eitaa logo
یادداشتهای علمی
639 دنبال‌کننده
47 عکس
6 ویدیو
49 فایل
این کانال به منظور انتشار فیش‌هایی است که در طول مطالعات خود یادداشت نموده ام شاید برای برخی سودمند باشد. @mhey2000 ادمین @halgeyoola @mostafa_khomaini
مشاهده در ایتا
دانلود
💠
حضور جمیل

🔸 زینب كبرا (صلوات الله و سلامه علیها) بفرماید: «مَا رَأَیتُ إِلَّا جَمِیلاً». وجود مبارك زین‌العابدین (سلام الله علیه) فرمود: «اَنْتِ بِحَمدِ اللّهِ عالِمَةٌ غَیرَ مُعَلَّمَة وَ فَهِمَةٌ غَیرَ مُفَهَّمَة»، این امضای است. ◀️ كسی بدون درس، عالم باشد و بدون اینكه كسی او را تفهمیم بكند، معارف الهی را بفهمد، این یعنی است. 🔸 این ، نگفت ما صبر می ‌كنیم یا به ما بد نگذشت یا خدا بعد انتقام می ‌گیرد، اینها را در جای دیگر فرمود؛ اما در آغاز مناظره و گفتگو وقتی كه آن ملعون از حضرت سؤال كرد كه «كیف رأیت صنع الله باخیك»، حضرت فرمود: «مَا رَأَیتُ إِلَّا جَمِیلاً»؛ نه اینکه به ما خوش گذشت! فرمود ما كه ! 🔸 یك وقت است كسی می‌ گوید می ‌كنیم انتقام گرفته می ‌شود یا بد نبود، اینها تعبیرات دیگر است؛ یا می ‌فرماید به ما خوش گذشت، این هم یك تعبیر دیگر است؛ اما حصر بكند كه فرمود ، خب این برای آن است كه كسی كه با او بود و حرف او را می ‌شنید که «أنَا عِنْدَ الْمُنْکَسِرَةِ قُلُوبُهُمْ»، آن بود. 👈 كسی كه با در مقام ظهور و فعل مأنوس است، خب «مَا رَأَیتُ إِلَّا جَمِیلاً»؛ همین را می ‌بیند. 📚 سوره مبارکه انفال جلسه 87 تاریخ: 1379 🌐 https://esra.ir/ 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
🔹تدریس کتاب «دُرُوس فِي عِلمِ الاُصُول» بقلم: «شهید سیدمحمدباقر صدر رحمه‌الله» 🔹به همراه نکات ناب اصولی 🔹️پاسخ به سوالات 🔹️خلاصه درس 🔹️جزوه و شرح 🔹و روایات جذاب 🔹️تدریس 🔹️ 📽 صوت دروس در 👈 کانال مکتب اصولی شهید صدر ➣•°•↬https://eitaa.com/joinchat/2796486669Cb62d5fdc46
Ahlulbayt_(pbut)_Library_v1.13.0.0.apk
69.97M
📥نسخه جدید نرم افزار|کتابخانه اهل بیت (مکتبة اهل البیت) برای آندروید 🗂موضوع: علوم اسلامی 🔖محتوا: بیش از هجده هزار عنوان کتاب به سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی در زمینه های: حدیث، تفسیر، فقه، اصول، عقاید، تاریخ، سیره پیامبر و امامان، لغت و... . ⚡️شرح‌های فارسی حلقه اولی و ثانیه، اصول فقه علامه مظفر، کفایه، رسائل، شرح لمعه، مکاسب نیز در این نرم‌افزار قابل دانلود می‌باشد. ♻️کانال یادداشتهای علمی @yaddashtha_elmi
مطول الف ۱۵.mp3
15.85M
🔉 صوت درس جلسه ۱۵ 📌موضوع: مقدمه، فصاحت کلام، تنافر کلمات. 🎙استاد: شیخ محمدهادی
یادداشتهای علمی
🔉 صوت درس #مطول جلسه ۱۴ 📌موضوع: مقدمه، فصاحت کلام، ضعف تألیف. 🎙استاد: شیخ محمدهادی #عصمتی
