eitaa logo
یادداشتهای علمی
638 دنبال‌کننده
47 عکس
6 ویدیو
49 فایل
این کانال به منظور انتشار فیش‌هایی است که در طول مطالعات خود یادداشت نموده ام شاید برای برخی سودمند باشد. @mhey2000 ادمین @halgeyoola @mostafa_khomaini
مشاهده در ایتا
دانلود
kobra-mantegh 16.mp3
39.85M
🔊صوت تدریس 📌جلسه ۱۶ 🎙استاد: شیخ محمدهادی
kobra-mantegh 17.mp3
69.56M
🔊صوت تدریس 📌جلسه ۱۷ 🎙استاد: شیخ محمدهادی
kobra-mantegh 18.mp3
89.83M
🔊صوت تدریس 📌جلسه ۱۸ 🎙استاد: شیخ محمدهادی
kobra-mantegh 19.mp3
50.26M
🔊صوت تدریس 📌جلسه ۱۹ 🎙استاد: شیخ محمدهادی
kobra-mantegh 20.mp3
58.37M
🔊صوت تدریس 📌جلسه ۲۰ 🎙استاد: شیخ محمدهادی
kobra-mantegh 21.mp3
43.7M
🔊صوت تدریس 📌جلسه ۲۱ 🎙استاد: شیخ محمدهادی
kobra-mantegh 22.mp3
53.43M
🔊صوت تدریس 📌جلسه ۲۲ 🎙استاد: شیخ محمدهادی
kobra-mantegh 23.mp3
37.09M
🔊صوت تدریس 📌جلسه ۲۳ 🎙استاد: شیخ محمدهادی
kobra-mantegh 24.mp3
47.01M
🔊صوت تدریس 📌جلسه ۲۴ 🎙استاد: شیخ محمدهادی
kobra-mantegh 25.mp3
28.83M
🔊صوت تدریس 📌جلسه ۲۵ 🎙استاد: شیخ محمدهادی
مطول الف ۱۴.mp3
21.36M
🔉 صوت درس جلسه ۱۴ 📌موضوع: مقدمه، فصاحت کلام، ضعف تألیف. 🎙استاد: شیخ محمدهادی
💠
حضور جمیل

🔸 زینب كبرا (صلوات الله و سلامه علیها) بفرماید: «مَا رَأَیتُ إِلَّا جَمِیلاً». وجود مبارك زین‌العابدین (سلام الله علیه) فرمود: «اَنْتِ بِحَمدِ اللّهِ عالِمَةٌ غَیرَ مُعَلَّمَة وَ فَهِمَةٌ غَیرَ مُفَهَّمَة»، این امضای است. ◀️ كسی بدون درس، عالم باشد و بدون اینكه كسی او را تفهمیم بكند، معارف الهی را بفهمد، این یعنی است. 🔸 این ، نگفت ما صبر می ‌كنیم یا به ما بد نگذشت یا خدا بعد انتقام می ‌گیرد، اینها را در جای دیگر فرمود؛ اما در آغاز مناظره و گفتگو وقتی كه آن ملعون از حضرت سؤال كرد كه «كیف رأیت صنع الله باخیك»، حضرت فرمود: «مَا رَأَیتُ إِلَّا جَمِیلاً»؛ نه اینکه به ما خوش گذشت! فرمود ما كه ! 🔸 یك وقت است كسی می‌ گوید می ‌كنیم انتقام گرفته می ‌شود یا بد نبود، اینها تعبیرات دیگر است؛ یا می ‌فرماید به ما خوش گذشت، این هم یك تعبیر دیگر است؛ اما حصر بكند كه فرمود ، خب این برای آن است كه كسی كه با او بود و حرف او را می ‌شنید که «أنَا عِنْدَ الْمُنْکَسِرَةِ قُلُوبُهُمْ»، آن بود. 👈 كسی كه با در مقام ظهور و فعل مأنوس است، خب «مَا رَأَیتُ إِلَّا جَمِیلاً»؛ همین را می ‌بیند. 📚 سوره مبارکه انفال جلسه 87 تاریخ: 1379 🌐 https://esra.ir/ 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
🔹تدریس کتاب «دُرُوس فِي عِلمِ الاُصُول» بقلم: «شهید سیدمحمدباقر صدر رحمه‌الله» 🔹به همراه نکات ناب اصولی 🔹️پاسخ به سوالات 🔹️خلاصه درس 🔹️جزوه و شرح 🔹و روایات جذاب 🔹️تدریس 🔹️ 📽 صوت دروس در 👈 کانال مکتب اصولی شهید صدر ➣•°•↬https://eitaa.com/joinchat/2796486669Cb62d5fdc46
Ahlulbayt_(pbut)_Library_v1.13.0.0.apk
69.97M
