir/darsosul لینک برخی صوتهای درس برای دسترسی آسان جلسه ۱ https://eitaa.com/yaddashtha_elmi/157 جلسه ۷ https://eitaa.com/yaddashtha_elmi/167 جلسه ۴۱ https://eitaa.com/yaddashtha_elmi/248 جلسه ۱۲۱ https://eitaa.com/yaddashtha_elmi/332 جلسه ۲۲۴ https://eitaa.com/yaddashtha_elmi/453 علیه‌السلام ادرکنی •┈┈••✾🦋🌻🦋✾••┈┈• ♻️کانال یادداشتهای علمی @yaddashtha_elmi
🔹تدریس کتاب «دُرُوس فِي عِلمِ الاُصُول» بقلم: «شهید سیدمحمدباقر صدر رحمه‌الله» 🔹به همراه نکات ناب اصولی 🔹️پاسخ به سوالات 🔹️خلاصه درس 🔹️جزوه و شرح 🔹و روایات جذاب 🔹️تدریس 🔹️ 🔹️ 📽 صوت دروس در 👈 کانال مکتب اصولی شهید صدر ➣•°•↬https://eitaa.com/joinchat/2796486669Cb62d5fdc46
🔊 برای طلاب سطح یک 📘براساس کتاب درآمدی بر برای طلابی که می‌خواهند در عرصه‌های ، ، ، ، و مانند این موارد کار بکنند یادگیری فلسفه علم ضروری است. ⚠️ان شاءالله این درس هفته‌ای یک جلسه برگزار می‌شود. 📥دانلود صوتها از طریق کانال های زیر: ♻️کانال یادداشتهای علمی @yaddashtha_elmi ♻️کانال دروس حوزوی در سروش https://splus.ir/darsosul
📚کتاب ✍️نوشته رضا حبیبی 🗄انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی قدس سره 💡معرفی مباحث کتاب درآمدی بر فلسفه علم مفهوم شناسی علم و فلسفه تعریف فلسفه علم روش تحقیق در علوم تجربی فرایند تحقیق نسبت سنجی و مقایسه متافیزیک و علوم تجربی پوزیتویسم (اثبات پذیری) نقد مبنایی پوزیتویسم نظریه ابطال پذیری نقد ابطال پذیری ساختار انقلاب های علمی نقد نظریه ساختار انقلاب های علمی مکتب بر ضد روش جمع بندی ♻️کانال یادداشتهای علمی @yaddashtha_elmi
دوره مقدماتی فلسفه علم ۱.mp3
38.14M
صوت تدریس کتاب تألیف رضا حبیبی جلسه ۱ موضوع: فوائد پرداختن به فلسفه علم استاد: شیخ محمدهادی ♻️کانال یادداشتهای علمی @yaddashtha_elmi
مطول الف ۱۰.mp3
44.32M
🔉 صوت درس جلسه ۱۰ 📌موضوع: مقدمه، فصاحت کلمه، تنافر حروف. 🎙استاد: شیخ محمدهادی
یادداشتهای علمی
🔉 صوت درس #مطول جلسه ۱۰ 📌موضوع: مقدمه، فصاحت کلمه، تنافر حروف. 🎙استاد: شیخ محمدهادی #عصمتی
💥مطالب درس؛ جلسه ۱۰: 1️⃣فصاحت کلمه خلوص کلمه از سه چیز است: تنافر حروف، غرابت، مخالفت قیاس. 2️⃣تنافر وصفی است در کلمه که موجب سنگینی کلمه و سخت شدن تلفظ آن می‌شود. 3️⃣سنگینی کلمه گاهی متناهی است یعنی تنافر حروف آن زیاد است مانند هعخع؛ و گاهی پایین‌تر از آن است مانند مستشزرات. 4️⃣برخی گمان کرده‌اند منشأ سنگینی حروف، اوصاف حروف از قبیل مهموسه و مجهوره بودن، رخوه و شدت داشتن است مانند مستشزرات؛ تاء مهموسه شدیده و شین مهموسه رخوه و زاء مجهوره است لذا تنافر حروف دارد. این حرف مثال نقض دارد مانند مستشرف؛ تاء مهموسه شدیده و شین مهموسه رخوه و راء مجهوره است در عین حال تنافر حروف ندارد. بنابراين اين حرف صحیح نیست. 5️⃣برخی گمان کرده‌اند منشأ سنگینی حروف قرب و بعد مخارج حروف است مثل اینکه اولِ کلمه با حروف شفهی آغاز و با حروف حلقی تمام شود مانند مَلَُعَ ولی این حرف هم مثال نقض دارد مانند بَلَغَ. 6️⃣برخی گمان کرده‌اند منشأ سنگینی حروف خیلی دور بودن مخارج حروف یا خیلی نزدیک بودن مخارج حروف است. اگر مخارج خیلی دور باشد مثل به صورت پریدن راه رفتن است و اگر مخارج خیلی نزدیک باشد مثل در غُل و زنجیر راه رفتن است و هر دو سخت می‌باشد. 7️⃣مطلب فوق مثال نقض از قرآن دارد مانند أَلَمْ أَعْهَدْ که همزه و عین و هاء قریب المخرج هستند و قرآن فصیح است پس تمام کلمات آن هم فصیح است. همچنین کلمه جَیش فصیح است و در عین حال حروف آن قریب المخرج هستند. 8️⃣برخی گمان کرده اند فصاحت قرآن ملازمه با فصاحت تمام کلماتش ندارد. دو مؤید برای این گمان گفته شده: اول اینکه کلام متصف به عربی بودن می‌شود در حالی که ممکن است تمام کلماتش عربی نباشد و فصاحت کلام هم همینطور است. دوم اینکه فصاحت کلمه وصف جزءِ کلام است و فصاحت کلام وصف کلّ است و انتفای وصف جزء مستلزم انتفای وصف کل نیست. 9️⃣ردّ تفتارانی بر کلام فوق: ۱- فصاحت کلمه در تعریف فصاحت کلام لحاظ شده لذا با انتفای فصاحت کلمه فصاحت کلام هم منتفی می‌شود. ۲- در عربی بودن کلام عربی بودن تمام کلمات شرط است. ۳- لا اقل عربی بودن نظم و اسلوب کلام در عربی بودن کلام شرط است. ۴- لا اقل عربی بودن اغلب کلمات شرط است. به هر حال قیاس عربیتِ کلام با فصاحت کلام اشتباه است زیرا در فصاحت کلام فصاحت تمام کلمات قطعا شرط است به خلاف عربیت کلام. ۵- بر فرض کلام بدون فصاحت کلمه فصیح حساب بشود، فصیح نبودن کلمه قرآن هم مستلزم جهل یا عجز خداوند است تعالی الله عن ذلک علوا کبیرا. ♻️کانال یادداشتهای علمی @yaddashtha_elmi