💥مطالب درس؛ جلسه ۱۴: 1️⃣فصاحت کلام به خلوص از ضعف تألیف، تنافر کلمات و تعقید است مشروط به اینکه کلمات نیز فصیح باشند. 2️⃣ضعف تألیف یعنی مخالفت کلام با قوانین نحوی مشهور لذا کلام فصیح نباید مخالف با قواعد ادبیات عربی باشد. 3️⃣اضمار قبل از ذکر لفظی و رتبیِ مرجعِ آن خلاف قواعد نحوی است مگر در موارد استثنا شده؛ مانند ضمیر شأن. 4️⃣ضَرَبَ غُلامُهُ زَیداً ضعف تألیف دارد؛ زیرا در آن، ضمير از مقدم به مؤخر لفظاً و رتبةً برگشته است؛ گرچه برخی نحویین در مورد ضمیر متصل به فاعل که به مفعول برمی‌گردد آن را اجازه داده اند. ♻️کانال یادداشتهای علمی @yaddashtha_elmi
یادداشتهای علمی
🔉 صوت درس #مطول جلسه ۱۵ 📌موضوع: مقدمه، فصاحت کلام، تنافر کلمات. 🎙استاد: شیخ محمدهادی #عصمتی
💥مطالب درس؛ جلسه ۱۵: 1️⃣فصاحت کلام به خلوص از ضعف تألیف، تنافر کلمات و تعقید است مشروط به اینکه کلمات نیز فصیح باشند. 2️⃣تنافر کلمات یعنی به گونه‌ای است که تلفظ آنها سنگین باشد. 3️⃣تنافر گاهی زیاد است؛ مانند: وقبرُ حربٍ بمكانٍ قفرٍ وليس قُرْبَ قبْرِ حَرْبٍ قبرُ. و گاهی تنافر کمتر است؛ مانند: کَریمٌ مَتی أمْدَحْهُ أَمْدَحْهُ وَ الْوَرَی مَعِی. 4️⃣تفاوت تنافر در دو مثال فوق از دو جهت است: اول: ثقل مثال اول بیشتر است. دوم: منشأ ثقل در مثال اول اجتماع کلمات و در مثال دوم حروف کلمات است. 5️⃣برخی گمان کرده‌اند اجتماع کلماتی که تناسب معنایی باهم ندارند تنافر محسوب می‌شود؛ مانند کلمات سطل، چراغ، مسجد، حمامی. اما این سخن صحیح نیست؛ زیرا عدم تناسب معنا موجب سنگینی کلمات بر زبان نمی‌شود. پس عدم تناسب معنوی مُخِلّ به فصاحت نیست بلکه مُخِلّ به بلاغت است. ♻️کانال یادداشتهای علمی @yaddashtha_elmi
مطول الف ۱۶.mp3
29.42M
🔉 صوت درس جلسه ۱۶ 📌موضوع: مقدمه، فصاحت کلام، تعقید لفظی. 🎙استاد: شیخ محمدهادی
یادداشتهای علمی
🔉 صوت درس #مطول جلسه ۱۶ 📌موضوع: مقدمه، فصاحت کلام، تعقید لفظی. 🎙استاد: شیخ محمدهادی #عصمتی
💥مطالب درس؛ جلسه ۱۶: 1️⃣فصاحت کلام به خلوص از ضعف تألیف، تنافر کلمات و تعقید است مشروط به اینکه کلمات نیز فصیح باشند. 2️⃣تعقید یعنی کلام به گونهای باشد که دلالت ظاهر و آشکاری در معنای مراد متکلم نداشته باشد. 3️⃣اگر منشأ ظاهر الدلالة نبودنِ کلام، اختلال در نظم و ترتیب کلام باشد به آن تعقید لفظی می‌گویند. 4️⃣رابطه ضعف تألیف و تعقید لفظی از نسب اربعه عام و خاص من وجه است؛ زیرا اختلال در نظم و ترتیب ممکن است خلاف قواعد باشد در این صورت هم ضعف تألیف دارد و هم تعقید لفظی و ممکن است موافق قواعد باشد در این صورت تعقید لفظی دارد ولی تعقید لفظی ندارد و ممکن است در کلامی ضعف تألیف بدون اختلال در ترتیب و نظم باشد در این صورت ضعف تألیف دارد ولی تعقید لفظی ندارد. 5️⃣باتوجه به اینکه رابطه ضعف تألیف و تعقید لفظی عامین من وجه است ذکر ضعف تألیف بی‌نیاز کننده از ذکر تعقید لفظی نیست. ♻️کانال یادداشتهای علمی @yaddashtha_elmi
نشست علمی مبانی رجالی شیخ انصاری و امام خمینی رضوان‌الله‌علیهما.mp3