📥نسخه جدید نرم افزار|کتابخانه اهل بیت (مکتبة اهل البیت) برای آندروید 🗂موضوع: علوم اسلامی 🔖محتوا: بیش از هجده هزار عنوان کتاب به سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی در زمینه های: حدیث، تفسیر، فقه، اصول، عقاید، تاریخ، سیره پیامبر و امامان، لغت و... . ⚡️شرح‌های فارسی حلقه اولی و ثانیه، اصول فقه علامه مظفر، کفایه، رسائل، شرح لمعه، مکاسب نیز در این نرم‌افزار قابل دانلود می‌باشد. ♻️کانال یادداشتهای علمی @yaddashtha_elmi
مطول الف ۱۵.mp3
15.85M
🔉 صوت درس جلسه ۱۵ 📌موضوع: مقدمه، فصاحت کلام، تنافر کلمات. 🎙استاد: شیخ محمدهادی
یادداشتهای علمی
🔉 صوت درس #مطول جلسه ۱۴ 📌موضوع: مقدمه، فصاحت کلام، ضعف تألیف. 🎙استاد: شیخ محمدهادی #عصمتی
💥مطالب درس؛ جلسه ۱۴: 1️⃣فصاحت کلام به خلوص از ضعف تألیف، تنافر کلمات و تعقید است مشروط به اینکه کلمات نیز فصیح باشند. 2️⃣ضعف تألیف یعنی مخالفت کلام با قوانین نحوی مشهور لذا کلام فصیح نباید مخالف با قواعد ادبیات عربی باشد. 3️⃣اضمار قبل از ذکر لفظی و رتبیِ مرجعِ آن خلاف قواعد نحوی است مگر در موارد استثنا شده؛ مانند ضمیر شأن. 4️⃣ضَرَبَ غُلامُهُ زَیداً ضعف تألیف دارد؛ زیرا در آن، ضمير از مقدم به مؤخر لفظاً و رتبةً برگشته است؛ گرچه برخی نحویین در مورد ضمیر متصل به فاعل که به مفعول برمی‌گردد آن را اجازه داده اند. ♻️کانال یادداشتهای علمی @yaddashtha_elmi
یادداشتهای علمی
🔉 صوت درس #مطول جلسه ۱۵ 📌موضوع: مقدمه، فصاحت کلام، تنافر کلمات. 🎙استاد: شیخ محمدهادی #عصمتی
💥مطالب درس؛ جلسه ۱۵: 1️⃣فصاحت کلام به خلوص از ضعف تألیف، تنافر کلمات و تعقید است مشروط به اینکه کلمات نیز فصیح باشند. 2️⃣تنافر کلمات یعنی به گونه‌ای است که تلفظ آنها سنگین باشد. 3️⃣تنافر گاهی زیاد است؛ مانند: وقبرُ حربٍ بمكانٍ قفرٍ وليس قُرْبَ قبْرِ حَرْبٍ قبرُ. و گاهی تنافر کمتر است؛ مانند: کَریمٌ مَتی أمْدَحْهُ أَمْدَحْهُ وَ الْوَرَی مَعِی. 4️⃣تفاوت تنافر در دو مثال فوق از دو جهت است: اول: ثقل مثال اول بیشتر است. دوم: منشأ ثقل در مثال اول اجتماع کلمات و در مثال دوم حروف کلمات است. 5️⃣برخی گمان کرده‌اند اجتماع کلماتی که تناسب معنایی باهم ندارند تنافر محسوب می‌شود؛ مانند کلمات سطل، چراغ، مسجد، حمامی. اما این سخن صحیح نیست؛ زیرا عدم تناسب معنا موجب سنگینی کلمات بر زبان نمی‌شود. پس عدم تناسب معنوی مُخِلّ به فصاحت نیست بلکه مُخِلّ به بلاغت است. ♻️کانال یادداشتهای علمی @yaddashtha_elmi
مطول الف ۱۶.mp3
29.42M
🔉 صوت درس جلسه ۱۶ 📌موضوع: مقدمه، فصاحت کلام، تعقید لفظی. 🎙استاد: شیخ محمدهادی
یادداشتهای علمی
🔉 صوت درس #مطول جلسه ۱۶ 📌موضوع: مقدمه، فصاحت کلام، تعقید لفظی. 🎙استاد: شیخ محمدهادی #عصمتی