31.02M
📌نشست علمی مبانی رجالی شيخ انصاری و امام خمینی رضوان‌الله‌عليهما 🔸️توثیق با روایت 🔸️توثیق با رجالیان متأخر 🔸️توثیق با قاعده اصحاب اجماع
نشست علمی منبع‌شناسی دانش فقه.mp3
32.01M
📌نشست علمی منبع‌شناسی دانش فقه 🔸️جایگاه منبع‌شناسی 🔸️اهمیت منبع‌شناسی 🔸️دو معیار برای تقسیم منابع فقهی ▫️۱- معیار ادوار تاریخ فقه ▫️۲- معیار انواع تألیف فقهی 🔸️معرفی چند کتاب فقهی
یادداشتهای علمی
🔊#دوره_مقدماتی_فلسفه_علم برای طلاب سطح یک 📘براساس کتاب درآمدی بر #فلسفه_علم برای طلابی که می‌خواهند
💥ضروررت بحث فلسفه علم در جنبش نرم افزاری💥 ✍️جنبش نرم افزاری، هویت ویژه ای متناسب با نظام دینی در جمهوری اسلامی ایران دارد؛ به این معنا که جهت گیری خاصی بر آن حاکم است و برای ایجاد تمدن جدید دینی، اهمیت ویژه ای می یابد. تفاوت میان جنبش نرم افزاری و روند علمی موجود در جهان، در دینی بودن جهت جنبش نرم افزاری است. ❓️یکی از بحث های مهم در این است که آیا ما می توانیم به یک علم تجربی محض دست یابیم؛ به این معنا که کاملاً برگرفته از طبیعت باشد و هیچ گونه ملاحظات شخصی، ارزشی و بینشی دانشمند و گرایش های او در آن دخالت نداشته باشد. ⚡️پاسخی که به این پرسش اساسی داده اند، این است که نمی توان به تصویر خاصی از علم تجربی دست یافت. امور بسیاری بر فرضیه های علمی اثر می گذارند؛ فرضیه هایی که بر اساس نظریه های ساخته و پرداخته ذهنیتِ خودِ ما هستند. این فرضیه ها بر اساس بینش و جهان بینی ما و نیز گرایش ها و ارزش هایمان ساخته می شوند. گاهی نیز ها یا چارچوب های معرفتی بر ذهن ما اثر می گذارند و ساختار فکری ما را شکل می دهند. این پارادایم ها می توانند تفسیرکننده داده های حسی ما باشند؛ پارادایم های ذهنی یک شخص مذهبی و قائل به جهان بینی توحیدی، در نوع نگاه او به علم اثرگذاری بسزایی دارد. برای دینی کردنِ ساختار علم، لازم است را به صورت نقادانه گسترش دهیم و را عمومی کنیم؛ چون می تواند جنبش نرم افزاری را هدایت و رهبری کند. 📚درآمدی بر جنبش نرم‌افزاری، ابوذر رجبی، ص ۳۴. ♻️کانال یادداشتهای علمی @yaddashtha_elmi
دوره مقدماتی فلسفه علم ۲.mp3
41.67M
صوت تدریس کتاب تألیف رضا حبیبی جلسه ۲ موضوع: تعاریف و اصطلاحات علم، اصطلاح فلسفه. استاد: شیخ محمدهادی ♻️کانال یادداشتهای علمی @yaddashtha_elmi
📚📚📚 ابزارهای رایگان "نور" در خدمت شما پژوهشگران گرامی ‏‎🔺 آیه‌یاب 👈 با این سایت، می توانید آیات، سوره و شماره آیه را در متن مورد نظر پیدا کنید. 🔻‏تحلیل صرفی و نحوی قرآن کریم 👈 صرف و نحو تمام آیات قرآن 🔺 حدیث یاب 👈 با مقایسه متن با تمام احادیث کتب معتبر حدیثی، در صورت تطابق بالا، متن مورد نظر را به شناسه حدیث کشف شده در پایگاه جامع الاحادیث متصل می نماید.‏ ‏🔻 اعراب گذاری 👈 با دقت بالای 90% متون عربی در حوزه علوم اسلامی را حرکت گذاری (اعراب گذاری) می نماید. 🔺 تحلیلگر صرفی نور 👈 بیش از 20 ویژگی صرفی را به صورت قانون محور شناسایی می کند. 🔻 ریشه‌یاب فارسی 👈 با وارد کردن کلمه مورد نظر خود ریشه آن را دریافت می کنید. 🔺 ریشه‌یاب عربی 👈 در فرایند پردازش متن می توانید با وارد کردن کلمه مورد نظر خود، ریشه آن را دریافت کنید. 🔻تصحیح فاصله متن فارسی 👈 با کیفیتی مناسب چسبیدگی کلمات و نیز نیم فاصله های زبان فارسی را به صورت هوشمند اصلاح کنید. 🔺 خلاصه‌سازی متن 👈 با وارد کردن متن یا مقاله فارسی خود خلاصه آن را به صورت خودکار دریافت کنید. 🔻 دسته‌بندی موضوعی متن 👈 رده‌بندی خودکار متون در حوزه پردازش زبان‌های طبیعی 🔺 استخراج کلیدواژه 👈 با تحلیل متن، واژگان کلیدی آن را بصورت خودکار استخراج می کند. 🔻 تشخیص موجودیت‌های اسمی فارسی 👈 اسامی موجودیت­های دلخواه ما در یک متن دلخواه (مثل نام اشخاص، مکان­ها، داروها و بیماری­ها و …) را تشخیص می دهد. 🔺 برچسب‌گذاری صرفی زبان فارسی 👈 بدست آوردن گونه صرفی کلمات یک متن 🔻 تبدیل تصویر به متن 👈 تصاویر مقالات و کتب را با بالاترین کیفیت به متن تبدیل می کند. ༺@𝒑𝒂𝒋𝒐𝒉𝒆𝒔𝒉_𝒆𝒔𝒇𝒂𝒉𝒂𝒏༻ 💐 با پژوهش همراه باشید.🌹 🔗لینک کانال رسمی پژوهش👇 eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f 🆔@howzehpajohesh 🌐تارنمای اختصاصی پژوهش 👇 🌐http://pajuhesh.hozehkh.com
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 نماهنگ | جهاد فکری کم نظیر علامه طباطبایی 🔹️بیانات رهبر انقلاب درباره خصوصیات علامه طباطبایی 🗓 سالروز درگذشت علامه طباطبایی 💻 Farsi.Khamenei.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰پاره ای از ادعیه‌ مأثور درسجود یکی از رسم‌های شایع در میان مومنان دعا کردن در سجده آخر نماز، بویژه در نماز جماعت است. در این سجده، دعاهای چندی مرسوم است، از جمله: «یا ولی العافیة نسألک العافیة، عافیة الدنیا و الآخرة» «یا لطیف ارحم عبدک الضعیف» «یا من له الدنیا و الآخرة ارحم من لیس له الدنیا و الآخرة» هیچ یک از این دعاها مأثور نیست، نه در خصوص سجده و نه در جای دیگر. لذا پیشنهاد می‌شود به جای این دعاها در سجده، دعاهای وارد شده در احادیث، بویژه احادیث معتبر خوانده‌ شود. ما در اینجا دو دعا را که در خصوص سجده نماز واجب و در سجده به طور کلی وارد شده نقل می‌کنیم. دعای اول: با سند صحیح از زید شحام _ثقة_ عن ابی جعفر علیه‌السلام قال: ادع فی طلب الرزق فی المکتوبة و انت ساجد: «یا خیر المسؤولین و یا خیر المعطین ارزقنی و ارزق عیالی من فضلک فانک ذوالفضل العظیم» دعای دوم: «اللهم انی اسألک الراحة عند الموت و العفو عند الحساب» این دعا را که به نقل راوندی در دعوات، امام کاظم علیه السلام آن را در سجده خود بسیار می خوانده اند. مرحوم کلینی درباب السجود و التسبیح و الدعاء فیه فی الفرائض والنوافل و مایقال بین السجدتین با سند صحیح از ابو جریر رواسی نقل کرده است. قال: سمعت ابا الحسن موسی علیه السلام و هو یقول: … یرددها. در این باب کافی دعاهای چندی آورده شده که در سجده خوانده می شود. 🔸استاد سید محمد جواد شبیری: نشریه ذکری ۱۶ -با اندکی تلخیص- @nokatfeqh ♻️کانال یادداشتهای علمی @yaddashtha_elmi