💥مطالب درس؛ جلسه ۱۶: 1️⃣فصاحت کلام به خلوص از ضعف تألیف، تنافر کلمات و تعقید است مشروط به اینکه کلمات نیز فصیح باشند. 2️⃣تعقید یعنی کلام به گونهای باشد که دلالت ظاهر و آشکاری در معنای مراد متکلم نداشته باشد. 3️⃣اگر منشأ ظاهر الدلالة نبودنِ کلام، اختلال در نظم و ترتیب کلام باشد به آن تعقید لفظی می‌گویند. 4️⃣رابطه ضعف تألیف و تعقید لفظی از نسب اربعه عام و خاص من وجه است؛ زیرا اختلال در نظم و ترتیب ممکن است خلاف قواعد باشد در این صورت هم ضعف تألیف دارد و هم تعقید لفظی و ممکن است موافق قواعد باشد در این صورت تعقید لفظی دارد ولی تعقید لفظی ندارد و ممکن است در کلامی ضعف تألیف بدون اختلال در ترتیب و نظم باشد در این صورت ضعف تألیف دارد ولی تعقید لفظی ندارد. 5️⃣باتوجه به اینکه رابطه ضعف تألیف و تعقید لفظی عامین من وجه است ذکر ضعف تألیف بی‌نیاز کننده از ذکر تعقید لفظی نیست. ♻️کانال یادداشتهای علمی @yaddashtha_elmi
نشست علمی مبانی رجالی شیخ انصاری و امام خمینی رضوان‌الله‌علیهما.mp3
31.02M
📌نشست علمی مبانی رجالی شيخ انصاری و امام خمینی رضوان‌الله‌عليهما 🔸️توثیق با روایت 🔸️توثیق با رجالیان متأخر 🔸️توثیق با قاعده اصحاب اجماع
نشست علمی منبع‌شناسی دانش فقه.mp3
32.01M
📌نشست علمی منبع‌شناسی دانش فقه 🔸️جایگاه منبع‌شناسی 🔸️اهمیت منبع‌شناسی 🔸️دو معیار برای تقسیم منابع فقهی ▫️۱- معیار ادوار تاریخ فقه ▫️۲- معیار انواع تألیف فقهی 🔸️معرفی چند کتاب فقهی
یادداشتهای علمی
🔊#دوره_مقدماتی_فلسفه_علم برای طلاب سطح یک 📘براساس کتاب درآمدی بر #فلسفه_علم برای طلابی که می‌خواهند
💥ضروررت بحث فلسفه علم در جنبش نرم افزاری💥 ✍️جنبش نرم افزاری، هویت ویژه ای متناسب با نظام دینی در جمهوری اسلامی ایران دارد؛ به این معنا که جهت گیری خاصی بر آن حاکم است و برای ایجاد تمدن جدید دینی، اهمیت ویژه ای می یابد. تفاوت میان جنبش نرم افزاری و روند علمی موجود در جهان، در دینی بودن جهت جنبش نرم افزاری است. ❓️یکی از بحث های مهم در این است که آیا ما می توانیم به یک علم تجربی محض دست یابیم؛ به این معنا که کاملاً برگرفته از طبیعت باشد و هیچ گونه ملاحظات شخصی، ارزشی و بینشی دانشمند و گرایش های او در آن دخالت نداشته باشد. ⚡️پاسخی که به این پرسش اساسی داده اند، این است که نمی توان به تصویر خاصی از علم تجربی دست یافت. امور بسیاری بر فرضیه های علمی اثر می گذارند؛ فرضیه هایی که بر اساس نظریه های ساخته و پرداخته ذهنیتِ خودِ ما هستند. این فرضیه ها بر اساس بینش و جهان بینی ما و نیز گرایش ها و ارزش هایمان ساخته می شوند. گاهی نیز ها یا چارچوب های معرفتی بر ذهن ما اثر می گذارند و ساختار فکری ما را شکل می دهند. این پارادایم ها می توانند تفسیرکننده داده های حسی ما باشند؛ پارادایم های ذهنی یک شخص مذهبی و قائل به جهان بینی توحیدی، در نوع نگاه او به علم اثرگذاری بسزایی دارد. برای دینی کردنِ ساختار علم، لازم است را به صورت نقادانه گسترش دهیم و را عمومی کنیم؛ چون می تواند جنبش نرم افزاری را هدایت و رهبری کند. 📚درآمدی بر جنبش نرم‌افزاری، ابوذر رجبی، ص ۳۴. ♻️کانال یادداشتهای علمی @yaddashtha_elmi
دوره مقدماتی فلسفه علم ۲.mp3
41.67M
صوت تدریس کتاب تألیف رضا حبیبی جلسه ۲ موضوع: تعاریف و اصطلاحات علم، اصطلاح فلسفه. استاد: شیخ محمدهادی ♻️کانال یادداشتهای علمی @yaddashtha_elmi