مطول الف ۱۷.mp3
23.26M
🔉 صوت درس جلسه ۱۷ 📌موضوع: مقدمه، فصاحت کلام، تعقید معنوی. 🎙استاد: شیخ محمدهادی
مطول الف ۱۸.mp3
20.25M
🔉 صوت درس جلسه ۱۸ 📌موضوع: مقدمه، فصاحت کلام، تعقید معنوی. 🎙استاد: شیخ محمدهادی
🔰 فقه حکومتی و امور عبادی 🔹 استاد ذبیح الله نعیمیان 1. اگر زمانی حج از اقبال عمومی برخوردار نباشد، حاکمیت وظیفه پیدا می‌کند، افرادی را به حج بفرستد؛ حتی در صورتی که هزینه فرستادن افراد به حج را تقبل کند؛ همچنین اگر در برگزاری مراسم حج، مفاسدی به صورت ثانوی مطرح شود، حاکم بدون تغییر حکم الهی، به صورت محدود می‌تواند برخی ضوابط و شرایط را لحاظ کند. 2. در برگزاری عبادت‌های جمعی همچون نماز جماعت، مردم می‌توانند به صورت‌های مختلف به برگزاری نماز جماعت بپردازند، اما اگر اختیارات حاکمیتی را در نظر بگیریم، فقه حکومتی به مثابه یک رویکرد فراگیر می‌تواند در عرصه بحث از نماز جماعت، مقوله اقامه نماز را مدنظر قرار دهد. 3. ممکن است در جاهایی نمازهای جماعتی برگزار شود که مفسده انگیز باشد و به درگیری میان مردم، اقشار و گروه‌های خاصی بیانجامد؛ در این موارد آیا حاکمیت می‌تواند جلوی برخی نمازهای جماعت را بگیرد؛ حتی در صورتی که امام جماعت و مأمومین از ویژگی‌های لازم برخوردار باشند؟ 4. در مقوله نماز جمعه که ارتباط وثیق‌تری با فقه حکومتی دارد؛ اگر وجوب آن را محدود به زمان حضور امام معصوم (ع) بدانیم، در واقع اختیارات جمعی و اجتماعی حاکم و فقیه را محدود دانسته‌ایم و اگر محدود به زمان حضور ندانیم،‌ چگونه و با چه ضوابطی باید نماز جمعه برگزار شود، آیا حاکم می‌تواند از صلاحدیدهای حاکمیتی استفاده کند؟ 5. آیا در شهری که اهل سنت وجود دارند، می‌توانند نماز جمعه مستقلی داشته باشند؟ 6. روش اداره اماکن مقدسه عبادی و دخالت حاکمیت در اداره مساجد که متعلق به خدا است، باید چگونه باشد، آیا این قبیل امور از حیطه امور ولایی خارج هستند یا خیر؟ 7. برخی نمازهای فردی که به صورتی برگزار می‌شود که باید با شعائر دیگر هماهنگ باشد؛ به طور مثال مراسم دعا و یا عزاداری برگزار می‌شود که اگر به صورت عام در نظر بگیریم، نسبت میان آن‌ها چگونه است و باید چگونه اولویت گذاری شود؟ 8. برخی مراسم‌ها ممکن است استحبابی داشته باشد یا در عرف دینی برای احیای شعائر به کار رود، روش اداره آن‌ها چگونه باید باشد؟ 9. آیا مراسم عبادی باید محدود به مساجد شود؛ از این باب که مساجد احیا شوند و نباید در جاهای دیگر نماز جماعت داشته باشیم؛ به طور مثال اگر در حسینیه، نماز جماعت داشته باشیم؛ ممکن است در مساجد کمتر نماز برگزار شود، آیا در این موارد صلاحدیدی باید وجود داشته باشد یا تابع شرایط مختلف و ضوابطی باید باشد؟ 10. اماکن عبادی و نوع برگزاری مراسم عبادی و تزاحم‌هایی که پیش می‌آید، بخشی از آن‌ها استحباب و برخی نیز اعمال وجوبی دارند؛ اگر دو عبادت با یکدیگر تزاحم پیدا کند، در حوزه فردی خود شخص اهم و مهم می‌کند؛ اما اگر فرض کنیم عبادات مستحبی به گونه‌ای برگزار شود که فضا برای اقامه عبادت دیگری فراهم نشود، در اینجا آیا برای حاکمیت اختیاراتی هست یا این که می‌تواند محدودیت‌هایی را بگذارد؟ 11. ائمه جماعاتی که به طور عادی از سوی مردم انتخاب می‌شوند و هرکسی با تشخیص خودش پشت سر فردی نماز جماعت بخواند؛ آیا حاکمیت می‌تواند در فضای اداره جامعه، در اداره مساجد دخالت حاکمیتی کند و ضوابطی بگذارد یا باید برای انتخاب ائمه جماعات حاکمیت اقدام کند؟ در این صورت آیا این موارد موقتی است، ثبات و تغییر آن‌ها چگونه است؟ 12. آیا مردم در تعامل با حاکمیت برای اداره اماکن مقدس و برای برگزاری نمازهای جماعت می‌توانند اقدام کنند، آیا مردم می‌توانند ائمه جماعات را انتخاب کنند یا شرایط خاصی دارد؟ 13. آیا هر فقیهی می‌تواند اقدام به تشکیل نماز جمعه کند یا باید از حاکمیت اسلامی، ستاد ائمه جمعه و نصب فقیه با واسطه و بی‌واسطه اذن داشته باشد؟ 14. در خارج از کشور چگونه است؛ اگر ما قلمرو حکومت اسلامی را در درون ایران ببینیم، ممکن است، فردی بگوید من مجتهدم و خودم نماز جمعه را برگزار می‌کنم؛ اما اگر ما ولایت را گسترده ببینیم، آیا فقهای دیگر به واسطه این که اجتهاد دارند، می‌توانند در نوع اداره نمازهای جمعه به تنهایی مبادرت کنند یا این که باید محوریت ولایت فقیه را در جمهوری اسلامی به رسمیت بشناسند و این امر را به اقتضای ولایی و فقه حکومتی ایجاب کنند؟ 15. اگر فردی قائل به وسعت ولایت فقیه نبود، در امور عبادی چه وضعیتی ایجاد می‌شود و چه دیدگاهایی را می‌تواند داشته باشد، تبعیت مردم در امور عبادی با توجه به نگاه حاکمیت چگونه خواهد بود؟ 🕌 گفتمان فقه مضاف حوزه خراسان 🆔 @feqhemozaf_khorasan ♻️کانال یادداشتهای علمی @yaddashtha_elmi
یادداشتهای علمی
🔉 صوت درس #مطول جلسه ۱۷ 📌موضوع: مقدمه، فصاحت کلام، تعقید معنوی. 🎙استاد: شیخ محمدهادی #عصمتی
💥مطالب درس؛ جلسه ۱۷: 1️⃣یکی از اختلالات کلام که مخلّ به فصاحت است تعقيد معنوی می باشد. 2️⃣تعقيد معنوی به این صورت است که در راه انتقال ذهن از معنای لغوی کلام به معنای مراد و مقصود متکلم خلل و اشکالی باشد به گونه‌ای که شنونده و مخاطب به سهولت از معنای لغوی به معنای مراد منتقل نمی‌شود یا کلا منتقل نمی‌شود. 3️⃣منشأ تعقيد معنوی این است که معنای کلام دارای لازمی است و متکلم آن لازم را اراده نموده است و بین معنای کلام که ملزوم است و معنای مراد که لازم است وسایط کثیرة یا خفية است که باعث عدم انتقال یا کندی انتقال ذهن از ملزوم به لازم شده‌است. 4️⃣یکی از موارد تعقید معنوی این است که جماد عین(خشک شدن اشک چشم) که معمولا برای پایان نیافتن فراق محبوب و حزن و اندوه استفاده می‌شود برای اراده معنای وصال و سرور و خوشحالی استفاده شود. ♻️کانال یادداشتهای علمی @yaddashtha_elmi
یادداشتهای علمی
🔉 صوت درس #مطول جلسه ۱۸ 📌موضوع: مقدمه، فصاحت کلام، تعقید معنوی. 🎙استاد: شیخ محمدهادی #عصمتی
💥مطالب درس؛ جلسه ۱۸: 1️⃣در شعر "سأطلب بُعدَ الدار لتقربوا و تسکب عینای الدموع لتجمدا" دو کنایه وجود دارد؛ اول کنایه قرار دادن سکب دموع (ریختن اشک) برای حزن که لازمه فراق احبه است. در این کنایه تعقيد وجود ندارد. دوم کنایه قرار دادن جماد العین (خشک شدن اشک چشم) از فرح و سرور که از لوازم وصال احبه است. در این کنایه تعقيد وجود دارد زیرا معمول نیست که خشک شدن اشک گفته شود و فرح و سرور اراده شود و فهمیدن این معنای کنایی نیاز به واسطه‌های خفیه دارد. 2️⃣در شعر مذکور در کلمه "و تسکب" دو قرائت رفع و نصب وجود دارد. طبق قرائت رفع تسکب عطف بر سأطلب است و طبق قرائت نصب عطف بر بُعد است. 3️⃣در مجموع این شعر سه جور معنا شده است؛ اول (طبق نصب): چون زمانه با من بد می‌کند و هر چه طلب میکنم عکس آن را محقق می‌نماید لذا طلب میکنم دوری را تا نزدیک شوید و زمانه خلاف طلبم را محقق سازد و همچنین طلب می‌کنم اندوه و حزن و ریختن اشک را تا وصال محقق شود و مسرور شوم و اشکم خشک شود چرا که زمانه وقتی طلب ریختن اشک را ببیند خلافش را که سرور است محقق می‌سازد. دوم (بنابر رفع): چون زمانه با من بد می‌کند و هر چه طلب میکنم عکس آن را محقق می‌نماید لذا طلب میکنم دوری را تا نزدیک شوید و زمانه خلاف طلبم را محقق سازد و اشک می‌ریزم(اندوهگین میشوم) تا خلافش که فرح و سرور است محقق شود. معنای دوم معنای مورد قبول مشهور است و طبق آن کنایه لتجمدا از فرح و سرور تعقيد معنوی دارد. سوم: از آن جهت که به دنبال هر فراق و اندوهی وصال و سرور است گرچه مطلوب من وصال و سرور است ولی چون یقین دارم در هر فراقی وصال است و در اندوهی سرور و شادمانی لذا گویا فراق و اندوه نیز مطلوب من هستند تا از آن به وصال و سرور برسم. بنابراین بر تلخی فراق و حزن صبر میکنم تا به وصال و شادمانی برسم و خودم را به اين امر آرامش می‌دهم چرا که الصبرُ مفتاحُ الفرجِ. این معنای سوم از جرجانی است و مورد قبول تفتازانی ولی باز هم شعر تعقید معنوی دارد. ♻️کانال یادداشتهای علمی @yaddashtha_elmi
مطول الف ۱۹.mp3
28.11M
🔉 صوت درس جلسه ۱۹ 📌موضوع: مقدمه، فصاحت کلام، کثرت تکرار و تتابع اضافات. 🎙استاد: شیخ محمدهادی
مرور منطق مظفر ۱۷.mp3
29.79M
جلسه ۱۷ باب خامس، صناعات خمس، مبادی اقیسه، یقینیات بدیهی، تجربیات.
مرور منطق مظفر ۱۸.mp3
41.61M
جلسه ۱۸ باب خامس، صناعات خمس، مبادی اقیسه، یقینیات بدیهی، متواترات، حدسیات، فطریات_ مظنونات.